امام حسنعسکری(ع):
مؤمن پنج نشانه دارد... و یکی از آنها زیارت روز اربعین است...
تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۵۲
حسن ناهید: جوانان با انگیزه در جشنواره شرکت میکنند
متأسفانه نوازندگان جوان امروزی وقتی برای تمرین و پرورش استعدادهایشان نمیگذارند توصیه من به جوانان این است با استفاده از استادان بهتر، بیشتر کار کنند و سطح نوازندگیشان را ارتقا دهند. نکته دیگر اینکه متأسفانه جوانان نوازنده خیلی به لحاظ تکنوازی ضعیف شدند و اصلاً کارشان قابل قبول نیست و به هیچ عنوان قابلیت بداههنوازی ندارند چون سطح کارشان خیلی پایین است. تکنوازی کار مشکلی در موسیقی است و فقط با تمرین و ممارست میتوان به این مهارت دست یافت که متأسفانه بسیاری از جوانان نوازنده امروزی به اندازه کافی وقت برای تمرین نمیگذارند. البته ناگفته نماند که در بین شرکتکنندگان بودند کسانی که کارشان قابل دفاع بود و نسبت به بقیه اجرای خوبی ارائه داده بودند.جوانان با انگیزه در جشنواره شرکت میکنند و بهتر است برای بهبود وضعیت نوازندگی به آنها کمک کنیم و با معرفی استاد مناسب و قرار دادن ساز خوب، آنها را در شرایط درست قرار دهیم.
نوازنده پیشکسوت و داور بخش نی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان
تصاویرمنتشر شده در فضای مجازی واغلب رسانههای خبری، گزارشی ازهمایش پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی است که روزگذشته (دوشنبه 5 مهرماه) همزمان با روزاربعین و با رعایت شیوه نامههای بهداشتی درسراسر کشور برگزار شد. دراین مراسم با شکوه که هرسال برگزارمی شود ارادتمندان اهل بیت(ع) با طی کردن مسیری مشخص با آرمان های والای امام شهیدان تجدید بیعت میکنند. /ایسنا
سینماگر چندوجهی و بیحاشیه
محمدرضا ورزی
فیلمساز
درگذشت سیامک اطلسی را به جامعه دوبلاژ و جامعه هنری تسلیت میگویم. او سینماگری چندوجهی بود، هرچند که عامه تماشاگران او را به عنوان بازیگر میشناسند. سیامک اطلسی علاوه بر اینکه هنرپیشه کلاسیک مؤثری در سینما و تلویزیون بود، گوینده خوبی در دوبلاژ بود. صدای او در فیلم «محمد رسولالله» مصطفی عقاد به جای شخصیت ولید، برادر هند جگرخوار، جزو صداهای ماندگار در تاریخ دوبلاژ است؛ در کنار بازیگری به دوبله علاقه زیادی داشت. هر وقت به واحد دوبلاژ جام جم میرفتم او را سراپا شوق این کار میدیدم. سیامک اطلسی فقط گوینده و بازیگر نبود. قلم خوبی داشت و قصهپرداز خوبی بود. چند تجربه کارگردانی هم داشت که نمونهاش «سفر پرماجرا» با حضور مهرانه مهینترابی و فردوس کاویانی است. در این فیلم در حد یک سکانس بازی هم کرد که حضور قابل قبولی بود. کارنامه بازیگری اطلسی کارنامه ای حرفهای و متنوع است که همه جور فیلمی در آن هست از فیلمهای تجاری تا آثار فیلمسازانی همچون بهرام بیضایی، کیانوش عیاری و... که در آنها خوش درخشید. عامه مردم او را با سریالهایش بهخاطر دارند بخصوص نقش مصطفی در «پدر سالار» اکبر خواجویی که خاطراتش این روزها در فضای مجازی دست به دست میشود. سریال «عقیق» ساخته حمید تمجیدی از دیگر سریالهای خوب و خاطرهساز اطلسی در قاب تلویزیون است. دیگر سریال خاطرهساز او «هشت بهشت» اکبر خواجویی است که سیامک اطلسی یک نقش معمولی را چنان قوت بخشید که در ذهنها ماندگار شد. او نقش عیار را در کنار زندهیاد هادی اسلامی، سیروس گرجستانی، خسرو شجاعزاده، کاظم افرندنیا، حسین پناهی و... بازی کرد، عجیب اینکه اغلب آنها از بین ما رفتهاند. نقش حصین بن نمیر در «مختارنامه» داوود میرباقری از دیگر آثار شاخص اطلسی در تلویزیون است. در سریال «معمای شاه» هم بهخوبی از عهده نقش شاپور بختیار برآمد. علاوه بر این سریال در «پدرخوانده» نیز افتخار همکاری با ایشان را داشتم. در تمام طول کار او را شخصیتی اخلاقمدار دیدم. مراوده و تعامل خوبی با گروه داشت. ساعتها راجع به لحظاتی از نقش با هم حرف میزدیم. اینطور نبود که فقط جلوی دوربین برود و بازی کند، برای در آوردن نقش دغدغه داشت. همیشه میگفت اول باید با نقش ارتباط برقرار کنم و بعد آن را بپذیرم. روی مهندسی نقش خیلی تأکید داشت.
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
یک) سیامک اطلسی بازیگر بیحاشیه سینما و تلویزیون، بازیگری که با «پدرسالار» (اکبر خواجویی) برای مردم شناخته شده، یکی دیگر از هنرمندانی بود که ویروس بیرحم کرونا از ما گرفت. اطلسی که با «آنسوی آتش» (کیانوش عیاری) نشان داد بازیگری تواناست، در همه سالهای پس از «آنسوی آتش»، در نقشهای مکمل بازی کرد، گاهی دیده شد و اغلب، زیر سایه حضور بازیگران دیگر، کمتر به چشم آمد. با این همه، همواره محترم و مؤقر بود و این شاید، مهمترین امتیاز کارنامه هنری اوست، بزرگترین و درخشانترین بخش فعالیت حرفهای گوینده و بازیگری که به شهادت نقشهایی که بازی کرد، حرفهای بود. در روزگاری که اخلاق و احترام، در جامعه کمرنگ شده و حرفهایها به خود اجازه میدهند بواسطه سابقه و رقم دستمزدشان با خبرنگار، همکار و منتقد هر طور میخواهند و از دستشان برمیآید رفتار کنند، محترم بودن مدالی است که باید بر سینه هنرمندان بااخلاق زد. از این منظر، سیامک اطلسی، به شهادت همکاران و آنهایی که میشناختندش، یگانه بود.
دو) «پدرسالار» که اوایل دهه هفتاد تولید و پخش شد، حالا و پس از گذشت حدود سی سال از زمان نخست پخش آن، یکی از نوستالژیکترین مجموعههای تلویزیونی است که بارها پخش شده و هنوز بیننده دارد. در کارنامه زنده یاد اکبر خواجویی، «پدرسالار» یک اتفاق بود و دیگر تکرار نشد، اما این نقطه عطف، مسیر حرفهای کارگردانش را عوض کرد. اگرچه که تا آخر عمر کوتاه او، «پدرسالار» بیرقیب باقی ماند. «پدرسالار» قصهای آشنا دارد و مناسبات و روابطی که بر خانواده بزرگ واعظیان در این فیلم حاکم است، امروز بسیار دور از ذهن و قدیمی به نظر میآید. اما در دهه هفتاد شمسی و پس از پایان جنگ، جامعه وارد حوزههای تازه میشد و شکاف نسلها بیشاز گذشته به چشم میآمد. آذر (کمند امیرسلیمانی) نماد بسیاری از زنان و دختران جوانی بود که میخواستند معادلات جامعه مردانه را بر هم زده، استقلال کسب کنند. جوانانی که نمیخواستند شبیه نسل قبل زندگی کنند و حاضر بودند با بزرگترها، وارد چالش شوند.
سه) از تیم «پدرسالار»، جدا از اکبر خواجویی، محمدعلی کشاورز، نادره خیرآبادی، جمیله شیخی، خسرو شجاعزاده، جعفر بزرگی و سیامک اطلسی از بین ما رفتهاند. کشاورز در بهترین نقشآفرینی تلویزیونیاش با بازی در نقش اسدالله خان به شهرت و محبوبیت مضاعف رسید. نادره خیرآبادی، سیمای مادر مهربان را برای چندمین بار به دوست داشتنیترین شکل ممکن جان داد و جمیله شیخی که گزیدهکار و سختپسند بود یکی از جذابترین شخصیتهای منفی تلویزیونی را در «پدرسالار» به یادگار گذاشت. خسرو شجاعزاده که در سینما به آنچه شایستهاش بود، دست نیافت و جعفر بزرگی که صدایی گرم و حضوری دلنشین مقابل دوربین داشت، در «پدرسالار» دیده شدند. عمو مصطفی (سیامک اطلسی) اگرچه مثل اسدالله خان، مغرور و مستبد نبود، اما منفعت خانواده را بر منفعت دخترش ترجیح میداد و برادری گوش به فرمان بود. از آن خانواده، از آن جمعِ همیشه جمع، از آن عمارت بزرگ دلباز و سفرههای رنگارنگ، بسیاری به خاطرهها پیوستهاند و تنها نام و نقشآفرینیشان در «پدرسالار» باقی مانده است. یادشان گرامی.
هشت سالی از وداع امیرحسین فردی با زندگی میگذرد با این حال هنوز هم نوشتههایش بازنشر میشود، از جمله رمان «اسماعیل» که در زمره نخستین نوشتههای مدیرمسئول و سردبیر سابق مجله کیهان بچههاست. داستان «اسماعیل» زندهیاد فردی در زمان حاضر و در محلهای به اسم قنبرآباد سپری میشود. شخصیت اصلی این رمان جوانی ورزشکار، بسیار کتابخوان و البته اهل قهوهخانه است. طی مطالعه این رمان ابتدا با حال و هوای آن محله و برخی شخصیتهای داستان آشنا میشوید. کمکم ماجراها تا جایی پیش میرود که عمده تمرکز رمان بر زندگی اسماعیل است؛ پسری که بخش عمده شبانهروز زندگی اش صرف ورزش میشود، البته این تنها ویژگی به قول بچه محلها، اسی خوشگله نیست. اسماعیل یک ویژگی دیگر هم دارد، اینکه دائم با خودش کلنجار میرود که کیست و... در پی کشف همین ماجرا هم سر از مسجد درمیآورد و قید دوستان قهوهخانهای خود را میزند. آن هم درست در بحبوحه انقلاب و در آخر هم گرفتار تعقیب و گریزی میشود که تا پای جانش ادامه پیدا میکند. برای مطالعه کتاب میتوانید سری به نسخه چاپی یا حتی الکترونیکی آن بزنید.
اسماعیل / نویسنده: امیرحسین فردی / انتشارات سوره مهر
سیره رسول خدا(ص) 1
نقش الگو ی رفتاری در شناساندن مکتب
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
از جمله عوامل جاودانگى یک مکتب ارائه الگوهای برتراست که در گفتار وکرداربه یک میزان معرف ومروج ارجمندیهای آن مکتب باشند. صاحب نظران علوم تربیتى برآنند که وجود الگو مهمترین وسیله براى نفوذ در دل و جان مخاطب است و برترین معرف هرمکتب و اندیشهاى. براین اساس الگوها تجسم نمونه هاى عینى آن مکتب برشمرده میشوند.
یک مکتب تربیتى هرچقدر هم که برخورداراز تعالیم ممتاز و ایده آل باشد، مادامى که الگویى را بهعنوان نمونه ارائه نکرده است موفقیت چندانى نخواهد داشت.
به باور بسیاری از اندیشمندان، مکتب اسلام تنها مکتبى است که با ارائه مصادیق الگوهاى کامل رفتاری در کنار دستورالعملها و تعالیم ممتاز، قول و فعل را ملازم همدیگر ساخته و آهنگ جاودانگى بخشیده است.
آیات الهی با توجه به نقش الگوها از آنان بهعنوان دلایل حقانیت و درستى تعالیم دین و حجت الهی یاد کرده و میفرماید: فرستادگانى مژده بخش و بیم دهنده فرستادیم تا مردم پس از رسولان در برابر خداوند حجتى نداشته باشند. (کهف ۱۱۰)
براین اساس وبه تصریح کلام وحی، الگوها میزان سنجش و عامل تحرک و پویایى افراد و جوامع هستند.
به معرفی کلام خدا، پیامبر گرامى اسلام(ص) نسخه کامل بشریت و اسوه حسنه اى است که تمامى رفتار و کردارش معرف تعالیم مکتب است. «لقد کان لکم فى رسولالله اسوه حسنه» به تحقیق براى شما در وجود رسول خدا الگوى نیکویى است. (احزاب آیه ۲۱)
اینکه نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده و خاتم انبیاست امرى اتفاقى نیست بلکه به معناى کمال و جامعیت رسالت و شخصیت آن حضرت است که بر اساس آن آیین محمدی(ص) داعیه جهانى و ابدى دارد.
شریعت محمدى(ص) کاملترین مجموعه آسمانى است که براى هدایت بشریت آمده و در تعالیم آن منظومه هاى اخلاقى و رفتارى بسیارى وجود دارد که تمامى آنها در شخصیت پیامبر اکرم(ص) متعین شدهاند.
حضرت محمد(ص) جامع همه فضایل و کلیه ارزشهاى والاست و براین اساس قرآن کریم ایشان را شایسته تأسى و الگو دانسته و از وى با الفاظ بسیار شیوا یاد کرده وتجلیل مى نماید.
محورىترین ویژگى شخصیت پیامبر اسلام(ص)که در جاى جاى قرآن کریم بدان اشاره شده، اخلاق نیکو و مهرورزى نسبت به مردم است.
پیامبر اکرم با اخلاق کریمانه و بزرگوارانه خود از دیگران متمایز مى شد و قرآن کریم در این رابطه رسول خدا را چنین مى ستاید: «انک لعلى خلق عظیم.»
تاریخ به این نکته صراحت دارد که بسیارى از اعراب که برخى از آنان از مخالفان سرسخت حضرتش بودند پیش از آن که با منطق زبان و یا شمشیر تسلیم شوند از درون مقهور عظمت اخلاقى حضرتش مى شدند.
آن حضرت در مراحل تبلیغ دین با عنادها و جهالت هاى بسیارى مواجه بود اما با خوشرویى و کرامت نفس به آنان پاسخ مى گفت. این ویژگی اخلاقی پیامبراسلام(ص) موجب شد تا قرآن کریم آن حضرت را با خطاب« الم نشرح لک صدرک»بستاید و شیوه آن حضرت در برابر دشمنان را بهعنوان الگو معرفى نماید.
پیامبر اکرم(ص) در زندگى فردى،معاشرتها و برخوردهاى خود با دیگران به سادگى از آنچه دراختیار داشت مى گذشت و هرگز درباره دیگران سختگیرى نمىکرد به گونه اى که برخى تسامح و نرمش اخلاقى را یکى از اصول و محورهاى حاکم بر شیوه هاى دعوت و زندگى آن حضرت برشمردهاند. آن حضرت علاوه بر خود، یاران و اصحاب را هم توصیه به مدارا و رفق با مردم مىفرمود.
هنگام اعزام فردی به سوى یمن برای تبلیغ خطاب به وی مى فرماید: اى معاذ آسان بگیر و سخت گیرى مکن، به مردم مژده بده و آنان را (ازدین) بیزار مکن، چرا که در دعوت به مکتب، آسان گیرى کلید موفقیت است. در جایی دیگرنیز خطاب به امت مىفرماید: آسان بگیرید و سختگیر نباشید، بشارت دهنده باشید و(نسبت به دین) ایجاد تنفر و انزجار نکنید (کنزالعمال) ج ۳ ص ۳۷
درگذشت سیامک اطلسی برای مرتبهای دیگر اهالی فرهنگ را داغدار کرده، آنچنان که طی یکی- دو روز گذشته بخشی از مطالب منتشر شده در صفحات آنان در شبکههای اجتماعی را این بازیگر و دوبلور به خود اختصاص داده است. فریدون جیرانی، تهمینه میلانی، سعید سهیلی و نفیسه روشن از جمله هنرمندانی هستند که با انتشار مطالبی در غم فقدان این هنرمند نوشتهاند.» این هنرمند قدیمی در اثر ابتلا به کرونا درگذشت. البته انتشار دیگر خبرهای حوزه فرهنگ، همچون کسب جایزهای خارجی برای فیلمبردار «خداحافظ دختر شیرازی» و مطالبی درباره تازههای تولیدات فرهنگی- هنری نیز همچنان به قوت خود برقرارند.
راهنمای انتخاب کتاب کودک
انتخاب کتاب برای مخاطبان کم سن و سال کار سختی است؛ بویژه برای کودکان که این وظیفه عمدتاً بر عهده والدین آنهاست و این روزها هم یکی از گفتههای اغلب مادران و پدران جوان درباره این است که «نمیدانیم چه کتابی خوب است!» یا جمله آشنای «کدام نویسنده و مترجم کارهای خوب و استانداردی دارد؟» در پاسخ به چنین سؤالاتی گذشته از مراجعه به فهرستهای منتشر شده از سوی تشکلهایی همچون شورای کتاب کودک، میتوان پرفروشهای مؤسسات نشر کودک را هم دنبال کرد. «شهر قلم» در همین رابطه دست به انتشار فهرستی از کتابهای پرمخاطب خود در شهریور ماه زده که نکته جالب توجه در این فهرست در نظر داشتن تقسیمبندی سنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید سری به صفحه این مؤسسه در اینستاگرام بزنید.
هشتاد سالگی آقا کمال «همسران»
صفحه پارسینما، مجله تخصصی سینمایی در اینستاگرام ویدیوی کوتاهی به مناسبت هشتاد سالگی فردوس کاویانی منتشر کرده و نوشته که همزمان با زادروز این هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان ویدیوی مذکور به او تقدیم میشود. این ویدیو دربردارنده بخشهایی از فیلمها و سریالهایی است که با نقشآفرینی این هنرمند به سینما و تلویزیون خانههای ما ایرانیان راه یافته است. اما بخش پایانی آن هم چند ثانیهای از خود کاویانی، البته پیش از ابتلا به بیماری است و آرزوی خوب او برای مردم سرزمینش:«امیدوارم در هرکجا که هستید سالم و تندرست باشید.» البته با چهرهای متفاوت از «کمال» سریال همسران یا بازیاش در مجموعههایی همچون «آژانس دوستی». در بخشی از متنی که بههمین مناسبت در صفحه این مجله هنری آمده برای فردوس کاویانی آرزوی سلامتی و طول عمر شده است.
چهرهها
تهمینه میلانی، کارگردان و فیلمنامهنویس با انتشار تصویری از سیامک اطلسی نوشته:«یادش گرامی. تسلیت به خانواده محترم اطلسی، خانواده سینما و همه دوستداران این هنرمند با اخلاق» او با جملاتی از درگذشت این بازیگر، صداپیشه و کارگردان سینما ابراز تأسف کرده است.
سعید سهیلی دیگر کارگردان و فیلمنامه نویس سینما هم که گویا درگذشت دوست و همکار قدیمیاش را هنوز باور نکرده نوشته:«خبر دروغ بود. سیامک اطلسی زنده است. زنده و پرشور و در اوج، او بسان فیلمهایش از کادری به کادر دیگر رفته است. او همچنان میدرخشد و غافلگیر میکند. خبر دروغ بود. همانند همه اخبار مرگی که این روزها میشنویم، خبر درست این است: اطلسی زنده است. زندگی میکند. میخندد. او تنها و تنها از قابی به قابی دیگر رفته است.» در آخر هم خطاب به همگان گفته که یادمان نرود مرگ حریف هنرمند نیست، یادت با ما رفیق.
افشین هاشمی اما از خبری خوب نوشته، دریافت جایزهای بینالمللی برای یکی از فیلمبرداران کشورمان. او خطاب به محمد حدادی فیلمبردار سینما نوشته:«محمد، چه خوب که در امریکا جایزه بهترین فیلمبردار «جشنواره عشق» را برای «خداحافظ دختر شیرازی» گرفتی.» او تصاویری هم از خودش و حدادی در این پست منتشر کرده است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی و البته تهیهکنندگی زندهیاد فرشته طائرپور ساخته شده است.