نرخ جدید ورودی به موزههای خراسان رضوی ابلاغ شد
مشهد - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نرخ جدید ورودی گردشگران داخلی و خارجی به موزهها و اماکن فرهنگی - تاریخی این استان اعلام شد. ابوالفضل مکرمیفر افزود: براساس بخشنامه اعلامی معاونت توسعه و مدیریت این وزارتخانه نرخ ورود به موزههای درجه یک و اماکن تاریخی، فرهنگی همانند موزه بزرگ خراسان و موزه و آرامگاه فردوسی به مبلغ ۵۰ هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی مبلغ یک میلیون ریال مصوب شده است. وی ادامه داد: مبلغ ۴۰ هزار ریال نیز برای موزههای درجه ۲ نظیر موزههای مردمشناسی بابت بازدیدکنندگان داخلی و ۵۰۰ هزار ریال برای گردشگران خارجی و توریستها ابلاغ شده است. هماکنون بیش از ۷۰۰ موزه فعال در کشور وجود دارد که حدود ۱۴ درصد از این تعداد در استان خراسان رضوی قرار دارد. این استان با ۹۴ موزه فعال رتبه دوم کشور را در این زمینه دارد.
آغازخرید توافقی زعفران در خراسان جنوبی بالاتر از قیمت بازار
بیرجند- مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی از آغاز خرید توافقی زعفران در استان خبر داد و اظهار کرد: مقرر شد در مرحله نخست، زعفران از نوع دسته را در مرکز استان به صورت توافقی خریداری کنیم. وحید ضیائیان احمدی گفت: با توجه به افت قیمت زعفران در بازار فعلی، خرید توافقی در مرکز استان با حدود 5 درصد بیشتر از قیمت کنونی بازار آغاز شد. به گزارش ایسنا، وی افزود: خرید زعفران از نوع دسته را در مرکز استان آغاز کردیم که با توجه به اینکه قیمت بازار حدود شش میلیون و 600 است، اما در مرکز خرید توافقی زعفران تا 7 میلیون تومان هم خریداری میکنیم. ضیائیان احمدی بیان کرد: در روزهای آینده تلاش میکنیم انواع دیگر زعفران را هم خریداری کنیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید زعفران توافقی فقط در مرکز استان انجام میشود، افزود: برنامهریزی شده در صورت امکان بجز مرکز استان در شهرستانهای قائن و سرایان هم خرید توافقی انجام شود. ضیائیان احمدی اظهار کرد: در مرحله نخست قرار است تا 150 کیلوگرم زعفران از نوع دسته را خریداری کنیم. کشاورزان میتوانند برای تحویل زعفران خود به تعاون روستایی مرکز استان مراجعه کنند.
گفتوگوی «ایران» با نخستین بانوی راهدار کشور در گردنههای برفگیر لرستان
این زن دل از جاده نمیکند
زهره افشار
خبرنگار
عشق به رانندگی «مهناز بهرامی» تنها راهدار زن کشور را به گردنههای برفگیر الیگودرز لرستان کشاند. حالا او چندین سال است همپای همکاران مرد در سرما و گرما مشغول به خدمت در جادههای لرستان است.
میگوید از زمان کودکی در روستای جهان خوش الیگودرز زمانی که در کنار 3 برادر و 6 خواهرش بازی میکرد عشق رانندگی داشت. همیشه پای بازیهای پسرانه مخصوصاً رانندگی بود. حتی وقتی مجبور میشده با خواهرانش خاله بازی کند، ترجیح میداده در قامت یک پدر که ماشین سنگین دارد بازی کند.
مهناز بهرامی به «ایران» میگوید: از همان دوران کودکی پشت تراکتور پدرم مینشستم. قدم آنقدر کوتاه بود که بسختی مزرعه را میدیدم. حتی در پشت دار قالی در تصوراتم فکر میکردم در حال رانندگی هستم. خلاصه رانندگی ماشین سنگین همه فکر و ذکرم بود. چون روستایی بودم، میدانستم برای رسیدن به آرزویم چقدر باید سختی بکشم. سالها گذشت و عشق به رانندگی سبب شد پس از گرفتن دیپلم در سال 85 به فکر راهاندازی نخستین تاکسی تلفنی زنان در لرستان بیافتم. اما همه حتی پدرم و دیگر اعضای خانواده و مسئولان استان مخالف بودند. سنگاندازی میکردند اما من عزمم را جزم کرده بودم. وقتی دیدم در استان نتیجهای نمیگیرم به تهران آمدم و به نهاد ریاست جمهوری رفتم. شاید باور نکنید 20 روز تمام آنجا بست نشستم و برخواستهام پافشاری کردم. بالاخره نامهای در دست داشتم که میگفت مشکلی برای راهاندازی تاکسی تلفنی زنان در لرستان نیست. در نهایت سال 86 مجوز آن را گرفتم. اما این اوج آرزوی بانوی لرستانی نبود. بهرامی میگوید پس از آن به فکر گرفتن گواهینامه پایه یک افتادم تا بتوانم به آرزویم که رانندگی ماشین سنگین بود برسم. وقتی به اداره راهنمایی و رانندگی رفتم همه با تعجب مرا نگاه میکردند و واکنشها به این تصمیم من خیلی خوشایند نبود ولی من کسی نبودم که تسلیم شود. در سال 90 در آزمونی که حدود 60 نفر آقا شرکت کرده بودند توانستم گواهینامه پایه یک را در بخش فنی در جلسه اول و بخش تپه را در جلسه دوم پشت سر بگذارم. از این به بعد بود که خانوادهام مرا باور کردند و با کمک آنها و وامی که گرفتم توانستم یک کامیون کشنده چینی بخرم. چند سالی برای یکی دو شرکت، گاز مایع حمل میکردم. چون ماشینام چینی بود و خرجش بالا، خیلی درآمد خوبی نداشتم. جالب است بدانید هیچگاه در سفرهای جادهای هیچ وردست یا شاگردی نداشتهام. همیشه به تنهایی به دل جاده زدهام. حدود دو سال پیش بود که به سرم زد بهعنوان راهدار و راننده در راهداری خدمت کنم. به سراغ فرماندار الیگودرز رفتم و درخواستم را مطرح کردم. از حق نگذریم ایشان نه تنها مرا تشویق کرد بلکه راه را هم برایم باز کرد. بهرامی تصریح میکند: در راهداری میگفتند شما خانمی به درد راهداری نمیخوری بیا به ما در امور اداری کمک کن که برای من قابل قبول نبود. در حال حاضر نیز حدود دو سال است که در منطقه الیگودرز بهعنوان راهدار مشغول هستم و هم با ماشین خاور به لکهگیری آسفالت جاده به همکارانم کمک میکنم و هم روی برف روب کار میکنم. اینجا گاهی ارتفاع برف به 3متر میرسد اما با عشق کار میکنم و هرگز از کار کردن در شرایط سخت خسته نشدهام. او میگوید:«رانندگان جادهای که من در آنجا کار میکنم با تعجب مرا نگاه میکنند و برخیها ماشینها نگه میدارند و مرا تشویق میکنند یا عکس یادگاری میگیرند. خانم بهرامی میگوید: سالهاست دوستان و خانواده به او مرد مردا میگویند. بهجای تبریک روز زن او در روز مرد منتظر دریافت سیل پیامکها از طرف آشنایان است. وی تأکید میکند: خوشحالم که به خانمهایی که علاقهمند به کارهای مردانه هستند بویژه خانمهای روستایی ثابت کردم که عشق بهکار جنسیت نمیشناسد و اگر برای هدفشان سختی بکشند بالاخره موفق میشوند.
نامگذاری خیابانی در انزلی بهنام اسطوره باشگاه ملوان
بندر انزلی - خیابانی در بندر انزلی بهنام بهمن صالح نیا اسطوره فوتبال این شهر نامگذاری شد.
بهگزارش ایلنا، با پیشنهاد و نامه نگاری باشگاه ملوان بندرانزلی و موافقت کمیته نامگذاری و تغییر نام معابر بندرانزلی، نام خیابان جنب استادیوم تختی انزلی به خیابان بهمن صالح نیا تغییر کرد.
مراسم رونمایی از تابلوی خیابان بهمن صالح نیا در حضور خود این پیشکسوت فوتبال، مدیر عامل، سرمربی، جمعی از پیشکسوتان باشگاه ملوان و مسئولان شهرستان انجام شد.
کاهش ذخایر آب سد همدان در فصل اوج مصرف
همدان - معاون بهرهبرداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اعلام کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ذخایر سد اکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشدار داد: مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان خوب نیست.
به گزارش شرکت آبوفاضلاب استان همدان، حمیدرضا نیکداد اظهار کرد: در حال حاضر ذخایر آبی سد اکباتان حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب بوده که این رقم نشان میدهد تنها ۴۰ درصد از ظرفیت سد پرآب شده در حالی که حجم آب ذخیره شده در مدت مشابه سال گذشته چیزی در حدود ۱۸.۵ میلیون مترمکعب بوده است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تأمین میشود وامیدواریم با افزایش نزولات جوی در روزهای پیش رو کمبود ذخایر آبی تا حدودی جبران شود، ادامه داد: چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب شرب مصرفی شهر را تأمین کنیم وضعیت نامناسب خواهد بود و مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است.
نیکداد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا به یکباره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهرها و روستاها بودیم، افزود: شستوشوی مرتب دستها و رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم، موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و از جمله استان همدان شد.
وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سالجاری از سوی دیگر باعث کاهش ذخایر آبی استان شده است، خاطرنشان کرد: فقر منابع آبی زیرزمینی و سطحی به طور حتم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقهای استان برگزار شده است. این مقام مسئول با اشاره به آیینهای نوروزی و رسم خانه تکانی، تصریح کرد: اگرچه این آیین یکی از آیینهای نیکوی سنتی ایرانی است اما با توجه به شوک مصرفی آب در این ایام از سال، تقاضا داریم هم استانیهای عزیز این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روزهای پایانی سال نکنند.
اما و اگرهای صدور مجوزهای ساخت و ساز در 80 شهر استان اصفهان
یک سوم بافت فرسوده اصفهان دارای ارزش تاریخی است
حمیرا حیدریان
خبرنگار
اصفهان بهعنوان یکی از قدیمیترین شهرهای ایران دارای بافت تاریخی ارزشمندی است. بافتی که بهگواه اسناد تاریخی با شروع روند شهرسازی مدرن از زمان پهلوی دوم و با احداث خیابانهایی مانند عبدالرزاق در دل بافت تاریخی روند تخریب آن آغاز و طی سالهای گذشته با سرعت بیشتری همچنان ادامه دارد. تخریبهایی که بیاطلاعی مسئولان و شهروندان از ارزش بافت، نبود فرهنگسازی مناسب، ارزشافزوده زمین، مشکلات اقتصادی و تورم سبب شده تا روند تخریب، شتاب دو چندان پیدا کند وآسیب جدی به سیما و منظر این شهر تاریخی وارد کند.
بهگفته کارشناسان میراث فرهنگی، تا حدود 25 سال پیش5000 خانه تاریخی در بافت قدیمی اصفهان وجود داشت، بافتی که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد.
از پل مارون تا میدان انقلاب، از پل بزرگمهر تا سبزه میدان، از میدان طوقچی به فلکه شهدا و منطقه جلفای شهر اصفهان. این معابر و میادین تنها بخشی از محدوده بافت قدیمی شهر اصفهان را تشکیل میدهند. از مجموع 6000 هکتار بافت فرسوده استان اصفهان، دو هزار و 400 هکتار یعنی نزدیک به یک سوم آن دارای ارزش تاریخی است.
اما همزمان با توسعه شهرها و تبدیل مناطق فرسوده به مدرن، بافتهای تاریخی اصفهان قربانی آتش این ساخت و سازهای بیرویه شد تا با تخریب خانههای تاریخی، کوچههای قدیمی هر روز کوچک و کوچکتر شوند.
در این میان محدودیت ابزارهای بازدارنده دستگاههای اجرایی برای حفظ بافتهای تاریخی اصفهان در مقابل رشد بیرویه ساخت و سازها را نباید نادیده گرفت. این موضوع یکی از چالشهای این روزهای «شهرموزه اصفهان» به حساب میآید. چالشی که ساخت و سازها و ارتفاعهای نامعمول در حریم آثار تاریخی اصفهان همانند پل خواجو، چهارباغ، میدان نقش جهان، بقعه جعفریه و بافتهای تاریخی دیگر شهرهای استان اصفهان بهوجود آورده و بهمنظر و نمای شهر خدشه وارد کرده است. مهمترین سؤال این گزارش این است. در صدور مجوزهای ساخت و سازها در بافتهای تاریخی، چه میزان بر حفظ نما و سیمای سنتی بافت تأکید میشود؟
80 شهر و 73 روستا در اصفهان در بافت تاریخی قرار دارند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتوگو با «ایران» میگوید: واقعیت این است که امروزه در محدوده آثار تاریخی پلاکهایی وجود دارد که با توجه به حریم این بافتها، چگونگی ساخت و ساز آنها باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام شود. ارتفاع بنا نیز طبق قانون ساخت و ساز هر نوع بنا در جوار و حریم بافت تاریخی باید کمتر از ۸ متر باشد تا سیما، منظر و معماری بناها دچار لطمه نشود. پس از استعلام؛ بررسیها به شهرداری ابلاغ و طبق قوانین تعیین شده اجازه ساخت و ساز با ضوابط مشخص داده میشود.
فریدون اللهیاری با بیان اینکه در صدور مجوز برای ساخت و ساز در بافتهای تاریخی نهایت تلاش برای جلوگیری از آسیب به این بافتها صورت میگیرد، میگوید: در حال حاضر 80 شهر و 73 روستا بهعنوان بافت تاریخی شناسایی شدهاند و میتوان گفت که استان اصفهان دارای پهنه بافت تاریخی گستردهای است. در برخی شهرها دهها هکتار از اراضی شهر در بافت تاریخی قرار دارد که ضوابط برای حفظ منظر و سیمای آنها یکسان نیست و اما ساخت و سازها در این بافتها کنترل میشود. آنچه حائز اهمیت است اینکه حریم و قوانین موجود در این حوزه محدود است و نیازمند سیاستی کلان در سطح کشوری و استانی است. برای اینکه اقدامات عملیاتی و فنی بهتری برای جلوگیری از آسیب زدن به بافتهای تاریخی انجام شود؛ بررسی و مطالعه قوانین از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری و... ضروری است.
وی با اشاره به اینکه امضای یک تفاهمنامه میان میراث فرهنگی و شهرداری میتواند راهی به سمت احیای منطبق با بافت تاریخی شهرها باشد، اظهار میدارد: یکی از مهمترین اقدامات ما مشخص کردن محدوده حریم بافت تاریخی است که ساخت و سازهای غیرمجاز در آن ممنوع اعلام شده است. تا چند سال قبل فقط حدود ۱۶۰ بنا دارای حریم مصوب تاریخی بودند که این تعداد در حال حاضر به بیش از ۵۰۰ اثر رسیده است. این امر نشانه دغدغه و پیگیری میراث فرهنگی در این حوزه است. ضمن اینکه حساسیتهای افکار عمومی به این موضوع و وجود بازتابی که بهدنبال موارد تخلف در رسانهها منتشر میشود، خود عامل بازدارندهای در این خصوص شده است.
این مسئول ادامه میدهد: در توسعه باید نگاهها متحول شود و تغییر کند. زمانی این نگرش وجود داشت که میراث فرهنگی را مانع توسعه میشناختند و مفهومی که از توسعه در نظر بود، یعنی اینکه همه چیز را نوسازی کنیم، تغییر دهیم و بافتهایمان را از بین ببریم. ولی بعدها به این نتیجه رسیدیم که وقتی از توسعه صحبت میکنیم، مؤلفههای مختلفی دارد و حفظ میراث فرهنگی یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه پایدار است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی به ساخت و سازهای متعدد از جمله ساخت مجتمع نیوشا در حریم دولتخانه صفوی، هتل کوچه ارفعی در چهارباغ، ساخت وساز در حریم پل خواجو که سیما و منظر شهر تاریخی اصفهان را تحت الشعاع قرار داده است، اشاره و تصریح میکند: متأسفانه این اتفاقات افتاده است اما نسبت به گذشته، تغییرات زیادی رخ داده و این تغییر نیز حاصل فرهنگسازی است. میتوان گفت فضا نسبت به چند سال پیش متحول شده است و امروز کمتر شاهد این هستیم که پروژههای کلانشهری با نادیده گرفتن میراث فرهنگی آسیبهای گسترده و جبرانناپذیری به میراث فرهنگی وارد میکنند.
اللهیاری بیان میکند: آنچه مسلم است در بسیاری از اقدامات عمرانی و توسعهای که در اصفهان انجام گرفته است، توجهی به حوزه میراث فرهنگی نشده است مثل تونل مترو که از زیر چهارباغ و کنار سی وسه پل عبور کرد. اما تمام سعی ما بر این است تا هر نوع ساخت و ساز در بافتهای تاریخی با رعایت موازین قانونی و با توجه بهمنظر و سیمای آن بافت صورت گیرد.
مرمت بافتهای تاریخی راهی برای شکوفایی اقتصادی اصفهان
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان نیز درگفتوگو با «ایران» میگوید: نزدیک به 237 پهنه مصوب کلانشهر اصفهان دارای بافت ناکارآمد است. همچنین 44 پهنه نیز از نوع بافت تاریخی در این کلانشهر وجود دارد که از نظر بعد مساحت بالغ بر 21 درصد آن جزو بافت ناکارآمد مصوب است.
سید احمد حسینینیا با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر اصفهان بیشتر در مناطق یک و 3 شهرداری اصفهان و بخشی در مناطق پنج و شش شهرداری واقع شده است، میافزاید: بافتهای تاریخی نیازمند رویکردها و سیاستهای مداخله گرایانه ویژه است، این گونه بافتها همزمان با حفظ هویت و ارزشهای فرهنگی- تاریخی شهر باید شاخصها و کیفیتهای زندگی را برای ساکنان خود فراهم آورند تا توأمان با ارتقا در همه ابعاد بازآفرینی از جمله کالبدی، اجتماعی و اقتصادی، در جریان رشد و توسعه شهر نیز قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تاکنون بافتها بر اساس شاخصهای سه گانه ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری مشخص شدهاند، اظهار میدارد: درحال حاضر شورای عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی و تدوین شاخصهای جدید است که شاخصهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را نیز در شناسایی بافتها دخیل کند، ما در معاونت معماری و شهرسازی کمیتهای را با عنوان کمیته عالی ساماندهی بافتهای ناکارآمد راهاندازی کردیم تا بتوانیم بهعنوان سیاستگذار حوزه باز آفرینی در شهرداری اصفهان اقدامات را رصد و تسریع کنیم. این کمیته شامل معاونان شهردار اصفهان، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی، مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی، مدیران منطقه و سایر مدیران شهرداری است. هدف از تشکیل این کمیته هماهنگی امور بازآفرینی شهر اصفهان در سطح کلان است.
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه حفاظت، مرمت و باز زندهسازی بافت تاریخی اصفهان به پایداری و تجلی هویت نظام شهری کمک میکند، تصریح کرد: با برنامهریزی صحیح پیرامون بافتهای تاریخی، میتوان اقتصاد شهر را در سایه حضور گردشگران داخلی و خارجی شکوفا کرد.
وی با تأکید بر اینکه بافتهای تاریخی نیازمند رویکردها و سیاستهای مداخله ویژه هستند، خاطرنشان میکند: این گونه بافتها همزمان با حفظ هویت و ارزشهای فرهنگی و تاریخی شهر باید شاخصها و کیفیتهای زندگی را برای ساکنان خود فراهم آورد تا همراه با ارتقا در همه ابعاد بازآفرینی از جمله کالبدی، اجتماعی و اقتصادی، در جریان رشد و توسعه شهر نیز قرار گیرد.
ابزار اجرایی برای توقف پروژههای خلاف وجود ندارد
محمد بناییان، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز گفت: در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی با هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی سعی داریم محدودههای مشخص شده بافت تاریخی در طرحها و بناهای با ارزش تاریخی را شناسایی و در نقشهها لحاظ کنیم.
بناییان میافزاید: ما بهعنوان دبیر کمیسیون ماده ۵، بر اساس قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مرجع تغییرات در طرحهای تفصیلی هستیم. اگر درخواستی برای تغییر در ضوابط یا کاربری در طرحهای تفصیلی از طرف شهرداری به دبیرخانه ارجاع شود ما وظیفه بررسی آن را داریم. اگر جمیع شرایط را داشت، در جلسه کمیسیون ماده ۵ مصوبات اخذ و ابلاغ میشود.
وی تصریح میکند: در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز شهرها بر عهده ما گذاشته شده است. اگر از تخلفی در حوزه تاریخی مطلع شویم، بر اساس قانون وظیفه نظارت و صدور درخواست توقف آن پروژه با ما است.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: ما در هر مقطع زمانی که متوجه تخلفی شویم فوراً به شهرداری گزارش میدهیم، درخواست توقف پروژه را داده و تا رفع توقف پیگیر موضوع هستیم. متأسفانه راه و شهرسازی ابزار اجرایی برای توقف پروژهها را ندارد.
ناموزونی در سیما و منظر در ساخت و سازهای اصفهان
سیما روشن ضمیر، متخصص طراحی شهری و عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان نیز پیشتر گفته بود: مشکلات شهر اصفهان در زمینه سیما و منظر شهری در مقیاسهای مختلف متفاوت است، بهعنوان مثال در مقیاس یک خیابان، تک تک بناها و سبکهای معماری سعی در خودنمایی دارند. ایده مشخصی از نظر منظر شهری وجود ندارد، بنابراین در این مقیاس نحوه شکلگیری جدارهها و نماها در فضای یک شهر کلیتی جذاب از یک خیابان ارائه نمیکند. به علاوه هیچگونه تعریف و ضابطه مشخصی برای سیما و منظر شهر اصفهان در مقیاس کلان وجود ندارد، ضوابط مشخصی برای منظر و سیمای شهر تدوین نشده و تنها مطالبی در زمینه پهنهبندی ارتفاعی و نوع مصالح در خصوص نما و چشمانداز در طرح تفصیلی آورده شده است.
وی میگوید:«اصفهان شهری تاریخی و با اهمیت از نظر گردشگری است، اما چشماندازی هماهنگ و متناسب با این تعریف وجود ندارد. به علاوه طراحان و برنامهریزان در بیان تعاریف جزئی از سیما و منظر شهر درگیر کلیشهها هستند. بهعنوان مثال، دیدگاهها و ذهنیتها نسبت به بافت تاریخی معمولاً وارداتی است. در نتیجه بازآفرینی بافت تاریخی با اصالت و هویت آن سنخیت نداشته و حیات و سرزندگی بافت دچار چالش میشود.»
وی میافزاید: ممکن است یک بافت تاریخی یا یک موقعیت و فضای شهری در یک بازه زمانی مثلاً در دوره صفویه در اوج سرزندگی بوده باشد، اما در حال حاضر حیاتی دارد که با دوران گذشته متفاوت است. این حیات جزو ماهیت و اصالت بافت محسوب میشود، درنتیجه بازآفرینی باید به نحوی انجام شود تا حیات کنونی و ماهیت بافت تحتالشعاع قرار نگیرد و تبدیل به یک موزه شهری نشود.
بافت تاریخی و فرسوده پساز بازآفرینی نباید صرفاً تبدیل به یک پوستر شهری یا مکانی برای ارائه خدمات توریستی شود، بلکه برعکس زیست و هویت اصیل بافت با گردشگری گره خورده و به آن جذابیت میبخشد. بنابراین تک تک عناصر و لایههای بافت از جمله افراد، فعالیتها و کالبد باید در فرایند بازآفرینی مدنظر قرار گیرد.
نیم نگاه
بافت تاریخی و فرسوده پس از بازآفرینی نباید صرفاً تبدیل به یک پوستر شهری یا مکانی برای ارائه خدمات توریستی شود، بلکه برعکس زیست و هویت اصیل بافت با گردشگری گره خورده و به آن جذابیت می بخشد. بنابراین تک تک عناصر و لایههای بافت از جمله افراد، فعالیتها و کالبد باید در فرایند بازآفرینی مدنظر قرار گیرد