ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از تخلفات جدید برخی رانندگان
تاکسی خطی با نرخ دربست
حمیده امینیفرد
خبرنگار
ترافیک کلافه کننده این روزهای تهران منجر به بروز تخلفاتی جدید در حوزه تاکسیرانی شده است. برخی رانندگان تاکسی به بهانه ترافیکهای سنگین بویژه در ساعتهای پیک سفر، با امتناع از حمل مسافران، به شیوههای جدید دور زدن قانون روی آوردهاند که منجر به افزایش چند برابری نرخ کرایهها شده است. مثلاً کرایه خطی که در روزهای عادی و با تصویب شورای شهر تهران هم اکنون 12 هزار تومان اعلام شده است، برای مسافرانی که ساعتها در انتظار تاکسی در پایانه مورد اشاره ایستادهاند تا 40 هزار تومان هم آب میخورد. چرا که رانندگان تاکسی با تغییرجایگاه خود در پایانههای تاکسی، عملاً مسافران را در شرایطی قرار میدهند که به اجبار باید به تاکسیهای دربستی با نرخهای نجومی تن دهند. این نرخها در فرایندی تأمین میشود که رانندگان تاکسی خارج از ایستگاه مشخص میکنند. به این شکل که چندین متر بالاتر و خارج از دید رئیس خط و مسافران عادی در نقطهای که از قبل مشخص شده، کمین میکنند و مسافران همیشگی که با این ترفند آشنا هستند، در دستههای چهار نفری و به صورت دربستی سوار تاکسی میشوند. این درحالی است که مسافرانی که از این شیوه خبر ندارند، باید ساعتها در انتظار تاکسی همان خط بایستند و منتظر آمدن تاکسیهای خیالی شوند که هرگز نخواهند آمد. برخیها هم البته به ناچار به تاکسیهای دربستی یا حتی گرفتن تاکسیهای اینترنتی رضایت میدهند.
خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده. او با بیان اینکه این اتفاق در روز چهارشنبه در ایستگاه سیدخندان افتاده است، میگوید: «ظهر چهارشنبه حوالی ساعت 3، صف طولانی برای مسیر پونک ایجاد شده بود. تقریباً یک ساعت و نیم معطل شدم و خبری از تاکسی و ون نشد، در نهایت و از سر ناچاری به صف مسافرانی پیوستم که در این مدت، چند نفره به سوی تاکسیهای خارج از خط میرفتند. چون هیچ مسئول خطی برای شکایت و اعتراض نبود و اگر اصرار به ماندن میکردیم تا بلکه سر و کله یک تاکسی خطی پیدا شود، هم وقت و هم سلامتیمان را از دست میدادیم! چرا که حتی برخی مسافران به خاطر سرمای هوا و ایستادنهای طولانی بیمار شده بودند.»
او میگوید که در این وضعیت مسافران کرایه دربستی را بین خودشان تخس میکنند که اگرچه مثلاً به جای 12 هزار تومان، باید 40 هزار تومان بپردازند، اما باز هم به صرفهتر از کرایه 160 هزار تومانی برای یک نفر است!
مسافر دیگری از خطیهای «آریاشهر» به «میدان آزادی» گلایه دارد. او هم به معضل تاکسیهای دربستی اشاره میکند و میگوید که حکایت دربستیها از روزهای بارانی به روزهای عادی کشیده شده و همین تخس کردن کرایهها هم در مقایسه با هزینههای نجومی تاکسیهای اینترنتی مقرون به صرفهتر است، چون لااقل از معطلیهای چند ساعته خبری نیست. او البته انتقادی هم به مسافران دارد و میگوید:«این شیوه را خودمان پایهگذاری کردهایم و تاکسیها هم به جای اینکه ساعتها در ترافیک بمانند و خودروهایشان مستهلک شود، از این پیشنهاد غیرمنصفانه استقبال کردهاند. چون در نهایت به سود هر دوی ما تمام میشود!»
فرسودگی در تردد در ساعت های پیک ترافیک
این روایت البته از زبان بسیاری از رانندگان تاکسی رد میشود. آنها معتقدند که نباید ماجرا یکطرفه و به نفع مسافران نوشته شود. چرا که آنها از ترافیکهای چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو بشدت آسیب دیدهاند، تا حدی که بعضی روزها از ساعت 4 به بعد تنها 2 تا 3 خط رفته و برگشتهاند.آقای روزبهانی با بیان اینکه تردد در ساعتهای پیک بشدت فرسایشی است، میگوید: «برخی رانندگان از ساعت 4 به بعد کلاً دربستی میبرند، چون خطی که میرود دیگر برنمیگردد، در حالی که راننده حتی 50 هزار تومان هم کاسب نشده، همین تاکسیهای اینترنتی ثانیه به ثانیه کنتورمی اندازند و کسی هم شاکی نیست. گزینه «عجله دارم» را هم گذاشتهاند تا بیشترسود کنند. خیلی از این رانندهها به جای اینکه کرایه یک مسیر پر ترافیک را بردارند به شمال شهر میروند و فقط برای یک تا دو کوچه همین هزینهها را میگیرند. برای همین آنجا تاکسیهای اینترنتی به وفور دیده میشود که بعضاً برای چند کوچه بالاتر 70 هزار تومان میگیرند و کسی هم شاکی نیست! برخی مسافران هم از کرایه تاکسیهای خطی گلایه دارند و معتقدند که تاکسیهای گردشی برایشان به صرفهتر است. مسافری میگوید: «کم شدن تاکسیها بیعلت نیست. خیلیها ون خریده اند، اما بهعنوان یک وسیله سرمایهگذاری در پارکینگ خانه هایشان پارک کردهاند.» مسافر دیگری با اشاره به مسیر دوراهی یوسف آباد تا ونک میگوید:«کرایه مبدأ تا مقصد 8 هزار تومان تعیین شده اما در این ترافیک نمیارزد که راننده تا انتها برود، بنابراین مسافر را میدان کلانتری پیاده میکند و همان 8 هزار تومان را هم میگیرد. اگر بخواهید تا ونک بروید یا برعکس هم باید دربست کنید. کرایه 32 هزار تومانی در ازای 4 مسافر برایتان 70 هزار تومان تمام میشود. به همین علت نه در مقصد و نه در مبدأ خبری از تاکسی نیست و صف کیلومتری مسافران بهدنبال تاکسیهای اینترنتی است تا کرایهها را بین هم تخس کنند! برخی مسافران بارها به رئیس خط شکایت برده و با 137 تماس گرفتهاند. نتیجه که نداده وضعیت بدتر شده.» برخی میگویند رانندهها با رئیس خط تبانی میکنند و مبلغی را بهعنوان حقالسکوت به آنها میپردازند! موضوعی که هنوز تأیید نشده. مسیر ونک به شهران هم دستکمی از این مسیر ندارد و ونهای فرسوده با کرایه نزدیک به تاکسیهای خطی بلای جان مسافران شدهاند. مسافران میگویند که نه اتوبوس هست نه خط مترو و نه تاکسی! بعد از مردم درخواست میکنند که با خودروی شخصی تردد نکنید! افزایش نرخ هست اما ارائه خدمت نه! این وضعیت در حاشیه تهران هم دیده میشود. مسافری از مسیر ورامین به تهران به صفهای طویلی اشاره میکند که حتی ساعتهای غیر پیک را هم غیر قابل تحمل میکند. تاکسی هست، اما آنقدر محدود که جوابگوی این تعداد مسافر در ورودی متروی شهرری نیست. مسیر حدوداً یک ساعته، تقریباً دو تا سه ساعت انتظار برای تاکسی لازم دارد وگر نه بهایش به جای 15 هزار تومان (نرخ مصوب تاکسیرانی)، 150 هزار تومان ناقابل برای تاکسی اینترنتی است! اینجا هم خبری از اتوبوس، ون و مترو نیست!
ریشه مشکلات در حوزه اتوبوسرانی
علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران به «ایران» میگوید که این اتفاق قابل پذیرش نیست و تاکسیرانی که اسم اصلی آن نظارت و مدیریت است، باید به وظیفه نظارتی خود عمل کند و اگر نکرد ما باید بهعنوان شورا به این موضوع ورود کنیم!
«او معتقد است که تاکسی در شبکه حمل و نقل، نوعی از وسیله حملونقل عمومی نیست، اما به علت کمبود در حوزه اتوبوسرانی و مترو ناگزیر به آن نقش عمومی دادهایم، در حالی که جزو شخصی هاست.» قائمی میگوید: «ریشه این مشکلات در شبکه حملونقل عمومی است. وقتی در تهران باید 9 هزار اتوبوس باشد اما حدوداً دو هزار و 400 دستگاه داریم و بیش از 6 هزار دستگاه کمبود وجود دارد یا باید 2 هزار واگن دیگر به شبکه مترو اضافه شود، آثارش را در تاکسی و این ترافیک آزاردهنده و سنگین در تهران نشان میدهد. مردم به اجبار به سراغ خودروی شخصی میروند، چون عمومی در دسترس نیست! شخصاً با این مشکل مواجه شدهام که مسیر میدان مادر در بلوار میرداماد تا بهارستان را 200 هزار تومان کرایه دربستی گذاشته بودند که غیرمنصفانه بود! ما جلسات متعددی با مسئولان حوزه حملونقل عمومی داشتهایم و شهرداری هم قولهایی داده که این وضعیت سامان یابد. حدوداً 150 دستگاه اتوبوس به ناوگان تزریق شده و قرار است 180 دستگاه دیگر هم تا پایان سال اضافه شود. اگر هر سه ماه یکبار شبکه حملونقل عمومی تقویت شود نرخها هم تعدیل خواهد شد. البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند که بارها درباره درآمدزایی از طریق تبلیغات صحبت کردهایم اما به علت عدم هماهنگی بین زیرمجموعههای دخیل در شهرداری تاکنون این اتفاق نیفتاده است.» با این توصیف این روایت ناشی از یک مسأله نیست! سر این کلاف سردرگم به چند نقطه ختم میشود که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر به تخلفاتشان رسیدگی شود هم تضمینی نیست که راه حل دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینههای سنگین ترافیک در تهران پیدا نکنند!
خبرنگار
ترافیک کلافه کننده این روزهای تهران منجر به بروز تخلفاتی جدید در حوزه تاکسیرانی شده است. برخی رانندگان تاکسی به بهانه ترافیکهای سنگین بویژه در ساعتهای پیک سفر، با امتناع از حمل مسافران، به شیوههای جدید دور زدن قانون روی آوردهاند که منجر به افزایش چند برابری نرخ کرایهها شده است. مثلاً کرایه خطی که در روزهای عادی و با تصویب شورای شهر تهران هم اکنون 12 هزار تومان اعلام شده است، برای مسافرانی که ساعتها در انتظار تاکسی در پایانه مورد اشاره ایستادهاند تا 40 هزار تومان هم آب میخورد. چرا که رانندگان تاکسی با تغییرجایگاه خود در پایانههای تاکسی، عملاً مسافران را در شرایطی قرار میدهند که به اجبار باید به تاکسیهای دربستی با نرخهای نجومی تن دهند. این نرخها در فرایندی تأمین میشود که رانندگان تاکسی خارج از ایستگاه مشخص میکنند. به این شکل که چندین متر بالاتر و خارج از دید رئیس خط و مسافران عادی در نقطهای که از قبل مشخص شده، کمین میکنند و مسافران همیشگی که با این ترفند آشنا هستند، در دستههای چهار نفری و به صورت دربستی سوار تاکسی میشوند. این درحالی است که مسافرانی که از این شیوه خبر ندارند، باید ساعتها در انتظار تاکسی همان خط بایستند و منتظر آمدن تاکسیهای خیالی شوند که هرگز نخواهند آمد. برخیها هم البته به ناچار به تاکسیهای دربستی یا حتی گرفتن تاکسیهای اینترنتی رضایت میدهند.
خانم ریاحی یکی از مسافرانی است که بارها با این صحنه مواجه شده. او با بیان اینکه این اتفاق در روز چهارشنبه در ایستگاه سیدخندان افتاده است، میگوید: «ظهر چهارشنبه حوالی ساعت 3، صف طولانی برای مسیر پونک ایجاد شده بود. تقریباً یک ساعت و نیم معطل شدم و خبری از تاکسی و ون نشد، در نهایت و از سر ناچاری به صف مسافرانی پیوستم که در این مدت، چند نفره به سوی تاکسیهای خارج از خط میرفتند. چون هیچ مسئول خطی برای شکایت و اعتراض نبود و اگر اصرار به ماندن میکردیم تا بلکه سر و کله یک تاکسی خطی پیدا شود، هم وقت و هم سلامتیمان را از دست میدادیم! چرا که حتی برخی مسافران به خاطر سرمای هوا و ایستادنهای طولانی بیمار شده بودند.»
او میگوید که در این وضعیت مسافران کرایه دربستی را بین خودشان تخس میکنند که اگرچه مثلاً به جای 12 هزار تومان، باید 40 هزار تومان بپردازند، اما باز هم به صرفهتر از کرایه 160 هزار تومانی برای یک نفر است!
مسافر دیگری از خطیهای «آریاشهر» به «میدان آزادی» گلایه دارد. او هم به معضل تاکسیهای دربستی اشاره میکند و میگوید که حکایت دربستیها از روزهای بارانی به روزهای عادی کشیده شده و همین تخس کردن کرایهها هم در مقایسه با هزینههای نجومی تاکسیهای اینترنتی مقرون به صرفهتر است، چون لااقل از معطلیهای چند ساعته خبری نیست. او البته انتقادی هم به مسافران دارد و میگوید:«این شیوه را خودمان پایهگذاری کردهایم و تاکسیها هم به جای اینکه ساعتها در ترافیک بمانند و خودروهایشان مستهلک شود، از این پیشنهاد غیرمنصفانه استقبال کردهاند. چون در نهایت به سود هر دوی ما تمام میشود!»
فرسودگی در تردد در ساعت های پیک ترافیک
این روایت البته از زبان بسیاری از رانندگان تاکسی رد میشود. آنها معتقدند که نباید ماجرا یکطرفه و به نفع مسافران نوشته شود. چرا که آنها از ترافیکهای چند ساعته تهران و گرانی قطعات خودرو بشدت آسیب دیدهاند، تا حدی که بعضی روزها از ساعت 4 به بعد تنها 2 تا 3 خط رفته و برگشتهاند.آقای روزبهانی با بیان اینکه تردد در ساعتهای پیک بشدت فرسایشی است، میگوید: «برخی رانندگان از ساعت 4 به بعد کلاً دربستی میبرند، چون خطی که میرود دیگر برنمیگردد، در حالی که راننده حتی 50 هزار تومان هم کاسب نشده، همین تاکسیهای اینترنتی ثانیه به ثانیه کنتورمی اندازند و کسی هم شاکی نیست. گزینه «عجله دارم» را هم گذاشتهاند تا بیشترسود کنند. خیلی از این رانندهها به جای اینکه کرایه یک مسیر پر ترافیک را بردارند به شمال شهر میروند و فقط برای یک تا دو کوچه همین هزینهها را میگیرند. برای همین آنجا تاکسیهای اینترنتی به وفور دیده میشود که بعضاً برای چند کوچه بالاتر 70 هزار تومان میگیرند و کسی هم شاکی نیست! برخی مسافران هم از کرایه تاکسیهای خطی گلایه دارند و معتقدند که تاکسیهای گردشی برایشان به صرفهتر است. مسافری میگوید: «کم شدن تاکسیها بیعلت نیست. خیلیها ون خریده اند، اما بهعنوان یک وسیله سرمایهگذاری در پارکینگ خانه هایشان پارک کردهاند.» مسافر دیگری با اشاره به مسیر دوراهی یوسف آباد تا ونک میگوید:«کرایه مبدأ تا مقصد 8 هزار تومان تعیین شده اما در این ترافیک نمیارزد که راننده تا انتها برود، بنابراین مسافر را میدان کلانتری پیاده میکند و همان 8 هزار تومان را هم میگیرد. اگر بخواهید تا ونک بروید یا برعکس هم باید دربست کنید. کرایه 32 هزار تومانی در ازای 4 مسافر برایتان 70 هزار تومان تمام میشود. به همین علت نه در مقصد و نه در مبدأ خبری از تاکسی نیست و صف کیلومتری مسافران بهدنبال تاکسیهای اینترنتی است تا کرایهها را بین هم تخس کنند! برخی مسافران بارها به رئیس خط شکایت برده و با 137 تماس گرفتهاند. نتیجه که نداده وضعیت بدتر شده.» برخی میگویند رانندهها با رئیس خط تبانی میکنند و مبلغی را بهعنوان حقالسکوت به آنها میپردازند! موضوعی که هنوز تأیید نشده. مسیر ونک به شهران هم دستکمی از این مسیر ندارد و ونهای فرسوده با کرایه نزدیک به تاکسیهای خطی بلای جان مسافران شدهاند. مسافران میگویند که نه اتوبوس هست نه خط مترو و نه تاکسی! بعد از مردم درخواست میکنند که با خودروی شخصی تردد نکنید! افزایش نرخ هست اما ارائه خدمت نه! این وضعیت در حاشیه تهران هم دیده میشود. مسافری از مسیر ورامین به تهران به صفهای طویلی اشاره میکند که حتی ساعتهای غیر پیک را هم غیر قابل تحمل میکند. تاکسی هست، اما آنقدر محدود که جوابگوی این تعداد مسافر در ورودی متروی شهرری نیست. مسیر حدوداً یک ساعته، تقریباً دو تا سه ساعت انتظار برای تاکسی لازم دارد وگر نه بهایش به جای 15 هزار تومان (نرخ مصوب تاکسیرانی)، 150 هزار تومان ناقابل برای تاکسی اینترنتی است! اینجا هم خبری از اتوبوس، ون و مترو نیست!
ریشه مشکلات در حوزه اتوبوسرانی
علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران به «ایران» میگوید که این اتفاق قابل پذیرش نیست و تاکسیرانی که اسم اصلی آن نظارت و مدیریت است، باید به وظیفه نظارتی خود عمل کند و اگر نکرد ما باید بهعنوان شورا به این موضوع ورود کنیم!
«او معتقد است که تاکسی در شبکه حمل و نقل، نوعی از وسیله حملونقل عمومی نیست، اما به علت کمبود در حوزه اتوبوسرانی و مترو ناگزیر به آن نقش عمومی دادهایم، در حالی که جزو شخصی هاست.» قائمی میگوید: «ریشه این مشکلات در شبکه حملونقل عمومی است. وقتی در تهران باید 9 هزار اتوبوس باشد اما حدوداً دو هزار و 400 دستگاه داریم و بیش از 6 هزار دستگاه کمبود وجود دارد یا باید 2 هزار واگن دیگر به شبکه مترو اضافه شود، آثارش را در تاکسی و این ترافیک آزاردهنده و سنگین در تهران نشان میدهد. مردم به اجبار به سراغ خودروی شخصی میروند، چون عمومی در دسترس نیست! شخصاً با این مشکل مواجه شدهام که مسیر میدان مادر در بلوار میرداماد تا بهارستان را 200 هزار تومان کرایه دربستی گذاشته بودند که غیرمنصفانه بود! ما جلسات متعددی با مسئولان حوزه حملونقل عمومی داشتهایم و شهرداری هم قولهایی داده که این وضعیت سامان یابد. حدوداً 150 دستگاه اتوبوس به ناوگان تزریق شده و قرار است 180 دستگاه دیگر هم تا پایان سال اضافه شود. اگر هر سه ماه یکبار شبکه حملونقل عمومی تقویت شود نرخها هم تعدیل خواهد شد. البته رانندگان هم مشکلات خاص خود را دارند که بارها درباره درآمدزایی از طریق تبلیغات صحبت کردهایم اما به علت عدم هماهنگی بین زیرمجموعههای دخیل در شهرداری تاکنون این اتفاق نیفتاده است.» با این توصیف این روایت ناشی از یک مسأله نیست! سر این کلاف سردرگم به چند نقطه ختم میشود که یکی از آنها «رانندگان تاکسی» است. حتی اگر به تخلفاتشان رسیدگی شود هم تضمینی نیست که راه حل دیگری برای درآمدزایی و فرار از هزینههای سنگین ترافیک در تهران پیدا نکنند!
رئیس سازمان نظام پرستاری خبر داد
اعمال بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سرانه سالانه سلامت کشور
رئیس سازمان نظام پرستاری در نامهای خطاب به اعضای شورای عالی نظام پرستاری و اعضای هیأت مدیرههای نظام پرستاری سراسر کشور، ضمن اعلام گنجانده شدن بودجه تعرفهگذاری خدمات پرستاری در سرانه سالانه سلامت کشور و برنامه هفتم توسعه از رؤسای قوا نیز به دلیل حمایت از تلاشهای این سازمان تقدیر کرد. دکتر محمد میرزابیگی در این نامه با تبریک توفیق اخیر سازمان نظام پرستاری، معاونت پرستاری و پرستاران برای کسب «جایگاه تأمین منابع مراقبتهای پرستاری در سرانه ملی خدمات تشخیصی و درمانی»، آورده است: بعد از تلاشهای فراوان سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری و سایر مسئولان در دولت، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و همچنین با حمایتهای شخص رئیس جمهور، موفق شدیم تا سازمان برنامه و بودجه رسماً پیشنهاد قطعی خود، مبنی بر قرار گرفتن منبع تأمین هزینه اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری در سرانه را کتباً به دولت اعلام کند، تا برای تصویب در بودجه سال آینده و همینطور در برنامه هفتم قرار گیرد.
وی در این نامه از جامعه پرستاری و سایر مدافعان سلامت خواسته است برای تحقق اهداف و برنامههای بعدی، با نهایت انسجام و یکپارچگی به سازمان خود کمک کنند تا در تلاشی منسجم، به نتیجهمندی سایر مسائل باقیمانده مانند برگشت به کار طرحیهای تعدیل شده و تحقق فوقالعاده خاص نائل شویم. بنابراین در این مرحله از تحقق اهداف وعملی شدن گام بلند و تکمیلی تعرفهگذاری برخود لازم میدانیم از باب قدرشناسی و فتوت وجوانمردی از همه کسانی که ما را در این مسیر سخت و پرپیچ وخم برای تحقق این هدف مهم کمک کردهاند تقدیر و تشکر کنیم.
رئیس سازمان نظام پرستاری در این نامه گفت: با اجماع و توافقی که از چند وقت گذشته انجام گرفت، امسال در قانون بودجه ١۴٠٢ و در ادامه هم در برنامه هفتم قرار می گیرد و تا ابد اجرایی خواهد شد. بنا براین، این موضوع بدون شک تکمیلی ترین و هویتی ترین گام یا حتی گام تمام کننده و گامی ماندگار و آخرین گام در رابطه با اجرای قانون تعرفه گذاری است اما از این به بعد که این گام محقق می شود برای اطمینان از اجرای درست آن، تلاش میکنیم تا یک شورا و یا کمیته مشترک نظارت بر اجرای قانون تعرفه گذاری و قانون ارتقای بهره وری برای نظارت بر اجرای درست قوانین پرستاری تشکیل دهیم و با تشکیل این کمیته چندجانبه نظارتی بین سازمان نظام پرستاری و قوه قضائیه (سازمان بازرسی کل کشور)، کمیسیون اصل ۹۰در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت، همینطور با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری به شیوهای سفت و محکم بر اجرای قوانین پرستاری نظارت خواهد شد؛ تا این همه زحماتی که برای تصویب و اجرای قوانین پرستاری کشیده شده بتواند شیرینی اجرای درست این قوانین را هم درست بر کام پرستاران بنشاند و همچنین بلایی را که بر سر قانون ارتقای بهره وری آورده شد؛ باید ضمن رفع آن در اجرای قانون تعرفه گذاری هم مطلقا اجازه ندهیم که قانون گریزی برمحمل قانون صورت گیرد.
وی در این نامه از جامعه پرستاری و سایر مدافعان سلامت خواسته است برای تحقق اهداف و برنامههای بعدی، با نهایت انسجام و یکپارچگی به سازمان خود کمک کنند تا در تلاشی منسجم، به نتیجهمندی سایر مسائل باقیمانده مانند برگشت به کار طرحیهای تعدیل شده و تحقق فوقالعاده خاص نائل شویم. بنابراین در این مرحله از تحقق اهداف وعملی شدن گام بلند و تکمیلی تعرفهگذاری برخود لازم میدانیم از باب قدرشناسی و فتوت وجوانمردی از همه کسانی که ما را در این مسیر سخت و پرپیچ وخم برای تحقق این هدف مهم کمک کردهاند تقدیر و تشکر کنیم.
رئیس سازمان نظام پرستاری در این نامه گفت: با اجماع و توافقی که از چند وقت گذشته انجام گرفت، امسال در قانون بودجه ١۴٠٢ و در ادامه هم در برنامه هفتم قرار می گیرد و تا ابد اجرایی خواهد شد. بنا براین، این موضوع بدون شک تکمیلی ترین و هویتی ترین گام یا حتی گام تمام کننده و گامی ماندگار و آخرین گام در رابطه با اجرای قانون تعرفه گذاری است اما از این به بعد که این گام محقق می شود برای اطمینان از اجرای درست آن، تلاش میکنیم تا یک شورا و یا کمیته مشترک نظارت بر اجرای قانون تعرفه گذاری و قانون ارتقای بهره وری برای نظارت بر اجرای درست قوانین پرستاری تشکیل دهیم و با تشکیل این کمیته چندجانبه نظارتی بین سازمان نظام پرستاری و قوه قضائیه (سازمان بازرسی کل کشور)، کمیسیون اصل ۹۰در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت، همینطور با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی، وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری به شیوهای سفت و محکم بر اجرای قوانین پرستاری نظارت خواهد شد؛ تا این همه زحماتی که برای تصویب و اجرای قوانین پرستاری کشیده شده بتواند شیرینی اجرای درست این قوانین را هم درست بر کام پرستاران بنشاند و همچنین بلایی را که بر سر قانون ارتقای بهره وری آورده شد؛ باید ضمن رفع آن در اجرای قانون تعرفه گذاری هم مطلقا اجازه ندهیم که قانون گریزی برمحمل قانون صورت گیرد.
گزارشی از آخرین شرایط کرونا در جهان و آمادگی کشور برای احتمال وقوع پیک جدید
آمادگی نظام سلامت برای مقابله با موج احتمالی کرونا
گروه اجتماعی/ سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویههای جدید اُمیکرون به کشور در زمستان امسال، با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان خبر داد. پدرام پاک آیین گفت: در حالی که در ماه گذشته، ۱۳ روز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان به صفر رسید، امریکا، فرانسه و آلمان فوتیهای سه رقمی را تجربه کردند؛ به طوری که در فاصله ۱۴ تا ۲۰ آذر، آمار مبتلایان به سویههای جدید کرونا به نامهای BQ۱ و BA۵ با سهم متفاوت از هرسویه در امریکا مجموعاً ۵۰ درصد، در ژاپن ۱۳ درصد، در کره جنوبی ۱۳ درصد، در فرانسه 5 درصد و در برزیل 3 درصد نسبت به هفته پیشتر از آن افزایش داشت. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، جمهوریآذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی از آمار مبتلایان به کرونا دیده شده است.
هنوز سویه جدید BQ۱ در ایران مشاهده نشده است
وی با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در کشورهای ایران و هند، گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار تعداد مبتلایان نسبت به هفتههای گذشته، روندی یکسان داشته و ثابت باقی مانده است. او ادامه داد: معمولاً یک ماه پس از شیوع سویههای جدید کرونا در اروپا، این سویهها در ایران مشاهده میشد، اما هنوز سویه جدید BQ۱ در ایران مشاهده نشده است. با این حال با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان، احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویههای جدید اُمیکرون به کشور در زمستان امسال افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: با این همه کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن، روند کاهشی را طی کرده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و انجام ۱۵۶ میلیون دوز واکسیناسیون در کشور از دلایل آن است.
او تأکید کرد: وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتماً به این کار اقدام کند. همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به کلیه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینهای بوده و شش ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید میشود که هر چه سریعتر نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. وی گفت: متأسفانه میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر و ناکافی است و بر این اساس از رسانهها و مردم میخواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. بنا به توصیه متخصصان، لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماریهای تنفسی دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه میشود، دستکم در فضاهای بسته و متراکم ماسک بزنند.
سال گذشته 6 دی ماه بود که پس از ۵۸۰ روز، فوتیهای روزانه کرونا در ایران به ۳۴ نفر رسید که رقم بسیار پایینی در آن روزها محسوب می شد و در ۲۰ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشد، اما سال گذشته همچنان آمار شناسایی بیماران کووید بالا بود و تنها در 24 ساعت منتهی به روز 6 دی 1400 این عدد یک هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا بود. آن روزها دو هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار داشتند. حالا در این روزها روند نزولی آمار کرونا امید به یک زندگی دور از استرس کرونا را در کشور رقم زده است که باید با دقت از آن مراقبت کرد.
آغاز فعالیت واحدهای نمونهگیری تست کرونا در مبادی ورودی کشور
همچنین پدرام پاک آیین به ایرنا گفت: با توجه به احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور و افزایش ابتلا به زیرسویههای جدید اُمیکرون در بسیاری از کشورها، به منظور کنترل مسافران ورودی به کشور، نظارت بر واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور تشدید شده است.
به گفته وی، به همین منظور اقدامات اجرایی به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور از لحاظ ایجاد واحدهای نمونهگیری جدید تست کرونا و افزایش نیروی انسانی در این واحد ها توسط ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت رصد قرار دارد.
معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اعلام آمادگی کامل بیمارستانی و پزشکی برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: کمبودی در زمینه داروهای کرونا وجود ندارد و واکسنسازها نیز در حال تولید واکسن بر پایه سویههای جدید هستند.
دکتر سعید کریمی درباره آمادگی وزارت بهداشت برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: متأسفانه در حال حاضر کرونا در شرق و غرب دنیا تاختوتاز میکند، البته در ایران و کشورهای همسایه شرایط مطلوب است، اما تضمینی وجود ندارد که درگیر موج جدید نشویم؛ بنابراین باید دستورالعملها و پروتکلها را بهخوبی رعایت کنیم.
خطر سهل انگاری در رعایت پروتکل ها
وی با انتقاد از خطر سهلانگاری نسبت به استفاده از ماسک، افزود: مردم باید با استفاده از ماسک رعایت پروتکلهای بهداشتی را جدی بگیرند و افرادی که بیش از شش ماه از تزریق دوز یادآور واکسنشان گذشته نسبت به تزریق آن اقدام کنند. کریمی با یادآوری اینکه واکسنسازها در حال تولید واکسن بر پایه سویههای جدید هستند، ادامه داد: همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به کشور باشیم. البته به دنبال ایجاد نگرانی در جامعه و اختلال در کسبوکارها نیستیم، اما از سویی نباید سهلانگاری و سادهانگاری داشته باشیم، زیرا در جهانی که با ارتباطات و رفتوآمدها مواجه هستیم، ورود و انتقال ویروس به کشور هم وجود دارد. معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: البته نمیتوان پیشبینی کرد که آیا همان موجی که در کشورهای امریکا، اروپا و ژاپن تاخت و تاز میکند، به ایران هم میرسد، زیرا استقبال مردم از واکسیناسیون، ایمنی خوبی را ایجاد کرده است.
کریمی در مورد برخی کمبودهای دارویی، گفت: داروهای کرونا به اندازه کافی موجود و کمبود آنتیبیوتیکها هم از طریق واردات و افزایش تولید در حال جبران است و سازمان غذا و دارو هم اهتمام جدی را برای رفع کمبود سرم دارد. بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه کمبود سرم و اقلام دارویی کاهش یافته است و قول دادند که تا دو ماه آینده شرایط و وضعیت بهبود یابد. در عین حال واکسنسازها در حال تولید واکسن بر پایه سویههای جدید هستند.
هنوز سویه جدید BQ۱ در ایران مشاهده نشده است
وی با اشاره به روند نزولی ابتلا به کرونا در کشورهای ایران و هند، گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار تعداد مبتلایان نسبت به هفتههای گذشته، روندی یکسان داشته و ثابت باقی مانده است. او ادامه داد: معمولاً یک ماه پس از شیوع سویههای جدید کرونا در اروپا، این سویهها در ایران مشاهده میشد، اما هنوز سویه جدید BQ۱ در ایران مشاهده نشده است. با این حال با توجه به روند افزایش مبتلایان به کرونا در جهان، احتمال ورود موج جدیدی از کرونا با زیرسویههای جدید اُمیکرون به کشور در زمستان امسال افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: با این همه کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تأمین واکسن، روند کاهشی را طی کرده که همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و انجام ۱۵۶ میلیون دوز واکسیناسیون در کشور از دلایل آن است.
او تأکید کرد: وزارت بهداشت از مردم تقاضا دارد سالانه یک بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتماً به این کار اقدام کند. همچنین مطابق آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا، به کلیه افراد بالای ۱۸ سال که دارای بیماری زمینهای بوده و شش ماه از آخرین واکسن آنها گذشته، توصیه اکید میشود که هر چه سریعتر نسبت به تزریق دوز یادآور اقدام کنند. وی گفت: متأسفانه میزان مراجعه روزانه برای واکسیناسیون کمتر از ۵۰۰۰ نفر و ناکافی است و بر این اساس از رسانهها و مردم میخواهیم موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. بنا به توصیه متخصصان، لازم است افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماریهای تنفسی دارند، حتماً از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه میشود، دستکم در فضاهای بسته و متراکم ماسک بزنند.
سال گذشته 6 دی ماه بود که پس از ۵۸۰ روز، فوتیهای روزانه کرونا در ایران به ۳۴ نفر رسید که رقم بسیار پایینی در آن روزها محسوب می شد و در ۲۰ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی ثبت نشد، اما سال گذشته همچنان آمار شناسایی بیماران کووید بالا بود و تنها در 24 ساعت منتهی به روز 6 دی 1400 این عدد یک هزار و ۹۶۷ بیمار جدید مبتلا بود. آن روزها دو هزار و ۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار داشتند. حالا در این روزها روند نزولی آمار کرونا امید به یک زندگی دور از استرس کرونا را در کشور رقم زده است که باید با دقت از آن مراقبت کرد.
آغاز فعالیت واحدهای نمونهگیری تست کرونا در مبادی ورودی کشور
همچنین پدرام پاک آیین به ایرنا گفت: با توجه به احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور و افزایش ابتلا به زیرسویههای جدید اُمیکرون در بسیاری از کشورها، به منظور کنترل مسافران ورودی به کشور، نظارت بر واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور تشدید شده است.
به گفته وی، به همین منظور اقدامات اجرایی به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور از لحاظ ایجاد واحدهای نمونهگیری جدید تست کرونا و افزایش نیروی انسانی در این واحد ها توسط ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت رصد قرار دارد.
معاون درمان وزارت بهداشت نیز با اعلام آمادگی کامل بیمارستانی و پزشکی برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: کمبودی در زمینه داروهای کرونا وجود ندارد و واکسنسازها نیز در حال تولید واکسن بر پایه سویههای جدید هستند.
دکتر سعید کریمی درباره آمادگی وزارت بهداشت برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: متأسفانه در حال حاضر کرونا در شرق و غرب دنیا تاختوتاز میکند، البته در ایران و کشورهای همسایه شرایط مطلوب است، اما تضمینی وجود ندارد که درگیر موج جدید نشویم؛ بنابراین باید دستورالعملها و پروتکلها را بهخوبی رعایت کنیم.
خطر سهل انگاری در رعایت پروتکل ها
وی با انتقاد از خطر سهلانگاری نسبت به استفاده از ماسک، افزود: مردم باید با استفاده از ماسک رعایت پروتکلهای بهداشتی را جدی بگیرند و افرادی که بیش از شش ماه از تزریق دوز یادآور واکسنشان گذشته نسبت به تزریق آن اقدام کنند. کریمی با یادآوری اینکه واکسنسازها در حال تولید واکسن بر پایه سویههای جدید هستند، ادامه داد: همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به کشور باشیم. البته به دنبال ایجاد نگرانی در جامعه و اختلال در کسبوکارها نیستیم، اما از سویی نباید سهلانگاری و سادهانگاری داشته باشیم، زیرا در جهانی که با ارتباطات و رفتوآمدها مواجه هستیم، ورود و انتقال ویروس به کشور هم وجود دارد. معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: البته نمیتوان پیشبینی کرد که آیا همان موجی که در کشورهای امریکا، اروپا و ژاپن تاخت و تاز میکند، به ایران هم میرسد، زیرا استقبال مردم از واکسیناسیون، ایمنی خوبی را ایجاد کرده است.
کریمی در مورد برخی کمبودهای دارویی، گفت: داروهای کرونا به اندازه کافی موجود و کمبود آنتیبیوتیکها هم از طریق واردات و افزایش تولید در حال جبران است و سازمان غذا و دارو هم اهتمام جدی را برای رفع کمبود سرم دارد. بر اساس اظهارات مسئولان مربوطه کمبود سرم و اقلام دارویی کاهش یافته است و قول دادند که تا دو ماه آینده شرایط و وضعیت بهبود یابد. در عین حال واکسنسازها در حال تولید واکسن بر پایه سویههای جدید هستند.
اخبــار
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
قیمت دارو در سال آینده افزایش پیدا نمیکند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمیرسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.
بهرام عیناللهی گفت: مجلس شورای اسلامی این اجازه را به ما داد تا از ارز نیمایی استفاده کنیم و دلیل افزایش قیمت دارو تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی بود اما با طرح دارویار به داروهایی که شامل این افزایش قیمت شدند، یارانه سلامت داده میشود و از این رو توصیه میشود مردم به پزشک مراجعه و حتماً از نسخه الکترونیک استفاده کنند چرا که ارائه نسخه الکترونیک در داروخانه به سبب طرح دارویار سبب کاهش قیمت دارو میشود و تا ۲ نوبت هم برای دریافت دارو احتیاجی به مراجعه به پزشک نیست.
وی افزود: برای سال آینده پیشنهاد ما این است که بخشی از ارز نیمایی را حفظ کنیم و ارز ترجیحی بخش دیگری را که به تجهیزات پزشکی گرانقیمت مربوط میشود، هم داشته باشیم که این موضوع در دولت مطرح شده و باید ببینیم در مجلس به کجا میرسد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص قیمت دارو اظهار کرد: این افزایش قیمت صورت گرفته است و با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمیرسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در سمنان اعلام کرد
وجود ۱/۴ میلیون بیسواد ۱۰ تا ۴۹ساله در کشور
وزیر آموزش و پرورش از وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بیسواد در گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور خبر داد و گفت: وزارت آموزشوپرورش همه ظرفیتهای خود را برای سوادآموزی در کشور به کار میگیرد.
یوسف نوری با اشاره به کارنامه درخشان کشورمان در سوادآموزی از برنامههای جمهوری اسلامی ایران برای باسوادی بهعنوان برنامههایی موفق نام برد و افزود: یکی از خدمات و برکات جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه، توجه به نهضت سوادآموزی در کشور و افزایش قابل توجه نرخ باسوادی است.در ابتدای انقلاب به ازای هر دانشآموز در کشور تنها ۱.۵ مترمربع فضای آموزشی بوده که این رقم امروز به ۵.۲۲ مترمربع به ازای هر دانشآموز رسیده است. میانگین نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۴۷ درصد بود که اینک به ۹۷ درصد رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش از تلاش برای باسوادی جامعه هدف در سراسر کشور از طریق نهضت سوادآموزی خبر داد و اضافه کرد: دولت سیزدهم همه توان خود را برای افزایش باسوادی به کار گرفته از همین رو افراد تحت پوشش سوادآموزی در این بخش از ۱۲۰ هزار در سال گذشته، امسال به ۳۲۰هزار سوادآموز رسیده است.
نوری در ادامه با اشاره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تأکید کرد: باید در باسواد کردن این افراد از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی استفاده شود و وزارتخانه از این ظرفیت برای باسوادی افراد بیسواد بهره میگیرد. وی بهرهگیری از ظرفیت مردمی را راه به صفر رساندن نرخ بیسوادی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث باسوادی در شمار کشورهای برتر جهان است.
وی به رشد علم در کشورمان در دوران پس از انقلاب پرداخت و ادامه داد: امسال ایران ۲۰ مدال طلای المپیاد کسب کرد و در زمینه شتاب علمی و حوزه فناوریهای مختلف اقدامات خوبی انجام داده است.
معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور خبر داد
تحویل ۲ میلیون کارت ملی هوشمند معوق تا پایان سال
معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور از تحویل دو میلیون کارت ملی هوشمند معوق تا پایان سال خبر داد.
محمد باقر عباسی درباره اتمام تحویل کارتهای ملی هوشمند معوق از سنوات گذشته گفت: از مجموع ۶۱ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵سال که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبتنام کرده بودند تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر صادر شده است.
وی افزود: در حال حاضر مجموعه صدور کارت هوشمند سازمان ثبت احوال بر اساس زیرساختهای ایجاد شده، ظرفیت صدور ماهانه ۲.۵ میلیون کارت هوشمند را دارد و تا پایان سال برای دو میلیون نفر باقی مانده ثبت نامی از سری قبل کارتهای هوشمند ملی صادر و امید میرود تا پایان امسال صدور کارت ملی به روزرسانی شود.
بهگفته معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور، در سالهای ۹۶ و ۹۷ صدور کارتهای هوشمند در مدت زمان یک هفته یا دو هفته انجام میشد، ولی به دلیل مسائل تحریم و مشکل در ورود مواد اولیه کارت خام، تعویق در صدور ایجاد شد. کارتهای هوشمند ملی که اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن باشد تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.
براساس بخشنامه ابلاغی از سوی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال، با توجه به اینکه صدور کارتهای هوشمند ملی بهصورت فراگیر از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاریخ اعتبار آن هفت سال در نظر گرفته شده بود اکنون تاریخ انقضا و پایان اعتبار برخی از آنها فرا رسیده است.
بنا بر بررسیهای صورت گرفته و در نظر گرفتن جمیع جهات، تصمیم به تمدید اعتبار کارتهای مذکور گرفته شد، بنابراین اعتبار کارتهای هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا پایان ۱۴۰۳ و قبل از آن بوده است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید میشود و کلیه هموطنان میتوانند تا سال۱۴۰۵ از این کارتها استفاده کنند.
قیمت دارو در سال آینده افزایش پیدا نمیکند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمیرسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.
بهرام عیناللهی گفت: مجلس شورای اسلامی این اجازه را به ما داد تا از ارز نیمایی استفاده کنیم و دلیل افزایش قیمت دارو تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی بود اما با طرح دارویار به داروهایی که شامل این افزایش قیمت شدند، یارانه سلامت داده میشود و از این رو توصیه میشود مردم به پزشک مراجعه و حتماً از نسخه الکترونیک استفاده کنند چرا که ارائه نسخه الکترونیک در داروخانه به سبب طرح دارویار سبب کاهش قیمت دارو میشود و تا ۲ نوبت هم برای دریافت دارو احتیاجی به مراجعه به پزشک نیست.
وی افزود: برای سال آینده پیشنهاد ما این است که بخشی از ارز نیمایی را حفظ کنیم و ارز ترجیحی بخش دیگری را که به تجهیزات پزشکی گرانقیمت مربوط میشود، هم داشته باشیم که این موضوع در دولت مطرح شده و باید ببینیم در مجلس به کجا میرسد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص قیمت دارو اظهار کرد: این افزایش قیمت صورت گرفته است و با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمیرسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش در سمنان اعلام کرد
وجود ۱/۴ میلیون بیسواد ۱۰ تا ۴۹ساله در کشور
وزیر آموزش و پرورش از وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بیسواد در گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور خبر داد و گفت: وزارت آموزشوپرورش همه ظرفیتهای خود را برای سوادآموزی در کشور به کار میگیرد.
یوسف نوری با اشاره به کارنامه درخشان کشورمان در سوادآموزی از برنامههای جمهوری اسلامی ایران برای باسوادی بهعنوان برنامههایی موفق نام برد و افزود: یکی از خدمات و برکات جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه، توجه به نهضت سوادآموزی در کشور و افزایش قابل توجه نرخ باسوادی است.در ابتدای انقلاب به ازای هر دانشآموز در کشور تنها ۱.۵ مترمربع فضای آموزشی بوده که این رقم امروز به ۵.۲۲ مترمربع به ازای هر دانشآموز رسیده است. میانگین نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۴۷ درصد بود که اینک به ۹۷ درصد رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش از تلاش برای باسوادی جامعه هدف در سراسر کشور از طریق نهضت سوادآموزی خبر داد و اضافه کرد: دولت سیزدهم همه توان خود را برای افزایش باسوادی به کار گرفته از همین رو افراد تحت پوشش سوادآموزی در این بخش از ۱۲۰ هزار در سال گذشته، امسال به ۳۲۰هزار سوادآموز رسیده است.
نوری در ادامه با اشاره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تأکید کرد: باید در باسواد کردن این افراد از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی استفاده شود و وزارتخانه از این ظرفیت برای باسوادی افراد بیسواد بهره میگیرد. وی بهرهگیری از ظرفیت مردمی را راه به صفر رساندن نرخ بیسوادی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث باسوادی در شمار کشورهای برتر جهان است.
وی به رشد علم در کشورمان در دوران پس از انقلاب پرداخت و ادامه داد: امسال ایران ۲۰ مدال طلای المپیاد کسب کرد و در زمینه شتاب علمی و حوزه فناوریهای مختلف اقدامات خوبی انجام داده است.
معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور خبر داد
تحویل ۲ میلیون کارت ملی هوشمند معوق تا پایان سال
معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور از تحویل دو میلیون کارت ملی هوشمند معوق تا پایان سال خبر داد.
محمد باقر عباسی درباره اتمام تحویل کارتهای ملی هوشمند معوق از سنوات گذشته گفت: از مجموع ۶۱ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵سال که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبتنام کرده بودند تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر صادر شده است.
وی افزود: در حال حاضر مجموعه صدور کارت هوشمند سازمان ثبت احوال بر اساس زیرساختهای ایجاد شده، ظرفیت صدور ماهانه ۲.۵ میلیون کارت هوشمند را دارد و تا پایان سال برای دو میلیون نفر باقی مانده ثبت نامی از سری قبل کارتهای هوشمند ملی صادر و امید میرود تا پایان امسال صدور کارت ملی به روزرسانی شود.
بهگفته معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور، در سالهای ۹۶ و ۹۷ صدور کارتهای هوشمند در مدت زمان یک هفته یا دو هفته انجام میشد، ولی به دلیل مسائل تحریم و مشکل در ورود مواد اولیه کارت خام، تعویق در صدور ایجاد شد. کارتهای هوشمند ملی که اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن باشد تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.
براساس بخشنامه ابلاغی از سوی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال، با توجه به اینکه صدور کارتهای هوشمند ملی بهصورت فراگیر از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاریخ اعتبار آن هفت سال در نظر گرفته شده بود اکنون تاریخ انقضا و پایان اعتبار برخی از آنها فرا رسیده است.
بنا بر بررسیهای صورت گرفته و در نظر گرفتن جمیع جهات، تصمیم به تمدید اعتبار کارتهای مذکور گرفته شد، بنابراین اعتبار کارتهای هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا پایان ۱۴۰۳ و قبل از آن بوده است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید میشود و کلیه هموطنان میتوانند تا سال۱۴۰۵ از این کارتها استفاده کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تاکسی خطی با نرخ دربست
-
اعمال بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سرانه سالانه سلامت کشور
-
آمادگی نظام سلامت برای مقابله با موج احتمالی کرونا
-
اخبــار
اخبارایران آنلاین