کمپانیهای چندتریلیون دلاری فناوری با سرمایههای خود چه میکنند؟
میثم لطفی
خبرنگار
کارشناسان مرکز تحقیقاتی «ودبوش» این هفته پیشبینی کردند که اپل در اوایل سال 2022 میلادی یعنی کمتر از یک سال آینده میتواند ارزش مجموع سرمایههای خود را به سه تریلیون دلار برساند تا عنوان ثروتمندترین کمپانی جهان را همچنان حفظ کند.
تولیدکننده آیفون هم اکنون با مجموع سرمایه 2.5 تریلیون دلار در عرصه جهانی بیشترین سرمایه را در قالب یک شرکت از آن خود کرده است. سال 2018 برای نخستین بار بود که اپل اعلام کرد بهعنوان نخستین شرکت در جهان مجموع سرمایههای خود را از یک تریلیون دلار بیشتر کرده است و سال 2020 یعنی با گذشت حدود دو سال در گزارشهای رسمی این رقم به دو تریلیون دلار افزایش یافت و هم اکنون گفته میشود سال آینده رقم مذکور از سه تریلیون دلار هم فراتر میرود.
البته بجز اپل دیگر شرکتهای بزرگ از جمله آمازون، مایکروسافت و گوگل نیز ارزش مجموع سرمایههای خود را به بیش از یک تریلیون دلار ارتقا دادهاند ولی به نظر شما شرکتهای مذکور با این حجم از سرمایه چه میکنند؟ روزنامه گاردین در گزارش تازه خود به این سؤال پاسخ داده است.
اپل 3 تریلیون دلاری
اگر اپل بهعنوان نخستین شرکت سه تریلیون دلاری جهان معرفی شود، آیفون نقش مهمی در رسیدن به این موفقیت ایفا خواهد کرد. این شرکت که به تازگی از گوشی هوشمند جدید خود موسوم به «آیفون 13» رونمایی کرد، امیدوار است با این دستگاه الکترونیکی کوچک مجموع سرمایههای خود را در بازه زمانی کمتر از یک سال از 2.5 به سه تریلیون دلار افزایش دهد.
«دن ایوز» از مرکز تحقیقاتی ودبوش توضیح داد که با روی کار آمدن آیفون جدید، رسیدن به سرمایه سه تریلیون دلاری در اوایل سال 2022 امری حتمی است و پیشبینی میشود که اپل طی چهار ماه آینده این میزان سرمایه را از آن خود کند.
بر این اساس اگر اپل در فاصله زمانی چهار ماه حدود نیم تریلیون دلار سرمایه به دست آورد، ارزش سهام آن باید رشد 22 درصدی را تجربه کند. شرکت اپل سال گذشته 275 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که بیش از 50 درصد از رقم مذکور بواسطه فروش آیفون به دست آمد و پس از آن اپاستور و اپل تیوی پردرآمدترین سرویسهای این شرکت بودند. باید توجه داشته باشید که هم اکنون بیش از یک میلیارد دستگاه آیفون فعال توسط کاربران جهانی استفاده میشود و تمام آنها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم برای اپل درآمدزایی میکنند.
میانگین قیمت محصولاتی که اپل تولید میکند معمولاً گرانتر از مدلهای مشابه است. بهعنوان مثال هر دستگاه گوشی هوشمند آیفون به طور میانگین هزار دلار قیمت دارد و اگر یک جعبه حاوی 300 دستگاه گوشی هوشمند آیفون را در نظر بگیرید، ارزش آن با یک دستگاه آپارتمان لوکس در یک شهر پیشرفته برابری میکند.
همچنین اگر 2223 جعبه مشابه را در کنار یکدیگر بگذارید، طول آن حدود 12 متر معادل یک کانتینر حمل وسایل محاسبه میشود که ارزش این کانتینر به 667 میلیون دلار معادل تولید ناخالص یک کشور کوچک میرسد. بد نیست بدانید تولید ناخالص ملی کشورهای ساموا و دومینیکا در امریکای جنوبی طی سال گذشته به ترتیب 636 و 596 میلیون دلار بود. در این میان اگر 1500 دستگاه کانتینر با بار مشابه کنار هم قرار بگیرند، ارزش مجموع آنها یک تریلیون دلار خواهد بود که با آن میتوانید شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت را خریداری کنید. همچنین سه هزار دستگاه کانتینر مشابه به ارزش دو تریلیون دلار ارزش بالاتر از تولید ناخالص ملی کشورهایی نظیر ایتالیا، برزیل، کانادا و... را بههمراه میآورد.
با این توضیحات اپل تمایل چندانی ندارد که با این حجم وسیع از سرمایه، شرکتهای کوچک و بزرگ را خریداری کند و طبق گزارش جدید روزنامه گاردین، بیش از 60 درصد سرمایه مذکور در خارج از مرزهای امریکا به سر میبرد و این روزها یکی از بزرگترین دغدغههای اپل مدیریت حجم وسیع پولهایی است که لحظه به لحظه بر آن افزوده میشود.
مایکروسافت 2 تریلیون دلاری
شرکت مایکروسافت که از آن بهعنوان غول نرم افزاری جهان یاد میشود آوریل امسال اعلام کرد، ارزش مجموع سرمایههای آن از 2 تریلیون دلار فراتر رفته است و بواسطه تمرکز بر خدمات پردازش ابری و سیستم عامل جدید ویندوز 11 همچنان بر کسب درآمد خود ادامه میدهد. این شرکت که سال 2014 در مجموع 86 میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود، پایان سال 2020 با مدیریت «ساتیا نادلا» توانست مجموع درآمدهای سالانه خود را به 143 میلیارد دلار برساند و امسال هم پیشبینی شده است که رقم مذکور به بیش از 166 میلیارد دلار افزایش یابد.
مایکروسافت با فرایند کنونی کسب درآمد بین سالهای 2020 تا 2027 مجموع سرمایههای خود را سالانه 16.4 درصد افزایش میدهد و بر این اساس احتمال میرود ارزش مجموع سرمایههای آن در آینده نزدیک به 3 تریلیون دلار برسد.
البته مدیریت کردن این میزان سرمایه کار آسانی نیست. مایکروسافت در سال مالی 2021 که به تازگی تمام شده است 20.12 میلیارد دلار از درآمد خود را برای بخش فروش و بازاریابی هزینه کرد که این رقم بالاترین هزینه سالانه این شرکت تا به امروز است. در دهه گذشته مایکروسافت هزینه بخش فروش و بازاریابی را به آرامی افزایش میداد و طی یک دهه بودجه این واحد در مجموع 6 میلیارد دلار بیشتر شده بود. در سال گذشته همچنین 20.7 میلیارد دلار از پولهای مایکروسافت در بخش تحقیق و توسعه هزینه شد و این کمپانی در بازه زمانی مذکور بیش از 10 شرکت کوچک و بزرگ را خریداری کرد.
گوگل 2 تریلیون دلاری
هولدینگ آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب میشود و سال 2018 ارزش سرمایههای خود در بازار جهانی را به یک تریلیون دلار رساند، بهزودی پس از مایکروسافت به سومین شرکت دو تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد. مجموع درآمدهای گوگل امسال 60 درصد افزایش یافت و این کمپانی که به تازگی وارد عرصه خدمات پردازش ابری شده است، بهصورت ویژه بر این محصولات تأکید دارد تا بر درآمدهای خود بیفزاید. آلفابت سال گذشته در مجموع حدود 200 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که 92 درصد از این رقم را خدمات گوگل و 8 درصد مابقی را دیگر محصولات تولید کردند. در سال 2021 حدود 4.39 میلیارد نفر از جستوجوگر اینترنتی گوگل استفاده کردند. هم اکنون تعداد کاربران ماهانه یوتیوب 1.9 میلیارد نفر، جیمیل 1.5 میلیارد نفر، مرورگر کروم 2.5 میلیارد نفر و سیستم عامل اندروید 2 میلیارد نفر محاسبه میشود.
البته گوگل هم برای این حجم از پول و سرمایه نقشههای فراوان کشیده است. غول اینترنتی جهان سال 2020 میلادی 27.57 میلیارد دلار بودجه را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص داد که این رقم در سال 2013 تنها 7 میلیارد دلار بود. بخش دیگری که این روزها هزینه فراوان روی دست گوگل گذاشته، مرکز توسعه خدمات پردازش ابری این شرکت است که همچنان بیش از درآمد به دست آمده روی آن سرمایهگذاری میشود تا در آینده بتواند به یکی از پردرآمدترین بخشهای گوگل تبدیل شود.
بجز شرکتهای مذکور دیگر کمپانیهای چند تریلیون دلاری نیز در عرصه جهانی حضور دارند که از جمله آنها میتوان به آمازون، فیس بوک، تسلا و انویدیا اشاره کرد.
شرکت آمازون ژانویه 2020 ارزش سرمایههای خود را به یک تریلیون دلار رساند که این رقم هم اکنون حدود دو تریلیون دلار محاسبه میشود. فیسبوک نیز ارزش سرمایههای خود را از یک تریلیون دلار فراتر برده است و شرکت انویدیا که بهصورت ویژه در زمینه تراشههای گرافیکی فعالیت میکند ارزشی معادل یک تریلیون دلار دارد.
اپراتور اختصاصی کودک و نوجوان باید از رانت دوری کند
علی محمدپور
دبیر انجمن ناشران دیجیتالی کودکان و نوجوانان
چندسالی است که راهاندازی اپراتور اختصاصی ویژه کودکان و نوجوانان تکلیف شده و حتی اپراتور همراه اول هم در شکل سخت افزاری در قالب درسا و نرم افزاری در قالب انارستان این طرح را راهاندازی کرده و با تعیین لیستهایی از دسترسی به سایتها و اپلیکیشنها برای کاربرانش در حال ارائه خدمات است، ولی واقعیت این است که با اینکه هزینههای زیادی در این راه صرف شد، عملاً موفق نبوده است. هدف از راهاندازی اپراتور ویژه کودکان و نوجوانان این است که این دسته از کاربران به محتواهایی که مناسب رده سنی آنها نیست دسترسی نداشته باشند، ولی از آنجایی که محتواهای ارائه شده به کودکان محدود است و کاربر خود را راضی نمیکنند، آنها به محتواهای فضای خارج از این لیستها نیز دسترسی مییابند درنتیجه این کار موفق نبوده و صرفاً ارائه حتی تا 5 میلیونی سیم کارت کودک مزیت نیست، بلکه موضوع مهم و اصلی این است ابتدا باید بازاری شکل گیرد و کودکان و نوجوانان به محتواهای بسیار غنی و متنوع دسترسی داشته و از این سیم کارت و محتواهای آن بهصورت مستمر استفاده کنند. چالش اصلی در موفق نبودن هم نگاه انحصاری از سوی اپراتورها در لایه خدمات است. وقتی اپراتوری در زمینه زیرساخت ورود میکند چالشی بهوجود نمیآید ولی وقتی در زمینه خدمات ورود میکنند چالش بهوجود میآید. آنها هستند که تشخیص میدهند چه محتوایی مناسب کودکان و نوجوانان است یا نیست. این در حالی است که آنها چون تولید کننده محتوا نیستند صلاحیت و دانش گزینش خدمات را ندارند و از سوی دیگر در گزینش خدمات بهصورت انحصاری برخورد میکنند و با اینکه تخصصی در تولید محتوای کودک ندارند در زمینه تولید محتوای کودک نیز ورود کردهاند و در همین راستا با شرکتهای بخش خصوصی تولید محتوای کودک و نوجوان هم همکاری نمیکنند.
خدماتی هم که به تأمین کننده محتوا ارائه میدهند بهگونهای است که برای تأمین کنندگان تولید محتوا دارای منفعت مالی هم نیست به همین علت بازار محتوا در حوزه دیجیتالی کودک و نوجوان هم شکل نگرفته است.
در این حوزه زیرساخت و ابزار پرداخت و تبلیغات هدفمند ارزان هم وجود ندارد از این رو اتفاق خاصی در حوزه بازار شکل نمیگیرد از سوی دیگر ارتباطی هم بین تأمین کننده محتوا و اپراتورها وجود ندارد از اینرو منجر به تشکیل بازار نشده. بازار هم یعنی عرضه و تقاضا و باید کالا و خدماتی وجود داشته باشد تا نیاز کاربر را تأمین کند. وقتی گستردگی در بین عرضه و تقاضا شکل نگیرد، موفقیتی هم ایجاد نخواهد شد.
راهکار درست برداشته شدن نگاه انحصارگرایانه در حوزه محتوا و سرویسهاست و باید هابی، ایجاد شود تا سرویس دهندههای مختلف بتوانند بهصورت عادلانه و یکسان سرویسهای خود را به کاربران کودک و نوجوان ارائه دهند. از سوی دیگر خدماتی مانند پرداخت و تبلیغات در اختیار تأمین کنندگان محتوا نیز قرار بگیرد تا موفقیت حاصل شود. پیش از این پرداخت مالی دراین حوزه محتوا بهنام ویس و پیامک وجود داشت که بهعلت تخلفات عدهای از بین رفت و بهنظر میرسد احیای دوباره آن کار دشواری باشد. وقتی هم اکنون اپراتور ابزار پرداختی ندارد چگونه میخواهد بدون این ابزارها در حوزه کودک و نوجوان به کاربران خود سرویس ارائه دهد. حتی اگر بخواهند ابزارها را هم فعال کنند ولی اعتماد عمومی نسبت به آن ابزارها از بین رفته است و احیای این بخش هم بسیار دشوار است. از اینرو چشمانداز خوبی را برای موفقیت نمیبینم. شاید روی کاغذ میتوان گفت عملیاتی است ولی در عمل قابلیت اجرایی شدن ندارد.
چگونه اطلاعات آیفون را بازیابی کنیم؟
بازیابی اطلاعات در گوشیهای اندرویدی نسبتاً راحتتر از آیفون است اما این بدان معنا نیست که دارندگان آیفون در این زمینه با مشکل مواجه هستند چراکه نرم افزارهای بسیار مناسبی را میتوان در اپاستور یافت که در اینباره به کاربران این گوشیهای اپل کمک میکنند.
یکی از این نرم افزارها که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته، نرم افزارFonePaw iPhone Data Recovery است؛ نرم افزاری برای بازیابی اطلاعات از دستگاه آیفون که با برنامههای مختلف و کاربردی سازگاری مناسبی دارد. بهدلیل همین سازگاری با مسنجرهایی همچون واتس اپ، مسنجر، Kik، لاین، وایبر و وی چت امکان ریکاوری اطلاعات کاربران در این مسنجرها وجود دارد.
گفتنی است که این برنامه همچنین با آخرین نسخههای آیفون، آیپد و آیپاد هم سازگاری دارد و البته فرقی نمیکند که از چه نسخه ای درحال استفاده هستید. جالب است بدانید که این برنامه، امکان بازیابی اطلاعات مختلف تا 30مورد را دارد که از اصلیترین آنها میتوان به مخاطبان، تصاویر، ویدیو، موزیک و تماس اشاره کرد. ازسوی دیگر نرم افزار FonePaw iPhone Data Recovery با اپل آیدی نیز سازگاری دارد و به این ترتیب برای ذخیرهسازی اطلاعات خود میتوانید از سرورهای ابری و پشتیبان هم استفاده کنید.
همچنین جهت ریکاوری اطلاعات از 3حالت به نامهای iDevice، iTune و iCloud میتوانید استفاده کنید که هریک شامل تنظیمات و ویژگیهای مخصوص به خود هستند. این نرم افزار همچنین دارای رابط کاربری ساده در کنار سرعت بالا جهت ریکاوری اطلاعات و بازیابی فایلها قبل از انجام تنظیمات مربوط به بازگشت بهکارخانه است و میتوانید این کارها را توسط همین برنامه انجام دهید. اگر شما هم علاقهمندید تا این نرم افزار را دراختیار داشته باشید میتوانید آن را بهصورت رایگان از وب سایتP30world.com بارگذاری کنید و در کمترین زمان ممکن به بازیابی اطلاعات خود بپردازید.
یک مربی مجازی برای علاقه مندان به شنا
میترا جلیلی- چندی پیش اخباری مبنی بر طراحی سیستم رادیویی Sonr به گوش رسید که یک تحول بزرگ برای شناگران و مربیان شنا محسوب میشود. این سیستم به مربیان اجازه میدهد که ازطریق یک اسپیکر ضدآب، با شناگر صحبت کرده و موارد لازم را به وی گوشزد کنند.
اما اگر مربی در دسترس نباشد شناگر باید چه کند؟ برای پاسخ به این نیاز هم هدفون ایریاد ضدآب Athlos Live توسط فعالان حوزه فناوری طراحی شده است. هریک از این هدفونها با یک مدل الکترونیکی کوچک کار میکنند و ازطریق بلوتوث به یک اپلیکیشن اندرویدی یا IOS شناگر متصل میشوند.
ورزشکار با کمک این اپلیکیشن میتواند به یک برنامه و طرح تمرینی مناسب دسترسی پیدا کند چراکه این برنامه در هدفونهای ایرباد آپلود میشود. البته این موضوع فقط مختص برنامههای ورزشی نیست و شناگر میتواند تا 5هزار آهنگ نیز بر این سیستم ذخیره کرده و هنگام شنا به آن گوش کند.
وقتی شناگر کار خود را زیر آب آغازمی کند یک واحد اندازهگیری داخلی(IMU) مشخص میکند که شناگر چند بار طول استخر را شنا کرده است. این سیستم، زمان سپری شده و میزان تأخیرها را نیز اندازهگیری میکند.
همچنین یک صدای مصنوعی، بازخوردها را بلافاصله به اطلاع شناگر میرساند تا بداند چند دور شنا کرده و باید برای رسیدن به هدفی که از قبل مشخص کرده، سرعت را افزایش دهد یا نه و آیا تکنیک خود را باید تغییر دهد یا نیازی نیست. وقتی هم که صدای این مربی مجازی وجود ندارد شناگر میتواند به موسیقیهای دلخواهش هنگام شنا گوش کند و البته هیچ نیازی نیست که این سیستم به گوشی هوشمند کاربر متصل باشد.
وقتی هم یک جلسه آموزشی شناگر به پایان میرسد، ورزشکار میتواند ازطریق داشبورد اپلیکیشن کل عملکرد ورزشی خود را ببیند و به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرد.
گفتنی است از این مربی مجازی میتوان برای ورزشهای زمینی ازجمله دوومیدانی و بسکتبال نیز بهره گرفت. درحال حاضر این سیستم با بهای 125دلار پیش فروش میشود ولی بعد از تولید انبوه، قیمت آن به 199دلار خواهد رسید. البته پیش از این نیز نمونههایی مشابه راهی بازار شده است که از آنها میتوان به Swimbot وTriton 2اشاره کرد که نمونه اولی، دیگر در بازار موجود نیست اما نمونه دوم بسیار مورد استقبال قرار گرفته و میتواند رقیبی برای این سیستم جدید باشد.
وزیر ارتباطات:
پایداری شبکه ارتباطی کشور در آغاز سال تحصیلی ضروری است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه برنامه محوری وزارت ارتباطات در دوره جدید تکمیل شبکه ملی اطلاعات است، گفت: برای تحقق این برنامه نقش اپراتورها برجسته است و اگر اپراتورها پای کار نیایند این برنامه محقق نخواهد شد.
بهگزارش ایرنا، عیسی زارعپور، در دیدار جداگانه با اعضای هیأتمدیره همراه اول و ایرانسل گفت: به اعتقاد من خیلی از مشکلات در فضای همدلی و همراهی چه در سطح وزارتخانه و چه در سطح دولت قابل حل است. زارعپور افزود: وفاقی در سطح ملی شکلگرفته است تا این صنعت رشد کند و با این وفاق و همدلی میتوان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات پیش روی اپراتورها برطرف شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به درخواستهایی که برای بازنگری در تعرفهها متناسب با نرخ تورم مطرح است، گفت: اطمینان میدهیم که همه ظرفیتهای لازم برای حل مشکلات اپراتورها را پای کار بیاوریم اما پشتیبانی و حمایت وزارت ارتباطات از اپراتورها یک بخش از کار است و راه حل بخشی از مشکلات در درون خود اپراتورهاست و ضروری است که اپراتورها در ساختارهای بهرهوری، سرمایهگذاری و سیاستهای کلان خود بازنگری کنند. زارعپور به منظور حل مشکلات پیش روی اپراتورها دستور داد تا کارگروهی ویژه برای بررسی موانع و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه زیرساختهای اپراتورها تشکیل شود.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: عدم افزایش تعرفهها در سالیان گذشته باعث ایجاد مشکلات زیادی برای اپراتورها شده است ،لکن نه میشود و نه میتوانیم یکباره در تعرفهها بازنگری کنیم بلکه اگر ضرورت پیدا کرد باید پیوست اقناعی و رسانهای مناسب تهیه شود تا مردم با این موضوع همراهی کنند. زارعپور با اشاره به شروع سال تحصیلی و نقش اپراتورها، بویژه همراه اول، در آموزش مجازی دانشآموزان گفت: در حال حاضر پلتفرم «شاد» بهعنوان بخشی از آموزش الکترونیک رسمی در کشور پذیرفته شده است و در این حوزه زحمات زیادی توسط همراه اول کشیده شده است. وی افزود: با توجه به شروع مدارس، اپراتورها باید برای پایداری و افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی کشور و نیز برطرف کردن مشکلات و توسعه قابلیتهای سامانههای آموزش الکترونیک بهسرعت اقدام کنند تا در ابتدای سال تحصیلی مردم و بویژه اولیای دانشآموزان احساس اطمینان و آرامش داشته باشند.
تحقق عدالت آموزشی با ارتقای کیفی محتوای مجازی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم ارتقای کیفی محتواهای آموزش مجازی بهمنظور تحقق عدالت آموزشی در آستانه سال جدید تحصیلی دانشآموزان تأکید کرد.
بهگزارش ایرنا، ستار هاشمی در نخستین جلسه کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشآموزان که با مشارکت وزارتخانههای ارتباطات و آموزش و پرورش تشکیل شد، افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی و ایجاد رقابت و تعامل سازنده بین پلتفرمهای داخلی موجب توسعه و پیشرفت تولیدات داخلی و جلوگیری از گرایش کاربران بهسمت سامانههای غیربومی میشود. وی ادامهداد: بررسی و آسیبشناسی سامانههای آموزش الکترونیکی از منظر فنی و راهکارهای رفع آنها میتواند منجر به بهبود کیفی و افزایش رضایت کاربران شود.
هاشمی با تأکید بر شناسایی همه کنشگران و فعالان زیستبوم آموزش در کشور و ضرورت استفاده از نظرات و راهکارهایشان، تصریحکرد: نظامنامه یادگیری الکترونیکی آموزش عالی از جمله اسنادی است که میتواند در این مسیر راهگشا باشد. وی اظهار داشت: علاوه بر این، طراحی الزامها از نظر فنی، مستندات و استانداردهای مرتبط با سامانههای مدیریت یادگیری (LMS) بهمنظور بهبود خدمات و افزایش اثربخشی آموزشی باید مد نظر قرار گیرد. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: محتوای خوبی در این مدت در زمینه آموزشهای مجازی تولید شده است که میتوان با شناسایی و به اشتراکگذاری آنها برای تحقق عدالت آموزشی از آنها بهره برد. در این جلسه که در آستانه سال تحصیلی جدید و به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیون دانشآموز هماکنون در سامانه شاد عضو هستند، گفت: با شروع سال تحصیلی جدید، اوجگیری ترافیک مصرفی همزمان با استفاده از سامانه شاد و سایر سکوهای آموزش الکترونیکی قابل پیشبینی است.
علی باقرزاده افزود: مطالعات جهانی نشان میدهد نزدیک به ۶۹ درصد از معلمان پیش از دوران همهگیری کرونا در جهان، تجربه تدریس در فضای مجازی را نداشتهاند. وی تأکیدکرد: در صورت تأمین همه الزامها و استانداردها در سامانههای آموزش الکترونیکی، این روش فقط حدود نیمی از کیفیت و اهداف آموزش حضوری را فراهم خواهد کرد. باقرزاده ادامهداد: سامانه شاد، متناسب با شرایط اضطراری همهگیری کرونا توسعه داده شده و کیفیت و کمیت خدمات آموزشی در آن به مرور ارتقا یافته است و این سامانه میتواند بهعنوان یک پلتفرم رسمی برای آموزش ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده شود.
اجباری شدن تست کرونا برای کارمندان واکسینه نشده اپل
شرکت اپل سیاست جدیدی در ارتباط با تست کووید۱۹ برای کارمندان امریکایی دورکار و فروشندگانش اجرا میکند.
بهگزارش ایسنا، این شرکت از این پس کارمندان واکسینه نشده را ملزم خواهد کرد بیشتر از همکاران واکسینه شده خود تست کووید۱۹ انجام دهند.
این سیاست، جدیدترین تلاش اپل برای وادار کردن کارمندانش به دریافت واکسن کووید۱۹ است. برخلاف گوگل، فیس بوک و چند شرکت فناوری دیگر اپل هنوز واکسیناسیون را برای کارمندانش اجباری نکرده است. با این حال از کارمندانش خواسته است بهطور داوطلبانه وضعیت واکسینه شدن خود را گزارش دهند. بر اساس گزارش انگجت، سیاست جدید اپل عملکرد این شرکت را با دستورالعمل جدید اداره سلامت و ایمنی حرفهای وزارت کار امریکا منطبق میکند که شرکتهای دارای بیش از ۱۰۰ کارمند را ملزم میکند ایمنسازی را اجباری کرده یا تست هفتگی فراهم کنند.
امریکا پرداخت باج به شکل رمز ارز را محدود می کند
طبق گزارشی جدید دولت امریکا تصمیم دارد با وضع قوانینی جدید پرداخت باج به شکل رمزارز را برای حملات سایبری محدود کند.
به گزارش مهر، براساس گزارش جدید نشریه وال استریت ژورنال دولت امریکا قصد دارد با انجام اقداماتی استفاده هکرها از ارز مجازی را برای حملات باجافزاری سختتر کند. در همین راستا، یکی از اقدامات درنظر گرفته شده از سوی دولت جو بایدن تحریم است.
در این گزارش به نقل از منابع آگاه فاش شده، خزانه داری امریکا تصمیم دارد تا هفته آینده تحریمهایی در این زمینه وضع کند. همچنین دستورالعمل جدیدی درباره ریسکهای مربوط به تسهیل پرداخت باجها از جمله جریمه و مجازاتهای دیگر صادر خواهد شد.
قوانین جدید ضدپولشویی و سرمایهگذاری ترورسیم قرار است در سال جاری میلادی ارائه شوند. هدف این قوانین محدودکردن استفاده از رمزارز برای پرداخت باج و فعالیتهای غیرقانونی دیگر است.