بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم امروز افتتاح میشود
بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم امروز شنبه (۲۷ فروردین ماه) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح میشود.
به گفته محمدمهدی عزیززاده، قائممقام بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، «مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن کریم، ساعت ۱۷ بوده و این دوره از نمایشگاه به مدت ۱۴ روز؛ از شنبه ۲۷ فروردین همزمان با شب میلاد امام حسن(ع) تا جمعه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳:۳۰ برپا است. این مقام مسئول همچنین اظهار داشت: بعد از مراسم افتتاحیه به همت بخش نهادها و مؤسسات بیستونهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، همایش بزرگ «قرآن کریم، امام کریم» با حضور دویست نفر از مدیران مؤسسات بزرگ و منتخب استانهای سراسر کشور در محل نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار میشود.»بنابر صحبتهای عزیززاده: «نمایشگاه قرآن امسال با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» در قالب چهلوپنج کمیته و بخش نمایشگاهی و صدها غرفه در محل مصلای امام خمینی(ره) میزبان علاقهمندان به قرآن کریم خواهد بود و نکته دیگر اینکه امسال نمایشگاه مجازی هم در کنار نمایشگاه حضوری قرآن برگزار میشود.»
از جمله اتفاقات این دوره از نمایشگاه، برگزاری بخشی اختصاصی برای بزرگداشت شهدای روحانی در نمایشگاه امسال است. خبری که علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده و در آن بیان داشته: «با توجه به حادثه اخیر در حرم امام رضا(ع) و شهادت حججالاسلام محمد اصلانی و محمدصادق دارایی دو روحانی جهادگر، یکی از بخشهای در نظر گرفته شده در نمایشگاه امسال به بخش شهدای روحانی اختصاص دارد. همچنین عتبه مقدسه حسینیه در این نمایشگاه حضور دارد که قرار است بحثهای مربوط به شهدای مدافع حرم در این بخش مطرح شود.»
سینمای ایران در هفتادو پنجمین دوره رقابت های جشنواره «کن» نماینده دارد
سعید روستایی با «برادران لیلا» در بخش مسابقه «کن»
گروه فرهنگی: خروجی نشست مطبوعاتی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن اتفاقی امید بخش برای سینمای ایران بود. این جشنواره به رسم سالهای گذشته در حالی با برگزاری نشستی مطبوعاتی اسامی فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف خود را اعلام کرد که «برادران لیلا» از سینمای ایران در فهرست فیلمهای حاضر در بخش مسابقه قرار داشت.
«برادران لیلا» سومین ساخته بلند سعید روستایی پس از دو فیلم موفق «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» است که نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن تجربه خواهد کرد. این برای اولین بار است که سعید روستایی حضور در بخش مسابقه جشنواره کن را تجربه میکند. «متری شیش و نیم» او حضور موفقی در اکران فرانسه داشت و حتی در بخش فیلم خارجی کاندیدای جایزه سزار شد.در خبرهای رسمی از «برادران لیلا» اطلاعاتی منتشر نشده است. در معدود عکسهای منتشر شده از این فیلم تنها تصاویر ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی دیده میشود. ترانه علیدوستی در این فیلم نقش لیلا را که کاراکتر اصلی زن داستان است برعهده دارد. طبق اخبار غیررسمی اما نوید محمدزاده و پیمان معادی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. در نهایت روز گذشته سعید روستایی در صفحه اینستاگرامش اولین تصویر از نوید محمدزاده را در «برادران لیلا» را منتشر کرد. او در این فیلم نقش مرتضی برادر لیلا را بر عهده دارد. این سومین همکاری نوید محمدزاده با روستایی است.
سعید روستایی که دو فیلم اولش در گیشه و جشنوارهها با استقبال خوبی مواجه شده و از جشنوارههای جهانی چون توکیو، زوریخ، بوردو، داکا، استرالیا، ژنو... جوایزی کسب کرده است، در تازهترین پست اینستاگرامیاش از اکران «برادران لیلا» پس از حضور در جشنواره کن خبر داده است.
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه(۲۷ اردیبهشت تا ۷ خردادماه) بهصورت حضوری برپا خواهد شد. تاکنون خبری از اعلام رئیس هیأت داوران این رویداد معتبر سینمایی منتشر نشده اما زمزمههایی از احتمال انتخاب اصغر فرهادی، برای این مقام شنیده میشود. ورایتی از جمله رسانههایی است که پیشبینی کرده فرهادی بهعنوان رئیس هیأت داوران هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کن انتخاب خواهد شد.در طول بیش از هفت دهه برگزاری جشنواره کن، سینمای ایران حضور محسوسی در این جشنواره سینمایی داشته است. سال گذشته با کسب جایزه بزرگ هیأت داوران برای فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی مجموع جوایز سینمای ایران از این رویداد سینمایی به عدد ۴۰ رسید. این دومین جایزه مهم سینمای ایران از این رویداد معتبر سینمایی بعد از نخل طلای بهترین فیلم برای «طعم گیلاس» ساخته عباس کیارستمی بود.گفتنی است، دیگر اثر فارسی زبان حاضر در جشنواره امسال «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی است که در اردن و با موضوع سعید حنایی قاتل زنجیرهای مشهدی ساخته شده است.
هنرمندان پنجشنبه در ضیافت افطاری رئیس جمهور شرکت کردند
پای درد دل هنرمندان
گروه فرهنگی/ شاهین فرهت، هوشنگ توکلی و مهدی صباغزاده هنرمندان پیشکسوت ازجمله مدعوین جلسه افطار با رئیس جمهور در گفتوگو با ایرنا در این جلسه از دغدغههای خود گفتند. توکلی در این گفتوگو در توضیح موضوعات مطرح شده گفت: رئیسجمهور فروتن، آرام و سادهگویی داریم؛ که سادهگوییشان بسیار از غرورشان بیشتر است و هیچ غروری از اینکه بالاترین پست مملکت را دراختیار دارند در ایشان نمیبینیم. این یک حسن ذاتی است و فکر میکنم که ایجاد ارتباط با دیگران را تسهیل میکند و سبب میشود که رابطه خوبی با ایشان برقرار شود. در این جلسه بخصوص در حوزه فرهنگ و هنر صحبتهای مهمی شد و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایشان هم وزیر فروتن و خوشفکر و جوانی هستند، منتقل شد؛ ما دستاوردهای وزیر را در این چند ماه اخیر دیدهایم و تعامل ایشان با هنرمندان بخصوص هنرمندان پیشکسوت و البته جوانان قابل تقدیر است. این هنرمند ادامه داد: تمام نقطه نظرهایی که گفته شد از سوی رئیسجمهور پذیرفته شد و دستور رسیدگی دادند و این بسیار خوب بود. توکلی با اشاره به مشکلاتی که امروز در حوزه هنر بویژه سینما وجود دارد، بیان کرد: در دوره هشتساله به دلیل ضرورتهایی که وجود داشته است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهطور کلی پر از توقفگاههایی است که در مقابل اهالی اندیشه و هنر قرار دارند. بازکردن این توقفگاهها کار بسیار سختی است. او افزود: میدانیم که این دوران دوران خواب سینمایی است؛ چرا که در این مدت هم موضوع کرونا مطرح بوده و هم با تولید آثار ویدیویی، دنیای جدیدی در عرصه تولید و تهیه آثار فرهنگی به جامعه مطرح شده است و بر این اساس سینماها در حال ورشکستگی هستند و کارگردانها در سینما قادر به تولید منطقی نیستند و در نتیجه بسیاری از این مسائل بهوجود آمده است. این هنرمند پیشکسوت در پایان به این نکته اشاره کرد که موضوعات دیگری هم مانند بیمه هنرمندان که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن روبهرو و در حال تسریع بهبود آن هستند، مطرح شد.
صباغزاده، کارگردان پیشکسوت سینما هم که در جلسه دیدار رئیس جمهور با هنرمندان شرکت داشت به ایرنا گفت: جوانگرایی و مقابله با رانتخواری در سینما از مهمترین مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد. ملاقات رئیس جمهور با هنرمندان نشانه احترام به جایگاه فرهنگ و اهالی هنر است. دولت باید حرفهای بزرگان سینما و باتجربهها را بشنود و مورد توجه قرار دهد. دیشب مسائل مختلفی مطرح شد که آقای رئیس جمهور این نکات را یادداشت کردند تا رسیدگی شود. او افزود: آقای منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما درباره کلیت خانه سینما و مشکلات کارگردانها صحبت کردند.
از دیگر هنرمندان حاضر در نشست شاهین فرهت آهنگساز بود. این مدرس دانشگاه درباره سخنان خود در دیدار با رئیسجمهور گفت: در جلسه دیدار هنرمندان با رئیسجمهور پیشنهاد دادم برخی از آثار ارزنده آهنگسازان جوان در ارکستر سمفونیک اجرا شود که ایشان نیز از این موضوع استقبال کرد.
وی ادامه داد: ارکستر سمفونیک تهران از قدیمیترین ارکسترهای دنیا است. یکی دیگر از موضوعاتی که بنده در این جلسه عنوان کردم در نظر گرفتن یک رهبر ارکستر دائمی با قراردادهای کاری یک تا ۲ ساله است که مورد تشویق و استقبال رئیسجمهور قرار گرفت.
فرهت با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه که با حضور آیتالله ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: برگزاری نشستهای اینچنینی میتواند در رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه هنرمندان و ارتقای سطح هنر بسیار مؤثر باشد.
در این نشست حمید نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، جواد شمقدری تهیهکننده و کارگردان، دکتر فرهت عضو فرهنگستان هنر و رئیس بخش موسیقی آن، دژاکام کارگردان و پیشکسوت سینما، مسعود دهنمکی کارگردان و تهیهکننده، سید ضیاء هاشمی تهیهکننده، مرتضی شعبانی مستندساز، جواد بختیاری از حوزه هنرهای تجسمی و انسیه شاهحسینی کارگردان سینما در سخنان صمیمی با گلایه از بیتوجهیهای گذشته به عرصه سینما و هنر، دغدغهها، مشکلات و پیشنهادهای خود را در حوزه رفع مشکلات هنر و هنرمندان مطرح کردند.
درباره ویلیام هارت، به انگیزه مرگ این بازیگر اسکاری
نماد سحر و اسرار درون
وصال روحانی
خبرنگار
یک ماه و نیم پس از مرگ ویلیام هارت، هنرپیشه مرد مسلط ولی پرتلاطم امریکایی انستیتوی فیلم امریکا (IFA) 10 فیلم برگزیده وی را به قصد گرامیداشت او طی 3 روز در مقر این انستیتو در شهر لسآنجلس به نمایش گذاشت.
هارت که متولد ماه مارس 1950 در شهر واشنیگتن دی سی بود و در 72 سالگی در شهر پورتلند مرکز ایالت اورهگون امریکا جان باخت در سالهای نخست خودنماییاش مرد اول فیلمهای مطرحی بود که در آنها بازی کرد و در نیمه دوم زندگی هنریاش که از برج عاج فرو افتاده بود به یک «کاراکتر-اکتور» خوب تبدیل شد که به رلهای دوم و سوم اهدا شده به خود جان میبخشید و در پارهای از این فیلمها یک کاراکتر منفی فوقالعاده بود که فقط از بازیگر آرام و توانایی همچون وی انتظار خلق و ارائه آن میرفت.
در اواسط دهه 1980 و هنگامی که هارت با بازی در فیلمهای «Body Heat» و «ایالتهای به هم ریخته» تبدیل به نوستاره هالیوود شده بود، سه بار متوالی به کاندیدایی اسکار نقش اول مرد نایل آمد. نامزدی نخست او در سال1985 برای فیلم «بوسه زن عنکبوتی» بود که برخلاف عنوان آن نه یک فیلم سرخوش و کمیک استریپی بلکه کاری سیاسی و افشاگرانه بود و بینندگان را به کشوری نامشخص دارای حکومت نظامی در امریکای جنوبی میبرد. هارت در این فیلم در قالب مردی ظاهر شد که بهدلیل ارتکاب تخلفهای اجتماعی و اخلاقی زندانی شده و «هم سلولی» وی یک زندانی سیاسی بود و کاراکتر هارت در چنین هنگامه و تقابلی به رؤیاسازیهای توهمدار روی آورده و بواقع میکوشید کمبود غنای درونیاش را از این طریق بپوشاند. هارت در قامت این مرد راه گم کرده که نامش لوییس بود چنان خوب پوچی درونیاش را فریاد میکرد که آکادمی اسکار او را برترین دانست و اولین و تنها مجسمه طلایی عمر طولانی هری هارت را به وی اعطا کرد. یک سال بعد از آن هارت با بازی در رل یک معلم کودکان ناشنوا در فیلم «فرزندان خدای کوچکتر» که به یک زن فاقد قوه شنوایی شاغل در مدرسه محل کارش علاقهمند میشود مجدداً کاندیدای اسکار شد اما آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری با اینکه اسکار برترین بازیگر زن سال را به مارلی ماتلین هنرپیشه واقعاً ناشنوای ایفاکننده رل این زن اهدا کرد به هارت پاداش مشابهی نداد و این به سبب ملاحظات همیشگی این نهاد است که ترجیح میدهد حتیالمقدور این مجسمه طلایی را به افرادی ندهد که پیشتر هم آن را بردهاند. سناریویی یکسان در سال بعد (1987) هم برای ویلیام هارت به اجرا درآمد و با اینکه هارت در قالب یک گزارشگر ورزشی سابق در فیلم «پخش اخبار»ساخته جیمز ال بروکس بازی فوقالعادهای روبهروی هالی هانتر و آلبر بروکز که آنها هم در نقشهای خود استثنایی ظاهر شدند ارائه کرد اما اسکار سهم وی نشد. «پخش اخبار» با ایجاد یک مثلث جالب بین این سه بازیگر و با تأکید بر اینکه ارتقای این گزارشگر ورزشی به پست مدیر اخبار شبکه حسادت شدید کاراکتر بروکز را بر میانگیزد و کاراکتر هانتر را به سوی هارت سوق میدهد بینندگان را مجذوب و گیشهها را تسخیر کرد.
تبعید به دنیای درجه دوم
همه اینها میتوانست از ویلیام هارت یک رابرت رد فورد ثانوی بسازد و او را سلطان جدید هالیوود کند اما ریزش زودهنگام موهای او که از همان فیلمهای نخست وی نیز هویدا بود و نوعی ضد کلیشهای بودن او و اینکه راضی نبود طبق مکانیسمهای موجود کار کند وی را از اریکه قدرت پایین کشید. کارنامه او شبیه به رزومه تریت ویلیامز دیگر نوستاره دهه 1980 هالیوود شد که از شروعی طوفانی و بسیار نوید بخش با فیلم «پرنس شهر» کار سال 1981 سیدنی لومت داشت اما هالیوود به دلایلی ناشناخته با او هم مثل هارت راه نیامد و هر دو را به پستوی فیلمهای «B» (درجه دوم) یا رلهای کوچکتر و کم ارزش فیلمهای «A» تبعید کرد. زندگی هنری هارت از اوایل دهه 1990 تا زمان مرگش (ماه مارس 2022) در چنین عرصههایی شکل گرفت و او معمولاً بازیگر دوم و سومی بود که رازهای پنهانیاش برای سایرین قابل لمس نبود یا مرد منفی و شیطان صفتی که نسل جوان عاشق فیلمهای اکشن از گذشته خارقالعاده وی در عرصه کارهای دراماتیک به کلی بیاطلاع بود و فقط او را براساس حضورهای کوتاهش در برخی آثار کمیک استریپی میشناخت.
حواله به جهنم
با این حال کاندیداشدن مجدد ویلیام هارت برای اسکار (و این بار اسکار نقش دوم مرد) در فیلم «سوءسابقه» دیوید کرانن برگ کانادایی در اواسط دهه 2000 که چهارمین نامزدی وی را تحقق بخشید نشان داد وی قادر است حتی از درون زنجیرههای تنیده شده برای او و از مرزهای محدودکننده هالیوود عبور کند و دوباره بدرخشد. هارت در این فیلم که البته جایزه اسکار را نصیب وی نکرد گانگستر و قاتل بیرحمی است که زندگی در یک خانه نه چندان مجلل را دون شأن خود میداند و معتقد است باید در نعمات و ثروت غرق باشد ولی برخورد او با پلیس ارشد شهر کوچک محل اقامتش با بازی ویگو مورتنسن وی را از بهشتی که ادعایش را داشت دور و به جهنم حواله کند. هارت در پنج فیلم کمیک استریپی هم در سالهای انتهایی عمرش رل شخصیتی به نام تادئوس راس را بازی کرد و در چنین قالبی شبیه به رؤسای کشورها یا مقامداران صنعتی عالیرتبهای بود که در مسیر حرکت قهرمانان این گونه داستانها قرار میگرفت و راهشان را سد و گاهی هم شتاب اقدامات نجاتگرانه آنها را بیشتر میکرد. با این حال برای هارت که استاد نقشهای درونی و مغشوش و عاشق رلهای تیره و مرموز بود رلهایی از این دست فقط نوعی بازی کودکانه و دستگرمی به شمار میآمد.
مارمول غول انتشاراتی و فیلمسازی داستانهای کمیک استریپی البته به حضور هارت در نسخه های سینمایی محصولاتش نگاهی بسیار جدیتر و براساس سودجوییهای عظیم اقتصادی خود داشت و به این سبب پس از اولین ظهور هارت در کهکشان کارهای مارولی که بازی در فیلم «هالک شگفتانگیز» در سال 2008 بود از وی در یک نسخه «کاپیتان آمهریکا» با نام جنبی جنگ داخلی، دونسخه اونجرز شامل «پایان بازی» که به پرفروشترین فیلم تاریخ تبدیل شد و همچنین در اولین نسحه بلند سینمایی «بیوه سیاه» سود جست که این موارد در سالهای 2016 تا 2021 تحقق یافتند و سبب شدند هارت نیز از تب تند و پرسود زمانه که همانا حضور در فیلمهای کمیک بوکی بود، دور نماند.
او «خودش» است
با این همه واقعیت وجودی ویلیام هارت حتی در فیلم نه چندان شاخص سال 1983 مایکل اپتد بریتانیایی به نام «پارک گورکی» بیشتر قابل لمس است. او در این فیلم یک افسر پلیس روسی است که باید پرونده پیچیده چند قتل را حل کند و به انواع دستاندازها میافتد. هارت در این فیلم خودش است. مرد مرموز و جذابی که دوربین را اسیر خود و چشمهای بینندگان را مسحور آرامش و در عین حال رویکردهای سرشار از حیلهای میکند که انگار در وجود وی واقعاً مأوا داشت و موجودی را میساخت که فقط با صفات و نام «ویلیام هارت» قابل توصیف است.
1 پنجمین شب از برگزاری سلسله مراسم معرفی هنرمندان و چهرههای سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ شامگاه پنجشنبه ۲۵ فروردین ماه با معرفی هنرمندان هنرهای تجسمی، عکس و معماری برگزار شد. علی فروزانفر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در این مراسم بیان داشت: در حوزه معماری ایرانی اسلامی و متعهد اساتید صاحبسبک بسیار داریم اما دکتر غلامحسین معماریان به واسطه دههها تلاش و فعالیت ایشان در شهرسازی اسلامی و به صورت شاخص مخالفت و اقداماتش برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی حرم شاهچراغ، ایشان به عنوان چهره سال هنر انقلاب در معماری معرفی میشوند. در این مراسم تندیس چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ به بهزاد پروین قدس اهدا شد و دکتر حسین عصمتی هنرمند مجسمهساز به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ معرفی گردید. محمدرضا میری هنرمند طراح گرافیک و نادر قشقایی هنرمند مجسمهساز به عنوان چهرههای سال هنر انقلاب ۱۴۰۰ معرفی و از آنان تجلیل شد./ایسنا
2 «جانوران شگفتانگیز: اسرار دامبلدور» به کارگردانی «دیوید ییتس» و با فیلمنامه نوشته «جی.کی. رولینگ» و «استیو کلاوز» برای اکران در سینماهای چین، بزرگترین بازار سینمایی جهان به دلیل برخی ارجاعات همجسنگرایانه ۶ثانیه کوتاه شد.
این فیلم که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده، سومین قسمت از مجموعه فیلمهای «جانوران شگفتانگیز» و در مجموع یازدهمین قسمت از دنیای جادوگری رولینگ محسوب میشود که در آن بازیگرانی چون «مدس میکلسن»، «جسیکا ویلیامز، «جود لا» و «ادی ردمین» ایفای نقش کردهاند. استودیو برادران وارنر در این باره اعلام کرد: ما به عنوان یک استودیو متعهد به محافظت از یکپارچگی فیلمهایی هستیم که اکران میکنیم و این به شرایطی بسط مییابد که برخی مواقع نیاز به برشهای ظریف برای پاسخگویی به حساسیتها به عوامل مختلف در بازار است. امیدواریم فیلمهایمان را همان گونه که ساخته شد در سراسر جهان اکران کنیم اما از نظر تاریخی با تغییرات کوچکی در تدوین برای نمایش فیلمها در برخی بازارها روبهرو هستیم.»/ایسنا
3 یکی ازآثار پابلو پیکاسو که به «شان کانری» ستاره فقید مجموعه فیلمهای «جیمز باند» تعلق داشت، در بخشی از حراجی عصر هنر قرن بیستم و بیست و یکم کریستیز که روز ۲۶ مه (۵ خرداد ۱۴۰۱) در مرکز نمایشگاهی و همایشی هنگکنگ برگزار و به ارزش تخمینی ۱۹ میلیون دلار به فروش گذاشته میشود. این تابلو یکی از زیباترین و برجستهترین آثار پیکاسو در دهه آخر حیاتش به شمار میرود. استفان کانری، پسر شان کانری، در این باره گفت: شان کانری عاشق کارهای پیکاسو بود و چند اثراز او خریداری کرده بود. به محض اینکه تابلوی نیم تنه مردی در قاب را دید، جذب قدرت و آزادی بیانش شد. از آنجایی که کانری علاقه زیادی به آسیا و فرهنگش داشت، اینکه تابلوی او در آسیا به فروش خواهد رسید، اتفاقی بجا و مناسب است. شان کانری اولین هنرپیشهای بود که کاراکتر محبوب جیمز باند را جلوی دوربین برد./ایرنا