ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ناگفتههای جهانگیری از سلیمانی
گروه سیاسی/ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در گفتوگویی، ضمن تشریح مراودات خود با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تلاشها و پیگیریهای حاج قاسم سلیمانی برای ایجاد وفاق ملی در کشور را تشریح کرد؛ از جمله آنها جلساتی است که حتی در دفتر حاج قاسم سلیمانی، با محوریت او و برای نزدیک کردن دیدگاههای اصلاحطلبان و حاکمیت برگزار میشد.
جهانگیری در گفتوگو با «جماران» با بیان اینکه یکی از ویژگیهای غالب آن شهید این بود که بدون توجه به گرایشهای سیاسی تصمیم میگرفت، درباره دعوتهای متعدد از سردار سلیمانی برای نامزدی در انتخابات گفت: من هم یکبار با ایشان صحبت کردم، گفت اینجا (ریاست جمهوری) خیلی داوطلب دارد، من باید جایی بروم که کار زمین مانده را انجام بدهم. کاری که من میتوانم انجام بدهم جایی است که رهبری و نظام نیاز دارد و آنجا باید داوطلب باشم. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به دیدارهای منظم خود با سردار سلیمانی، تصریح کرد: من هیچ احساسی در ایشان ندیدم که کمترین رغبتی داشته باشد به عرصه ریاست جمهوری ورود پیدا کند. جاذبهای که سردار سلیمانی در میان مردم داشت هم در اثر این نیست که منابع کشور را هزینه کرد تا برای خودش محبوبیت درست کند، یا اینکه به اصطلاح امروزی، کار پوپولیستی انجام بدهد تا برای خودش محبوبیت درست کند.
تلاش برای نزدیکی بیشتر دولت و سپاه
جهانگیری درباره دیدگاههای سردار سلیمانی در سیاست داخلی، با اشاره به اینکه از مقطعی بعد از سال 92 دنبال این بود که با هم گفتوگویی داشته باشیم تا رابطه دولت و سپاه به نقطه مطلوبی برسد، اظهارکرد: رابطه خودش با آقای رئیسجمهوری خیلی خوب و صمیمانه بود و مرتب در جلسات رسمی و غیررسمی با ایشان گفتوگو میکرد، با وجود این، احساس میشد که نوعی اختلاف وجود دارد و باید تلاش کنیم که اینها را به نقطه مشترک بیشتر برسانیم.
او رویکرد سردار سلیمانی در مسائل داخلی را باور به جذب حداکثری توصیف کرد و گفت: این اواخر با ایشان مفصل درباره اختلافات برخی شخصیتها، بهطور خاص در مورد آقای خاتمی صحبت کردم که تا چه زمانی میتوانیم این وضعیت را ادامه بدهیم و چقدر به مصلحت کشور است؟ جهانگیری با بیان اینکه ایشان خیلی علاقهمند بود که کمک کند، اضافه کرد: آخرین جلسهای که با ایشان داشتیم و سر این مسائل هم بود، اول آذر ماه سال گذشته بود. اتفاقاً اولین باری هم بود که در دوره معاون اولی به دفتر ایشان رفتم که یکی دیگر از دوستان و مسئولان بالای امنیتی کشور هم حضور داشت و سه نفری بودیم. در واقع تدبیر سردار این بود که سه نفری صحبت کنیم. او ادامه داد: آنجا خیلی بحث کردیم و به جمعبندی روشنی رسیدیم و قرار شد که برخی اقداماتی را من انجام بدهم. اقداماتی که بنا شد من انجام بدهم عمدتاً این بود که با برخی از دوستان باید گفتوگو میکردم و آنان کارهایی انجام میدادند. اقداماتی هم باید دوستان امنیتی انجام میدادند و نهایتاً اقداماتی هم سردار سلیمانی باید انجام میداد. جهانگیری با بیان اینکه من راجع به آقای خاتمی یک بار در سال 95 خدمت رهبر معظم انقلاب مفصل صحبت کردم و جمعبندی ایشان از آقای خاتمی کاملاً متفاوت از چیزهایی بود که دوستان دیگر صحبت میکردند، اظهار کرد: تعبیر رهبر معظم انقلاب این بود که «من آقای خاتمی را روحانی تمیزی میدانم که نه آلودگی مالی دارد و نه آلودگی اخلاقی.» البته انتقاداتی هم داشتند و گفتند.
گذشته را برجسته نکنید به آینده فکر کنید
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ما فکر میکردیم میتوانیم این مسائل و اختلافات را حل و فصل کنیم، ادامه داد: دو هفته بعد از آن جلسه به سردار سلیمانی که خارج از ایران بود، تلفنی گفتم کارهایی که باید انجام میدادم انجام دادهام. ایشان هم گفت من هم دارم دنبال میکنم؛ برمیگردم و حضوری صحبت میکنیم که ساز و کار دیگری طراحی کنیم. البته بعد از آن دیگر جلسهای نداشتیم. قبل از سفر آخر تلفن زد و با هم صحبت کردیم و گفت از نظر من همه مسائل تمام شده است؛ اگر برگردیم آخرین جلسه را میگذاریم و انشاءالله بهسمت یک راه حل جدی میرویم. او با اشاره به اینکه در این جلسات قرار بود درباره کل جریان اصلاحات و به طور خاص آقای خاتمی صحبت کنیم، درباره دیدگاه سردار سلیمانی در این زمینه گفت: اتفاقاً در آن جلسه که قاعدتاً نوارش در اختیار حکومت هست، وقتی ما با برادر امنیتی گفتوگو میکردیم، ایشان به ما گفت که شما این کار را کردهاید و ما گفتیم که شما این کار را کردهاید، حاج قاسم گفت اگر بخواهیم راجع به گذشته بحث کنیم هیچ خاصیتی ندارد، باید ببینیم که آینده چه میشود و چه کار باید کرد؟
جهانگیری با بیان اینکه سردار سلیمانی معتقد بود باید بپذیریم که حرف و موضع رهبر انقلاب در کشور فصلالخطاب است، اظهار کرد: سردار سلیمانی هیچ اختلافی با آقای خاتمی نداشت و اتفاقاً آقای خاتمی را دوست میداشت.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به علاقه ویژه شهید سلیمانی به آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان با آقای هاشمی ارتباط داشت و در این سالها مرتب میرفت و گزارشاتی به آقای هاشمی میداد و هیچ وقت ارتباطش با آقای هاشمی قطع نشده بود. کمااینکه در قضیه فوت آقای هاشمی حاج قاسم بهسرعت خودش را رساند و در جماران حضور پیدا کرد.
در دوره خاتمی رابطه سپاه با دولت خوب بود
جهانگیری، نامه معروف فرماندهان سپاه به خاتمی به عنوان رئیس دولت اصلاحات که سردار سلیمانی نقش زیادی در آن داشت را نامهای دلسوزانه و هشدار دهنده دانست و افزود: یک بار هم من یادم نمیآید که بعد از آن نامه، رابطه دولت و سپاه و یا افرادی مثل سردار سلیمانی با آقای خاتمی بد شده باشد؛ همواره ارتباط خوبی تا آخر دولت دوم آقای خاتمی میان دولت و سپاه برقرار بود و اتفاقا آقای خاتمی جزو رئیس جمهورهایی بود که دوره او خیلی باشکوه به پایان رسید. بعد از پایان هشت ساله دولت هم تا سال 88 ارتباط آقای خاتمی با مقام معظم رهبری خیلی برنامهریزی شده و مستمر بود و ماهیانه میرفتند و صحبت میکردند، گزارش میدادند و نظراتی که داشتند را منتقل میکردند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه سردار سلیمانی به یک مسأله مهم باور داشت و آن مسأله هم این بود که استقرار و پایداری این نظام با حفظ جایگاه رهبری انقلاب میسر است، اظهارکرد: هر جا احساس میکرد زاویهای ایجاد شده که ممکن است تضعیف جایگاه رهبری است، ناراحت میشد، وقت میگذاشت و بحث میکرد و میگفت باید جلوی این کار گرفته شود. در سال 88 هم دو سه مرتبه با هم صحبت کردیم و از اینکه فکر میکرد برخی از دوستان در این زاویه قرار گرفتهاند خیلی ناراحت بود.
جهانگیری درباره ماجرای سفر بشار اسد به ایران و استعفای ظریف هم گفت: در نهایت سردار سلیمانی به خانه آقای ظریف رفت و معتقد بود در این مسأله که چگونه به ریاست جمهوری منتقل شود، نقشی نداشته است، البته آقای رئیس جمهوری و دفتر ایشان واقعاً تا لحظات آخر نمیدانستند که میهمانشان آقای بشار اسد است.
جلسات هماهنگی سلیمانی و ظریف
او با اشاره به جلسات ثابت سردار سلیمانی با ظریف تأکید کرد: سردار سلیمانی معتقد بود کارهایی که ما میکنیم و در منطقه اتفاق میافتد، امتیاز آن در میز مذاکره گرفته میشود. یعنی همه اتفاقاتی که در سوریه افتاد و شهرهای مختلف سوریه آزاد شد، نهایتاً کشیده شد به اینکه در میز آستانه یا در ژنو چه اتفاقی میافتد. لذا ارتباط تنگاتنگی بود که مسائل با هماهنگی آقای ظریف باشد. به نظرم تا آخر هم در مسائل کاری هماهنگی خوبی با آقای ظریف داشتند.
جهانگیری درباره رویکرد سردار سلیمانی نسبت به مسأله تحریمها و دور زدن آن هم گفت: یکی از خصلتهای مهم سردار سلیمانی واقعنگری ایشان بود. بعد از تحریمها یک وقت در فضای کشور مطرح شد که می شود نفت فروخت، اما دولت نمیخواهد نفت بفروشد. جلسهای در حضور مقام معظم رهبری برگزار شده بود که آقای رئیس جمهوری و هم سردار سلیمانی جزئیات آن را به من گفتند. آنجا یکی از دوستان عزیز این ادعا را مطرح کرده بود. سردار سلیمانی آنجا گفت: «هیچ کدامتان مدعی نشوید. شما یک بشکه نفت هم نمیتوانید بفروشید. هر کاری که بتواند بکند باز همین وزارت نفت است.» بعد از آن من دیگر کم شنیدم کسی مدعی شود.
او اضافه کرد: با وجود این، زمانی در دولت به این جمعبندی رسیدیم که هر کسی مدعی است می تواند نفت بفروشد به او مجوز بدهیم. یک روز آقای زنگنه به شوخی میگفت اگر نفتی که به اینها مجوز دادهایم را بفروشند، هشت میلیون بشکه در روز میشود؛ درحالی که امروز کل تولید ما برای صادرات دو میلیون و 300 هزار بشکه است.
جهانگیری درباره رویکرد سردار سلیمانی نسبت به مذاکرات برجام هم گفت: قبل از اینکه برجام به نتیجه برسد تردید داشت که امریکاییها با ما توافق کنند و برجام به نتیجه برسد، اما از مقطعی که احساس کرد امریکاییها به هر دلیلی دارند به این نقطه میرسند، ندیدم که سردار سلیمانی، حداقل در گفت وگوهایی که با من داشت، راجع به کاری که انجام گرفته ابراز نگرانی کند که این کار بد شد و آسیب زده شد.
انعطافپذیری و دوری از تعصب یکی از میراثهای سلیمانی است
او در پایان این گفت وگو، با تأکید بر اینکه جامعه ما امروز به شدت به میراث حاج قاسم نیاز دارد، یکی از میراثهای او را انعطافپذیری بالا و دوری از تعصب و تصلّب دانست و گفت: او قدرت تفاهم و تعامل برای پیشبرد امور را داشت. اگر میخواهیم میراث حاج قاسم را نگهداری کنیم، نباید تردید داشت که نیازمند تفاهم و تعامل برای پیشبرد راهبردهای کشور هستیم.
جهانگیری با بیان اینکه سردار سلیمانی در عین حال که یک فرمانده شجاع و قوی جمهوری اسلامی ایران بود، قدرت این را هم داشت که همواره از ظرفیتهای مردمی و منطقهای برای پیشرفت کشور استفاده کند و تنوعها را به رسمیت بشناسد، اظهارکرد: سردار سلیمانی در سخنرانیهای خود گفته بود نمیشود بگوییم این اصلاحطلب و او اصولگراست، دیگری حجابش کامل نیست و آن یکی اشکال دیگری دارد. همین طور مردم را از خودمان دور کردن که نتیجهای ندارد. ما مسئولان کشور و این نظام هستیم و باید مردم را با هم جمع کنیم. هنر و قدرت ما در این است که مردم را با هم جمع کنیم و در راستای پیشرفت کشور قرار بدهیم.
آدمهایی که گفتمان میشوند
ادامه از صفحه اول
او نه تنها پس از شهادت که پیش از آن نیز دارای محبوبیت عظیم اجتماعی بود. در وانفسا، کشاکش و جیغ و دادهای سیاسی این روزها، مرور زندگی او نشان میدهد که محبوبیت و گفتمان شدن ارتباطی با تبلیغات و نمایشهای رسانهای مرسوم ندارد. بخاطر شرایط ویژهای که داشت حتی از پوشش رسانهای برای انتشار اخبار و آرای او اجتناب میشد و اخباری که بیشتر بیگانگان درباره او میساختند گفته و شنیده میشد، با این وصف جامعه خوانشی قهرمانانه از او پیدا کرد. سلیمانی برساخته پروپاگاندای جناحی نیز نبود - آنچه این روزها بیشمار میبینیم.- استثنای دیگر او بطلان این انگاره بود که با حمله و تحقیر دیگران میتوان بزرگ شد. برخی میاندیشند با کوتاه کردن دیگران، بزرگ بودن آنها نمایان میشود. سلیمانی برای آنها درس است که آدمها چنین بزرگ نمیشوند.
آنچه سلیمانی را سردار دلها کرد، برخاسته از ویژگیهای فردی و خصلتهای رفتاری او بود تا برساخته تبلیغات و تصمیمات رسانهای و جناحی. در اینجا چند عاملی که در معناسازی و مفهومسازی از یک نام و تبدیل فرد به گفتمان درباره سردار سلیمانی به چشم میخورد را بیان میکنم:
اول مهارت و تخصص و زبدگی در کاری که به آن سپرده شده است. آنچه دیروز آقای جهانگیری در گفتوگو با «جماران» بیان کرد، مصداق بارز همین ویژگی است. سردار سلیمانی درباره حضور در انتخابات ریاستجمهوری گفته بود: «اینجا خیلی داوطلب دارد و جایی که این همه داوطلب دارد، من چرا؟ من باید جایی بروم که کار زمین مانده را انجام بدهم.» این در روانشناسی اجتماعی یکی از عوامل مهم رشد و محبوبیتهای فردی است که مؤمن به وظیفه محول خود بماند و در آن بدرخشد تا اینکه مسئولیتش را سکویی برای پرش سیاسی نماید.
عامل دیگر خصوصیات فردی و اخلاقی است. ترجیح اخلاق بر کنشهای متداول سیاسی در ساخت قدرت، ملاحظه منافع ملی و جمعی بر شخصی و جناحی و تواضع در عین محبوبیت و قدرت، از شهید سلیمانی فردی مردمی و فرماندهای محبوب ساخته بود. سرداری که خود را سرباز مینامید و تنگنظری و حصارکشی در بین اقشار اجتماعی را نمیپسندید.
عامل سوم حس فداکاری است. وجدان اجتماعی بخوبی میدانداری خالصانه و میانداری ریاکارانه را درک میکند. بخوبی فرق بین دفاع برای جمع و جنگ برای خود را میفهمد. میبیند که فرماندهای در خط مقدم میجنگد. جامعه قهرمانانش را اینگونه برمیگزیند.
عامل دیگر شیوه کنش اجتماعی است؛ انگارهای که جامعه از فرد دریافت میکند که محصول واکنش اجتماعی فرد است. اینکه این فرد در بحرانهای یک جامعه، به جای خالی کردن صحنه، در کنار جامعه است و در فراز و نشیبها و پیچوخمهای اجتماعی در کنار مردم دیده میشود. چنانکه سردار سلیمانی از جنگ با حزب بعث و داعش در غرب کشور تا مقابله با ناامنی اشرار و قاچاقچیان در شرق کشور، از زلزله بم تا سیل خوزستان، در صف مقدم بود و خود را تافته جدابافته و دورافتاده از مردم نمیدید.
این همه در کنار یک ویژگی برجسته حاج قاسم قابل ارزیابی است؛ از نظر تخصصی او قطعاًً یک استراتژیست فوقالعاده نظامی بود. به یاد میآورم در سفری به مشهد مقدس برای افتتاح برخی پروژههای اشتغال در پرواز یک شرکت هواپیمایی دیدم شهید سلیمانی در ردیف ۵ یا ۶ در صندلی عادی همراه همسرش نشسته است. کنارش رفتم و در میان صحبتهایمان بحث به ضرورت وجود افراد استراتژیست در بحرانهای مختلف رسید. اینکه جامعه نیاز به استراتژی در همه زمینهها دارد. حاج قاسم در این میان اشارهای کرد به شهید حسن باقری (برادر سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح) و معتقد بود پس از شهادت باقری ما در دورههایی دچار فقدان استراتژی شدیم. او باقری را به عنوان یک استراتژیست بزرگ در جنگ میستود. من فکر میکنم در کنار خصائل انسانی و اجتماعی، یکی از خصوصیات برجسته سلیمانی استراتژیست بودن او بود. درکی عمیق از مفهوم قدرت، جنگ منظم و نامنظم و امنیت منطقهای داشت. جنبشهای اجتماعی را به مثابه مبارزهگر درک میکرد. علاوه بر آن، کنش سیاسی او نیز قابل ستایش است. عضو هیچ جناحی نبود، هیچ کس نمیتواند بگوید سلیمانی در کدام جناح قرار داشت. اگر کسی چنین ادعا کند او یک دروغگوست. سلیمانی با وجود اعتقاد عمیق به محور ولایت و رهبری به سایر سرمایههای انسانی کشورش نیز احترام قائل بود.
یکی از ارزشهای سلیمانی همانگونه که بیان شد، تیزبینی در مسائل منطقهای و روابط بینالملل و جنبشهای اجتماعی بود. دشمنان سردار شهید سلیمانی حیرت کردند وقتی سوگواری برای او را در پهنه فراخی از روسیه تا هند دیدند. او به درستی نماد مبارزه با اشغالگری، افراطیگری و عدالت خواهی بود که شاید آخرین مثالهای مشابه او را در سالهای نبرد با استعمار و در جنبشهای آزادیبخش نیمه اول قرن بیستم دیده باشیم.
او نه تنها پس از شهادت که پیش از آن نیز دارای محبوبیت عظیم اجتماعی بود. در وانفسا، کشاکش و جیغ و دادهای سیاسی این روزها، مرور زندگی او نشان میدهد که محبوبیت و گفتمان شدن ارتباطی با تبلیغات و نمایشهای رسانهای مرسوم ندارد. بخاطر شرایط ویژهای که داشت حتی از پوشش رسانهای برای انتشار اخبار و آرای او اجتناب میشد و اخباری که بیشتر بیگانگان درباره او میساختند گفته و شنیده میشد، با این وصف جامعه خوانشی قهرمانانه از او پیدا کرد. سلیمانی برساخته پروپاگاندای جناحی نیز نبود - آنچه این روزها بیشمار میبینیم.- استثنای دیگر او بطلان این انگاره بود که با حمله و تحقیر دیگران میتوان بزرگ شد. برخی میاندیشند با کوتاه کردن دیگران، بزرگ بودن آنها نمایان میشود. سلیمانی برای آنها درس است که آدمها چنین بزرگ نمیشوند.
آنچه سلیمانی را سردار دلها کرد، برخاسته از ویژگیهای فردی و خصلتهای رفتاری او بود تا برساخته تبلیغات و تصمیمات رسانهای و جناحی. در اینجا چند عاملی که در معناسازی و مفهومسازی از یک نام و تبدیل فرد به گفتمان درباره سردار سلیمانی به چشم میخورد را بیان میکنم:
اول مهارت و تخصص و زبدگی در کاری که به آن سپرده شده است. آنچه دیروز آقای جهانگیری در گفتوگو با «جماران» بیان کرد، مصداق بارز همین ویژگی است. سردار سلیمانی درباره حضور در انتخابات ریاستجمهوری گفته بود: «اینجا خیلی داوطلب دارد و جایی که این همه داوطلب دارد، من چرا؟ من باید جایی بروم که کار زمین مانده را انجام بدهم.» این در روانشناسی اجتماعی یکی از عوامل مهم رشد و محبوبیتهای فردی است که مؤمن به وظیفه محول خود بماند و در آن بدرخشد تا اینکه مسئولیتش را سکویی برای پرش سیاسی نماید.
عامل دیگر خصوصیات فردی و اخلاقی است. ترجیح اخلاق بر کنشهای متداول سیاسی در ساخت قدرت، ملاحظه منافع ملی و جمعی بر شخصی و جناحی و تواضع در عین محبوبیت و قدرت، از شهید سلیمانی فردی مردمی و فرماندهای محبوب ساخته بود. سرداری که خود را سرباز مینامید و تنگنظری و حصارکشی در بین اقشار اجتماعی را نمیپسندید.
عامل سوم حس فداکاری است. وجدان اجتماعی بخوبی میدانداری خالصانه و میانداری ریاکارانه را درک میکند. بخوبی فرق بین دفاع برای جمع و جنگ برای خود را میفهمد. میبیند که فرماندهای در خط مقدم میجنگد. جامعه قهرمانانش را اینگونه برمیگزیند.
عامل دیگر شیوه کنش اجتماعی است؛ انگارهای که جامعه از فرد دریافت میکند که محصول واکنش اجتماعی فرد است. اینکه این فرد در بحرانهای یک جامعه، به جای خالی کردن صحنه، در کنار جامعه است و در فراز و نشیبها و پیچوخمهای اجتماعی در کنار مردم دیده میشود. چنانکه سردار سلیمانی از جنگ با حزب بعث و داعش در غرب کشور تا مقابله با ناامنی اشرار و قاچاقچیان در شرق کشور، از زلزله بم تا سیل خوزستان، در صف مقدم بود و خود را تافته جدابافته و دورافتاده از مردم نمیدید.
این همه در کنار یک ویژگی برجسته حاج قاسم قابل ارزیابی است؛ از نظر تخصصی او قطعاًً یک استراتژیست فوقالعاده نظامی بود. به یاد میآورم در سفری به مشهد مقدس برای افتتاح برخی پروژههای اشتغال در پرواز یک شرکت هواپیمایی دیدم شهید سلیمانی در ردیف ۵ یا ۶ در صندلی عادی همراه همسرش نشسته است. کنارش رفتم و در میان صحبتهایمان بحث به ضرورت وجود افراد استراتژیست در بحرانهای مختلف رسید. اینکه جامعه نیاز به استراتژی در همه زمینهها دارد. حاج قاسم در این میان اشارهای کرد به شهید حسن باقری (برادر سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح) و معتقد بود پس از شهادت باقری ما در دورههایی دچار فقدان استراتژی شدیم. او باقری را به عنوان یک استراتژیست بزرگ در جنگ میستود. من فکر میکنم در کنار خصائل انسانی و اجتماعی، یکی از خصوصیات برجسته سلیمانی استراتژیست بودن او بود. درکی عمیق از مفهوم قدرت، جنگ منظم و نامنظم و امنیت منطقهای داشت. جنبشهای اجتماعی را به مثابه مبارزهگر درک میکرد. علاوه بر آن، کنش سیاسی او نیز قابل ستایش است. عضو هیچ جناحی نبود، هیچ کس نمیتواند بگوید سلیمانی در کدام جناح قرار داشت. اگر کسی چنین ادعا کند او یک دروغگوست. سلیمانی با وجود اعتقاد عمیق به محور ولایت و رهبری به سایر سرمایههای انسانی کشورش نیز احترام قائل بود.
یکی از ارزشهای سلیمانی همانگونه که بیان شد، تیزبینی در مسائل منطقهای و روابط بینالملل و جنبشهای اجتماعی بود. دشمنان سردار شهید سلیمانی حیرت کردند وقتی سوگواری برای او را در پهنه فراخی از روسیه تا هند دیدند. او به درستی نماد مبارزه با اشغالگری، افراطیگری و عدالت خواهی بود که شاید آخرین مثالهای مشابه او را در سالهای نبرد با استعمار و در جنبشهای آزادیبخش نیمه اول قرن بیستم دیده باشیم.
توصیف علی لاریجانی از سردار سلیمانی
مشاور رهبر معظم انقلاب در صفحه اینستاگرامی خود به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی یادداشتی منتشر کرد. علی لاریجانی نوشت: «نظام استکبار میداند که با اینگونه جنایتها هرگز نخواهد توانست در ارادههای مصمم مجاهدان بزرگی که در دامان ملتهای مسلمان تربیت شدهاند، خللی به وجود آورد.» او در ادامه این یادداشت نوشت: سردار سرافراز، فرمانده شجاع، قهرمان، حماسه آفرین و کم نظیر سپاه اسلام، سپهبد شهید قاسم سلیمانی، افتخار جاودانه همه ایرانیانی است که دل در گرو استقلال و اعتلای کشور دارند. این فرمانده محبوب و مقتدر، سرانجام در همین راه از خون پاک خویش مایه گذاشت و به دست شقیترین افراد این روزگار به شهادت رسید. رئیس سابق مجلس نوشت: شهید قاسم سلیمانی، الگویی درخشان از این ارادههای پولادین و تربیت یافتگان مکتب اسلام است. او که همه جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهههای شرف و کرامت، در دفاع از میهن و نظام جمهوری اسلامی گذرانیده بود، تا واپسین لحظات عمر پربرکت خویش را در راه مقابله با اشقیای تکفیری و تروریستهای جنایتکار سپری کرد و در همین جبهه شریف به آرزوی دیرین خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیلالله نائل آمد.
خرازی: سیلیهای محکمتر در انتظار قاتلان سردار سلیمانی است
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، اخراج نیروهای امریکایی از منطقه را هدفی قطعی دانست و تأکید کرد: اقدامهای ما برای انتقام از عوامل ترور شهید سلیمانی ادامه مییابد و سیلیهای محکمتری به آنان میزنیم.به گزارش ایرنا، سیدکمال خرازی با بیان اینکه نباید برای تحقق این هدف، شتابزده و احساسی اقدام کرد، افزود: باید دید چه اقدامی در زمان مناسب، تأثیرگذار است. وی با اشاره به قدرت و نفوذ مردمی شهید سلیمانی و تأثیر شهادتش بر مردم، گفت: تشییع باشکوه پیکر مطهر شهید سلیمانی، این قدرت و نفوذ مردمی را کاملاً نشان داد که خودش سیلی و پاسخی به جنایت ترامپ بود.خرازی افزود: هدف ترامپ از جنایت ترور شهید سلیمانی این بود که پشت نظام جمهوری اسلامی را خالی کند، اما دیدند که همگان، پشت شهید سلیمانی، تفکر آن شهید و امنیتی هستند که او برای کشور ایجاد کرد و این پیام بسیار مهمی است. وی تأکید کرد: در این چارچوب باید به اشکال مختلف چنین پیامی را انتقال داد و اقداماتی کرد تا حق مطلب ادا شود و آنچه شایسته آن شهید بزرگوار است، عمل شود.
ایران مسئولان ترور شهید سلیمانی را به عدالت میسپارد
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با ارتکاب یک اقدام تروریستی بزدلانه علیه سردار سلیمانی، ایالات متحده قوانین بینالمللی و منشور ملل متحد را در تخطی آشکار از حق حاکمیت عراق، نقض کرد. بهگزارش ایرنا، وزارت امور خارجه با اعلام اینکه ترور شهید سردار سلیمانی نمایش تمام عیار قانونشکنی ایالات متحده است، تصریح کرد: ایران تا زمانی که مسئولان این اقدام را به عدالت نسپارد، از پای نخواهد نشست.
دیگه چه خبر
شرکت انگلیسی همدستی در ترور سردار سلیمانی را رد کرد
خبر اول اینکه، یک سخنگوی شرکت امنیتی انگلیسی G4S که به فراهم کردن اطلاعات لازم برای نیروهای امریکایی در جهت ترور سردار قاسم سلیمانی متهم شده بود، گفت: در پاسخ به گمانهزنیهای اخیر، G4S میخواهد مشخص کند هیچگونه دخالتی در حمله به سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نداشته است. بهگزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، پیشاز این در بخش دوم مستند الرحله الاخیره(آخرین سفر) که شبکه ماهوارهای العهد عراق آن را پخش کرد، آمده بود که شرکت انگلیسی «جی.فور.اس» متهم به رصد تحرکات سردار سلیمانی و ابومهدی و تسهیل عملیات ترور آنها است و این شرکت معمولاً افراد عراقی را استخدام میکند تا برای تحقق اهداف خود آنها را بهکار گیرند. برخی اطلاعات نشان میدهد که فردی تحرکات سردار سلیمانی را به این شرکت داده است و یک فرد عراقی نیز که تا این لحظه شناسایی نشده به این مسأله متهم است.
سردار نقدی: به واکسن خارجی اعتماد ندارم
خبر دیگر اینکه، سردار نقدی درباره اظهارات اخیر خود در خصوص توصیه به پاسداران در زمینه پرهیز از مصرف واکسنهای خارجی کرونا با طرح این پرسش که صاحبان شرکتهای بزرگی که این واکسنها را تولید میکنند چه کسانی هستند؟ گفت: امروز همانهایی صاحبان شرکتهای تولید کننده واکسن کرونا هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود؛ این کاهش نیز تنها از طریق افزایش مرگ و میر صورت میگیرد. بهگزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس اسنادی که وجود دارد این مؤسسات خود ویروس را دستکاری و آلوده کردهاند؛ در این شرایط چگونه میتوان به آنها اعتماد کرد؟ من اعتماد نمیکنم. همچنین تصاویری از تجمع عدهای مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به اقدام دولت برای خرید واکسن خارجی کرونا در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. روی پلاکارد یکی از معترضین نوشته بود: «نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی! ما خودمان واکسن امام کاظم داریم!» عبدالرضا داوری مشاور پیشین محمود احمدینژاد هم گفته که در میان تجمع کنندگان بوده است.
دیدار چمران با قالیباف، دهقان و قاسمی
دست آخر اینکه، مهدی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به تدوین سازوکار انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات 1400 از دیدار خود با برخی نامزدها سخن گفت. به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سؤال که «گفته میشود شما با برخی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مانند آقای قالیباف یا آقای دهقان ملاقات و گفتوگو داشتهاید» اظهار داشت: رایزنی به آن معنا که نه . با همه افراد سلام و علیک و احوالپرسی و رفت و آمد داشتیم و داریم، با آقای رستم قاسمی هم داشتیم که شما اشاره نکردید. وی درخصوص دیدار با علی لاریجانی، گفت: بعد از پایان مجلس دهم تاکنون دیداری با لاریجانی نداشتهام. چمران درباره احتمال کاندیداتوریاش در انتخابات شورای شهر آینده، بیان داشت: خدا میداند، خودم علاقهای ندارم و هنوز هیچ فکری نکردهام. من به شخصه دوست دارم افراد دیگری باشند حالا اینکه مردم چه بخواهند این یک بحث دیگری است.
خبر اول اینکه، یک سخنگوی شرکت امنیتی انگلیسی G4S که به فراهم کردن اطلاعات لازم برای نیروهای امریکایی در جهت ترور سردار قاسم سلیمانی متهم شده بود، گفت: در پاسخ به گمانهزنیهای اخیر، G4S میخواهد مشخص کند هیچگونه دخالتی در حمله به سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نداشته است. بهگزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، پیشاز این در بخش دوم مستند الرحله الاخیره(آخرین سفر) که شبکه ماهوارهای العهد عراق آن را پخش کرد، آمده بود که شرکت انگلیسی «جی.فور.اس» متهم به رصد تحرکات سردار سلیمانی و ابومهدی و تسهیل عملیات ترور آنها است و این شرکت معمولاً افراد عراقی را استخدام میکند تا برای تحقق اهداف خود آنها را بهکار گیرند. برخی اطلاعات نشان میدهد که فردی تحرکات سردار سلیمانی را به این شرکت داده است و یک فرد عراقی نیز که تا این لحظه شناسایی نشده به این مسأله متهم است.
سردار نقدی: به واکسن خارجی اعتماد ندارم
خبر دیگر اینکه، سردار نقدی درباره اظهارات اخیر خود در خصوص توصیه به پاسداران در زمینه پرهیز از مصرف واکسنهای خارجی کرونا با طرح این پرسش که صاحبان شرکتهای بزرگی که این واکسنها را تولید میکنند چه کسانی هستند؟ گفت: امروز همانهایی صاحبان شرکتهای تولید کننده واکسن کرونا هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود؛ این کاهش نیز تنها از طریق افزایش مرگ و میر صورت میگیرد. بهگزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس اسنادی که وجود دارد این مؤسسات خود ویروس را دستکاری و آلوده کردهاند؛ در این شرایط چگونه میتوان به آنها اعتماد کرد؟ من اعتماد نمیکنم. همچنین تصاویری از تجمع عدهای مقابل وزارت بهداشت در اعتراض به اقدام دولت برای خرید واکسن خارجی کرونا در شبکههای اجتماعی منتشر شده است. روی پلاکارد یکی از معترضین نوشته بود: «نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی! ما خودمان واکسن امام کاظم داریم!» عبدالرضا داوری مشاور پیشین محمود احمدینژاد هم گفته که در میان تجمع کنندگان بوده است.
دیدار چمران با قالیباف، دهقان و قاسمی
دست آخر اینکه، مهدی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به تدوین سازوکار انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات 1400 از دیدار خود با برخی نامزدها سخن گفت. به گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سؤال که «گفته میشود شما با برخی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مانند آقای قالیباف یا آقای دهقان ملاقات و گفتوگو داشتهاید» اظهار داشت: رایزنی به آن معنا که نه . با همه افراد سلام و علیک و احوالپرسی و رفت و آمد داشتیم و داریم، با آقای رستم قاسمی هم داشتیم که شما اشاره نکردید. وی درخصوص دیدار با علی لاریجانی، گفت: بعد از پایان مجلس دهم تاکنون دیداری با لاریجانی نداشتهام. چمران درباره احتمال کاندیداتوریاش در انتخابات شورای شهر آینده، بیان داشت: خدا میداند، خودم علاقهای ندارم و هنوز هیچ فکری نکردهام. من به شخصه دوست دارم افراد دیگری باشند حالا اینکه مردم چه بخواهند این یک بحث دیگری است.
شکست امریکا در جلسه بررسی بودجه سازمان ملل
کمیته تحریم های سازمان ملل علیه ایران احیا نشد
گروه سیاسی/ سناریوی دولت امریکا با هدف استفاده از فرصت بررسی بودجه سازمان ملل برای تشکیل کمیته نظارت بر تحریمها علیه ایران به شکست انجامید. دولت امریکا روز پنجشنبه در نشست کمیته پنجم سازمان ملل با ارائه قطعنامهای جدید، افزودن 2 بند جدید در بودجه سال 2021 سازمان ملل برای احیای کمیته تحریمها علیه ایران را پیشنهاد داد.
«کلی کرافت»، نماینده امریکا با این ادعا که در پی خروج امریکا از برجام دیگر این توافق بینالمللی وجود خارجی ندارد، مدعی شد که بر همین اساس کمیته تحریمهای سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر گیرد و برای فعالیت نیاز به بودجه دارد. از اینرو باید در بودجه سال 2021 سازمان ملل بودجهای برای ازسرگیری کمیته تحریمهای سازمان ملل علیه ایران تخصیص داده شود.
این پیشنهاد کمی پساز شکست اخیر امریکا در شورای امنیت برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران و ذیل بهرهگیری از مکانیسم ماشه مطرح شد. زمانی که 13 عضو شورای امنیت به آن روی خوش نشان ندادند تا دولت امریکا برای تداوم بخشیدن به اقداماتش علیه تهران مرحله تصویب بودجه سازمان ملل را به فرصتی برای تشکیل کمیته تحریمها علیه ایران تبدیل کند.
قابل انتظار بود که این پیشنهاد هم با مخالفت گسترده اعضای سازمان ملل روبهرو شود. چه طرح پیشنهادی امریکا تنها با 10 رأی مثبت و 110 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع روبهرو شد. بحرین، جیبوتی، السالوادور، هائیتی، میکرونزیا، مراکش، عربستان سعودی، یمن و رژیم صهیونیستی با امریکا همراهی کردند.
از جمله همسایگان ایران، دولتهای روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به قطعنامه پیشنهادی امریکا رأی مخالف دادند و در اقدامی قابل تأمل و دور از انتظار عراق، عمان و قطر بهعنوان سه کشور نزدیک به ایران در کنار امارات متحده عربی به طرح امریکا رأی ممتنع دادند.
2 کشور افغانستان و ترکمنستان هم در رأیگیری این قطعنامه غایب بودند. روسیه، چین و اتحادیه اروپا علاوه بر رأی منفی، در بیانیههایی جداگانه با ایده پیشنهادی امریکا برای بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران پس از مکانیسم ماشه امریکا مخالفت کردند.
روسیه پیشنهاد امریکا برای دربر گرفتن بودجه ۲۲۳۱، شامل ایجاد کمیته تحریم علیه ایران را مشروعیت بخشی به مکانیسم ماشه علیه ایران دانست و اعلام کرد که هیچ مکانیسم ماشهای اعمال نشده است و ۱۳ عضو شورای امنیت تأکید کردند که امریکا حقی برای اعمال چنین مکانیسمی ندارد. امریکا در جایگاهی نیست که بخواهد اقدامی در این زمینه انجام دهد. نمایندگی آلمان هم در سازمان ملل متحد به نیابت از اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر اعلام کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ از همه اعضا میخواهد برای اجرای برجام حمایت کنند. این نمایندگی با یادآوری نامه سپتامبر رئیس شورای امنیت به مجمع عمومی مبنی بر اینکه این شورا اقدامی در زمینه ادعای امریکا انجام نمیدهد، خواستار اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت شد.
اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم این اقدام امریکا را یک اقدام سیاسی خواند و گفت که حرکت امریکا برای اعمال مکانیسم ماشه توسط ۱۳ عضو شورای امنیت رد شد و آنها تأکید کردند که تنها اعضای مشارکت کننده در برجام حق استفاده از سازوکارهای در نظر گرفته شده را دارند.
در چنین فضایی بود که قطعنامه پیشنهادی امریکا برای پیگیری اهداف ضد ایرانیاش بار دیگر در سازمان ملل شکست خورد تا «ریچارد میلز»، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل درخصوص عدم تصویب بندهای پیشنهادی امریکا در بودجه سال ۲۰۲۱ این نهاد بینالمللی ابزار تأسف کند.
«کلی کرافت»، نماینده امریکا با این ادعا که در پی خروج امریکا از برجام دیگر این توافق بینالمللی وجود خارجی ندارد، مدعی شد که بر همین اساس کمیته تحریمهای سازمان ملل علیه ایران باید کار خود را از سر گیرد و برای فعالیت نیاز به بودجه دارد. از اینرو باید در بودجه سال 2021 سازمان ملل بودجهای برای ازسرگیری کمیته تحریمهای سازمان ملل علیه ایران تخصیص داده شود.
این پیشنهاد کمی پساز شکست اخیر امریکا در شورای امنیت برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران و ذیل بهرهگیری از مکانیسم ماشه مطرح شد. زمانی که 13 عضو شورای امنیت به آن روی خوش نشان ندادند تا دولت امریکا برای تداوم بخشیدن به اقداماتش علیه تهران مرحله تصویب بودجه سازمان ملل را به فرصتی برای تشکیل کمیته تحریمها علیه ایران تبدیل کند.
قابل انتظار بود که این پیشنهاد هم با مخالفت گسترده اعضای سازمان ملل روبهرو شود. چه طرح پیشنهادی امریکا تنها با 10 رأی مثبت و 110 رأی مخالف و 32 رأی ممتنع روبهرو شد. بحرین، جیبوتی، السالوادور، هائیتی، میکرونزیا، مراکش، عربستان سعودی، یمن و رژیم صهیونیستی با امریکا همراهی کردند.
از جمله همسایگان ایران، دولتهای روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان و ارمنستان به قطعنامه پیشنهادی امریکا رأی مخالف دادند و در اقدامی قابل تأمل و دور از انتظار عراق، عمان و قطر بهعنوان سه کشور نزدیک به ایران در کنار امارات متحده عربی به طرح امریکا رأی ممتنع دادند.
2 کشور افغانستان و ترکمنستان هم در رأیگیری این قطعنامه غایب بودند. روسیه، چین و اتحادیه اروپا علاوه بر رأی منفی، در بیانیههایی جداگانه با ایده پیشنهادی امریکا برای بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران پس از مکانیسم ماشه امریکا مخالفت کردند.
روسیه پیشنهاد امریکا برای دربر گرفتن بودجه ۲۲۳۱، شامل ایجاد کمیته تحریم علیه ایران را مشروعیت بخشی به مکانیسم ماشه علیه ایران دانست و اعلام کرد که هیچ مکانیسم ماشهای اعمال نشده است و ۱۳ عضو شورای امنیت تأکید کردند که امریکا حقی برای اعمال چنین مکانیسمی ندارد. امریکا در جایگاهی نیست که بخواهد اقدامی در این زمینه انجام دهد. نمایندگی آلمان هم در سازمان ملل متحد به نیابت از اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر اعلام کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ از همه اعضا میخواهد برای اجرای برجام حمایت کنند. این نمایندگی با یادآوری نامه سپتامبر رئیس شورای امنیت به مجمع عمومی مبنی بر اینکه این شورا اقدامی در زمینه ادعای امریکا انجام نمیدهد، خواستار اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت شد.
اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم این اقدام امریکا را یک اقدام سیاسی خواند و گفت که حرکت امریکا برای اعمال مکانیسم ماشه توسط ۱۳ عضو شورای امنیت رد شد و آنها تأکید کردند که تنها اعضای مشارکت کننده در برجام حق استفاده از سازوکارهای در نظر گرفته شده را دارند.
در چنین فضایی بود که قطعنامه پیشنهادی امریکا برای پیگیری اهداف ضد ایرانیاش بار دیگر در سازمان ملل شکست خورد تا «ریچارد میلز»، معاون نماینده امریکا در سازمان ملل درخصوص عدم تصویب بندهای پیشنهادی امریکا در بودجه سال ۲۰۲۱ این نهاد بینالمللی ابزار تأسف کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ناگفتههای جهانگیری از سلیمانی
-
آدمهایی که گفتمان میشوند
-
توصیف علی لاریجانی از سردار سلیمانی
-
خرازی: سیلیهای محکمتر در انتظار قاتلان سردار سلیمانی است
-
ایران مسئولان ترور شهید سلیمانی را به عدالت میسپارد
-
دیگه چه خبر
-
کمیته تحریم های سازمان ملل علیه ایران احیا نشد
اخبارایران آنلاین