«مصحف واضح» اثر هنری مدرن برای تلاوت و فهم آسان قرآن
گروه فرهنگی/ مراسم معرفی قرآن واضح (قرآن با فونت واضح) با حضور وحید عزیزینژاد بنیانگذار طرح مصحف با قلم واضح، محسن سلیمانی مدیر هنری و طراح، رضا بختیاریفرد و امید امامیان طراحان قلم واضح صبح سهشنبه ۲۱ مردادماه در گالری لاله برگزار شد.
به گزارش «ایران»، عزیزینژاد بنیانگذار این مصحف درباره این قرآن توضیح داد: «چهار سال است کاری را با دل و فکر شروع کردیم و هرکدام از دوستان که متوجه شدند همراه ما شدند. این مصحف، کاری تجاری و تبلیغاتی نیست و فکر میکنیم نیازی از مردم رفع
می کند.» این هنرمند درباره شکلگیری این طرح بیان کرد: «در حوزههای فرهنگی و مذهبی با وجود اینکه مردم از سنین پایین با مکتوبات دینی سروکار دارند اما نیازهای آنها در قالبهای سنتی است، به همین دلیل درصدد برآمدیم تا با روشی مدرنتر این نیاز را بهروز کنیم. در پروژه واضح ما از تمام ظرفیتهای مجازی و مدرن و گوشیهای هوشمند بهره گرفتیم تا با همه برنامهها سازگار باشد.»
محسن سلیمانی ، مدیر هنری طرح قرآن واضح هم گفت: «طراحی قلم یا فونت یا تایپ فیس چند سالی است که با حضور طراحان خوب و جوان در ایران شکل گرفته و نیاز موجود برای جامعه از طریق اینها برطرف شده است.» سلیمانی درباره کلیت طراحی این مصحف، با اشاره به اولین قرآنهای گردآوری شده، گفت: «هنرمندان مسلمان در خوشنویسی و معماری پیشرو بودند و این دو هنر همیشه با هم همزمان بودند و بر هم تأثیر داشتهاند. قرآنسازی و کتابسازی در کنار اینها جایگاهی عظیم داشته است و آنچه که برای ما اهمیت دارد ماندگاری این هنر است.» این هنرمند طراح گرافیک توضیح داد: «در این قرآن سعی کردیم از شیوههای مدرنی استفاده کنیم که ریشههایش در گذشته و سنت باشد و صفحهآراییهای آن شبیه به اشکال گذشته است. بنابراین سعی کردیم با نگاه مینیمال طراحی را انجام دهیم تا مخاطب بویژه جوانان جذب شوند. از حروف کوفی برای تزئین قرآن استفاده کردیم. فونت فلک نیز در کنار فونت واضح برای تزئین مصحف استفاده شد.» رضا بختیاریفرد همچنین گفت: «در این پروژه خط واضح برای خواندن آسان و فهم راحت قرآن طراحی شده است.» عزیزینژاد گفت: «هدف از طراحی قلم یا فونت واضح این است که جامعه با فونتی باکیفیت و کاربردیتر مواجه باشد. البته هدف ما ایجاد اپلیکیشن نیز بود که رابطهها را متحول کند اما به این نتیجه رسیدیم که فونتی با قابلیتهای مختلف داشته باشیم.» «مصحف شریف به قلم واضح» روز سهشنبه ۲۸ مرداد ماه ساعت ۱۰ صبح در سالن سعدی برج میلاد تهران رونمایی خواهد شد.
پایان مرمت موزه هنرهای معاصر با استانداردهای روز دنیا
پاییز ، درهای موزه به روی مردم بازگشایی می شود
مریم سادات گوشه
خبرنگار
موزه هنرهای معاصر تهران صبح دیروز سهشنبه 21 مرداد ماه میزبان خبرنگاران بود تا گام پایانی مرمت این موزه بعد از دو سال به نمایش گذاشته شود. موزهای که مهمترین و جامعترین گنجینه هنر مدرن ایران و جهان در آن به چشم میخورد و بیش از 3000 اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی را در دل خود جای داده است. آثاری که پس از گذشت 40 سال با استانداردهای روز دنیا نگهداری میشود تا این گنجینه ارزشمند هنرهای تجسمی برای آیندگان حفظ شود.
داستان از کجا شروع شد؟
اوایل اردیبهشت سال 97 بود که اعلام شد موزه هنرهای معاصر نیاز به مرمت و بازسازی دارد. قرار بود به خاطر تعمیرات گسترده تا پایان تابستان همان سال مرمت و بازسازی موزه به سرانجام برسد اما این کار بیش از دو سال به طول انجامید و دلیل طولانی شدن کار از سوی مسئولان تمرکز بر پروژه و اهمیت آن عنوان شد. اما حالا در موزه هنرهای معاصر هادی مظفری مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی میگوید که 91 درصد از کار انجام شده و تا اوایل پاییز این موزه به روی مردم بازگشایی خواهد شد.
در این بازدید یک ساعته هادی مظفری مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، مجید حبیبینژاد مدیر کنترل پروژه مرمت موزه و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.
از فضای گنجینه اصلی و سایر فضاهای نگهداری مرمت شده پیداست که سعی شده موزه بر اساس استانداردهای روز دنیا مرمت و بازسازی شود. مرمتی که اصالت معماری اولیه در آن حفظ شده است.
دقت در کیفیت بازسازی
هادی مظفری، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در جریان بازدید خبرنگاران از فرآیند بازسازی موزه و تکمیل فضای گنجینه گفت: «هماکنون در مرحله پیشرفت ۹۱ درصدی هستیم. آخرین وعده تکمیل پروژه تا پایان تابستان بود که تلاش شبانهروزی همکاران باعث شد تا به این مهم نزدیک شویم. حدود دو سال پیش کار مرمت موزه شروع شد که به مرور جزئیات و اهمیت پروژه بیشتر مشخص شد. طولانی شدن این فرآیند به دلیل خلف وعده نبود، بلکه به دلیل اهمیت کار و انجام کار کیفی بود.»
او توضیح داد که فرآیند بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر تهران در ۱۲ جبهه اصلی و در دو فاز آغاز شد که در فاز دوم پیشرفت ۹۸ درصدی و در مجموع پیشرفت ۹۱ درصدی حاصل شده است. مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی انتقال آثار گنجینه و انجام تستهای لازم را از جمله مراحل پایانی پروژه بازسازی موزه عنوان و اظهار کرد: «سختترین بخش این پروژه بازسازی گنجینه بود که تازگی به پایان رسیده است. هر سه بخش گنجینه مرمت شده و علاوه بر آن فضای امنیتی این بخش نیز ارتقا پیدا کرده است. همچنین تعداد ریلهای بخش اول گنجینه از ۸۶ به ۱۰۶ ریل افزایش پیدا کرده است.»
حفظ اصالت موزه
او همچنین حفظ اصالت موزه را از مهمترین اولویتهای فرآیند بازسازی برشمرد و یادآور شد: «شاید در ظاهر به نظر برسد که کاری انجام نشده، اما در زیرساختها کارهای بسیار مهمی صورت گرفته است که در ماههای آینده فیلمهای آن منتشر میشود. در واقع یکی از مهمترین اهداف ما این بود که اگر کسی قبلاً موزه را دیده و بعد از بازسازی، دوباره از موزه بازدید میکند، احساس نکند که کلا موزه تغییر پیدا کرده است.»
در ادامه صحبتهای مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، مجید حبیبینژاد مدیر کنترل پروژه نیز در سخنانی از اقدامات صورت گرفته در پروژه بازسازی و مرمت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران سخن گفت. او خاطرنشان کرد که گنجینه موزه به سه بخش اصلی، آثار کاغذی و مجسمه تقسیم میشود که در بخش اصلی که تابلوها در آن نگهداری میشدند، ظرفیت برای ورود آثار جدید و تعداد قفسههای ریلی افزایش پیدا کرد. هماکنون ۱۰۶ قفسه ریلی وجود دارد که ۱۳ قفسه ریلی متحرک دارد و باقی قفسهها ثابت هستند.
حبیبینژاد بهسازی کف، نورپردازی و هوادهی را از دیگر اقدامات صورتگرفته در جریان بازسازی موزه عنوان کرد و گفت: «برای ما بسیار مهم بود که اصالت موزه حفظ شود و در همین راستا کاملاً موزه را به اصالت اولیه خودش بازگرداندهایم. ریلهای قبلی کاملاً فرسوده شده بود که الان تمامی آنها جایگزین شده است. ریلهایی نیز برای آثار بزرگ در نظر گرفته شده است که قبلاً نمونههای آن را در گنجینه نداشتیم. در این میان این نکته را نیز باید در نظر داشت که کلیه ریلها و ماشینری این پروژه توسط مهندسان ایرانی انجام شده و تمام قطعات در کشور خودمان ساخته شده است.»
برش
ارتقای امنیت موزه و گنجینه
مدیر کنترل پروژه مرمت موزه همچنین اعلام کرد که گنجینه موزه هنرهای معاصر به حفاظت آتشنشانی مجهز شده و ۱۵ تشخیصدهنده آتش در محیط گنجینه استفاده شده است. همچنین برای هر سه بخش گنجینه درهای ضد سرقت نصب شده است تا میزان امنیت موزه و آثار گنجینه افزایش پیدا کند. حبیبینژاد درباره گنجینه آثار مجسمه نیز توضیح داد: «با توجه به وجود مجسمههای خاص در گنجینه، بخش مجزایی برای آنها در نظر گرفته شد که این بخش نیز به تمام امکانات همانند سیستم هوادهی مجهز شده است. برای مجسمهها پایه در نظر گرفته شده است، که همه آنها روی پایه در قفسهها قرار بگیرند.»
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز در هفتصد و چهل و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه در آستانه محرم و صفر هستیم با تأکید بر اینکه در این ماهها جریان تعاون و احسان افزایش مییابد، گفت: ضروری است در کنار معیشت روزمره نیازمندان به مناسک سازی معیشت پایدار در این حوزه بپردازیم. بنابراین مدل سازی اینکه در مسیر تعاون و احسان هم عزت کسانی که از آن بهره میبرند و هم عزت کشور حفظ شود، ضروری است./روابط عمومی وزارت ارشاد
بیست و هفتمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی درباره شمس تبریزی با سخنرانی دکتر احمد پاکتچی به «دوستی اساس خلقت و پایه زندگی از منظر شمس تبریزی» اختصاص داشت که بهصورت مجازی پخش شد. گزارش این نشست در پایگاه مرکز اطلاعرسانی شهر کتاب در دسترس است./ روابط عمومی شهر کتاب
هادی مرزبان که سالها پیش نمایش «پایین گذر سقاخانه» نوشته زنده یاد اکبر رادی را در تالار وحدت اجرا کرده است، آمادگی دارد تا این نمایش را که برای ماه محرم هم مناسب است، به صورت تله تئاتر ضبط کند./ایسنا
«آنتونیو باندراس» هنرپیشه، کارگردان و تهیهکننده سرشناس اسپانیایی و بازیگر فیلمهایی چون «نقاب زورو» (۱۹۹۸) و «دسپرادو» (۱۹۹۵)، به کرونا مبتلا شد./ایرنا
فیلمبرداری «صحنهزنی» به کارگردانی علیرضا صمدی در لوکیشنهای تهران به پایان رسید. مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، فرزانه سهیلی و مجید صالحی به همراه امید روحانی، سیامک ادیب و آتش تقیپور از بازیگران این فیلم هستند./ایسنا
برنامه تلویزیونی چهل تیکه که تولید آن از اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ آغاز شده بود، از ۲۵ مردادماه روی آنتن تلویزیون میرود./ایلنا