یک اسپانیایی ایرانشناس برگزیده جهان شد
از «جوامع الحکایات» تا«قابوسنامه»
خواکین رودریگز (کارشناس ارشد رایزنی فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در اسپانیا) بهعنوان ایرانشناس برگزیده جهان معرفی شد.
به گزارش بنیاد سعدی، خواکین رودریگز در نخستین همایش دوسالانه بینالمللی ایرانشناسان جهان در دانشگاه گیلان بهعنوان ایرانشناس برگزیده جهان شناخته شد و از طرف معاون بینالملل وزارت علوم و تحقیقات لوح تقدیر به او اهدا شد. رودریگز که بنیانگذار دورههای آموزش زبان فارسی در این کشور است متولد سال ۱۹۶۵ در شهر سویل در منطقه آندالوسیا است و زبان فارسی را بهصورت خودآموز و از بیستسالگی فراگرفت. او دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید به پایان رسانده است.
رساله دکترای او که نخستین رساله دکترای نوشتهشده درباره ادبیات فارسی در اسپانیا به شمار میرود، درباره کتاب جوامعالحکایات محمد عوفی است. از آثار او درباره ایران پیش از اسلام میتوان به ترجمه دو کتاب «ارداویرافنامه» و «مینوی خرد» اشاره کرد. «اسرار التوحید» اثر ابوسعید ابوالخیر، «گلستان» سعدی، «جوامع الحکایات» عوفی و «قابوسنامه» کیکاوس بن وشمگیر (زیر چاپ) از ترجمههای او در ادبیات کلاسیک فارسی به شمار میرود.
در نشست خبری دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح شد:
تبیین ۵ گام لازم برای تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور
مریم سادات گوشه
خبرنگار
نشست خبری برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی صبح روز گذشته با حضور سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. امامی در این نشست از 5 اتفاق مهم سخن گفت که باید در نظام فرهنگی کشور رخ دهد. «زنده کردن روح تحولگرایی و تخصصگرایی و جوانگرایی در نظام فرهنگی»، «رفع خلأ اختیارات عملی وزارت فرهنگ»، «بازآرایی و ارتقا و تعالی تشکیلات و سازمانها و سازماندهی فرهنگ کشور»، «آشتی با مردم و مردمگرایی در نظام فرهنگی» و «تأسیس مراکز رشد و نوآور فرهنگ عمومی در استانها» از جمله گامهای مهمی عنوان شد، که به وسیله آن «فصل تحول امید» ایجاد خواهد شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی در ابتدای سخنانش با تحلیل حال و هوای فرهنگی کشور گفت: «همه میدانند که حال و هوای نظام فرهنگی کشور مطلوب نیست. اگر جناحی هم نگاه نکنیم حال و هوای خوبی نداریم. این دردشناسی 50 درصد ماجراست و یک پاسخ واضح دارد. رهبر معظم انقلاب هم در گذشته از ضرورت تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور یاد کردهاند و وضعیت ساختار فرهنگ کشور با آن همه مواریث، منابع و ظرفیتها و زیباییهای فرهنگ جامعه ایرانی دیگر قابل تحمل نیست. ما نه هزینه در فرهنگ میکنیم و نه از هزینهای که میکنیم راضی هستیم. نه منابع اداری و مدیریتی فرهنگمان رضایت بخش هستند و نه آن مدیران کارآمدی که داریم آنچنان که میخواهند در عرصه عمل موفقند.»
او در ادامه افزود: «باید این فصل را تحول و امید نامید. مخصوصاً در تعامل و همدلی بین بازیگران نظام فرهنگی کشور امیدها زنده شده است. بر این اساس 5 اتفاق مهم باید رخ دهد. شورای فرهنگ عمومی اولین و مهمترین شورای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در بیش از 300 شهرستان کشور مانند یک سلسه اعصاب وجود دارد اما چرا از آن راضی نیستیم؟ این دقیقاً چیزی است که همه ما را آشفته کرده و همه را به جایی رسانده که نام آن را باید اقدام، عمل، حضور و اخلاص انقلابی در حوزه اصلاح نظام فرهنگی کشور دانست.»
امامی درباره آن 5 قدم توضیح داد: «اول شوراها و امنای سیاستگذاری فرهنگی کشور باید بپذیرند که بدون تحولگرایی و جوانگرایی، در همچنان برهمان پاشنه خواهد گشت. درخواست ما این است که در شوراها روح تحولگرایی و تخصصگرایی و جوانگرایی زنده شود. دوم مدیریت و راهبری نظام فرهنگی کشور توان اختیارات وضمانت اجرا و اقتدارات کافی را ندارد. ساده بگویم وزیر فرهنگ به اندازه وزیران اقتصاد، کشور و اطلاعات، اختیارات در عمل ندارد. باید این خلأها رفع شود و در حال رفع آن هستیم. قدم سوم تشکیلات، سازمانها و سازماندهی فرهنگ کشور نیازمند بازآرایی و ارتقا و تعالی است. بعضی سازمانها باید جایگاه و رویهشان عوض شود. ما سازمانهای موازی داریم و سازمانهایی که در جای خود نیستند و سازمانهایی که همه چیزشان درست است اما کج کارکردی فرهنگی دارند. اینها باید در این الفت و همدلی که در دوره جدید شورای فرهنگ عمومی ایجاد شده، از این فرصت استفاده و خود را اصلاح کنند. صراحتاً بگویم بخش مهمی از بودجه فرهنگی کشور در سازمانها و نهادهای فرهنگی کشور هزینه میشود. با تمام زحمتی که میکشند آیا به اندازه هزینه اداره و نیروی انسانی مفید هستند؟ پاسخ مثبت نیست.»
او در ادامه سخنانش گفت: «امر چهارم مردمیگرایی است ما باید درنظام فرهنگی و حکمرانی فرهنگی کشور با مردم آشتی کنیم. مردم صاحبان نظام و ولی نعمتان فرهنگی ما هستند و مفیدترین فعالیتهای فرهنگی در زندگی روزمره توسط مردم اتفاق میافتد. مردم و جبهه انقلابی فرهنگ در انقلاب اسلامی کم توقعترین و پراثرترین نهادهای فرهنگی در کشور هستند. ما خادم آنهاییم و بزرگترین نقش آن تسهیلگر اقدام و عمل فرهنگی آنهاست.»
امامی درباره قدم پنجم تصریح کرد: «در خلأ ایده و نوآوری نمیتوانیم تحول انقلابی را رقم بزنیم. ما در سازمانهای فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی خلأ و فقر ایده و نوآوری و فناوریهای فرهنگی داریم. به همین منظور باید مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی برای طراحی و خلاقیت در الگوهای سبک زندگی و الگوهای فعالیتهای فرهنگی و روشهای جدیدی برای اصلاح رفتارها و اخلاق عمومی پیدا کنیم. و از آنها حمایت کنیم. یکی از سیاستهای جدیمان تأسیس مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی در استانهایی است که توان آن را دارند تا رویکرد پایین به بالا را جایگزین رویکرد بالا به پایین کنند. ما مخالف حجم انبوه ارسال بخشنامهها و ابلاغیهها به استانها و شهرستانها هستیم باید به ظرفیتهایی که در اقلیمها ونواحی کشور وجود دارد، کمک کنیم و کار را تسهیل کنیم. استارتاپها، هفتههای نوآوری و هفتههای خلاقیت و مراکز نوآوری الگو ارائه دهند و نهادهای رسمی و غیر رسمی تسهیلگر و مجری الگوها و نوآوریهای نوآوران فرهنگی باشند. باید فرهنگ را چرخه بدانیم. هیچ امر فرهنگی در قهر از بازار، اقتصاد و صنعت محقق شدنی نیست. چرخه نوآوری فرهنگی به این معناست که اگر ما 15 سال است که مینالیم بحث پوششی برخی گروهها زیبنده فرهنگ ایران و اسلام نیست، پاسخش یک کلمه است. ما هم در فرهنگ لباس و هم در فرهنگ بازار و کسب و کار و صنعت لباس مشکل داریم. تا این چرخه را با هم نبینیم فقط کلیگویی میکنیم و مردم را ناامید میکنیم.»
اگر سیاست شفاف، بموقع و غیرکلی بافانه داشته باشیم، دستگاهها درامر فرهنگ هماهنگ میشوند
امامی در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه در بخشی از وظایف شما که در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به آن اشاره شده است هماهنگی میان تمامی دستگاهها و نهادهای فرهنگی و مرتبط، برای تحقق اهداف نقشه مهندسی فرهنگی است. ضمانت اجرایی برای محقق شدن امور فرهنگی از سوی دستگاهها چیست؟ بخصوص در حوزه آموزش چگونه میخواهید با وزارت آموزش و پرورش تعامل ایجاد کنید تا این امر به صورت عمیق در جامعه نهادینه شود؟ تصریح کرد: «هماهنگی ما با سایر دستگاهها یک امر نرمافزاری است. اگر سیاست بموقع و شفاف و غیرکلیبافانه داشته باشیم، طبعاً درآینده مدیریت فرهنگی کشور همراهی، همآوایی و هماهنگی اتفاق میافتد. هماهنگی در این امر هم به هوش سازمانی مربوط میشود و هم به مؤلفههای انسانی. وقتی یک مدیر ضعیف در سازمانی کار کند هر چقدر هم که بخواهد نمیتواند هماهنگ باشد.اکنون من این موضوع را به صورت محسوس میبینم.»
طرفدار هدفمندسازی و بهینهسازی فضای مجازی هستیم
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پاسخ به سؤالی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و موضع شورای فرهنگ عمومی در این رابطه گفت: «این طرح رویکرد حقوقی بسیار قوی دارد. اتفاق خوبی که در کمیسیون فرهنگی مجلس افتاده را باید تحسین کنیم. آنها به جای واکنشهای روزمره، بر چند کار محدود اما اثرگذار متمرکز شدهاند. پیشنویس آنچه امروز تنظیم میشود قبل از فعالیت این دوره از شورای فرهنگ عمومی تدوین شده است. ما در شورای فرهنگ عمومی بشدت نیازمند همراهی سیاستگذاران فضای مجازی هستیم و در این رابطه از مرکز فضای ملی مجازی نمایندهای را دعوت کردیم تا در جلسات ما شرکت کند.»
امامی در پاسخ به اینکه طرح صیانت از فضای مجازی یکی از مباحث مهمی است که مطرح شد آیا شورای فرهنگ عمومی نقطه نظراتش را به مجلس منتقل کرده و آیا موافق محدود کردن اینترنت هستید یا نه؟ تصریح کرد: «اولاً نام صیانت در این طرحی که اکنون بررسی میشود نیست. و طرح عوض شده است. آنچه که در مورد حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح است، رویکرد حقوقی بسیار قویای دارد. اتفاقی که در کمیسیون فرهنگی مجلس افتاده را باید تحسین کنیم. ایشان به جای واکنشهای روزمره متمرکز بر چند کار محدود اما اثرگذار شدند. این قول را به مجلس دادیم که برای بسترسازی فرهنگی و حوزه اخلاق عمومی و استانی این قانون تمام ظرفیت شورای فرهنگ عمومی را به خدمت میگیریم.»
ابراهیم اصغری در گفتوگو با «ایران» از نیاز سینمای دفاع مقدس گفته است
نسل جوان به الگو، اسطوره و قهرمان نیاز دارد
فروغ گشتیل
خبرنگار
ابراهیم اصغری تهیهکننده سینما که آثار بسیاری را در سینمای دفاع مقدس به تصویر کشیده و این روزها فیلم «تک تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری را روی پرده دارد، معتقد است نیاز نسل جوان و سینمای این حوزه نگاه قهرمان محور است. صحبتهای او با «ایران» را در ادامه میخوانید.
اهمیت دوران دفاع مقدس در سینمای ایران چیست؟ چرا باید همچنان در این باره فیلم ساخت؟
دوران دفاع مقدس یکی از مقاطع بسیار ویژه بعد از انقلاب و حتی تاریخ چند صد ساله ایران است چرا که این دوران تنها زمانی است که نیروهای ایرانی با مقاومت جانانهشان مقابل دشمن، اقتدار و عزت جمهوری اسلامی را حفظ کردند و باعث شدند که حتی یک وجب از خاک ایران به دشمن نرسد. پس از آن و با گذشت سالها، کشور ایران با استعانت از دستاوردهای دوران دفاع مقدس به باعزتترین و قدرتمندترین کشور منطقه تبدیل شده است. کسانی در دوران دفاع مقدس حضور داشتند که نمونهشان شاید در دوران معاصر خیلی کمتر باشد؛ جوانانی که جانشان را برای ایران ایثار کردند. قطعاً باید در همه امور فرهنگی، اجتماعی و رسانهای به این دوران توجه شود.
به اعتقاد شما دلیل کاهش کمی و کیفی آثار سینمای دفاع مقدس چیست؟
حمایت لازم از این آثار چه در زمان تولید و چه در زمان اکران نمیشود. بخشی از حمایت مربوط به دستگاههای حمایتی، سینماها و... در زمان اکران است و بخشی دیگر به استقبال مردم از فیلمهای دفاع مقدسی بستگی دارد.
چطور میتوان فیلمهای سینمای دفاع مقدس را برای نسل جوان جذاب کرد؟
یکی از راههایی که همیشه میتوانست جواب بدهد و ما در دو دهه اخیر از آن فاصله گرفتهایم، نگاه قهرمانانه و اسطورهای به شخصیتهای دفاع مقدس است. به نظر من نسل جوان به الگو، اسطوره و قهرمان نیاز دارد که بخشی از آنها را میتوان در سینما یافت. این رویکرد موجب بالا رفتن عزت و اقتدار ملی میشود و نسل جوان را به خودباوری میرساند. نسل جوانی که امیدش را از دست داده و شادابی و بالندگی کمتری دارد. آثار سینمای دفاع مقدس با توجه به قهرمانان واقعی خود میتواند الگوهای مناسبی برای نسل جوان باشد، به آنها روحیه دهد و در پیشبرد اهداف کمک کند.
بر این اساس تأکید شما بر ساخت فیلمهایی براساس واقعیت است؟
بله. خیلی از بازماندگان دفاع مقدس، چه بهعنوان همرزمان شهدا، چه کسانی که در میدان جنگ حضور داشتهاند، چه مسئولانی که جنگ را درک کردهاند یا هنرمندانی که خودشان در جنگ حضور داشتهاند، سنشان بالا رفته و ضرورت دارد به تجربه این افراد بیشتر توجه کنیم تا به نوعی واقعی بودن آثاری را که ساخته میشود، تضمین کنیم. قطعاً نسل بعدی بر اساس شنیدهها یا تخیل در این باره فیلم خواهند ساخت که ممکن است فیلمهای جنگی خوبی باشند اما احتمالاً منطبق با مفاهیم دفاع مقدس نخواهد بود چرا که سازندگانش آن دوران را درک نکردهاند. یکی از گونههای جذاب و تأثیرگذار بویژه برای نسل جوان، فیلمهای قهرمانمحور است؛ خصوصاً قهرمانهای واقعی که قابل دسترس هستند. اگر اینگونه فیلمها برای نسل جوان ساخته شود به زمان دفاع مقدس رجوع میکنند و میتوانند آنها را در زندگی خصوصی، اقتصادی و اجتماعی الگو قرار دهند.
بجز ساخت فیلمها براساس واقعیت یا نگاه قهرمانمحور به فیلمهای دفاع مقدسی، چه جنبهای از جنگ را میتوان برای نسل امروز بازگو کرد؟
خیلی وقتها شعار میدهیم که بچههای انقلاب یا دوران دفاع مقدس بر اساس ویژگیهایی مثل سادهزیستی یا اهل ریا و قدرتطلبی نبودن، تربیت شدند به همین دلیل به آنها عنایت خاصی داریم. این ویژگیها متأسفانه درحال حاضر به فراموشی سپرده شده و بعضی از فرزندان آن دوران درگیر زد و بندهای سیاسی شدهاند که باعث میشود دیگر افراد جامعه به نوعی از آنها ناراحت باشند، اگر این ویژگیهای زمانه را به تصویر بکشیم، تماشاچی میداند که آن نسل با این ویژگیها توانست بر دشمن غلبه کند و اگر کسی با این شعار که من در دوران دفاع مقدس بودهام بهدنبال فرصتطلبی در جامعه است توسط مردم تفکیک میشود.
نظرتان راجع به ساخت فیلمهای دفاع مقدس با زبان طنز چیست؟
اگر سینمای کمدی بخوبی ساخته شود، صرفاً لودگی نباشد و در لایههای مختلف مفاهیم ارزشی را به نمایش بگذارد، میتواند هم پر مخاطب باشد و هم تأثیرگذاری بالایی داشته باشد.
سینمای دفاع مقدس توانسته حق مطلب این ژانر را ادا کند؟
قطعاً هم بهلحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم. باید آثار زیادی درباره کسانی که در آن زمان به دل جنگ زدهاند، ساخته تا دین ما به آنها ادا شود.
به اعتقاد شما لازمه ماندگاری این ژانر چیست؟
مهمترین ویژگی فرزندان دفاع مقدس، منش، رفتار و اعمال آنهاست که قابل ستایش است و میتواند الگوی همه نسلها باشد. اگر بتوانیم این اخلاقیات را با نگاهی امروزی که مورد پسند مخاطبان باشد، بیان کنیم سینمای دفاع مقدس به زمان خاصی محدود نخواهد شد.
کتاب «سرود رهایی» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با محمود حکیمی منتشر شد. این کتاب توسط غلامرضا امیرخانی بهعنوان مصاحبهکننده، پژوهشگر و تدوینگر و توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است./ایسنا
پادکست ایرانشناسی با عنوان «با لهجه فارسی» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مسکو به زبان روسی منتشر شد./ایسنا
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی نشانی رایانامه خود را به آدرس jebelli@irib.ir بـــــرای دسترسی مستقیم و سریع همه مخاطبان سازمان صداوسیما منتشر کرد. وی تلاش دارد با این رایانامه پل مطمئنی برای ارتباط وثیق، سریع و گسترده با همه جمهور ایجاد کند./ایلنا
جلد دوم مجموعه داستان «سلام همسایه» با عنوان «کابوسهایی در دل بیداری» به قلم کارلی آنهوست با ترجمه رامبد خانلری منتشر شد./ایسنا
فیلم سینمایی «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی از ۲۴ آذرماه در سینماهای کشور اکران خواهد شد./ایسنا
نمایشگاه «مرگ در نمک» با همکاری پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، موزه باستانشناسی، مردان نمکی زنجان و موزه معدن آلمان در بوخوم برگزار میشود./ایسنا
مراسم گــــــــــــــرامیداشت روز مازندران و یادبود زندهیاد فرهود جلالی کندلوسی (شاعر فولکلور مازندرانی) روز چهارشنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تالار وحدت برگزار میشود./ایسنا
نمایشگاه مشقهای نستعلیق سید محمد احصایی با کیوریتوری بهزاد حاتم عصر جمعه چهاردهم آبان در گالری گلستان افتتاح میشود./ایلنا
فرهنگسرای اندیشه، دوره آموزش مثنویخوانی را برای علاقهمندان به شعر و ادبیات برگزار میکند./ایلنا
با پایان ساخت موسیقی، اصلاح رنگ و جلوههای ویژه، فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی طبا آماده نمایش شد./ایلنا
۶۵۰ اثر کوتاه، بلند و نیمه بلند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برای شرکت در بخش «مسابقه ملی» شدند./ایلنا
نمایشگاه آثار نقاشیخط مهشید صابریپور ۱۴ آبان ماه در گالری شماره ۲ به همت فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد. علاقهمندان میتوانند جهت بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند. /ایلنا
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مهرماه ۱۴۰۰ مجوز ۳۲۶ تک آهنگ و ۳۷ آلبوم صادر کرد./ایلنا
نلسون فریر (Nelson Freire) از سرشناسترین پیانیستهای جهان و بزرگترین پیانیست برزیل که بیشتر به اجراهای خود از فردریک شوپن و مجموعه آثار رمانتیکش شناخته میشد، (دوشنبه، ۱۰ آبان) در منزلش در رویو دوژانیرو از دنیا رفت. علت درگذشت این پیانیست برجسته هنوز اعلام نشده است./ایرنا
فیلم کوتاه «مادرزاد» ساخته برادران سامکو به چهلمین دوره جشنواره مدرسه فیلم مونیخ راه یافت./ایرنا