ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تنهایی حداکثری امریکا
ادامه از صفحه اول / تروئیکای اروپایی که یک روز پیش از اعلام امریکا برای بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل با صدور بیانیه مشترکی تصمیم امریکا را فاقد اثر قانونی اعلام کرده بود، روز گذشته نیز ساعاتی بعد از بیانیه وزارت خارجه امریکا در بیانیه دیگری در واکنش به ادعای امریکا درباره بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران، بر تعهد کامل خود به قطعنامه 2231 شورای امنیت تأکید کرد. وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در این بیانیه با اشاره به اینکه ۳۰ روز از زمانی که امریکا تلاش کرد مکانیسم اسنپبک را آغاز کند، گذشته است، گفتند که «این مکانیسم به یک مشارکتکننده برجام اجازه میدهد به دنبال بازگرداندن تحریمهای چندجانبه علیه ایران که در سال ۲۰۱۵ طبق قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب شورای امنیت برداشته شدند، باشد. اما این در حالی است که امریکا به دنبال خروج از برجام در ۸ مه سال ۲۰۱۸ دیگر مشارکتکننده در آن نیست. در نتیجه، اعلامیه ادعایی تحت پاراگراف ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) که امریکا آن را برای اعضای شورای امنیت فرستاده، فاقد اثر قانونی است. در پی آن، هر تصمیم و اقدامی که بر مبنای این روند یا پیامدهای احتمالی آن اتخاذ شود هم اثر قانونی ندارد.»
سه کشور اروپایی در ادامه تأکید کردند که به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تأیید قرار گرفت، متعهد میمانند.
«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه جداگانهای با بیان اینکه امریکا به طور یکجانبه با اعلام رئیسجمهوری این کشور در سال ۲۰۱۸ از مشارکت در برجام خارج شد و از آن زمان در هیچ یک از فعالیتهای مرتبط با برجام شرکت نکرده است، افزود: «بنابراین نمیتواند کشور مشارکتکننده در برجام در نظر گرفته شود و همچنین نمیتواند روند بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز کند.»
«بورل» تأکید کرد که همه تعهدات مرتبط با تحریمهای برداشته شده تحت برجام به قوت خود باقی خواهد ماند و به عنوان هماهنگکننده کمیسیون مشترک این توافق به همه تلاشهای خود برای انجام هر کار ممکنی به منظور اطمینان از حفظ و اجرای برجام از سوی همه طرفها ادامه میدهد.
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در نامهای به دبیر کل شورای امنیت اعلام کرد که ادعای امریکا مبنی بر بازگشت همه تحریمهای سازمان ملل علیه ایران به دلیل «عدم قطعیت» قابلیت اجرایی ندارد. او در همین خصوص گفت تا زمان روشن شدن وضعیت تحریمهای ایران، اقدامی برای ارائه این حمایت انجام نخواهد داد.
چین و روسیه: واشنگتن از جانب شورای امنیت سخن نگوید
وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به اقدام امریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را همچنان برقرار و مؤثر دانست و اعلام کرد که امریکا باید با واقعیت مواجه شده و سخن گفتن از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد را کنار بگذارد. مسکو همچنین ادعاهای غیرقانونی واشنگتن درخصوص بازگرداندن تحریمها علیه ایران را محکوم کرده و بیان داشت چنین اقداماتی نمیتواند عواقبی قانونی برای دیگر کشورها داشته و همکاری مشروع آنها با ایران را محدود کند. نمایندگی روسیه در سازمان ملل نیز با انتقاد از این اقدام امریکا، گفته است: «دردناک است که شاهد این باشیم کشوری به این بزرگی، بدین شکل به خودش توهین و لجوجانه با دیگر اعضای شورای امنیت مخالفت میکند.» نمایندگی چین در سازمان ملل هم در توئیتی در این زمینه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «اینک وقت خاتمه دادن به نمایش مسخره خودآرایی شده از سوی امریکا است. تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان رفع شده خواهند ماند. موضع تمام طرفهای مانده در برجام نیز مشخص است: امریکا دیگر جزو مشارکتکنندگان در برجام نیست و ادعای فعال ساختن مکانیسم ماشه این کشور فاقد اعتبار است. ما متعهد به حفظ این توافق هستیم.»
روندی که هیچ وقت آغاز نشد
وزارت خارجه ایران هم در بیانیهای هشدار داد که چنانچه امریکا رأساً یا با همکاری معدود دستنشاندههای خود اقدامی در راستای تهدیدات علیه ایران انجام دهد با واکنش جدی مواجه خواهد شد و مسئول تمامی عواقب خطرناک آن خواهد بود. وزارت خارجه ایران یادآور شده که امریکا در حالی به دروغ مدعی بازگشت قطعنامههای تحریمی شورای امنیت ملل متحد است که درخواست این کشور به عنوان یک کشور غیرعضو در برجام برای آغاز روند احیای تحریمها از اساس از سوی شورای امنیت رد شده و این روند هیچگاه آغاز نشده است که امروز به سرانجام رسیده باشد.
وزارت خارجه ایران ضمن اشاره به اینکه این بار وزیر خارجه رژیم امریکا نه تنها تمامی اصول حقوق بینالملل و منشور ملل متحد را به سخره میگیرد بلکه رسماً و علناً جامعه بینالمللی را به چالش کشیده و قلدری و یاغیگری دولتش را از اقدامات پشت صحنه به حرکت وقیحانه علنی تبدیل میکند، افزوده است: «چنانچه امریکا رأساً - یا با همکاری معدود دستنشاندههای خود اقدامی در راستای این تهدیدات انجام دهد با واکنش جدی مواجه خواهد شد و مسئول تمامی عواقب خطرناک آن خواهد بود.» مجید تختروانچی، نماینده ایران در سازمان ملل هم در نامهای از دبیر کل این سازمان و اعضای شورای امنیت خواست تا مانع اقدام امریکا در بازگرداندن تحریمها علیه تهران شوند. تختروانچی افزود: «جمهوری اسلامی ایران به اعضای شورای امنیت اعتماد میکند که بار دیگر تلاش مکرر ایالات متحده برای سوءاستفاده از فرآیند شورای امنیت و به تبع آن تضعیف قدرت و اعتبار شورا و سازمان ملل را رد کند.»
ظریف: سازوکارهای اجرای مکانیسم ماشه ایجاد نمیشود
وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از این تأکید کرده بود روز یکشنبه و با ادعای اجرای مکانیسم ماشه هیچ اتفاقی نمیافتد، شنبه شب دریک گفتوگوی تلویزیونی توضیح داد که چرا اقدام جدید امریکا راه بهجایی نخواهد برد. او تشریح کرد که هم امریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد و هم اینکه سازوکارهایی که باید برای اجرایی کردن اسنپ بک ایجاد شود، ایجاد نمیشود. ظریف همچنین یادآوری کرد که ما هم شهامت مقاومت داریم، هم شهامت مذاکره.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف با بیان اینکه اسم مکانیسم ماشه و اسنپ بک که امریکاییها از آن استفاده میکنند، در قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده است، تصریح کرد: 13 کشور عضو شورای امنیت با رویکرد و اقدام امریکا مخالفت کردند. یک کشور هم که به محدودیت تحریمها رأی داد، در این باره سکوت کرده و حتی او هم با امریکا موافقت نکرده است. سازوکار اسنپ بک این گونه نیست که تحریمها بهخاطر یک کشور برگردد.
او درباره تحریم ثانویه کشورها از سوی امریکا در صورت اجرا نکردن تحریمها علیه ایران گفت: امریکاییها قاعده قلدری دارند که همواره از آن استفاده میکنند و ممکن است این بار هم استفاده کنند. البته جامعه بینالمللی باید تصمیم بگیرد که چه کند. امریکا بهخاطر نفوذ مالی توانست قلدریاش را در حوزه مالی به نتیجه برساند. از تشکیل سازمان ملل متحد تا به امروز، امریکا ۱۲۰ تحریم اعمال کرده است یعنی تحریم را بهعنوان ابزار استفاده میکند. من برای سخنرانی در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی دارم و در آن، نقشهای را نشان میدهم که همه دنیا به غیر از یک نقطه کوچک تحریم شدهاند. بهگفته وزیر امور خارجه، این سلطه در حال پایان است. اگرچه امریکا در حوزه مالی نفوذ دارد ولی آن هم در حال پایان است بههمین خاطر چین از یوان و اروپا از یورو میخواهند استفاده کنند چون میدانند امریکا میخواهد از دلار بهعنوان چماق استفاده کند.
ظریف درباره موضوع احتمال بازرسی کشتیها به بهانه برگشت قطعنامه ۱۹۲۹ نیز گفت: امریکا با تحریمهای ثانویهای که انجام میدهد، خودش میپذیرد که تحریمهای شورای امنیت برنگشته است.طبق مقررات ملل متحد وقتی که قطعنامه لازم الاجرایی صادر میشود، کشورها موظفند در قوانین داخلی خود آن قطعنامه را بیاورند یعنی اگر قطعنامهای گفته کشورها حق ندارند به ایران سلاح بفروشند، باید در قانون داخلی خود آن را تصویب کنند که یا قطعنامه را بهصورت کلی اجرا کنند و باید به یک کمیتهای که در شورای امنیت تشکیل میشود مرکب از تمامی اعضا گزارش دهند.
وزیر امور خارجه افزود: یک گروه کاری هم هست که در دبیرخانه شورای امنیت تشکیل میشود که بر این موضوع نظارت میکند یعنی چندین مکانیسم وجود دارد؛ یک مکانیسم ملی، دو مکانیسم اجرایی دبیرخانهای، سه مکانیسم سیاسی شورای امنیت که هیچ کدام از اینها اتفاق نمیافتد چون قطعنامهای وجود ندارد. ظریف گفت: دبیرخانه سازمان ملل باید آن هیأت را ایجاد کند که نمیکند. علاوه بر این شورای امنیت باید کمیته ۱۵ نفره نظارت را ایجاد کند که اسمش کمیته ۱۷۳۷ است چون بر اساس قطعنامه مزبور تصویب شده که آن هم تشکیل نخواهد شد. وی گفت: اعلام میکنیم که اگر امریکا بخواهد به ادعای استناد به ۱۹۲۹ چنین اقدامی انجام دهد (بازرسی کشتی ها) از نظر قوانین بینالمللی این اقدامش راهزنی دریایی است و با آن برخورد خواهد شد و خود امریکا مسئول آن خواهد بود. وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه، آنچه ایران را قوی کرده این واقعیت است که ما به مردم خودمان تکیه کردیم و قدرت ما نیروهای مسلح و مردم ما هستند و قدرت ما توان فنی ماست، افزود: مردم ما در فشار و مضیقه هستند و من شرمنده مردم هستم اما میدانیم که تحمل فشارها توسط مردم باعث شکست امریکا در شورای امنیت شد.
ظریف درباره ادعای ترامپ برای توافق یک هفتهای با ایران از یکسو و اظهارات تند پمپئو علیه ایران از سوی دیگر، تصریح کرد: ترامپ توبه کند، خسارت پرداخت کند، تعهد بدهد. به او ربط دارد، ما نباید کاری کنیم. میز برجام همیشه بوده است اما برگشتن به این میز به راحتی نیست. صدها میلیارد به مردم ما خسارت زده، موجب کشتار مردم شده، سردار بزرگ ما را شهید کرده است. اگر ترامپ این کارها را میتواند بکند، یک هفته که سهل است، ۲۴ ساعته هم میتوانند برگردند.
وی با تأکید بر اینکه ما آنقدر شجاعت داریم که نه تنها در برابر امریکا بلکه در برابر شش قدرت بزرگ مذاکره کنیم، بیان کرد: برجام منافع ایران را در خود نگه داشت با وجود آنکه روبهروی امریکا نشستیم. ما از مذاکره فرار نکردیم ولی زیر بار زورگویی هم نرفتیم. شجاعت مقاومت را داریم، شجاعت مذاکره را هم داریم. این را باید طرف مقابل انتخاب کند. حرف ما این است که زیر بار سلطه و زور نمیرویم.
کنایه ظریف به پمپئو
وزیر خارجه همچنین در توئیتی با اشاره به توییت پمپئو که از تحریمهای سازمان ملل با عنوان تحریمهای «ما» یاد کرده و از همه کشورها خواسته این تحریمها را اجرا کنند، نوشت: «مسألهای که درباره مبتلایان به جنون دروغگویی - کسانی که نمیتوانند از دروغگویی بیمارگونه دست بردارند - وجود دارد این است که آنها عملاً در تور فریب خود گم میشوند. وی عکسی از یکی از توئیتهای پمپئو منتشر کرد که در آن نوشته است: ما برای اعمال تحریمهایمان تعلل نمیکنیم و انتظار داریم که تمام اعضای سازمان ملل کاملاً به تمامی تعهداتشان ذیل محدودیتهایی که مجدداً اعمال شدهاند، عمل کنند .ظریف در این توئیت در بالا و پایین «هایمان» در «تحریمهایمان» خط قرمز کشیده است. ظریف قبل از این توئیت نیز در توئیتی دیگر نوشت: جهان میگوید هیچیک از تحریمهای شورای امنیت بازنگشته است. اما آقای «ما دروغ گفتیم، ما تقلب کردیم، ما سرقت کردیم» کل جهان را که از زندگی در دنیای موازی او امتناع میکند، به تنبیه تهدید میکند. ترامپ باید پیش از آنکه پمپئو شعار تبلیغاتیاش (عظمت را به امریکا برگردانیم) را بیش از این به دستمایه خنده جهان بدل کند، مسیرش را تغییر دهد.
فرمانده سپاه: امریکا شرایط تحمیل جنگ علیه ایران را ندارد
فرمانده کل سپاه تأکید کرد که امریکا شرایط تحمیل جنگ جدیدی علیه ایران را ندارد.
به گزارش سپاه نیوز، سردار حسین سلامی شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دشمن همه جانبه حمله کرده بود تا ملت ایران را بشکند، هرچه تلاش کرد هیچ نتیجهای نگرفت. مقاومت این ملت متوقف نمیشود و امروز عزیز و سربلند است. مشکلات امروز کشور ما در پیشرفتهترین جوامع هم وجود دارد؛ آنها همه عاجز و ناتوانند اما اینجا وضعیت متفاوت است.
فرمانده سپاه در پاسخ به سؤالی پیرامون تهدیدات نظامی امریکا، گفت: این اطمینان خاطر را میدهیم که هیچ قدرتی از جمله امریکا شرایط تحمیل یک جنگ جدید علیه ملت ایران را ندارد و از این بلوفهای اغراق آمیزی که رئیس جمهوری امریکا مطرح میکند ابداً نگران نباشند.
وی ادامه داد: به دلیل سوء تدبیر؛ زوال عقل سیاسی سران امریکا و انحطاط در تدبیر که در دوران ترامپ به اوج خود رسیده، ارتش امریکا را به یک ارتش فرسوده و خسته تبدیل کرده و این ارتش امروز ارتشی نیست که قدرت گسترش بر روی زمین را داشته باشد. سلاحهایی که دست این ارتش است هنوز متعلق به چند دهه قبل است و قدرت نوسازی خود را از دست داده است و روحیه آنها بسیار خسته است.
سلامی ادامه داد: اگر امریکاییها بخواهند با ما بجنگند باید در منطقه باشند، آنها نمیتوانند بیرون از منطقه با ما بجنگند، وقتی در منطقه مستقر هستند، همه جا زیر دید و تیر ما هستند و ما قادریم تمام منافع و پایگاههای آنها در منطقه را به آتش بکشیم و اشغال کنیم.
فرمانده سپاه با اشاره به انهدام پایگاه عین الاسد توسط نیروی هوافضای سپاه و سخنان مسئولین امریکا در این خصوص، گفت: ما عین الاسد را در مقابل شهادت سردار سلیمانی قرار ندادیم در آن عملیات ما موازنه روانی را برقرار کردیم یعنی فقط میخواستیم به امریکاییها نشان بدهیم که از آنها واهمهای نداریم ما آنها را هدف قرار میدهیم حتی زمانی که رئیس جمهوری آنها میگوید ۵۰ نقطه را در مقابل این اقدام خواهم زد ما میخواستیم اراده ملت ایران را بر دشمن تحمیل کنیم و آن عملیات انتقامی ما نبود.
وی با بیان اینکه هدف ما از هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد مورد اصابت قرار دادن سربازان امریکایی نبود، گفت: ما تنها تأسیسات پایگاه را نشانه گرفتهایم و تنها میخواستیم ثابت کنیم زمانی که میگوییم میزنیم، میزنیم انتقام حاج قاسم ابعاد وسیعی دارد که شامل سربازان امریکایی نمیشود تاوان این شهادت و ترور را نظام سیاسی امریکا باید بدهد نظام سلطه که چنین تصمیماتی در آن گرفته شده باید به فروپاشی برسد.
شمخانی: سقوط پهبادهای ترامپ ادامه خواهد داشت
دبیر شورای عالی امنیت ملی در کنایهای به ترامپ که مدعی شده بود قدرت امریکا هزار برابر ایران است، گفت: با مقاومت فعال ملت ایران، سقوط پهپادهای ترامپ ادامه دارد.
علی شمخانی در توئیتی نوشت: سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک در خلیج فارس، دومینوی سرنگونی پهپادهای مجازی امریکا شامل پشتیبانی از اغتشاشات داخلی، تداوم محدودیتهای تسلیحاتی و بازگرداندن تحریمهای اقتصادی را رقم زد. با مقاومت فعال ملت ایران، سقوط پهپادهای ترامپ ادامه دارد.
صلح مسلح یا نمایش صلح
ادامه از صفحه اول
و آیا میشود بدون رسیدن به چنین مناسباتی پرنده صلح را در خاورمیانه، پر و بال گشوده و به دور از تیر و زخم دید؟
این فرضیه را میتوان جدی گرفت که صلح در بیرون ادامه صلح در درون نیز هست. مناسبات دموکراتیک منجر به تضمین آزادی و عدالت، سطح کمبود منابع و خشونت در درون کشورها را کاهش میدهند، نیاز گروههای قدرتمند برای تولید و بازتولید ایدئولوژیهای مولد خشونت را میکاهند و از میزان نیاز به دشمنتراشی در خارج برای توجیه مشروعیت داخلی کاسته میشود. شاید از این جهت است که گفته شده دموکراسیها با هم نمیجنگند یا احتمال جنگ آنها با یکدیگر کمتر است.
آیا نابرابری در داخل کشورها عاملی برای بروز جنگ در بیرون نیست؟ اگر رابطه نابرابر قدرت میان دولت نازیها و جامعه آلمان به علل مختلف شکل نگرفته بود و جامعه مدنی تودهای یا یکدست در خدمت توتالیتاریسم هیتلری نشده بود و جامعه بهواسطه تضمین برابری و آزادی، ظرفیت مقابله در برابر ایدههای فاشیستی داشت و میتوانست در برابر یهودستیزی در داخل آلمان مقاومت کند، آیا باز هم جنگ جهانی دوم در آن شکل بروز میکرد؟ اگر رابطهای نابرابر و در قالب توتالیتر میان دولت و مردم کره شمالی وجود نداشت، رابطه خصمانه و مخل صلح میان کره جنوبی و شمالی تداوم مییافت؟ آیا اساساً بعد از فروپاشی رابطه قدرت نابرابر میان مردم و دولت آلمان شرقی، فقدان صلح و مخاصمه میان آلمان غربی و شرقی امکانپذیر بود؟ آیا جداییطلبی، جنگ و خونریزی در بالکان بدون اوج گرفتن مناقشات درونی و امکانپذیری تحمیل قدرت نابرابر میان حکومت و مردم ممکن میشد؟
این سؤال را میتوان به سطح بالاتری منتقل کرد و پرسید اگر روابط میان مردم و دولت در امریکا، سطح نابرابری سیاسی و اقتصادی و تحقق دموکراسی در این کشور به کشورهای اسکاندیناوی - با سطح بالایی از برابری سیاسی، عدالت اجتماعی و پاسخگویی دموکراتیک - نزدیک بود، ایالات متحده امریکا در فضای بینالمللی به همین اندازه امریکای ترامپ تهاجمی، خشن و غیرپاسخگو عمل میکرد؟ آیا کشورهایی با سطح بالای نابرابری که ناگزیر آنها را بحرانهای اجتماعی، ضرورت کسب منابع بیشتر برای پاسخ دادن به نیازمندیها و سیطره گروههای قدرتمند و ثروتمند بر سیاست داخلی و غیرپاسخگو شدن آنها در مقابل اکثریت میکشاند، رفتارهای خشنتر و صلحستیزتری از خود بروز نمیدهند؟
اگر این سؤالات پاسخ مثبت داشته باشند، بدان معناست که صلحسازی در جهان بدون پیشبرد دموکراتیزاسیون به سختی حاصل میشود. حکومتهای دارای دموکراسیهای عمیق و جوهری که فقط سازوکارهای انتخابات صورت در آنها حاکم نباشد و نابرابری به حدی شدید نشده باشد که اقلیتهای عملاً غیرپاسخگو در برابر اکثریت ایجاد شده باشند، ظرفیت کمتری دارند تا منابع را برای تولید و کاربست ابزارهای خشونت برای تأمین منافع گروههای خاص بهکار بگیرند؛ خواه این اقلیت صاحبان سرمایههای بزرگ در سرمایهداری امریکا و جهان، یا صاحبان قدرت و ثروت در کشورهای کوچک و بزرگ آفریقا و غرب آسیا باشند.
دموکراسیها کمتر با یکدیگر میجنگند و صلح را به خطر میاندازند زیرا دموکراسی جوهری و مؤثر ابزارهایی دارد تا از تحمیل اراده اقلیتهای نفعطلب، ایدئولوگهای متوهم، جاهطلبهای دارای عقدههای روانی یا رهبران سیاسی دارای خطای تحلیل و برآورد، بر خواست اکثریت انسانها جلوگیری کند. سخت است اکثریت انسانها را به کشتار، خونریزی و خشونت واداشت، بالاخص در دنیایی که رسانهها امکان به رخ کشیدن عواقبت چنین کارهایی را دارند. واداشتن اکثریت آدمیان به کردارهای خشونتبار که در قالب مخاصمههای صلحستیز میان کشورها بروز میکند، محصول نابرابریهای سیاسی و ظرفیت تحمیل اراده اقلیتها بر اکثریتها و نادیده گرفتن خرد جمعی نیز هست. دموکراتیزاسیون و گفتوگو در درون پیششرطی برای صلحسازی در بیرون هر کشور است. سختی ماجرای صلحسازی، برآمده از میزان دشواریهای دموکراتیک شدن مؤثر است. معتقدم دموکراسی استثنا و نه قاعده تاریخ است؛ و شاید به این دلیل است که صلح نیز حالت استثنای بیثبات تاریخ است و کشورها اغلب در بهترین حالت، در حالت صلح مسلح یا نمایش صلح به سر میبرند تا واقعاً در صلح باشند؟ راه صلح در بیرون از گفتوگو و دموکراتیک شدن در درون میگذرد.
و آیا میشود بدون رسیدن به چنین مناسباتی پرنده صلح را در خاورمیانه، پر و بال گشوده و به دور از تیر و زخم دید؟
این فرضیه را میتوان جدی گرفت که صلح در بیرون ادامه صلح در درون نیز هست. مناسبات دموکراتیک منجر به تضمین آزادی و عدالت، سطح کمبود منابع و خشونت در درون کشورها را کاهش میدهند، نیاز گروههای قدرتمند برای تولید و بازتولید ایدئولوژیهای مولد خشونت را میکاهند و از میزان نیاز به دشمنتراشی در خارج برای توجیه مشروعیت داخلی کاسته میشود. شاید از این جهت است که گفته شده دموکراسیها با هم نمیجنگند یا احتمال جنگ آنها با یکدیگر کمتر است.
آیا نابرابری در داخل کشورها عاملی برای بروز جنگ در بیرون نیست؟ اگر رابطه نابرابر قدرت میان دولت نازیها و جامعه آلمان به علل مختلف شکل نگرفته بود و جامعه مدنی تودهای یا یکدست در خدمت توتالیتاریسم هیتلری نشده بود و جامعه بهواسطه تضمین برابری و آزادی، ظرفیت مقابله در برابر ایدههای فاشیستی داشت و میتوانست در برابر یهودستیزی در داخل آلمان مقاومت کند، آیا باز هم جنگ جهانی دوم در آن شکل بروز میکرد؟ اگر رابطهای نابرابر و در قالب توتالیتر میان دولت و مردم کره شمالی وجود نداشت، رابطه خصمانه و مخل صلح میان کره جنوبی و شمالی تداوم مییافت؟ آیا اساساً بعد از فروپاشی رابطه قدرت نابرابر میان مردم و دولت آلمان شرقی، فقدان صلح و مخاصمه میان آلمان غربی و شرقی امکانپذیر بود؟ آیا جداییطلبی، جنگ و خونریزی در بالکان بدون اوج گرفتن مناقشات درونی و امکانپذیری تحمیل قدرت نابرابر میان حکومت و مردم ممکن میشد؟
این سؤال را میتوان به سطح بالاتری منتقل کرد و پرسید اگر روابط میان مردم و دولت در امریکا، سطح نابرابری سیاسی و اقتصادی و تحقق دموکراسی در این کشور به کشورهای اسکاندیناوی - با سطح بالایی از برابری سیاسی، عدالت اجتماعی و پاسخگویی دموکراتیک - نزدیک بود، ایالات متحده امریکا در فضای بینالمللی به همین اندازه امریکای ترامپ تهاجمی، خشن و غیرپاسخگو عمل میکرد؟ آیا کشورهایی با سطح بالای نابرابری که ناگزیر آنها را بحرانهای اجتماعی، ضرورت کسب منابع بیشتر برای پاسخ دادن به نیازمندیها و سیطره گروههای قدرتمند و ثروتمند بر سیاست داخلی و غیرپاسخگو شدن آنها در مقابل اکثریت میکشاند، رفتارهای خشنتر و صلحستیزتری از خود بروز نمیدهند؟
اگر این سؤالات پاسخ مثبت داشته باشند، بدان معناست که صلحسازی در جهان بدون پیشبرد دموکراتیزاسیون به سختی حاصل میشود. حکومتهای دارای دموکراسیهای عمیق و جوهری که فقط سازوکارهای انتخابات صورت در آنها حاکم نباشد و نابرابری به حدی شدید نشده باشد که اقلیتهای عملاً غیرپاسخگو در برابر اکثریت ایجاد شده باشند، ظرفیت کمتری دارند تا منابع را برای تولید و کاربست ابزارهای خشونت برای تأمین منافع گروههای خاص بهکار بگیرند؛ خواه این اقلیت صاحبان سرمایههای بزرگ در سرمایهداری امریکا و جهان، یا صاحبان قدرت و ثروت در کشورهای کوچک و بزرگ آفریقا و غرب آسیا باشند.
دموکراسیها کمتر با یکدیگر میجنگند و صلح را به خطر میاندازند زیرا دموکراسی جوهری و مؤثر ابزارهایی دارد تا از تحمیل اراده اقلیتهای نفعطلب، ایدئولوگهای متوهم، جاهطلبهای دارای عقدههای روانی یا رهبران سیاسی دارای خطای تحلیل و برآورد، بر خواست اکثریت انسانها جلوگیری کند. سخت است اکثریت انسانها را به کشتار، خونریزی و خشونت واداشت، بالاخص در دنیایی که رسانهها امکان به رخ کشیدن عواقبت چنین کارهایی را دارند. واداشتن اکثریت آدمیان به کردارهای خشونتبار که در قالب مخاصمههای صلحستیز میان کشورها بروز میکند، محصول نابرابریهای سیاسی و ظرفیت تحمیل اراده اقلیتها بر اکثریتها و نادیده گرفتن خرد جمعی نیز هست. دموکراتیزاسیون و گفتوگو در درون پیششرطی برای صلحسازی در بیرون هر کشور است. سختی ماجرای صلحسازی، برآمده از میزان دشواریهای دموکراتیک شدن مؤثر است. معتقدم دموکراسی استثنا و نه قاعده تاریخ است؛ و شاید به این دلیل است که صلح نیز حالت استثنای بیثبات تاریخ است و کشورها اغلب در بهترین حالت، در حالت صلح مسلح یا نمایش صلح به سر میبرند تا واقعاً در صلح باشند؟ راه صلح در بیرون از گفتوگو و دموکراتیک شدن در درون میگذرد.
اخبــــار
رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:
امریکا بخواهد قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه میشود
رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت اعلام کرد که با شکست قطعی تلاشهای بیش از دوساله امریکا در تحمیل تحریمهای شورای امنیت بر ایران، سیام شهریور 99 روزی به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشورمان خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیأت دولت درعین حال هشدار داد که اگر امریکا بخواهد قلدری کند و در مقام عمل بخواهد اقدامی برای حرف نادرستی که میگوید من توانستم قطعنامهها را برگردانم و هیچکس هم آن را قبول ندارد، انجام بدهد، حتماً با پاسخ قاطع ایران اسلامی مواجه میشود و کاملاً روشن است که ایران زیر بار قلدری امریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری امریکا ایستادگی خواهد کرد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سخن امریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه نیز حرف نامعقولی بود که برای هیچکس در دنیا قابل پذیرش نبود، گفت: کاملاً روشن بود که امریکا در این زمینه دچار شکست حتمی میشود اما در عین حال شیوهای که شورای امنیت اتخاذ کرد یک شیوه بسیار ارزشمند بود؛ «شیوه بیاعتنایی به تقاضا و نامه امریکا» و اینکه هیچ جلسهای برای بررسی درخواست امریکا تشکیل نداد.
روحانی اظهار داشت: ما همواره گفتهایم که در برابر ملت ایران یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران و با زبان تکریم با ملت ایران سخن گفتن است و هرکس بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود، پایان آن راه، قطعاً شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت.
رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از همه اعضای شورای امنیت که در یک ماه گذشته در برابر درخواست غیرقانونی و غیرمنطقی امریکا ایستادگی کردند، تأکید کرد: یک بار دیگر به 1+4 اعلام میکنم در صورتی که 5 کشوری که امروز در توافق هستهای باقی ماندهاند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم، عمل کنند ما هم به طور کامل به تعهد خودمان برمیگردیم. اینکه ما تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم به خاطر این بود که یکسال صبر کردیم و 1+4 به ما در زمینه اقتصادی پاسخ مثبت نداد گر چه از لحاظ حقوقی و از لحاظ سیاسی همواره مواضع خوبی را اتخاذ کردند. رئیس جمهور همچنین بار دیگر این نکته مهم را متذکر شد که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بینالمللی خود عمل کرده، اما هیچ زمانی حاضر نبوده در یک توافقی که توازن آن به هم میخورد، بار آن توافق را یکجانبه برعهده بگیرد.
رئیس جمهوری اظهار داشت: موفقیتی که ما از لحاظ دیپلماسی به دست آوردیم و دیپلماتهای ما توانستند در صحنه بینالمللی این موفقیت ارزشمند را کسب کنند، در سایه مقاومت ملت و هدایت مقام معظم رهبری بوده و تا زمانی که این هدایت و این حمایت مردمی است، ما میتوانیم بخوبی در برابر سخنان و اقدامات غیرمنطقی امریکا ایستادگی کنیم و بیتردید پیروزی نهایی از آن ملتی است که با استواری برای حقوق خود ایستادگی کرده و ایستادگی خواهد کرد.
مجلس علیه مکانیسم ماشه امریکا
بهارستان روز گذشته صحنه واکنش مجلسیها نسبت به اقدام امریکا مبنی بر اجرایی شدن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران بود. نمایندگان مجلس در نطقها و تذکرهای خود این اقدام را محکوم و تأکید کردند که مکانیسم ماشه هم اگر چه غیرقانونی است اما مثل دیگر برنامههای امریکا علیه ملت ایران راه به جایی نخواهد برد. با این حال آنها خواستار واکنش و پاسخ قاطع به این اقدام بودند؛ رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود تأکید کرد که کمیسیون امنیت ملی حرکتهای یکجانبه امریکا را که مورد اعتراض دیگر کشورهای جامعه بینالملل نیز است رصد کند و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری کند و به صحن ارائه دهد.
به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف با تبریک به مناسبت آغازهفته دفاع مقدس و اشاره به اقدام اخیر امریکا گفت: وظیفه ما آن است که مردم را قوی کنیم، مسأله مردم ما ناکارآمدی در اداره کشور، شرایط سخت معیشتی، حمایت نشدن از لحاظ اقتصادی است، نباید کشور و معیشت مردم را معطل غرب کنیم. اینکه ترامپ رئیس جمهور شود یا بایدن هیچ تفاوتی در سیاست اصلی ضربه زدن به ملت ایران حاصل نخواهد شد. پیروزی واقعی را زمانی اعلام کنیم که اقتصاد و مردم قوی شده اند و احساس کنند در زندگی خود تغییرات ملموس ایجاد شده است.
دیروز همچنین مرکز پژوهشهای مجلس نظر کارشناسی خود را درباره طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا ارائه کرد؛ پیش از این زمزمههایی مبنی بر تهیه طرح 3 فوریتی با محور خروج از برجام در بهارستان شنیده میشد. در این گزارش با اشاره به اقدامات خصمانه متعدد امریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تا حال حاضر، تدابیر قانونی جهت مقابله به صورت اقدام عملی و نیز برنامهریزی برای جلوگیری از تشدید اقدامات، در ۷ ماده ارائه شده است.همچنین در این گزارش در خصوص اقدامات فنی پیشنهاد شده است تا در چارچوب تقویت گامهای کاهش محدودیتهای هستهای، وضعیت تمام برنامههای هستهای ایران به قبل از توافق هستهای سال ۱۳۹۴ بازگردد. ضمن آنکه دسترسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی از طریق فناوریهای مدرن نظارتی و برخط و حضور طولانیمدت نمایندگان آژانس بینالمللی انرژی اتمی در کشور طی حداکثر دو هفته متوقف شود. در این گزارش نیز عنوان شده در صورتیکه به هر نحو تمام یا بخشی از مفاد قطعنامههای سابق شورای امنیت علیه ایران در موضوع هستهای اجرا شود، برجام از لحاظ قانونی بیاعتبار بوده و دولت مکلف است اجرای آن را در عمل نیز متوقف کند.
همچنین براساس این طرح، شرکتهای امریکایی که بهطور کلی یا جزئی تحریمهای دولت ایالت متحده علیه دولت ایران یا اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی را اجرا کنند، مشمول یکی از مجازاتهای درجه(۴)ماده(۱۹)و ماده(۲۰) قانون مجازات اسلامی خواهند بود. در این طرح آمده: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با توجه به عدم رعایت اصل بیطرفی توسط دولت ایالت متحده امریکا، تغییر مقر سازمان ملل متحد را به یک کشور بیطرف پیگیری نموده و در این راستا با دولتهای همسو همکاری نماید.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تنهایی حداکثری امریکا
-
فرمانده سپاه: امریکا شرایط تحمیل جنگ علیه ایران را ندارد
-
صلح مسلح یا نمایش صلح
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین