ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی
میزان الحکمه، ح ۲۴۳۴
تماشاگر کمتر، پخش آنلاین وسیعتر
بردیا کیارس: بعداز اعلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برگزاری حضوری کنسرتها اعلام شد که نشست نمایندگان مؤسسات موسیقی و مدیران سالنها با حضور سرپرست معاونت امور هنری و سرپرست دفتر موسیقی به منظور تصمیمگیری نهایی برای از سرگیری اجراهای موسیقی در چند روز آینده برگزار میشود. نکتهای که حائز اهمیت است اینکه امروزه شاهد برگزاری کنسرتها در اروپا هستیم و مطمئناً در ایران هم میتوان کنسرتها را با تعداد تماشاگر کمتر و پخش آنلاین وسیعتر برگزار کرد ، البته در این مسیر میتواند انتخاب تماشای کنسرت به صورت حضوری یا آنلاین برعهده خود مخاطب باشد. ما هم قرار است بهعنوان رهبر تمرینات خود را با ارکستر سازهای بادی و پرکاشن «راین» آغاز کنیم ولی برای آغاز برنامههای پیش رو همه چیز بستگی به زمان دریافت مجوز از سرگیری فعالیتهای تمرینی با رعایت پروتکلهای بهداشتی دارد. به هر حال موسیقیدانها انگیزه دارند، چون دو سال هیچ فعالیتی نداشتند و اکنون میخواهند فعالیت خود را از سر بگیرند.
بخشی از گفتوگوی این نوازنده و رهبر ارکستر با ایسنا
بخشی از گفتوگوی این نوازنده و رهبر ارکستر با ایسنا
مردم، بهترین حامی هنرمندان هستند
وحید تاج
خواننده موسیقی سنتی ایران
دراین دوسال که بسیاربرهمه سخت گذشت آنچه اولویت مهم ما بود ابتدا سلامتی مردم و دیگرعواملی که دربرگزاری کنسرتها همیشه همراه ما بوده و هستند اما ازسوی دیگر همانطورکه میدانید درهمین مدت بسیاری از هنرمندان به لحاظ اقتصادی شرایط بسیار بدی را گذراندند و درمقابل مسئولان فرهنگی هم حمایت چندانی از هنر و هنرمندان نداشتند، البته ناگفته نماند صندوق اعتباری هنر کمکهای مالی درنظرگرفت اما با توجه به افزایش قیمت در همه اقلام کفاف مشکلات هنرمندان را نمیدهد.
نکته دیگر درخصوص آغاز دوباره کنسرتها است که باید بگویم، طبق خبرهای منتشرشده، با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است با اختصاص 50 درصد از ظرفیت سالنهای کنسرت به مخاطبان کنسرتهای زنده بزودی آغاز شود ،اما سؤال این است آیا سالنها بهصورت رایگان در اختیار ما است؟ اگر قرار باشد یک هنرمند موسیقی سنتی در سالنی مانند رودکی کنسرت برگزار کند آنهم با تعداد صندلیهای کمتر با این حساب چه تعداد مخاطب در سالن حضور خواهند داشت؟ آیا با این وضعیت اقتصادی میتوان هزینه اجاره سالن و دیگر عوامل را جوابگو باشند؟ این دخل و خرج برای هنرمندان موسیقی سنتی بهچه صورت است؟ اگرچه شاید قیمت جدید بلیتهای کنسرتها مبلغ چندانی نباشد اما برای یک خانواده با حقوق متوسط قطعاً مشکل خواهد بود. آیا دولت میتواند تدبیری بیندیشد تا با اختصاص یارانه به هنرمندان هزینه کمتری از مردم دریافت کند؟
نکته دیگر اینکه شرایط اجرای کنسرت و اختصاص سالن برای موسیقی سنتی و موسیقی پاپ بسیار متفاوت است ،چرا که مخاطبان آن هم به یک گونه نیستند و بههمین دلیل فکر نمیکنم درخصوص موسیقی که ما اجرا میکنیم اختصاص نیمی از ظرفیت سالن گزینه خوبی باشد و بهعقیده من برای هنرمندان موسیقی سنتی که طی این دو سال ضررهای روحی و مالی بسیاری متحمل شدند برنامهریزیهای این چنینی چندان قابل جبران نیست اگرچه باید مانند همیشه نگاه امیدوارانه به آینده داشته باشیم و امیدوارم هرتصمیمی که گرفته میشود به ضرر هنرمندان نباشد ،چرا که این افراد قشر آسیب پذیر جامعه هستند و همچنان هنر و کارشان به رسمیت شناخته نشده و با محدودیتهای بسیاری اجرا میشود ؛ به نظر من باید مسیری را دنبال کنند که برای قشرهنرمند راه جبرانی باقی بگذارند ،اگرچه تا به امروزهم مهربانانه رفتار نشده است واحساس شخصی من این است انگیزهای برای برگزاری کنسرت در ایران وجود ندارد تا من هنرمند را تشویق کند و عزمم جذب شود، اما اگر آن نگاه امیدوارانه باشد به صراحت میگویم باید برای آن جنگید و این نگاه فقط درسالن کنسرت نیست، بلکه باید کارِمنِ هنرمند را به رسمیت بشناسند و از بیمه، حقوق و اعتبارش از رادیو و تلویزیون تا ارگانهای مربوطه بها داده شود ،اما درمقابل باید بگویم تنها حامی هنرمند، مردم هستند که درهر شرایطی هنرمند را حمایت میکنند و با تمام این تفاسیرمشتاق کنسرت و دیدار دوباره با مردم کشورم هستم و اخیراً هم کنسرتی درکشور ترکیه برگزار کردیم که بزودی ویدیوآن منتشرمی شود. این کار در همکاری با تعدادی از نوازندگان ایرانی: فرشاد محمدی نوازنده سنتور و آهنگساز، حمید قنبری نوازنده تنبک، حسین رضایی نیا نوازنده دف و مهرداد ناصحی هم بهعنوان خواننده باس گروه کر است و مابقی نوازندههای کشور ترکیه هستند، البته دراین پروژه خانم «عایشه گل جوشکن» هم همکاری دارند و یک کارمشترک فارسی و ترکی را اجرا کردیم.
خواننده موسیقی سنتی ایران
دراین دوسال که بسیاربرهمه سخت گذشت آنچه اولویت مهم ما بود ابتدا سلامتی مردم و دیگرعواملی که دربرگزاری کنسرتها همیشه همراه ما بوده و هستند اما ازسوی دیگر همانطورکه میدانید درهمین مدت بسیاری از هنرمندان به لحاظ اقتصادی شرایط بسیار بدی را گذراندند و درمقابل مسئولان فرهنگی هم حمایت چندانی از هنر و هنرمندان نداشتند، البته ناگفته نماند صندوق اعتباری هنر کمکهای مالی درنظرگرفت اما با توجه به افزایش قیمت در همه اقلام کفاف مشکلات هنرمندان را نمیدهد.
نکته دیگر درخصوص آغاز دوباره کنسرتها است که باید بگویم، طبق خبرهای منتشرشده، با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار است با اختصاص 50 درصد از ظرفیت سالنهای کنسرت به مخاطبان کنسرتهای زنده بزودی آغاز شود ،اما سؤال این است آیا سالنها بهصورت رایگان در اختیار ما است؟ اگر قرار باشد یک هنرمند موسیقی سنتی در سالنی مانند رودکی کنسرت برگزار کند آنهم با تعداد صندلیهای کمتر با این حساب چه تعداد مخاطب در سالن حضور خواهند داشت؟ آیا با این وضعیت اقتصادی میتوان هزینه اجاره سالن و دیگر عوامل را جوابگو باشند؟ این دخل و خرج برای هنرمندان موسیقی سنتی بهچه صورت است؟ اگرچه شاید قیمت جدید بلیتهای کنسرتها مبلغ چندانی نباشد اما برای یک خانواده با حقوق متوسط قطعاً مشکل خواهد بود. آیا دولت میتواند تدبیری بیندیشد تا با اختصاص یارانه به هنرمندان هزینه کمتری از مردم دریافت کند؟
نکته دیگر اینکه شرایط اجرای کنسرت و اختصاص سالن برای موسیقی سنتی و موسیقی پاپ بسیار متفاوت است ،چرا که مخاطبان آن هم به یک گونه نیستند و بههمین دلیل فکر نمیکنم درخصوص موسیقی که ما اجرا میکنیم اختصاص نیمی از ظرفیت سالن گزینه خوبی باشد و بهعقیده من برای هنرمندان موسیقی سنتی که طی این دو سال ضررهای روحی و مالی بسیاری متحمل شدند برنامهریزیهای این چنینی چندان قابل جبران نیست اگرچه باید مانند همیشه نگاه امیدوارانه به آینده داشته باشیم و امیدوارم هرتصمیمی که گرفته میشود به ضرر هنرمندان نباشد ،چرا که این افراد قشر آسیب پذیر جامعه هستند و همچنان هنر و کارشان به رسمیت شناخته نشده و با محدودیتهای بسیاری اجرا میشود ؛ به نظر من باید مسیری را دنبال کنند که برای قشرهنرمند راه جبرانی باقی بگذارند ،اگرچه تا به امروزهم مهربانانه رفتار نشده است واحساس شخصی من این است انگیزهای برای برگزاری کنسرت در ایران وجود ندارد تا من هنرمند را تشویق کند و عزمم جذب شود، اما اگر آن نگاه امیدوارانه باشد به صراحت میگویم باید برای آن جنگید و این نگاه فقط درسالن کنسرت نیست، بلکه باید کارِمنِ هنرمند را به رسمیت بشناسند و از بیمه، حقوق و اعتبارش از رادیو و تلویزیون تا ارگانهای مربوطه بها داده شود ،اما درمقابل باید بگویم تنها حامی هنرمند، مردم هستند که درهر شرایطی هنرمند را حمایت میکنند و با تمام این تفاسیرمشتاق کنسرت و دیدار دوباره با مردم کشورم هستم و اخیراً هم کنسرتی درکشور ترکیه برگزار کردیم که بزودی ویدیوآن منتشرمی شود. این کار در همکاری با تعدادی از نوازندگان ایرانی: فرشاد محمدی نوازنده سنتور و آهنگساز، حمید قنبری نوازنده تنبک، حسین رضایی نیا نوازنده دف و مهرداد ناصحی هم بهعنوان خواننده باس گروه کر است و مابقی نوازندههای کشور ترکیه هستند، البته دراین پروژه خانم «عایشه گل جوشکن» هم همکاری دارند و یک کارمشترک فارسی و ترکی را اجرا کردیم.
شکلگیری مجلس در ایران 41 سال قبل از ژاپن
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
دهم آذر به مناسبت سالروز درگذشت آیتالله سید حسن مدرس در تبعید، روز مجلس نامیده شده است. مجلس نماد قوه قانونگذاری و یکی از سه رکن اداره کشورها به شیوه مدرن است که اغلب از طریق انتخابات شکل میگیرند. در ایران باستان مَهستان یا مُهستان مجلسی بود که پادشاهان اشکانی برای اداره امور مملکت با اعضای آن مشورت میکردند. این مجلس نیز خود از مجموعه اعضای دو مجلس دیگر تشکیل میشد، نخست مجلس خانوادگی از اعضای ذکور خانواده سلطنت، دوم مجلسی متشکل از مردان پیر و مجرب و روحانیون بلند مرتبه قوم پهلوان (پارت). گاهی این دو مجلس درهم ادغام میشد که آن را مجلس بزرگان مینامیدند. در برخی از کشورها مجالس از یک یا دو بخش تشکیل میشوند که به تک مجلسی یا دو مجلسی معروف هستند.کشورهای معدودی دارای دو مجلس هستند. که مجلس دوم یا مکمل مجلس اول بوده یا نقش مشورتی دارد.
البته در کشورهایی مانند قطر و عربستان تنها یک مجلس وجود دارد که با مجلس قانونگذاری فرق دارد و صرفاً نقش مشورتی با شاه را دارد.
اغلب کشورها دارای نظام تک مجلسی هستند که نمایندگان آن را مردم انتخاب میکنند تا قوانین مورد نیاز کشور را به تصویب برسانند.
نظام پارلمانی شیوهای از حکومت است که در آن قوه مجریه از طریق قوه مقننه بر سر کار میآید و در برابر آن پاسخگوست.
قوای مقننهای که پارلمان خوانده میشوند گاهی از یک یا دو بخش تشکیل میشوند (مانند مجلس عوام و مجلس خواص انگلستان).
مجلس در ایران پدیدهای است که با جنبش مشروطه شکل گرفته و دردوره آغازین حیات خود، به احترام مظفرالدین شاه که فرمان مشروطیت را امضا کرد، علاوه بر «مجلس شورای ملی ایران»، «دارالظفر» یا «عدل مظفر» نیز نام گرفت.
در زمان پهلوی دوم قوه مقننه ایران دو مجلسی شد و «مجلس سنا» مکمل مجلس شورای ملی گردید.
از زمان صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در مجموع ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در این میان برخی اوقات دوره فترت پیش میآمد و کشور بدون مجلس میماند.
پس از انقلاب، قوه مقننه بار دیگر تک مجلسی شد و نام مجلس طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای ملی ماند. اما پس از سه دوره فعالیت، در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، نام مجلس رسماً به مجلس شورای اسلامی تغییر یافت.
اولین دوره مجلس در ایران در ۱۴ مهر ۱۲۸۵ بهعنوان یکی از نخستین پارلمانهای غیر اروپایی آغاز به کار کرد. جالب است بدانید مجلس در ایران 50 سال قبل از پاکستان، 41 سال پیش از ژاپن، 14 سال قبل از ترکیه، 13 سال پیش از هند و چند ماه قبل از روسیه شکل گرفته است.
پس از امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه یک مجلس موقت برای تدوین نظامنامه انتخابات مجلس ملی در تهران گشایش یافت که از آن با عنوان مجلس مؤسسان نام برده میشود. نمایندگان مجلس مؤسسان را افرادی به نمایندگی از طرف تجار، روحانیون و رؤسای اصناف بازار تهران شکل میداد. براساس نرم پذیرفته شده، انتخابشدگان به شش طبقه تقسیم میشدند: شاهزادگان و قاجارها، روحانیون و طلاب، اعیان و اشراف، تجارداری تجارتخانه، مالکان با دستکم هزار تومان دارایی و صنعتگران و پیشهوران از صنوف شناخته شده و دارای مغازهای با شرایط مشخص. انتخابشوندگان شامل ۱۵۶ نماینده بودند که از این تعداد ۶۰ کرسی به تهران و ۹۶ کرسی به دیگر ایالات اختصاص داده شده بود. نامزدهای پارلمانی میبایست خواندن، نوشتن و تکلم به زبان فارسی را قادر میبودند.
سید حسن مُدَرّس (۱۲۴۹ش-۱۳۱۶ش) روحانی بلندپایهای بود که به حمایت از مشروطهخواهان در دوره دوم فعالیت مجلس، از طرف فقها بهعنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه میبایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. سید حسن مدرس با اقدامات پهلوی اول مخالفت میکرد. رضاخان او را تبعید کرد و در همان تبعید درگذشت.
دبیر گروه پایداری
دهم آذر به مناسبت سالروز درگذشت آیتالله سید حسن مدرس در تبعید، روز مجلس نامیده شده است. مجلس نماد قوه قانونگذاری و یکی از سه رکن اداره کشورها به شیوه مدرن است که اغلب از طریق انتخابات شکل میگیرند. در ایران باستان مَهستان یا مُهستان مجلسی بود که پادشاهان اشکانی برای اداره امور مملکت با اعضای آن مشورت میکردند. این مجلس نیز خود از مجموعه اعضای دو مجلس دیگر تشکیل میشد، نخست مجلس خانوادگی از اعضای ذکور خانواده سلطنت، دوم مجلسی متشکل از مردان پیر و مجرب و روحانیون بلند مرتبه قوم پهلوان (پارت). گاهی این دو مجلس درهم ادغام میشد که آن را مجلس بزرگان مینامیدند. در برخی از کشورها مجالس از یک یا دو بخش تشکیل میشوند که به تک مجلسی یا دو مجلسی معروف هستند.کشورهای معدودی دارای دو مجلس هستند. که مجلس دوم یا مکمل مجلس اول بوده یا نقش مشورتی دارد.
البته در کشورهایی مانند قطر و عربستان تنها یک مجلس وجود دارد که با مجلس قانونگذاری فرق دارد و صرفاً نقش مشورتی با شاه را دارد.
اغلب کشورها دارای نظام تک مجلسی هستند که نمایندگان آن را مردم انتخاب میکنند تا قوانین مورد نیاز کشور را به تصویب برسانند.
نظام پارلمانی شیوهای از حکومت است که در آن قوه مجریه از طریق قوه مقننه بر سر کار میآید و در برابر آن پاسخگوست.
قوای مقننهای که پارلمان خوانده میشوند گاهی از یک یا دو بخش تشکیل میشوند (مانند مجلس عوام و مجلس خواص انگلستان).
مجلس در ایران پدیدهای است که با جنبش مشروطه شکل گرفته و دردوره آغازین حیات خود، به احترام مظفرالدین شاه که فرمان مشروطیت را امضا کرد، علاوه بر «مجلس شورای ملی ایران»، «دارالظفر» یا «عدل مظفر» نیز نام گرفت.
در زمان پهلوی دوم قوه مقننه ایران دو مجلسی شد و «مجلس سنا» مکمل مجلس شورای ملی گردید.
از زمان صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در مجموع ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد که البته در این میان برخی اوقات دوره فترت پیش میآمد و کشور بدون مجلس میماند.
پس از انقلاب، قوه مقننه بار دیگر تک مجلسی شد و نام مجلس طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای ملی ماند. اما پس از سه دوره فعالیت، در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، نام مجلس رسماً به مجلس شورای اسلامی تغییر یافت.
اولین دوره مجلس در ایران در ۱۴ مهر ۱۲۸۵ بهعنوان یکی از نخستین پارلمانهای غیر اروپایی آغاز به کار کرد. جالب است بدانید مجلس در ایران 50 سال قبل از پاکستان، 41 سال پیش از ژاپن، 14 سال قبل از ترکیه، 13 سال پیش از هند و چند ماه قبل از روسیه شکل گرفته است.
پس از امضای فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه یک مجلس موقت برای تدوین نظامنامه انتخابات مجلس ملی در تهران گشایش یافت که از آن با عنوان مجلس مؤسسان نام برده میشود. نمایندگان مجلس مؤسسان را افرادی به نمایندگی از طرف تجار، روحانیون و رؤسای اصناف بازار تهران شکل میداد. براساس نرم پذیرفته شده، انتخابشدگان به شش طبقه تقسیم میشدند: شاهزادگان و قاجارها، روحانیون و طلاب، اعیان و اشراف، تجارداری تجارتخانه، مالکان با دستکم هزار تومان دارایی و صنعتگران و پیشهوران از صنوف شناخته شده و دارای مغازهای با شرایط مشخص. انتخابشوندگان شامل ۱۵۶ نماینده بودند که از این تعداد ۶۰ کرسی به تهران و ۹۶ کرسی به دیگر ایالات اختصاص داده شده بود. نامزدهای پارلمانی میبایست خواندن، نوشتن و تکلم به زبان فارسی را قادر میبودند.
سید حسن مُدَرّس (۱۲۴۹ش-۱۳۱۶ش) روحانی بلندپایهای بود که به حمایت از مشروطهخواهان در دوره دوم فعالیت مجلس، از طرف فقها بهعنوان یکی از مجتهدانی تعیین شد که طبق قانون اساسی مشروطه میبایست بر هماهنگی مصوبات مجلس با شرع اسلام نظارت داشته باشند. او از دوره سوم تا دوره ششم نیز برای چهار دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی بود. در دوره جنگ جهانی اول، کمیته دفاع ملی را تشکیل داد و به قم مهاجرت کرد. سید حسن مدرس با اقدامات پهلوی اول مخالفت میکرد. رضاخان او را تبعید کرد و در همان تبعید درگذشت.
پرندههای شیشهای در «وزن دنیا»
سجاد گودرزی
شاعر
شماره هجدهم ماهنامه «وزن دنیا» با تیتر «پرندگان شیشهای» کند و کاوی در کارنامه شاعری احمدرضا احمدی و پروندهای درباره شعر و زندگی سیروس رادمنش و همچنین گفتوگویی منتشر نشده با زندهیاد هوشنگ چالنگی منتشر شد. در این شماره «وزن دنیا » میتوانیم از شاعران استانهای تهران، کرمان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان شعر بخوانیم. علاوه بر شعر این استانها، شعر آنسوی مرزها بازتابدهنده شعر شاعران خارج کشور است و بخش کارنامه در این شماره منعکسکننده شعر شاعران کارگاه ترانه حسن علیشیری است. در بخش «تعریف و تبصره» این شماره پروندهای درباره کارنامه شعری احمدرضا احمدی میخوانیم. «با شعر مقابل مرگ ایستادم»؛ تیتر گفت وگویی که صابر محمدی با احمدرضا احمدی انجام داده است. «روایت یک معصومیت» تیتر گزارش گفتوگویی است از مائده امینی در گفت و گو با شمس لنگرودی، فیض شریفی، بهاره رضایی و احمد بیرانوند در مورد کارنامه شعری احمدرضا احمدی. از نویسندگانِ دیگر این پرونده میتوان به رسول رخشا، سیدحمید شریفنیا، مریم اسدی خوانساری، رضا رحمتیراد، شاهین شیرزادی و سیدفرزام حسینی اشاره کرد. بخش «یاد بعضی نفرات» این شماره با تیتر «شناگر موجهای ناب» پروندهای است درباره زندگی و شعر سیروس رادمنش. در این پرونده میخوانیم: «مثل حالت خلسه» گفتوگوی منتشر نشدهای از عزت قاسمی با سیروس رادمنش، با نوشتههایی از سریا داوودی حموله، علی یاری، داریوش باقرینژاد و جاوید قبادی. در بخش «یاد» گفتوگویی منتشر نشده میخوانیم از آتفه چهارمحالیان با زنده یاد هوشنگ چالنگی. «شاعری که به مخاطب فکر نمیکند» مطلبی است از اکبر قناعتزاده در بخش «تولدی دیگر» به شادباش هفتاد و نه سالگی علی باباچاهی. در بخش «صندوق پستی» هم «در جدال با فراموشی» به قلم علی ثباتی را میخوانیم. شماره هجدهم «وزن دنیا»، در ١٨٠ صفحه و به قیمت ۶٠ هزار تومان از امروز در کتابفروشیها و کیوسکهای مطبوعاتی معتبر در دسترس مخاطبان شعر است و علاقهمندان میتوانند برای آگاهی از مراکز خرید مجله به آدرس اینستاگرام و تلگرام مجله با عنوان@vaznedonya مراجعه ، یا از سایت مجله www.vaznedonya.ir کسب آگاهی کنند. پوریا سوری صاحبامتیاز و مدیرمسئول و علی مسعودینیا سردبیر «وزن دنیا» هستند.
شاعر
شماره هجدهم ماهنامه «وزن دنیا» با تیتر «پرندگان شیشهای» کند و کاوی در کارنامه شاعری احمدرضا احمدی و پروندهای درباره شعر و زندگی سیروس رادمنش و همچنین گفتوگویی منتشر نشده با زندهیاد هوشنگ چالنگی منتشر شد. در این شماره «وزن دنیا » میتوانیم از شاعران استانهای تهران، کرمان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان شعر بخوانیم. علاوه بر شعر این استانها، شعر آنسوی مرزها بازتابدهنده شعر شاعران خارج کشور است و بخش کارنامه در این شماره منعکسکننده شعر شاعران کارگاه ترانه حسن علیشیری است. در بخش «تعریف و تبصره» این شماره پروندهای درباره کارنامه شعری احمدرضا احمدی میخوانیم. «با شعر مقابل مرگ ایستادم»؛ تیتر گفت وگویی که صابر محمدی با احمدرضا احمدی انجام داده است. «روایت یک معصومیت» تیتر گزارش گفتوگویی است از مائده امینی در گفت و گو با شمس لنگرودی، فیض شریفی، بهاره رضایی و احمد بیرانوند در مورد کارنامه شعری احمدرضا احمدی. از نویسندگانِ دیگر این پرونده میتوان به رسول رخشا، سیدحمید شریفنیا، مریم اسدی خوانساری، رضا رحمتیراد، شاهین شیرزادی و سیدفرزام حسینی اشاره کرد. بخش «یاد بعضی نفرات» این شماره با تیتر «شناگر موجهای ناب» پروندهای است درباره زندگی و شعر سیروس رادمنش. در این پرونده میخوانیم: «مثل حالت خلسه» گفتوگوی منتشر نشدهای از عزت قاسمی با سیروس رادمنش، با نوشتههایی از سریا داوودی حموله، علی یاری، داریوش باقرینژاد و جاوید قبادی. در بخش «یاد» گفتوگویی منتشر نشده میخوانیم از آتفه چهارمحالیان با زنده یاد هوشنگ چالنگی. «شاعری که به مخاطب فکر نمیکند» مطلبی است از اکبر قناعتزاده در بخش «تولدی دیگر» به شادباش هفتاد و نه سالگی علی باباچاهی. در بخش «صندوق پستی» هم «در جدال با فراموشی» به قلم علی ثباتی را میخوانیم. شماره هجدهم «وزن دنیا»، در ١٨٠ صفحه و به قیمت ۶٠ هزار تومان از امروز در کتابفروشیها و کیوسکهای مطبوعاتی معتبر در دسترس مخاطبان شعر است و علاقهمندان میتوانند برای آگاهی از مراکز خرید مجله به آدرس اینستاگرام و تلگرام مجله با عنوان@vaznedonya مراجعه ، یا از سایت مجله www.vaznedonya.ir کسب آگاهی کنند. پوریا سوری صاحبامتیاز و مدیرمسئول و علی مسعودینیا سردبیر «وزن دنیا» هستند.
سرگرمیهای بازیگوشانه
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
سی نوامبر که دیروز بود تولد یکی از دیوانهترین آدمهایی است که هرکسی میشناسد. اولین اسمی که به ذهنتان میآید هم بیشک وودی آلن است. اسمش را بگذاریم نابغه یا بگذاریم کسی که خیلی شانس داشته که حدی از نبوغ را داشته باشد. این حد البته خیلی حد بالایی است. آنقدر هست که وقتی به فیلمهایش نگاه میکنید جورهای مختلف جنون را در آنها میبینید. اصلاً هنوز وقتی یادم میآید آن فیلم او را که به عنوان بازیگر جلوی دوربین قرار گرفته و چهرهاش فلو شده و همه فکر میکنند مشکل از لنز دوربین است، تعجب میکنم. اسم فیلم را یادم نیست. اما وقتی این فیلم را میدیدم با خودم فکر میکردم چطور میشود یک آدم اینطوری فکر کند؟ چطور میتواند این فکر به ذهنش برسد و اینطور مرا به هیجان وادار کند. این است که این ستون برای علاقه خودم است به وودی آلن که فیلمها و نمایشنامههایش برای من سرگرمکننده بودهاند. اصلاً اصل زندگی به همین سرگرمی است. اگر مستر کلاس نمایشنامهنویسی دیوید ممت را دیده باشید آقای ممت بهشما میگوید اصل نوشتن به سرگرمی است. اول باید مردم را سرگرم کنید و بعد هر کار دیگری خواستید انجام دهید. این است که در صنعت سرگرمی وودی آلن یکی از مهمترین اتفاقها بهشمار میرود. او افکارش را بهشما تحمیل نمیکند. او به دوربین خیره میشود و چرند میگوید و شما به چرندیات او گوش میکنید و فکر میکنید عجب آدمی است. چقدر حرفهای مفت بلد است بزند و چقدر روشنفکرانه از پس این حرفها بر میآید. چهرهاش هم بیشک به او کمک کرده تا اینطور جلوه کند. او یک مجموعه کامل از حماقت است که برای به نمایش گذاشتن همه حماقتهای زندگی به دنیا آمده است.
در این نوشته قصد ندارم تحلیلی از چیزی بدهم. میخواهم بگویم اگر بحث ضدآفتاب مرغوب در میان باشد وودی آلن یکی از مرغوبترین ضدآفتابهایی است که میشناسم. میتوانید درکمال آسودگی از این ضدآفتاب استفاده کنید و با خیال راحت زیر آفتاب لم دهید اما تضمین نمیکنم بعد از آفتاب گرفتن پوستتان به همان شفافیای که بوده باقی بماند. او تاشهای رنگی بهصورت شما پخش میکند و میگوید زندگی در اوج جدی بودن شوخیای بیش نیست. درست عین همان وقتی که امیر کاستاریکا دارد در فیلم مارادونا روایتی از زندگی مارادونا به تصویر میکشد و یک دفعه به تلویزیون بالای سرش نگاه میکند و میفهمد که زندگی همینقدر شوخی است. همینقدر شوخی است که فیلم سینمایی زلیگ را میسازد. زلیگ یکی از حماقتهای اوست وقتی یک نفر را تصور میکند در یک جمع که قرار میگیرد میتواند به آدمهای اطرافش تغییر شکل بدهد. این چطور فکری است که به ذهن او رسیده؟ من هیچوقت نمیتوانم این را درک کنم که یک آدم اینقدر ایده و خلاقیت یکجا داشته باشد و آدم را به حسرت خوردن وادار کند که خب سهم ما از این همه خلاقیت چیست؟ سهم ما که البته دیدن همه این خلاقیتهاست. دیدنی که سهم ما شده. خودش مینویسد و کارگردانی و بازی میکند و خیلی کار دیگر هم انجام می دهد. بند موزیک خودش را هم دارد و مورد توجه هم هست.
داستاننویس
سی نوامبر که دیروز بود تولد یکی از دیوانهترین آدمهایی است که هرکسی میشناسد. اولین اسمی که به ذهنتان میآید هم بیشک وودی آلن است. اسمش را بگذاریم نابغه یا بگذاریم کسی که خیلی شانس داشته که حدی از نبوغ را داشته باشد. این حد البته خیلی حد بالایی است. آنقدر هست که وقتی به فیلمهایش نگاه میکنید جورهای مختلف جنون را در آنها میبینید. اصلاً هنوز وقتی یادم میآید آن فیلم او را که به عنوان بازیگر جلوی دوربین قرار گرفته و چهرهاش فلو شده و همه فکر میکنند مشکل از لنز دوربین است، تعجب میکنم. اسم فیلم را یادم نیست. اما وقتی این فیلم را میدیدم با خودم فکر میکردم چطور میشود یک آدم اینطوری فکر کند؟ چطور میتواند این فکر به ذهنش برسد و اینطور مرا به هیجان وادار کند. این است که این ستون برای علاقه خودم است به وودی آلن که فیلمها و نمایشنامههایش برای من سرگرمکننده بودهاند. اصلاً اصل زندگی به همین سرگرمی است. اگر مستر کلاس نمایشنامهنویسی دیوید ممت را دیده باشید آقای ممت بهشما میگوید اصل نوشتن به سرگرمی است. اول باید مردم را سرگرم کنید و بعد هر کار دیگری خواستید انجام دهید. این است که در صنعت سرگرمی وودی آلن یکی از مهمترین اتفاقها بهشمار میرود. او افکارش را بهشما تحمیل نمیکند. او به دوربین خیره میشود و چرند میگوید و شما به چرندیات او گوش میکنید و فکر میکنید عجب آدمی است. چقدر حرفهای مفت بلد است بزند و چقدر روشنفکرانه از پس این حرفها بر میآید. چهرهاش هم بیشک به او کمک کرده تا اینطور جلوه کند. او یک مجموعه کامل از حماقت است که برای به نمایش گذاشتن همه حماقتهای زندگی به دنیا آمده است.
در این نوشته قصد ندارم تحلیلی از چیزی بدهم. میخواهم بگویم اگر بحث ضدآفتاب مرغوب در میان باشد وودی آلن یکی از مرغوبترین ضدآفتابهایی است که میشناسم. میتوانید درکمال آسودگی از این ضدآفتاب استفاده کنید و با خیال راحت زیر آفتاب لم دهید اما تضمین نمیکنم بعد از آفتاب گرفتن پوستتان به همان شفافیای که بوده باقی بماند. او تاشهای رنگی بهصورت شما پخش میکند و میگوید زندگی در اوج جدی بودن شوخیای بیش نیست. درست عین همان وقتی که امیر کاستاریکا دارد در فیلم مارادونا روایتی از زندگی مارادونا به تصویر میکشد و یک دفعه به تلویزیون بالای سرش نگاه میکند و میفهمد که زندگی همینقدر شوخی است. همینقدر شوخی است که فیلم سینمایی زلیگ را میسازد. زلیگ یکی از حماقتهای اوست وقتی یک نفر را تصور میکند در یک جمع که قرار میگیرد میتواند به آدمهای اطرافش تغییر شکل بدهد. این چطور فکری است که به ذهن او رسیده؟ من هیچوقت نمیتوانم این را درک کنم که یک آدم اینقدر ایده و خلاقیت یکجا داشته باشد و آدم را به حسرت خوردن وادار کند که خب سهم ما از این همه خلاقیت چیست؟ سهم ما که البته دیدن همه این خلاقیتهاست. دیدنی که سهم ما شده. خودش مینویسد و کارگردانی و بازی میکند و خیلی کار دیگر هم انجام می دهد. بند موزیک خودش را هم دارد و مورد توجه هم هست.
هنرمندان در فضای مجازی
دنیای مجازی در شبانه روز گذشته خبراز آثار جدید اهالی فرهنگ و هنر داشت که با انتشار آن در صفحه شخصی خود با مخاطبان به اشتراک گذاشتند. از دیگر خبرهای آن سالروز تولد آزاده نامداری است که دوستان و همکارانش از آن یاد کردهاند.
یاد دوست
شقایق دهقان بازیگر سینما با انتشارعکسی از آزاده نامداری که نهم آذرماه سالروز تولد اوست نوشت:«من آزاده را دوست داشتم، خیلی هم دوستش داشتم، رفیقم بود همیشه خدا هم نگرانش بودم. همه آنها که دوستش داشتند همیشه خدا نگرانش بودند بس که بیقرار بود و عجیب بود و عجول... برای اولین سالروز تولد بیحضور جسمانی شیرین دلبرک همیشه بیقرارم...» احسان کرمی هم دراین باره نوشته:«اولین سالروز تولد در حالیکه هنوز یک سال از مرگت نگذشته خیلی روز غریبیه. رفتنت زلزلهای بود که هنوز ویرانیهایش ادامه داره... سکوت میکنم و برای غصه نبودنت، برای گندم و برای همه کسانی که نبودنت زندگیشون رو ماتم زده کرده در دلم فریاد میکشم...»
دنیای اهالی هنر
مینا وحید بازیگر سینما، تلویزیون وتئاترهم اشاره به سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم داشته که در آن ایفای نقش میکند و این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است:« گلرخ جزیره نقش پیچیدهای بود، انسانی پراز نقص و کمبود که بار سنگین گذشته رو بهدوش میکشید. همیشه این جمله را شنیدم که توی زمان حال زندگی کن اما آیا واقعاً میشه؟ روان ما همیشه از گذشته تأثیرخواهد گرفت و تحت تأثیر گذشته برای آینده برنامه خواهد ریخت...»
شبنم مقدمی هم با انتشارتصویر مزار «اکبرعالمی» و«خسرو سینایی» که در کنار هم قرار گرفتهاند یادی از این دو بزرگ سینما کرده و نوشته:«هشتم آذرماه. سال دو صفر. بهشت زهرا. قطعه هنرمندان. ما بین پلانها، وقتی به دنبال جای عزیزان و استادان میگشتم، مدام داشتم فکر میکردم کسانی مثل این دو نازنین بهترین که عمر و جوانی و همه زندگانیشان به عشق سینما و در کنار سینما گذشته، آیا شور و عشقشان را با خود به آن جهان هم کشانده اند؟... و آرزو کردم کاش این گونه باشد!
بابک زرین آهنگساز هم به فراخوان چهارمین جایزه ترانه افشین یداللهی اشاره داشته که بزودی برگزار میشود.
بابک جهانبخش هم از تمدید کنسرت خود در جزیره کیش خبرداده و همچنین کارجدیدش که بزودی منتشر میشود.
صابر ابر هم با انتشار یک ویدیو به تصنیف قدیمی و ماندگار میرزا کوچکخان جنگلی اشاره داشته که توسط یکی از دوستانش بهنام اردوان بازخوانی شده با عنوان «یک میرزا کوچکخان در ما زنده است!» او در شرح این عکس که اشاره دارد به بیماری تومور این شخص که از بین رفته نوشته: این دوستم اردوان است که «بود»ها میخواند. جایزه برای همه کسانی که تومورها را نابود میکنند، آنهایی که یک میرزا کوچکخان در خودشان دارند.
نوید محمودی کارگردان، فیلم ویدیویی از داوود سرخوش خواننده، ترانهسرا و آهنگساز اهل افغانستان منتشر کرده که از حال و هوای سرزمینش میخواند:«وقتی بغض امان نمیدهد. گریه داوود سرخوش در میان اجرای ترانه سرزمین من»
کوروش سلیمانی با انتشار تیزر سریال «اپیدمی» به کارگردانی سید امیرسجاد حسینی و تهیهکنندگی سعید کمانی از فصل اول این کار خبرداده که بزودی از شبکه سه سیما پخش میشود و درآن ایفای نقش داشته است.
رؤیا تیموریان با انتشارتصاویری ازنقش خود درسریال «جیران» خبرازاکران تازهترین اثر حسن فتحی داده که بزودی پخش خواهد شد.
فرزاد مؤتمن اشاره داشته به فیلم «تیتان» و نوشته:«تماشای فیلم برنده نخل طلای بهترین فیلم سال مشکل است» و به شرح این کار اشاره داشته است.
لاله اسکندری از پایان فیلمبرداری سریال «جشن سربرون» نوشته که به تهیهکنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است و به روایت دوران قبل از مشروطه میپردازد. اسکندری دراین سریال نقش بیبی کتایون را ایفا میکند:«پساز قریب بیست ماه همکاری با گروه خوب و دوست داشتنی سریال جشن سربرون به ایستگاه پایانی رسیدیم...»
از دنیای ادبیات چه خبر؟
میچکا نشر کودک و نوجوان از نشست ادبی در خصوص ادبیات کودک و نوجوان با حضور مصطفی رحمان دوست، شهرام اقبالزاده و دیگر نویسندگان صاحب نظر در حوزه کودک و ادبیات اشاره داشته که از هفته دو آذرماه تا دوازدهم آذرماه در باغ کتاب در حال برگزاری است.
صفحه رسمی انتشارات هوپا هم که ناشرتخصصی کتاب کودک و نوجوان است به اثر جدید خود«ماهیهای بالا بندر» اشاره داشته که تصویرگری آن راغزاله بیگدلو انجام داده و به زبان ترکی هم چاپ شده است. شیوا مقانلو نویسنده و مترجم ازجشن امضای اثر جدیدش با عنوان «آدم ماهی» خبرداده که قرار است روزجمعه دوازده آذر در فروشگاه سیبوک برگزار شود.
یاد دوست
شقایق دهقان بازیگر سینما با انتشارعکسی از آزاده نامداری که نهم آذرماه سالروز تولد اوست نوشت:«من آزاده را دوست داشتم، خیلی هم دوستش داشتم، رفیقم بود همیشه خدا هم نگرانش بودم. همه آنها که دوستش داشتند همیشه خدا نگرانش بودند بس که بیقرار بود و عجیب بود و عجول... برای اولین سالروز تولد بیحضور جسمانی شیرین دلبرک همیشه بیقرارم...» احسان کرمی هم دراین باره نوشته:«اولین سالروز تولد در حالیکه هنوز یک سال از مرگت نگذشته خیلی روز غریبیه. رفتنت زلزلهای بود که هنوز ویرانیهایش ادامه داره... سکوت میکنم و برای غصه نبودنت، برای گندم و برای همه کسانی که نبودنت زندگیشون رو ماتم زده کرده در دلم فریاد میکشم...»
دنیای اهالی هنر
مینا وحید بازیگر سینما، تلویزیون وتئاترهم اشاره به سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم داشته که در آن ایفای نقش میکند و این روزها از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است:« گلرخ جزیره نقش پیچیدهای بود، انسانی پراز نقص و کمبود که بار سنگین گذشته رو بهدوش میکشید. همیشه این جمله را شنیدم که توی زمان حال زندگی کن اما آیا واقعاً میشه؟ روان ما همیشه از گذشته تأثیرخواهد گرفت و تحت تأثیر گذشته برای آینده برنامه خواهد ریخت...»
شبنم مقدمی هم با انتشارتصویر مزار «اکبرعالمی» و«خسرو سینایی» که در کنار هم قرار گرفتهاند یادی از این دو بزرگ سینما کرده و نوشته:«هشتم آذرماه. سال دو صفر. بهشت زهرا. قطعه هنرمندان. ما بین پلانها، وقتی به دنبال جای عزیزان و استادان میگشتم، مدام داشتم فکر میکردم کسانی مثل این دو نازنین بهترین که عمر و جوانی و همه زندگانیشان به عشق سینما و در کنار سینما گذشته، آیا شور و عشقشان را با خود به آن جهان هم کشانده اند؟... و آرزو کردم کاش این گونه باشد!
بابک زرین آهنگساز هم به فراخوان چهارمین جایزه ترانه افشین یداللهی اشاره داشته که بزودی برگزار میشود.
بابک جهانبخش هم از تمدید کنسرت خود در جزیره کیش خبرداده و همچنین کارجدیدش که بزودی منتشر میشود.
صابر ابر هم با انتشار یک ویدیو به تصنیف قدیمی و ماندگار میرزا کوچکخان جنگلی اشاره داشته که توسط یکی از دوستانش بهنام اردوان بازخوانی شده با عنوان «یک میرزا کوچکخان در ما زنده است!» او در شرح این عکس که اشاره دارد به بیماری تومور این شخص که از بین رفته نوشته: این دوستم اردوان است که «بود»ها میخواند. جایزه برای همه کسانی که تومورها را نابود میکنند، آنهایی که یک میرزا کوچکخان در خودشان دارند.
نوید محمودی کارگردان، فیلم ویدیویی از داوود سرخوش خواننده، ترانهسرا و آهنگساز اهل افغانستان منتشر کرده که از حال و هوای سرزمینش میخواند:«وقتی بغض امان نمیدهد. گریه داوود سرخوش در میان اجرای ترانه سرزمین من»
کوروش سلیمانی با انتشار تیزر سریال «اپیدمی» به کارگردانی سید امیرسجاد حسینی و تهیهکنندگی سعید کمانی از فصل اول این کار خبرداده که بزودی از شبکه سه سیما پخش میشود و درآن ایفای نقش داشته است.
رؤیا تیموریان با انتشارتصاویری ازنقش خود درسریال «جیران» خبرازاکران تازهترین اثر حسن فتحی داده که بزودی پخش خواهد شد.
فرزاد مؤتمن اشاره داشته به فیلم «تیتان» و نوشته:«تماشای فیلم برنده نخل طلای بهترین فیلم سال مشکل است» و به شرح این کار اشاره داشته است.
لاله اسکندری از پایان فیلمبرداری سریال «جشن سربرون» نوشته که به تهیهکنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی است و به روایت دوران قبل از مشروطه میپردازد. اسکندری دراین سریال نقش بیبی کتایون را ایفا میکند:«پساز قریب بیست ماه همکاری با گروه خوب و دوست داشتنی سریال جشن سربرون به ایستگاه پایانی رسیدیم...»
از دنیای ادبیات چه خبر؟
میچکا نشر کودک و نوجوان از نشست ادبی در خصوص ادبیات کودک و نوجوان با حضور مصطفی رحمان دوست، شهرام اقبالزاده و دیگر نویسندگان صاحب نظر در حوزه کودک و ادبیات اشاره داشته که از هفته دو آذرماه تا دوازدهم آذرماه در باغ کتاب در حال برگزاری است.
صفحه رسمی انتشارات هوپا هم که ناشرتخصصی کتاب کودک و نوجوان است به اثر جدید خود«ماهیهای بالا بندر» اشاره داشته که تصویرگری آن راغزاله بیگدلو انجام داده و به زبان ترکی هم چاپ شده است. شیوا مقانلو نویسنده و مترجم ازجشن امضای اثر جدیدش با عنوان «آدم ماهی» خبرداده که قرار است روزجمعه دوازده آذر در فروشگاه سیبوک برگزار شود.
عکس نوشت
پرویز پرستویی با انتشار عکس جدیدی از فرامرز صدیقی بازیگر قدیمی و سرشناس خیلیها را شوکه کرد. پرستویی در توضیح عکس نوشت: «تا هستی، هستی. وقتی نیستی، انگار که اصلاً وجود نداشتی!» محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد هم پست پرستویی را به اشتراک گذاشت و نوشت :« به رئیس سازمان سینمایی و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر دستور رسیدگی داده شد .»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
تماشاگر کمتر، پخش آنلاین وسیعتر
-
مردم، بهترین حامی هنرمندان هستند
-
شکلگیری مجلس در ایران 41 سال قبل از ژاپن
-
پرندههای شیشهای در «وزن دنیا»
-
سرگرمیهای بازیگوشانه
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین