پهنه رودکی میزبان تعزیه است
گروه فرهنگی / پساز هماندیشی مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با احمد عزیزی از معینالبکاها و تعزیهخوانان پیشکسوت و شناختهشده و سرپرست گروه تعزیه سیدالشهدا(ع)، این گروه در دهه نخست ماه محرم در پهنه فرهنگی رودکی همراه با گروه تعزیهاش به اجرای تعزیههای مرتبط با ایام سوگواری سیدالشهدا حضرت امام حسین(ع) میپردازند. بر این اساس رویداد «شبیهخوانی در پهنه» در دهه اول ماه محرم و پس از اذان مغرب و عشا، توسط «گروه تعزیه سیدالشهدا(ع)» به سرپرستی احمد عزیزی در پهنه رودکی، مقابل تالار وحدت برگزار میشود و به گفته عزیزی سکویی در پهنه رودکی تعبیه شده و دور تا دور آن با استفاده از پروژکتور کار نورپردازی صورت گرفته است. همچنین در راستای رعایت صددرصدی شیوهنامههای بهداشتی برای میزبانی از مخاطبان هنر نمایش آیینی تعزیه و سوگواران حضرت امام حسین(ع) صندلیهایی به فاصله یک و نیم متر از یکدیگر جا نمایی شده است.» عزیزی با اشاره به جایگاه هنرهای آیینی و نمایشی ایران بویژه هنر تعزیه نیز گفت: «درست است که شرایط کشور به سبب شیوع کرونا نسبت به سالهای قبل دیگرگون شده است؛ عشق و ارادت مسلمانان به امام حسین(ع) با هیچ اتفاقی خدشهبردار نیست. در این زمینه مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی همچنین دفتر نمایشهای آیینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری و همیاری خوبی با گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) کرده است.» در این شبها یکی از وقایع عاشورا شامل تعزیههای «شاهچراغ(ع)»، «وهب نصرانی»، «طفلان زینب(س)»، «حضرت مسلم(ع)»، «دو طفلان مسلم(ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علیاکبر(ع)»، «حضرت قاسم(ع)»، «حضرت ابوالفضل(ع)»، «شهادت امام حسین(ع)» و «بازار شام» اجرا خواهند شد. این اجراها در پهنه رودکی، خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی روی صحنه میرود. در این تعزیهها احمد عزیزی (شهادتخوان)، مسعود عزیزی (علیاکبرخوان)، حسین عزیزی (زنانهخوان و امامخوان)، حبیب ماهری (زنانهخوان)، حسن خصالی (شمرخوان)، مهدی آقایی (شمرخوان و تختخوان)، یاسر بابایی (مخالفخوان)، امیرعباس باقری (قاسمخوان)، سجاد خصالی (بچهخوان) و محمدحسین معینیان (بچهخوان) حضور دارند و نوازندگی ترومپت بر عهده فرهاد شیخی، نوازندگی طبل ریز با محمد حسنی و نوازندگی طبل بزرگ بر عهده میلاد عزیزی است. همچنین برنامه «شبیهخوانی در پهنه» بهصورت زنده هر شب از سایت اینترنتی نمایشنت به آدرس
www.namayeshnet.com پخش میشود.
در نشست بررسی روند توسعه فضاهای فرهنگی در جهان امروز مطرح شد
چاره اندیشی برای توسعه فضای فرهنگی
مریم سادات گوشه
خبرنگار
نخستین نشست بررسی توسعه فضاهای فرهنگی در جهان معاصر، صبح روز پنجشنبه 30 مرداد برگزار شد. در این نشست که درمجموعه اقامتی آدران به همت مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر برگزار شد، استادان صاحبنظر در عرصه مطالعات فرهنگی و بینالمللی و اجتماعی پژوهشهای خود را از توسعه فضاهای فرهنگی و هنری و سرانه تولید و مصرف محصولات فرهنگی کشورهای الگو مثل ترکیه، روسیه، سنگاپور، مالزی، عمان و اسپانیا مطرح کردند تا بتوان از نتیجه این نشست راهبردها و عملکردهایی برای توسعه فرهنگی در کشور به دست آورد.
توزیع عادلانه فضاها و فعالیتهای فرهنگی
مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه هنر گفت:«موضوع توسعه فضاهای فرهنگی یکی از بارزترین شاخصهای دستیابی به توسعه پایدار تلقی میشود و متأسفانه کشورمان در حوزه زیرساختها و فضاهای فرهنگی با فقر جدی مواجه است. امیدوارم با همفکری صاحبنظران بتوان به غنای این حوزه کمک کرد تا در مراجع مسئول حساسیت ایجاد شود.»
امین عارف نیا در ادامه گفت:«توزیع عادلانه فضاها و فعالیتهای فرهنگی میتواند ما را به رونق، تحول و افزایش امید اجتماعی رهنمون کند. موضوع توسعه فضاهای فرهنگی با اقتصاد فرهنگ و هنر رویدادها و فعالیتها و خدمات فرهنگی و هنری نسبت مستقیم دارد. متأسفانه کشورمان در حوزه زیرساختها و فضاهای فرهنگی با فقر جدی مواجه است.»
او ضمن ارائه آمار سرانه فضاهای فرهنگی اعلام کرد:«سرانه فضای سبز در ایران 11 متر مربع، سرانه فضای آموزشی 5 متر مربع، سرانه فضای ورزشی یک متر مربع و سرانه فضای فرهنگی حدود 20سانتیمتر مربع است. این سرانه گویای فقری است که با آن مواجهیم و باید برایش چاره اندیشی کرد.»
عارف نیا با ارائه آمار فقدان سینما و کتابخانه در برخی شهرهای کشور تصریح کرد:«در حدود هزار شهر کشور حتی یک سالن سینما نداریم. در 75 شهر با جمعیت بالای 50 هزار نفر هیچ سالن سینمایی نداریم. همچنین در حدود 120 شهر کتابخانه عمومی نداریم. و نیز سایر فضاها با این مسأله مواجهند. فضاهایی که در آن آموزش و آفرینش هنر و فرهنگ رخ میدهد باید با مشارکت بخش خصوصی و نهادهای عمومی تلاش مضاعفی کرد تا توسعه پیدا کند.»
او در مورد سهم صنایع خلاق از تولید ناخالص داخلی جهان تصریح کرد: «براساس آمار سال 2018 این سهم حدود دو هزار و 250 میلیارد دلار است. میزان اشتغال در صنایع خلاق 5/29 میلیون نفر براساس آمار یونسکو است و رشد تجارت جهانی در 13 سال گذشته 7 درصد بوده و گردش مالی آن در دنیا بسیار قابل توجه است.»
او در ادامه افزود: «در سال 2019 فروش گیشه سینماهای جهان معادل 42.5 میلیارد دلار، موسیقی ضبط شده 21.5 و فروش موسیقی در اینترنت 11میلیارد دلار، مد و لباس 406، کنسرت موسیقی 13.2 وهنرهای نمایشی 192 میلیارد دلار بوده است.»
عارف نیا گفت: «ظرفیت کشورمان به لحاظ منابع انسانی در حوزه فرهنگ و هنر از جایگاه بالایی برخوردار است و اگر تمام این مؤلفهها را کنار هم قرار دهیم، میتوانیم شاهد تحولات گسترده در این حوزه باشیم. تعداد دانشجویان هنر ما در سال 97 برابر 296 هزار نفر بوده که تعداد قابل توجه و بیانگر علاقه به آموختن و کسب دانش در حوزه فرهنگ و هنر است. تعداد هنرجویان آزاد نیز 473 هزار نفر بوده است که برای بروز خلاقیتها و آموزههایشان به فضاهای فرهنگی نیاز دارند.»
او ادامه داد: «در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر با رشد قابل توجهی مواجه بودیم. آخرین آمارها در حوزه تولید محتوای دیجیتال 35 هزار میلیارد تومان گردش مالی بوده است. سهم حوزه سینما 500 میلیارد تومان، موسیقی 500، نشر کتاب 350، تجسمی 220، آثار نمایشی 90 و تبلیغات پنج هزار میلیارد تومان بوده است. همه این اعداد و ارقام گویای گستردگی سبد و ظرفیت فرهنگی است که باید بررسی کنیم چگونه از این ظرفیت فرهنگی بهره ببریم.»
تشکیل جلسات مشورتی با نخبگان فرهنگی
در ادامه نشست، دکتر علیاکبر ضیایی رئیس پژوهشکده حج و زیارت که سالهای زیادی رایزن فرهنگی ایران در کشورهای مختلف بوده است، در مورد موضوع «مهندسی توسعه فرهنگی در جنوب شرق آسیا» گفت:«یکی از سیاستهای ماهاتیر محمد، نخستوزیر مالزی، برای مهندسی توسعه فرهنگی، تشکیل جلسههای مشورتی با نخبگان فرهنگی جهان اسلام بود. آنها در بحث طوفان فکری، ایدهها را میگرفتند و بومیسازی میکردند. در نهایت، الان مالزی کشوری شده که در همه زمینهها به توسعه رسیده است.»
او افزود: «البته خود مالزی در روند توسعه خویش از کشور سنگاپور الگو گرفته که مدل توسعه کشورهای دیگری هم در منطقه بوده است. در مالزی امروز، بزرگترین نمایشگاه سالانه هنری برگزار میشود که به حراج آثار هنری در لندن و دوبی پهلو میزند.»
او به جامعه سنتی شرق آسیا اشاره کرد و در مورد سنگاپور و روند توسعه در این منطقه به تفصیل توضیح داد و گفت: «لی کوان یو اولین نخستوزیر سنگاپور تقابل سنت و مدرنیته را از بین برد و با فساد سیستمی مبارزه و مجازات سنگینی برای این فساد تعیین کرد و شورای نخبگان تشکیل داد تا رهبران جامعه از برجستهترین افراد باشند.»
بعد از پاسخ به تعدادی از پرسشها دکتر ابوالحسن خلج منفرد رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بینالمللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی تحت عنوان «لیبرالیسم اقتصادی ترکیه و انعکاس آن در حوزه فرهنگ»، پس از تشریح سیاستها و اولویتهای کشور ترکیه در روند توسعه خود در چند دهه گذشته، گفت: «ترکیه امروز سالانه 40 میلیون نفر گردشگر خارجی دارد و سالانه 400 میلیون یورو هم از راه فروش سریالهایش در 140 کشور جهان درآمد کسب میکند.»
او افزود: «رمز توسعه ترکیه این است که نقطه عزیمت خود را اقتصاد، آن هم اقتصاد متمرکز تحت هدایت حاکمیت قرار داده که به توسعه در عرصه فرهنگ نیز انجامیده است.»
او معتقد است که ترکها از ابتدا اینگونه توسعه یافته نبوده و خیلی مسائل و مشکلات اقتصادی و سیاسی داشتند اما نسلی که اکنون در ترکیه حاکم است، نقطه عزیمتشان اقتصاد است.
برگزاری جشنهای مختلف برای ایجاد هویت
کارشناس بعدی دکتر علیرضا امیدبخش استاد دانشگاه علامه طباطبایی بود که با عنوان «آرمانشهر و اهمیت اندیشه آرمانشهری در تحول فرهنگی کشورها» با توجه به تجربه شخصی خود در حوزه اسپانیا سخنرانی کرد. او در سخنانی با توصیف و تشریح تاریخچه مقوله «آرمانشهر» در جهان و نیز نقش تاریخ اسلام در این زمینه، به تجربههای اسپانیا از ایده آرمانشهر در توسعه و گردشگری خود پرداخت.
امیدبخش همچنین به نقش و استفاده پرچم محلی در اسپانیا و نیز جشنهای مختلف برای ایجاد هویت اشاره کرد.
راهکاری مختلف برای توسعه فضاهای فرهنگی
دکتر رضا ملکی دیگر سخنران برنامه بود که با موضوع «مروری بر سیاستها و راهکارهای فدراسیون روسیه در توسعه فضاهای فرهنگی» صحبت کرد.
او با توصیف روسیه بهعنوان وسیعترین کشور جهان و بزرگی پایتخت آن، گفت: «مسأله اقوام و اقلیتها در روسیه امروز کاملاً امنیتی است؛ چون آنها نمیخواهند تجزیه دیگری رخ دهد. برای همین منظور سند ملی را تصویب کردهاند و آژانس اقوام با بودجهای چشمگیر زیر نظر نهاد ریاست جمهوری به فعالیت میپردازد. با بررسی همه جوانب میتوان گفت که روسیه در حال تکوین و هنوز شکل نگرفته است.»
ملکی همچنین گفت: «وضعیت فرهنگی در روسیه سیر نزولی داشته، با این حال، درآمدهای فرهنگی 151 درصد رشد داشته است. مخصوصاً تئاتر و موزه در روسیه امروز خیلی مورد توجه قرار دارد. البته موسیقی نزد مردم روسیه جایگاه اول هنری را دارد. تعداد شاغلان رسمی در بخش فرهنگ نیز رشد داشته و در عین حال، حقوق دریافتی آنان آنقدر افزایش یافته که به دریافتی پرسنل بخشهای اقتصادی نزدیک شده است.»
حجتالاسلام حسین اکبری در بخشی از این نشست، با اشاره به تجربههای پادشاهی عمان در مسیر توسعه، گفت: «اینکه ما از دیگران بیاموزیم، رویکرد مفیدی است. جهان و حتی همسایگان ما در حرکت هستند و ما نباید خودمان را در مقام گویندگی و توصیهکنندگی صرف ببینیم.»
محمدحسین مجازی، مدیر مجموعه اراضی عباسآباد نیز در سخنانی، درباره تاریخچه و وضعیت فعلی این مجموعه فرهنگی سخن گفت.
برنامه یکپارچهای در راستای موضوع توسعه فضاهای فرهنگی تدوین شده است. با تدوین سند توسعه فضاهای فرهنگی و انجام مطالعات تطبیقی و تدوین اطلس فضاهای فرهنگی ایران درکنار هم تلاش خواهیم کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان مرجع موضوع فضاهای فرهنگی کشور زمینهای را فراهم کند برای توسعه فضاهای فرهنگی کشور که بخشی کالبدی خواهد بود و بخشی هم از طریق جلب و جذب و مشارکت بخش خصوصی، انجمنها و صنوف و بخشی هم از طریق به خدمت درآوردن عرصههای عمومی و سایر فضاهای کم کاربرد برای ارائه خدمات فرهنگی و هنری خواهد بود. خیلی از دستگاههای فرهنگی کشور و نهادهای عمومی و شهرداری که میتوانند به این توسعه کمک کنند در این مجموعه پای کار بیایند تا انشاءالله این توسعه و نیاز ملی رخ دهد. این باید تبدیل به یک سند ملی شود و تلاشمان این است که تا پایان این دولت آن را ارائه کنیم و مصوب شود تا وارد مجاری اجرایی کشور شود.
دیروز حسن عباسی یکی از پزشکان استاد محمدرضا شجریان در اینستاگرام خود از بهبود نسبی شرایط این استاد آواز ایرانی خبر داد. عباسی نوشت: «امروزجمعه سی ویکم مردادماه شرایط عمومی استاد شجریان بزرگ: حال عمومی همچنان پایدار است و باهمکاری و هماهنگی همه متخصصین سعی داریم برای ترخیص استاد در دوسه روزآینده هماهنگ شویم.»
کانون کارگردانان سینمای ایران حمایت خود را از موضعگیری صریح معاونت نظارت سازمان سینمایی در مقابل تمامیت خواهی سازمان صداوسیما در صدور مجوز محصولات شبکههای مجازی اعلام میکند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «کانون کارگردانان خواستار ایجاد شرایطی است که کارگردانان و تهیهکنندگان به دور از هر نوع محدودیت و ممیزی جدید و فارغ از اعمال سلیقه تنگ نظرانه بتوانند تولیدات مطلوب جامعه را در فضای مجازی ارائه داده و رضایت سلایق مختلف مخاطبین روزافزون فضای مجازی را با تولیدات داخلی تأمین کنند تا این صنعت رو به رشد و پویا بهتر از قبل به حیات خود ادامه دهد.» / ایسنا
پوئم سمفونی «آب تشنه» عنوان تازهترین محصول موسیقایی مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است که در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا به آهنگسازی محمدرضا علیقلی، مدیریت تولید سروش بخشش در دسترس مخاطبان قرار گرفت. «مقدمه»، «مجلس اول»، «مجلس دوم»، «مجلس سوم»، «مجلس چهارم» و «مجلس پنجم» عنوان آثاری هستند که در این مجموعه شنیده خواهد شد. / خبرگزاری مهر
منوچهر سلیمی، نویسنده پیشکسوت کودکان و نوجوانان، در ۹۲سالگی درگذشت. این نویسنده داستانهای کودکان و محقق ادبیات عامه با پرداختن به «افسانههای عامیانه مردم ایران»، بررسی افسانههای ایرانی و تحقیق درباره شباهتها و تفاوتهای این قصهها با افسانههای سایر ملل، یافتههای ارزشمندی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از خود بر جای گذاشته است./ هنر آنلاین
مراسم پایانی نوزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در سالن زندهیاد عباس کیارستمی و با رعایت دقیق و کامل شیوهنامههای بهداشتی و نیز با اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی برگزار شد. از چهرههای حاضر در این مراسم محدود میتوان به: مسعود فروتن، سیدغلامرضا کاظمی دینان، مریم کاظمی و ژیلا اسماعیلیان اشاره کرد. مراسم حسب اعلام پیشین دستاندرکاران برگزاری آن، رأس ساعت ۱۸ آغاز و رأس ساعت ۱۹ با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف به کار خود پایان داد./ ایسنا
سیدجواد هاشمی با ابراز نارضایتی از تجربه اکران آنلاین فیلمهایش، بهدلیل خسارت ناشی از دانلودهای غیرقانونی، از مبلغ پرداختی از سوی تلویزیون بابت خرید حق پخش «پیشونی سفید۳» نیز انتقاد کرد و گفت: تلویزیون فیلم ۵ میلیاردیام را ۱۳۰ میلیون خرید» / خبرگزاری مهر
مناقشه بر سر اکران آنلاین «رستاخیز»
این پرونده میخواهد باز بماند
نیلوفر ساسانی
خبرنگار
هر سال محرم که از راه میرسد، تلویزیون سراغ «مختارنامه» میرود و سینما سراغ پرونده فیلم «رستاخیز». اولی از فرط تکرار پخش مخاطب را دلزده کرده و دومی از کثرت کشدار شدن ماجرای اکران. قصه «رستاخیز» و «مختارنامه» اما یک فصل مشترک هم دارد؛ نشان دادن تصویر حضرت عباس (ع) برای اولین بار. با این تفاوت که پس از کش و قوسهای فراوان، داوود میرباقری برای ختم غائله به افکت نور تن میدهد و سریالش بارها از شبکههای مختلف تلویزیون پخش میشود و احمدرضا درویش اما بر تصمیمش اصرار میکند تا کماکان روایت حسین(ع) و یارانش در صحرای کربلا گوشه کشوی میزکار او خاک بخورد.
حاشیههای طرفه «رستاخیز»
قصه اکران «رستاخیز» در این سالها فراز و فرودهای بسیاری داشته و از زمان رونمایی فیلم در بهمن ماه ۱۳۹۲ تا مرداد 99 با حاشیههای نوظهوری همراه است. تمام آنچه در پرونده 7 ساله این فیلم ثبت شده را میتوان در این گزارههای خبری خلاصه کرد: درویش حاصل خون دل خوردنهای ۱۰ سالهاش با مضمون عاشورایی را سه سال پس از اتمام تولید به سی و دومین جشنواره فیلم فجر میآورد. فیلم در ۱۱ بخش نامزد میشود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین میشود. از همان زمان صفآرایی مخالفان با پیشقراولی تریبونداران عرصه خطابه و مداحی آغاز میشود. مهمترین مشکل محالفان با «رستاخیز» نشان دادن چهره ۵ تن از اهل بیت امام حسین(ع) است. اواسط تیرماه ۹۳ پس از افت و خیزهای فراوان پروانه نمایش فیلم صادر میشود. تیرماه ۹۴ احمدرضا درویش از آغاز اکران این فیلم در۵۰ سینمای کشور خبر میدهد. با فاصله کمی از انتشار خبر تصویر کودکان پلاکارد به دست و زنی که همنوا با صدای اعتراض قمه بر سر میکوبد، همه را شوکه میکند. 24 تیرماه همزمان با نخستین روز نمایش فیلم، معترضان مقابل وزارت ارشاد تجمع میکنند و بعد از سینهزنی و عزاداری از وزارت ارشاد به سمت سینما شکوفه در میدان شهدا راهپیمایی میکنند و تصویر فیلم را از سردر سینما پایین میکشند. «رستاخیز» به جای تهران و دیگر شهرستانها راه بغداد را در پیش میگیرد. شهروندان عراقی در واکنشی متفاوت اما موقع تماشای فیلم عنان از کف داده و با تماشای صحنه شهادت ابوالفضل عباس(ع) فریاد لبیک یا حسین (ع) سر میدهند. «رستاخیز» با جایزه بزرگ جشنواره فیلم بغداد به تهران برمیگردد. با تصمیم محمدمهدی حیدریان (رئیس وقت سازمان سینمایی) رقم بالایی به عنوان غرامت عدم اکران به صاحبان فیلم پرداخت و 60 درصد سهم این فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی _ و البته مؤسسه رسانههای تصویری که بعدها در این بنیاد ادغام شد_ خریداری میشود. بنیاد فارابی عمده مالک فیلم میشود اما تصمیمگیری درباره کیفیت اکران و نمایش فیلم همچنان با تهیهکننده آن است! محرم سال 98 نسخه سانسور نشده و قاچاق فیلم بعد از انتشار در یک کانال عربی یوتیوب، در دیگر کانالهای تلگرامی و فضای مجازی بارگذاری میشود. تعیین تکلیف آخرین ساخته احمدرضا درویش که به نوعی روشن کننده سرنوشت فیلمساز هم هست [درویش ادامه فعالیت فیلمسازیاش را به اکران این فیلم مشروط کرده] دوباره با نزدیک شدن به ایام محرم سؤال پرتکرار اهالی رسانه میشود. مردادماه سال 99 حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در نشست خبریاش اعلام میکند که «این فیلم در سال ۹۸ مجوز عرضه در شبکه نمایش خانگی را گرفته و اکران آنلاین آن از نظر سازمان سینمایی مشکلی ندارد.»
ایدههای عجیب تهیهکننده و مناقشه بر سر اکران آنلاین
در شرایطی که شیوع کرونا، اکران آنلاین را به عنوان امکانی ناگزیر در شرایط بحرانی امروز مطرح کرده و از سوی دیگر با تعطیلی سالنهای سینماها در دهه محرم انتظار میرود از این امکان به عنوان فرصتی برای بازگرداندن بخشی از بودجه هزینه شده بیتالمال برای خرید فیلم استفاده شود، تصمیم تهیهکننده «رستاخیز» نوک پیکان انتقادات را این بار به سمت او نشانه میبرد. نسخه قاچاق فیلم در کانالهای تلگرامی موجود است اما تقی علیقلیزاده تهیهکننده «رستاخیز» در گفتوگویی با ایسنا میگوید که قصد ندارند فیلم را در ایران اکران آنلاین کند و درصدد راهاندازی پلتفرمی مخصوص اکران این فیلم است. این در حالی است که علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سلسله نامهنگاریهایش با سازندگان فیلم از سال 98 تاکنون، ایدههای عجیب مطرح شده را غیرعملیاتی خوانده و خواستار اکران آنلاین است. مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی که شامگاه پنجشنبه 30 مردادماه در برنامه تلویزیونی شهر فرنگ حضور یافته، میگوید: «اگر این کار مرسوم بود، همه برای یک عدد فیلمشان، یک پلتفرم تأسیس میکردند! زمینه اصلی راهاندازی یک پلتفرم، داشتن مخاطب است و منطقی نیست که فرد برای عرضه یک جنس، یک اثر و یک کالا، دست به راهاندازی مغازهای برای فروش آن جنس (تک اثر) بزند! پس بهتر است «رستاخیز» به سمت پلتفرمهایی با مخاطب انبوه جهانی و ملی هدایت شود و صاحب اثر و سهامداران با یکی از پلتفرمها به توافق برسد و سرانجام، اثر در پلتفرمهای جهانی یا ایرانی با پروتکلهای مخصوص به خودش به نمایش دربیاید.» علیرضا تابش در عین حال در باره نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) در نسخه اینترنتی و ممانعت از نمایش در سالن سینما که در تمام این سالها محل مناقشه «رستاخیز» بوده، تأکید میکند: «این مباحث در حوزه نظارت و ارزشیابی و جزو مباحث بین رشتهای و فقهی است که ترجیح میدهم به آن ورود نکنم.» در شرایطی که بحث اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» و دستاندازهای تازه تهیهکننده در مسیر اکران داغ است، تابناک در گزارشی با انتقاد از پرداخت خسارت 1/17 میلیارد تومانی محمد مهدی حیدریان به ازای 60 درصد سهم فیلم و با اشاره به روند تقسیم میزان فروش فیلم بین سینماداران و پخش کنندهها و صاحبان فیلم خاطرنشان میکند که این فیلم باید حدود 100 میلیارد تومان در گیشه سینمای ایران بفروشد تا اصل سرمایه به صاحبان اثر بازگردد اما آیا «رستاخیز» توان فروش بالای چند میلیارد را داشت؟ پیشینه اکران 7 ساله «رستاخیز» در نهایت به نقطهای رسیده است که کارشناسان سینمایی معتقدند به نظر میرسد سازندگان فیلم از باز ماندن پرونده فیلمشان نفع بیشتری میبرند.