ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با تشکیل یک کمپین جهانی
فیس بوک به جنگ «کرونا» می رود
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کرونا بازار اخبار جعلی و ادعاهای نادرست را در سال ۲۰۲۰ بشدت داغ کرد و بههمین دلیل هم شبکههای اجتماعی مختلف تلاش کردند تا با این موضوع بهطور جدی برخورد کنند. در این میان فیسبوک بهدلیل گسترده بودن دامنه کاربرانش بیش از سایر شبکههای اجتماعی تلاش داشت تا اخبار جعلی و نادرست درباره بیماری، روشهای درمانی، آمار قربانیان این بیماری، اخبار مربوط به واکسن و... را حذف کند. هرچند همچنان انگشت اتهام عدهای به سوی این پلتفرم نشانه رفته ولی این شبکه اجتماعی، موفقیتهای بسیاری نیز بهدست آورده است. حالا در تازهترین اقدام، فیسبوک از کمپین و کارزاری بزرگ برای مقابله با اطلاعات نادرست درباره واکسن کرونا، ارتقای برنامههای ارتباطی با کاربران و همچنین تلاش برای توزیع سریعتر واکسن در جهان خبر میدهد.
هدیه ۱۲۰میلیون دلاری فیسبوک
فیسبوک برنامههایی برای کمک به عرضه واکسن کرونا در جهان ارائه داده است و در نظر دارد تا همزمان با برنامههای واکسیناسیون، یک کمپین جهانی را برای مبارزه با اطلاعات نادرست درباره کووید۱۹ برگزار کند. همانطور که پاک کردن اطلاعات نادرست که میتوانند تأثیرات مخربی بر سلامت بشر داشته باشند مهم است، جمعآوری اطلاعات از منابع رسمی و افزایش کانالهای دسترسی مردم به این اطلاعات نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
در همین راستا بتازگی «کانگ زینگ جین» رئیس حوزه بهداشت فیسبوک در یک پست وبلاگی نوشت: این غول دنیای فناوری در حال گسترش تلاشهای خود برای حذف ادعاهای نادرست در فیسبوک و اینستاگرام در مورد کووید۱۹ و واکسنهای ارائه شده یا در حال ساخت در جهان است. در ادامه این پست وبلاگی آمده است: همچنین فیسبوک اکنون برای عقب راندن افراد خاطی که اطلاعات غلط درباره واکسن کووید۱۹ منتشر میکنند، تبلیغات رایگان را به سازمانهای بهداشتی ارائه میدهد.
در ادامه این پست نیز نوشته شده است: بههمین منظور فیسبوک به سازمانهای غیرانتفاعی و آژانسهای سازمان ملل متحد 120 میلیون دلار اعتبار تبلیغاتی برای توزیع سریعتر واکسن و مشاورههای مراقبتهای بهداشتی اهدا خواهد کرد. بیشک اهدای چنین رقم نسبتاً بزرگی میتواند کار خرید و توزیع واکسن در جوامع کمتر توسعه یافته و فقیر را بسیار راحتتر کند.
«جین» همچنین در ادامه مطلب خود نوشته است: فیسبوک اکنون در حال آمادهسازی راهی میانبر برای شناسایی اطلاعات نادرست مربوط به کووید۱۹ و حذف اطلاعات جعلی مربوط به واکسنهای این بیماری تنفسی است. این بدان معنی است که ممکن است شروع به حذف گروهها و صفحاتی کنیم که در آنها ردپای اخبار ضد واکسن کووید۱۹ دیده میشود.
جین افزود: ما امروز بهدنبال مشاوره با سازمانهای بهداشتی برجسته از جمله سازمان جهانی بهداشت هستیم تا لیست ادعاهای دروغ و همچنین ادعاهای اضافی درباره کووید۱۹ و واکسنها را بدون هیچگونه تعصبی از پلتفرم خود حذف کنیم.
فیسبوک همچنین با دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز و AARP در ایالات متحده همکاری میکند تا ارتباطات خود را با جوامعی که ممکن است مصرف واکسن در آنها کم باشد، بهبود بخشد. در یک نظرسنجی که بتازگی توسط گروه تحقیقاتی دلفی دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه مریلند انجام شده، بیش از 50 میلیون پاسخ در مورد ماسک زدن و واکسیناسیون دریافت شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان تمایل کاربران در حوزههای جغرافیایی مختلف برای دریافت واکسن کووید۱۹ بسیار متفاوت است بهعنوان مثال 90 درصد مردم دانمارک برای دریافت واکسن ابراز علاقه کردند و این رقم برای آرژانتین به ۷۱ درصد میرسد، این درحالی است که کمتر از 60 درصد شهروندان سیاهپوست و امریکایی آفریقایی تبار نسبت به این موضوع ابراز تمایل کردند. فیسبوک میگوید که این پلتفرم تلاش میکند تا با ارائه اطلاعات درست، مردم نقاط محروم که به دلایل واهی از دریافت واکسن کرونا امتناع میکنند را به استفاده از این واکسنها تشویق کند.
یک نقشه جامع و پرکار
یکی دیگر از ایدههای فیسبوک در کارزار جدیدش، ادغام دادههای مرتبط با راهاندازی مراکز توزیع واکسن موجود در سراسر دنیا و ظرفیت عملکرد آنها در فناوریهای موجود نقشه فیسبوک است. درواقع همانطور که در طول انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا، فیسبوک نقشههای محلی را برای مردم در نظر گرفت تا ببینند کجا و چه زمانی میتوانند رأی دهند، برای اطلاعرسانی در زمینه مراکز توزیع واکسن نیز رویکرد مشابهی اتخاذ کرده است.
به این ترتیب هریک از کاربران فیسبوک در هر گوشه دنیا میتوانند از نزدیکترین محل توزیع یا تزریق واکسن مطلع شده و از امکانات آن استفاده کنند. فیس بوک پیش از این نیز در سال ۲۰۲۰ نقشه علائم کروناویروس در امریکا را منتشر کرد. به این ترتیب کاربران این شبکه اجتماعی در نقاط مختلف امریکا علائم بیماری خود را روی نقشه مشخص میکردند که البته این اطلاعات هر روز آپدیت میشد. نقشه علائم فیس بوک که برای پیشبینی میزان انتشار کرونا مورد استفاده قرار گرفت، هم به کاربران کمک کرد تا زودتر متوجه بیماری خود شوند و هم سازندگان واکسن از این دیتا بیشترین بهره را گرفتند تا با وجود جهش فراوان کووید۱۹، واکسنی مؤثر تولید کنند. این نقشه که ابتدا تنها برای امریکا طراحی شده بود بعدتر برای برخی دیگر از کشورها که کاربران آن تعامل مناسبی با فیسبوک داشتند نیز اجرایی شد.
حضور فعال ۲.۷۴میلیارد کاربر در فیسبوک
اما چرا ورود جدیتر فیسبوک به ماجرای توزیع گسترده واکسن کرونا در جهان و تشکیل یک کارزار تا این حد مورد توجه سازمان بهداشت جهانی و... قرار گرفته است؟ پاسخ را باید در تعداد بالای کاربران این شبکه اجتماعی در عرصههای مختلف جغرافیایی جستوجو کرد.
طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۱، در حال حاضر فیسبوک ماهیانه بیش از ۲ میلیارد و 740 میلیون کاربر فعال دارد که نشان از افزایش ۱۲درصدی سالانه تعداد کاربران دارد و این رقم بیش از مجموع کل جمعیت هندوستان و چین است. اگر فیسبوک بتواند با حذف اخبار جعلی درباره کووید۱۹بخش عمدهای از کاربران خود را از شر منتشرکنندگان اخبار فیک، خرافات و... نجات دهد و آنها را به ماسک زدن و تزریق واکسن تشویق کند، کار بسیار بزرگی انجام داده است.
گفتنی است امریکا و کانادا درمجموع تنها ۱۰درصد کاربران فعال روزانه فیسبوک را به خود اختصاص میدهند در حالی که این رقم در اروپا به ۴۰ درصد میرسد بهگونهای که در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک در اروپا به ۴۱۰ میلیون نفر رسید. همچنین ۴۲ درصد از کاربران فعال ماهانه فیسبوک در آسیا-پاسیفیک سکونت دارند، این درحالی است که در چین این شبکه اجتماعی در کنار شبکههای اجتماعی واتساپ، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب و... مسدود است. این آمار باز هم تأییدی بر اهمیت فعالیت فیسبوک در بحران کروناست.
یکی دیگر از مواردی که گفته میشود میتواند زمینه ساز موفقیت فیسبوک در این کارزار باشد، این است که این شبکه اجتماعی یکی از محبوبترین پلتفرمها در میان خانوارهای کم درآمد بهشمار میرود. ازسوی دیگر هرچند همه ردههای سنی از فیسبوک استفاده میکنند ولی سالمندان وضعیتی جالب توجه دارند. هرچند سالمندان کمترین گروه کاربران را در فیسبوک تشکیل میدهند ولی این گروه بیشترین رشد را در سال ۲۰۲۰ داشتهاند یعنی هر روز سالمندان بیشتری به فیسبوک جذب میشوند و همین موضوع برای فیسبوک بسیار حیاتی است چراکه میتواند در دوران کرونا بر زندگی آنها بسیار تأثیرگذار باشد.
همچنین این گزارش نشان میدهد که فیسبوک در مناطق روستایی بیشترین محبوبیت را در میان شبکههای اجتماعی دارد بهعنوان مثال ۶۶ درصد از بزرگسالان امریکایی در مناطق روستایی از فیسبوک استفاده میکنند و پس از آن یوتیوب با ۶۴ درصد و پینترست با ۲۶ درصد قرار دارند. با توجه به جمعیت روستاییان در جهان، این پلتفرم میتواند بیشترین تأثیرگذاری و اطلاعرسانی را برای آنها داشته باشد که موضوعی بسیار مهم است.
خبرنگار
شیوع کرونا بازار اخبار جعلی و ادعاهای نادرست را در سال ۲۰۲۰ بشدت داغ کرد و بههمین دلیل هم شبکههای اجتماعی مختلف تلاش کردند تا با این موضوع بهطور جدی برخورد کنند. در این میان فیسبوک بهدلیل گسترده بودن دامنه کاربرانش بیش از سایر شبکههای اجتماعی تلاش داشت تا اخبار جعلی و نادرست درباره بیماری، روشهای درمانی، آمار قربانیان این بیماری، اخبار مربوط به واکسن و... را حذف کند. هرچند همچنان انگشت اتهام عدهای به سوی این پلتفرم نشانه رفته ولی این شبکه اجتماعی، موفقیتهای بسیاری نیز بهدست آورده است. حالا در تازهترین اقدام، فیسبوک از کمپین و کارزاری بزرگ برای مقابله با اطلاعات نادرست درباره واکسن کرونا، ارتقای برنامههای ارتباطی با کاربران و همچنین تلاش برای توزیع سریعتر واکسن در جهان خبر میدهد.
هدیه ۱۲۰میلیون دلاری فیسبوک
فیسبوک برنامههایی برای کمک به عرضه واکسن کرونا در جهان ارائه داده است و در نظر دارد تا همزمان با برنامههای واکسیناسیون، یک کمپین جهانی را برای مبارزه با اطلاعات نادرست درباره کووید۱۹ برگزار کند. همانطور که پاک کردن اطلاعات نادرست که میتوانند تأثیرات مخربی بر سلامت بشر داشته باشند مهم است، جمعآوری اطلاعات از منابع رسمی و افزایش کانالهای دسترسی مردم به این اطلاعات نیز به همان اندازه اهمیت دارد.
در همین راستا بتازگی «کانگ زینگ جین» رئیس حوزه بهداشت فیسبوک در یک پست وبلاگی نوشت: این غول دنیای فناوری در حال گسترش تلاشهای خود برای حذف ادعاهای نادرست در فیسبوک و اینستاگرام در مورد کووید۱۹ و واکسنهای ارائه شده یا در حال ساخت در جهان است. در ادامه این پست وبلاگی آمده است: همچنین فیسبوک اکنون برای عقب راندن افراد خاطی که اطلاعات غلط درباره واکسن کووید۱۹ منتشر میکنند، تبلیغات رایگان را به سازمانهای بهداشتی ارائه میدهد.
در ادامه این پست نیز نوشته شده است: بههمین منظور فیسبوک به سازمانهای غیرانتفاعی و آژانسهای سازمان ملل متحد 120 میلیون دلار اعتبار تبلیغاتی برای توزیع سریعتر واکسن و مشاورههای مراقبتهای بهداشتی اهدا خواهد کرد. بیشک اهدای چنین رقم نسبتاً بزرگی میتواند کار خرید و توزیع واکسن در جوامع کمتر توسعه یافته و فقیر را بسیار راحتتر کند.
«جین» همچنین در ادامه مطلب خود نوشته است: فیسبوک اکنون در حال آمادهسازی راهی میانبر برای شناسایی اطلاعات نادرست مربوط به کووید۱۹ و حذف اطلاعات جعلی مربوط به واکسنهای این بیماری تنفسی است. این بدان معنی است که ممکن است شروع به حذف گروهها و صفحاتی کنیم که در آنها ردپای اخبار ضد واکسن کووید۱۹ دیده میشود.
جین افزود: ما امروز بهدنبال مشاوره با سازمانهای بهداشتی برجسته از جمله سازمان جهانی بهداشت هستیم تا لیست ادعاهای دروغ و همچنین ادعاهای اضافی درباره کووید۱۹ و واکسنها را بدون هیچگونه تعصبی از پلتفرم خود حذف کنیم.
فیسبوک همچنین با دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز و AARP در ایالات متحده همکاری میکند تا ارتباطات خود را با جوامعی که ممکن است مصرف واکسن در آنها کم باشد، بهبود بخشد. در یک نظرسنجی که بتازگی توسط گروه تحقیقاتی دلفی دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه مریلند انجام شده، بیش از 50 میلیون پاسخ در مورد ماسک زدن و واکسیناسیون دریافت شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که میزان تمایل کاربران در حوزههای جغرافیایی مختلف برای دریافت واکسن کووید۱۹ بسیار متفاوت است بهعنوان مثال 90 درصد مردم دانمارک برای دریافت واکسن ابراز علاقه کردند و این رقم برای آرژانتین به ۷۱ درصد میرسد، این درحالی است که کمتر از 60 درصد شهروندان سیاهپوست و امریکایی آفریقایی تبار نسبت به این موضوع ابراز تمایل کردند. فیسبوک میگوید که این پلتفرم تلاش میکند تا با ارائه اطلاعات درست، مردم نقاط محروم که به دلایل واهی از دریافت واکسن کرونا امتناع میکنند را به استفاده از این واکسنها تشویق کند.
یک نقشه جامع و پرکار
یکی دیگر از ایدههای فیسبوک در کارزار جدیدش، ادغام دادههای مرتبط با راهاندازی مراکز توزیع واکسن موجود در سراسر دنیا و ظرفیت عملکرد آنها در فناوریهای موجود نقشه فیسبوک است. درواقع همانطور که در طول انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا، فیسبوک نقشههای محلی را برای مردم در نظر گرفت تا ببینند کجا و چه زمانی میتوانند رأی دهند، برای اطلاعرسانی در زمینه مراکز توزیع واکسن نیز رویکرد مشابهی اتخاذ کرده است.
به این ترتیب هریک از کاربران فیسبوک در هر گوشه دنیا میتوانند از نزدیکترین محل توزیع یا تزریق واکسن مطلع شده و از امکانات آن استفاده کنند. فیس بوک پیش از این نیز در سال ۲۰۲۰ نقشه علائم کروناویروس در امریکا را منتشر کرد. به این ترتیب کاربران این شبکه اجتماعی در نقاط مختلف امریکا علائم بیماری خود را روی نقشه مشخص میکردند که البته این اطلاعات هر روز آپدیت میشد. نقشه علائم فیس بوک که برای پیشبینی میزان انتشار کرونا مورد استفاده قرار گرفت، هم به کاربران کمک کرد تا زودتر متوجه بیماری خود شوند و هم سازندگان واکسن از این دیتا بیشترین بهره را گرفتند تا با وجود جهش فراوان کووید۱۹، واکسنی مؤثر تولید کنند. این نقشه که ابتدا تنها برای امریکا طراحی شده بود بعدتر برای برخی دیگر از کشورها که کاربران آن تعامل مناسبی با فیسبوک داشتند نیز اجرایی شد.
حضور فعال ۲.۷۴میلیارد کاربر در فیسبوک
اما چرا ورود جدیتر فیسبوک به ماجرای توزیع گسترده واکسن کرونا در جهان و تشکیل یک کارزار تا این حد مورد توجه سازمان بهداشت جهانی و... قرار گرفته است؟ پاسخ را باید در تعداد بالای کاربران این شبکه اجتماعی در عرصههای مختلف جغرافیایی جستوجو کرد.
طبق آخرین آمار در سال ۲۰۲۱، در حال حاضر فیسبوک ماهیانه بیش از ۲ میلیارد و 740 میلیون کاربر فعال دارد که نشان از افزایش ۱۲درصدی سالانه تعداد کاربران دارد و این رقم بیش از مجموع کل جمعیت هندوستان و چین است. اگر فیسبوک بتواند با حذف اخبار جعلی درباره کووید۱۹بخش عمدهای از کاربران خود را از شر منتشرکنندگان اخبار فیک، خرافات و... نجات دهد و آنها را به ماسک زدن و تزریق واکسن تشویق کند، کار بسیار بزرگی انجام داده است.
گفتنی است امریکا و کانادا درمجموع تنها ۱۰درصد کاربران فعال روزانه فیسبوک را به خود اختصاص میدهند در حالی که این رقم در اروپا به ۴۰ درصد میرسد بهگونهای که در سال ۲۰۲۰ با شیوع کرونا تعداد کاربران فعال ماهانه فیسبوک در اروپا به ۴۱۰ میلیون نفر رسید. همچنین ۴۲ درصد از کاربران فعال ماهانه فیسبوک در آسیا-پاسیفیک سکونت دارند، این درحالی است که در چین این شبکه اجتماعی در کنار شبکههای اجتماعی واتساپ، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب و... مسدود است. این آمار باز هم تأییدی بر اهمیت فعالیت فیسبوک در بحران کروناست.
یکی دیگر از مواردی که گفته میشود میتواند زمینه ساز موفقیت فیسبوک در این کارزار باشد، این است که این شبکه اجتماعی یکی از محبوبترین پلتفرمها در میان خانوارهای کم درآمد بهشمار میرود. ازسوی دیگر هرچند همه ردههای سنی از فیسبوک استفاده میکنند ولی سالمندان وضعیتی جالب توجه دارند. هرچند سالمندان کمترین گروه کاربران را در فیسبوک تشکیل میدهند ولی این گروه بیشترین رشد را در سال ۲۰۲۰ داشتهاند یعنی هر روز سالمندان بیشتری به فیسبوک جذب میشوند و همین موضوع برای فیسبوک بسیار حیاتی است چراکه میتواند در دوران کرونا بر زندگی آنها بسیار تأثیرگذار باشد.
همچنین این گزارش نشان میدهد که فیسبوک در مناطق روستایی بیشترین محبوبیت را در میان شبکههای اجتماعی دارد بهعنوان مثال ۶۶ درصد از بزرگسالان امریکایی در مناطق روستایی از فیسبوک استفاده میکنند و پس از آن یوتیوب با ۶۴ درصد و پینترست با ۲۶ درصد قرار دارند. با توجه به جمعیت روستاییان در جهان، این پلتفرم میتواند بیشترین تأثیرگذاری و اطلاعرسانی را برای آنها داشته باشد که موضوعی بسیار مهم است.
نهاد شبه قضایی باید بی طرف باشد
بهداد عباسی
جرم شناس حوزه سایبر
به تازگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (ساترا) بهمنظور جرمزدایی و رسیدگی تخصصی به مسائل حوزه رسانههای صوتوتصویر فراگیر، شعب ویژه رسیدگی به جرایم تشکیل میدهد و در این زمینه جلساتی نیز برگزار شده است. در این خصوص ذکر چند نکته مهم است؛ اول اینکه سازمان ساترا ماهیت حقوقی دارد. صرفنظر از اینکه قوانین شفاف در خصوص این سازمان چه مقرراتی را تجویز کردند شایسته است در نظر بگیریم یکی از مناسبترین روشهای تفسیرقانون، کشف مراد مقنن (قانونگذاری) از وضع قوانین است.
در آن زمان که قوانین نوشته شده است، قانونگذار تصوری از صوت و تصویر فراگیر نداشته و قوانینی را وضع کرده است که امروزه از آنها تفسیر میشود و تفسیر قوانین قدیمی با توجه به گسترش و اشاعه حوزه فاوا تفسیر شبهه ناکی است. به همین خاطر اول از همه باید ماهیت حقوقی سازمان ساترا مورد توجه قرار بگیرد. اگر نیاز به وضع قوانین است، قوانین روزآمد و متناسب با شرایط زمانه در این خصوص وضع شود.
البته از یاد نبریم یکی از مشکلات حوزه فاوا در کشور ما تعدد و تکثر مراکز تصمیم گیر در حوزه فاواست و این نگرانی وجود دارد که حتی با وضع قوانین جدید و گسترش مجمع الجزایر تصمیم گیر در خصوص فاوا، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نکرده، بلکه تنسیق و تنظیم درست روابط نیز ایجاد نشود به همین دلیل نگرانی در خصوص آشفته و نابسامانتر شدن حوزه فاوا وجود دارد.
در خصوص مبحث مطرح شده که شعبهای از نهاد قضایی یا شبه قضایی در سازمان ساترا برای رسیدگی به تخلفات احتمالی ایجاد شود باید گفت بحث قضازدایی یک و دو دهه است که در دستور قوه قضائیه قرار گرفته و سیاستهای کلی نظام هم قضازدایی را تجویز میکند. ماهم باتوجه به شرایط قوه قضائیه که از کثرت پروندهها رنج میبرد، موافق با قضازدایی در این حوزه هستیم و هرچه نهادهای تخصصی برای رسیدگی ورود پیدا کنند یا به عبارت دیگر ایجاد نهادهای شبه قضایی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی حوزه صوت و تصویر فراگیر میتواند در راستای سیاستهای کلی قضازدایی قرار بگیرد. در این راستا باید به چند نکته توجه کرد؛ اول اینکه نهادی که قرار است نهاد شبه قضایی شود و رسیدگی کند باید شرایط بیطرفی و شرایط تخصصی را داشته باشد. در خصوص سازمان ساترا از آنجایی که این نهاد خود یک نهاد حاکمیتی است، این نگرانی وجود دارد خدایی نکرده به علت وظایف ذاتی سازمانی خود که متعلق به سازمان صداوسیما و این سازمان هم سازمان انحصاری حاکمیتی است، نتواند اصل بیطرفی که یکی از مهمترین پارامترهای عدالت است را برقرار کند.
دوم اینکه یکی از مهمترین روشها و ابزارهای اطمینان از عدالت، تشریفات و رسیدگی به نحو قانونی است. ما تاکنون آیین رسیدگی نهاد شبه قضایی نداشتهایم و این احتیاج به تصویب و قانونگذاری دارد و نوشتن تشریفات رسیدگی، مستلزم صرف زمان و تصویب آن از سوی تنها قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی است و آن چیزی که در واقع تضمین میکند حقوق بشر و آزادیهای فردی و یک برگزاری و رسیدگی عادلانه، تشریفات رسیدگی است. همانطور که در محاکم و دادگاههای آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی داریم و تضمین کننده حقوق طرفین دعواست، احتیاج است یک تشریفات رسیدگی وجود داشته باشد. امروزه به علت نبود تشریفات رسیدگی و رسیدگی در نهاد حاکمیتی تضمین کننده حقوق شاکی و مشتکی عنه (مدعی علیه)نباشد، نگرانی میتواند وجود داشته باشد و از اینرو توصیه حقوقی نمیشود.
لازم است به این نکته هم اشاره کرد که حوزه فاوا و به طورعام و به طور خاص صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی گسترش یافته است و در عین حال مراجع متعددی که در کشورمان در این زمینه وجود دارد اما قرار بود با تشکیل شورای عالی فضای مجازی هنجارسازی و یکپارچه سازیها در این حوزهها صورت بگیرد، متأسفانه با وجود زحماتی که اعضای شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی کشیدهاند و میکشند، نتوانسته این خلأ را برطرف کند از اینرو پیشنهاد میشود با توجه به اینکه میخواهیم رسیدگی تخصصی وجود داشته و از شدت کیفر یا مجازات اشد برای کسانی که احیاناً تخلفی هم انجام دادهاند، پرهیز و موارد شدید را به قوه قضائیه ارسال کنیم، نهادهای صنفی که برآمده از خواست و رأی بخش خصوصی هستند، این امور را بر عهده بگیرند. برای نمونه سازمان نصر کشور که قریب نزدیک 18 هزار عضو در کشور دارد و حسب تجویز قانون (قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانهای مصوب شده) یکی از ارکان آن، شورای انتظامی و با صلاحیت ذاتی رسیدگی به تخلفات این حوزه است، میتوان قضازدایی را با حمایت همه ازجمله حمایت ساترا به شوراها و نهادهای صنفی سپرد. قطعاً با نظارت آنها و تضمین بیطرفی و رعایت تشریفات شکلی و ماهوی، میتواند هم امر قضازدایی و کثرت پروندههای تشکیل شده در قوه قضائیه را کاهش دهد و هم دغدغههای بیطرفی و عدالت و انصاف برطرف شود.
باید عرض کنم در حوزه صوت و تصویر فراگیر آمار رسمی وجود ندارد اما تحقیقات میدانی نشان میدهد که بزرگترین و بیشترین سهم از تولید صوت و تصویر فراگیر از سوی بخش خصوصی انجام میشود پس چه بهتر حسب سیاستهای کلی نظام و کشور، رسیدگی به اختلافات و تخلفات آنها هم به نهادهای صنفی که غیرحاکمیتی هستند سپرده شود تا تضمین کننده عدالت و انصاف باشد.
معرفی برترین آنتی ویروس های جهان
علیرضا احمدی/ با شیوع کرونا و افزایش فعالیت هکرها و مجرمان سایبری، استفاده از اپلیکیشنها و آنتی ویروسها برای محافظت از سیستمهای کامپیوتری از اهمیت ویژهای برخوردار شده است. در این راستا مجله خبری «زد.دی.نت» در تازهترین گزارش خود لیستی از برترین آنتی ویروسهای سال 2020 را برای کامپیوترهای ویندوزی، مک و همچنین دستگاههای اندرویدی وIOS معرفی کرد.
Kaspersky Total Security: این آنتی ویروس را میتوان برای محافظت از آیفون، آیپد، دستگاههای ویندوزی و اندرویدی مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب لازم نیست کاربرانی که دستگاههای مختلفی دارند برای هرکدام یک آنتی ویروس تهیه کنند. این آنتی ویروس نه تنها ویروسها، کریپتولاکرها و سایر تهدیدات را مسدود میکند بلکه محافظت از نقل و انتقالات مالی، ایمنسازی پسوردها و تصاویر و اسناد شخصی، رمزگذاری اطلاعات ارسالی کاربران با کمک یک ویپیان داخلی را نیز به عهده دارد. این آنتی ویروس همچنین از دسترسی جاسوسها به وب کم کاربر جلوگیری میکند و ابزارهای کنترلی بهتری در اختیار والدین قرار میدهد.
Intego Mac Internet Security X9: این نرم افزار ویژه مک ساخته شده و بسته آنتی ویروس شامل VirusBarrier X9 و فایروال هوشمند NetBarrier X9 است تا از هرگونه اختلال در شبکه و فعالیت بدافزارها جلوگیری کند.
Bitdefender Total Security: با استفاده از این نرم افزار، دیگر نیازی نیست که برای سیستمهای مختلف خود آنتی ویروس خریداری کنید. با خرید اشتراک این آنتی ویروس میتوانید از آن در کامپیوترهای خانگی، مک و نیز سیستمهای اندرویدی و IOS استفاده کنید. این نرم افزار قابلیت شناسایی تهدیدات سایبری را در سطوح بالا دارد و همچنین میتواند باج افزارهای چندلایه را بخوبی تشخیص دهد. شناسایی بدافزارهای پیچیده همچون rootkit و دارا بودن شبکه ویپیان داخلی امن هم از دیگر قابلیتهای این آنتی ویروس به شمار میرود. ازسوی دیگر این آنتی ویروس کمترین تأثیر را در عملکرد سیستم شما دارد و آن را کند نمیکند. همچنین مجهز به ابزارهای کنترل والدین و ویژگی Battery Mode برای کاهش مصرف میزان شارژ باتری در لپ تاپ هاست.
Norton Antivirus: این آنتی ویروس در برابر تهدیدات جدید هم از کاربر محافظت میکند و از آنتی ویروسهای ساده برای کامپیوترهای شخصی و مک گرفته تا بستههایی برای دستگاههای اندرویدی و IOS را دربرمیگیرد و کاربر میتواند بستههایی برای محافظت از 5دستگاه، 10 دستگاه و همچنین برنامههای نامحدود را خریداری کند.
Avira Mobile Security for Ios: این آنتی ویروس که ویژه آیفون ساخته شده مانع فیشینگ، فعالیت بدافزار، اسپم و هرگونه کلاهبرداری آنلاین میشود. ویژگی ضد سرقت این نرم افزار به کاربر اجازه میدهد تا کاربر آیفون یا آیپد گمشده یا سرقتی خود را ردیابی کند و همچنین مانع از هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی اش شود.
Malwarebytes: وب سایتMalwarebytes مشتمل بر ابزارهای رایگان کاربردی بسیاری است و استفاده از آن با قیمت ماهانه 3.33 دلار آغاز میشود. از طریق این وب سایت میتوانید از سیستم خود محافظت کنید.
McAfee Total Protection: این کمپانی که عمر آن به دههها قبل بازمی گردد آنتی ویروسهایی ارائه داده که با افزایش تهدیدات سایبری کاملاً به روز شدهاند و کار با آن نیز بسیار راحت است.
Kaspersky Total Security: این آنتی ویروس را میتوان برای محافظت از آیفون، آیپد، دستگاههای ویندوزی و اندرویدی مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب لازم نیست کاربرانی که دستگاههای مختلفی دارند برای هرکدام یک آنتی ویروس تهیه کنند. این آنتی ویروس نه تنها ویروسها، کریپتولاکرها و سایر تهدیدات را مسدود میکند بلکه محافظت از نقل و انتقالات مالی، ایمنسازی پسوردها و تصاویر و اسناد شخصی، رمزگذاری اطلاعات ارسالی کاربران با کمک یک ویپیان داخلی را نیز به عهده دارد. این آنتی ویروس همچنین از دسترسی جاسوسها به وب کم کاربر جلوگیری میکند و ابزارهای کنترلی بهتری در اختیار والدین قرار میدهد.
Intego Mac Internet Security X9: این نرم افزار ویژه مک ساخته شده و بسته آنتی ویروس شامل VirusBarrier X9 و فایروال هوشمند NetBarrier X9 است تا از هرگونه اختلال در شبکه و فعالیت بدافزارها جلوگیری کند.
Bitdefender Total Security: با استفاده از این نرم افزار، دیگر نیازی نیست که برای سیستمهای مختلف خود آنتی ویروس خریداری کنید. با خرید اشتراک این آنتی ویروس میتوانید از آن در کامپیوترهای خانگی، مک و نیز سیستمهای اندرویدی و IOS استفاده کنید. این نرم افزار قابلیت شناسایی تهدیدات سایبری را در سطوح بالا دارد و همچنین میتواند باج افزارهای چندلایه را بخوبی تشخیص دهد. شناسایی بدافزارهای پیچیده همچون rootkit و دارا بودن شبکه ویپیان داخلی امن هم از دیگر قابلیتهای این آنتی ویروس به شمار میرود. ازسوی دیگر این آنتی ویروس کمترین تأثیر را در عملکرد سیستم شما دارد و آن را کند نمیکند. همچنین مجهز به ابزارهای کنترل والدین و ویژگی Battery Mode برای کاهش مصرف میزان شارژ باتری در لپ تاپ هاست.
Norton Antivirus: این آنتی ویروس در برابر تهدیدات جدید هم از کاربر محافظت میکند و از آنتی ویروسهای ساده برای کامپیوترهای شخصی و مک گرفته تا بستههایی برای دستگاههای اندرویدی و IOS را دربرمیگیرد و کاربر میتواند بستههایی برای محافظت از 5دستگاه، 10 دستگاه و همچنین برنامههای نامحدود را خریداری کند.
Avira Mobile Security for Ios: این آنتی ویروس که ویژه آیفون ساخته شده مانع فیشینگ، فعالیت بدافزار، اسپم و هرگونه کلاهبرداری آنلاین میشود. ویژگی ضد سرقت این نرم افزار به کاربر اجازه میدهد تا کاربر آیفون یا آیپد گمشده یا سرقتی خود را ردیابی کند و همچنین مانع از هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی اش شود.
Malwarebytes: وب سایتMalwarebytes مشتمل بر ابزارهای رایگان کاربردی بسیاری است و استفاده از آن با قیمت ماهانه 3.33 دلار آغاز میشود. از طریق این وب سایت میتوانید از سیستم خود محافظت کنید.
McAfee Total Protection: این کمپانی که عمر آن به دههها قبل بازمی گردد آنتی ویروسهایی ارائه داده که با افزایش تهدیدات سایبری کاملاً به روز شدهاند و کار با آن نیز بسیار راحت است.
اخبــــار
دامنه «دات ایران» افتتاح شد
«راهاندازی دامنه «. ایران» یک گام بزرگ در توسعه زبان فارسی در فضای مجازی و البته تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات است.»
به گزارش «ایران» ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان مطلب فوق افزود: ثبت این دامنه میتواند به از بین بردن شکاف دیجیتال برای بخشی از جامعه که با زبان انگلیسی آشنا نیستند کمک کند.
فیروزآبادی گفت: در فضای مجازی و حتی در فضای واقعی همه به زبان انگلیسی آشنا نیستند. نباید به این دلیل آنها از استفاده از فضای مجازی دور بمانند. امیدواریم با ورود بیشتر زبان فارسی به فضای مجازی، شاهد بکارگیری زبان فارسی در میان زبانهای پیشرفته در دنیا باشیم.
در ادامه دبیر شورای عالی فضای مجازی از ایجاد کمیته نظارت بر مقررات ثبت نام دامنه «. ایران» در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: این کمیته تنظیمگری نام دامنه «. ایران» و استفاده از آن را سرعت میبخشد. براساس اظهارات او در این زمینه پیشنویسی در مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده و برای بررسی به سازمان فناوری اطلاعات ارسال شده است.
فیروزآبادی افزود: پس از بررسی سازمان فناوری اطلاعات، این پیشنویس به پژوهشگاه دانشهای بنیادی ارسال خواهد شد. فیروزآبادی همچنین به تشکیل کارگروهی برای استفاده از «. ایران» توسط دستگاههای حاکمیتی اشاره کرد و گفت: کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد تا سند و دستورالعمل استفاده دستگاهها و وزارتخانهها از دامنه «. ایران» با همکاری وزارت ارتباطات و وزارتخانههایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صمت تدوین شود.
گفتنی است دامنه (Domain) آدرسی هست که کاربران با وارد کردن آن در مرورگر وارد سایت میشوند. این آدرس اجازه میدهد کاربران بتوانند آن را جستوجو کنند.
ابر رایانه سیمرغ از زیرساختهای مهم شبکه ملی اطلاعات است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ابررایانه یکی از زیرساختهای مهم اطلاعاتی مورد نیاز کشور است که با تکمیل آن، ایران در جمع کشورهای صاحب این فناوری قرار میگیرد.
به گزارش ایرنا، حسین فلاح جوشقانی در بازدید از پروژه ابررایانه سیمرغ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص «نقش ابررایانه سیمرغ در اکوسیستم حوزه ICT کشور»، افزود: همه سرویسهایی که در دنیا وجود دارند مبتنی بر پردازشهای فوق سریع هستند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در حال حاضر همه چیز وابسته به زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی است و یکی از اجزای مهم شبکه ملی اطلاعات نیز سیستمهای فوق سریع با قدرت پردازش بسیار بالاست که ابررایانه سیمرغ یک زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات بوده و همینطور در بحثهای اقتصادی نیز دخیل است.
معاون وزیر ارتباطات به حضور مؤثر پژوهشگاه در پروژه ابررایانه سیمرغ اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر پژوهشگاه با تغییر رویکرد خود و حرکت به سمت مدیریت پژوهش، تحول بسیار خوبی را رقم زده است و پژوهشگاه با مدیریت مناسب و نگاه پژوهشی - کاربردی که داشته، طی همکاری با مراکز دانشگاهی موضوع ساخت ابررایانه سیمرغ را بخوبی پیش برده است.وی خاطرنشان کرد: تنها مجموعهای که میتوانست موضوع پروژه ابررایانه سیمرغ را بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزههای دانشگاهی پیوند دهد، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. ظرفیتهای پژوهشگاه و دانشگاه هر کدام به تنهایی کافی نبوده و تلفیق این دو مجموعه و مدیریت پژوهش توسط پژوهشگاه باعث شد تا از ظرفیتهای علمی و کاربردی هر دو مجموعه بهترین بهره حاصل شود و پروژه ابررایانه نتیجه مطلوب را بهدست آورد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: ما در این پروژه صرفاً با یک پژوهش علمی روبهرو نیستیم و در آینده نزدیک کاربردهای آن را لمس خواهیم کرد.
فلاح جوشقانی افزود: تیم توانمندی روی این پروژه در حال فعالیت است و با توانمندی که وجود دارد کار در زمان مناسب به سرانجام خواهد رساند.
در راستای حمایت از کسب و کارهای مجازی صورت می گیرد
آغاز طرح هفته های خرید اینترنتی در کشور
اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی، هفتههای خرید اینترنتی را از ابتدای اسفندماه، در راستای حمایت از کسبوکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین در کشور آغاز میکند.
بهگزارش ایسنا، اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در راستای حمایت از کسبوکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین و استفاده از این ظرفیت برای پشتیبانی از کسبوکارها و اصناف در استانها و همچنین تشویق عموم مردم به خرید اینترنتی در نظر دارد تا از ابتدای اسفند ماه طرح «هفتههای خرید اینترنتی» را در کشور آغاز کند.
هفتههای خرید اینترنتی ایران، عنوان رویدادی است که میکوشد با فراهمسازی بستر مناسب برای ارائه خدمات به سراسر شهرهای ایران، نه تنها گستره سرویسهای اینترنتی در حوزههای مختلف را برای همه مردم ایران دسترسپذیر سازد، بلکه فرصتی مناسب برای تمامی کسبوکارهای مجازی و کسبوکارهای استانی است تا در یک همافزایی سازنده، خدمات خود را به مخاطبان وسیعتر و متنوعتر عرضه کنند.
هدف از برگزاری این طرح حمایت از کسبوکارها و اصناف محلی هر استان، حمایت از کسبوکارهای آسیبدیده در کرونا، ترویج فرهنگ خرید اینترنتی در همه بخشهای کشور، دسترسی کسبوکارهای محلی به بازاری به وسعت ایران، تأکید بر تمرکززدایی از سرویسهای اینترنتی، قطع زنجیره ویروس کرونا و عدم محدود ماندن به پایتخت است.
گفتنی است هر هفته یکی از استانهای ایران میزبان تمامی کسبوکارهای مشارکتکننده در این رویداد خواهد بود. این یک فرصت مناسب برای تمامی ذینفعان در عرضه محصولات و ارائه خدمات به تمام ایران و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان است.
اروپا و سرمایهگذاری 250 میلیون یورویی برای شهر هوشمند
گروهی متشکل از ۳۴ نهاد، دولت و شریک از سراسر اروپا با یک سرمایهگذاری ۲۵۰ میلیون یورویی (۳۰۲ میلیون دلاری) برای ایجاد شهرهای مشترک هوشمند با یکدیگر متحد شدهاند.
بهگزارش انتخاب، ارقام تازه منتشرشده نشان میدهد که لندن و پنج شهر شریک اروپایی از طریق برنامه شهرهای مشترک در فناوریهای هوشمند سرمایهگذاری کردهاند.
پروژه شهرهای مشترک که در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد، ۳۴ شریک از سراسر اروپا اعم از دولت، صنعت و دانشگاه را گرد هم آورده تا استفاده از فناوری و دادههای هوشمند را برای مقابله با چالشهای شهری و پشتیبانی از انتقال به ساختمانهای کم کربن و ساختمانهای سبز بررسی کنند.
لندن، لیسبون و میلان شهرهای مهمی هستند که در این طرح مشارکت دارند، هدف این شهرها ایجاد راه حلهای دیجیتال، خدماتگذاری الکتریکی مشترک، سیستمهای مدیریت انرژی، برقرسانی هوشمند و سیستم عاملهای اشتراک داده را اجرا کردهاند. بوردو، بورگاس و ورشو شهرهای دیگری هستند که راه حلهای مشابه را تکرار میکنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فیس بوک به جنگ «کرونا» می رود
-
نهاد شبه قضایی باید بی طرف باشد
-
معرفی برترین آنتی ویروس های جهان
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین