وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه سیوششمین جشنواره موسیقی فجر:
تلاش کردیم پرچم موسیقی حفظ شود
فرهنگی / به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: «بهدلیل شرایط حاکم ناشی از ویروس کرونا امسال جشنواره موسیقی از بستر فضای مجازی بهره بسیاری میبرد و این فضا میتواند به فرهنگ و اقتصاد حوزه موسیقی کمک کند.»
سیدعباس صالحی شامگاه دوشنبه 13 بهمن ماه در بازدید از دبیرخانه سیوششمین جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: اوایل امسال بهدلیل شیوع کرونا موضوع چگونگی جشنوارهها از جمله جشنوارههای فجر مطرح و جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد. این در حالی است که با شیوع کرونا شرایط خاصی پیش آمد و ابهامات و تردیدهای زیادی در این حوزه ایجاد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه با تأکید بر نقش فرهنگ و هنر بر زندگی مردم، تصریح کرد: در زمان جنگ و دفاع مقدس و اوج جنگ و حملات دشمن جشنوارههای فجر برگزار میشد و این علامت خوبی برای کشور بود و کشور را به فضای آرامش و اعتماد میکشاند که هنر در کشور همچنان زنده است. بنابراین با این نگاه که ایام کرونایی هم اگر سختتر نباشد ولی بیشباهت به ایام جنگ نیست، صلاح ندانستیم جشنوارهها تعطیل شود.
جشنواره صرفاً مختص تهران نیست
صالحی با بیان اینکه در این جشنواره از تمام استانهای کشور حضور داشته و دارند، ادامه داد: بر این اساس تکاپوی سراسری در کشور وجود دارد و این برگزاری صرفاً مختص تهران نیست و هنرمندان از سراسر کشور در حال رقابت با یکدیگر هستند و این امر هم یکی از استدلالهایی بود که جشنوارههای فجر از جمله موسیقی باید برگزار شود؛ البته در برگزاری جشنوارههای امسال چند دغدغه هم وجود داشت وچگونگی برگزاری آن ازجمله این دغدغهها بود اینکه به هر قیمتی برگزار نشود بلکه کیفیت وکمیت آن را در نظر داشته باشیم طوری که قابل دفاع باشد.
صالحی میگوید: «بخش بینالملل جشنواره موسیقی فجر از دیگر دغدغههای برگزاری این دوره از جشنواره بود به این دلیل که حوزهسازی جدید و قانع کردن افراد به روش جدید سخت است اما آثارموسیقی شرکت کنندههای خارجی ضبط میشود و تلاش شده تا پرچم موسیقی حفظ شود.»
او تصریح کرد: حجم قابل توجهی از آثار موسیقی برای جشنواره موسیقی فجر در حال ضبط است و تجربه جدیدی را وارد فضای مجازی میکند و ازاین فضا بهعنوان بسترمهم فرهنگی و اقتصادی برای جشنواره میتوان بهره برد که نقطه عطف جشنواره امسال است.
صالحی در ادامه گفت: کرونا برخی از اقدامات را تبدیل به تجربه اولیه کرد و بهرهگیری از فضای مجازی منجر به کاهش هزینهها میشود و میتواند در سالهای آینده تغییراتی را پدید آورد. امیدوارم برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر پایههای جدیدی را برای موسیقی ایران و جشنواره ایجاد کند.
دراین بازدید سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی و حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره صحبتهایی ارائه کردند.
برای زادروز علی نصیریان
شمایل ماندگار سینما و تئاتر ایران
پرویز جاهد
منتقد سینما
مش اسلام، آقای هالو، تقی پستچی، میرزا نوروز، ستارخان، مظفرالدین شاه، فرحان «ناخداخورشید»، ابوالفتح میرزای صحاف «هزار دستان» و «کمیته مجازات»، دایی غفور «بوی پیراهن یوسف» و بزرگ آقای سریال «شهرزاد»، نقشهایی است که هر کدام، بخشی از شمایل مردانه بازیگری را میسازند که بیش از 60 سال بر صحنه تئاتر و سینما و صفحه تلویزیون ایران فعالیت داشته و درخشیده است. شاید عنوان بازیگر، برای توصیف شخصیت مردی که از ستونهای تئاتر و سینمای ایران است، عنوان گویایی نباشد، چرا که نصیریان علاوه بر بازیگری، از چهرههای شاخص و پیشگام نمایشنامهنویسی مدرن در ایران است و در کنار اعضای گروه هنر ملی تئاتر ایران و چهرههایی چون شاهین سرکیسیان، عباس جوانمرد، منوچهر انور، بهرام بیضایی، حسین کسبیان، بهزاد فراهانی، جمشید لایق و بیژن مفید و با آثار نمایشیای که نوشت و به روی صحنه برد، سهم مهمی در ارتقای هنر نمایش در ایران داشته و باعث شکلگیری جریانی نوین و متفاوت با نمایشهای لالهزاری در تئاتر ایران در دهه چهل شده است.
نصیریان که دانش آموخته جامعه باربد و مکتب تئاتری عبدالحسین نوشین و شاهین سرکیسیان بود، کارهای جدی نمایشیاش را با نمایشنامهنویسی و کارگردانی و بازیگری در تلهتئاترهای دهههای سی و چهل تلویزیون ایران آغاز کرد. در این تله تئاترها، او یا متنهای خود و نمایشنامه نویسان دیگر ایرانی و خارجی مثل لوئیجی پیراندلو، مکس روکت، موریس شارل رنار و پرویز صیاد را اجرا میکرد یا در کارهای دوستان بازیگر و کارگردانش مثل عزتالله انتظامی، جعفر والی، اسماعیل شنگله و عباس جوانمرد روی صحنه ظاهر میشد.
«استعمال دخانیات ممنوع»، «لونه شغال»، «پهلوان کچل»، «امیر ارسلان»، «آقای هالو»، «گوهر شب چراغ»، «افعی طلایی»، «بلبل سرگشته»، «سیاه» و «بنگاه تئاترال» از جمله نمایشنامههای علی نصیریان است که در فاصله سالهای آخر دهه سی و اوایل دهه چهل، بهصورت تله تئاتر در تلویزیون ایران اجرا شده یا به روی صحنه تئاتر رفتهاند. نصیریان همانند علی حاتمی و بهرام بیضایی، درامنویسی بود که با ظرفیتهای دراماتیک موجود در ادبیات و فرهنگ عامیانه و کهن ایرانی و نیز نمایشها و شکلهای نمایشی سنتی مثل سیاهبازی، پردهخوانی و نقالی آشنا بود و به آنها توجه داشت. نمایشنامه «سیاه» نصیریان که در سال 1340 نوشت، به روابط پشتصحنه بازیگران نمایشهای سیاه بازی و تخت حوضی میپرداخت. چند سال پس از آن نیز او نمایشنامه «بنگاه تئاترال» را نوشت که از بهترین متون نمایشی مدرن ایرانی است که در قالب نمایش تخت حوضی نوشته شد و در سال 1353 در جشن هنر شیراز به روی صحنه رفت. نصیریان موفق شد، زبان و فرمهای نمایشی نوینی را بر اساس افسانههای عامیانه و شکلهای نمایش سنتی ایرانی بهوجود آورد که پیش از او وجود نداشت. نمایشنامه «بلبل سرگشته» نصیریان، یکی از نخستین متنهای جدی نمایشی در ایران است که با تکیه بر ظرفیتهای قصههای فولکلوریک ایرانی در سال 1335 نوشته شد. «بلبل سرگشته»، در سالهای مختلف، نه تنها بارها در تالار سنگلج تهران اجرا شد بلکه نصیریان آن را در سال 1960 در تئاتر دولویل پاریس نیز روی صحنه برد.
علی نصیریان با بازی در فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی، در نقش مش اسلام، فعالیت سینماییاش را آغاز کرد و قابلیتهای بازیگریاش را به نمایش گذاشت. کاراکتری که با هوش نسبیاش، در میان مردم سادهلوح روستای فقرزده بَیل، به مثابه عقل کل روستا، برای معضلات روستاییان در مواجهه با بلوریها و جنون مش حسن، راهحلهای سادهانگارانهای ارائه میکرد. او قبل از ساخته شدن فیلم «گاو»، در تله تئاتری به همین نام به کارگردانی جعفر والی که بر اساس یکی از داستانهای «عزاداران بیل» غلامحسین ساعدی اجرا شد، در نقش مش اسلام ظاهر شده بود. «گاو»، سرآغاز همکاری نصیریان با سینماگری جوان و مدرنیست بود که بههمراه چند فیلمساز مدرنیست دیگر، سینمای ایران را با آثارشان متحول کردند و جریانی بهنام «موج نو» را بهوجود آوردند. جریانی که بخشی از موفقیت و درخشش آن مدیون بازیگران صاحب سبکی چون انتظامی، مشایخی، بهروز وثوقی، پرویز صیاد، فخری خوروش، پرویز فنیزاده و علی نصیریان بود.
بعد از فیلم «گاو»، نصیریان در فیلم «آقای هالو» مهرجویی بازی کرد، فیلمی که بر اساس نمایشنامهای از نصیریان ساخته شد و او پیشتر در سال 1342، خود آن را بهصورت تله تئاتر اجرا کرده بود. «آقای هالو»، نشان داد که نصیریان، علاوه بر بازی در نقشهای جدی و سنگینی چون نقش مش اسلام در فیلم «گاو»، توانایی ایفای نقش در فیلمهای کمدی را نیز دارد. او در این فیلم، با ژستها و حرکات و ریتم و لحن خاص ادای دیالوگها و نگاهها و مکثهای تأثیرگذارش، استاندارد تازهای از سبک بازیگری کمیک در ایران ارائه کرد که بعد نیز در فیلم «پستچی» و فیلمهای دیگرش مثل «کفشهای میرزا نوروز» تکرار شد.
در فیلم «پستچی» مهرجویی که بر اساس نمایشنامه اکسپرسیونیستی «وویتسک» اثر کارل گئورگ بوشنر آلمانی ساخته شد، نصیریان، با هدایت مهرجویی و درک درست و خلاقانه شخصیت وویتسک، موفق شد نسخه ایرانی او یعنی تقی پستچی را با مهارت تحسین برانگیزی به نمایش بگذارد، ماجرای مردی ناتوان از نظر جنسی که از سوی همسرش و ارباب ده و مهندس جوان غربزدهای که نماینده بورژوازی مدرن ایرانی است، بشدت تحقیر میشود و کارش به جنون میکشد.
همکاری نصیریان و مهرجویی در سالهای پیش از انقلاب، با درام نئورئالیستی و تلخ «دایره مینا» به پایان رسید اما این همکاری پس از انقلاب، بعد از چند سال وقفه، با فیلم «مدرسهای که میرفتیم» از سر گرفته شد و «لامینور» که هنوز به نمایش عمومی درنیامده، آخرین محصول این همکاری طولانی و پرثمر است.
اما مهرجویی تنها فیلمساز موج نویی نبود که نصیریان با او کار کرد بلکه او در «ستارخان» با علی حاتمی، در «مهرگیاه» با فریدون گله و در «سرایدار» با خسرو هریتاش نیز همکاری کرده است. نصیریان، بعد از انقلاب، فعالیت خود را بهطور موازی در سینما، تلویزیون و تئاتر ادامه داد، هرچند دیگر از نقش خود بهعنوان نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر، تقریباً فاصله گرفته بود. او بازیگر گزیدهکاری است و کارنامه سینمایی درخشانش و نقشهای ماندگاری که بازی کرده، بیانگر انتخابهای دقیق و هوشمندانه اوست اگرچه در میان فیلمهایی که بازی کرد، آثار ضعیفی مثل «شکارچی شنبه»، «زندانی 707»، «شاه خاموش»، «ایران برگر» و «امپراطور جهنم» نیز دیده میشود.
تلویزیون، علاوه بر صحنه تئاتر و پرده سینما، عرصهای بود که نصیریان توانست، قابلیتها و قدرت بازیگریاش را در سطح گستردهتر و برای مخاطب عامتری به نمایش بگذارد. بازی درخشان او در سریالهای تاریخی «سربداران»، «هزاردستان» و مجموعه «شهرزاد»، به یادماندنی است. یکی از ویژگی های مهم نصیریان بهعنوان بازیگر این است که علاوه بر داشتن چهرهای جذاب و سمپاتیک، از صدای رسا و گیرایی نیز برخوردار است. به همین دلیل او همانند عزتالله انتظامی، در اغلب نقشهای سینمایی که به عهده داشت به جای خود حرف زده است. بیان محکم، پرصلابت و تأثیرگذار نصیریان در نقش قاضی شارع در سریال «سربداران» و خطابههای پرشور او هرگز از یاد نمیرود. نصیریان، بازیگری است که قادر است به نحو باورپذیری در هر نقشی فرو رود و هر شخصیتی در هر ژانری از فیلمهای کمدی مثل «آقای هالو» و «جایزه» یا «کفشهای میرزا نوروز» گرفته تا درامهای تاریخی مثل «ستارخان»، «کمال الملک»، «هزاردستان»، «سربداران» و «شهرزاد» و درامهای روستایی مثل «گاو»، «آفتاب نشینها» و «جادههای سرد» تا شخصیتهای نوآرگونه در تریلرهای جنایی مثل «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی و نیز شخصیتهای آبزورد از نوع کاظم خان در فیلم «مسخره باز» همایون غنیزاده را به شکل حیرت انگیزی بازی کند.
نصیریان، بازیگری با تواناییها و قابلیتهای بازیگری در حد استانداردهای جهانی است و به اعتقاد من، از بازیگران برجستهای چون پیتر فینچ، جیمز استوارت، عمر شریف، توشیرو میفونه یا ویلیام هولدن هیچ کم ندارد. نصیریان، از سرمایههای ارزنده سینما، تئاتر و فرهنگ ایران زمین است. وجودش مبارک باد.
علی نصیریان امروز پا به 86 سالگی میگذارد
تولدتان مبارک بزرگ آقای سینما
نرگس عاشوری
خبرنگار
در میان نسل اول بازیگری در ایران و از بین بازیگرانی که خاستگاه تئاتری داشتند و پس از پیروزی انقلاب بیش از گذشته، در سینما و تلویزیون فعالیت کردند، علی نصیریان، صاحب جایگاهی ویژه است. او همواره بازیگری گزیدهکار بوده، پیش و پس از انقلاب، این رویه را تغییر نداده است. حتی در دهه شصت که حذف ستارههای سینمای پیش از انقلاب، عرصهای برای بیشتر دیده شدن او و همنسلانش پدید آورد، نصیریان همچنان در انتخاب وسواس داشت. به کارنامهاش که نگاه کنیم، نقاط درخشان، کم نیست. مثل هر بازیگر دیگری البته فیلم و سریال ضعیف هم در کارنامه او میبینیم، اما واضح است که نصیریان کوشیده امتیاز گزیدهکاری را حفظ کند و وسوسه دریافت دستمزد بیشتر یا موقعیتهای خاص در بازیگری نشود. یکی از مهمترین تصمیمهایی که در سالهای اخیر، هوشمندانه گرفت کنار کشیدن از بازی در فصل دوم و سوم سریال «شهرزاد» (حسن فتحی) بود. آن هم پس از درخشش در فصل اول. در هشتاد و چند سالگی در نمایش «اعتراف» (شهاب حسینی) روی صحنه رفت، با اقتدار و توانا و در فیلم «مسخرهباز» (همایون غنیزاده) خود را در معرض تجربهای خاص قرار داد. نصیریان ترکیبی از هوش، جدیت در کار و دانش است. از معدود بازیگران تئاتر و سینمای ایران که بهعنوان نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر، صاحب جایگاه است. نامی معتبر و هنرمندی سالم که خوشبختانه گذر ایام، باعث نشده کیفیت کارش، نازل شود. او به همراه بزرگانی که شوربختانه، دیگر در میان ما نیستند (عزتالله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی و جمشید مشایخی) اعتبار بازیگری در این سرزمین است. بازیگری که هنوز میتواند تماشاگر را مجذوب قدرت بازیگریاش کند. عمرش درازباد.
دنباله رو شما باشیم
پرویز پرستویی
بازیگر
استاد علی نصیریان
اسطوره اخلاق و معرفت
بازیگر با شخصیت، سالروزتان مبارک / ما از پنج تن تئاتر و سینمای ایران فقط شما را داریم
شما نمونه بارز یک هنرمند هستید
خداوند شما را برای جامعه هنری حفظ کند که هروقت یادمان رفت که رسالت هنرمند چیست، دنباله رو شما باشیم.
نمایش زندگی را جدی نگیریم اما جدی بازی کنیم
حسن فتحی
فیلمساز
علی نصیریان بیهمتاست
در خلال همه درسها و کلاسهایی که در این سالها داشتهام، همواره به هنرجویان رشته بازیگری توصیه کردهام تا این استاد گرانمایه را الگوی بازیگری خود قرار دهند. این توصیه نه نتیجه یک واکنش احساسی، بلکه حاصل شناخت و همکاری راقم با ایشان در خلال ساخت سه سریال و یک اثر سینمایی است. انسانی منضبط و آرام و جستوجوگر و قدرشناس، که هنر بازیگری برای وی نه شغلی جهت امرار معاش و کسب شهرت، بلکه نشانهای از عشق عمیق او به زندگی است. او نه تنها هنر خوب بازی کردن در مقابل دوربین، که هنر خوب زندگی کردن را هم به ما آموخت. از نظایر ایشان یاد گرفتیم، نمایش زندگی را جدی نگیریم اما جدی بازی کنیم!
آقای نصیریان عزیز
تولدتان مبارک!
مفهوم اصیل و واقعی هنرمند
رخشان بنیاعتماد
فیلمساز
جناب نصیریان، شخصیت والای شما نیاز به تمجید ندارد، یک بار شانس همکاری با شما نصیبم شد و همان تجربه کافی بود که یقین پیداکنم، جدا از جایگاه با ارزشی که در تاریخ سینما و تئاتر این سرزمین دارید، وارستگی و منش بیبدیل شما مفهوم اصیل و واقعی هنرمند را عینیت بخشیده است. تنتان سلامت و سایه سبزتان بر سر هنر و فرهنگ ایران زمین مستدام باد.
حمایت بنیاد فارابی از فیلمهای جشنواره فجر
گروه فرهنگی / از میان 16 اثر حاضر در سیونهمین جشنواره فیلم فجر 5 فیلم به تولیدات مشترک بنیاد سینمایی فارابی اختصاص دارد. علیرضا تابش در گفتوگویی با ایسنا درباره سیاستهای این بنیاد و اولویتهای حمایتیاش از این آثار به ایسنا گفته است: «حمایت از فیلمسازان نوجو و مستعد سینمای ایران یکی از این ویژگیهاست و فیلمهای اول «ارسلان امیری» و «عادل تبریزی» و فیلم دوم «کاوه صباغزاده» را شامل میشود. از سویی امسال چند فیلمساز زن سینمای ایران مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفتهاند که یکی از آنها «آیدا پناهنده» است که فیلمش در سودای سیمرغ حضور دارد.» او در ادامه توجه به تنوع جغرافیایی را از دیگر ویژگیهای آثار امسال فارابی عنوان کرده و گفت: ««یدو» در استان خوزستان، «زالاوا» در استان کردستان و «تیتی» در استان گیلان فیلمبرداری شدهاند. در بعد محتوایی نیز این پنج فیلم، هر کدام جستوجوگر مفاهیمی بودهاند که این آثار از حیث تنوع ژانر و مضمون برای مخاطبان سینمای ایران، جذاب و کنجکاویبرانگیز خواهد بود.» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در توضیحات تکمیلی افزوده است: ««رومانتیسم عماد و طوبی» به دنبال بازشناسی عشق بر بستر روزمرگی یک خانواده است و «زالاوا» عقب ماندگی جامعه و خرافهگرایی را آسیبشناسی میکند. «گیجگاه» با روایتی متفاوت و نوستالژیک به سراغ مخاطبان سینمای ایران میآید، «تی تی» به بازخوانی انسان با دو بال عقل و احساس میپردازد و «یدو» روایتی از غیرت و مردانگی نزد کوچک مردان بزرگ در هنگامه دفاع از وطن را به تصویر میکشد.» تابش معتقد است از جشنواره فیلم فجر باید فرصتی ساخت برای حفظ و تقویت اتحاد میان هنرمندان برای گذار از تنگناها و نه تشدید اختلافات یا تعمیق گسستهای اجتماعی؛ « در تاریخ خواهند نوشت که هنرمندان، حتی در این سختترین شرایط هم دست از کار نکشیدند و برای خلق امید، چشمانداز روشن، انعکاس تیرگیها و مشکلات، تلاش کردند.»
پوستر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد اللهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی) و حسن ریاحی (دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر) رونمایی شد. این پوستر را امید عسگری طراحی کرده که نشاندهنده شرایط کرونایی برگزاری این رویداد هنری است که بسیاری از مخاطبان، آثار اجرا شده را از خانههای خود خواهند دید./ خبرآنلاین
-سه اثر به بخش خردسال و پنج نمایش به بخش صحنهای (مرور) هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک راه یافتند. هیأت انتخاب متشکل از شهرام کرمی، امیر مشهدی عباس و هادی حسنعلی، در بخش خردسال، ۳ نمایش و در بخش مرور، ۵ نمایش را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردند./ خبرآنلاین
همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در استانها، ۲۵ سینما از زنجیره سینماهای «بهمن سبز» حوزه هنری جمعاً در ۱۴ استان کشور میزبان مخاطبان خواهند بود. رزرو اینترنتی بلیت این سینماها برای جشنواره فجر از دیروز آغاز شده است./ ایسنا
یاد شهید تقی زارع شهید مدافع سلامت در اجراهای سومین روز از سیونهمین جشنواره تئاتر فجر گرامی داشته شد. شهید تقی زارع از کارکنان خدماتی شاغل در بیمارستان بقیةالله بود که بر اثر بیماری کرونا به درجه شهادت رسید. اجراهای سومین روز از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به این شهید گرانقدر تقدیم شد./ ایلنا
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: «رویداد جشنواره تجسمی فجر ایران شمول است و تنها به پایتخت متمرکز نیست و ۷۰ درصد آثار متعلق به شهرستانها است و این آمار قابل توجه است. جشنواره تجسمی فجر جایگزین دوسالانههای هنری نشده است و هرکدام با اهداف و برنامههای مجزا با جامعه هدف خود در حال برگزاری است و هر کدام مخاطبان خود را دارند.»./ ایرنا
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «شرط اجرای جشنوارههای فیلم، تئاتر و موسیقی فجر رعایت کامل پروتکلهای ابلاغ شده است. تشدید نظارت بر پروتکلها نیز ابلاغ شد. دو سینمای متخلف تذکر گرفتند و بازیگران جشنواره تئاتر نیز باید تست پیسیآر منفی داشته باشند. در ابلاغیه جدید نسبت به کنترل سالنهایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، باید سختگیری بیشتری انجام شود و تشدید نظارت اعمال شود تا مجبور نشویم به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی، از ادامه جشنواره جلوگیری کنیم.»/ ایرنا
عادل فردوسیپور به دلیل رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی در جشنواره فجر عذرخواهی کرد. او با انتشار متنی نوشت: «فیلم «بیهمه چیز» را دیدم و به نظرم فیلم خوبی بود. در تمام مدت ماسک روی صورتم بود بجز زمانی که عکاسان برای عکس گرفتن گفتند که ماسک را برداریم. درست این بود که این کار را نمیکردم. مدتها پرویز خان پرستویی را ندیده بودم یک لحظه ناخوداگاه پروتکلها فراموش شد از این بابت عذرخواهی میکنم»./ خبرآنلاین
نامزدهای بخش مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. نیلوفر استا برای نمایش «اودیسه ۲۰۲۰»، مریم جعفرینمین برای نمایش «سوختن»، فاطمه حسنپور زعغرانی برای نمایش «جانکاه»، شهریار دبیری برای نمایش «فرانکشتاین»، سلاله رویدشتی برای نمایش «آن دیگری» و مریم قهرمانیزاده برای نمایش «مری پاپینز» نامزدان بخش عکس و محمد(سینا) افشار برای نمایش «اسم»، سروش حیدری برای نمایش «شاه شکار»، مهدی رایگانی برای نمایش «دراکولا»، علی صفری برای نمایش «برلین ۱۰:۱۰» و سید مهدی موسوی برای نمایش «میم» نانزدهای بخش پوستر هستند./ ایلنا
مراسم تجدید بیعت مدیران معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد با آرمانهای امام خمینی(ره) با حضور محسن جوادی و مدیران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسجد فائق برگزار شد. در مراسم تجدید بیعت مدیران معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آرمانهای امام راحل که در مسجد فائق برگزار شد، علیرضا اسماعیلی، مهرزاد دانش، علیرضا صدرالدینی، علی فریدونی، ابراهیم حیدری، ایوب دهقانکار، مهدی حافظی، ابوالفضل عربشاهی و مهدی نجفی حضور داشتند./ ایرنا
نخستین جایزه سالانه کتاب روایت پیشرفت؛ «ایران سعید» در تیر ۱۴۰۰ برگزار میشود. دبیرخانه این رویداد از تمامی پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرده تا آثار خود را به این جایزه ارسال کنند./ مهر