در گفتوگوی حسین انتظامی با یک برنامه تلویزیونی مطرح شد
از برگزاری جشنواره فیلم فجر تا پاسخ به درخواست اخیر اهالی سینما
گروه فرهنگی/ حسین انتظامی به فاصله کمتر از دو ماه از برگزاری نشست خبری آنلاینش با اهالی رسانه، در برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما حاضر شد تا به سؤالات و ابهامات درباره وقایع اخیر سینمای ایران پاسخ بدهد. یکی از حرف و حدیثهای مطرح شده در چند روز اخیر و شاید از مهمترین دلایل ترغیب انتظامی برای حضور در این برنامه تلویزیونی، حواشی مربوط به رفتن او از سازمان سینمایی و مأمور شدنش به عنوان رایزن فرهنگی است. رئیس سازمان سینمایی با تأیید این خبر اعلام کرد که قرار است رایزن فرهنگی در وین (اتریش) شود و البته این اتفاق در صورت نهایی شدن هم سال آینده عملی میشود.
سرنوشت جشنوارهها همچنان چالش اصلی حوزه سینماست. محمدمهدی طباطبایینژاد که از روز چهارشنبه جایگاهش را در معاونت نظارت و ارزشیابی به سعید رجبی فروتن تحویل داد و عهدهدار دبیری سی ونهمین جشنواره فیلم فجر شد در اولین گفتوگویش از برگزاری فیزیکی جشنواره خبر داده و گفته که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکلهای بهداشتی برگزار شود.
رئیس سازمان سینمایی نیز در این برنامه از برگزاری جشنواره فیلم فجر در موعد همیشگیاش خبر داد و گفت: «منطق این است که جشنواره در بهمن ماه برگزار شود، هرچند ایده دیگر هم این بود که زمان برگزاری را تغییر دهیم. در حال حاضر جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشنهای انقلاب تبدیل شده است و به همین دلیل خیلی در اختیار ما نیست که زمان آن را عوض کنیم. شاید در مورد سایر جشنوارهها بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما در مورد جشنواره فیلم فجر امکانپذیر نیست.» به گفته انتظامی، در همفکری با دبیرهای 5 جشنواره (جهانی، کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، سینما حقیقت و فجر) با توجه به شرایط کرونا سناریوهای مختلف طراحی شده که ترکیبی از حضوری و مجازی است. او در عین حال بر این موضوع هم تأکید کرد که «الان نمیتوانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است. بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحیهای بخشهای مختلف را روی آنها سوار کنیم.» انتظامی درباره اینکه آیا فیلمهای ساخته شده امسال برای برگزاری جشنواره فیلم فجر کافی است، گفت: «با آماری که از همکاران درباره فرآیند تولید فیلمها گرفتهام، زمینه برگزاری این جشنواره وجود دارد، البته برای اینکه جواب قاطع به این سؤال بدهیم باید یک ماه دیگر صبر کنیم، زیرا همکاران این نظر را دارند که باید در تولید سرعت داده شود.» رئیس سازمان سینمایی اگر چه بر سرعت گرفتن تولیدات سینمایی برای شرکت در جشنواره تأکید کرد اما در عین حال در پاسخ به سؤال دیگری درباره شرایط تولید فیلمها در وضعیت کرونا و انباشت فیلمها برای اکران عمومی، از کم کردن سرعت صدور پروانه ساخت، استفاده بهتر از ظرفیت اکران آنلاین، بالا بردن ریتم نمایش در سینماها و افزایش ظرفیت سالنهای سینما به عنوان راهکارهایی برای بهتر دیده شدن فیلمها سخن گفت.
در میان حرف و حدیثها بر سر واسپاری مسئولیت نظارت تولیدات شبکه نمایش خانگی به صدا و سیما، همزمان با روز ملی سینما، ۱۳۰ سینماگر در بیانیهای خواستار حذف هر نوع مجوز برای ساخت و پخش فیلم شدند. موضع سازمان سینمایی درخصوص این درخواست، از سؤالات مطرح شده در این برنامه تلویزیونی بود که انتظامی اعلام کرد به عنوان یک مقام اجرایی حق ندارد بگوید شورای پروانه ساخت تعطیل شود. او گفت: «اگر خیلی هنرمند هستیم، زمینه تغییر قانون را فراهم کنیم، یعنی مقدمات لازم را فراهم کنیم، مذاکرات لازم را انجام دهیم و خواستهمان را تبدیل به یک قانون جدید کنیم. این امر بزودی محقق نمیشود زیرا مسیر طولانی تقنینی دارد. البته من خوشبین هستم که بلوغ و پختگی در بین تهیهکنندگان در سینما و در میان ناشران در کتاب به وجود بیاید، اما از چند سال پیش که بحث نظارت کتاب برعهده خود ناشران مطرح شد، برخی از آنها اعلام کردند آمادگی ندارند و خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را انجام دهد.»
محسن بوالحسنی
خبرنگار
موج سوم کرونا هم از راه رسیده و سالنهای نمایش علیالخصوص تماشاخانههای خصوصی با وجود اجراهایی که دارند، هنوز به شرایط طبیعی گذشته بازنگشتهاند. مدیران این تماشاخانهها معتقدند چهرههای صاحبنام و کارگردانهای مطرح، برای برونرفت از این وضعیت میتوانند نقش ویژهای ایفا کنند تا مخاطبان قدیمی تئاتر را دوباره به سالنها بکشانند و مردم هم باور کنند که سالنهای نمایش از کافهها و رستورانها و... به لحاظ بهداشتی امنتر هستند و پروتکلهای بهداشتی با بیشترین دقت و وسواس در آنها لحاظ میشود. مدیر تماشاخانه استاد مشایخی، سنگلج و ملک از این روزها میگویند و پیشنهادها و دغدغههاشان درباره امروز و آینده تئاتر ایران.
تماشاخانههای تئاتر این روزها را چگونه میگذرانند
امنتر از هر جای دیگر
سلامت مردم اولویت ماست
شاهین چگینی ؛ مدیر تماشــــــــاخانه استاد مشایخی در گفتوگو با «ایران» درباره وضعیت این روزهای این تماشـــــــــاخانه میگوید: «ما از همان روز اولی که ابلاغیه بازگشایی مجدد به دستمان رسید و سالن را از اول تیرماه باز کردیم تمامی پروتکلهای ابلاغی و حتی بسیار بیشتر از آن را عملیاتی و اجرایی کردیم که خیال همه راحت باشد و ما نیز بتوانیم در بهترین شرایط میزبان مردم و گروههای اجرایی باشیم. اتفاقاً مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی آقای قادر آشنا هم در بازدیدی که از تماشاخانههای خصوصی داشتند از روند این کار بسیار راضی بودند و از نزدیک وسواسی را که همکاران من در تماشاخانه استاد مشایخی و دیگر تماشاخانههای خصوصی داشتند، دیدند.»
چگینی درباره شرایط اعتمادسازی برای حضور بیشتر مردم در سالنها نیز میگوید: «یک چیزی برای من خیلی عجیب است و آن عادیسازی زندگی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در ارکان و حوزههای مختلف است که درباره حوزه فرهنگ متأسفانه انگار جور دیگری اتفاق میافتد. کافی است نگاهی به مترو، اتوبوس یا معابر شهری، کافهها و... بیندازید. مردم زندگی عادی خود را انجام میدهند و فقط این مراکز فرهنگی هستند که از سبد خرید و... آنها حذف شده است. به نظرم، ما و همکارانمان در سطوح مختلف مدیریتی اطلاعرسانی درستی نکردهایم تا مردم باور کنند که سالنهای نمایش از هیچکدام مراکز دیگر خطرناکتر نیست و اتفاقاً کمترین خطر را در خود دارد. اگر قرار است با کرونا در وجوه مختلف زندگی و مناسبات اجتماعیمان کنار بیاییم نباید حوزه فرهنگ را فراموش کنیم.»
او درباره وضعیت امروز تماشاخانه مشایخی هم میگوید: «متأسفانه با همه تلاشی که انجام میدهیم هنوز حدود 70 درصد با آنچه پیش از کرونا بودهایم فاصله داریم و هم متقاضیان اجرا و هم مخاطبان ریزش بسیار زیادی داشتهاند و ما امیدواریم بیشتر روی مسأله اطلاعرسانی درباره امنیت بهداشتی سالنها کار شود.»
همه جا ضدعفونی است
تماشاخانه سنگلج که یکی از قدیمیترین تماشاخانههای تئاتر ایران و تهران است هم این روزها هرطور که شده سعی میکند روی پای خودش بایستد و در این بین گروههای نمایشی و مخاطبان نیز کمکم دارند باور میکنند که تماشاخانهها با حداکثر وسواس در رعایت پروتکلهای بهداشتی کار خود را پی میگیرند و مخاطبان نباید نگران چیزی باشند.
پریسا مقتدی مدیر این تماشاخانه در گفتوگو با «ایران» به این نکته اشاره میکند که شروع موج سوم کرونا وظیفه ما را بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و بیشتر از آن چیزی که رعایت میشد سنگینتر میکند و مخاطبان ما باید بدانند ما از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نمیکنیم و سلامت آنها، سلامت ماست.
او میگوید: «در تماشاخانه سنگلج تمام تمهیدات لازم جهت حفظ اصل فاصلهگذاری اجتماعی و اجرای پروتکلهای بهداشتی برای پرسنل تماشاخانه، تماشاگران و گروه نمایشی اجرا میشود. تبسنجی از تماشاگران در بدو ورود، ضدعفونی کردن بخشهای مختلف تماشاخانه (داخل سالن، اتاق گریم، سالن انتظار و...) در قبل و پس از نمایش، الزام استفاده از ماسک و... از جمله این اقدامات است. همچنین روی صندلیهایی که به منظور حفظ فاصله میان تماشاگران، به فروش نمیرسد، عکسهایی از هنرمندان تئاتر قرار داده شده تا هم اصل فاصلهگذاری اجتماعی رعایت شود و هم حضور معنوی آن عزیزان، حس خالی بودن نصف ظرفیت سالن را کمرنگ کند.»
او در ادامه به تمهیداتی که از زمان بازگشایی اجرایی کردهاند و این روزها و همزمان با موج سوم کرونا بیش از پیش نسبت به اجرای دقیق آن اهتمام دارند نیز میگوید: «ما به هیچ عنوان به هیچکس اجازه حضور بدون ماسک را نمیدهیم و در بدو ورود به تماشاخانه اگر کسی ماسک نداشته باشد، ماسک در اختیارش قرار میگیرد و مراجعان با دستگاه تبسنج بدو ورود کنترل میشوند و با کاهش ظرفیت سالن، (همانطور که از شروع بازگشایی پی گرفتیم) به صورت بسیار جدی در رعایت فاصله اجتماعی بین تماشاگران الزام داریم.»
مقتدی درباره نوسازی بخشهایی از این تماشاخانه گفت: «ما در مدت تعطیلات، صندلیهای سالنها را تعویض کردیم و در ادامه هم براساس پنل فروش بلیت روی صندلیها روکش یکبار مصرف قرار دادیم و پس از پایان اجرا، روکش صندلیهایی که تماشاگران روی آنها مینشینند تعویض میشود تا ضمن مراقبت از صندلیها در برابر صدمه مواد ضدعفونی کننده، اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گیرد.»
چهرههای مطرح تئاتری کمک کنند
سیدعماد عامریمقدم مدیر تماشاخانه ملک هم مثــــــــل مدیران دیگــــر تماشاخانهها آنچنان از وضعیت اینروزهــــــــــــــــــای تماشاخانهاش راضی نیست و معتقد است بزرگترهای تئاتر باید برای اجرا پا پیش بگذارند.
عامری میگوید: «متأسفانه وضعیت بهتر نشده و همانطور مثل گذشته پیش میرود و موج سوم هم همه چیز را بدتر کرده است. بهعقیده من مردم حساش را ندارند که برای دیدن تئاتر به سالنها بیایند چون همه جا میروند جز سالن تئاتر. وقتی چنین وضعیتی پیش میآید مسلماً گروههای کمتجربهترعلاقه و فرصت بیشتری برای اجرا خواهند داشت و این از طرفی خوب است که فرصتی برای آنها پیش میآید اما به لحاظ اقتصادی باید در نظر داشت که این گروهها در شرایط عادی هم آنچنان فروشی نداشتهاند که بخواهند امروز به اقتصاد تئاتر کمکی کنند.»
عامریمقدم درباره ایدههایی که میشود برای رونق تماشاخانهها داشت و چالشهای اجرایی کردن این ایدهها نیز گفت: «ببینید امکانات تماشاخانههای خصوصی بسیار کم است و از طرف دیگر هر کاری بخواهیم انجام بدهیم در بوروکراسیهای اداری گیر میکنیم که آخرین نمونهاش اجراهای آنلاین و... بود. از طرف دیگر، ما بسترسازی درستی نداریم و حالا اگر تازه بخواهیم بسترسازی کنیم هم طول میکشد و هم بسیار سخت است و نمیشود به آن مطمئن بود. مثلاً حضور آقای رحمانیان و کوهستانی بسیار خوب است اما چه بهتر بود اگر آنها اجراهای خود را در سالن روی صحنه میبردند که مردم هم ترسشان از سالن رفتن به ذوق دیدن این چهرههای شناخته شده بریزد.»
فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی با فروش ۳۸ هزار و ۳۴۶ بلیت در سینمای آنلاین فیلیمو و نماوا با گذشت 30 روز از اکرانش به کار خود پایان داد. این فیلم برای اولین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد که در آن جشنواره برای رشته های بهترین بازیگر نقش اول زن با بازی فاطمه معتمد آریا و بهترین موسیقی متن با هنرمندی پیمان یزدانیان نامزد شده است./ایرنا
فیلم سینمایی «خیلی دور نیست» به کارگردانی علی مربی، نویسندگی زهرا پیرهادی و تهیهکنندگی مهیار عبدالملکی در چهار اپیزود کلید خورد./ایرنا
ایوب دهقانکار مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از اجرای طرح «پاییزه کتاب۹۹» از ۵ آبان ماه خبر داد و گفت:«با مساعدت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح «پاییزه کتاب۹۹» از دوشنبه (۵آبان ماه) تا دوشنبه(۱۲ آبان ماه) به مدت هشت روز همزمان با سراسر کشور در کتابفروشیهای عضو طرح برگزار میشود.»/ایرنا
امیر برادران نویسنده سریال «ساختمان پزشکان» و «هیولا» معتقد است: برنده ماجرای اختلاف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما در مدیریت شبکه خانگی، قطعاً ماهواره است.
ویدیوی «بی تاب بلقیس» با موضوع همدردی با ملت لبنان به آهنگسازی فردین خلعتبری و صدای حمیدرضا نوربخش منتشر شد./ایسنا
سیروس مقدم که ساخت شش فصل از «پایتخت» را در کارنامه دارد، از برنامهاش برای ساخت یک سریال ماورایی خبر میدهد. او پیشترها سریال هایی با موضوع ماورایی همچون «اغما» و «روز حسرت» را کارگردانی کرده است. مقدم همچنین ساخت کاری بر اساس کتاب «پایی که جا ماند» با موضوع دفاع مقدس را تنها آرزوی انجام نداده در عرصه هنر می داند./ایسنا
دوازده رمان خارجی و ۱۰ رمان فرانسوی به مرحله دوم جایزه ادبی «فمینا» راه یافتند./ایسنا
تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» زمستان سال گذشته در شهداد کرمان و قشم آغاز شد و قرار بود بخش هایی از این سریال، در ترکیه و ارمنستان تصویربرداری شود؛ اما به دلیل همهگیری کرونا این سفرها لغو و تصمیم سازندگان بر این شد تا در ایران، به کمک ویژوال افکت تصویربرداریها را انجام دهند./ایسنا
نمایشگاه «نقش راستان» با نمایش آثاری از حسن روحالامین روز دوشنبه (۱۴ مهرماه) در نگارخانه خیال افتتاح میشود./ایسنا
کلینت ایستوود فیلم درام ماجراجویانه «گریه کن ماچو» را برای کمپانی برادران وارنر میسازد. وی علاوه بر اینکه کارگردان و بازیگر این فیلم است، تهیه کننده آن هم خواهد بود./مهر
شصت و چهارمین جشنواره فیلم لندن اعلام کرد جورج کلونی در این جشنواره سخنرانی میکند. این بازیگر و فیلمساز درباره حرفهاش و نیز جدیدترین فیلمش که با عنوان «آسمان نیمهشب» برای نتفلیکس ساخته شده و دسامبر منتشر میشود، صحبت خواهد کرد./مهر
«انقراض» تلنگری به خلق و خوی دگرگون شده بشر است
مریم سادات گوشه
خبرنگار
«انقراض» نام جدید نمایشگاه انفرادی محمدرضا باقری، نقاش و استاد دانشگاه یزد است که این بار در گالری بهارک به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه 25 اثر از بین 90 اثر این هنرمند انتخاب شده تا مخاطبان شاهد نقاشیهای جدید او باشند. باقری در پاسخ به اینکه چرا نام نمایشگاهش را انقراض گذاشته است، میگوید:«چون آدمیت نسل بشر به نوعی در حال انقراض است. شکل ظاهری بشر همان است اما درون ملکوتیاش در حال انقراض است.»
مجموعه انقراض برآمده از ناهنجاریهای حاصل از جامعه تکنولوژی زده است ؛ جامعهای که با سرعت طنازیهای خود را ازدست داده و جایگاه الهی انسان را به چالش میکشد. انقراض تلنگری است به بشری که فراخور منابع شخصی جنگ و منفعتطلبی را سرلوحه زندگی خود ساخته است. این هنرمند یزدی که تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در یزد و تهران و همچنین در هند و سوئد برگزار کرده است، گالریهای تهران را به لحاظ پرمخاطب بودن نسبت به گالریهای شهرهای دیگر ترجیح میدهد. او معتقد است که هنرمندان بسیاری به گالریهای تهران میآیند و وقتی نمایشگاهش را در این گالریها برگزار میکند، میتواند زبان بصری بهتری پیدا و تجربیات بیشتری کسب کند.
باقری در مورد خصوصیات و سبک آثارش توضیح میدهد: «در کارهایم سعی کردم به قومیت یا ملیت خاصی توجه نکنم. یکی دو مورد از آثارم با نگاه تاریخی از بافت سنتی یزد است. کوچهای کشیدم که در آن فیل رد میشود. در تمام آثارم از حیوانات استفاده کردم.»
او در مورد دلیل استفاده از حیوانات در آثارش و مفهوم آن میگوید: «بیشتر خصایص انسانی بشر مثل صمیمیت و انسانیت در حال انقراض است. بعضاً انسانها خوی حیوانات را گرفتهاند. حتی بعضیها به سمت نگهداری حیوانات رفتهاند. این کارها ناشی از یکسری ناهنجاریهاست که اتفاق میافتد. من آثارم منتج از نامهربانیهایی است که در حقم شده است و سعی کردم آنها را اینگونه به تصویر بکشم.»
باقری در ادامه با اشاره به وقایعی که در جهان میافتد مثل جنگها و خیلی اتفاقات دیگر توضیح میدهد نماد این وقایع مثل کوچه آشتیکنان در تابلوی من است که در آن یک فیل حرکت میکند.این فیل نماد انسانی است که در قالب لباس فیل زندگی میکند. یا سگ نماد وفاداری است. تابلویی که در آن سگ را کشیدهام بیانگر این است که گاهی آدمهای بد در حد آن سگ وفادار هم نیستند.»
این نقاش درباره سیاه وسفید بودن آثارش میگوید:« ما رنگی بودن را در جامعه کمتر میبینیم. برای همین تمام آثارم در این نمایشگاه را با رواننویس کشیدهام و همه سیاه و سفیدند. سفیدی در نقاشیهایم همان بزک کردنها است. مصداق با سیلی صورت را سرخ نگه داشتن است.»
او که از آذرماه سال 98 کشیدن این آثار را آغاز کرده و در فروردین ماه به اتمام رسانده، حالا نقاشیهایش را از 11 تا 16مهرماه روی دیوار برده است و همزمان به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام نگارخانه و سایت گالری بهارک در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.