رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد
تدوین بودجه 1401 بر اساس آمایش سرزمین
گروه اقتصادی : «با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساختهای کشور، وضعیت شاخصهای کلان اقتصادی مطلوب نیست. این موضوع نشان میدهد که شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند.» این جملهای است که روز گذشته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه بر آن تأکید کرد.سالهای متمادی است که صحبت از اجرای آمایش سرزمین میشود اما در هیچ دولتی این طرح مهم عملیاتی نشد؛ بدین جهت در آخرین اظهارنظرها که23 فروردین ماه سال جاری بود، اعلام شد که تدوین سند ملی آمایش سرزمین بهعنوان یکی از مطالبات نهادها و عموم جامعه به تصویب رسیده است.
حال دولت سیزدهم میخواهد بودجه 1401 و همچنین تدوین برنامه هفتم را بر اساس مقولهای نهایی کند که سالها همه انتظار آن را میکشیدند.
اما چرا آمایش سرزمین اهمیت دارد؟ یکی از موارد مهم در این بخش توسعه همهجانبه کشور و بر اساس پتانسیل آن استان است و دیگر فعالیت صنعتی در یک یا چند استان محدود نمیشود. انجام مطالعات عمیق و دقیق روی وضع موجود و آیندهنگری توسعه استانها هم از دیگر ویژگیهایی است که میتوان به آن اشاره کرد. همچنین بر اساس آمایش سرزمین اعطای تسهیلات و تأمین منابع مالی سرمایهگذاری برای اجرای پروژهها، هدفمند خواهد شد. نکته دیگر آنکه بهواسطه این اتفاق دیگر اشباع برخی از صنایع را نخواهیم داشت. تمام این موارد نشان میدهد که آمایش سرزمین میتواند از هدررفت منابع کشور، جلوگیری کند. به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، روز گذشته میرکاظمی در چهارمین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با بیان اینکه توسعه باید متوازن، متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد، گفت: با هدف شکوفا شدن ظرفیتهای تجاری مناطق مرزی، برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای آمایش سرزمین تدوین میشود. وی با اشاره به اهمیت اثربخش شدن منابع دولت، افزود: در قوانین سالانه بودجه و حتی برنامههای توسعه پنج ساله گاهی آنقدر به حاشیه پرداخته شده که متن فراموش شده است. هدف نهایی همه برنامهها باید بهبود وضعیت شاخصهای کلان و پیشرفت زندگی مردم در ابعاد مختلف باشد.
جهتگیریهای دولتها اشتباه بوده است
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: درحال حاضر در برخی بخشها تا ۱۰ برابر ظرفیت مورد نیاز کشور سرمایهگذاری شده و نتیجه این میشود که با تعطیلی آنها اتفاقی در بازار نمیافتد. این امر نشان میدهد جهتگیریهای دولتها اشتباه بوده است. وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی، محور برنامهها خواهد بود، تصریح کرد: برنامهریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل انجام میشود و بودجه سال ۱۴۰۱ پاسخگو، ساده و قابل اندازهگیری خواهد بود.
بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع مصرف شده در گذشته بیشتر از آنکه اقتصادی محور باشد عمرانی محور و سختافزار محور بوده است، افزود: برای رفع این نقیصه، منابع بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال هدایت میشود. میرکاظمی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ تعیین خواهد شد چه درصدی از رشد اقتصادی را بخش کشاورزی، صنعت، ساختمان، خدمات، حمل و نقل و بخشهای مختلف برعهده خواهند داشت. سهم استانها و شهرستانها نیز در تحقق اهداف بودجه مشخص خواهد شد.
دیگر بودجه قطور به مجلس نمیبریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه رشد بهرهوری بهطور جدی دنبال میشود، اظهار داشت: رفع موانع، از ظرفیتهای خالی رقابتپذیر صورت خواهد گرفت.وی در مورد ردیفهای بودجه سال آینده نیز گفت: برای ایجاد پاسخگویی مورد نیاز تعداد ردیفهای بودجه به حداقل خواهد رسید و دیگر خبری از بودجه قطور و با چند هزار ردیف نخواهد بود.
با ابلاغ آیین نامه مالیات خانههای لوکس محقق میشود
ثروتمندان در تور مالیاتی
گروه اقتصادی/ سرانجام خانههای لوکس و باغ ویلاها هم به جمع مشمول مالیات اضافه شدند؛ تکلیفی کهبند خ تبصره شش قانون بودجه سالجاری برعهده دولت گذاشته بود و بهدلیل تأخیر درتصویب آیین نامه مربوط در دولت قبل، دولت سیزدهم در14 مهرماه سالجاری آیین نامه این بند را تصویب کرد. در روز 24 آبان ماه جاری نیز این آیین نامه ازسوی سازمان امور مالیاتی برای اجرا به تمام ادارات کل مالیاتی سراسرکشور ابلاغ شد.
بدین ترتیب از انتهای بهمن ماه امسال، نخستین مالیاتها ازخانهها و باغ ویلاهای لوکس به خزانه دولت واریز خواهد شد. براساس ماده 8 آیین نامه اجرایی این تکلیف قانونی، سازمان امورمالیاتی پس از دریافت اطلاعاتی که از وزارتخانههای راه و شهرسازی، صمت، کشور و سازمان ثبت اسناد و شهرداریها دریافت میکند داراییهای مشمول و ارزش آنها را حداکثر تا پایان آذرماه امسال تعیین و طی دو ماه به اطلاع مالکان میرساند. طبق ماده 10 آیین نامه نیز، اشخاص مشمول باید تا پایان بهمن ماه امسال مالیات تعیین شده را پرداخت کنند.
علاوه بر خانههای لوکس، بند ش تبصره شش قانون بودجه امسال، برای خودروهای لوکس بالای یک میلیارد تومان نیز مالیات تعیین کرده که به گفته مسئولان سازمان امورمالیاتی، آیین نامه این بخش نیز بزودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
یکی از برنامههای وزارت اقتصاد، توسعه پایههای مالیاتی از جمله مالیات بر مجموع درآمد است که قرار است تا یک ماه آینده لایحه آن تکمیل و به دولت برود. لایحه مذکور با وجود تدوین آن توسط وزارت اقتصاد در دولت قبل به دلایل نامعلومی مسکوت ماند.
صاحبان خانههای لوکس چقدر مالیات میدهند
برپایه ماده 2 آییننامه اجرایی بند خ تبصره شش قانون بودجه سالجاری واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گرانقیمت با احتساب عرصه و اعیان، با ارزش روز بالای 10 میلیارد تومان نسبت به ارزش تعیین شده مشمول مالیات سالانه میشوند. این خانههای لوکس برای مالیات ستانی به پنج دسته تقسیم شدهاند. دربخش نخست نسبت به مازاد 10 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان، مالیات تعیین شده یک در هزاراست که برای خانههای با ارزش بیشتر افزایش مییابد. بنابراین نسبت به مازاد 15 میلیارد تا 25 میلیارد تومان، دو در هزار؛ نسبت به مازاد 25 میلیارد تا 40 میلیارد تومان، سه در هزار؛ نسبت به مازاد 40 میلیارد تا 60 میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار خواهد بود.
برنامه جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از ثروتمندان
درهمین زمینه رئیسکل سازمان مالیاتی با بیان اینکه دولت قبل تمایلی به اخذ مالیات از مرفهان نداشت، از برنامه جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانههای خالی و لوکس و خودروهای گرانقیمت خبر داد.
داوود منظور در گفتوگو با تسنیم سه دلیل برای عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانههای خالی و لوکس و خودروهای گرانقیمت بیان کرد که نخستین دلیل عدم تمایل مقامات ارشد دولت سابق به اجرای این قوانین است.به گفته وی، دلیل دوم ناهماهنگی بین دستگاهها و سومین دلیل شیوع کرونا بوده است.
وی توضیح داد: تشخیص واحدهای مسکونی خالی بهاستناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور صورت میگیرد که متولی آن سامانه، وزارت راه و شهرسازی است. مهلت زمانی خوداظهاری واحدهای مسکونی و اقامتگاههای اصلی و فرعی خانوارها در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تا پایان آذرماه سال 1400 تمدید شده است. منظور اضافه کرد: البته با توجه به بانکهای اطلاعاتی موجود در کشور شاید نیاز به خوداظهاری نباشد و باید این موضوع را بررسی کنیم و چهبسا با سرعت بیشتری بتوان آمار خانههای خالی را به دست آورد.
رئیس سازمان مالیاتی ادامه داد: با وجودی که چند سال از طرح این موضوع میگذرد اما دولت قبل هیچ قدمی در این زمینه برنداشت بهطوری که متأسفانه هیچگونه اطلاعاتی اعم از رسمی و غیررسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی به این سازمان واصل نشده است.
«منظور» درباره اخذ مالیات از خودروهای گرانقیمت هم گفت: در این زمینه هم دولت قبل هیچ اقدامی نکرده بود و دولت جدید در حال بررسی آییننامه اجرای آن است و سازمان امور مالیاتی کشور آمادگی دارد بهمحض تصویب و ابلاغ آییننامه آن از سوی هیأت محترم دولت اقدامات لازم جهت مطالبه وصول مالیات از دارندگان وسایط نقلیه سواری و دوکابین که ارزش آنها بیش از 10 میلیارد ریال باشد بهعمل آورد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد
نوسازی 6 هزار دستگاه کامیون فرسوده از محل تولیدات داخل
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: قرارداد تولید 6هزار دستگاه کامیون با دو تولیدکننده داخلی امضا شده است.
بهگزارش «ایران»، داریوش امانی در نشست خبری درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولید داخل اظهار داشت: از ظرفیت تولید داخل برای نوسازی ناوگان کامیونی استفاده میشود، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بهدنبال حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، بههمین منظور قرارداد تولید 1000 دستگاه کامیون با یک تولیدکننده و قرارداد تولید 5000 دستگاه کامیون دیگر با تولیدکننده دیگر امضا شد و بهدنبال تأمین منابع مالی این قراردادها هستیم.
امانی اظهار کرد: همچنین در قراردادی با شرکت داخلی در حوزه ساخت تجهیزات راهداری، تأمین منابع مالی انجام شد تا خط تولید این کارخانه فعال شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین در خصوص وضعیت کامیونهای وارداتی بلاتکلیف در گمرکها، قیمت بلیت اتوبوس، نوسازی ناوگان مسافری و باری و وضعیت کامیونداران برای رفتن به ارمنستان توضیحاتی ارائه کرد.
امانی در مورد واردات کامیون گفت:براساس آخرین آمار تا کنون ۶۴۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی ثبت سفارش شده که از این تعداد حدود ۱۷۰۰ دستگاه کامیون ترخیص و حدود ۶۰۰ دستگاه کامیون شمارهگذاری شده است؛ فرایند ترخیص کامیونهای وارداتی سرعت بیشتری نسبت به گذشته گرفته است.
رئیس سازمان راهداری در مورد اینکه با توجه به برداشته شدن محدودیتهای کرونایی قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا نخواهد کرد، چرا که در حال حاضر پولی که بابت هر نفر کیلومتر از مسافران گرفته میشود پایینتر از هزینه آن است.
امانی درباره اینکه چند درصد از دوربینهای راهداری در محورهای مواصلاتی مشکل فنی دارد، اظهار کرد: براساس آمارهای دریافت شده ۲۰ درصد از دوربینهای ما در جادهها دچار نقص فنی است که البته با اضافه شدن ۴۰۰ دستگاه دوربین جدید طی یک ماهه آینده این عدد به ۱۰ درصد میرسد.
بهگفته امانی بزودی سفر زمینی با اتوبوس به سوریه و ترکیه از سر گرفته میشود. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین از سفر مدیرکل دفتر ترانزیت این سازمان به جمهوری آذربایجان برای رایزنی در خصوص تسهیل عبور کامیونهای ایرانی از این کشور خبر داد.