ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی(ع): دنیا در حقیقت، سراى گذر است و آخرت، سراى ماندن. پس، از گذرگاه خود، براى ماندگاهتان توشه برگیرید و پردههایتان را در نزد کسى که رازهاى شما را مىداند، ندرید. غررالحکم: ج٣ ص٨٧ ح٣٨٩
نادر مشایخی: موسیقی در شهرستانها به نسبت تهران بکرتر است
درباره واکنش مردم دیگر شهرها نسبت به موسیقی معاصر بر اساس تجربه شخصی خودم پاسخ میدهم، من در شهرستانها با یک دیدگاه خیلی بکر و جالب مواجه شدم. در تهران نسبت به موسیقی دیدگاهی وجود دارد که افراد بر اساس آن، مدام خودشان را با غرب مقایسه میکنند. حتی برخی افراد در خیلی از موارد ادای موسیقی غربی را درمیآورند! در شهرستانها چنین الگویی وجود ندارد. میتوان گفت موسیقی در شهرستانها به نسبت تهران بکرتر است. کارهایی هم که هنرمندان شهرهای مختلف انجام میدهند، خاص است و با آثاری که در تهران ساخته میشوند، تفاوت دارد. این اتفاقات خوب است و میتوان با توجه نشان دادن به چنین تفکری، روی آن کار کرد.
بخشی از گفتههای این نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر در ایلنا
بخشی از گفتههای این نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر در ایلنا
جایزه جلال و قدرالسهم ادبی مخاطبان
ارمغان بهداروند
روزنامهنگار
مقصد جوایز ادبی، به انتخاب چند برگزیده مقصور نمیشود و دیرزمانیست که فلسفه فراتری از رقابتها بر فضای جوایز حاکم است که ناگفته پیداست که هر انتخابی، مولود سلیقه داوران است و لزوماً نمیتواند مقصود ستاد و سامان متولی باشد. بنابراین هر جایزه را باید از دو منظر رقابت و رسالت بررسی کرد و قدرالسهم ادبی هر کدام را پیشپیش تعریف کرد تا کارنامه هر جایزه صرفاً بنا به منتخبان آن قضاوت نگردد و کیفیت رویکردهایی همچون اشتیاقبخشی ادبی، ترغیب مخاطبان، اقتصاد هنر و بارش پدیدهها در بررسیها مدنظر قرار گیرد.
در روزهای گذشته؛ جایزه جلال، با معرفی هیأت علمی، پرونده دور تازه خود را گشوده است که صدالبته بهعنوان نخستین محک معاونت جدید امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت و حساسیت دوچندانی برخوردار خواهد بود. تمایز اجرا، ابتکار محتوایی، فراگیری ادبی و دامنهدار دانستن جایزه از مهمترین توقعات جامعه ادبیات است که میتواند به مثابه «حیعلیخیرالعمل» از همه اضلاع علمی و عملی جایزه، شنیده شود و بر آن تاکید گردد. برنامهمحور بودن، شناخت دقیق موجودیت ادبی، طراحی رویداد به نحوی که اثرات جایزه به گستره نامحدودی قابل تعمیم باشد و دست آخر قابلدفاع بودن ترکیب داوران جایزه از مهمترین تکالیف هیأت علمیست که بر کنشگری، پویایی و نظارت استمراری آن در چهارچوب آییننامه اجرایی جایزه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید شده است. قطعاً توقع مقبولیت تام داشتن هیأت علمی و به تبع آن دبیر و داوران از سوی مخاطبان، توقع مطلوبی محسوب نمیشود اما استقرار منتخبانی که رابطه معناداری با ادبیات داشته باشند، میتواند سرشت و سرنوشتی دیگر برای جایزه رقم بزند؛ گو این که منتخبان مطروحه باید به سنجیدهکاری و پیشبینیهای خردورزانه، دایره فواید و عواید جایزه را بزرگتر ترسیم نمایند. وجوهی تعریفشده همچون مقارنت تعریف ارکان دبیرخانهای جایزه مانند هیأت علمی، دبیران و داوران با نزدیکترین ایام به برگزاری رویداد باید بازآرایی گردد و فراتر از نگرش یکروزه بودن جایزه، به آثار استمراری آن در تقویم متوسعتری اندیشید که لازمه آن دائمی کردن دبیرخانه، تقویت نقش هیأت علمی و چند دورهای کردن دبیر جایزه -به شرط توفیق- خواهد بود. چه بسا بسیاری از رسالات جایزه، در قامت و قدمت یک دوره نگنجد و تکمیل آن به دیگردورهها حواله گردد. در چنین وضعیتی هم امکان تصحیح نتایج ادواری به وجود خواهد آمد و هم برای معالجه آفات تعجیل و تشویش درونرویدادها پیشاندیشی میگردد.
تصدی دولتی جایزه جلال باید بتواند بیشتر از همیشه و واقعبینانهتر به جهانیشدن ادبیات ایران بیندیشد. دعوت از چهرههای بینالمللی ادبیات در چرخه کارگاههای آموزشی، داوری و ترجمه آثار، تفاهم با سامانههای فروش، ناشران بینالمللی و سیستمهای جهانی نمایشگاه کتاب از عوامل زمینهساز این انبساط ادبی محسوب میشوند که اتفاقاً با توجه به روزآمدتر شدن بسترهای آنلاین آموزشی، ارتباطی و فروش در دوره کرونا دور از تصور نیستند. فضیلتی که به حیات مؤثرتر جایزه و حمایت مستمرتر از مؤلفان منتخب و مخاطبان رویداد منتهی خواهد شد. جایزه جلال باید بیش از پیش برای ادبیات امروز ایران دل بسوزاند و به آن چه استحقاق علمی و استقبال عمومی نام دارد، نزدیکتر شود.
شنیدن اوصافی از این قبیل از زبان یاسر احمدوند؛ معاونت امور فرهنگی در دیدار با اعضای هیأت علمی جایزه میتواند تأییدی بر ضرورت اعتلای این جایزه باشد: «ادبیات را برای نمایش، ویترین و بهرهبرداریهای زودگذر ترویجی نمیخواهیم. اصولاً چنین نگاهی به ادبیات نگاه درستی نیست. امیدواریم که زمینه را برای تربیت و شکوفایی استعدادهای جوان فراهم کنیم و بتوانیم فعالان این عرصه را تکریم و شرایط کار مناسب و درست را برای آنها فراهم کرده و از انواع سلایق ادبی حمایت کنیم. توجه به ادبیات از ضروریات امروز جامعه فرهنگی است.»
روزنامهنگار
مقصد جوایز ادبی، به انتخاب چند برگزیده مقصور نمیشود و دیرزمانیست که فلسفه فراتری از رقابتها بر فضای جوایز حاکم است که ناگفته پیداست که هر انتخابی، مولود سلیقه داوران است و لزوماً نمیتواند مقصود ستاد و سامان متولی باشد. بنابراین هر جایزه را باید از دو منظر رقابت و رسالت بررسی کرد و قدرالسهم ادبی هر کدام را پیشپیش تعریف کرد تا کارنامه هر جایزه صرفاً بنا به منتخبان آن قضاوت نگردد و کیفیت رویکردهایی همچون اشتیاقبخشی ادبی، ترغیب مخاطبان، اقتصاد هنر و بارش پدیدهها در بررسیها مدنظر قرار گیرد.
در روزهای گذشته؛ جایزه جلال، با معرفی هیأت علمی، پرونده دور تازه خود را گشوده است که صدالبته بهعنوان نخستین محک معاونت جدید امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت و حساسیت دوچندانی برخوردار خواهد بود. تمایز اجرا، ابتکار محتوایی، فراگیری ادبی و دامنهدار دانستن جایزه از مهمترین توقعات جامعه ادبیات است که میتواند به مثابه «حیعلیخیرالعمل» از همه اضلاع علمی و عملی جایزه، شنیده شود و بر آن تاکید گردد. برنامهمحور بودن، شناخت دقیق موجودیت ادبی، طراحی رویداد به نحوی که اثرات جایزه به گستره نامحدودی قابل تعمیم باشد و دست آخر قابلدفاع بودن ترکیب داوران جایزه از مهمترین تکالیف هیأت علمیست که بر کنشگری، پویایی و نظارت استمراری آن در چهارچوب آییننامه اجرایی جایزه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید شده است. قطعاً توقع مقبولیت تام داشتن هیأت علمی و به تبع آن دبیر و داوران از سوی مخاطبان، توقع مطلوبی محسوب نمیشود اما استقرار منتخبانی که رابطه معناداری با ادبیات داشته باشند، میتواند سرشت و سرنوشتی دیگر برای جایزه رقم بزند؛ گو این که منتخبان مطروحه باید به سنجیدهکاری و پیشبینیهای خردورزانه، دایره فواید و عواید جایزه را بزرگتر ترسیم نمایند. وجوهی تعریفشده همچون مقارنت تعریف ارکان دبیرخانهای جایزه مانند هیأت علمی، دبیران و داوران با نزدیکترین ایام به برگزاری رویداد باید بازآرایی گردد و فراتر از نگرش یکروزه بودن جایزه، به آثار استمراری آن در تقویم متوسعتری اندیشید که لازمه آن دائمی کردن دبیرخانه، تقویت نقش هیأت علمی و چند دورهای کردن دبیر جایزه -به شرط توفیق- خواهد بود. چه بسا بسیاری از رسالات جایزه، در قامت و قدمت یک دوره نگنجد و تکمیل آن به دیگردورهها حواله گردد. در چنین وضعیتی هم امکان تصحیح نتایج ادواری به وجود خواهد آمد و هم برای معالجه آفات تعجیل و تشویش درونرویدادها پیشاندیشی میگردد.
تصدی دولتی جایزه جلال باید بتواند بیشتر از همیشه و واقعبینانهتر به جهانیشدن ادبیات ایران بیندیشد. دعوت از چهرههای بینالمللی ادبیات در چرخه کارگاههای آموزشی، داوری و ترجمه آثار، تفاهم با سامانههای فروش، ناشران بینالمللی و سیستمهای جهانی نمایشگاه کتاب از عوامل زمینهساز این انبساط ادبی محسوب میشوند که اتفاقاً با توجه به روزآمدتر شدن بسترهای آنلاین آموزشی، ارتباطی و فروش در دوره کرونا دور از تصور نیستند. فضیلتی که به حیات مؤثرتر جایزه و حمایت مستمرتر از مؤلفان منتخب و مخاطبان رویداد منتهی خواهد شد. جایزه جلال باید بیش از پیش برای ادبیات امروز ایران دل بسوزاند و به آن چه استحقاق علمی و استقبال عمومی نام دارد، نزدیکتر شود.
شنیدن اوصافی از این قبیل از زبان یاسر احمدوند؛ معاونت امور فرهنگی در دیدار با اعضای هیأت علمی جایزه میتواند تأییدی بر ضرورت اعتلای این جایزه باشد: «ادبیات را برای نمایش، ویترین و بهرهبرداریهای زودگذر ترویجی نمیخواهیم. اصولاً چنین نگاهی به ادبیات نگاه درستی نیست. امیدواریم که زمینه را برای تربیت و شکوفایی استعدادهای جوان فراهم کنیم و بتوانیم فعالان این عرصه را تکریم و شرایط کار مناسب و درست را برای آنها فراهم کرده و از انواع سلایق ادبی حمایت کنیم. توجه به ادبیات از ضروریات امروز جامعه فرهنگی است.»
هنرمندان در فضای مجازی
فرهنگی/ روز گذشته فضای مجازی تحت تأثیر مرگ کامبیز درمبخش بود. این طراح، کاریکاتوریست و گرافیست عصر روز 15 آبانماه در اثر ابتلا به کرونا درگذشت. بجز این موضوع مشترک، فضای دوقطبی ایجاد شده پیرامون فیلم «قهرمان» در شبکههای اجتماعی همچنان داغ است و از یک سو ریویونویسی و از سوی دیگر موضعگیری نسبت به مخالفان و موافقان فیلم تازه فرهادی دیگر مؤلفه تکرار شونده در این فضاست. همچون روزهای گذشته هنرمندان از این فضا برای اطلاعرسانی درباره کارهای تازهشان بهره میبرند.
آقای خوشرو و مردمدار
زندهیاد کامبیز درمبخش به توانایی هنریاش محدود نمیشود و خوشرویی و مردمداریاش او را به چهرهای محبوب فراتر از عرصه فعالیتش بدل کرده بود. از همینرو واکنشها نسبت به فقدان او و نقل خاطرات او به فعالان عرصه کاریکاتور محدود نشد و بسیاری از چهرههای سینمایی، موسیقی و... از تلخی این خبر نوشتند. «یکی از صادقترین، روراستترین، هنرمندترین، پاکترین، دوستداشتنیترین و... یه عالمهترین دیگه کاریکاتوریستهای عالم مرد!! به همین راحتی؟ میدانم همه میمیریم. همه رفتنی هستیم. ولی از روی بعضی مرگها نمیشه آسون رد شد. نمیشه. نمیشه» این عبارات بخشی از واکنش رضا کیانیان به خبر شوکهکننده مرگ درمبخش است. دنیا مدنی، آهو خردمند، امیرشهاب رضویان، ابراهیم حقیقی، هایده صفییاری، بهمن فرمانآرا، هوشنگ گلمکانی، تهمینه میلانی، احترام برومند، هنگامه قاضیانی، اشکان خطیبی، سامان احتشامی، کیوان ساکت، محسن شریفیان، وحید معتمدنژاد، مهدی حجوانی و... از جمله چهرههای فرهنگی و هنری هستند که با انتشار تصویر زندهیاد درمبخش از او نوشتند. همچنین طرحهای او درباره بیماری کرونا و بویژه یکی از این آثار که رودررویی با مرگ بر اثر ویروس کووید19 را نشان میدهد بازنشر شد. پیکر این هنرمند فقید ۱۸ آبان ساعت ۱۰ صبح با رعایت شیوهنامههای بهداشتی از خانه هنرمندان ایران بدرقه و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده میشود.
چهرهها
سعید سهیلی، کارگردان «گشت ارشاد ۳»، در استوری اینستاگرامش، با انتشار عکسی، از اکران این فیلم خبر داده است. ساعد سهیلی از بازیگران این فیلم هم همین استوری را بازنشر کرده است. پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی داناییفرد، علیرضا خواجهنیا و امیر جعفری دیگر بازیگران «گشت ارشاد ۳» هستند.
استاد محمد احصایی هنرمند برجسته که به تازگی پس از 10 سال کار خوشنویسی قرآن را به پایان برده در افتتاحیه نمایشگاه مشق شب با جمعی از اصحاب فرهنگ و مخاطبان خود دیدار داشت. بهمن فرمانآرا که در مراسم حضور داشت تصاویری از این دیدار را منتشر کرده است. ابراهیم حقیقی و محمد بهشتی دیگر چهرههای حاضر بودند.
«9، 10 سالی قرآن نوشته بودم، دستم نستعلیق ننوشته بود. دلم برای نستعلیق تنگ شده بود. کرونا هم آمده بود. گفتم بنشینم مشق بنویسم. مشق شب.» این روایت سیدمحمد احصایی از نخبگان خوشنویسی و نقاشیخط ایران از نمایشگاه «مشق شب»های اوست که با کیوریتوری بهزاد حاتم از عصر جمعه، چهاردهم آبان در گالری گلستان برپاست.
بابک جهانبخش از تمدید اجرای زندهاش در جزیره کیش خبر داده است. کنسرت این خواننده قرار است 18 آبان ماه برگزار شود. البته او بجز چند اجرای اخیر، 29 مهر ماه هم در این جزیره کنسرت برگزار کرده بود.
پریناز ایزدیار تصاویری از بازیاش در سریال تازه حسن فتحی «جیران» را منتشر کرده است. جیران
(با بازی پریناز ایزدیار) یکی از ندیمههای ناصرالدین شاه (بهرام رادان) است. قصه در زمان پادشاهی این شاه قاجاری روایت میشود. در این سریال که قرار است به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش شود امیر جعفری، امیرحسین فتحی، بابک حمیدیان، رعنا آزادیور، گلاره عباسی، مریلا زارعی، الهام نامی، پاشا جمالی، رؤیا تیموریان، ستاره پسیانی، سمیرا حسنپور، غزل شاکری، مهدی پاکدل، نهال دشتی و هومن برقنورد ایفای نقش کردهاند.
علیالله سلیمی نویسنده، پژوهشگر و روزنامهنگار در استوری اینستاگرامش از خوانش و مباحثه کتاب «حوض خون» در مشهد خبر داده است. این برنامه ساعت 18 امروز دوشنبه (17 آبانماه) در کافه کتابشهر برگزار میشود. «حوض خون» که تدوین و تحقیقی از فاطمه سادات میرعالی است روایت جذاب زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس است.
آقای خوشرو و مردمدار
زندهیاد کامبیز درمبخش به توانایی هنریاش محدود نمیشود و خوشرویی و مردمداریاش او را به چهرهای محبوب فراتر از عرصه فعالیتش بدل کرده بود. از همینرو واکنشها نسبت به فقدان او و نقل خاطرات او به فعالان عرصه کاریکاتور محدود نشد و بسیاری از چهرههای سینمایی، موسیقی و... از تلخی این خبر نوشتند. «یکی از صادقترین، روراستترین، هنرمندترین، پاکترین، دوستداشتنیترین و... یه عالمهترین دیگه کاریکاتوریستهای عالم مرد!! به همین راحتی؟ میدانم همه میمیریم. همه رفتنی هستیم. ولی از روی بعضی مرگها نمیشه آسون رد شد. نمیشه. نمیشه» این عبارات بخشی از واکنش رضا کیانیان به خبر شوکهکننده مرگ درمبخش است. دنیا مدنی، آهو خردمند، امیرشهاب رضویان، ابراهیم حقیقی، هایده صفییاری، بهمن فرمانآرا، هوشنگ گلمکانی، تهمینه میلانی، احترام برومند، هنگامه قاضیانی، اشکان خطیبی، سامان احتشامی، کیوان ساکت، محسن شریفیان، وحید معتمدنژاد، مهدی حجوانی و... از جمله چهرههای فرهنگی و هنری هستند که با انتشار تصویر زندهیاد درمبخش از او نوشتند. همچنین طرحهای او درباره بیماری کرونا و بویژه یکی از این آثار که رودررویی با مرگ بر اثر ویروس کووید19 را نشان میدهد بازنشر شد. پیکر این هنرمند فقید ۱۸ آبان ساعت ۱۰ صبح با رعایت شیوهنامههای بهداشتی از خانه هنرمندان ایران بدرقه و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده میشود.
چهرهها
سعید سهیلی، کارگردان «گشت ارشاد ۳»، در استوری اینستاگرامش، با انتشار عکسی، از اکران این فیلم خبر داده است. ساعد سهیلی از بازیگران این فیلم هم همین استوری را بازنشر کرده است. پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی داناییفرد، علیرضا خواجهنیا و امیر جعفری دیگر بازیگران «گشت ارشاد ۳» هستند.
استاد محمد احصایی هنرمند برجسته که به تازگی پس از 10 سال کار خوشنویسی قرآن را به پایان برده در افتتاحیه نمایشگاه مشق شب با جمعی از اصحاب فرهنگ و مخاطبان خود دیدار داشت. بهمن فرمانآرا که در مراسم حضور داشت تصاویری از این دیدار را منتشر کرده است. ابراهیم حقیقی و محمد بهشتی دیگر چهرههای حاضر بودند.
«9، 10 سالی قرآن نوشته بودم، دستم نستعلیق ننوشته بود. دلم برای نستعلیق تنگ شده بود. کرونا هم آمده بود. گفتم بنشینم مشق بنویسم. مشق شب.» این روایت سیدمحمد احصایی از نخبگان خوشنویسی و نقاشیخط ایران از نمایشگاه «مشق شب»های اوست که با کیوریتوری بهزاد حاتم از عصر جمعه، چهاردهم آبان در گالری گلستان برپاست.
بابک جهانبخش از تمدید اجرای زندهاش در جزیره کیش خبر داده است. کنسرت این خواننده قرار است 18 آبان ماه برگزار شود. البته او بجز چند اجرای اخیر، 29 مهر ماه هم در این جزیره کنسرت برگزار کرده بود.
پریناز ایزدیار تصاویری از بازیاش در سریال تازه حسن فتحی «جیران» را منتشر کرده است. جیران
(با بازی پریناز ایزدیار) یکی از ندیمههای ناصرالدین شاه (بهرام رادان) است. قصه در زمان پادشاهی این شاه قاجاری روایت میشود. در این سریال که قرار است به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش شود امیر جعفری، امیرحسین فتحی، بابک حمیدیان، رعنا آزادیور، گلاره عباسی، مریلا زارعی، الهام نامی، پاشا جمالی، رؤیا تیموریان، ستاره پسیانی، سمیرا حسنپور، غزل شاکری، مهدی پاکدل، نهال دشتی و هومن برقنورد ایفای نقش کردهاند.
علیالله سلیمی نویسنده، پژوهشگر و روزنامهنگار در استوری اینستاگرامش از خوانش و مباحثه کتاب «حوض خون» در مشهد خبر داده است. این برنامه ساعت 18 امروز دوشنبه (17 آبانماه) در کافه کتابشهر برگزار میشود. «حوض خون» که تدوین و تحقیقی از فاطمه سادات میرعالی است روایت جذاب زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس است.
کودکان و رویارویی با فاجعه
زهره نیلی
روزنامهنگار
بچهها به پدر و مادری نیاز دارند که به آنها احساس آرامش و امنیت بدهند. اینکه خانوادهها به بچههاشان اجازه ندهند با دوستان و همسن و سالهای خود بدوند و بازی کنند از ترس اینکه ممکن است اتفاقی برایشان بیفتد، بچهها را دچار احساس ترس و البته انزوا میکند. حتی پدرها و مادرها، مربیان و در یک کلمه بزرگترها لازم است بچهها را با غم و ترس و فاجعه آشنا کنند. اصلاً پدرها و مادرها میدانند درک و دریافت کودکان از فاجعه چیست و با کودکی که دچار فاجعه شده باید چگونه رفتار کنند؟ مثلاً وقتی سیل یا زلزله میآید؛ طوفان میشود یا آتشسوزی، بزرگترها میدانند چطور باید به کودکان دلداری بدهند و آرام شان کنند؟ چند درصد بزرگترها میدانند به بچهای که پدربزرگ یا مادربزرگ یا خدای ناکرده پدر یا مادرش را از دست داده باید چه کرد و چه گفت؟
کتاب «کودکان و رویارویی با فاجعه» که به همت گروه نویسندگان چنینگ نوشته شده و مانا رجبزاده آن را ترجمه کرده، به بزرگترها و همه کسانی که با بچهها سر و کار دارند یاد میدهد با کودکی که دچار فاجعه شده و به طور ناگهانی کسی یا چیزی را از دست داده چگونه رفتار کنند؟ مثلاً در این کتاب از بزرگترها خواسته شده تا با زبانی مناسب و قابل فهم برای بچهها سخن بگویند و آنها را تشویق کنند تا درباره فاجعه حرف بزنند و احساسات خود را بروز دهند. همچنین از بزرگترها خواسته شده تا دسترسی بچهها را به وسایل ارتباط جمعی محدودتر کنند زیرا شنیدن خبرهای نگرانکننده، تأثیر منفی بر بهبود حال و وضعیتشان میگذارد.
در این کتاب همچنین به این موضوع پرداخته شده که خود بزرگترها باید بتوانند هیجانات و استرس خود را کنترل کنند و به بچهها احساس آرامش و امنیت بدهند چراکه بچهها به پدر و مادرشان نگاه میکنند و از آنها یاد میگیرند در موقعیتهای جدید چه کار کنند؟
در کتاب «کودکان و رویارویی با فاجعه» به موضوعاتی چون «فاجعه چیست، تأثیرات فاجعه بر بچههای کوچکتر، عوامل ایجاد خطر بیشتر برای کودکان و...» پرداخته شده است. همچنین در این کتاب، تمرینهای کوتاهی آمده که به خواننده کمک میکند با پاسخ دادن به پرسشها و مقایسه آن با پاسخ دیگر اعضای خانواده به یک راه حل عملی دست پیدا کند.
این کتاب ازمجموعه «کتاب راهنما» است که اطلاعات مفیدی را درباره ازدواج موفق، غلبه بر افسردگی، مدیریت خشم و رویارویی کودکان با اتفاقات بد در اختیار خواننده قرار میدهد. شرکت انتشارات فنی ایران، ناشر این کتاب و این مجموعه است.
روزنامهنگار
بچهها به پدر و مادری نیاز دارند که به آنها احساس آرامش و امنیت بدهند. اینکه خانوادهها به بچههاشان اجازه ندهند با دوستان و همسن و سالهای خود بدوند و بازی کنند از ترس اینکه ممکن است اتفاقی برایشان بیفتد، بچهها را دچار احساس ترس و البته انزوا میکند. حتی پدرها و مادرها، مربیان و در یک کلمه بزرگترها لازم است بچهها را با غم و ترس و فاجعه آشنا کنند. اصلاً پدرها و مادرها میدانند درک و دریافت کودکان از فاجعه چیست و با کودکی که دچار فاجعه شده باید چگونه رفتار کنند؟ مثلاً وقتی سیل یا زلزله میآید؛ طوفان میشود یا آتشسوزی، بزرگترها میدانند چطور باید به کودکان دلداری بدهند و آرام شان کنند؟ چند درصد بزرگترها میدانند به بچهای که پدربزرگ یا مادربزرگ یا خدای ناکرده پدر یا مادرش را از دست داده باید چه کرد و چه گفت؟
کتاب «کودکان و رویارویی با فاجعه» که به همت گروه نویسندگان چنینگ نوشته شده و مانا رجبزاده آن را ترجمه کرده، به بزرگترها و همه کسانی که با بچهها سر و کار دارند یاد میدهد با کودکی که دچار فاجعه شده و به طور ناگهانی کسی یا چیزی را از دست داده چگونه رفتار کنند؟ مثلاً در این کتاب از بزرگترها خواسته شده تا با زبانی مناسب و قابل فهم برای بچهها سخن بگویند و آنها را تشویق کنند تا درباره فاجعه حرف بزنند و احساسات خود را بروز دهند. همچنین از بزرگترها خواسته شده تا دسترسی بچهها را به وسایل ارتباط جمعی محدودتر کنند زیرا شنیدن خبرهای نگرانکننده، تأثیر منفی بر بهبود حال و وضعیتشان میگذارد.
در این کتاب همچنین به این موضوع پرداخته شده که خود بزرگترها باید بتوانند هیجانات و استرس خود را کنترل کنند و به بچهها احساس آرامش و امنیت بدهند چراکه بچهها به پدر و مادرشان نگاه میکنند و از آنها یاد میگیرند در موقعیتهای جدید چه کار کنند؟
در کتاب «کودکان و رویارویی با فاجعه» به موضوعاتی چون «فاجعه چیست، تأثیرات فاجعه بر بچههای کوچکتر، عوامل ایجاد خطر بیشتر برای کودکان و...» پرداخته شده است. همچنین در این کتاب، تمرینهای کوتاهی آمده که به خواننده کمک میکند با پاسخ دادن به پرسشها و مقایسه آن با پاسخ دیگر اعضای خانواده به یک راه حل عملی دست پیدا کند.
این کتاب ازمجموعه «کتاب راهنما» است که اطلاعات مفیدی را درباره ازدواج موفق، غلبه بر افسردگی، مدیریت خشم و رویارویی کودکان با اتفاقات بد در اختیار خواننده قرار میدهد. شرکت انتشارات فنی ایران، ناشر این کتاب و این مجموعه است.
تجربیاتی از فعالان ارتباطات علمی
صادق وفایی
نویسنده
کتاب «نویسندگی علمی در جهان آنلاین» با ویرایش کریستی ویلکاکس، بتانی بروکشایر و جیسون جی. گولدمن بهتازگی با ترجمه پوریا ناظمی توسط «انتشارات ثانیه» منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نویسندگان کتاب برای نوشتن آن ۲۷ نفر از موفقترین و روشنگرترین چهرههای ارتباطات علم آنلاین را گرد هم آوردهاند تا آنچه را سالها تجربه به آنها آموخته، با مخاطبان در میان بگذارند و کتاب در واقع گردآوری این تجربیات است. ویراستاران این کتاب میگویند کسی که کارش را در نقش ارتباطگر علم آغاز میکند، نمیخواهد حضور و صدایش بین جمعیت گم شود.
همه ما داستانهای متفاوتی برای روایت داریم. زاویههای مختلفی که برای ارتباطات استفاده کنیم؛ اما برخی اوقات پیدا کردن صدا و لحن شخصی و منحصر به فردمان میتواند کاری دشوار باشد. جامعه ارتباطات علمی شاید در نظر اول ظاهری هراسناک داشته باشد، اما جامعهای دوستانه است. «تأثیر تجربههای شخصی در نویسندگی علمی»، «توصیههایی را برای زنانی که به وبلاگنویسی روی میآورند»، «فواید وبلاگنویسی بهعنوان بخشی از دوره آغازین کار ژورنالیسم»، «نویسندگی علمی در مسیر ارتقا و رشد شغل دانشگاهی»، «چگونگی پوشش کنفرانسهای علمی»، «فنون مخاطبیابی در فضای آنلاین»، «نحوه مواجهه با مزاحمان اینترنتی»، «چطور میتوانید با وبلاگنویسی درآمد کسب کنید؟» و «چطور وبلاگ شما میتواند در نقش یک آزمایشگاه نویسندگی به شما خدمت کند؟» عناوین فصول اینکتاب هستند. این کتاب با ۳۲۶ صفحه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
نویسنده
کتاب «نویسندگی علمی در جهان آنلاین» با ویرایش کریستی ویلکاکس، بتانی بروکشایر و جیسون جی. گولدمن بهتازگی با ترجمه پوریا ناظمی توسط «انتشارات ثانیه» منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نویسندگان کتاب برای نوشتن آن ۲۷ نفر از موفقترین و روشنگرترین چهرههای ارتباطات علم آنلاین را گرد هم آوردهاند تا آنچه را سالها تجربه به آنها آموخته، با مخاطبان در میان بگذارند و کتاب در واقع گردآوری این تجربیات است. ویراستاران این کتاب میگویند کسی که کارش را در نقش ارتباطگر علم آغاز میکند، نمیخواهد حضور و صدایش بین جمعیت گم شود.
همه ما داستانهای متفاوتی برای روایت داریم. زاویههای مختلفی که برای ارتباطات استفاده کنیم؛ اما برخی اوقات پیدا کردن صدا و لحن شخصی و منحصر به فردمان میتواند کاری دشوار باشد. جامعه ارتباطات علمی شاید در نظر اول ظاهری هراسناک داشته باشد، اما جامعهای دوستانه است. «تأثیر تجربههای شخصی در نویسندگی علمی»، «توصیههایی را برای زنانی که به وبلاگنویسی روی میآورند»، «فواید وبلاگنویسی بهعنوان بخشی از دوره آغازین کار ژورنالیسم»، «نویسندگی علمی در مسیر ارتقا و رشد شغل دانشگاهی»، «چگونگی پوشش کنفرانسهای علمی»، «فنون مخاطبیابی در فضای آنلاین»، «نحوه مواجهه با مزاحمان اینترنتی»، «چطور میتوانید با وبلاگنویسی درآمد کسب کنید؟» و «چطور وبلاگ شما میتواند در نقش یک آزمایشگاه نویسندگی به شما خدمت کند؟» عناوین فصول اینکتاب هستند. این کتاب با ۳۲۶ صفحه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.
مرز باریک غرور و عزت نفس
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
در روانشناسی برخی صفات دوگانه و متضاد گاهی آنچنان بههم نزدیک و شبیه هستند که تمییز میان آنها حتی برای دارندگان آن صفات نیز مشکل است. ازجمله این صفات «عزت نفس» و «غرور» است. عزت نفس با دایره معنایی ارزش و احترام قائل شدن فرد برای خود با غرور که فرد مبتلا، خود را از همه کس و همه چیز بالاتر دانسته و درنتیجه خود برتربینی و تکبر توقع دارد دیگران در برابرش کرنش و اطاعت داشته باشند، متفاوت است.
در عرف عمومی اصطلاح غرور بیشتر رواج دارد تا عزت نفس، برای همین گاهی افرادی که دارای عزت نفس هستند بیجهت بهداشتن غرور متهم میشوند. حال آنکه میان این دو صفت فاصله مفهومی بسیاری وجود دارد. عزت نفس یکی از صفات تحسین شده در مکاتب دینی و اخلاقی است که انسان را از سقوط جایگاه و موقعیت اجتماعی حفظ و همواره در مدار عزت و احترام نگه میدارد. برخی اما فرقی میان عزت نفس و غرور قائل نیستند و برهر دو آنها نام غرور مینهند. عزت نفس حسی درونی است که دارنده آن بهدلیل ارزش و احترامی که برای خود قائل است، با اعتماد به نفس احساس توانمندی در انجام کارهای معمول داشته و در مسیر موفقیت و پیشرفت گام برمیدارد.
زمانی میتوانیم برای فردی صفت مغرور را بهکار ببریم که وی بدون داشتن صلاحیت و ظرفیتهای واقعی، برای خود جایگاهی برتر از همه کس و همه چیزقائل باشد. از مشخصات چنین فردی این است که همواره از موفقیتها در زندگی دم زده و سعی دارد توانمندیهای خود را به رخ دیگران بکشد و ای بسا چنین فردی از درون خالی بوده و فقط لاف توانایی میزند.
در تعریف روانشناسان غرور معادل ترس است. فرد مغرور همیشه میترسد که دیگران به نقطه ضعفهای او پی ببرند و از این طریق به او آسیب برسانند. بههمین دلیل در لاک دفاعی فرو میرود. دلیل وجود چنین ترسی نیز فقدان عزت نفس است بنابراین افراد مغرور سعی میکنند با اثبات خود از طریق تحقیر دیگران بر نداشتههایشان سرپوش بگذارند.
در متون دینی هم غرور بهعنوان صفتی مذموم مورد نهی قرار گرفته و قرآن کریم از آن اجتناب داده است. «فلا تزکوا انفسکم» خودتان را نستایید (نجم32) افراد مغرور با نگاه از بالا به پایین، دیگران را نادیده گرفته و از لذت دوستی و دوستداشته شدن نیز محرومند.
حال آنکه افردی که از عزت نفس برخوردارند، نیازی نمیبینند خود و توانمندیهایشان را به رخ دیگران کشیده و به اثبات برسانند و یکی از نشانههای آنان این است که تا آن حد به تواناییهای خود اطمینان دارند که نیازی نمیبینند خود را اثبات کنند. همین که در مسیری که برگزیدهاند پیش بروند و به جایگاه لازم دست یابند برایشان کافی است.
یکى از آموزههاى اسلام، پرهیز دادن نسبت به آثار و عواقب غرور و تکبر است. به خویشتن نازیدن و خودبینى در مجموعه تعالیم اسلام گناهی بزرگ است که انسان را به ضلالت و گمراهی میکشاند. قرآن کریم از زبان لقمان به فرزندش مىگوید: «و لا تصعّر خدّک للنّاس و لا تمش فى الارض مرحاً انّالله لا یحبّ کلّ مختالٍ فخور» (لقمان /18) پسرم با بىاعتنایى از مردم روى مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو، که خداوند هیچ متکبر مغرورى را دوست ندارد.
امیرالمؤمنین على(ع) هم در مذمت این صفت بیان رسایی دارد و میفرماید: «العجب رأس الجهل»اساس نادانى انسان همان خودپسندى و غروراست. «العجب یفسد العقل» خودپسندى عقل آدمى را فاسد میکند «الاعجاب یمنع الازدیاد»(10) خودپسندى مانع فزونى است «و قد خاطر من استغنى برأیه» آنکس که با رأى خود احساس بى نیازى کند به کام خطرها خواهدافتاد.
افراد مغرور بهدلیل افشا شدن نقاط ضعفشان همواره احساس ناامنی درونی دارند و دیگران را دشمن خود میبینند و با تلاش در جهت تسلط بردیگران تصور میکنند میتوانند احساس ناامنی خود را بپوشانند.
دبیر گروه پایداری
در روانشناسی برخی صفات دوگانه و متضاد گاهی آنچنان بههم نزدیک و شبیه هستند که تمییز میان آنها حتی برای دارندگان آن صفات نیز مشکل است. ازجمله این صفات «عزت نفس» و «غرور» است. عزت نفس با دایره معنایی ارزش و احترام قائل شدن فرد برای خود با غرور که فرد مبتلا، خود را از همه کس و همه چیز بالاتر دانسته و درنتیجه خود برتربینی و تکبر توقع دارد دیگران در برابرش کرنش و اطاعت داشته باشند، متفاوت است.
در عرف عمومی اصطلاح غرور بیشتر رواج دارد تا عزت نفس، برای همین گاهی افرادی که دارای عزت نفس هستند بیجهت بهداشتن غرور متهم میشوند. حال آنکه میان این دو صفت فاصله مفهومی بسیاری وجود دارد. عزت نفس یکی از صفات تحسین شده در مکاتب دینی و اخلاقی است که انسان را از سقوط جایگاه و موقعیت اجتماعی حفظ و همواره در مدار عزت و احترام نگه میدارد. برخی اما فرقی میان عزت نفس و غرور قائل نیستند و برهر دو آنها نام غرور مینهند. عزت نفس حسی درونی است که دارنده آن بهدلیل ارزش و احترامی که برای خود قائل است، با اعتماد به نفس احساس توانمندی در انجام کارهای معمول داشته و در مسیر موفقیت و پیشرفت گام برمیدارد.
زمانی میتوانیم برای فردی صفت مغرور را بهکار ببریم که وی بدون داشتن صلاحیت و ظرفیتهای واقعی، برای خود جایگاهی برتر از همه کس و همه چیزقائل باشد. از مشخصات چنین فردی این است که همواره از موفقیتها در زندگی دم زده و سعی دارد توانمندیهای خود را به رخ دیگران بکشد و ای بسا چنین فردی از درون خالی بوده و فقط لاف توانایی میزند.
در تعریف روانشناسان غرور معادل ترس است. فرد مغرور همیشه میترسد که دیگران به نقطه ضعفهای او پی ببرند و از این طریق به او آسیب برسانند. بههمین دلیل در لاک دفاعی فرو میرود. دلیل وجود چنین ترسی نیز فقدان عزت نفس است بنابراین افراد مغرور سعی میکنند با اثبات خود از طریق تحقیر دیگران بر نداشتههایشان سرپوش بگذارند.
در متون دینی هم غرور بهعنوان صفتی مذموم مورد نهی قرار گرفته و قرآن کریم از آن اجتناب داده است. «فلا تزکوا انفسکم» خودتان را نستایید (نجم32) افراد مغرور با نگاه از بالا به پایین، دیگران را نادیده گرفته و از لذت دوستی و دوستداشته شدن نیز محرومند.
حال آنکه افردی که از عزت نفس برخوردارند، نیازی نمیبینند خود و توانمندیهایشان را به رخ دیگران کشیده و به اثبات برسانند و یکی از نشانههای آنان این است که تا آن حد به تواناییهای خود اطمینان دارند که نیازی نمیبینند خود را اثبات کنند. همین که در مسیری که برگزیدهاند پیش بروند و به جایگاه لازم دست یابند برایشان کافی است.
یکى از آموزههاى اسلام، پرهیز دادن نسبت به آثار و عواقب غرور و تکبر است. به خویشتن نازیدن و خودبینى در مجموعه تعالیم اسلام گناهی بزرگ است که انسان را به ضلالت و گمراهی میکشاند. قرآن کریم از زبان لقمان به فرزندش مىگوید: «و لا تصعّر خدّک للنّاس و لا تمش فى الارض مرحاً انّالله لا یحبّ کلّ مختالٍ فخور» (لقمان /18) پسرم با بىاعتنایى از مردم روى مگردان و مغرورانه بر زمین راه مرو، که خداوند هیچ متکبر مغرورى را دوست ندارد.
امیرالمؤمنین على(ع) هم در مذمت این صفت بیان رسایی دارد و میفرماید: «العجب رأس الجهل»اساس نادانى انسان همان خودپسندى و غروراست. «العجب یفسد العقل» خودپسندى عقل آدمى را فاسد میکند «الاعجاب یمنع الازدیاد»(10) خودپسندى مانع فزونى است «و قد خاطر من استغنى برأیه» آنکس که با رأى خود احساس بى نیازى کند به کام خطرها خواهدافتاد.
افراد مغرور بهدلیل افشا شدن نقاط ضعفشان همواره احساس ناامنی درونی دارند و دیگران را دشمن خود میبینند و با تلاش در جهت تسلط بردیگران تصور میکنند میتوانند احساس ناامنی خود را بپوشانند.
عکس نوشت
هوای این روزهای مازندران آکنده شده از عطر مرکبات و رنگارنگ با میوههای زمستانی. کشاورزان مازندرانی از ابتدای پاییز مشغول برداشت مرکبات هستند؛ کاری که تا اواسط زمستان هم ادامه خواهد داشت. بخش عمده ای از محصول این باغ ها به پرتقال اختصاص دارد؛ پیش بینی شده که از این خطه کشورمان امسال شاهد تولید حدود 584 هزار تن پرتقال باشیم.
/خبرگزاری صدا و سیما
/خبرگزاری صدا و سیما
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
نادر مشایخی: موسیقی در شهرستانها به نسبت تهران بکرتر است
-
جایزه جلال و قدرالسهم ادبی مخاطبان
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
کودکان و رویارویی با فاجعه
-
تجربیاتی از فعالان ارتباطات علمی
-
مرز باریک غرور و عزت نفس
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین