ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از آخرین شرایط برگزاری کنکور سراسری در دی ماه و راه های برخورد با متقلبان گزارش می دهد
ضرورت اصلاح قانون مربوط به داوطلبان شبههدار
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
آزمون سراسری سالجاری با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب خرداد ۱۴۰۱ دو بار در سال برگزار میشود. هر دو نوبت آزمون سال ۱۴۰۲ حکم واحد داشته و نتیجه آن برای دو سال اعتبار دارد. نتایج اولیه نوبت اول آزمون در نیمه نخست اسفند به اطلاع داوطلبان میرسد که شامل نمره خام آزمون میشود. تغییرات دیگر در این آزمون شامل تأثیر قطعی و ۴۰ درصدی معدل پایه دوازدهم، حذف آزمون دروس عمومی و برخی زیرگروههای آزمایشی در آزمون سراسری است به شکلی که امسال پنج گروه اصلی شامل علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان است.محمدعلی زلفی گل در نشست آنلاین با نمایندگان تامالاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: صیانت از حقوق داوطلبان و فرزندان ایران اسلامی وظیفه مسئولان آموزشی است و باید به نحو شایستهای از منافع این عزیزان مراقبت شود تا زمینه و بستر رشدشان فراهم شود.
زلفیگل اظهار امیدواری کرد با رعایت قانون و دستورالعملها و همت مسئولان ذیربط آزمون سراسری با سلامت کامل برگزار شود و ادامه داد: هیچ امکانی از تخلف نباید وجود داشته باشد و نظارت کامل بر مخازن دفترچه سؤالات و پاسخنامهها در حوزههای برگزاری آزمون و همه فرایندها اعمال شود به گونهای که سرمایه اجتماعی و اعتبار سازمان سنجش حفظ و ارتقا یابد و امیدواریم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با بهترین کیفیت برگزار شده و رضایت داوطلبان عزیز را فراهم آورد.
شبههداران کنکوری در انتظار
پیشتر در این صفحه گزارشی درباره داوطلبان شبههداری که گفته میشد در کنکور مرتکب تقلب شدهاند تهیه شد، یکی از این افراد در گفتوگوی خود با «ایران» مطرح کرده بود: پس از اینکه در آزمون کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردیم با ما تماس گرفتند و گفتند با توجه به پاسخهایی که به سؤالات دادهاید از نظر ما، شما مرتکب تقلب شدهاید و باید مجدداً آزمون بدهید.ما هم مجدداً در کنکور شرکت کردیم اما هنوز رتبههایمان را اعلام نکردهاند.زمانی که کارنامه کنکور ما و رتبههایمان آمد و انتخاب رشته کردیم و منتظر جواب قبولی دانشگاه بودیم، با ما تماس گرفتند و گفتند رتبه و نمره شما شبههدار است و باید دوباره کنکور بدهید.اکنون اعتراض ما برای این است که هنوز نتایج آن آزمون اعلام نشده در حالی که ما باید اکنون در کلاسهای دانشگاه باشیم.با پیگیری که از سازمان سنجش به عنوان دستگاه مجری قانون انجام دادیم آنها عنوان کردند نتایج آزمونها برای داوطلبان پست شده است.اما مسأله اصلی این است که لفظ داوطلب شبههدار چه وجهه قانونی دارد و آیا براحتی و با یک استدلال مبنی بر اینکه رتبه و سابقه تحصیلی یکسان نیست، میتوان لفظ شبههدار به کسی اطلاق کرد.علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت در توضیح داوطلبان شبههدار بیان کرد: این موضوع یک قانون بوده و سازمان سنجش هم مجری آن است، در واقع این بحث عین قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری است.وی در ادامه بیان کرد: این قانون یک ماده ۱۱ دارد که از سال گذشته انواع و اقسام دانشجویان و داوطلبان درگیر آن بودهاند.چرا میگویم دانشجویان و داوطلبان؟ زیرا طبق همین قانون سال گذشته برای برخی از داوطلبان و دانشجویان استفساریهای آمد؛ یعنی وضعیت یک سری افرادی که دیگر دانشجو شده بودند و کارت دانشجویی داشتند بررسی شدند و از سوی سازمان سنجش به آنها گفته شده که شما مشکوک به تقلب هستید، سپس از دانشگاه بیرون آمدند.امرایی تأکید کرد: از این رو مجلس استفساریهای با این مضمون داد که آیا معنی داوطلب ذکر شده در قانون معنای کسی است که به دانشگاه رفته؟ پاسخ خیر است. داوطلب به معنای کسی که به دانشگاه راه یافته، نیست.در اینجا باید بین داوطلب و دانشجو تفکیک قائل شد. نتیجه اینکه این قانون تا زمانی که شخص داوطلب است و در دانشگاه پذیرش نشده مورد استفاده خواهد بود. وقتی یک واژه از نظر سازمان سنجش یا وزارت علوم ابهام دارد، یکی از وظایف مجلس بیان طرح استفساریه برای روشن شدن موضوع است.
عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در واکنش به صحبت یکی از داوطلبان شبههدار که گفته بود ما انتخاب رشته کرده بودیم اما بعد سازمان سنجش با ما تماس گرفت و گفت شما داوطلب شبههدار هستید، بیان کرد: ممکن است به شخصی رتبه هم اعلام شود اما هنوز در دانشگاه پذیرفته نشده باشد و تا زمانی که به دانشگاه راه نیابد و کارت دانشجویی دریافت نکند، یک داوطلب است.
وی در ادامه افزود: بنابراین ما در این قانون فقط با داوطلب مواجه هستیم از سال گذشته دانشجویان اخراجی زیادی به ما مراجعه کردهاند.در بحث داوطلبانی که شبهه دار هستند اول از همه سازمان سنجش مجری است و قانون را اجرا میکند اما سازمان سنجش باید نهایت تلاشش را برای امنیت و حفاظت سؤالات آزمون کند. همچنین وزارت ارتباطات باید پای کار بیاید و اینترنت را در حوزهها محدود کند. اگر همه این کارها را انجام دهیم آمار داوطلبان شبههدار یا مشکوک کاهش مییابد.
امرایی با تأکید بر اینکه قانون مجلس نیاز به اصلاح دارد، گفت: سازمان سنجش فقط مجری است ولی قانون مجلس نیاز به اصلاح دارد؛ زیرا اختلاف معدل داوطلب در زمان دانشآموزی با رتبه داوطلب در کنکور نباید ملاک باشد.اولاً آزمون آموزش و پرورش تشریحی و آزمون کنکور تستی است، ثانیاً متولی امتحانات نهایی آموزش و پرورش و متولی کنکور سازمان سنجش است.از طرفی مهمتر از همه اینکه ما به عنوان مثال داوطلبی داریم که ۷ سال پیش فارغ التحصیل شده، در واقع او معدل پایینی در رشته ریاضی کسب کرده، حال تغییر رشته داده، تلاش کرده، درس خوانده و توانسته رتبه خوبی در کنکور به دست بیاورد. نمیتوان وقتی معدل و رتبه او با هم همخوانی ندارد پس بگوییم داوطلب شبهه دار است با این حال سازمان سنجش مجری قانون است.
وی اضافه کرد: قانون به سنجش گفته اگر اختلاف بین رتبه و معدل دیپلم دیده شد، در درسهایی که اختلاف مشهود است، داوطلبان برای صحتسنجی به آزمون مجدد دعوت شوند. به نظر من این قانون جای اصلاح دارد و پسندیده نیست که به خاطر رتبه و نمرات این اتفاقات بیفتد. در عین حال میتوان برای پی بردن به تقلب اقدام دیگری کرد.عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت تأکید کرد: بدین شکل که الگوهایی تحت عنوان تقلب داشته باشد مثلاً ممکن است یک کانال، کلیدی را به عنوان تقلب بیرون بدهد. این کلید تقلبها بسیار مهم است یعنی اگر پاسخنامه داوطلب به کلید تقلب نزدیک باشد می توان آن را بررسی کرد. رمز این کار در پاسخ به سؤالات صحیح نیست زیرا کسی که تقلب میکند میخواهد به جواب صحیح برسد و کسی که تلاش کرده و درس خوانده جوابهای صحیح میزند. اما رمز در جوابهای غلطی است که داوطلبان مشترکاً از روی الگوی سؤالات زدهاند.
وی افزود: از نظر من اگر قرار است اختلاف بین رتبه و معدل سنجیده شود باید دلایل دیگری هم در کنار آن به عنوان استدلال دقیقتر به کار گرفته شود.قانون مجلس نیاز به اصلاح دارد ولی اگر بگوییم که سازمان هم نباید این کار را بکند من مخالفم. سازمان سنجش باید عین آنچه قانون به او گفته انجام دهد ولی از مجلس میخواهیم که این قسمت از قانون را اصلاح کند. زیرا داوطلبانی هستند که آزمون تستی آنها از آزمون تشریحیشان در مدرسه بهتر است یا زمانی دیپلم خود را اخذ کردند که اصلاً معدل مانند الان تأثیری نداشته است. به خاطر همین افراد در زمانی معدل کسب کردند که تأثیرش کمتر بوده است بنابراین باید که قانون اصلاح شود.
بــــرش
رصد فضای مجازی و برخورد با متخلفان آزمون سراسری
دکتر محمدحسین حاجیلو معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور در جدیدترین اظهار نظر در مورد کشف تجهیزات تقلب در آزمونها، جدیدترین ابزار تقلب، راههای جلوگیری از تقلب و روش تقلب با تجهیزات الکترونیکی مطالبی را مطرح کرد و افزود: مدتهاست که کمیته حفاظت آزمونها در سازمان سنجش تشکیل شده و مراحل دستورالعمل این کمیته در نهادهای ذیربط تحت بررسی است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تأکید بر شناسایی مصادیق جدید تقلب و تخلف با توجه به پیشرفت فناوری به مواردی از قبیل تجهیزات تصویربرداری، هندزفری نامرئی، تجهیزات انتقال اطلاعات مبدلها و مولدها، هندزفریهای الکتریسیته، مغناطیس و الکترومغناطیس، امکانات هندزفریهای نامرئی و انواع تجهیزات سیم کارتخوان، تأکید کرد.
دکتر حاجیلو با بیان اینکه برخی داوطلبان بدون آگاهی از قوانین، مرتکب جرم میشوند، گفت: باید به راهکارهای جلوگیری از استفاده تجهیزات تقلب پرداخت و ضمن پیشنهاد برای افزایش کارایی به آموزش عوامل بازدید بدنی، آگاهسازی کلیه عوامل اجرایی از انواع دستگاههای تقلب، استفاده از تجهیزات آشکارساز، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز جاذب با استفاده از مهندسی معکوس پرداخت.
وی مطرح کرد: تمام محیط فضای مجازی به صورت دقیق رصد و برخورد قاطعی با متخلفان انجام میشود. به طور قطع سازمان سنجش به دنبال تحقق عدالت آموزشی است و یکی از نمادهای آن، برخورد قاطعانه این سازمان با گروههای متخلف اخاذی کننده از داوطلبان است که با یاری ضابطان قضایی، پلیس فتا و پلیس امنیت شناسایی میشوند و تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند.
قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشکر از ضابطان قضایی، پلیس فتا و پلیس امنیت در راستای برقراری عدالت آموزشی برای ایجاد فضای امن و رقابت سالم، خاطرنشان کرد: لازم است که داوطلبان بر اساس دانش و تواناییهای شخصی خود آماده شرکت در آزمون شوند و تحت تأثیر برخی تبلیغات غلط فرصت سوزی نکنند و سرنوشت خود را به کسانی که درصدد برهم زدن نظم و امنیت، تخلف و کلاهبرداری هستند گره نزنند.
خبرنگار
آزمون سراسری سالجاری با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام «ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب خرداد ۱۴۰۱ دو بار در سال برگزار میشود. هر دو نوبت آزمون سال ۱۴۰۲ حکم واحد داشته و نتیجه آن برای دو سال اعتبار دارد. نتایج اولیه نوبت اول آزمون در نیمه نخست اسفند به اطلاع داوطلبان میرسد که شامل نمره خام آزمون میشود. تغییرات دیگر در این آزمون شامل تأثیر قطعی و ۴۰ درصدی معدل پایه دوازدهم، حذف آزمون دروس عمومی و برخی زیرگروههای آزمایشی در آزمون سراسری است به شکلی که امسال پنج گروه اصلی شامل علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان است.محمدعلی زلفی گل در نشست آنلاین با نمایندگان تامالاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: صیانت از حقوق داوطلبان و فرزندان ایران اسلامی وظیفه مسئولان آموزشی است و باید به نحو شایستهای از منافع این عزیزان مراقبت شود تا زمینه و بستر رشدشان فراهم شود.
زلفیگل اظهار امیدواری کرد با رعایت قانون و دستورالعملها و همت مسئولان ذیربط آزمون سراسری با سلامت کامل برگزار شود و ادامه داد: هیچ امکانی از تخلف نباید وجود داشته باشد و نظارت کامل بر مخازن دفترچه سؤالات و پاسخنامهها در حوزههای برگزاری آزمون و همه فرایندها اعمال شود به گونهای که سرمایه اجتماعی و اعتبار سازمان سنجش حفظ و ارتقا یابد و امیدواریم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با بهترین کیفیت برگزار شده و رضایت داوطلبان عزیز را فراهم آورد.
شبههداران کنکوری در انتظار
پیشتر در این صفحه گزارشی درباره داوطلبان شبههداری که گفته میشد در کنکور مرتکب تقلب شدهاند تهیه شد، یکی از این افراد در گفتوگوی خود با «ایران» مطرح کرده بود: پس از اینکه در آزمون کنکور ۱۴۰۱ شرکت کردیم با ما تماس گرفتند و گفتند با توجه به پاسخهایی که به سؤالات دادهاید از نظر ما، شما مرتکب تقلب شدهاید و باید مجدداً آزمون بدهید.ما هم مجدداً در کنکور شرکت کردیم اما هنوز رتبههایمان را اعلام نکردهاند.زمانی که کارنامه کنکور ما و رتبههایمان آمد و انتخاب رشته کردیم و منتظر جواب قبولی دانشگاه بودیم، با ما تماس گرفتند و گفتند رتبه و نمره شما شبههدار است و باید دوباره کنکور بدهید.اکنون اعتراض ما برای این است که هنوز نتایج آن آزمون اعلام نشده در حالی که ما باید اکنون در کلاسهای دانشگاه باشیم.با پیگیری که از سازمان سنجش به عنوان دستگاه مجری قانون انجام دادیم آنها عنوان کردند نتایج آزمونها برای داوطلبان پست شده است.اما مسأله اصلی این است که لفظ داوطلب شبههدار چه وجهه قانونی دارد و آیا براحتی و با یک استدلال مبنی بر اینکه رتبه و سابقه تحصیلی یکسان نیست، میتوان لفظ شبههدار به کسی اطلاق کرد.علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت در توضیح داوطلبان شبههدار بیان کرد: این موضوع یک قانون بوده و سازمان سنجش هم مجری آن است، در واقع این بحث عین قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری است.وی در ادامه بیان کرد: این قانون یک ماده ۱۱ دارد که از سال گذشته انواع و اقسام دانشجویان و داوطلبان درگیر آن بودهاند.چرا میگویم دانشجویان و داوطلبان؟ زیرا طبق همین قانون سال گذشته برای برخی از داوطلبان و دانشجویان استفساریهای آمد؛ یعنی وضعیت یک سری افرادی که دیگر دانشجو شده بودند و کارت دانشجویی داشتند بررسی شدند و از سوی سازمان سنجش به آنها گفته شده که شما مشکوک به تقلب هستید، سپس از دانشگاه بیرون آمدند.امرایی تأکید کرد: از این رو مجلس استفساریهای با این مضمون داد که آیا معنی داوطلب ذکر شده در قانون معنای کسی است که به دانشگاه رفته؟ پاسخ خیر است. داوطلب به معنای کسی که به دانشگاه راه یافته، نیست.در اینجا باید بین داوطلب و دانشجو تفکیک قائل شد. نتیجه اینکه این قانون تا زمانی که شخص داوطلب است و در دانشگاه پذیرش نشده مورد استفاده خواهد بود. وقتی یک واژه از نظر سازمان سنجش یا وزارت علوم ابهام دارد، یکی از وظایف مجلس بیان طرح استفساریه برای روشن شدن موضوع است.
عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت در واکنش به صحبت یکی از داوطلبان شبههدار که گفته بود ما انتخاب رشته کرده بودیم اما بعد سازمان سنجش با ما تماس گرفت و گفت شما داوطلب شبههدار هستید، بیان کرد: ممکن است به شخصی رتبه هم اعلام شود اما هنوز در دانشگاه پذیرفته نشده باشد و تا زمانی که به دانشگاه راه نیابد و کارت دانشجویی دریافت نکند، یک داوطلب است.
وی در ادامه افزود: بنابراین ما در این قانون فقط با داوطلب مواجه هستیم از سال گذشته دانشجویان اخراجی زیادی به ما مراجعه کردهاند.در بحث داوطلبانی که شبهه دار هستند اول از همه سازمان سنجش مجری است و قانون را اجرا میکند اما سازمان سنجش باید نهایت تلاشش را برای امنیت و حفاظت سؤالات آزمون کند. همچنین وزارت ارتباطات باید پای کار بیاید و اینترنت را در حوزهها محدود کند. اگر همه این کارها را انجام دهیم آمار داوطلبان شبههدار یا مشکوک کاهش مییابد.
امرایی با تأکید بر اینکه قانون مجلس نیاز به اصلاح دارد، گفت: سازمان سنجش فقط مجری است ولی قانون مجلس نیاز به اصلاح دارد؛ زیرا اختلاف معدل داوطلب در زمان دانشآموزی با رتبه داوطلب در کنکور نباید ملاک باشد.اولاً آزمون آموزش و پرورش تشریحی و آزمون کنکور تستی است، ثانیاً متولی امتحانات نهایی آموزش و پرورش و متولی کنکور سازمان سنجش است.از طرفی مهمتر از همه اینکه ما به عنوان مثال داوطلبی داریم که ۷ سال پیش فارغ التحصیل شده، در واقع او معدل پایینی در رشته ریاضی کسب کرده، حال تغییر رشته داده، تلاش کرده، درس خوانده و توانسته رتبه خوبی در کنکور به دست بیاورد. نمیتوان وقتی معدل و رتبه او با هم همخوانی ندارد پس بگوییم داوطلب شبهه دار است با این حال سازمان سنجش مجری قانون است.
وی اضافه کرد: قانون به سنجش گفته اگر اختلاف بین رتبه و معدل دیپلم دیده شد، در درسهایی که اختلاف مشهود است، داوطلبان برای صحتسنجی به آزمون مجدد دعوت شوند. به نظر من این قانون جای اصلاح دارد و پسندیده نیست که به خاطر رتبه و نمرات این اتفاقات بیفتد. در عین حال میتوان برای پی بردن به تقلب اقدام دیگری کرد.عضو کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت تأکید کرد: بدین شکل که الگوهایی تحت عنوان تقلب داشته باشد مثلاً ممکن است یک کانال، کلیدی را به عنوان تقلب بیرون بدهد. این کلید تقلبها بسیار مهم است یعنی اگر پاسخنامه داوطلب به کلید تقلب نزدیک باشد می توان آن را بررسی کرد. رمز این کار در پاسخ به سؤالات صحیح نیست زیرا کسی که تقلب میکند میخواهد به جواب صحیح برسد و کسی که تلاش کرده و درس خوانده جوابهای صحیح میزند. اما رمز در جوابهای غلطی است که داوطلبان مشترکاً از روی الگوی سؤالات زدهاند.
وی افزود: از نظر من اگر قرار است اختلاف بین رتبه و معدل سنجیده شود باید دلایل دیگری هم در کنار آن به عنوان استدلال دقیقتر به کار گرفته شود.قانون مجلس نیاز به اصلاح دارد ولی اگر بگوییم که سازمان هم نباید این کار را بکند من مخالفم. سازمان سنجش باید عین آنچه قانون به او گفته انجام دهد ولی از مجلس میخواهیم که این قسمت از قانون را اصلاح کند. زیرا داوطلبانی هستند که آزمون تستی آنها از آزمون تشریحیشان در مدرسه بهتر است یا زمانی دیپلم خود را اخذ کردند که اصلاً معدل مانند الان تأثیری نداشته است. به خاطر همین افراد در زمانی معدل کسب کردند که تأثیرش کمتر بوده است بنابراین باید که قانون اصلاح شود.
بــــرش
رصد فضای مجازی و برخورد با متخلفان آزمون سراسری
دکتر محمدحسین حاجیلو معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور در جدیدترین اظهار نظر در مورد کشف تجهیزات تقلب در آزمونها، جدیدترین ابزار تقلب، راههای جلوگیری از تقلب و روش تقلب با تجهیزات الکترونیکی مطالبی را مطرح کرد و افزود: مدتهاست که کمیته حفاظت آزمونها در سازمان سنجش تشکیل شده و مراحل دستورالعمل این کمیته در نهادهای ذیربط تحت بررسی است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تأکید بر شناسایی مصادیق جدید تقلب و تخلف با توجه به پیشرفت فناوری به مواردی از قبیل تجهیزات تصویربرداری، هندزفری نامرئی، تجهیزات انتقال اطلاعات مبدلها و مولدها، هندزفریهای الکتریسیته، مغناطیس و الکترومغناطیس، امکانات هندزفریهای نامرئی و انواع تجهیزات سیم کارتخوان، تأکید کرد.
دکتر حاجیلو با بیان اینکه برخی داوطلبان بدون آگاهی از قوانین، مرتکب جرم میشوند، گفت: باید به راهکارهای جلوگیری از استفاده تجهیزات تقلب پرداخت و ضمن پیشنهاد برای افزایش کارایی به آموزش عوامل بازدید بدنی، آگاهسازی کلیه عوامل اجرایی از انواع دستگاههای تقلب، استفاده از تجهیزات آشکارساز، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز جاذب با استفاده از مهندسی معکوس پرداخت.
وی مطرح کرد: تمام محیط فضای مجازی به صورت دقیق رصد و برخورد قاطعی با متخلفان انجام میشود. به طور قطع سازمان سنجش به دنبال تحقق عدالت آموزشی است و یکی از نمادهای آن، برخورد قاطعانه این سازمان با گروههای متخلف اخاذی کننده از داوطلبان است که با یاری ضابطان قضایی، پلیس فتا و پلیس امنیت شناسایی میشوند و تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند.
قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشکر از ضابطان قضایی، پلیس فتا و پلیس امنیت در راستای برقراری عدالت آموزشی برای ایجاد فضای امن و رقابت سالم، خاطرنشان کرد: لازم است که داوطلبان بر اساس دانش و تواناییهای شخصی خود آماده شرکت در آزمون شوند و تحت تأثیر برخی تبلیغات غلط فرصت سوزی نکنند و سرنوشت خود را به کسانی که درصدد برهم زدن نظم و امنیت، تخلف و کلاهبرداری هستند گره نزنند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد
اولویت گفتوگو؛ مطالبات، نیازها و انتقادات زنان و دختران ایرانی
مهسا قوی قلب
خبرنگار
چندی پیش مبحث گفتوگو و برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در کشور از سوی مسئولان و کارشناسان در حوزههای اجتماعی و سیاسی کشور مطرح شد، حالا کم و بیش بسترهای این مهم در گروههای مختلف کشور آمادهسازی شده اما آنچنان که باید و شاید آنچه مدنظر ردههای سنی مختلف جامعه بوده، تأمین نشده است. شاید همچنان در شناسایی مشکلات و فراهم کردن بسترهای مناسب، گامهای اساسی و چه بسا اصولی توسط متولیان امر برداشته نشده، آنچه که بدیهی است، این نکته است که هرازچندی با بروز برخی مشکلات به یکباره تنور دستهای از مباحث داغ شده و همه به میدان میآیند که باید چنین و چنان کرد، با این عکسالعملها هیچگاه نتایج موردنظر به دست نمیآیند، در مقابل باید پای کار آمد، باید حرفها را به عرصه عمل رساند و از ویترین کلیشه بودن سوژهها خارج شد.
انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره لزوم افزایش گفتوگو در آحاد کشور برای کاهش مشکلات و همچنین کرسیهای آزاداندیشی به «ایران» میگوید: همانطور که مطلع هستید، مقام معظم رهبری بارها بر ایجاد و استمرار کرسیهای آزاداندیشی تأکید کردند. برگزاری کرسیهایی همراه با آزادی فکر و اندیشه در سمتوسوی مشخص در میان اقشار مختلف جامعه خصوصاً زنان، دختران و دانشجویان، در حقیقت روشی برای باز ماندن راه آزاداندیشی و نوآوری و تحول درمدیریت است. اما باید دقت داشت صرف برگزاری چنین محافلی نمیتواند منجر به نتیجه درست و مطلوب شود. مدیریت کردن محافل آزاداندیشی برای دوری از حاشیه در کنار حفظ پایههای هویت ملی، میتواند بهترین مسیر برای شنیدن نظرات متفاوت و بعضاً مخالف باشد که از زبان دلسوزان هر قشر به گوش ما برسد. به جد معتقدم اگر مدیریت این محافل از حوزه اداری و سازمانی جدا شود و به نخبگان هر قشر مانند اساتید، دانشجویان و مجموعههای فعال دانشجویی یا زنان موفق و فعال در عرصههای مختلف سپرده شود، قطعاً و یقیناً نظرات منطقی و براساس واقعیت دریافت خواهد شد.
اولویت، شنیدن نیازها و انتقادهای زنان و دختران ایرانی در هر جایگاه و هر رده سنی است
چندی پیش، بحث خانه ملی گفتوگوی آزاد مطرح شد، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که چه زیرساختهایی لازم است تا بتوان گفتوگوهای مؤثر را در آحاد جامعه افزایش داد، توضیح میدهد: در اولین اولویت، دانشگاهها و مؤسسات فرهنگی باید به مراکز نشستهای آزاداندیشی و شنیدن سخنان نقادانه تبدیل شوند. هر دانشجو، هر فرهیخته و فعال حوزه فرهنگ باید این اطمینان را داشته باشد که در جای خاصی که شنوندههای مؤثر حضور دارند، میتواند گوش شنوا و تأثیرگذاری بیابد و برهمین اساس نظراتش را در هر شرایطی در چهارچوب اخلاق، منطق و مطالبهگرانه عنوان کند. گفتوگوهای مؤثر در میان آحاد جامعه میتواند بهترین، سریعترین و دقیقترین روش برای شناسایی مطالبات اجتماعی و حقیقی هر قشر باشد، علاوه براین، نتیجه چنین گفتوگوهایی میتواند ما را به سمت شناخت و تدوین نظام مسائل فکری و دغدغههای روزمره هر قشر برای برنامهریزیهای آینده هدایت کند. اگرچه شنیدن حضوری، یکی از بهترین راههای حفظ گفتوگوهای مؤثر است اما در این میان نباید از ظرفیتهای فضای مجازی بویژه نرمافزارهای کاربردی ایرانی غافل ماند. ایجاد بسترهای گفتوگو در پیامرسانهای مختلف برای جمع شدن گروههای سنی و اقشار مختلف به برگزاری منظم نشستها کمک میکند. ضمن اینکه میتوان از فضای همین برنامهها برای ایجاد فضای روشنگری، ایجاد فضای آموزش «جهاد تبیین» که مقدمهای برای اصلاح، تحول و مطالبه است نهایت استفاده را کرد. حتی از بسترگفتوگوی مجازی میتوان به تربیت نسل آگاه دانشآموز، دختر فعال و بانوی توانمند دست یافت.او در ادامه با بیان این نکته که هر قشری نیاز به گفتوگو و شنیده شدن دارد، اظهار میکند: از آنجا که جامعه بزرگ هرکشور برپایه نهاد خانواده شکل میگیرد و مهمترین مسئولیت تربیتی و فرهنگی در نهاد خانواده برعهده زنان و دختران است، نیاز به شنیده شدن و اجرای خواستههای منطقی همراه با همراهی در میان زنان و دختران، خواسته بحقی است. خانواده سالم، خانوادهای است که بتواند در انتقال فرهنگ در کنار بهرهوری بیشتر به نسل آینده مؤثر واقع شود. هرچه فضای گفتوگو میان زنان و اعضای خانوادهها بیشتر شود، فضای حذف مشکلات و رسیدن به جامعهای مملو از خانواده سالم و ایرانی بیشتر خواهد بود. گفتوگوها میتواند دغدغههای زنان را بیشتر مطرح کند و در این میان رفع مشکلات و پرداختن به نظرات زنان صاحبنظر میتواند راهگشای زندگی سایر زنان باشد.انسیه خزعلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در حوزه زنان در تمامی گروههای سنی از جمله دختران مدرسهای و دانشجو چگونه میتوان در خصوص گفتوگو موفقتر از قبل ورود کرد، میگوید: مدارس، دانشگاهها، خانوادهها، مراکز اشتغال با محوریت زنان، محافل گردهم آمدن خانوادهها خلاصه هرجایی که ردی از حضور زنان و دختران چه مدرسهای و چه دانشگاهی دیده میشود، باید در کنار حضور فعال اجتماعی این قشر به مراکزی برای شنیدن نظرات آنها نیز تبدیل شود. به تعبیری، هرجایی که زنان و دختران ما با پشتکار و جدیت حضور خانوادگی و اجتماعی خود را به بهترین شکل ادامه دادهاند در هر بستری باید فضایی برای شنیدن نظرات این قشر فراهم شود. اگر دختر دانشجو در فضای مدیریت شده و سازنده دانشگاه انتقادات خود را مطرح نکند، کجا میتواند امید داشته باشد که حرفی بزند، نقدی انجام دهد و نتیجهبخش باشد؟ زن ایرانی شاغل اگر مشکلات کاری اعم از حقوق، بیمه و نیازهایی که نادیده گرفته شده است را در فضای کار و در گفتوگو با مسئولان دلسوز با نگاه سازنده مطرح نکند قطعاً اگر در جای دیگری هم عنوان کند، اثربخش نخواهد بود. پس اولویت ما شنیدن نیازها و انتقادهای زنان و دختران ایرانی در هر جایگاه و هر رده سنی است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به صورت سرزده بازدیدی از خوابگاه دختران شریف داشتند، او درباره این بازدید و نتایج آن توضیح میدهد: بعد از مطلع شدن از حوادث بلافاصله و بدون اطلاع قبلی به خوابگاه دختران دانشگاه شریف رفتم. مطمئن بودم دیدار چهره به چهره و شنیدن مشکلات و نقطهنظرات دانشجویان از نزدیک میتواند بهترین راهحل باشد. در این دیدار که 3 ساعت و نیم طول کشید به تکتک اتاقهای ساختمان خوابگاه دختران دانشگاه شریف سرزدم، تلاش کردم در یک فضای صمیمانه و گفتوگویی مفید، کاملاً صریح، درد دلهای دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی رشتههای مختلف را بشنوم. بیشتر مشکلات این عزیزان تأکید بر تقویت جایگاه زنان درجامعه و مسائل مربوط به امنیت تحصیلی در روزهای پرالتهاب آغازین سال تحصیلی امسال، مشکلات معیشتی، نگرانی از آینده شغلی، مشکلات در مسیر جذب هیأت علمی و کمرنگ شدن تکریم نخبگان و بانوان در دانشگاه در سالهای اخیر بود که من تکتک موارد را برای پیگیریهای آتی ثبت کردم.به اعتقاد خزعلی، یکی از مهمترین نکاتی که زنان دانشجوی دانشگاه شریف بر آن تأکید داشتند، لزوم استقرار پلیس در کیوسکهای مراقبتی بود. آنها با بیان موارد خفتگیری در مسیرهای منتهی به دانشگاه وتأکید بر مسأله امنیت دانشجو در فضای دانشگاه خواستار استقرار نیروی انتظامی بودند. اگرچه این دیدار کاملاً اتفاقی و به اقتضای زمان بود اما دیدارهای خاصی در معاونت و دانشگاه الزهرا نیز با دانشجویان و اساتید صورت گرفت و انشاءالله این دیدارها استمرار خواهد یافت تا هم بتوانم شنونده خوبی برای زنان ایرانی باشم و همچنین تا جای امکان پیگیر خواستهها و مطالباتشان شوم.
خبرنگار
چندی پیش مبحث گفتوگو و برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در کشور از سوی مسئولان و کارشناسان در حوزههای اجتماعی و سیاسی کشور مطرح شد، حالا کم و بیش بسترهای این مهم در گروههای مختلف کشور آمادهسازی شده اما آنچنان که باید و شاید آنچه مدنظر ردههای سنی مختلف جامعه بوده، تأمین نشده است. شاید همچنان در شناسایی مشکلات و فراهم کردن بسترهای مناسب، گامهای اساسی و چه بسا اصولی توسط متولیان امر برداشته نشده، آنچه که بدیهی است، این نکته است که هرازچندی با بروز برخی مشکلات به یکباره تنور دستهای از مباحث داغ شده و همه به میدان میآیند که باید چنین و چنان کرد، با این عکسالعملها هیچگاه نتایج موردنظر به دست نمیآیند، در مقابل باید پای کار آمد، باید حرفها را به عرصه عمل رساند و از ویترین کلیشه بودن سوژهها خارج شد.
انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره لزوم افزایش گفتوگو در آحاد کشور برای کاهش مشکلات و همچنین کرسیهای آزاداندیشی به «ایران» میگوید: همانطور که مطلع هستید، مقام معظم رهبری بارها بر ایجاد و استمرار کرسیهای آزاداندیشی تأکید کردند. برگزاری کرسیهایی همراه با آزادی فکر و اندیشه در سمتوسوی مشخص در میان اقشار مختلف جامعه خصوصاً زنان، دختران و دانشجویان، در حقیقت روشی برای باز ماندن راه آزاداندیشی و نوآوری و تحول درمدیریت است. اما باید دقت داشت صرف برگزاری چنین محافلی نمیتواند منجر به نتیجه درست و مطلوب شود. مدیریت کردن محافل آزاداندیشی برای دوری از حاشیه در کنار حفظ پایههای هویت ملی، میتواند بهترین مسیر برای شنیدن نظرات متفاوت و بعضاً مخالف باشد که از زبان دلسوزان هر قشر به گوش ما برسد. به جد معتقدم اگر مدیریت این محافل از حوزه اداری و سازمانی جدا شود و به نخبگان هر قشر مانند اساتید، دانشجویان و مجموعههای فعال دانشجویی یا زنان موفق و فعال در عرصههای مختلف سپرده شود، قطعاً و یقیناً نظرات منطقی و براساس واقعیت دریافت خواهد شد.
اولویت، شنیدن نیازها و انتقادهای زنان و دختران ایرانی در هر جایگاه و هر رده سنی است
چندی پیش، بحث خانه ملی گفتوگوی آزاد مطرح شد، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سؤال که چه زیرساختهایی لازم است تا بتوان گفتوگوهای مؤثر را در آحاد جامعه افزایش داد، توضیح میدهد: در اولین اولویت، دانشگاهها و مؤسسات فرهنگی باید به مراکز نشستهای آزاداندیشی و شنیدن سخنان نقادانه تبدیل شوند. هر دانشجو، هر فرهیخته و فعال حوزه فرهنگ باید این اطمینان را داشته باشد که در جای خاصی که شنوندههای مؤثر حضور دارند، میتواند گوش شنوا و تأثیرگذاری بیابد و برهمین اساس نظراتش را در هر شرایطی در چهارچوب اخلاق، منطق و مطالبهگرانه عنوان کند. گفتوگوهای مؤثر در میان آحاد جامعه میتواند بهترین، سریعترین و دقیقترین روش برای شناسایی مطالبات اجتماعی و حقیقی هر قشر باشد، علاوه براین، نتیجه چنین گفتوگوهایی میتواند ما را به سمت شناخت و تدوین نظام مسائل فکری و دغدغههای روزمره هر قشر برای برنامهریزیهای آینده هدایت کند. اگرچه شنیدن حضوری، یکی از بهترین راههای حفظ گفتوگوهای مؤثر است اما در این میان نباید از ظرفیتهای فضای مجازی بویژه نرمافزارهای کاربردی ایرانی غافل ماند. ایجاد بسترهای گفتوگو در پیامرسانهای مختلف برای جمع شدن گروههای سنی و اقشار مختلف به برگزاری منظم نشستها کمک میکند. ضمن اینکه میتوان از فضای همین برنامهها برای ایجاد فضای روشنگری، ایجاد فضای آموزش «جهاد تبیین» که مقدمهای برای اصلاح، تحول و مطالبه است نهایت استفاده را کرد. حتی از بسترگفتوگوی مجازی میتوان به تربیت نسل آگاه دانشآموز، دختر فعال و بانوی توانمند دست یافت.او در ادامه با بیان این نکته که هر قشری نیاز به گفتوگو و شنیده شدن دارد، اظهار میکند: از آنجا که جامعه بزرگ هرکشور برپایه نهاد خانواده شکل میگیرد و مهمترین مسئولیت تربیتی و فرهنگی در نهاد خانواده برعهده زنان و دختران است، نیاز به شنیده شدن و اجرای خواستههای منطقی همراه با همراهی در میان زنان و دختران، خواسته بحقی است. خانواده سالم، خانوادهای است که بتواند در انتقال فرهنگ در کنار بهرهوری بیشتر به نسل آینده مؤثر واقع شود. هرچه فضای گفتوگو میان زنان و اعضای خانوادهها بیشتر شود، فضای حذف مشکلات و رسیدن به جامعهای مملو از خانواده سالم و ایرانی بیشتر خواهد بود. گفتوگوها میتواند دغدغههای زنان را بیشتر مطرح کند و در این میان رفع مشکلات و پرداختن به نظرات زنان صاحبنظر میتواند راهگشای زندگی سایر زنان باشد.انسیه خزعلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در حوزه زنان در تمامی گروههای سنی از جمله دختران مدرسهای و دانشجو چگونه میتوان در خصوص گفتوگو موفقتر از قبل ورود کرد، میگوید: مدارس، دانشگاهها، خانوادهها، مراکز اشتغال با محوریت زنان، محافل گردهم آمدن خانوادهها خلاصه هرجایی که ردی از حضور زنان و دختران چه مدرسهای و چه دانشگاهی دیده میشود، باید در کنار حضور فعال اجتماعی این قشر به مراکزی برای شنیدن نظرات آنها نیز تبدیل شود. به تعبیری، هرجایی که زنان و دختران ما با پشتکار و جدیت حضور خانوادگی و اجتماعی خود را به بهترین شکل ادامه دادهاند در هر بستری باید فضایی برای شنیدن نظرات این قشر فراهم شود. اگر دختر دانشجو در فضای مدیریت شده و سازنده دانشگاه انتقادات خود را مطرح نکند، کجا میتواند امید داشته باشد که حرفی بزند، نقدی انجام دهد و نتیجهبخش باشد؟ زن ایرانی شاغل اگر مشکلات کاری اعم از حقوق، بیمه و نیازهایی که نادیده گرفته شده است را در فضای کار و در گفتوگو با مسئولان دلسوز با نگاه سازنده مطرح نکند قطعاً اگر در جای دیگری هم عنوان کند، اثربخش نخواهد بود. پس اولویت ما شنیدن نیازها و انتقادهای زنان و دختران ایرانی در هر جایگاه و هر رده سنی است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به صورت سرزده بازدیدی از خوابگاه دختران شریف داشتند، او درباره این بازدید و نتایج آن توضیح میدهد: بعد از مطلع شدن از حوادث بلافاصله و بدون اطلاع قبلی به خوابگاه دختران دانشگاه شریف رفتم. مطمئن بودم دیدار چهره به چهره و شنیدن مشکلات و نقطهنظرات دانشجویان از نزدیک میتواند بهترین راهحل باشد. در این دیدار که 3 ساعت و نیم طول کشید به تکتک اتاقهای ساختمان خوابگاه دختران دانشگاه شریف سرزدم، تلاش کردم در یک فضای صمیمانه و گفتوگویی مفید، کاملاً صریح، درد دلهای دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی رشتههای مختلف را بشنوم. بیشتر مشکلات این عزیزان تأکید بر تقویت جایگاه زنان درجامعه و مسائل مربوط به امنیت تحصیلی در روزهای پرالتهاب آغازین سال تحصیلی امسال، مشکلات معیشتی، نگرانی از آینده شغلی، مشکلات در مسیر جذب هیأت علمی و کمرنگ شدن تکریم نخبگان و بانوان در دانشگاه در سالهای اخیر بود که من تکتک موارد را برای پیگیریهای آتی ثبت کردم.به اعتقاد خزعلی، یکی از مهمترین نکاتی که زنان دانشجوی دانشگاه شریف بر آن تأکید داشتند، لزوم استقرار پلیس در کیوسکهای مراقبتی بود. آنها با بیان موارد خفتگیری در مسیرهای منتهی به دانشگاه وتأکید بر مسأله امنیت دانشجو در فضای دانشگاه خواستار استقرار نیروی انتظامی بودند. اگرچه این دیدار کاملاً اتفاقی و به اقتضای زمان بود اما دیدارهای خاصی در معاونت و دانشگاه الزهرا نیز با دانشجویان و اساتید صورت گرفت و انشاءالله این دیدارها استمرار خواهد یافت تا هم بتوانم شنونده خوبی برای زنان ایرانی باشم و همچنین تا جای امکان پیگیر خواستهها و مطالباتشان شوم.
اخبـــــار
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مطرح کرد
ضرورت راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین مطالبات داروخانهها
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تکلیف وزارت اقتصاد برای راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین مطالبات داروخانهها به منظور جلوگیری از ایجاد معوقات بیمهها را پیشنهاد داد.
محمد پیکان پور افزود: برای جلوگیری از به تعویق افتادن بدهی سازمانهای بیمهگر به داروخانهها، وزارت اقتصاد مکلف به راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین شود؛ براین اساس به محض ثبت نسخ در داروخانه، در صورتی که حساب بستانکاری داروخانه از بیمه در سامانه وارد شد، تراکنشهای هر روز در پایان آن روز به حساب داروخانه واریز شود که این مسیر منجر به همراهی کامل داروخانهها در روند بهبود خدمات، توسعه انبار و جلوگیری از کمبودهای آتی خواهد شد.
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اعضای هیأت مدیره شرکتهای داروسازی خصولتی و هلدینگهای مربوطه نیازمند اصلاح یا تکمیل هستند و جای بررسی دارد که به عنوان بخشی از حاکمیت مکلف شوند که تولید داروهای کم مصرفی که توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ میشود را به هر نحو در دستور کار قرار داده و بابت آن به حاکمیت پاسخگو باشند.پیکان پور با اشاره به ابلاغ مصوبه ۹ به یک مالیات بر ارزش افزوده پس از تأخیر ۸ ماهه خاطرنشان کرد: این مصوبه با اختلالاتی در روند اجرا در مبادی گمرکی نظیر گمرک شهریار مواجه است که رفع این مشکلات نیز باید در دستور کار قرار گیرد. وی با تأکید بر لزوم کنترل قیمت مواد جانبی و بستهبندی داروهای تولیدی توسط وزارت صمت و تضمین تأمین این اقلام برای صنعت دارو، ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت داروسازی این است که شرکتهای تولیدکننده مواد بستهبندی با هر نوسان نرخ ارز، قیمت محصولات خود را بر اساس نرخ روز افزایش میدهند در حالی که قیمت محصول نهایی (دارو) به روز قابل تغییر نیست و در صورتی که فضای تولید این اقلام رقابتی شود، با قراردادهای بلندمدت میتوان این ثبات را به حوزه تولید برگرداند.
تداوم روز بدون فوتی کرونا در ایران
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته روزهای بدون فوتی کرونا در کشور تداوم داشته و اکنون مجموع جانباختگان این بیماری، در رقم ۱۴۴ هزار و ۶۳۴ نفر ثابت مانده است. ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ اولین روز صفر شدن مرگ کرونایی در ایران پس از ۲۸۱ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور بوده و در روزهای ۱۱ و ۲۴ آبان و روزهای چهارم تا نهم آذر ماه نیز روزهای بدون فوتی کرونا تداوم یافته است.
از روز (پنجشنبه) تا ظهر جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۷۶۰ نفر رسید و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. ۶۵ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۸۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۶۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۹۲ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۹ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نبوده اما سه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
۷ استان، مدرسه تخصصی اوتیسم ندارند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای توسعه عدالت تربیتی، ۸۰ مرکز ویژه یادگیری را در همین چندماه اخیر راهاندازی و به استانها ابلاغ کردیم که تمام مناطق آموزشی کشور که فاقد این مرکز هستند باید حداقل یک مرکز تخصصی دایر کنند. این مراکز باید هم خدمات ارائه دهند و هم کار سنجش سلامت نوآموزان را پیگیری کنند.
حمید طریفیحسینی درباره روند ساختوساز فضاهای آموزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در نقاط مختلف کشور توضیح داد و در اینباره به ایسنا گفت: چندی پیش مشکلاتی در ساخت مدارس اوتیسم داشتیم؛ برخی استانها مدرسه اوتیسم دارند، اما فضای استانداردی که از ابتدای امر ویژه اوتیسمیها ساخته شده باشد نداشتیم که در حال پیگیریهای لازم برای بهسازی فضا هستیم.
وی افزود: هفت استان هم مدرسه اوتیسم نداشتند که زمین برای ساخت مدرسه تأمین و بخشی از کار شروع شده است. هنوز مدرسه تخصصی برای دانشآموزان اوتیسم در این استانها نداریم و دانشآموزان ما در مدارس عادی استثنایی یا کلاسهای ضمیمه مدارس معمولی تحصیل میکنند.
طریفی ادامه داد: از هفته دولت به این سو، بالغ بر ۱۱ مدرسه و مرکز استثنایی همانند مراکز ویژه یادگیری راهاندازی شدهاند.
شرایط تجویز و مصرف «آنتیبیوتیک» و «دگزامتازون»
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه احتمال افزایش مجدد آنفلوانزا و بویژه کرونا در زمستان وجود دارد، در عین حال نسبت به تجویز و مصرف بیرویه آنتیبیوتیک و دگزامتازون هشدار داد.
دکتر بابک عشرتی با اشاره به وضعیت ابتلا به آنفلوانزا و کرونا در کشور، به ایسنا گفت: در حال حاضر به طور کلی تعداد موارد کرونا و آنفلوانزا در کشور رو به کاهش است.
عشرتی درباره احتمال مواجه شدن با موج دیگری از آنفلوانزا یا کرونا در زمستان، گفت: احتمال اینکه مجدداً در زمستان هم در زمینه آنفلوانزا و بویژه در کرونا افزایش موارد را داشته باشیم، وجود دارد. باید توجه کرد که به طور کلی وقتی سطح ایمنی جامعه نسبت به ویروسی کاهش مییابد، مردم جامعه نسبت به آن ویروس حساس میشوند و در نتیجه احتمال ابتلایشان بالا میرود. بر همین اساس هم احتمال دارد که در بیماری کرونا در زمستان افزایش موارد را داشته باشیم.
این اپیدمیولوژیست تأکید کرد: از مردم خواهش میکنم که به صرف سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی و حتی سرفه، آنتیبیوتیک را به صورت خودسرانه مصرف نکنند. هیچ یک از این موارد دلیلی بر مصرف آنتیبیوتیک نیست زیرا عمده بیماریهای حاد تنفسی که اکنون با آن مواجهیم، ویروسی است و در شرایط عادی همین که فرد استراحت کند، مایعات بخورد و تببُر بخورد، کفایت میکند و نیازی به آنتیبیوتیک نیست. باید توجه کرد که مصرف بیمورد آنتیبیوتیک، خطرش بسیار بیشتر است و میتواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شده و با میکروبهای عجیب و غریب که درمانهای سختی دارند، مواجه شویم. بنابراین خواهشم این است که مردم از پزشک درخواست آنتیبیوتیک نکنند. آنتیبیوتیک فقط در بیماریهای میکروبی و آن هم در شرایط خاص خودش تجویز میشود.
عشرتی گفت: در عین حال تجویز دارویی مانند دگزامتازون هم در شرایط سبک و سرپایی ابتلا به بیماری درست نیست. در ظاهر مصرف دگزامتازون آب روی آتش ریختن است، اما این دارو جزو کورتونهاست و مشکلات خاص خودش را دارد. اصلاً دگزامتازون دارویی بیمارستانی است و در حوزه سرپایی خیلی درست نیست که استفاده شود.
ضرورت راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین مطالبات داروخانهها
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، تکلیف وزارت اقتصاد برای راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین مطالبات داروخانهها به منظور جلوگیری از ایجاد معوقات بیمهها را پیشنهاد داد.
محمد پیکان پور افزود: برای جلوگیری از به تعویق افتادن بدهی سازمانهای بیمهگر به داروخانهها، وزارت اقتصاد مکلف به راهاندازی سامانه پرداخت آنلاین شود؛ براین اساس به محض ثبت نسخ در داروخانه، در صورتی که حساب بستانکاری داروخانه از بیمه در سامانه وارد شد، تراکنشهای هر روز در پایان آن روز به حساب داروخانه واریز شود که این مسیر منجر به همراهی کامل داروخانهها در روند بهبود خدمات، توسعه انبار و جلوگیری از کمبودهای آتی خواهد شد.
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اعضای هیأت مدیره شرکتهای داروسازی خصولتی و هلدینگهای مربوطه نیازمند اصلاح یا تکمیل هستند و جای بررسی دارد که به عنوان بخشی از حاکمیت مکلف شوند که تولید داروهای کم مصرفی که توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ میشود را به هر نحو در دستور کار قرار داده و بابت آن به حاکمیت پاسخگو باشند.پیکان پور با اشاره به ابلاغ مصوبه ۹ به یک مالیات بر ارزش افزوده پس از تأخیر ۸ ماهه خاطرنشان کرد: این مصوبه با اختلالاتی در روند اجرا در مبادی گمرکی نظیر گمرک شهریار مواجه است که رفع این مشکلات نیز باید در دستور کار قرار گیرد. وی با تأکید بر لزوم کنترل قیمت مواد جانبی و بستهبندی داروهای تولیدی توسط وزارت صمت و تضمین تأمین این اقلام برای صنعت دارو، ادامه داد: یکی از مشکلات صنعت داروسازی این است که شرکتهای تولیدکننده مواد بستهبندی با هر نوسان نرخ ارز، قیمت محصولات خود را بر اساس نرخ روز افزایش میدهند در حالی که قیمت محصول نهایی (دارو) به روز قابل تغییر نیست و در صورتی که فضای تولید این اقلام رقابتی شود، با قراردادهای بلندمدت میتوان این ثبات را به حوزه تولید برگرداند.
تداوم روز بدون فوتی کرونا در ایران
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته روزهای بدون فوتی کرونا در کشور تداوم داشته و اکنون مجموع جانباختگان این بیماری، در رقم ۱۴۴ هزار و ۶۳۴ نفر ثابت مانده است. ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ اولین روز صفر شدن مرگ کرونایی در ایران پس از ۲۸۱ روز از شیوع ویروس کرونا در کشور بوده و در روزهای ۱۱ و ۲۴ آبان و روزهای چهارم تا نهم آذر ماه نیز روزهای بدون فوتی کرونا تداوم یافته است.
از روز (پنجشنبه) تا ظهر جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۷۶۰ نفر رسید و تاکنون ۷ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۲۳۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. ۷۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۴ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. ۶۵ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۸۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۷۶۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۳۹۲ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۷۰ هزار و ۴۸۹ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نبوده اما سه شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۳۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
۷ استان، مدرسه تخصصی اوتیسم ندارند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در راستای توسعه عدالت تربیتی، ۸۰ مرکز ویژه یادگیری را در همین چندماه اخیر راهاندازی و به استانها ابلاغ کردیم که تمام مناطق آموزشی کشور که فاقد این مرکز هستند باید حداقل یک مرکز تخصصی دایر کنند. این مراکز باید هم خدمات ارائه دهند و هم کار سنجش سلامت نوآموزان را پیگیری کنند.
حمید طریفیحسینی درباره روند ساختوساز فضاهای آموزشی ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در نقاط مختلف کشور توضیح داد و در اینباره به ایسنا گفت: چندی پیش مشکلاتی در ساخت مدارس اوتیسم داشتیم؛ برخی استانها مدرسه اوتیسم دارند، اما فضای استانداردی که از ابتدای امر ویژه اوتیسمیها ساخته شده باشد نداشتیم که در حال پیگیریهای لازم برای بهسازی فضا هستیم.
وی افزود: هفت استان هم مدرسه اوتیسم نداشتند که زمین برای ساخت مدرسه تأمین و بخشی از کار شروع شده است. هنوز مدرسه تخصصی برای دانشآموزان اوتیسم در این استانها نداریم و دانشآموزان ما در مدارس عادی استثنایی یا کلاسهای ضمیمه مدارس معمولی تحصیل میکنند.
طریفی ادامه داد: از هفته دولت به این سو، بالغ بر ۱۱ مدرسه و مرکز استثنایی همانند مراکز ویژه یادگیری راهاندازی شدهاند.
شرایط تجویز و مصرف «آنتیبیوتیک» و «دگزامتازون»
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه احتمال افزایش مجدد آنفلوانزا و بویژه کرونا در زمستان وجود دارد، در عین حال نسبت به تجویز و مصرف بیرویه آنتیبیوتیک و دگزامتازون هشدار داد.
دکتر بابک عشرتی با اشاره به وضعیت ابتلا به آنفلوانزا و کرونا در کشور، به ایسنا گفت: در حال حاضر به طور کلی تعداد موارد کرونا و آنفلوانزا در کشور رو به کاهش است.
عشرتی درباره احتمال مواجه شدن با موج دیگری از آنفلوانزا یا کرونا در زمستان، گفت: احتمال اینکه مجدداً در زمستان هم در زمینه آنفلوانزا و بویژه در کرونا افزایش موارد را داشته باشیم، وجود دارد. باید توجه کرد که به طور کلی وقتی سطح ایمنی جامعه نسبت به ویروسی کاهش مییابد، مردم جامعه نسبت به آن ویروس حساس میشوند و در نتیجه احتمال ابتلایشان بالا میرود. بر همین اساس هم احتمال دارد که در بیماری کرونا در زمستان افزایش موارد را داشته باشیم.
این اپیدمیولوژیست تأکید کرد: از مردم خواهش میکنم که به صرف سرماخوردگی، گلودرد، آبریزش بینی و حتی سرفه، آنتیبیوتیک را به صورت خودسرانه مصرف نکنند. هیچ یک از این موارد دلیلی بر مصرف آنتیبیوتیک نیست زیرا عمده بیماریهای حاد تنفسی که اکنون با آن مواجهیم، ویروسی است و در شرایط عادی همین که فرد استراحت کند، مایعات بخورد و تببُر بخورد، کفایت میکند و نیازی به آنتیبیوتیک نیست. باید توجه کرد که مصرف بیمورد آنتیبیوتیک، خطرش بسیار بیشتر است و میتواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شده و با میکروبهای عجیب و غریب که درمانهای سختی دارند، مواجه شویم. بنابراین خواهشم این است که مردم از پزشک درخواست آنتیبیوتیک نکنند. آنتیبیوتیک فقط در بیماریهای میکروبی و آن هم در شرایط خاص خودش تجویز میشود.
عشرتی گفت: در عین حال تجویز دارویی مانند دگزامتازون هم در شرایط سبک و سرپایی ابتلا به بیماری درست نیست. در ظاهر مصرف دگزامتازون آب روی آتش ریختن است، اما این دارو جزو کورتونهاست و مشکلات خاص خودش را دارد. اصلاً دگزامتازون دارویی بیمارستانی است و در حوزه سرپایی خیلی درست نیست که استفاده شود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ضرورت اصلاح قانون مربوط به داوطلبان شبههدار
-
اولویت گفتوگو؛ مطالبات، نیازها و انتقادات زنان و دختران ایرانی
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین