هجدهمین طرح تخفیف فصلی از نهم مردادماه جاری آغاز میشود
ثبتنام کتابفروشان علاقهمند برای شرکت در تابستانه کتاب
افزایش سقف خرید هر متقاضی تا 300 هزار تومان
اهالی کتاب و کتابدوستان بزودی شاهد برپایی دور دیگری از طرح تخفیف فصلی خواهند بود؛ بنابر فراخوان خانه کتاب و ادبیات ایران ثبتنام کتابفروشان برای شرکت در تابستانه کتاب از سهشنبه گذشته آغازشده است.
تخفیف 20 درصدی برای هجدهمین دوره
بهزودی، از نهم مردادماه جاری شاهد برپایی هجدهمین دوره این طرح حمایتی وزارت ارشاد برای توزیع یارانه میان علاقهمندان کتابخوانی خواهیم بود، طرحی که طی دورههای برگزاریاش مشارکت جمع قابل توجهی از کتابفروشان سراسر کشور را رقم زده است. این استقبال در حالی صورت گرفته که در دورههای نخست اغلب اهالی کتاب آن را مسکن موقتی برای وضعیت نشر میخواندند. بااینحال بهتبع شرایط اقتصادی نشأت گرفته از تحریمها و از سویی محدودیتها و اوضاعی که کرونا طی یکسال و نیم اخیر برای صنعت نشرمان رقم زده، شرایط بهگونهای پیش رفته که اغلب ناشران و کتابفروشان بر ضرورت حمایتهای اینچنینی برای حفظ حیات صنعت نشرمان تأکید میکنند. البته آنان همچنان این قبیل طرحها را کافی نمیدانند اما معتقدند که در اوضاع فعلی از این طریق میتوان به روشن ماندن چراغ نشر تا ورود به ثبات اقتصادی کمک کرد. بهارانه کتاب با ثبتنام 921 کتابفروشی از سراسر کشور همراه شد که البته از این تعداد 887 کتابفروشی تأیید شدند که 206 کتابفروشی در شهرستانها و 681 کتابفروشی هم در مراکز استانها بودند. آنطور که در آمار خانه کتاب و ادبیات ایران هم درج شده، این تعداد گویای افزایش حضور و مشارکت 33 درصدی کتابفروشیها در مقایسه با بهارانه کتاب سال گذشته بوده است. بهار سال 99 تنها 667 کتابفروشی شرکت کردند. میزان تخفیف درنظر گرفته شده برای تابستانه کتاب 1400 برای کتابهای عمومی، کودک و نوجوان و همچنین دانشگاهی برابر با 20 درصد است. آنطور که در فراخوان آمده، هجدهمین دوره این طرح از نهم مرداد آغاز میشود و تا پانزدهم همین ماه، برابر با یک هفته هم ادامه خواهد داشت.
افزایش 50 درصدی اعتبار برپایی طرح این دوره
اما خبر خوب برای مخاطبان کتاب اینکه با توجه به افزایش قیمتها، سقف خرید برای هر خریدار برابر با 300 هزار تومان در نظر گرفته شده و از سویی سقف بهرهمندی هر نفر از یارانه هم 60 هزار تومان است. این در حالی است که در دوره قبل، سقف خرید برای هر متقاضی برابر با 200 هزار تومان بود، در این هجدهمین طرح تخفیف فصلی کتاب شاهد افزایش
50 درصدی اعتبار یارانه اعطاشده از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد روبهرو خواهیم بود. با توجه به محدودیتها و ضرورتهای برآمده از کرونا، مدیریت پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در زمان طرح برعهده واحدهای صنفی است. البته شرایطی در نظر گرفتهشده تا علاقهمندان قادر به خرید غیرحضوری هم باشند که شرایط آن در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران درج شده است. گفتنی است که کتابفروشان علاقهمند سراسر کشور به شرکت در تابستانه کتاب میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی خانه کتاب و ادبیات ایران نسبت به ثبتنام در این دوره از طرحهای توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشیها اقدام کنند.
رکوردشکنی «دینامیت» در دوران کرونا
فرهنگی/ با اکران فیلم کمدی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی سینما از خواب عمیق اکران نوروزی بیرون آمد و امیدواریها برای اکران تابستان قوت گرفت. این فیلم که اکران آن از 10 تیرماه آغاز شد، با گذر از مرز فروش 4 میلیارد و 800 میلیون تومانی رتبه نخست جدول فروش سال 1400 را از آن خود کرده است. با توجه به فشارها و شرایط اجتماعی جامعه پیش از این هم پیشبینی میشد که این فیلم با داشتن فضای مفرح و بهره بردن از حضور بازیگرانی چون پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر و محسن کیایی پتانسیل بالای جذب مخاطب را دارد. این فیلم کمدی طنز با این میزان فروش در عین حال عنوان پرفروشترین فیلم اکران شده در دوران کرونا را از آن خود کرده است. بیشترین آمار فروش در شرایط کرونا پیش از این با مجموع فروش 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به «شنای پروانه» اولین تجربه فیلمسازی محمد کارت اختصاص داشت؛ فیلمی که البته از باز و بسته شدن مدام سینما ضربه سنگینی خورد و نتوانست آمار بالای فروش را ثبت کند.
آغاز اکران آنلاین «خورشید»
فیلم سینمایی «دینامیت» در حالی در کمتر از یک ماه و در شرایط قرمز کرونایی توانست به این میزان فروش دست پیدا کند که مجموع فروش فیلمهای اکران نوروزی پس از 5 ماه به این رقم میرسد. بر همین اساس سازندگان فیلم «خورشید» تصمیم گرفتند همزمان با اکران عمومی، اکران آنلاین را نیز تجربه کنند. اکران آنلاین این فیلم از ساعت 20 پنجشنبه 31 تیرماه آغاز شده است. روایت مجید مجیدی از کودکان کار با یک میلیارد و 480 میلیون فروش پس از «دینامیت» در رتبه دوم اکران امسال قرار دارد. طبق گزارش سامانه سمفا، «هفتهای یک بار آدم باش» با فروش یک میلیارد و 300 میلیون تومان در جایگاه سوم قرار دارد. در رده بعدی فیلم «تک خال» به کارگردانی مجید مافی قرار دارد که حدود 950 میلیون تومان بلیت فروخته است. «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی در مدت حدود 5 ماه فروشی کمتر از 200 میلیون تومان داشته است. کمترین میزان فروش فیلمهای اکران نوروز به فیلم «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد تعلق دارد که 90 میلیون فروش داشته است. از 30 تیرماه فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیهکنندگی محمدرضا شریفینیا و «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیهکنندگی علی قائم مقامی به چرخه اکران اضافه شده است. اکران «مدیترانه»ساخته هادی حاجتمند از اواسط هفته آغاز خواهد شد. پیش از این قرار بود فیلم سینمایی «مورچهخور» بهکارگردانی شاهد احمدلو و تهیهکنندگی کیان بابائیان و «زد و بند» به کارگردانی داوود نوروزی و تهیهکنندگی مقصود جباری به سینماها بیایند که گویا سازندگان این دو فیلم با توجه به وضعیت بلاتکلیف سالنهای سینما فعلاً از اکران منصرف شدهاند. همچنین وعده داده شده بود که فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک به تهیهکنندگی محمدرضا مصباح از ابتدای محرم به ترکیب اکران اضافه شود اما به نظر میرسد نمایش این فیلم هم به زمان دیگری موکول شود. «شنای پروانه» محمد کارت، «آن شب» کوروش آهاری، «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان، «آقای سانسور» علی جبارزاده و «پیشی میشی» حسین قناعت دیگر فیلمهایی هستند که با وجود عرضه در نمایش خانگی، نمایششان همچنان در برخی سینماها ادامه دارد.
امیدواری به رکوردشکنی «قهرمان»
«دینامیت» ساخته مسعود اطیابی احتمالاً در هفته آینده با گذر از مرز 5 میلیارد، دومین حمایت مالی را از سازمان سینمایی دریافت خواهد کرد. تمام فیلمهایی که از 10 تیرماه اکران میشوند اگر فروششان از مبلغ ۲ میلیارد تومان عبور کند، یکمیلیارد تومان بهعنوان کمک دریافت میکنند و پس از فروش ۵ میلیارد تومان، کمک یک و نیم میلیاردی هم به آن اضافه میشود و در مجموع دو و نیم میلیارد تومان به این آثار پرداخت میشود. اگرچه با این میزان فروش، «دینامیت» دل بسیاری را به رونق گیشه سینما گرم کرد اما نباید از این واقعیت هم غافل شد که طبق نظر کارشناسان این فیلم و همچنین «شنای پروانه» در شرایط عادی میتوانست چند برابر این میزان فروش را طی این ایام تجربه کند. با همه این احوال فروش خوب «دینامیت» میتواند سازندگان دیگر فیلمهای کمدی با پتانسیل جذب مخاطب را ترغیب به اکران فیلمشان کند. این امیدواریها تنها معطوف به فیلمهای طنز نیست و با توجه به وعده اکران «قهرمان» تازهترین ساخته اصغر فرهادی در پاییز امسال و کنجکاویهای ایجاد شده برای تماشای این فیلم بویژه پس از حضور در جشنواره کن، پیشبینیها این است که این فیلم هم همچون فیلم «گذشته» رکورد پرفروشترین فیلم سال را از آن خود کند. سعید خانی مدیر دفتر خانه فیلم که پخش داخلی فیلم «قهرمان» را برعهده دارد درباره برنامهریزی برای اکران این فیلم گفت: «اکران فیلم اصغر فرهادی باید هماهنگ با اکران جهانیاش باشد و باید با فرهادی برای اکران تصمیم بگیریم اما همه دغدغهمان این است که فیلم را پاییز اکران کنیم. اینکه چه زمانی از پاییز باشد هنوز معلوم نیست اما قطعاً این فیلم پاییز اکران میشود.»
تماشای «خورشید» در خانه
اکران آنلاین «خورشید» مجید مجیدی در حالی از پنجشنبه شب در پلتفرمهای نمایشی آنلاین آغاز شده است که زمزمههای آن از اواخر فروردینماه به گوش میرسید. یکی از پلتفرمهای اینترنتی تبلیغ اکران آنلاین این فیلم را در صفحه خود بدون تاریخ مشخص و با عنوان «بزودی» درج کرد و پس از انتشار این خبر در ایسنا با تکذیب سازندگان این بخش حذف شد. در همان ایام صاحبان دیگر فیلمهای اکران نوروزی در گفتوگو با «ایران» به ادامه اکران عمومی تأکید کردند و از اکران آنلاین فیلمشان در ماههای آینده خبر دادند. «خورشید» البته پیشتاز اکران آنلاین در بین فیلمهای اکران نوروزی نیست. پیش از این فیلم و از اواسط تیرماه کمدی موزیکال «تک خال» به کارگردانی مجید مافی در پلتفرمهای اینترنتی اکران شد. در روزهای آینده احتمال میرود دیگر فیلمهای نوروزی بخصوص «خون شد» مسعود کیمیایی و «لاله» اسدالله نیکنژاد که فروش موفقی در گیشه نداشتند به این چرخه اضافه شوند. فرصت ناگزیر اکران آنلاین که با خطشکنی «خروج» ابراهیم حاتمیکیا در کانون توجه قرار گرفت و در ادامه بیش از ۲۰فیلم دیگر را هم با خود همراه کرد چند ماهی است دچار رکود شده و عمدتاً بهخاطر قاچاق آثار، فیلم تازهای در این فضا رونمایی نمیشود. عمر اکران آنلاین فیلمهایی که از چرخه اکران سینماها وارد این عرصه میشوند یک ماه است و پس از آن نسخه نمایش خانگی آنها عرضه میشود. قیمت بلیت اکران آنلاین که سال گذشته با بلیت ۱۲ هزار تومانی شروع شد با افزایش قیمت ناگهانی به ۳۰ هزار تومانی رسید که البته برای این بلیت، مبلغ ۲۷۰۰ تومان مالیات تعیین شده است. «خورشید» روایتی از زندگی چند نوجوان است که در تلاش برای کمک به خانواده و تأمین نیازهای زندگی هستند. فیلمنامه این اثر تحسین شده توسط نیما جاویدی و مجیدی مجیدی به نگارش در آمده و علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روحالله زمانی، شمیلا شیرزاد و ابوالفضل شیرزاد از جمله بازیگران آن هستند. این فیلم از نماوا و فیلیمو قابل دیدن است.
فرهنگی: علی قمصری آهنگساز و نوازنده تارایرانی در بیست و سومین برنامه از پروژه «تار ایرانی» سفری به اهواز داشته و میهمان مردمان خونگرم خوزستان شده است، خوزستانی که چند روزی است صدای مردم ایران شده و این روزها همه از بحران بیآبی خوزستان و کارون میگویند؛ این همصدایی و همسرایی علی قمصری را به اشتیاق واداشته تا «خوناب» را بنوازند. او در قطعه خوناب (دم-ماء) از بیقراریای سخن میگوید که او را از گیلان به اهواز کشاند.
پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده علی قمصری و با محوریت تارنوازی، طراحی و در حال اجرا است. قمصری در این پروژه به استانها و شهرهای مختلف کشورمان سفر میکند و در هر شهر به تارنوازی میپردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به شکل تصویری ضبط و منتشر میشود.
اما این نوازنده و آهنگساز در شرح اجرای خود در اهواز در صفحه رسمی خود نوشته است: «بیقراریای که مرا از گیلان به اهواز کشاند، در خاک خوزستان به این قطعه تبدیل شد. اصلاً در مسیر خوزستان به اینکه چه باید نواخت، فکر نمیکردم. میدانستم حسی که دارم مسیر را برای خلق هموار میکند. حسم غم تنها نبود، ترکیبی از غم، خشم کنشگر بودن
بی قراری و عصیان بود.»
این آهنگساز «خوناب» را برای مردم خوزستان نواخت و گفته است: «خوناب» مانند پازلی پراکنده که تکههایش از گیلان تا اهواز متولد شده، در لحظه، یعنی زمان اجرا کامل شد؛ چراکه بسیاری از ملودیهای تار کاملاً بداهه است خوزستان خارج از نوبت، «تار ایرانی» را میهمان خود کرد تا این اثر را در بخشهای خشک شده خوزستان ضبط کنیم. سوء مدیریت بعضی شهرهای این استان سرشار از رودخانه را با بحران آب و معیشت مواجه کرده. به طوری که اهالی شهرهایی که پر از منابع نفت، آب و گاز هستند، خود از حداقل امکانات محرومند. من به عنوان یک انسان نمیتوانم در برابر این کوتاهیها سکوت کنم. قطعه «خوناب» را دو روز پیش تحت تأثیر این شرایط در خاک خوزستان ساختم و با هنرمندان خوزستانی و با استفاده نمادین از دبههای آب اجرا کردیم. خودم نیز با توجه به اینکه مردم خوزستان با حداقلها میسازند، تنها با سیم بم تار این قطعه را اجرا کردم. چرا که سیم بم، در نواختن کمترین استفاده را دارد. جملات اولی هم مربوط به قطعه فولکلور عربی «حیک» است که به صورت کند شده اجرا کردم.»
او تاکنون به شهرهایی مانند قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خرمآباد، بروجرد، سنندج، صحنه، کنگاور و قوچان سفر کرده است. قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد. یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب میکند، معمولاً براساس ملودیهای معروف آن منطقه است.
قطعهای جدید به نام «بال رؤیایی عشق» از همایون شجریان منتشر شد. او در حساب رسمی خود در اینستاگرام نوشت این اثر به دختران همدم که تحت سرپرستی یک مؤسسه خیریه توانبخشی هستند، تقدیم میشود. این اثر با آهنگسازی کیوان ساکت، تنظیم برای ارکستر غلامرضا صادقی، شعر فریدون مشیری، طرح گرافیک بیژن جناب و خوشنویسی مجتبی سبزه تولید شده است.
جشنواره سینمایی پراد- فرانسه، از امسال بخش مسابقهای ایجاد کرده که قرار است هرساله برنامهای ویژه زنان کشورهای گوناگون در آن گنجانده شود و اولین دوره این برنامه به سینمای ایران اختصاص داده شد که شامل بخش مسابقه کوتاه بود. با پایان این رویداد سینمایی، برندگان این بخش نیز معرفی شدند و دیپلم ویژه هیأت داوران به فیلم «زرد خالدار» ساخته باران سرمد، جایزه دوم به فیلم «فلاشر» ساخته پانتهآ مهدینیا (۵۰۰ یورو) و جایزه اول به فیلم «به هیچ کس نگو» به کارگردانی سحر ستوده (۸۰۰ یورو) رسید./ ایسنا
مراسم بزرگداشت محمدرضا باطنی زبانشناس، نویسنده، فرهنگنویس و مترجم فقید به صورت مجازی برگزار میشود. این مراسم روز یکشنبه (سوم مرداد/ ۲۵ جولای) از ساعت ۲۱ به وقت ایران (۱۸:۳۰ به وقت اروپای مرکزی) برگزار خواهد شد. محمدرضا باطنی متولد سال ۱۳۱۳ در اصفهان بود که ۲۱ اردیبهشتماه پس از مدتی تحمل بیماری در ۸۷ سالگی از دنیا رفت./ خبرآنلاین
مراسم رونمایی از رمانهای ایتالیایی «برای رفتن به آن دنیا خیلی زود است» و «عشق در دوران نفرت» در شب الیزابتا پاسکا و پائولو توردی برگزار میشود. به گزارش ایسنا، ششصد و سیزدهمین شب از شبهای بخارا به رونمایی از این دو رمان ایتالیایی اختصاص یافته است که از ساعت ۱۷ امروز به صورت مجازی برگزار میشود. مجله بخارا که پیشتر شبهایی را برای نویسندگان ایتالیایی، ازجمله اومبرتو اکو، لوییجی پیراندلو، کورتزیو مالاپارته، اینیاتسیو سیلونه، ایتالو کالوینو، بپه فنویلو، کارلو کلودی، آنتونیو تبوکی، آلبرتو موراویا و استفانو بنی و... برگزار کرده بود حالا شبی را به بررسی زندگی و آثار الیزابتا پاسکا و پائولو توردی اختصاص داده است. / ایبنا
بیست و سومین جشنواره بینالمللی قصهگویی شامل پنح بخش «ملی»، «بینالملل»، «برترین قصههای کشور»، «قصه زندگی من» (۹۰ ثانیه) و «پادکست» است. بر همین اساس بخش «پادکست» تا ۵ مرداد و بخش «قصه ۹۰ ثانیه» این دوره از جشنواره تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ تمدید شد. «پادکست» بخش جدیدی است که برای اولین بار در جشنواره بینالمللی قصهگویی فرصتی تازه برای آن دسته از علاقهمندان به قصهگویی را فراهم کرده است تا از طریق ابزارهای نوین به ترویج این هنر بپردازند. این دوره از جشنواره قصهگویی به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www. kanoonfest. ir نسبت به ثبتنام و ارسال آثار خود در بخشهای «پادکست» و «قصه ۹۰ ثانیه» اقدام کنند.
نگاهی به برنامه دستانداز شبکه نسیم
شوخی با تلویزیون
سید رضا صائمی
منتقد
حالا به جرأت میتوان شهاب عباسی را یک طنزپرداز مؤلف تلویزیونی دانست که سبک و ساختار ویژه خود را در تولید مجموعههای طنز یا طنزهای آیتمی خلق کرده است. جنس کارهای او نه به آثار مهران مدیری در مجموعههای آیتمیاش شباهت دارد نه شبیه مجموعههای طنز رضا عطاران، سعید آقاخانی و سروش صحت است. مسأله نه قیاس بین آنهاست نه حتی کم و کیف آثار او، گرچه میتوان در این باره هم به نقد و تحلیل پرداخت. مسأله این است که فارغ از اینکه کیفیت طنز او چگونه است یا آن را میپسندیم یا نه، شیوه پردازش و ساختار طنازانه او از «خنده بازار» تا «دست انداز» از هویت و امضایی مستقل برخوردار است و سبکی متمایز برای خود ایجاد کرده است.
«دست انداز» با ساختاری جدید در شش آیتم صورتبندی شده که اغلب شوخی با خود تلویزیون و برنامههای آن است. رویکردی که پیش از نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و مثلاً هنوز تصویر فریدون جیرانی و مسعود فراستی برنامه هفت یا تصویر عمو قناد در حافظه تصویری مخاطب تداعی میشود. اساساً بخشی از موفقیت برنامههای شهاب عباسی از جمله «دست انداز» دقت و ظرافت آن در شبیهسازی کاراکترها و شخصیتهاست که این شبیهسازی در دو ساحت صورت میگیرد. یکی در چهرهپردازی و گریم و دیگری در رفتارشناسی و بازتولید کنشهای کاراکترها. گاهی این شباهت و نزدیکی به قدری زیاد است که در نگاه اول با اصل برنامه یا کاراکتر اشتباه گرفته میشود. مثلاً نگارنده در همین برنامه «دست انداز» در مواجهه اول با آیتم مربوط به بهمن هاشمی یک لحظه تصور کردم که خود واقعی اوست. ماهیت طنازانه برنامه نیز بر همین شیبهسازی و در واقع جعل واقعیت بنا میشود. به این معنا که ما نه با کمدی موقعیت و کمدی کلامی روبهرو هستیم که بیشتر با خوانش و روایتی کاریکاتوری از کاراکترها مواجه میشویم. گرچه رگههایی از طنز کلامی هم در آیتمها وجود دارد اما کمدی ماجرا بیشتر در شبیه سازیهای قوی یا اغراق در تقلید از شخصیتها و سلبریتیهای تلویزیون و موسیقی است. مثلاً تقلید و شبیهسازی از دو خواننده پاپ محمد علیزاده و امید حاجیلی هم بهدلیل شباهت ظاهری و فیزیکی بازیگران به آنها که هر دو را شهاب عباسی خودش اجرا کرده و هم در بازسازی طنازانه ترانههای آنها که طنز کلامی ماجرا را شکل میدهد موجب جذابیت و خنده مخاطب میشود. از این حیث گزافه نیست که بگوییم طنز و کمدی موجود در برنامه «دست انداز» بیش از هر چیزی کمدی مبتنی بر زبان بدن است و بازیگران با تکیه بر دو ظرفیت یکی گریم و شبیهسازی فیزیکی و دیگری استفاده درست از زبان بدن برای تقلید رفتاری از کاراکترها به خلق طنازانه دست میزنند. شاید از این حیث عنوان «دست انداز» برای این برنامه عنوانی معنادار و نمادین باشد. گرچه در این میان نباید توانمندی بازیگران این برنامه را در هویت بخشی به کاراکترها و خلق کمدی ماجرا فراموش کرد. کاش در سری جدید از بازیگران جدیدی هم استفاده میشد تا هم قابلیتهای طنازانه تازهای محک میخورد و هم حضور بازیگران تکراری، موقعیت کمیک لحظه را ممکن است با ملال همراه سازد. همچنانکه عدم استفاده از فضای بیرون از لوکیشن نیز میتواند کلیت برنامه را تخت و یکنواخت کند و از تنوع بصری آن بکاهد. به هر حال باید دست اندرکاران «دست انداز» به برخی از نقاط ضعف خود هم توجه کنند از جمله تکراری بودن برخی آیتمها و متنها که استمرار آن ممکن است برای مخاطب دافعه برانگیز باشد و شیرینی خود را از دست بدهد.
برنامه «دست انداز» بواسطه شوخی با برنامهها یا چهرههای تلویزیونی به نوعی آشنایی زدایی دست میزند اما این یک آشنایی زدایی طنازانه است که بواسطه اغراق و تقلید یا خوانش کاریکاتوری صورت میگیرد. مخاطب چون هر دو سوی ماجرا را میشناسد به شکل ناخودآگاه در ذهن خود دست به قیاس اصل و جعل آیتمها دست زده و از این قیاس سرگرم شده، میخندد و لذت میبرد. ضمن اینکه میتوان برنامهای مثل «دست انداز» را بهدلیل شوخی با تلویزیون یک برنامه خودانتقادی درون رسانهای هم دانست که میتواند تحمل نقد یا فرهنگ نقدپذیری را بالا برده و خود تلویزیون را به میانجی نقد یا شوخی با تلویزیون بدل کند. در این معنا میتوان خنده و خردمندی را دوسویه یک دستانداز طنازانه دانست.