ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام على علیه السلام:
حسود زود خشمگین میشود و دیرکینه از دلش میرود.
بحارالانوار (ط-بیروت) ج 70، ص256، ح29
هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه فرهنگ تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه
سیدعباس صالحی: کرونا در حوزههای مختلف خسارتهایی را ایجاد کرد که در حوزه فرهنگ و هنر نیز به صورت خاص دیده میشود. چرا که ذات این حوزه جمعگرایانه است. در این میان وقتی بیماری میآید که در تضاد کامل با تجمع و اجتماع است، طبیعتاً حوزه فرهنگ و هنر بیش از هر حوزه دیگری دچار آسیب میشود. برآورد واقعگرایانه ما تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه، نزدیک هزار میلیارد تومان بود. به عنوان مثال نمایشگاه کتابی که امسال تعطیل شد، در سال گذشته حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان فروش داشت. همچنین در سال گذشته با در نظر گرفتن تعطیلی سینماها در اسفندماه، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم. این درحالی است که بخش قابل توجهی از فروش سینماها در فصلهای بهار و تابستان است که بهار سال ۹۹ کلاً از دست رفت و تابستان نیز حالت شبه تعطیل دارد. حوزههای نمایش، موسیقی و گالریها نیز همین شرایط را داشتند.
بخشی از صحبتهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه نگاه یک تلویزیون
تعزیه؛ میراثی ماندگار در حفظ موسیقی ملی ایران
بهروز غریبپور
نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما
تعزیه بزرگترین گنجینه موسیقی ملی ایران است و از بدو پیدایش آن تا به امروز، توانسته حافظ دستگاهها و ردیفهای موسیقی ایران باشد. در این بین آهنگسازان و نمایشنامهنویسان گمنام تعزیه نیز نقش بزرگی درحفظ این میراث گرانقدرایفا کردهاند و بزرگترین خدمت را هم به باورهای مذهبی خود وهم حفظ موسیقی ایرانی داشتهاند. بهعنوان مثال درتحلیل یک تعزیه از نظر موسیقایی میتوان دستگاهها و گوشههای بهکار رفته موسیقی ایرانی را به خوبی تشخیص داد مانند تعزیه امام خوانها که بیشتردر مایههای رهاوی، پنجگاه و در دستگاه نوا خوانده میشود. این شناخت و تحلیلی است که موسیقیدانان گمنام به آن دست یافتهاند و از طریق دستگاههای موسیقایی حزن و اندوه و رنج به مخاطب منتقل میشود و این اجرا در پذیرفتن مظلومیت ائمه اطهار، بر روی تماشاگر و شنونده تأثیر بسزایی دارد مانند شبیه خوانی حضرت عباس که روایت بریده شدن دستان این بزرگوار در یک نبرد نابرابر را بیان میکند و سرانجام به شهادت میرسد. لحنی که دراین روایت بیان شده باید حالت رزمی داشته باشد تا بتواند هم دلاوری ابوالفضل را به نمایش بگذارد و هم تأثیر سوزناک خود را بر تماشاگر.در شبیهخوانی حر، «حُر» در دستگاه چهارگاه خوانده میشود تا پهلوانی وسالاری این سردار بزرگ را به نمایش بگذارد. لازم به ذکر است به شهادت رسیدن حضرت عباس در گوشهای از دستگاههای موسیقی خوانده میشود که به گوشه راک عبدالله معروف است و این گوشه موسیقایی از دوران قاجار تا به امروز متداول بوده است، یا در تعزیه خوانی در مورد اشقیا از بحر طویل استفاده میشود که شیوه خوانش آن متفاوت است. به این دلیل که بیننده و شنونده تشخیص بدهند این افراد رو درروی ائمه و شخصیتهای مثبت تعزیه قرارگرفتهاند و این ظلم و جفاها با بیان موسیقایی نمایشی و بدون ملودی اجرا شده تا قساوت و سنگدلی را به خوبی القا کند و به بازیگران اجازه دهد که اوج قدرت بازیگری خود را را به نمایش بگذارند. مرحوم مرشد نعمتالله فقیه، اشقیاخوان بزرگ حباد اصفهان-حبیب آباد- هم چهره یک بازیگر الگو را داشت و هم نقش منفی را با استفاده از بحر طویل اجرا میکرد. بنابراین میتوان گفت کسانی که اشعار و نسخ تعزیه را اجرا میکنند اشراف کاملی به موسیقی ایرانی داشتهاند اما با نگاه به تعزیههایی که امروز دیده و شنیده میشود، با یک عدم شناخت مواجه میشویم که موجب تأسف و تعجب است. خود من نیزبا همکاری آقای بهزاد عبدی بسیار تلاش کردم در اپرای عاشورا همه این گنجینه را و این نکات را مورد توجه قرار بدهم و سعیام براین بود از این گنجینه پربار بهترین استفاده را داشته باشم. البته تنها به نسخ تعزیه و استخراج آواهای آن اکتفا نکردم، بلکه مقتلخوانی و نوحهخوانیها را هم به نحوی در این اثر وارد کردم تا آهنگساز بتواند از تنوع این گنجینه موسیقایی بهرههای فراوان ببرد و چنین هم شد و اپرای عاشورا در کارنامه آهنگسازی بهزاد عبدی یک برگ درخشان و در کارنامه اپرای ملی یک نقطه عطف برای من و ایشان محسوب میشود.
همانطور که اشاره کردم تعزیه گنجینهای است برای حفظ مقامها و دستگاهها و نواهای ایرانی. بنابراین وقتی با نمایش ادغام میشود دقیقاً مشخص نیست این نواها پیش از تعزیه موجود بوده یا بعد آن. اما نکته مهم این است که وقتی از گنجینه نام میبریم هدف این است که این میراث معنوی موسیقایی حفظ شود. قطعاً این نواهای مذهبی، گذشتهای داشته است خواه از سووشون- در جنوب ایران- یا چمه ری خوانی – عزاداری و شبیهسازی در کردستان و لرستان -اما هوشیاری تعزیهنویسان و نمایشنامهنویسان دراین بوده که بتوانند از تنوع دستگاهها در اثرشان استفاده کنند.
نواها و آواهای تعزیه سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و بههیچ وجه نمیتوان تغییراتی در آن ایجاد کرد؛ چرا که تعزیهخوانی سنتی است که قدمتی بسیار طولانی دارد و شاید تاریخ آن به حدود500 سال گذشته برمیگردد و همچنان ارزشمند اجرا میشود. البته تنها تفاوت آن در قدرت اجرا است و گرنه به لحالظ ساختاری همه مبانی یک تعزیه یکسان بوده است. بهعنوان مثال هرسال در مقتلخوانی یک سری نواهای مشابه شنیده میشود اما قدرت و اجراهای متفاوت زیبایی آن را به نمایش میگذارد. از دیدگاه من اگر نسل امروزهم بتوانند این شیوه کهنه را به شکل نو البته با حفظ و رعایت سنت اجرا کنند تعزیه هرگز از بین نخواهد رفت. چنانکه تعزیهخوانان ما نیز همین موارد را اجرا کردهاند. نکته جالبی که باید به آن اشاره کنم اجرای اپرای عاشورا در فرانسه و لهستان و ایتالیاست که در هر سه کشور این اجرا و طبعاً بهخاطر آن گنجینه موسیقایی بر تماشاگران بسیار تأثیر گذاشته و مؤید آناست که موسیقی تعزیه ظرفیت جهانی شدن را داشته و دارد.
تأثیر تخفیفهای فصلی در به روز رسانی مدیریت کتابفروشیها
نادر قدیانی
ناشر
منکر شرایط سختی که بر بخشهای مختلف نشرمان حاکم شده نیستم، اما طی ماههای اخیر و در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته توجه مردم دوباره به مطالعه کتابهای عمومی جلب شده است. البته یک ماه نخست سال که شاهد تعطیلی اجباری همه مراکز فرهنگی و کتابفروشیها بودیم را باید از این چند ماه فاکتور گرفت. نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که هم مردم بیشازپیش متوجه ضرورت کتابخوانی شدهاند و هم به سبب حضور دانشآموزان و دانشجویان در خانه، آنان فرصت بیشتری برای مطالعه دارند. از سوی دیگر شرایط اقتصادی و محدودیتهای ناشی از کرونا سبب شده، هم ناشران به شکل گزیدهتری دست به انتخاب آثار برای نشر بزنند و هم اینکه تنها ناشران حرفهای قادر به کار هستند و بسیاری از آنهایی که سالی تنها چند کتاب منتشر میکردند از گردونه کار خارجشدهاند. در این بین برگزاری تخفیف فصلی کتاب، هم در بهاری که گذشت و هم در دوره تابستانه که هنوز به پایان نرسیده و تا سیام ادامه دارد هم بیتأثیر نبوده است. به همین بهانه بد نیست نگاهی به یکی از مطالبات اخیر دوستان و همکاران ناشر داشته باشم، اینکه برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب تحت تأثیر شرایط فعلی و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا لغو شده و حالا اهالی نشر خواستار تزریق بودجه برپایی این نمایشگاه و همچنین یارانههایی که در خلال برگزاریاش به بخشهای مختلف، اعم از ناشران، مخاطبان و مؤسسات اعطا میشد به این صنعت هستند. برگزاری طرحهای تخفیف فصلی با اختصاص بودجه بیشتر یکی از بهترین راهکارهایی است که در شرایط فعلی میتوان از آن بهره گرفت، هم به رونق کار کتابفروشیها میانجامد و هم خرید بیشتر کتابفروشان از ناشران را به دنبال دارد. طی برپایی بهارانه کتاب، در فصلی که گذشت من و همکاران شاهد خرید بیشتر کتابهای ناشران از کتابفروشان بودیم. با اینکه کتابفروشی نشر قدیانی تنها کتابهای این مؤسسه را به فروش میرساند اما طی ماههای اخیر و در برپایی تابستانه کتاب فعلی، با استقبال بهتری از سوی مردم روبهرو شدیم؛ نکتهای که از دیگر همکاران نیز درباره آن شنیدهام. اما نکته مثبت دیگری که درباره طرحهای تخفیف فصلی کتاب میتوان به آن اشاره کرد تأثیری است که در شکلگیری شبکهای سراسر میان کتابفروشان داشته است. از آنجاییکه یکی از ضرورتهای حضور در این طرحهای تخفیف فصلی از همان ابتدا تغییر شیوه مدیریتی و بهروزرسانی آن مبتنی بر اتصال به شبکه اینترنت بود، درصد قابلتوجهی از همکاران ناشر ناچار به ایجاد تغییراتی در شیوه مدیریتی خود شدند. این اتفاق بسیار خوبی است که به مدد این طرحها آغازشده، البته هنوز راه زیادی در این زمینه هست و نهایت سی-چهل درصد کتابفروشان در مسیر جدید قدم گذاشتهاند. به گمانم یکی دیگر از بخشهایی که این بودجه میتواند جهت تقویت آنها عمل کند همین حوزه است، اینکه شبکه مادری که در معاونت فرهنگی است با زیرساختهای قویتری وارد عمل شود و از طرفی راهکارهایی در نظر گرفته شود که کتابفروشان و حتی ناشران جدیتر در این زمینه کار کنند. از این طریق تعامل میان بدنه نشر با یکدیگر قویتر و منطبق بر استانداردهای جهانی میشود و از سویی مردم نیز از امکانات بیشتری جهت کسب اطلاعات از تازههای نشر و... برخوردار میشوند. بااینحال از هنگامیکه طرح ادغام خانه کتاب در دو مؤسسه دیگر زیرمجموعه معاونت فرهنگی رخداده هنوز معلوم نیست که نحوه عملکرد آنان قرار است چگونه باشد یا برخوردار از چه زیرساختها و امکاناتی هستند.
ناشر
منکر شرایط سختی که بر بخشهای مختلف نشرمان حاکم شده نیستم، اما طی ماههای اخیر و در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته توجه مردم دوباره به مطالعه کتابهای عمومی جلب شده است. البته یک ماه نخست سال که شاهد تعطیلی اجباری همه مراکز فرهنگی و کتابفروشیها بودیم را باید از این چند ماه فاکتور گرفت. نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که هم مردم بیشازپیش متوجه ضرورت کتابخوانی شدهاند و هم به سبب حضور دانشآموزان و دانشجویان در خانه، آنان فرصت بیشتری برای مطالعه دارند. از سوی دیگر شرایط اقتصادی و محدودیتهای ناشی از کرونا سبب شده، هم ناشران به شکل گزیدهتری دست به انتخاب آثار برای نشر بزنند و هم اینکه تنها ناشران حرفهای قادر به کار هستند و بسیاری از آنهایی که سالی تنها چند کتاب منتشر میکردند از گردونه کار خارجشدهاند. در این بین برگزاری تخفیف فصلی کتاب، هم در بهاری که گذشت و هم در دوره تابستانه که هنوز به پایان نرسیده و تا سیام ادامه دارد هم بیتأثیر نبوده است. به همین بهانه بد نیست نگاهی به یکی از مطالبات اخیر دوستان و همکاران ناشر داشته باشم، اینکه برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب تحت تأثیر شرایط فعلی و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا لغو شده و حالا اهالی نشر خواستار تزریق بودجه برپایی این نمایشگاه و همچنین یارانههایی که در خلال برگزاریاش به بخشهای مختلف، اعم از ناشران، مخاطبان و مؤسسات اعطا میشد به این صنعت هستند. برگزاری طرحهای تخفیف فصلی با اختصاص بودجه بیشتر یکی از بهترین راهکارهایی است که در شرایط فعلی میتوان از آن بهره گرفت، هم به رونق کار کتابفروشیها میانجامد و هم خرید بیشتر کتابفروشان از ناشران را به دنبال دارد. طی برپایی بهارانه کتاب، در فصلی که گذشت من و همکاران شاهد خرید بیشتر کتابهای ناشران از کتابفروشان بودیم. با اینکه کتابفروشی نشر قدیانی تنها کتابهای این مؤسسه را به فروش میرساند اما طی ماههای اخیر و در برپایی تابستانه کتاب فعلی، با استقبال بهتری از سوی مردم روبهرو شدیم؛ نکتهای که از دیگر همکاران نیز درباره آن شنیدهام. اما نکته مثبت دیگری که درباره طرحهای تخفیف فصلی کتاب میتوان به آن اشاره کرد تأثیری است که در شکلگیری شبکهای سراسر میان کتابفروشان داشته است. از آنجاییکه یکی از ضرورتهای حضور در این طرحهای تخفیف فصلی از همان ابتدا تغییر شیوه مدیریتی و بهروزرسانی آن مبتنی بر اتصال به شبکه اینترنت بود، درصد قابلتوجهی از همکاران ناشر ناچار به ایجاد تغییراتی در شیوه مدیریتی خود شدند. این اتفاق بسیار خوبی است که به مدد این طرحها آغازشده، البته هنوز راه زیادی در این زمینه هست و نهایت سی-چهل درصد کتابفروشان در مسیر جدید قدم گذاشتهاند. به گمانم یکی دیگر از بخشهایی که این بودجه میتواند جهت تقویت آنها عمل کند همین حوزه است، اینکه شبکه مادری که در معاونت فرهنگی است با زیرساختهای قویتری وارد عمل شود و از طرفی راهکارهایی در نظر گرفته شود که کتابفروشان و حتی ناشران جدیتر در این زمینه کار کنند. از این طریق تعامل میان بدنه نشر با یکدیگر قویتر و منطبق بر استانداردهای جهانی میشود و از سویی مردم نیز از امکانات بیشتری جهت کسب اطلاعات از تازههای نشر و... برخوردار میشوند. بااینحال از هنگامیکه طرح ادغام خانه کتاب در دو مؤسسه دیگر زیرمجموعه معاونت فرهنگی رخداده هنوز معلوم نیست که نحوه عملکرد آنان قرار است چگونه باشد یا برخوردار از چه زیرساختها و امکاناتی هستند.
مورخ نامدار در جست و جوی معنای زندگی
«درباره معنی زندگی» را یکی از شاهکارهای ویل دورانت، اندیشمند و مورخ امریکایی میدانند که اغلبمان او را به «تاریخ تمدن»اش میشناسیم. ترجمه این کتاب را «شهابالدین عباسی» به عهده داشته که با همت نشر «پارسه» در اختیار علاقهمندان گرفته است. درباره «درباره معنی زندگی» بد نیست به نامهای از ویل دورانت اشاره کرد که از همان ابتدا پیش روی مخاطبان قرار میگیرد، نامهای که دربردارنده چرایی زندگی است و بهشکلی پرسش گونه است. او در خلال این پرسشها از مخاطبان هدفاش درباره این سؤال پرسیده که معنی زندگی، هدف و حتی انگیزهشان از زیستن چیست. اما مهمترین دلیلی که او را به تألیف این کتاب کشانده مواجههاش با مردی است که قصد خودکشی داشته و دورانت تلاش میکند او را به ادامه زندگی تشویق کند. بعدازآن دیدار، دورانت به فکر فرو میرود که واقعاً معنی زندگی چیست و چه چیزی ما را به ادامهاش تشویق میکند. درنتیجه نامهای مینویسد و مجموعهای سؤالات مرتبط با این چرایی را در آن درج میکند و آن را به یکصد نفر از چهرههای سرشناس دوره حیات خود، ازجمله رهبران سیاسی و دینی جهان، همچون گاندی، برندگان جایزه نوبل، نویسندهها، قهرمانهای ورزشی، بازیگرها و هنرمندها و حتی یک زندانی حبس ابد میفرستد. این کتاب حاصل تفکر اندیشمندان بزرگی است که هرکدام درزمینهای از بهترینهای دوران بودهاند. بنابراین میتوان حدس زد که در مطالعه کتاب مذکور با مجموعهای از پاسخهای جذاب و گاه متضاد با یکدیگر روبهرو میشویم و میتوانیم با جهان هستی از دریچه ذهن افراد مختلفی روبهرو شویم. اما فراموش نکنیم که بخشی از نوشته دورانت تلنگری است که خواسته بر ذهن مخاطبان خود بزند، بنابراین نهتنها بهعنوان یک مخاطب، بلکه در جایگاه یکی از مصاحبهشوندگان این فیلسوف و مورخ امریکایی خودمان هم پای پرسش او بنشینیم و سعی کنیم پاسخی درخور تفکرات ذهنی و حتی تصمیمگیریهای زندگیمان به آن بدهیم.
درباره معنی زندگی
نویسنده: ویل دورانت
مترجم: شهابالدین عباسی
ناشر: پارسه
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
# مکانیسم_ماشه
پنجشنبه شب امریکا درخواست بازگشت تحریمها علیه ایران را مطرح کرد و این خبر با عنوان فعال شدن مکانیسم ماشه بازتاب زیادی داشت. مخالفت سایر اعضای گروه ۵+۱ با این درخواست هم بسیار مورد توجه قرار گرفت و کاربران زیادی از شکست مجدد امریکا گفتند: «پس از اعلام امریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریمها علیه ایران، بسیاری کشورها از جمله سه کشور اروپایی با این درخواست مخالفت کردند. چرا؟ چون: امریکا دیگر عضو برجام نیست. یعنی اگر امریکا در برجام باقی میماند، میتوانست مکانیسم ماشه را فعال کند. بله! برجام این است.»، «رسوایی دیگری برای امریکا و دولت ترامپ در حال وقوع هست این دفعه در فعال کردن مکانیسم ماشه»، «سرانجام ماشه را چکاند؛ ولی ماشه یک اسلحه خالی!»، «فعال کردن مکانیسم ماشه توسط امریکا به اندازه «درخواست خسارت از شرکت بیمهای که باهاش اصلاً قرارداد نداری» خندهداره و باعث سرگرمی حضار در شورای امنیت.»، «ترامپ حال غریقی رو داره که برای نجات خودش دست به هرکاری میزنه اما نمیدونه داره گور خودشو عمیقتر میکنه»، «اتحادیه اروپا مجدداً اعلام کرده امریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه نداره. جالبه فقط اسرائیل از تصمیم امریکا حمایت کرده! مهم نیست براندازها به «امریکا رو به افول است» میخندن یا نه، مهم اینه کار اربابشون به جایی رسیده که با کلی تبلیغات و تهدید فقط دومینیکن رو با خودشون همراه کردن!»، «اگر تلاش امریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه موفقیتآمیز بود، العربیه فارسی تابهحال چندین توئیت در مورد محکومیت ایران در شورای امنیت زده بود. اما الان هیچ صحبتی از فضاحتی که پمپئو به بار آورد نمیکنه»، «ماجرای مکانیسم ماشه، بیش از اینکه حقوقی باشد سیاسی است، پس خود را درگیر پیدا کردن فلان عبارت در بند الف برجام یا بهمان کلمه در بند ب ۲۲۳۱ نکنید. این نقطه اوج سیاست یکجانبهگرایی ایالات متحده است که این بار، جهان را به تقابل با خود میکشاند.»، «مخالفت فرانسه و آلمان و انگلیس با درخواست امریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه، آب سردی بود بر آتش رفقای ترامپ در ایران. درود به ظریف و تمامی کادر دستگاه سیاست خارجی که در این میدان نبرد ناعادلانه پیروز شدند.»، «مخالفت چین و روسیه و تروئیکای اروپایی با درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه شکست تحقیرآمیز دیگری برای رئیس جمهور خودشیفته امریکاست.»، «شاید خیلیها باور نکنند ولی یحتمل در این لحظات در کشورمان کسانی نشسته و دعا میکنند که مکانیسم ماشه اجرایی شود تا بتوانند در دهان دولت بزنند...»، «حماقت ترامپ بود که فکر میکرد با خروج از برجام ایران دوباره پای میز مذاکره جدید خواهد آمد که پیشبینیاش غلط بود وگرنه برای امریکا توسل به مکانیسم ماشه زمانی که در برجام بود خیلی معقولتر و قابل پذیرشتر به نظر میرسید تا الان که در برجام نیست.»
کالیفرنیا در آتش
آتش سوزیهای گسترده در کالیفرنیای امریکا یکی از مهمترین خبرهایی بود که در یکی دو روز گذشته بارها بازنشر شد و عکسها و فیلمهای زیادی از آن در شبکههای اجتماعی دیدیم. کاربران ساکن این ایالت از شرایطشان و اتفاقاتی که آنجا میافتد مرتب مینوشتند: «امروز اولین روز ترم جدیده و همه کلاسها به خاطر آتشسوزیهای کالیفرنیا تعطیل شدن»، «رصدخونه لیک کالیفرنیا در محاصره آتش. این رصد خونه که از سال ۱۸۸۷ فعالیت خودش رو شروع کرده و ماه پنجم مشتری بعد از قمرهای گالیلهای رو کشف کرده، در معرض خطر جدی قرار گرفته!»، تلاش آتشنشانان برای خاموش کردن آتش ادامه داره. جنگلهای اطراف دارن میسوزن و بوی غلیظ دود تو هواست! جوری که اگه 10 دقیقه هم پنجرهها باز باشن، از سرفه خفه میشم! همه پنجرهها رو بستم. ترجیح میدم گرما رو تحمل کنم، تا بوی دود رو! بهخاطر دود، خورشید صبحگاهی قرمز بود!»، «جنگلهای کالیفرنیا دارن میسوزن، کالیفرنیا برای آتشنشانی وابستهس به کار با دستمزد پایین زندانیها، کرونا داره تو زندانها جولان میده، و نیرو برای مقابله با آتش کم آوردهن»، «در آتشسوزی ناشی از صاعقه در کالیفرنیا امریکا هزاران نفر خانههایشان را ترک کردند»، «حرکت سریع شعلههای آتش در مراتع طبیعی شمال کالیفرنیا سبب شد هزاران نفر از ساکنان شهر واکاویل ناگهان خانههای خود را ترک کنند. برخی شهروندان از ترس جان چنان سریع گریختند که حتی فرصت نکردند لباس خواب خود را عوض کنند»، «کرونا و آتشسوزی جنگلهای کالیفرنیا به هم رسیدند.»، «ادامه آتش سوزیهای آخرالزمانی در کالیفرنیا»، «برق میلیونها نفر هنوز قطع است»، «مشکل برق نداشتیم تو کالیفرنیا که بحمدالله حاصل شد. دانشگاه ایمیل زده، از کانتی مسیج دادن ساعت ٢ تا ٩ مصرفتونو بیارین پایین پنکه بزنید، کولرو بذارید رو ٧٨ نهایتاً، چراغها رو خاموش کنید، در یخچالو باز نذارید و... میگما ٢٠٢٠ بیا منو بخور تموم کن دیگه این اداها چیه.»
به نام تاریخ
اول شهریور
روز صد و پنجاه و ششم از سال را با نام بزرگان سینما و تئاتر و زبان فارسی میگذرانیم. چهرههایی با آثار ماندگار که امروز متولد شده یا درگذشتهاند.
تولدها
نجف دریابندری: مترجم برجسته ایرانی 91 سال پیش در چنین روزی در آبادان متولد شد. به دلیل حضور انگلیسیها در این شهر زبان انگلیسی را به صورت خودآموز یاد گرفت و آنقدر تبحر پیدا کرد که در سال 1331 نخستین ترجمهاش را به صورت رسمی انجام داد. ترجمه کتاب «وداع با اسلحه» همینگوی که همچنان یکی از مهمترین ترجمههای اوست. کار ترجمه را با کتابهای «یک گل سرخ برای امیلی»، «گور به گور»، «رگتایم»، «بیلی باتگیت»، «معنی هنر» و «پیامبر و دیوانه» ادامه داد. او همراه همسرش فهیمه راستکار کتابی به نام «مستطاب آشپزی» نوشت و با سبک طنز دستور پخت غذاهای زیادی در این کتاب آموزش داد که به سرعت به یکی از محبوبترین کتابهای آشپزی ایران تبدیل شد. نام دریابندری سال 96 به عنوان گنجینه زنده بشری در میراث خوراک در فهرست حاملان میراث ناملموس ثبت شد. نجف دریابندری امسال درگذشت.
گوهر خیراندیش: بازیگر محبوب سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1333 متولد شد. گوهر خیراندیش همراه همسرش جمشید اسماعیل خانی در تئاتر کار میکرد و با فیلم «روزهای انتظار» در سال 65 وارد سینما شد اما با فیلم «بانو» به شهرت رسید. پس از آن در فیلمهای «مدرسه پیرمردها»، «ارتفاع پست»، «نقاب»، «دعوت»، «دنیا»، «دایره زنگی» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بازی کرد که برای ارتفاع پست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد.
حسین علیزاده: نوازنده چیرهدست تار و سهتار امروز 69 ساله میشود. حسین علیزاده در دانشکده هنرهای زیبا در رشته موسیقی تحصیل کرد و پس از آن به برلین رفت تا این رشته را ادامه دهد. او با عضویت در کانون چاووش و همراه محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آلبومهای ماندگاری مانند «چاووش» تولید کردند. علیزاده از دهه 50 تا دهه 70 همراه محمدرضا شجریان، کیهان کلهر و همایون شجریان و در گروهی 4 نفره کنسرتهای زیادی در کشورهای مختلف اجرا کرد. علیزاده در ساخت موسیقی فیلم هم سرآمد است و برای فیلمهایی چون «دلشدگان»، «گبه»، «زمانی برای مستی اسبها»، «آواز گنجشکها» و «ملکه» موسیقی ساخت که برای آنها سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را از جشنواره فجر گرفت. حسین علیزاده تا به حال 3 بار نامزد دریافت جایزه معتبر موسیقی جهان یعنی گرمی شده است.
مهدی سلطانی بازیگر، ری بردبری شاعر امریکایی، حسین یوسف زمانی نوازنده ویلن و آهنگساز، عبدالعلی افشارنیا نوازنده نی، حسین مهرآذین کارگردان، عبدالرضا حیاتی کارگردان، قدرتالله فتحی کارگردان، علی اصغر خطیبزاده کارگردان، صابر دل بینا کارگردان، نرمین نظمی طراح صحنه، ناصر کریمی نیک کارگردان، توحید معصومی بازیگر، ناصر حبیبیان نمایشنامه و کارگردان، آرتور آدلف نمایشنامه نویس روس، زهره ابوقداره داستان نویس، فرشته احمدی داستاننویس، محسن بافکر لیالستانی شاعر، شمسی پورمحمدی شاعر، مریم جوادی داستاننویس، احمد حسینپور شاعر، حسین دلیری شاعر، نرگس رجایی شاعر، فرهاد زارع کوهی شاعر، زنبق سلیماننژاد شاعر، علی صالحی داستاننویس، مراد حسین عباسپور داستان نویس، محمدتقی عزیزیان شاعر، فاطمه قدرتی داستاننویس، نوید قیصری گودرزی داستاننویس، یدالله گودرزی شاعر، مسلم محبی شاعر، سپیده مختاری شاعر، مهدی میرباقری داستاننویس، مازیار نیستانی شاعر و حجت یحیوی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
پرویز ناتل خانلری: ادیب، زبانشناس، نویسنده و شاعر سال 1369 در چنین روزی درگذشت. پرویز ناتل خانلری سال 1292 به دنیا آمد و جزو اولین کسانی بود که در دانشگاه تهران دکترای زبان و ادبیات فارسی گرفت. خانلری سال 1322 مجله معتبر ادبی «سخن» را منتشر کرد. پس از بازگشت از فرانسه و تحصیل در رشته «آوا شناسی» وزیر فرهنگ شد. او بنیاد فرهنگ ایران را تأسیس کرد و مدتی هم رئیس فرهنگستان ادب و هنر ایران بود. کتابهای «دستور زبان فارسی»، «تاریخ زبان فارسی»، «فرهنگ تاریخی زبان فارسی» از نوشتههای اوست.
مهین شهابی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون 10 سال پیش در چنین روزی درگذشت. مهین شهابی متولد 1312 بود و در سال 1339 با فیلم «ماجرای جنگل» وارد سینما شد و پس از آن در فیلمهای «گاو»، «بیتا»، «شیلات»، «بگذار زندگی کنم»، «پائیزان»، «دونیمه سیب» و «روز دیدار» بازی کرد. سریال «آینه» که سال 1364 ساخته و پخش شد مهین شهابی را بیشتر به شهرت رساند. البته شهابی غیر از آن در سریالهای «لبخند زندگی»، «نیمه پنهان ماه»، «خانه سبز» و «ترانه مادری» هم بازی کرد و تله فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» با بازی او بسیار مورد توجه قرار گرفت.
سالروز درگذشت محمد پروین گنابادی نویسنده و مترجم هم امروز است.
عکس نوشت
به مناسبت شرایط خاص محرم امسال مجید مجیدی اولین سوگواره فیلم کوتاه «سوگ در خانه» را برگزار میکند تا مردم از عزاداریهایشان در خانه فیلم تهیه کنند و برای این سوگواره بفرستند. مجید مجیدی، رضا میرکریمی و نرگس آبیار هیأت داوران این سوگواره هستند و فیلم کوتاهی که برای آن فرستاده میشود باید ۱ تا ۳ دقیقهای با محوریت عزاداری در خانهها با حضور اعضای خانواده باشد. این سوگواره با هدف ترویج فرهنگ عزاداری حسینی برگزار میشود و تا پایان شهریور برای فرستادن فیلمهایتان فرصت دارید. سازمان جوانان راه ایمان به عنوان دبیرخانه سوگواره انتخاب شده و آثار را باید به شبکههای پیامرسان این سازمان ارسال کنید.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
هزار میلیارد تومان خسارت به حوزه فرهنگ تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه
-
تعزیه؛ میراثی ماندگار در حفظ موسیقی ملی ایران
-
تأثیر تخفیفهای فصلی در به روز رسانی مدیریت کتابفروشیها
-
مورخ نامدار در جست و جوی معنای زندگی
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین