ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد
رسیدگی به شکایت خانواده شهدای هستهای علیه امریکاییها
جلسه رسیدگی به «دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هستهای ایران علیه دولت امریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس» دیروز در مجتمع امام خمینی(ره) به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد. طبق دادخواستی که به شعبه 55 که صلاحیت جهانی رسیدگی به پرونده علیه دولتها را دارد ارائه شد پرونده ترور شهدای هستهای از جمله شهید مسعود علیمحمدی، مصطفی احمدیروشن، مجید شهریاری، داریوش رضایینژاد و ترور نافرجام فریدون عباسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت امریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ایرانی در چند سال اخیر نقش داشتهاند و خانواده شهدا مطالبه خسارات مادی و معنوی دارند. در رأس این ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی باراک اوباما و دونالد ترامپ قرار دارند.
به گزارش ایسنا، قاضیپورمریدی در ابتدای این جلسه ضمن قدردانی از خانواده شهدای هستهای برای طرح دعوا، گفت: امریکا تاکنون علاوه بر دانشمندان ایرانی، سابقه قتل و کشتار دانشمندان آلمان، فرانسه، سوریه، پاکستان و فلسطین را داشته است و هیچ دادگاهی در دنیا برای بررسی جنایات امریکا تشکیل نشده و شاید هیچ کشوری شهامت برگزاری این دادگاه را نداشته است. وی ادامه داد: بعد از اینکه دادخواست توسط خانوادههای شهیدان مسعود علی محمدی، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایینژاد مطرح شد از طریق دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن دو نوبت دادخواست را ابلاغ کردیم. اما پاسخ و لایحه دفاعیهای برای ما فرستاده نشد چون پاسخی ندارند که ارائه دهند.
سپس افضلی وکیل خانوادههای شهدای علمی و هستهای کشور در جایگاه قرار گرفت و دادخواست را قرائت کرد. وکیل خانواده شهدای ترور هستهای گفت: با توجه به مندرجات متن دادخواست و قوانین نقض شده و متن قانون جمهوری اسلامی ایران و قانون مسئولیت مدنی و سایر قوانین مرتبط، خواهان رسیدگی به پرونده هستیم. پرونده شهدای هسته ای در هزار صفحه تقدیم شده است.
جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم و اتباع خود را در اقدامات تروریستی از دست داده است. بعد از اظهارات وکیل خانوادههای شهدای هستهای، همسر شهید مسعود علیمحمدی در جایگاه قرار گرفت و گفت: من در اینجا از فردی سخن میگویم که از لحاظ علمی و تعهد جایگزین ندارد. او هم عالم بود و هم متخصص. او افزود: بنده و فرزندانم از شهید علیمحمدی درسهای زیادی گرفتیم. ما حامی بزرگمان را و عشق و سرمایه زندگیمان را از دست دادیم.
سرمایه زندگی من و فرزندانم شهید علیمحمدی بود و جز او سرمایهای نداشتیم. همسر شهید علیمحمدی با بیان اینکه در طول این ۱۲ سال رنجهای زیادی از فقدان همسرم بر ما وارد شد گفت: دکتر علیمحمدی فردی پرتلاش و مسئولیتپذیر بود اما من و فرزندانم برای رسیدن همسرم به چنین جایگاهی بسیار تلاش کردیم و همه این رنجها برای رسیدن به جایگاهی بهتر بود که تروریست بینالملل آن را نابود کرد. وی در پایان گفت: دکتر علیمحمدی تنها متعلق به من و فرزندانم نبود بلکه متعلق به همه مردم ایران بود و به همین دلیل از دادگاه محترم، اشد مجازات را برای مسببین خواستارم.
سپس نزهت شبان آزاد، همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفت و گفت: اینجانب نزهت شبان آزاد،همسر فریدون عباسی در حالی که در حال اعزام به محل کارم بودم بهواسطه اصابت ترکشها مجروح شدم. من از سالها پیش از ترور، با توجه به تلفنهای مشکوک نگران سلامت همسرم بودم اما سعی میکردم فرزندانم زندگی طبیعی داشته باشند و حتی شغلم را در نهادهای علمی به دور از سیاست انتخاب کردم.
شبان آزاد با بیان اینکه انتظار نداشتم در کشور خود اینگونه بیدفاع مورد تهاجم دشمن قرار بگیرم گفت: من بعد از شهادت دوستان احساس میکنم دشمنان قصد تحقیر کشورم را داشتند که الحمدلله موفق نشدند. وی با بیان اینکه بعد از ترور، بینایی یکی از چشمانم به ۱۰ درصد رسید که بسیار آزارم میدهد گفت: بعد از گذشت ۱۲ سال از حادثه آنچه آزارم میدهد این است که هیچگونه ندامتی از سوی مسببین ابراز نشده بلکه جریتر هم شدهاند. همسر فریدون عباسی در پایان گفت: به عنوان یک ایرانی مسلمان تقاضای اخذ غرامت از رژیم صهیونیستی و امریکا بابت جبران خسارت تحمیل شده را دارم.
سپس آرمیتا فرزند شهید رضایینژاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: من آرمیتا رضایینژاد هستم. آقای رئیس پدر من در اوج شرایط سخت و جنگ تحصیل کرده بود و در طول دوران تحصیلی همیشه شاگرد اول و ممتاز بود. تنها هدف ایشان پیشرفت کشور بود.
این اتفاق وقتی برای من افتاد که تنها دغدغهام، نشان دادن عروسک تازهام به دوستانم در مهد کودک بود. دختر شهید رضایینژاد در ادامه گفت: در روز ترور خانه ما با ۶ گلوله فرو ریخت. همیشه با خودم میگویم تولد من سال ۱۳۸۵ نیست بلکه یک مرداد ۱۳۹۰ است، از آن روز آرمیتای جدید متولد شد.
آرمیتا بزرگ شد وقتی مرگ را فهمید و ذات آدمها را شناخت. پدر من به بیرحمانهترین شکل مقابل چشمان من ۴ ساله کشته شد. وی در پایان گفت: آقای رئیس از شما تقاضا میکنم ما را برای دادخواهی یاری کنید. هدف ما برای تظلمخواهی این است که کسانی که این کار را انجام دادند از تکرار این کارها بپرهیزند.
قاضی پرونده پس از شنیدن سخنان خواندهها (شاکیان) گفت: دادگاه امروز بیشتر شاید روضه حقوق باشد و دادگاههای بینالمللی باید تکلیف خود را با آن مشخص کنند. شما بر سر حقوق و ملتها منت گذاشتید که دادخواست خود را طرح کردید. این دادگاه و هیچ دادگاهی نمیتواند بخشی از سختی شما را جبران کند. ما روزی حقوق خود را از امریکا و رژیم صهیونیستی استیفا خواهیم کرد. پورمریدی در پایان ضمن اعلام ختم جلسه تأکید کرد: نتیجه دادگاه و حکم آن بزودی مشخص و اعلام خواهد شد.
این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت امریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ایرانی در چند سال اخیر نقش داشتهاند و خانواده شهدا مطالبه خسارات مادی و معنوی دارند. در رأس این ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی باراک اوباما و دونالد ترامپ قرار دارند.
به گزارش ایسنا، قاضیپورمریدی در ابتدای این جلسه ضمن قدردانی از خانواده شهدای هستهای برای طرح دعوا، گفت: امریکا تاکنون علاوه بر دانشمندان ایرانی، سابقه قتل و کشتار دانشمندان آلمان، فرانسه، سوریه، پاکستان و فلسطین را داشته است و هیچ دادگاهی در دنیا برای بررسی جنایات امریکا تشکیل نشده و شاید هیچ کشوری شهامت برگزاری این دادگاه را نداشته است. وی ادامه داد: بعد از اینکه دادخواست توسط خانوادههای شهیدان مسعود علی محمدی، مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایینژاد مطرح شد از طریق دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن دو نوبت دادخواست را ابلاغ کردیم. اما پاسخ و لایحه دفاعیهای برای ما فرستاده نشد چون پاسخی ندارند که ارائه دهند.
سپس افضلی وکیل خانوادههای شهدای علمی و هستهای کشور در جایگاه قرار گرفت و دادخواست را قرائت کرد. وکیل خانواده شهدای ترور هستهای گفت: با توجه به مندرجات متن دادخواست و قوانین نقض شده و متن قانون جمهوری اسلامی ایران و قانون مسئولیت مدنی و سایر قوانین مرتبط، خواهان رسیدگی به پرونده هستیم. پرونده شهدای هسته ای در هزار صفحه تقدیم شده است.
جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم و اتباع خود را در اقدامات تروریستی از دست داده است. بعد از اظهارات وکیل خانوادههای شهدای هستهای، همسر شهید مسعود علیمحمدی در جایگاه قرار گرفت و گفت: من در اینجا از فردی سخن میگویم که از لحاظ علمی و تعهد جایگزین ندارد. او هم عالم بود و هم متخصص. او افزود: بنده و فرزندانم از شهید علیمحمدی درسهای زیادی گرفتیم. ما حامی بزرگمان را و عشق و سرمایه زندگیمان را از دست دادیم.
سرمایه زندگی من و فرزندانم شهید علیمحمدی بود و جز او سرمایهای نداشتیم. همسر شهید علیمحمدی با بیان اینکه در طول این ۱۲ سال رنجهای زیادی از فقدان همسرم بر ما وارد شد گفت: دکتر علیمحمدی فردی پرتلاش و مسئولیتپذیر بود اما من و فرزندانم برای رسیدن همسرم به چنین جایگاهی بسیار تلاش کردیم و همه این رنجها برای رسیدن به جایگاهی بهتر بود که تروریست بینالملل آن را نابود کرد. وی در پایان گفت: دکتر علیمحمدی تنها متعلق به من و فرزندانم نبود بلکه متعلق به همه مردم ایران بود و به همین دلیل از دادگاه محترم، اشد مجازات را برای مسببین خواستارم.
سپس نزهت شبان آزاد، همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفت و گفت: اینجانب نزهت شبان آزاد،همسر فریدون عباسی در حالی که در حال اعزام به محل کارم بودم بهواسطه اصابت ترکشها مجروح شدم. من از سالها پیش از ترور، با توجه به تلفنهای مشکوک نگران سلامت همسرم بودم اما سعی میکردم فرزندانم زندگی طبیعی داشته باشند و حتی شغلم را در نهادهای علمی به دور از سیاست انتخاب کردم.
شبان آزاد با بیان اینکه انتظار نداشتم در کشور خود اینگونه بیدفاع مورد تهاجم دشمن قرار بگیرم گفت: من بعد از شهادت دوستان احساس میکنم دشمنان قصد تحقیر کشورم را داشتند که الحمدلله موفق نشدند. وی با بیان اینکه بعد از ترور، بینایی یکی از چشمانم به ۱۰ درصد رسید که بسیار آزارم میدهد گفت: بعد از گذشت ۱۲ سال از حادثه آنچه آزارم میدهد این است که هیچگونه ندامتی از سوی مسببین ابراز نشده بلکه جریتر هم شدهاند. همسر فریدون عباسی در پایان گفت: به عنوان یک ایرانی مسلمان تقاضای اخذ غرامت از رژیم صهیونیستی و امریکا بابت جبران خسارت تحمیل شده را دارم.
سپس آرمیتا فرزند شهید رضایینژاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: من آرمیتا رضایینژاد هستم. آقای رئیس پدر من در اوج شرایط سخت و جنگ تحصیل کرده بود و در طول دوران تحصیلی همیشه شاگرد اول و ممتاز بود. تنها هدف ایشان پیشرفت کشور بود.
این اتفاق وقتی برای من افتاد که تنها دغدغهام، نشان دادن عروسک تازهام به دوستانم در مهد کودک بود. دختر شهید رضایینژاد در ادامه گفت: در روز ترور خانه ما با ۶ گلوله فرو ریخت. همیشه با خودم میگویم تولد من سال ۱۳۸۵ نیست بلکه یک مرداد ۱۳۹۰ است، از آن روز آرمیتای جدید متولد شد.
آرمیتا بزرگ شد وقتی مرگ را فهمید و ذات آدمها را شناخت. پدر من به بیرحمانهترین شکل مقابل چشمان من ۴ ساله کشته شد. وی در پایان گفت: آقای رئیس از شما تقاضا میکنم ما را برای دادخواهی یاری کنید. هدف ما برای تظلمخواهی این است که کسانی که این کار را انجام دادند از تکرار این کارها بپرهیزند.
قاضی پرونده پس از شنیدن سخنان خواندهها (شاکیان) گفت: دادگاه امروز بیشتر شاید روضه حقوق باشد و دادگاههای بینالمللی باید تکلیف خود را با آن مشخص کنند. شما بر سر حقوق و ملتها منت گذاشتید که دادخواست خود را طرح کردید. این دادگاه و هیچ دادگاهی نمیتواند بخشی از سختی شما را جبران کند. ما روزی حقوق خود را از امریکا و رژیم صهیونیستی استیفا خواهیم کرد. پورمریدی در پایان ضمن اعلام ختم جلسه تأکید کرد: نتیجه دادگاه و حکم آن بزودی مشخص و اعلام خواهد شد.
استقبال مجلس از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای
گروه سیاسی/ پس از آنکه سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان همکاریهای شانگهای در پایان بیست و یکمین نشست سران این سازمان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام کردند؛ نمایندگان مجلس هم همراه با سایر مسئولان حمایت خود را از این اتفاق نشان دادند. آنان با ابراز خوشحالی از نگاه به شرق در دولت رئیسی آن را نتیجه دیپلماسی انقلابی دانستند و معتقدند که این تازه اول راه است.
علی خضریان نماینده تهران در توئیتر خود نوشت: «پیوستن ایران به شانگهای، هم برای ایران و هم برای این سازمان، منافع متعددی خواهد داشت و در کنار تقویت قدرت ایران در نظام بینالملل موجب تقویت نفوذ سازمان در مسائل مهم بینالمللی میشود و قطعاً این رویداد منجر به تقویت نظم جدید در منازعه با نظم تکقطبی به رهبری امریکا خواهد شد.» اقبال شاکری دیگر نماینده تهران هم گفت: «عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای در کنار چین، روسیه و هند اولین گام برای بیتأثیر شدن تحریم هاست. دیپلماسی فعال، صرفاً در ارتباط با چند کشور غربی نیست! باید برای ارتباط با تمام کشورها برنامه داشته باشیم.»
مالک شریعتی نماینده تهران هم در توئیتر خود گفت: «عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای، گرچه نتیجه روندی از گذشته است، بدون اهتمام جدی رئیسجمهوری و دستگاه دیپلماسی جدید، محقق نمیشد. این دستاورد مهم، پایان «غربگرایی محض و تکیه بر نقطههای خیالی» و آغاز سیاست «نگاه به شرق و آسیا محوری» و تقویت «دیپلماسی همسایگی» ایران خواهد بود.» سیدنظام موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و دیگر نماینده تهران هم نوشت: «سازمان همکاری های شانگهای برخلاف نمونه غربی آن یعنی سازمان ناتو، معاهدهای صرفاً نظامی و امنیتی نیست بلکه ابعاد قابل توجهی از همکاریها در حوزههای فرهنگی، بازرگانی، بانکی و انرژی را شامل میشود. منطقه آزاد تجاری سازمان و باشگاه انرژی از جمله برنامههای مهم در این باره است.» محسن دهنوی دیگر نماینده تهران بود که در حمایت از پیوستن ایران به سازمان شانگهای نوشت: «با پذیرش ایران به عنوان عضو رسمی سازمان همکاری های شانگهای، سیاست خارجی ما وارد افقهای روشنتری شد. همکاری با همسایگان و شرکای آسیایی باید رکن دکترین سیاست خارجی دولت سیزدهم باشد. اقتصاد مقاومتی علاوه بر آنکه درونزا است، برای شکستن تحریمها با اقتصادهای جهانی نیز تعامل دارد.»
مجتبی یوسفی نماینده اهواز هم عنوان کرد: «امروز اتفاقی نیک در روابط بینالمللی ما رقم خورد. ایران در کنار روسیه، چین و هند عضو پیمان شانگهای شد. تقویت روابط و منافع با کشورهای عضو این پیمان سرآغاز فصل جدید در اقتصاد و سیاست ماست که ثمره تفکر ملی، توسعهای و اتحاد دولت و مجلس برای خدمت به مردم است.» محمدحسن آصفری نماینده اراک هم با ابراز خوشحالی از این اتفاق گفت: «جمعه تاریخی دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، قفلی بود بر دهان کسانی که میگفتند کدخدا امریکاست و اقتصاد کشور را با دنیا تعطیل کرده بودند. شانگهای تازه آغاز راه است...» اردشیر مطهری نماینده گرمسار هم گفت: «جمهوری اسلامی ایران پس از ۱۵ سال، بهطور رسمی به عضویت کامل اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای درآمد؛ این پیمان میتواند فرصتی مغتنم باشد برای استفاده از ظرفیت سه میلیارد نفری و ۶۰ میلیون کیلومتر مربعی اعضای آن. این گام ظرفیت قاره کهن را در مقابل اتحادیه اروپا و امریکا به رخ خواهد کشید. دیپلماسی انقلابی، اولین گام را دقیق و درست برداشت.»
جعفر قادری نماینده شیراز هم در این خصوص گفت: «عضویت ایران در پیمان شانگهای دروازه ورود ایران به ارتباط با اقتصادهای بلوک شرق و کشورهای همسایه و پایانی بر نگاه انحصار به اقتصادهای غربی است. این موفقیت درابتدای کار دولت رئیسی، نویدی بر حل بسیاری از مشکلات اقتصادی است.»
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران هم آغاز فرآیند عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای را اولین موفقیت سیاست خارجی رئیسجمهوری و وزیر امور خارجه ایران ارزیابی و نسبت به این مسأله ابراز رضایت کرد.
عراق شرایط ورود زائران ایرانی را اعلام کرد
وزیر کشورعراق در بیانیهای شرایط ورود زائران ایرانی به این کشور برای مشارکت در مراسم اربعین را اعلام کرد. به گزارش ایسناعثمان الغانمی، وزیر کشور عراق در بخشنامهای به سفیر و سرکنسولهای عراق در جمهوری اسلامی ایران دستور صدور روادید زیارتی به منظور انجام زیارت اربعین حسینی را صادر کرد. بر اساس این بخشنامه دارنده ویزا تنها از راه هوایی میتواند وارد عراق شود. در این بخشنامه همچنین تأکید شده است که دارنده ویزا تنها یک بار میتواند وارد عراق شود و بمدت ۳۰ روز اقامت داشته باشد و اجازه ندارد که در این مدت با دستمزد و یا بدون دستمزد در جایی شاغل شود.
زائران منتظر بازگشایی مرزهای زمینی نباشند
مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه تا دیروز 12 هزار ویزای اربعین صادر شده است، گفت: همه زائران اربعین باید به صورت هوایی به عراق سفر کنند و از مراجعه به مرزهای زمینی بپرهیزند. به گزارش فارس، براساس توافق صورت گرفته با عراق سهمیه ایران در ایام اربعین ۶۰ هزار نفر است و خبری از افزایش سهمیه نیز نیست. اعزام زائران ایرانی به عراق در ایام اربعین هم از امروز ۲۸ شهریورماه آغاز میشود و با توجه به توصیه ستاد اربعین همه زائران تا دهم مهرماه باید به کشور برگردند.
امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه روند ثبتنام از متقاضیان زیارت اربعین در بیشتر استانها به اتمام رسیده است، اظهار داشت: سهمیه هر استان برای اعزام به زیارت اربعین بر اساس تعداد زائران سالهای گذشته مشخص شده است و با توجه به اعلام کمیته اعزام ستاد اربعین، ثبتنام از متقاضیان زیارت اربعین در بسیاری از استانها به اتمام رسیده است.
با این وجود، در برخی از استانها که هنوز تعداد متقاضیان تکمیل نشده است، امکان ثبتنام در سامانه سماح وجود دارد.کوثری با بیان اینکه بر اساس توافقهای صورت گرفته هزینه بلیت رفت و برگشت زوار اربعین ۵ میلیون تومان است، تصریح کرد: بلیت یکطرفه به عراق ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است که ما به زائران توصیه میکنیم برای رفتن به عراق بلیت رفت و برگشت تهیه کنند تا علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، در تأمین امنیت زوار نیز مشکلی نداشته باشیم.
البته زائران اربعین میتوانند به صورت زمینی هم از طریق مرز مهران نیز به کشور بازگردند که ما به همه زوار اربعین توصیه میکنیم ترجیحاً به صورت هوایی و در بازه زمانی پیش بینی شده یعنی تا ۱۰ مهرماه به کشور بازگردند.
زائران منتظر بازگشایی مرزهای زمینی نباشند
مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه تا دیروز 12 هزار ویزای اربعین صادر شده است، گفت: همه زائران اربعین باید به صورت هوایی به عراق سفر کنند و از مراجعه به مرزهای زمینی بپرهیزند. به گزارش فارس، براساس توافق صورت گرفته با عراق سهمیه ایران در ایام اربعین ۶۰ هزار نفر است و خبری از افزایش سهمیه نیز نیست. اعزام زائران ایرانی به عراق در ایام اربعین هم از امروز ۲۸ شهریورماه آغاز میشود و با توجه به توصیه ستاد اربعین همه زائران تا دهم مهرماه باید به کشور برگردند.
امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه روند ثبتنام از متقاضیان زیارت اربعین در بیشتر استانها به اتمام رسیده است، اظهار داشت: سهمیه هر استان برای اعزام به زیارت اربعین بر اساس تعداد زائران سالهای گذشته مشخص شده است و با توجه به اعلام کمیته اعزام ستاد اربعین، ثبتنام از متقاضیان زیارت اربعین در بسیاری از استانها به اتمام رسیده است.
با این وجود، در برخی از استانها که هنوز تعداد متقاضیان تکمیل نشده است، امکان ثبتنام در سامانه سماح وجود دارد.کوثری با بیان اینکه بر اساس توافقهای صورت گرفته هزینه بلیت رفت و برگشت زوار اربعین ۵ میلیون تومان است، تصریح کرد: بلیت یکطرفه به عراق ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است که ما به زائران توصیه میکنیم برای رفتن به عراق بلیت رفت و برگشت تهیه کنند تا علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، در تأمین امنیت زوار نیز مشکلی نداشته باشیم.
البته زائران اربعین میتوانند به صورت زمینی هم از طریق مرز مهران نیز به کشور بازگردند که ما به همه زوار اربعین توصیه میکنیم ترجیحاً به صورت هوایی و در بازه زمانی پیش بینی شده یعنی تا ۱۰ مهرماه به کشور بازگردند.
اخبـــار
وزیر دفاع: قادر به ارتقای رزمی به شکل جهشی هستیم
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با همدلی و انسجام نیروهای مسلح قادر خواهیم بود در مسیر ارتقای رزمی بهشکل جهشی حرکت کنیم. به گزارش ایرنا، سرتیپ محمدرضا آشتیانی روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح سومین نمایشگاه بینالمللی صلح و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه جنگ، گفت: بشر در طول تاریخ خود همیشه با دو نگاه به قدرت مواجه بوده است. یک قدرتی که متکی به خداوند و انبیای الهی است که قدرتی واقعی است و قدرت دیگری که در طول تاریخ بشر با آن مواجه بوده، قدرت متکی به شیطان، قدرت پوشالی، متکی به ابزار و ادوات دنیایی است.
وزیر دفاع با بیان اینکه قدرتهای پوشالی در طول تاریخ محکوم به شکست بودهاند، افزود: الان میبینید امریکا که داعیه قدرت جهانی دارد چه روندی را در منطقه دنبال میکند و میبینید با چه ضعف و خفتی مجبور شد که افغانستان را ترک کند.
سرتیپ آشتیانی ادامه داد: مردم افغانستان از سوی امریکا غیر از بدبختی، فلاکت، نکبت و خونریزی چیزی ندیدند اما با همه این احوال هر اتفاقی که الان در منطقه میافتد و معادلاتی که در سطح منطقه رخ میدهد سرانجام به شکست آنها منجر شده است. این موضوع نشان میدهد قدرت پوشالی شکست خورده و قدرتی که متکی به خداست همواره در تمامی معادلات با اقتدار و پیروزی همراه است. وی خاطرنشان کرد: در وزارت دفاع در پی قدرتآفرینی هستیم. نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزههای آمادگی نیروهای مسلح و در سناریوسازیهای آینده و همینطور در افزایش قدرت منطقهای نقشآفرینی میکند که بخشی به صنعت دفاعی و بخشی به نیروی انسانی کارآمد و آماده برمیگردد. وزیر دفاع اضافه کرد: با همدلی و انسجام نیروهای مسلح قادر خواهیم بود در مسیر ارتقای رزمی بهشکل جهشی حرکت کنیم. سرتیپ آشتیانی درباره دیدارهایش با فرماندهان نیروهای مسلح، گفت: آنها در این دیدارها برای همدلی و حرکت در مسیر ارتقای توان رزم و کمک به وزارت دفاع اعلام آمادگی کردند و قول دادیم که از آنها حمایت و پشتیبانی کنیم. وی، مهمترین رسالت وزارت دفاع را پشتیبانی از نیروهای مسلح عنوان کرد و افزود: وزارت دفاع با کمک به دفاع و دیپلماسی دفاعی، در حوزه پشتیبانیهای تجهیزاتی و تسلیحاتی و توسعه توانمندی دفاعی کشور گام برمیدارد.
سفیر ایران در چین اعلام کرد
ارسال ۱۲ میلیون دوز واکسن برای سه تا ۱۷ سالهها بزودی
محمد کشاورززاده، سفیر ایران در چین در گفتوگویی اعلام کرد که ظرف یکی دو هفته آینده ۱۲ میلیون دوز واکسن کرونا مناسب سنین سه تا ۱۷ سال به کشور ارسال خواهد شد که برای شروع مدارس و واکسیناسیون دانشآموزان لازم است. وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفتوگو میکرد، افزود: حداکثر تا یک ماه و نیم آینده هم در حدود ۶۰ میلیون دوز واکسن دیگر در حال تهیه و ارسال به ایران است. کشاورززاده در پاسخ به این سؤال که آیا این واکسنها مربوط به قراردادهای قبلی است یا جدید؟ عنوان کرد: هر مقدار که خریدیم ارسال کردیم. قراردادها به روز است و هرچقدر درخواست کردیم ظرف یکی دو هفته کارهای آن انجام شده است. درخواستی نبوده که انجام نشده باشد. وی خاطرنشان کرد: الان تولیدات کارخانه بهتر شده و مسیر مالی مشخص و مطمئنی را برای دریافت واکسن تعریف کردهایم و روی ریل افتاده است. به عنوان مثال نامه ۱۲ میلیون دوز واکسن را دیروز دریافت کردیم و ظرف یکی دو هفته آینده ارسال خواهد شد. سفیر ایران در پکن یادآور شد: تماسهای اخیر آقای رئیسی رئیس جمهوری و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و مذاکراتی که صورت گرفت، این روند را سرعت بخشید و مشکلی در ارتباط با واکسن نخواهیم داشت.
عضویت در «شانگهای» و میدان بازی در آسیا
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
پذیرش عضویت ایران در اجلاس سازمان همکاریهای منطقهای «شانگهای» رویداد مهمی است که در بیست و یکمین نشست این نهاد چندجانبه رقم خورد و زمینه حضور پررنگ ایران را در جمع بازیگران مهم آسیایی فراهم کرد. خاصه آنکه یکی از مهمترین وجوه مهم سیاست خارجی دولت سیزدهم، تعمیق مناسباتش در حوزه منطقه تعریف شده و بهرهمندی از ظرفیتهای مغفول بویژه در عرصه اقتصادی در آسیا را هدف قرار داده است.
اگرچه نمیتوان تمایل چین و روسیه به پذیرش درخواست ایران برای عضویت در شانگهای را در فرایند رقابت تنگاتنگ بلوک شرق و غرب نادیده گرفت اما ایران در طراحی سیاست جدید آسیایی خود فارغ از گشوده شدن کلاف سردرگم برجام رویکرد مستقلی تعریف کرده و میکوشد به رابطه خود با کشورهای آسیا جنبه راهبردی ببخشد. عضویت دائم در سازمان همکاریهای منطقهای شانگهای مقدمه خوبی برای نیل به این هدف به شمار میآید. بهرهمندی از حدود یک سوم جمعیت جهان و بخش بزرگ منطقه اوراسیا با منابع پرشمار انرژی و قرار گرفتن در یک موقعیت ژئواستراتژیک میان دو قطب پیشرفته اقتصادی جهان یعنی شرق آسیا و غرب اروپا، سازمان همکاری شانگهای را در جایگاه مهمی نشانده است.
اینک دولت سیزدهم با شعار سیاست خارجی متوازن با اولویت قرار دادن آسیا و منطقه بر سر کار آمده و این در حالی است که ایران در میان کشورهای آسیا به عنوان حوزهای که اهمیت ویژهای از منظر سیاسی و اقتصادی برایش دارد، با پیچیدگیهای متعددی مواجه است. واقعیت تعمیق روابط تهران و مسکو که در نوع خود میتواند اثرات مثبت و منفی توأمانی بر روابط ایران و کشورهای حوزه آسیا بگذارد و نیز اختلافات سیاسی و گاه قلمرویی این کشورها با یکدیگر از جمله این پیچیدگیها به شمار میآید. اما اتخاذ سیاست بیطرفانه و میانجیگرانه در موضوعات اختلافی و طرحریزی همکاریهای مشترک اقتصادی جدیدی که مهمترینشان در ایجاد کریدورهای حمل و نقل تجلی مییابد، از تأثیرگذارترین رویکردهایی است که میتواند در روابط ایران با کشورهای آسیا بازتاب پیدا کند.
دسترسی ایران به بازارهای گسترده کشورهای عضو این سازمان بزرگ همکاری که بخش قابلتوجهی از جمعیت جهان و منابع آن را در خود جای دادهاند و تقویت روابط مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی با این کشورها هموارکننده مسیری است که ایران در تحقق منافع اقتصادی خود دنبال میکند. پکن در شرایط کنونی پس از واشنگتن دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار میرود و سرعت بالای رشد اقتصادی این کشور، چشمانداز پیشی گرفتناش از امریکا را در کمتر از دو دهه آینده به تصویر میکشد. از طرف دیگر روسیه و هند نیز در زمره قدرتهای بزرگی به شمار میآیند که مسیر رشد و توسعه در زمینههای سیاسی و اقتصادی را با سرعت قابل ملاحظهای طی میکنند.
حضور دائم ایران در این سازمان میتواند سبب ساز پیوند اقتصادیاش با اقتصاد کشورها و مناطق پیرامونی شود و وسعت بزرگی در حوزههای جغرافیایی مختلف از شرق و جنوب شرق آسیا، منطقه آسیای مرکزی و روسیه ایجاد کند که بیتردید در محقق کردن منافع اقتصادی آن تأثیرگذار خواهد بود. گسترش همکاریها در حوزه انرژی و زمینه مناسب جهت ایجاد ائتلافهای جدید از جمله در اوپک گازی، حفظ و گسترش بازار مصرفی بزرگ و پایدار برای نفت و صادرات غیرنفتی و رفع مطالبات تکنولوژیک و منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنعتی با توجه به ظرفیت کشورهای عضو و همچنین ایجاد یک بازار جایگزین بزرگ و بادوام جهت توسعه صادرات کشور بویژه در برابر بازارهای تحریمی، اقدام به منظور افزایش وابستگی چین و هند به منابع انرژی نفت و گاز ایران از جمله از طریق پیگیری خط لوله گاز به پاکستان و هند و بازتعریف نقش استراتژیک ایران در کریدور ارتباطی و حمل و نقل شمال به جنوب و غرب به شرق از مهمترین پیامدهای اقتصادی عضویت دائم کشورمان در اجلاس همکاریهای شانگهای به شمار میرود. از مصادیق اقتصادی نگاه به شرق در دیپلماسی آسیایی میتوان به برنامه جامع همکاریهای راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد که موقعیت اقتصادی ایران در شانگهای را نیز تقویت میکند. پیمانی که عملاً ایران را از منافع کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز بهرهمند خواهد کرد. پکن در سیاست بلندمدت منطقهای خود، احیای جاده ابریشم را دنبال میکند تا جاده اقتصادی خود را با هدف تحقق اهداف جهانیاش هموار سازد. حال آنکه ایران در این مسیر یک بازیگر ژئواستراتژیک محسوب میشود و گذار جاده ابریشم از خاورمیانه و ادامه مسیر به سوی اروپا، آفریقا و آسیای غربی اهمیت آن را به عنوان یک شریک تجاری مطمئن برای پکن افزون میسازد.
به هر ترتیب دولت سیزدهم درصدد است با پیگیری اجرایی شدن اصول توافق شده در این پیمان بلندمدت، روابطی را که طی 25 سال گذشته در حاشیه و بیم و امید قرار داشته است در مسیر تبدیل شدن به روابطی راهبردی از منظر سیاسی و اقتصادی قرار دهد. دستاوردی که اهمیت آن با به ثمر رسیدن طرحهای زیرساختی چون کریدورهای حمل و نقل در آینده بیش از پیش نمود خواهد یافت.
افزون بر وجه اقتصادی باید به چتر حمایتی در حوزههای سیاسی و امنیتی این اتحادیه برای ایران اشاره کرد که میتواند حمایت قابل ملاحظهای را برای روزهای بحرانی ایران به ارمغان آورد و میدان بازی را جهت کسب و پیگیری منافع ملی و ایفای نقش منطقهای ایران ایجاد کند. چه چین و روسیه که دو عضو از پنج عضو دائم شوراى امنیت سازمان ملل به شمار میآیند، در روزهای پر تب و تاب پس از خروج امریکا از برجام پشتوانه سیاسی خوبی برای مواجهه ایران با تقابل جوییهای دولت دونالد ترامپ در صحنههای بینالمللی بودهاند.
فارغ از ابعاد اقتصادی و سیاسی عضویت در شانگهای، عمیقتر شدن همکاریهای امنیتی ایران و اعضای این سازمان را میتوان از دیگر نتایج حضور دائم کشورمان در این سازمان به شمار آورد. شکلگیری فضای مناسب جهت ایجاد طرح نظام امنیت دسته جمعی با هدف مقابله با حضور قدرتهای فرامنطقهای و حتی مهیا کردن امکان پیگیری مطلوب و فعالتر رژیم حقوقی و امنیتی دریای خزر از دستاوردهای امنیتی این رویداد است. بهرهمندی ایران از موقعیت ژئوپولیتیک که آن را به عنوان بهترین کشور در ثقل ارتباطات سیاسی، اقتصادی و حمل و نقل منطقه نشانده است و عضویت دائم در شانگهای و تمرکز بر ترمیم مناسبات در حوزه آسیایی و یافتن راهکارهایی که ورای تحریمها تسهیل کننده پیگیری اهدافش متناسب با شرایط منطقهای و بینالمللی باشد، میتواند کشورمان را در نقطه کانونی مناسبات و مرکز ارتباطی قرار دهد.
گسترش روابط دیپلماتیک مؤثر با اغلب کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه، نقطه عزیمتی است که دولت سیزدهم در منطقه دنبال خواهد کرد. دیپلماسیای که با قرار گرفتن روند اجرای توافق هستهای بر سراشیبی، فرصت برداشتن گامهای بلندتری را نیز در پیش رو خواهد داشت. تردیدی وجود ندارد که پایان پرونده هستهای و آزاد شدن انرژی متمرکز برای به ثمر رساندن برجام موج تازهای از روند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را فراهم میآورد که طبیعتاً بخشی از آن در مراوده با کشورهای حوزه آسیا پدیدار خواهد شد.
خبرنگار دیپلماسی
پذیرش عضویت ایران در اجلاس سازمان همکاریهای منطقهای «شانگهای» رویداد مهمی است که در بیست و یکمین نشست این نهاد چندجانبه رقم خورد و زمینه حضور پررنگ ایران را در جمع بازیگران مهم آسیایی فراهم کرد. خاصه آنکه یکی از مهمترین وجوه مهم سیاست خارجی دولت سیزدهم، تعمیق مناسباتش در حوزه منطقه تعریف شده و بهرهمندی از ظرفیتهای مغفول بویژه در عرصه اقتصادی در آسیا را هدف قرار داده است.
اگرچه نمیتوان تمایل چین و روسیه به پذیرش درخواست ایران برای عضویت در شانگهای را در فرایند رقابت تنگاتنگ بلوک شرق و غرب نادیده گرفت اما ایران در طراحی سیاست جدید آسیایی خود فارغ از گشوده شدن کلاف سردرگم برجام رویکرد مستقلی تعریف کرده و میکوشد به رابطه خود با کشورهای آسیا جنبه راهبردی ببخشد. عضویت دائم در سازمان همکاریهای منطقهای شانگهای مقدمه خوبی برای نیل به این هدف به شمار میآید. بهرهمندی از حدود یک سوم جمعیت جهان و بخش بزرگ منطقه اوراسیا با منابع پرشمار انرژی و قرار گرفتن در یک موقعیت ژئواستراتژیک میان دو قطب پیشرفته اقتصادی جهان یعنی شرق آسیا و غرب اروپا، سازمان همکاری شانگهای را در جایگاه مهمی نشانده است.
اینک دولت سیزدهم با شعار سیاست خارجی متوازن با اولویت قرار دادن آسیا و منطقه بر سر کار آمده و این در حالی است که ایران در میان کشورهای آسیا به عنوان حوزهای که اهمیت ویژهای از منظر سیاسی و اقتصادی برایش دارد، با پیچیدگیهای متعددی مواجه است. واقعیت تعمیق روابط تهران و مسکو که در نوع خود میتواند اثرات مثبت و منفی توأمانی بر روابط ایران و کشورهای حوزه آسیا بگذارد و نیز اختلافات سیاسی و گاه قلمرویی این کشورها با یکدیگر از جمله این پیچیدگیها به شمار میآید. اما اتخاذ سیاست بیطرفانه و میانجیگرانه در موضوعات اختلافی و طرحریزی همکاریهای مشترک اقتصادی جدیدی که مهمترینشان در ایجاد کریدورهای حمل و نقل تجلی مییابد، از تأثیرگذارترین رویکردهایی است که میتواند در روابط ایران با کشورهای آسیا بازتاب پیدا کند.
دسترسی ایران به بازارهای گسترده کشورهای عضو این سازمان بزرگ همکاری که بخش قابلتوجهی از جمعیت جهان و منابع آن را در خود جای دادهاند و تقویت روابط مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی با این کشورها هموارکننده مسیری است که ایران در تحقق منافع اقتصادی خود دنبال میکند. پکن در شرایط کنونی پس از واشنگتن دومین اقتصاد بزرگ جهان به شمار میرود و سرعت بالای رشد اقتصادی این کشور، چشمانداز پیشی گرفتناش از امریکا را در کمتر از دو دهه آینده به تصویر میکشد. از طرف دیگر روسیه و هند نیز در زمره قدرتهای بزرگی به شمار میآیند که مسیر رشد و توسعه در زمینههای سیاسی و اقتصادی را با سرعت قابل ملاحظهای طی میکنند.
حضور دائم ایران در این سازمان میتواند سبب ساز پیوند اقتصادیاش با اقتصاد کشورها و مناطق پیرامونی شود و وسعت بزرگی در حوزههای جغرافیایی مختلف از شرق و جنوب شرق آسیا، منطقه آسیای مرکزی و روسیه ایجاد کند که بیتردید در محقق کردن منافع اقتصادی آن تأثیرگذار خواهد بود. گسترش همکاریها در حوزه انرژی و زمینه مناسب جهت ایجاد ائتلافهای جدید از جمله در اوپک گازی، حفظ و گسترش بازار مصرفی بزرگ و پایدار برای نفت و صادرات غیرنفتی و رفع مطالبات تکنولوژیک و منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنعتی با توجه به ظرفیت کشورهای عضو و همچنین ایجاد یک بازار جایگزین بزرگ و بادوام جهت توسعه صادرات کشور بویژه در برابر بازارهای تحریمی، اقدام به منظور افزایش وابستگی چین و هند به منابع انرژی نفت و گاز ایران از جمله از طریق پیگیری خط لوله گاز به پاکستان و هند و بازتعریف نقش استراتژیک ایران در کریدور ارتباطی و حمل و نقل شمال به جنوب و غرب به شرق از مهمترین پیامدهای اقتصادی عضویت دائم کشورمان در اجلاس همکاریهای شانگهای به شمار میرود. از مصادیق اقتصادی نگاه به شرق در دیپلماسی آسیایی میتوان به برنامه جامع همکاریهای راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین اشاره کرد که موقعیت اقتصادی ایران در شانگهای را نیز تقویت میکند. پیمانی که عملاً ایران را از منافع کریدور اقتصادی چین و پاکستان نیز بهرهمند خواهد کرد. پکن در سیاست بلندمدت منطقهای خود، احیای جاده ابریشم را دنبال میکند تا جاده اقتصادی خود را با هدف تحقق اهداف جهانیاش هموار سازد. حال آنکه ایران در این مسیر یک بازیگر ژئواستراتژیک محسوب میشود و گذار جاده ابریشم از خاورمیانه و ادامه مسیر به سوی اروپا، آفریقا و آسیای غربی اهمیت آن را به عنوان یک شریک تجاری مطمئن برای پکن افزون میسازد.
به هر ترتیب دولت سیزدهم درصدد است با پیگیری اجرایی شدن اصول توافق شده در این پیمان بلندمدت، روابطی را که طی 25 سال گذشته در حاشیه و بیم و امید قرار داشته است در مسیر تبدیل شدن به روابطی راهبردی از منظر سیاسی و اقتصادی قرار دهد. دستاوردی که اهمیت آن با به ثمر رسیدن طرحهای زیرساختی چون کریدورهای حمل و نقل در آینده بیش از پیش نمود خواهد یافت.
افزون بر وجه اقتصادی باید به چتر حمایتی در حوزههای سیاسی و امنیتی این اتحادیه برای ایران اشاره کرد که میتواند حمایت قابل ملاحظهای را برای روزهای بحرانی ایران به ارمغان آورد و میدان بازی را جهت کسب و پیگیری منافع ملی و ایفای نقش منطقهای ایران ایجاد کند. چه چین و روسیه که دو عضو از پنج عضو دائم شوراى امنیت سازمان ملل به شمار میآیند، در روزهای پر تب و تاب پس از خروج امریکا از برجام پشتوانه سیاسی خوبی برای مواجهه ایران با تقابل جوییهای دولت دونالد ترامپ در صحنههای بینالمللی بودهاند.
فارغ از ابعاد اقتصادی و سیاسی عضویت در شانگهای، عمیقتر شدن همکاریهای امنیتی ایران و اعضای این سازمان را میتوان از دیگر نتایج حضور دائم کشورمان در این سازمان به شمار آورد. شکلگیری فضای مناسب جهت ایجاد طرح نظام امنیت دسته جمعی با هدف مقابله با حضور قدرتهای فرامنطقهای و حتی مهیا کردن امکان پیگیری مطلوب و فعالتر رژیم حقوقی و امنیتی دریای خزر از دستاوردهای امنیتی این رویداد است. بهرهمندی ایران از موقعیت ژئوپولیتیک که آن را به عنوان بهترین کشور در ثقل ارتباطات سیاسی، اقتصادی و حمل و نقل منطقه نشانده است و عضویت دائم در شانگهای و تمرکز بر ترمیم مناسبات در حوزه آسیایی و یافتن راهکارهایی که ورای تحریمها تسهیل کننده پیگیری اهدافش متناسب با شرایط منطقهای و بینالمللی باشد، میتواند کشورمان را در نقطه کانونی مناسبات و مرکز ارتباطی قرار دهد.
گسترش روابط دیپلماتیک مؤثر با اغلب کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه، نقطه عزیمتی است که دولت سیزدهم در منطقه دنبال خواهد کرد. دیپلماسیای که با قرار گرفتن روند اجرای توافق هستهای بر سراشیبی، فرصت برداشتن گامهای بلندتری را نیز در پیش رو خواهد داشت. تردیدی وجود ندارد که پایان پرونده هستهای و آزاد شدن انرژی متمرکز برای به ثمر رساندن برجام موج تازهای از روند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را فراهم میآورد که طبیعتاً بخشی از آن در مراوده با کشورهای حوزه آسیا پدیدار خواهد شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رسیدگی به شکایت خانواده شهدای هستهای علیه امریکاییها
-
استقبال مجلس از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای
-
عراق شرایط ورود زائران ایرانی را اعلام کرد
-
اخبـــار
-
عضویت در «شانگهای» و میدان بازی در آسیا
اخبارایران آنلاین