ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رسانه
اعلام آمادگی شورای شهر برای گسترش دیوارنگارهها در پایتخت
رئیس شورای شهر تهران از اعلام آمادگی همکاری با سازمانهایی مانند مؤسسه اوج خبر داد تا هر چه بیشتر شاهد دیوارنگارههای با ارزش هنری و محتوایی باشیم. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره دیوارنگارههای پایتخت و تأثیر و گسترش آنها بیان کرد: به نظر من موضوع دیوارنگارههای شهری بسیار حائز اهمیت است و باید به موضوعات مختلف در قالب این دیوارنگارهها پرداخت. در اکثریت مواقع، موضوع بیلبوردها با دیوارنگارهها متفاوت است؛ بیلبوردها اصولاً در محلهایی طراحی میشوند که بازدید از آنها بهصورت سریع و فوری است، مانند هنگام عبور اتومبیلها در بزرگراهها. ولی مبحث دیوارنگارهها به این صورت است که اصولاً در فضاهای بزرگ مانند میادین در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد و به نوعی دید وسیعتری را در این راستا باید در نظر گرفت. او با اشاره به اینکه لازم است در فضای شهر تهران دیوارنگارههای بیشتری با ارزش هنری و محتوایی داشته باشیم تا از این طریق با مردم حرف بزنیم، اظهار کرد: اگر این مسأله انجام گیرد کار ارزنده و زیبایی است و من فکر میکنم مکانهایی مانند سرپل تجریش یا میدان امام خمینی(ره) میتواند مکان مناسبی برای در نظر گرفتن دیوارنگارهها باشد. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آخرین تصویری که از دیوارنگارهها مانند دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) در ذهن شما تداعی میشود، چیست؟ گفت: موضوعات مختلف در ذهن من از دیوارنگارهها وجود دارد از جمله تصاویر مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا و موضوعاتی چون ۲۲ بهمن یا مباحث خانواده و خیرات و مبرات که هر کدام اثربخشیهای خوبی برای شهروندان داشته است.
اینجا ایران است؛ صدای ورزش بانوان
فرهنگی/ کانال رادیویی ورزش بانوان از 25 تیر و همزمان با عید غدیرخم فعالیت خود را بهصورت رسمی آغاز کرد. این شروع یک اتفاق خوب برای ورزش بانوان بود که با انتصاب مریم رستمی بهعنوان نخستین مدیر کانال رادیویی «صدای ورزش بانوان» به موضوع مطالبهگری در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی پیش از گذشته اهمیت داده شد. مریم رستمی در این باره به روابط عمومی رادیو ورزش گفته است: «مطالبهگری در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی از جمله موارد مهم حوزه ورزش بانوان است که سالهای زیادی بهدلیل نداشتن رسانه تخصصی مغفول مانده است. امیدوارم این کانال روزی همچون شبکه رادیویی ورزش به یک شبکه تأثیرگذار در حوزه ورزش بانوان تبدیل شود. در همین مدت کم رقابتهای جهانی دختران هندبالیست در رده نوجوانان، مسابقات زنان در پنجمین دوره بازیهای کشورهای اسلامی، هفتمین جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا و سومین دوره مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال زنان آسیا توسط گزارشگران خانم پوشش داده شد.»«بانوی ایرانی» یکی از اصلیترین برنامههای این کانال به شمار میرود و پرداختن به اخبار، رویدادها و حواشی ورزش بانوان و موفقیتهای آنان، مستندهایی از زندگی بانوان قهرمان از جمله بخشهای این برنامه محسوب میشود. صدف سبحانی یکی از تهیهکنندگان این برنامه عنوان کرده: «کشف استعدادهای گزارشگری از جمله اقدامات مؤثر این کانال است. خبرنگارانی را که در حوزه اخبار بانوان فعال بوده ولی کمتر دیده شدند، شناسایی کردیم.»
رئیس شورای شهر تهران از اعلام آمادگی همکاری با سازمانهایی مانند مؤسسه اوج خبر داد تا هر چه بیشتر شاهد دیوارنگارههای با ارزش هنری و محتوایی باشیم. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره دیوارنگارههای پایتخت و تأثیر و گسترش آنها بیان کرد: به نظر من موضوع دیوارنگارههای شهری بسیار حائز اهمیت است و باید به موضوعات مختلف در قالب این دیوارنگارهها پرداخت. در اکثریت مواقع، موضوع بیلبوردها با دیوارنگارهها متفاوت است؛ بیلبوردها اصولاً در محلهایی طراحی میشوند که بازدید از آنها بهصورت سریع و فوری است، مانند هنگام عبور اتومبیلها در بزرگراهها. ولی مبحث دیوارنگارهها به این صورت است که اصولاً در فضاهای بزرگ مانند میادین در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد و به نوعی دید وسیعتری را در این راستا باید در نظر گرفت. او با اشاره به اینکه لازم است در فضای شهر تهران دیوارنگارههای بیشتری با ارزش هنری و محتوایی داشته باشیم تا از این طریق با مردم حرف بزنیم، اظهار کرد: اگر این مسأله انجام گیرد کار ارزنده و زیبایی است و من فکر میکنم مکانهایی مانند سرپل تجریش یا میدان امام خمینی(ره) میتواند مکان مناسبی برای در نظر گرفتن دیوارنگارهها باشد. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آخرین تصویری که از دیوارنگارهها مانند دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) در ذهن شما تداعی میشود، چیست؟ گفت: موضوعات مختلف در ذهن من از دیوارنگارهها وجود دارد از جمله تصاویر مربوط به شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدا و موضوعاتی چون ۲۲ بهمن یا مباحث خانواده و خیرات و مبرات که هر کدام اثربخشیهای خوبی برای شهروندان داشته است.
اینجا ایران است؛ صدای ورزش بانوان
فرهنگی/ کانال رادیویی ورزش بانوان از 25 تیر و همزمان با عید غدیرخم فعالیت خود را بهصورت رسمی آغاز کرد. این شروع یک اتفاق خوب برای ورزش بانوان بود که با انتصاب مریم رستمی بهعنوان نخستین مدیر کانال رادیویی «صدای ورزش بانوان» به موضوع مطالبهگری در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی پیش از گذشته اهمیت داده شد. مریم رستمی در این باره به روابط عمومی رادیو ورزش گفته است: «مطالبهگری در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی از جمله موارد مهم حوزه ورزش بانوان است که سالهای زیادی بهدلیل نداشتن رسانه تخصصی مغفول مانده است. امیدوارم این کانال روزی همچون شبکه رادیویی ورزش به یک شبکه تأثیرگذار در حوزه ورزش بانوان تبدیل شود. در همین مدت کم رقابتهای جهانی دختران هندبالیست در رده نوجوانان، مسابقات زنان در پنجمین دوره بازیهای کشورهای اسلامی، هفتمین جام کنفدراسیون والیبال زنان آسیا و سومین دوره مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال زنان آسیا توسط گزارشگران خانم پوشش داده شد.»«بانوی ایرانی» یکی از اصلیترین برنامههای این کانال به شمار میرود و پرداختن به اخبار، رویدادها و حواشی ورزش بانوان و موفقیتهای آنان، مستندهایی از زندگی بانوان قهرمان از جمله بخشهای این برنامه محسوب میشود. صدف سبحانی یکی از تهیهکنندگان این برنامه عنوان کرده: «کشف استعدادهای گزارشگری از جمله اقدامات مؤثر این کانال است. خبرنگارانی را که در حوزه اخبار بانوان فعال بوده ولی کمتر دیده شدند، شناسایی کردیم.»
اخبار
نمایشگاه آثار حسن روحالامین در کوشک «باغ هنر»
«نقش راستان» شامل مجموعه آثار حسن روحالامین و پردههای قدیمی عاشورایی اوست که ۲۰ شهریور تا پنجم مهرماه در کوشک باغ هنر افتتاح میشود.به گزارش خبرگزاری مهر، این نمایشگاه بزرگترین مجموعه آثار حسن روحالامین است که تاکنون در یک نمایشگاه روی دیوار میرود. در این نمایشگاه ۲۳ نقاشی از این هنرمند و پردههای عاشورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی به نمایش گذاشته میشود.نمایشگاه «نقش راستان» به همت مؤسسه هاتف سحر و منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد در کوشک باغ هنر به مناسبت اربعین حسینی به نشانی بزرگراه حقانی، جنب باغ کتاب برگزار میشود.این نمایشگاه از ۲۱ شهریور تا ۵ مهر از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در معرض دید علاقه مندان و شهروندان قرار خواهد گرفت.
روایتی از یک ایستادگی
کتاب «ایستاده تا همیشه» به تدوین و تنظیم «فاطمه وفاییزاده» حاصل گفتوگوهای مفصلی با همرزمان احمد متوسلیان است که هرکدام پس از معرفی خود و نقششان در حوادث کردستان و جبهههای غربی، نسبت خود را با این سردار پرآوازه بازگو کردهاند. این کتاب خاطرات شفاهی هشت نفر از افرادی است که احمد متوسلیان را بین سالهای 1358 تا 1361 دیدهاند. مریم کاتبی، حمید فرحزادی، مجتبی عسکری، حسن رستگار پناه، نعمتالله حکیم، محمدجواد اکبریآهنگر، ناصر شیخعباسی و سیدحسن اعتمادزاده افرادی هستند که روایت آن روزها را بازگو کردهاند. گفتنی است که کتاب «ایستاده تا همیشه» در 344 صفحه و قیمت 100 هزار تومان از سوی انتشارات مؤسسۀ فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است. علاقهمندان میتوانند این کتاب و تازهترین محصولات انتشارات را از سایت https://ketabir.com/ تهیه کنند.
برزیل و بلغارستان در رقابت اسکار بینالمللی ۲۰۲۳
برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارستان فیلم «مادر» را بهعنوان نماینده خود در رقابت بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «مریخ یک» به کارگردانی گابریل مارتینس به رؤیاهای اتوپیایی یک پسر نوجوان در میان تناقضات خانوادگی و مشکلات اقتصادی و سیاسی برزیل میپردازد. این درام خانوادگی درباره یک خانواده ۴ نفره برزیلی از طبقه کارگر است که رؤیاهای متفاوتی را برای فرار از آنچه توسط جامعه و یکدیگر به آنها تحمیل میشود، دارند. پسر این خانواده که دانشآموزی آرام و عینکی است و استعداد فوتبال وی امید بزرگ پدرش برای آینده است، مخفیانه میخواهد اختر فیزیک بخواند تا بخشی از اولین جامعه بشری مریخ باشد. آخرین باری که یک فیلم برزیلی نامزدی اسکار را کسب کرد در سال ۱۹۹۹ بود. «مادر» ساخته زورنیتسا سوفیا هم نماینده بلغارستان برای اسکار است. سوفیا که با همراهی میگلنا دیمووا فیلمنامه فیلم را هم نوشته ۴ فیلم داستانی و ۲ فیلم مستند را در کارنامه خود دارد و ۷ سریال تلویزیونی، یک نمایش تئاتری و یک اپرا را کارگردانی کرده است. امسال ماریا باکالووا بازیگر فیلم «بورات» ریاست کمیسیون انتخاب نماینده اسکار را برعهده داشت. از سال ۱۹۷۰ تاکنون بلغارستان ۲۸ فیلم به اسکار معرفی کرده که هرگز هیچ یک نامزدی اسکار را کسب نکردهاند و تنها سال ۲۰۰۹ یک بار این کشور به فهرست کوتاه اسکار راه یافت.
«آتش عشق» پرفروشترین مستند سال شد
«آتش عشق» ساخته سارا دوسا متعلق به نشنال جئوگرافیک در آخر هفتهای که گذشت فروشش را از مرز یک میلیون دلار هم فراتر برد و موفقترین مستند سال شد. به گزارش ددلاین، این فیلم که تابستان امسال اکرانش را شروع کرد با آغاز هفته جدید وارد نهمین هفته اکران خود میشود و اواخر امسال در دیزنی پلاس پخش میشود. این مستند اولین بار در ساندنس پخش شد و جایزه تدوین را دریافت کرد و پس از آن نشنال جئوگرافیک حقوق آن را خرید. در این فیلم زندگی و کار کاتیا و موریس کرافت دو آتشفشانشناس فرانسوی از طریق تصاویر نادر آرشیوی آنها تصویر شده است. این زوج در نهایت با فوران کوه آتشفشانی «آنزین» در سال ۱۹۹۱ در ژاپن جان باختند. نتفلیکس، آمازون، سونی، یونیورسال و پارامونت همه خواهان به دست آوردن حقوق پخش این فیلم بودند که در نهایت نشنال جئوگرافیک این موفقیت را کسب کرد. برخی از دیدنیترین تصاویر ثبت شده از بزرگترین شور زندگی این دو محقق بیباک یعنی آتشفشانها در این فیلم به اشتراک گذاشته شده است.
«نقش راستان» شامل مجموعه آثار حسن روحالامین و پردههای قدیمی عاشورایی اوست که ۲۰ شهریور تا پنجم مهرماه در کوشک باغ هنر افتتاح میشود.به گزارش خبرگزاری مهر، این نمایشگاه بزرگترین مجموعه آثار حسن روحالامین است که تاکنون در یک نمایشگاه روی دیوار میرود. در این نمایشگاه ۲۳ نقاشی از این هنرمند و پردههای عاشورایی از عباس بلوکی فر و محمدرضا محمدحسینی به نمایش گذاشته میشود.نمایشگاه «نقش راستان» به همت مؤسسه هاتف سحر و منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد در کوشک باغ هنر به مناسبت اربعین حسینی به نشانی بزرگراه حقانی، جنب باغ کتاب برگزار میشود.این نمایشگاه از ۲۱ شهریور تا ۵ مهر از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در معرض دید علاقه مندان و شهروندان قرار خواهد گرفت.
روایتی از یک ایستادگی
کتاب «ایستاده تا همیشه» به تدوین و تنظیم «فاطمه وفاییزاده» حاصل گفتوگوهای مفصلی با همرزمان احمد متوسلیان است که هرکدام پس از معرفی خود و نقششان در حوادث کردستان و جبهههای غربی، نسبت خود را با این سردار پرآوازه بازگو کردهاند. این کتاب خاطرات شفاهی هشت نفر از افرادی است که احمد متوسلیان را بین سالهای 1358 تا 1361 دیدهاند. مریم کاتبی، حمید فرحزادی، مجتبی عسکری، حسن رستگار پناه، نعمتالله حکیم، محمدجواد اکبریآهنگر، ناصر شیخعباسی و سیدحسن اعتمادزاده افرادی هستند که روایت آن روزها را بازگو کردهاند. گفتنی است که کتاب «ایستاده تا همیشه» در 344 صفحه و قیمت 100 هزار تومان از سوی انتشارات مؤسسۀ فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است. علاقهمندان میتوانند این کتاب و تازهترین محصولات انتشارات را از سایت https://ketabir.com/ تهیه کنند.
برزیل و بلغارستان در رقابت اسکار بینالمللی ۲۰۲۳
برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارستان فیلم «مادر» را بهعنوان نماینده خود در رقابت بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «مریخ یک» به کارگردانی گابریل مارتینس به رؤیاهای اتوپیایی یک پسر نوجوان در میان تناقضات خانوادگی و مشکلات اقتصادی و سیاسی برزیل میپردازد. این درام خانوادگی درباره یک خانواده ۴ نفره برزیلی از طبقه کارگر است که رؤیاهای متفاوتی را برای فرار از آنچه توسط جامعه و یکدیگر به آنها تحمیل میشود، دارند. پسر این خانواده که دانشآموزی آرام و عینکی است و استعداد فوتبال وی امید بزرگ پدرش برای آینده است، مخفیانه میخواهد اختر فیزیک بخواند تا بخشی از اولین جامعه بشری مریخ باشد. آخرین باری که یک فیلم برزیلی نامزدی اسکار را کسب کرد در سال ۱۹۹۹ بود. «مادر» ساخته زورنیتسا سوفیا هم نماینده بلغارستان برای اسکار است. سوفیا که با همراهی میگلنا دیمووا فیلمنامه فیلم را هم نوشته ۴ فیلم داستانی و ۲ فیلم مستند را در کارنامه خود دارد و ۷ سریال تلویزیونی، یک نمایش تئاتری و یک اپرا را کارگردانی کرده است. امسال ماریا باکالووا بازیگر فیلم «بورات» ریاست کمیسیون انتخاب نماینده اسکار را برعهده داشت. از سال ۱۹۷۰ تاکنون بلغارستان ۲۸ فیلم به اسکار معرفی کرده که هرگز هیچ یک نامزدی اسکار را کسب نکردهاند و تنها سال ۲۰۰۹ یک بار این کشور به فهرست کوتاه اسکار راه یافت.
«آتش عشق» پرفروشترین مستند سال شد
«آتش عشق» ساخته سارا دوسا متعلق به نشنال جئوگرافیک در آخر هفتهای که گذشت فروشش را از مرز یک میلیون دلار هم فراتر برد و موفقترین مستند سال شد. به گزارش ددلاین، این فیلم که تابستان امسال اکرانش را شروع کرد با آغاز هفته جدید وارد نهمین هفته اکران خود میشود و اواخر امسال در دیزنی پلاس پخش میشود. این مستند اولین بار در ساندنس پخش شد و جایزه تدوین را دریافت کرد و پس از آن نشنال جئوگرافیک حقوق آن را خرید. در این فیلم زندگی و کار کاتیا و موریس کرافت دو آتشفشانشناس فرانسوی از طریق تصاویر نادر آرشیوی آنها تصویر شده است. این زوج در نهایت با فوران کوه آتشفشانی «آنزین» در سال ۱۹۹۱ در ژاپن جان باختند. نتفلیکس، آمازون، سونی، یونیورسال و پارامونت همه خواهان به دست آوردن حقوق پخش این فیلم بودند که در نهایت نشنال جئوگرافیک این موفقیت را کسب کرد. برخی از دیدنیترین تصاویر ثبت شده از بزرگترین شور زندگی این دو محقق بیباک یعنی آتشفشانها در این فیلم به اشتراک گذاشته شده است.
کاظم نظری، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
پای تئاتر شهرستانها خواهیم ایستاد
گروه فرهنگی/ آیین افتتاح کارگاه آموزش نمایشنامهنویسی ویژه استانهای کمبرخوردار با حضور کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، محمدحسین اسماعیلی (مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و اسمعیل جهانگیری (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان) در پلاتو آفتاب بندرعباس برگزار شد. کاظم نظری با حضور در این مراسم طی سخنانی تأکید کرد که ادارهکل هنرهای نمایشی، پای تئاتر شهرستانها خواهد ایستاد. او ضمن تقدیر و تشکر از تسلط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بر حوزههای مختلف هنری و پیگیری مستمر او در حل مشکلات بهویژه در حوزه زیرساخت و تجهیزات، گفت: «زمانی که دولتهای گذشته فرصت و اعتبارات کافی داشتند، باید زیرساختها را فراهم میکردند. در دولت سیزدهم که رویکردی فرهنگی دارد، تأکید بر تولیدات است و در کنار آن سعی داریم زیرساختهای ضروری و تجهیزات را برای تسهیل کار هنرمندان فراهم سازیم.» او با اشاره به اختصاص کمکهزینه تولید اثر برای گروههای تئاتری گفت: «کمکهزینه تولید نمایش برای گروههای فعال در نظر گرفته شده است و نسبت به گذشته اصلاحاتی انجام گرفته که ابلاغ خواهد شد.»
جشنواره ملی تئاتر ساحلی در هرمزگان
مدیرکل هنرهای نمایشی، برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی تئاتر در استانها را یک فرصت دانست و گفت: «این اقدام باعث میشود زمینه لازم برای تکمیل زیرساختها و تأمین تجهیزات فراهم شود. در همین راستا، پیشنهاد برگزاری جشنواره ملی تئاتر ساحلی و جشنواره ملی تئاتر مردمی در هرمزگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» او تأکید کرد: «ادارهکل هنرهای نمایشی، پای تئاتر شهرستانها خواهد ایستاد و معتقدیم جریان اصلی تئاتر کشور در شهرستانها وجود دارد.» نظری همچنین با اشاره به اینکه بودجه هنرهای نمایشی کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است، از انجام رایزنی برای جبران این کمبود و افزایش کمک به تئاتر شهرستانها خبر داد.
طرح توسعه عدالت آموزشی
محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر سخنران آیین افتتاح کارگاه ادبیات نمایشی در بندرعباس بود که گفت: «طرح توسعه عدالت آموزشی از امروز با آغازِ کارگاه ادبیات نمایشی در هرمزگان، در سراسر کشور کلید خواهد خورد. طرح آموزش رایگان هنر، نویدبخش آیندهای خوب و درخشان در حوزه تعلیم و آموزش هنرجویان و علاقهمندان بهویژه در نقاط کمتر برخوردار، شهرستانها و روستاهاست که در راستای تحقق شعار مردممحوری و عدالت در خدمترسانی دولت سیزدهم است.» او افزود: «مرحله اول طرح آموزش رایگان هنر از سال گذشته آغاز شده بود که طی این مدت، آسیبها، موانع و مشکلاتش مشخص شد و پس از رفع آنها، مرحله دوم این طرح از هرمزگان آغاز شده است.» مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشریح اهداف طرح رایگان آموزش هنر، ادامه داد: «این دورههای آموزشی دارای سه مرحله آموزش، تولید و اشتغالزایی است و در پایان باید منجر به بهبود اقتصاد هنرمندان شود.» اسماعیلی توضیح داد: «این آموزشها متناسب با نیاز هر استان و منطبق با فرهنگ بومی و محلی در نظر گرفته شده است و یک نسخه واحد برای کشور وجود ندارد؛ معتقد هستیم در این صورت، آموزشها مفید و منجر به جریان فرهنگی در کشور خواهد شد. این آموزشها در بستههای مختلف آموزشی آفلاین، آنلاین، بستر فضای مجازی، ویدیوکنفرانس، حضوری و در سطوح مقدماتی، متوسط و تکمیلی برای سنین مختلف و در دورافتادهترین نقاط کشور برگزار خواهد شد. این دورههای آموزشی قرار نیست کار آموزشگاهها و مؤسسات فرهنگی هنری را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه از ظرفیت آنها نیز باید در این راستا استفاده شود.»
تقدیر از سه هنرمند پیشکسوت هرمزگانی
در ادامه این آیین، اسمعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، ضمن تأکید بر عدم تطابق زیرساختهای فرهنگی هنری استان با تولیدات گسترده هنرمندان رشتههای مختلف گفت: «حضور مدیران وزارتی در استان میتواند باعث انتقال کمبودها و محدودیتها به وزارت و اقدام در جهت رفع این مشکلات شود.» او ادامه داد: «یکی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط مختلف کشور است و این سیاست به نحواحسن در هرمزگان عملیاتی و اجرایی شده است و تا دورترین نقاط و حتی روستاها، طرح آموزشهای رایگان هنر در حال برگزاری است.» در پایان این آیین، از علی رضایی، حسین احمدینسب و عبدالهادی معتمدی، سه هنرمند پیشکسوت تئاتر استان هرمزگان تقدیر شد. در مراسم آغازِ کارگاه آموزش نمایشنامهنویسی استان هرمزگان که یدلله آقاعباسی در آن تدریس خواهد کرد، حسن رونده (مدیر هماهنگی امور استانهای ادارهکل هنرهای نمایشی) و مهدی کاموس (مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی) هم حضور داشتند.
جشنواره ملی تئاتر ساحلی در هرمزگان
مدیرکل هنرهای نمایشی، برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی تئاتر در استانها را یک فرصت دانست و گفت: «این اقدام باعث میشود زمینه لازم برای تکمیل زیرساختها و تأمین تجهیزات فراهم شود. در همین راستا، پیشنهاد برگزاری جشنواره ملی تئاتر ساحلی و جشنواره ملی تئاتر مردمی در هرمزگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» او تأکید کرد: «ادارهکل هنرهای نمایشی، پای تئاتر شهرستانها خواهد ایستاد و معتقدیم جریان اصلی تئاتر کشور در شهرستانها وجود دارد.» نظری همچنین با اشاره به اینکه بودجه هنرهای نمایشی کشور نسبت به گذشته کاهش یافته است، از انجام رایزنی برای جبران این کمبود و افزایش کمک به تئاتر شهرستانها خبر داد.
طرح توسعه عدالت آموزشی
محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیگر سخنران آیین افتتاح کارگاه ادبیات نمایشی در بندرعباس بود که گفت: «طرح توسعه عدالت آموزشی از امروز با آغازِ کارگاه ادبیات نمایشی در هرمزگان، در سراسر کشور کلید خواهد خورد. طرح آموزش رایگان هنر، نویدبخش آیندهای خوب و درخشان در حوزه تعلیم و آموزش هنرجویان و علاقهمندان بهویژه در نقاط کمتر برخوردار، شهرستانها و روستاهاست که در راستای تحقق شعار مردممحوری و عدالت در خدمترسانی دولت سیزدهم است.» او افزود: «مرحله اول طرح آموزش رایگان هنر از سال گذشته آغاز شده بود که طی این مدت، آسیبها، موانع و مشکلاتش مشخص شد و پس از رفع آنها، مرحله دوم این طرح از هرمزگان آغاز شده است.» مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن تشریح اهداف طرح رایگان آموزش هنر، ادامه داد: «این دورههای آموزشی دارای سه مرحله آموزش، تولید و اشتغالزایی است و در پایان باید منجر به بهبود اقتصاد هنرمندان شود.» اسماعیلی توضیح داد: «این آموزشها متناسب با نیاز هر استان و منطبق با فرهنگ بومی و محلی در نظر گرفته شده است و یک نسخه واحد برای کشور وجود ندارد؛ معتقد هستیم در این صورت، آموزشها مفید و منجر به جریان فرهنگی در کشور خواهد شد. این آموزشها در بستههای مختلف آموزشی آفلاین، آنلاین، بستر فضای مجازی، ویدیوکنفرانس، حضوری و در سطوح مقدماتی، متوسط و تکمیلی برای سنین مختلف و در دورافتادهترین نقاط کشور برگزار خواهد شد. این دورههای آموزشی قرار نیست کار آموزشگاهها و مؤسسات فرهنگی هنری را تحت تأثیر قرار دهد، بلکه از ظرفیت آنها نیز باید در این راستا استفاده شود.»
تقدیر از سه هنرمند پیشکسوت هرمزگانی
در ادامه این آیین، اسمعیل جهانگیری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، ضمن تأکید بر عدم تطابق زیرساختهای فرهنگی هنری استان با تولیدات گسترده هنرمندان رشتههای مختلف گفت: «حضور مدیران وزارتی در استان میتواند باعث انتقال کمبودها و محدودیتها به وزارت و اقدام در جهت رفع این مشکلات شود.» او ادامه داد: «یکی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط مختلف کشور است و این سیاست به نحواحسن در هرمزگان عملیاتی و اجرایی شده است و تا دورترین نقاط و حتی روستاها، طرح آموزشهای رایگان هنر در حال برگزاری است.» در پایان این آیین، از علی رضایی، حسین احمدینسب و عبدالهادی معتمدی، سه هنرمند پیشکسوت تئاتر استان هرمزگان تقدیر شد. در مراسم آغازِ کارگاه آموزش نمایشنامهنویسی استان هرمزگان که یدلله آقاعباسی در آن تدریس خواهد کرد، حسن رونده (مدیر هماهنگی امور استانهای ادارهکل هنرهای نمایشی) و مهدی کاموس (مدیر دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی) هم حضور داشتند.
نگاه انتقادی رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن کودک و رسانه به محتوای طنز برنامههای تلویزیونی و نمایشی
مخاطب طنز کودک در محتواهای نمایشی، بزرگسالان هستند
مینا نبئی
خبرنگار
طنز، چه در قالب یک اثر ادبی، چه در چهارچوب یک محتوای دیداری یا شنیداری، هنری است که هم هدف سرگرمی و لذت را دنبال میکند؛ هم به منظور برانگیختن انسانها به تفکر و اندیشه به کار میرود؛ از این رو ارزشمند و درخور توجه است و چون پندآمیز و گزنده نیست، دلنشین نیز هست. طنز با نگاه انتقادی از زاویهای نو به پندارهای رایج، ضمن طرح دغدغهها، با امکان کشف دوباره سوژههایی که از فرط دیده شدن، دیگر دیده نمیشوند، مخاطب را شریک اندیشهای تازه و دیگرگونه میکند. اما اینکه طنز کودک چه ویژگیها و کارکردهایی باید داشته باشد و محتوای طنزی که برای کودکان در کشور تولید میشود، تا چه اندازه پیرو این قواعد است و چه کاستیهایی در این محتواهای تلویزیونی، تئاتر، سینما و شبکههای خانگی وجود دارد، موضوع گفتوگویی است که با امیر حسین صارمی، رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن تخصصی کودک و رسانه، صورت گرفت. صارمی معتقد است که: «محتوای طنز کودک ما برای مخاطب کودک مناسب نیست و به جای کودک، از بزرگسالان خنده میگیرد.»
طنز بیانی هنرمندانه بهمنظور اصلاح
امیر حسین صارمی ضمن بیان این اشکال، درباره تعریف طنز و اثر و کارکرد آن را در فرهنگ میگوید: طنز بیان هنرمندانه یک موضوع است که به قصد اصلاح آن موضوع بیان میشود نه به قصد تخریب. طنز در لغت به معنی طعنه زدن و در ادبیات به نوع خاصی از آثار ادبی گفته میشود که رفتارهای نامطلوب و نابهنجار افراد را به شکل خندهداری به چالش میکشد. مغز انسان این قابلیت را دارد که دیالوگها و حرکاتی را که بازیگران کمدین انجام میدهند، با شکل منطقی آن مقایسه کند و ادراک همین تضاد است که باعث خنده مخاطب میگردد. ژانر طنز در سراسر دنیا به مثابه پرمخاطبترین قالب نمایشی و مبتنی بر فرهنگ و آداب و رسوم سرزمینها شناخته شده است. وی در پاسخ به این سؤال که گفته میشود «طنز، هنری است که بیش از هنرهای دیگر با تفکر خلاق و نقاد پیوند دارد؛ شما این کارکردها را در طنز کودک چگونه برآورد میکنید؟» گفت: بله. یکی از کارکردهای مهم طنز کودک، معطوف کردن توجه وی به نوآوری و خلاقیت است و کارکرد دیگر آن تفکر انتقادی است. نگاه انتقادی طنزپرداز است که تفکر نقاد را در کودک شکل میدهد تا فرزندان ما با در هم شکستن برخی پندارها، باورهای خود را اصلاح کنند و یاد بگیرند که به وقایع، پدیدهها و روابط، نگاه انتقادی داشته باشند.
بایستههای طنز کودک در محتواهای نمایشی
رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن کودک و رسانه ضمن اشاره به حساسیتهای طنز کودک، اظهار میدارد: برنامههای تلویزیونی و نمایشی که در قالب کمدی و طنز برای کودکان طراحی میشوند، باید با رویکرد آموزشی، تربیتی و سرگرمی تولید شوند و رسالت اصلی آنها، ایجاد فضایی فرحبخش و شیرین برای کودکان باشد. بیگمان برای موفقیت در این راه، امکانات فنی مناسب، استفاده از بازیگران حرفهای متناسب با نقش و مهمتر از همه داشتن متن درخور درک کودک، از ضروریات است.وی در جایگاه کسی که سالیان سال با کودک و رسانه در ارتباط بوده، با اظهار تأسف از برخی کاستیهایی که در محتوای برنامههای طنز کودک وجود دارد، میگوید: در بعضی از برنامههای ویژه کودکان، اعم از آثار تلویزیونی، تئاتر، سینما و پلتفرمهای مجازی دیده میشود که بازیگران یا از «شوخیهای جنسی» استفاده میکنند؛ یا رگباری از کلمات و جملات پیچیده به کار میبرند تا باعث خنده و شادی کودکان شوند و تاحدی پیش میروند که حتی آنالیز کلمات و جملات برای بزرگسالان نیز سخت و گاه غیرممکن میشوند؛ یا از واژگانی نامناسب استفاده میکنند که بسیاری از بزرگسالان با شنیدن آنها میخندند و به اصطلاح بازیگران از مخاطبان «خنده میگیرند» اما نه از مخاطب کودک؛ با اینکه طنزپرداز قصد دارد که باعث خنداندن و ایجاد شعف و شادی کودکان شود، این هدف به درستی میسر نمیشود.
خنداندن مخاطب به هر قیمتی!
از صارمی پرسیدیم که «آیا سبب این اشکال، ناتوانی تولیدکننده در رعایت همه ویژگیهای طنز است یا یک تیر و چند نشانی که یکی از اهداف آن کسب درآمد از خلط گروه سنی کودک و مخاطب بزرگسال است؟» وی تصریح کرد: علت این اتفاق به ظاهر «ساده و معمولی» و از دیدگاه من، «فاجعهآمیز» این است که اگرچه متن نمایش یا فیلم به واسطه یک گفتمان انتقادی، سیاسی یا اجتماعی نوشته شده است؛ برنامهریزی و هدف برخی تولیدکنندگان طنز، بیشتر بر خنداندن مخاطبان است؛ حال به هر قیمتی! و گاه برای خنداندن مخاطبان از به کار بردن کلمات و جملاتی که لمپنها به کار میبرند، هم دریغ نمیشود و بیتردید، کسب درآمد بیشتر از این راه نیز سببی قدرتمند است! روشن است که اگر متن طنز، ویژگیهای خاص خود را دارا نباشد؛ یا بازیگران، توانایی «خنده گرفتن» را نداشته باشند، تولیدکننده مجبور به استفاده از کلمات سخیف میشود و از آنجا که کودکان هنوز دایره واژگانی زیاد ندارند و قادر به درک واژگان پیچیده و رکیک نیستند، دچار آسیبهای روانی و تربیتی خواهند شد؛ از این رو چنین طنزی، طنز آسیبرسان است.
نوسان در سیاستگذاریهای فرهنگی
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا ریشههای چنین اشکالاتی را میتوان در سیاستگذاری فرهنگی سازمانهای مربوطه هم جستوجو کرد؟» گفت: به نوعی بله. سیاستگذاریهای وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در گذر زمان و متناسب با موقعیتهای سیاسی و اجتماعی آنقدر دچار نوسان و تغییر بوده است که نویسندگان و سازندگان ژانر طنز دیگر قادر به آنالیز و تبیین استراتژی خاصی برای تولیدات خود نیستند و برای هر پروژه مجبورند که ممیزیها را بپذیرند و اجرا کنند؛ اگر پای صحبتهای تولیدکنندگان ژانر طنز هم بنشینیم، آنها هم مشکلات خودشان را دارند. کمبود متن و فیلمنامه و درگیری ذهن مردم و بالطبع تولیدکنندگان طنز با مسائل روزمره، باعث کند شدن روند خلاقیت ذهنی آنان شده است.
صیانت از حقوق فرهنگی کودکان
رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن کودک و رسانه همچنین به طرح راهکارهایی به منظور تولید محتوای ارزشمندتر و مناسبتر برای طنز کودکان پرداخت و گفت: با در نظرگرفتن مشکلات و معضلاتی که گریبان تولیدکنندگان را گرفته است، به برخی راه حلهای منطقی و شاید مقطعی میتوان اشاره کرد. نخست آنکه جایگاه مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان باید از سایر مخاطبان مجزا شود؛ دوم آنکه برای تولیدکنندگانی که در حوزه کودک کار میکنند، بودجه اختصاصی در نظرگرفته شود و موانع پیش روی آنها از لحاظ هنری، فرهنگی و اقتصادی بهطور منطقی برداشته شود تا بتوانند با فراغ بال به تولید محتواهای ارزشمند در قالب طنز، از جمله طنز رفتاری (اسلپ استیک) مانند مجموعههای تام و جری، پت و مت، پلنگ صورتی و سبک چارلی چاپلین، که شاخص طنز در دنیای سینماست و نظایر آنها بپردازند. سوم آنکه کارشناسان روانشناسی و علوم تربیتی، به سبب حساسیتهای آموزش برای گروه سنی کودک و نوجوان بر محتواهای فرهنگی از جمله محتوای طنز این گروه از مخاطبان نظارت و ارزیابی داشته باشند؛ چهارم، علاوه بر وزارت ارشاد و ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر)، از سازمانهای مردمنهاد (NGO) مانند انجمن تخصصی کودک و رسانه، به منظور صیانت از حقوق کودک در عرصه رسانهها دعوت به همکاری گردد؛ البته وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز، همواره جایگاه بسزایی در این حوزه داشتهاند و خواهند داشت و نکته پایانی آنکه با کودکان ساده و بدون پیچیدگی کلامی و رفتاری سخن بگوییم؛ چرا که هنوز دارای دایره واژگانی زیادی برای درک مفاهیم بزرگسالان نیستند.
خبرنگار
طنز، چه در قالب یک اثر ادبی، چه در چهارچوب یک محتوای دیداری یا شنیداری، هنری است که هم هدف سرگرمی و لذت را دنبال میکند؛ هم به منظور برانگیختن انسانها به تفکر و اندیشه به کار میرود؛ از این رو ارزشمند و درخور توجه است و چون پندآمیز و گزنده نیست، دلنشین نیز هست. طنز با نگاه انتقادی از زاویهای نو به پندارهای رایج، ضمن طرح دغدغهها، با امکان کشف دوباره سوژههایی که از فرط دیده شدن، دیگر دیده نمیشوند، مخاطب را شریک اندیشهای تازه و دیگرگونه میکند. اما اینکه طنز کودک چه ویژگیها و کارکردهایی باید داشته باشد و محتوای طنزی که برای کودکان در کشور تولید میشود، تا چه اندازه پیرو این قواعد است و چه کاستیهایی در این محتواهای تلویزیونی، تئاتر، سینما و شبکههای خانگی وجود دارد، موضوع گفتوگویی است که با امیر حسین صارمی، رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن تخصصی کودک و رسانه، صورت گرفت. صارمی معتقد است که: «محتوای طنز کودک ما برای مخاطب کودک مناسب نیست و به جای کودک، از بزرگسالان خنده میگیرد.»
طنز بیانی هنرمندانه بهمنظور اصلاح
امیر حسین صارمی ضمن بیان این اشکال، درباره تعریف طنز و اثر و کارکرد آن را در فرهنگ میگوید: طنز بیان هنرمندانه یک موضوع است که به قصد اصلاح آن موضوع بیان میشود نه به قصد تخریب. طنز در لغت به معنی طعنه زدن و در ادبیات به نوع خاصی از آثار ادبی گفته میشود که رفتارهای نامطلوب و نابهنجار افراد را به شکل خندهداری به چالش میکشد. مغز انسان این قابلیت را دارد که دیالوگها و حرکاتی را که بازیگران کمدین انجام میدهند، با شکل منطقی آن مقایسه کند و ادراک همین تضاد است که باعث خنده مخاطب میگردد. ژانر طنز در سراسر دنیا به مثابه پرمخاطبترین قالب نمایشی و مبتنی بر فرهنگ و آداب و رسوم سرزمینها شناخته شده است. وی در پاسخ به این سؤال که گفته میشود «طنز، هنری است که بیش از هنرهای دیگر با تفکر خلاق و نقاد پیوند دارد؛ شما این کارکردها را در طنز کودک چگونه برآورد میکنید؟» گفت: بله. یکی از کارکردهای مهم طنز کودک، معطوف کردن توجه وی به نوآوری و خلاقیت است و کارکرد دیگر آن تفکر انتقادی است. نگاه انتقادی طنزپرداز است که تفکر نقاد را در کودک شکل میدهد تا فرزندان ما با در هم شکستن برخی پندارها، باورهای خود را اصلاح کنند و یاد بگیرند که به وقایع، پدیدهها و روابط، نگاه انتقادی داشته باشند.
بایستههای طنز کودک در محتواهای نمایشی
رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن کودک و رسانه ضمن اشاره به حساسیتهای طنز کودک، اظهار میدارد: برنامههای تلویزیونی و نمایشی که در قالب کمدی و طنز برای کودکان طراحی میشوند، باید با رویکرد آموزشی، تربیتی و سرگرمی تولید شوند و رسالت اصلی آنها، ایجاد فضایی فرحبخش و شیرین برای کودکان باشد. بیگمان برای موفقیت در این راه، امکانات فنی مناسب، استفاده از بازیگران حرفهای متناسب با نقش و مهمتر از همه داشتن متن درخور درک کودک، از ضروریات است.وی در جایگاه کسی که سالیان سال با کودک و رسانه در ارتباط بوده، با اظهار تأسف از برخی کاستیهایی که در محتوای برنامههای طنز کودک وجود دارد، میگوید: در بعضی از برنامههای ویژه کودکان، اعم از آثار تلویزیونی، تئاتر، سینما و پلتفرمهای مجازی دیده میشود که بازیگران یا از «شوخیهای جنسی» استفاده میکنند؛ یا رگباری از کلمات و جملات پیچیده به کار میبرند تا باعث خنده و شادی کودکان شوند و تاحدی پیش میروند که حتی آنالیز کلمات و جملات برای بزرگسالان نیز سخت و گاه غیرممکن میشوند؛ یا از واژگانی نامناسب استفاده میکنند که بسیاری از بزرگسالان با شنیدن آنها میخندند و به اصطلاح بازیگران از مخاطبان «خنده میگیرند» اما نه از مخاطب کودک؛ با اینکه طنزپرداز قصد دارد که باعث خنداندن و ایجاد شعف و شادی کودکان شود، این هدف به درستی میسر نمیشود.
خنداندن مخاطب به هر قیمتی!
از صارمی پرسیدیم که «آیا سبب این اشکال، ناتوانی تولیدکننده در رعایت همه ویژگیهای طنز است یا یک تیر و چند نشانی که یکی از اهداف آن کسب درآمد از خلط گروه سنی کودک و مخاطب بزرگسال است؟» وی تصریح کرد: علت این اتفاق به ظاهر «ساده و معمولی» و از دیدگاه من، «فاجعهآمیز» این است که اگرچه متن نمایش یا فیلم به واسطه یک گفتمان انتقادی، سیاسی یا اجتماعی نوشته شده است؛ برنامهریزی و هدف برخی تولیدکنندگان طنز، بیشتر بر خنداندن مخاطبان است؛ حال به هر قیمتی! و گاه برای خنداندن مخاطبان از به کار بردن کلمات و جملاتی که لمپنها به کار میبرند، هم دریغ نمیشود و بیتردید، کسب درآمد بیشتر از این راه نیز سببی قدرتمند است! روشن است که اگر متن طنز، ویژگیهای خاص خود را دارا نباشد؛ یا بازیگران، توانایی «خنده گرفتن» را نداشته باشند، تولیدکننده مجبور به استفاده از کلمات سخیف میشود و از آنجا که کودکان هنوز دایره واژگانی زیاد ندارند و قادر به درک واژگان پیچیده و رکیک نیستند، دچار آسیبهای روانی و تربیتی خواهند شد؛ از این رو چنین طنزی، طنز آسیبرسان است.
نوسان در سیاستگذاریهای فرهنگی
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا ریشههای چنین اشکالاتی را میتوان در سیاستگذاری فرهنگی سازمانهای مربوطه هم جستوجو کرد؟» گفت: به نوعی بله. سیاستگذاریهای وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما در گذر زمان و متناسب با موقعیتهای سیاسی و اجتماعی آنقدر دچار نوسان و تغییر بوده است که نویسندگان و سازندگان ژانر طنز دیگر قادر به آنالیز و تبیین استراتژی خاصی برای تولیدات خود نیستند و برای هر پروژه مجبورند که ممیزیها را بپذیرند و اجرا کنند؛ اگر پای صحبتهای تولیدکنندگان ژانر طنز هم بنشینیم، آنها هم مشکلات خودشان را دارند. کمبود متن و فیلمنامه و درگیری ذهن مردم و بالطبع تولیدکنندگان طنز با مسائل روزمره، باعث کند شدن روند خلاقیت ذهنی آنان شده است.
صیانت از حقوق فرهنگی کودکان
رئیس کمیسیون تولید محتوای انجمن کودک و رسانه همچنین به طرح راهکارهایی به منظور تولید محتوای ارزشمندتر و مناسبتر برای طنز کودکان پرداخت و گفت: با در نظرگرفتن مشکلات و معضلاتی که گریبان تولیدکنندگان را گرفته است، به برخی راه حلهای منطقی و شاید مقطعی میتوان اشاره کرد. نخست آنکه جایگاه مخاطبان خردسال، کودک و نوجوان باید از سایر مخاطبان مجزا شود؛ دوم آنکه برای تولیدکنندگانی که در حوزه کودک کار میکنند، بودجه اختصاصی در نظرگرفته شود و موانع پیش روی آنها از لحاظ هنری، فرهنگی و اقتصادی بهطور منطقی برداشته شود تا بتوانند با فراغ بال به تولید محتواهای ارزشمند در قالب طنز، از جمله طنز رفتاری (اسلپ استیک) مانند مجموعههای تام و جری، پت و مت، پلنگ صورتی و سبک چارلی چاپلین، که شاخص طنز در دنیای سینماست و نظایر آنها بپردازند. سوم آنکه کارشناسان روانشناسی و علوم تربیتی، به سبب حساسیتهای آموزش برای گروه سنی کودک و نوجوان بر محتواهای فرهنگی از جمله محتوای طنز این گروه از مخاطبان نظارت و ارزیابی داشته باشند؛ چهارم، علاوه بر وزارت ارشاد و ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر)، از سازمانهای مردمنهاد (NGO) مانند انجمن تخصصی کودک و رسانه، به منظور صیانت از حقوق کودک در عرصه رسانهها دعوت به همکاری گردد؛ البته وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز، همواره جایگاه بسزایی در این حوزه داشتهاند و خواهند داشت و نکته پایانی آنکه با کودکان ساده و بدون پیچیدگی کلامی و رفتاری سخن بگوییم؛ چرا که هنوز دارای دایره واژگانی زیادی برای درک مفاهیم بزرگسالان نیستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
«علمدار» نشانه همراهی عملی هنرمندان با علایق مذهبی مردم است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه خانواده خود به تماشای نمایش-موسیقی علمدار در تالار وحدت نشست، در حاشیه این اجرا ضمن تأکید بر اینکه حمایت از نگرشها و برنامههای همسو با علایق هویتی مردم یکی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ در دوره جدید است و وزارت فرهنگ از اجرای آثار فاخر هنر دینی حمایت ویژه خواهد کرد، به اهمیت برگزاری چنین برنامههای فرهنگی و هنری در کشور اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر به خاطر همهگیری کرونا، بسیاری از برنامههای فرهنگی هنری تعطیل شده بود اما موفقیت اخیر در عبور از بحران کرونا در ایران، فرصت بهرهمندی مردم از چنین اجراهایی را فراهم کرده است.
به گزارش ایسنا، اسماعیلی با قدردانی از عوامل نمایش موسیقی علمدار بخصوص پرویز پرستویی بهعنوان روایتگر این اثر دینی گفت: اجرای این کار فاخر در ماه صفر که ماه حزن و اندوه آلالله است، نشانه همراهی عملی هنرمندان کشور با علایق دینی و مذهبی مردم است. او تأکید کرد: سیاست اصلی ما در وزارت فرهنگ حمایت از چنین نگرش و اجرای برنامههایی از این دست است و امیدواریم با برنامهریزیهای صورت گرفته از سوی بنیاد رودکی، در روزها و ماههای آینده، تداوم اجراهای همسو با علایق هویتی و تاریخی مردم ایران را شاهد باشیم. وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاشهای دولت مردمی برای تأمین زیرساختهای فرهنگی در سراسر کشور گفت: در ماههای اخیر چند مجموعه مهم از تالارهای مرکزی در استانها افتتاح شد و چندین تالار مرکزی در نوبت افتتاح قرار دارند که این مجموعهها از فناوریهای روزآمد برای اجرای تئاتر و نمایش فیلم بهره میبرند. او تصریح کرد: امکان اجرای چنین طرحهایی با فوریت و سرعت قابل قبول طی یکسال اخیر در نقاط مختلف کشور فراهم شده است که این مسأله نشاندهنده تحقق عدالت فرهنگی بهعنوان شعار دولت انقلابی است. موسیقی-نمایش عاشورایی «علمدار» با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در ایام منتهی به اربعین حسینی(ع) در تالار وحدت روی صحنه میرود.
علمدار، روایت دلاوری و وفاداری حضرت ابوالفضل العباس(ع) در ۱۱ پرده نمایشی به روایتگری پرویز پرستویی، به همت بنیاد رودکی و با همکاری مؤسسه فرهنگی «خادمین علی ابن ابیطالب(ع)» از ۱۴ تا ۱۸ شهریور اجرا میشود. ارکستر سمفونیک تهران را در این اجرا بردیا کیارس رهبری میکند که با همراهی گروه آوازی، آهنگسازی پوریا خادم و آواز پوریا اخواص همراه است.
بلیتهای موسیقی- نمایش «علمدار»، بهصورت همت عالی فروخته میشود و همه عواید حاصل از فروش اجراهای این اثر، صرف کمک به خانوادههای بیسرپرست، ساخت خانه، مدارس و خانه بهداشت و اشتغالزایی در مناطق محروم میشود. گفتنی است در پایان این برنامه وزیر فرهنگ با حضور در پشت صحنه این رویداد هنری ضمن قدردانی از تلاش تمامی عوامل این رویداد هنری با آنان به گفتوگو نشست.
به گزارش ایسنا، اسماعیلی با قدردانی از عوامل نمایش موسیقی علمدار بخصوص پرویز پرستویی بهعنوان روایتگر این اثر دینی گفت: اجرای این کار فاخر در ماه صفر که ماه حزن و اندوه آلالله است، نشانه همراهی عملی هنرمندان کشور با علایق دینی و مذهبی مردم است. او تأکید کرد: سیاست اصلی ما در وزارت فرهنگ حمایت از چنین نگرش و اجرای برنامههایی از این دست است و امیدواریم با برنامهریزیهای صورت گرفته از سوی بنیاد رودکی، در روزها و ماههای آینده، تداوم اجراهای همسو با علایق هویتی و تاریخی مردم ایران را شاهد باشیم. وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاشهای دولت مردمی برای تأمین زیرساختهای فرهنگی در سراسر کشور گفت: در ماههای اخیر چند مجموعه مهم از تالارهای مرکزی در استانها افتتاح شد و چندین تالار مرکزی در نوبت افتتاح قرار دارند که این مجموعهها از فناوریهای روزآمد برای اجرای تئاتر و نمایش فیلم بهره میبرند. او تصریح کرد: امکان اجرای چنین طرحهایی با فوریت و سرعت قابل قبول طی یکسال اخیر در نقاط مختلف کشور فراهم شده است که این مسأله نشاندهنده تحقق عدالت فرهنگی بهعنوان شعار دولت انقلابی است. موسیقی-نمایش عاشورایی «علمدار» با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در ایام منتهی به اربعین حسینی(ع) در تالار وحدت روی صحنه میرود.
علمدار، روایت دلاوری و وفاداری حضرت ابوالفضل العباس(ع) در ۱۱ پرده نمایشی به روایتگری پرویز پرستویی، به همت بنیاد رودکی و با همکاری مؤسسه فرهنگی «خادمین علی ابن ابیطالب(ع)» از ۱۴ تا ۱۸ شهریور اجرا میشود. ارکستر سمفونیک تهران را در این اجرا بردیا کیارس رهبری میکند که با همراهی گروه آوازی، آهنگسازی پوریا خادم و آواز پوریا اخواص همراه است.
بلیتهای موسیقی- نمایش «علمدار»، بهصورت همت عالی فروخته میشود و همه عواید حاصل از فروش اجراهای این اثر، صرف کمک به خانوادههای بیسرپرست، ساخت خانه، مدارس و خانه بهداشت و اشتغالزایی در مناطق محروم میشود. گفتنی است در پایان این برنامه وزیر فرهنگ با حضور در پشت صحنه این رویداد هنری ضمن قدردانی از تلاش تمامی عوامل این رویداد هنری با آنان به گفتوگو نشست.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رسانه
-
اخبار
-
پای تئاتر شهرستانها خواهیم ایستاد
-
مخاطب طنز کودک در محتواهای نمایشی، بزرگسالان هستند
-
«علمدار» نشانه همراهی عملی هنرمندان با علایق مذهبی مردم است
اخبارایران آنلاین