وزیر صمت از پوستاندازی صنعت خودرو خبر داد
افزایش عرضه خودرو به بازار از هفته آینده
خودرو، یکی از صنایعی است که سالهاست درگیر مشکلات بسیاری است و در دو سال اخیر این مشکلات بیش از پیش نمایان شده است. درحالی که تولید خودروسازان پاسخگوی نیاز بازار نیست، شکاف قیمتی میان کارخانه و بازار نیز باعث شده است تا میزان تقاضا جهش یابد. به طوری که قیمت برخی خودروها بیش از 100 میلیون تومان اختلاف دارد.
در همین راستا، وزیر صمت یکی از برنامههای محوری خود را بر اصلاح ساختارهای صنعت خودرو متمرکز کرده است؛ برنامهای که براساس آن در چهار سال آینده، در کنار تأمین نیازهای داخل، امکان صادرات بخشی از تولیدات داخلی نیز فراهم خواهد شد.
در شرایطی که سه ماه از آغاز کار دولت سیزدهم میگذرد، نشانههای تغییر در صنعت خودرو نمایان شده است. وزیر صمت روز گذشته در جریان افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو در جمع خبرنگاران از افزایش عرضه خودرو در بازار از هفته آینده خبر داد. طبق گفتههای رضا فاطمی امین، ۱۰ پروژه در صنعت خودرو تعریف شد که اجرای آنها از دو ماه پیش آغاز شده است و با زمانبندی مناسب در حال پیشرفت است.
تکمیل خودروهای کف پارکینگ
وزیر صمت گفت: طی هفتههای آینده خودروهای باقیمانده در کف پارکینگ خودروسازان تکمیل شده و به بازار عرضه میشود. همچنین از هفته آینده عرضه خودرو از سوی ۲ خودروساز بزرگ کشور افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته جلسات متعددی بین وزارت صنعت با خودروسازان درخصوص تأمین قطعات، رفع مشکلات خودروهای ناقص و... برگزار شد. همچنین از هفته آینده ایرانخودرو روزانه ۵۰۰ دستگاه و سایپا ۲۰۰ دستگاه بیش از ظرفیت کنونی خود تولید خواهند کرد که به این ترتیب عرضه خودرو افزایش مییابد.
جزئیات اصلاح صنعت خودرو
به گفته وزیر صمت، برنامههای طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو در حال اجرا است و تا دو سال آینده شاهد صنعتی بهروز با خودروهایی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود.
فاطمی امین افزود: صنعت خودرو به قطعهسازان بدهی زیادی دارد و زیان انباشته در این صنعت محرز شده است اما ما برای مدیریت اوضاع در چند بخش از جمله مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینههای سربار آنها و اصلاح ساختار مالی شرکتها در حال انجام کار هستیم.
وی با بیان اینکه یکی از ۱۰ پروژه ما در صنعت خودرو، اصلاح ساختار این صنعت است، گفت: با توجه به اینکه رابطه بین خودروساز و قطعهساز در کشور ما رابطه نادرستی است و آشفتگیهای زیادی دارد، به دنبال اصلاح این روابط هستیم. امروز به جای ارتباط مستقیم بین خودروساز و قطعهساز که مشکلاتی همچون پیچیده شدن مدیریت، سخت شدن کنترل کیفیت قطعات و قیمتها را به دنبال دارد، ما به دنبال مجموعهسازی در صنعت خودرو هستیم.
فاطمیامین با بیان اینکه در حال حاضر هر خودروساز با ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعهساز کار میکند، گفت: پس از مجموعهسازی، هر خودروساز با ۷۰ تا ۱۰۰ مجموعهساز کار خواهد کرد و مجموعهسازان نیز با قطعهسازان در ارتباط خواهند بود. این شیوه توسط خودروسازان خارجی اجرایی شده و موفق بوده است.
برنامه 10 خودروساز برای افزایش تولید
وزیر صمت در ادامه درخصوص تولید خودرو نیز گفت: ظرفیتها و برنامههای همه ۱۰ خودروساز بزرگ کشور برای برنامهریزی جهت تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴ اخذ شده است.
اکنون ۹۰ درصد تولید خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا انجام میشود که این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت. به این ترتیب سهم سایر خودروسازان از ۱۰ به ۳۰ درصد خواهد رسید. فاطمیامین با اشاره به برنامهریزی برای تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، آن را منطبق بر تواناییهای خودروسازان برشمرد.
تولید خودروهای بهروز و کممصرف تا ۲ سال آینده
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامههای طراحی شده برای اصلاح صنعت خودروسازی بخوبی در حال اجرا است و تا دو سال آینده شاهد صنعتی بهروز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود.
فاطمیامین خاطرنشانکرد: نوید میدهیم که برنامههای طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو بخوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: ایجاد یک یا دو واحد موتورساز در کشور که موتور در اختیار همه خودروسازان قرار بدهد، از دیگر برنامههایی اصلاحی این صنعت خواهد بود.
شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو روزگذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و با مشارکت ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز بهکار کرد.
شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو با حضور حدود ۵۰۰ شرکت بزرگ قطعه سازی داخلی و خارجی از کشورهای چین، ترکیه، هند، آلمان و ایتالیا، همچنین خودروسازان، قطعهسازان و شرکتهای بزرگ و کوچک داخلی آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه در ۱۰ سالن و نزدیک به ۲۵ هزار متر فضای نمایشگاهی افتتاح شده و به مدت چهار روز (تا ۱۹ آبان ماه) آماده استقبال از صنعتگران و علاقهمندان است.
زمینه فعالیت مشارکت کنندگان، قطعات و مجموعههای خودرو، ماشین آلات و تجهیزات قطعهسازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئینی خودرو و تعمیر و نگهداری خودرو است.
رکوردداران افزایش تولید در بخش صنعت
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تولید کالاهای صنعتی در نیمه نخست سالجاری پرداخته که نشاندهنده رشد مثبت بخش قابل توجهی از این کالاهاست. برآوردها نشان میدهد که ایران ماههای گذشته توانسته رشد مثبت اقتصادی خود را ادامه دهد و با عبور از آمارهای سال 1398 و 1399، شرایط بهتری را نسبت به قبل تجربه میکند. هرچند آمارهای رشد اقتصادی در قیاس با اعداد منفی سالهای قبل همچنان فاصله قابل توجهی تا رسیدن به شرایط پیش از تحریم دارد، اما صرف مثبت شدن عملکرد اقتصادی کشور این امید را به وجود آورده که فاصله نسبت به رکود سالهای گذشته افزایش یابد. به گزارش ایسنا، در میان حوزههای مختلف اقتصادی، بخش خدمات همچنان تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، با فشار زیادی کار خود را ادامه میدهد اما بخش صنعت توانسته عملکرد خود را نسبت به سال گذشته بهبود بخشد. براساس ارزیابیهای اتاق بازرگانی تهران، از میان 35 کالای منتخب صنعتی، تولید 20 کالا افزایش یافته و در مقابل 15 کالا نیز کاهش تولید داشتهاند. به این ترتیب میانگین رشد تولید صنعتی این کالاها نسبت به نیمه سال 1399، 3.8 درصد بوده است. در میان کالاهای منتخب صنعتی، کامیون و کشنده با تولید 4155 دستگاهی رشد بیش از 66 درصد را تجربه کرده و در مقابل تولید الیاف اکریلیک کاهشی 44 درصدی داشته است. پس از کامیون، تولید روغن نباتی با افزایش 38، ماشین لباسشویی با رشد 35 و شمش آلومینیوم با رشد 27 درصدی بالاترین رشد مثبت را به خود اختصاص دادهاند. همچنین تولید شیشه جام، دوده، کمباین، ظروف چینی، یخچال، اتوبوس، نئوپان، کاشی، پتروشیمی، کاتد مس، چرم، انواع سواری، تراکتور، الیاف پلی استر، کارتن و روغن صنعتی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد مثبت داشتهاند.
ابراهیم رسام
مدرس دانشگاه
رمزارزها پدیدهای جدید هستند که در سطح جهانی گسترش پیدا کردهاند که توسط رسانهها، سرمایهگذاران ریسک پذیر، مؤسسات مالی و دولتی به طور یکسان مورد توجه قرار گرفتهاند. ظهور رمزارزها به عنوان گروه جدیدی از داراییهای مالی فرصت جدیدی را برای بررسی چندین جنبه کشف نشده رمز ارزها فراهم کرده است. در سالهای اخیر نقش رو به رشد بازار رمز ارزها توجه زیادی را در بین محققان دانشگاهی، رسانهها، مؤسسات دولتی و صنعت مالی به خود جلب کرده است. صعود ناگهانی رمزارزها و توسعه سریع بازارهای رمز ارز که به افزایش شدید حجم معاملات اخیر آنها نسبت داده شده، منجر به ایجاد ادبیات جامع در بازارهای رمزارز شده است. مطالعات زیادی در مورد رمزارزها با تمرکز بر کارآیی بازار، نوسانات قیمت، خوشهبندی قیمتها، سفتهبازی و هزینههای معاملات انجام شده است. در نتیجه، معرفی انواع مختلف رمزارزها در سالهای اخیر منجر به افزایش سریع اندازه بازار در بازارهای رمزارز شده است.
بازارهای رمزارز و نقش آن به تصمیمات تأمین مالی سرمایهگذاری کمک میکند. رابطه تجربی بین بازارهای رمزارز و سایر شاخصهای بورس اوراق بهادار باعث میشود تا الگوهای انتقال بازده و نوسانات در بین این بازارها را نشان دهد تا به تصمیمات سرمایهگذاری کمک کند.
از دیدگاه یک سبد سهام، از آنجا که تحرکات قیمت در دسته دارایی سنتی تأثیر مستقیمی بر بازار رمز ارز ندارد، سرمایه گذاران یا شرکای بازار میتوانند سرمایه را بگیرند و تاحدی در رمزارزها به علت مزایای اجتناب ناپذیری رمز ارزها سرمایهگذاری کنند و قابلیت دسترسی آنها در سراسر جهان ممکن است باعث نقدینگی بیشتر در بازارهای رمز ارز شود به جای اینکه داراییها را در محدودهها قرار دهد. در سالهای آینده، نقدینگی در بازار رمزارز در مقایسه با دسته داراییهای سنتی، بیشتر خواهد بود زیرا سرمایهگذاران و شرکای بازار ممکن است مجبور شوند که یک رمز ارز را نگهداری کنند به جای اینکه یک سهام را در یک شرکت تجاری لیست شده نگهداری کنند. دسته دارایی سنتی، سطح ریسک زیادی دارد و نشان میدهد که حتی این بازارها ممکن است بازدههای بیشتری را برای سرمایهگذاران به علت ماهیت نوسانی آنها داشته باشند، سرمایهگذاران ممکن است بازدههای کمتری با ریسک در نظر گرفته شده به دست آورند. با در نظر گرفتن رمزارزها، آنها را میتوان به عنوان ابزار مالی مستقل تفسیر کرد که ریسک غیرسیستماتیک تا بدون سیستماتیک را تحمیل میکنند که ممکن است بخاطر جذابیتی که برای سرمایهگذاران دارند، اضافه شوند. با توجه به اتصال در بازارهای رمز ارز، یافتههای ما از عدم انباشتگی در رمزارزها، آگاهیهایی را برای تنظیم کنندگان و سرمایهگذاران بالقوه بینالمللی فراهم میکنند. در اختلاف میان رمزارزها و عدم اتصال بین رمزارزها و دستهبندی داراییهای مالی سنتی و اقتصادی، مزایای گوناگون مرتبط با سرمایهگذاریهای آنها را در رمزارزها محکم میکند که فراخوانی برای سیاستگذاران و تنظیم کنندگان است تا معیارهایی را وضع کنند که روابط ساختاری گسترده در بازار رمز ارز را تعمیق میکند و با بقیه دستهبندی دارایی اقتصادی و مالی سنتی، منافع سرمایهگذاران را با بازدههای گوناگون تضمین میکند که با پراکندگی بین رمزارز و شاخصهای بازار سهام همراه میشود.