صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» ‌به دنبال گلایه اخیر رهبر انقلاب بازخوانی می کند

تلاش دولت قبل برای اجرای سند 2030 به جای سند تحول

رهبر انقلاب در دیدار اخیر معلمان و فرهنگیان، در بخشی از فرمایشات خود، ضمن تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از افرادی که در سال‌های گذشته این سند را اصطلاحاً در کشوی میز خود گذاشته و مانع اجرای آن می‌شدند گلایه کردند.
مشخصاً افرادی که مخاطب گلایه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفتند، وزرای آموزش و پرورش حسن روحانی هستند. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. اما در تمام سال‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم از اجرای آن خبری نبود. یکی از اقداماتی که باید پس از تصویب این سند انجام می‌شد، تدوین 6 زیرنظام بود. بر اساس فصل ۸ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، این زیرنظام‌ها باید تا آذر سال ۱۳۹۱ یا نهایتاً تا پایان همان سال تهیه و تصویب می‌شد. اما کوتاهی دولت‌های قبل باعث شد که نخستین زیرنظام در سال ۱۳۹۳ وششمین آنها به فاصله 7 سال در سال ۱۴۰۰ تهیه شود. عملاً زیرنظام‌هایی که باید در سال 91 تهیه می‌شد، 10 سال پس از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید. همچنین برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش، نیاز به نقشه راه دقیقی شامل شاخص‌ها، پروژه‌ها و راهکارها، زمان اجرای هر طرح و سازکار پایش و نظارت اجرای سند طراحی بود تا مانع اجرای نامنظم و سلیقه‌ای سند شود. به همین خاطر بود که رهبر انقلاب اسلامی در چند نوبت از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ بر تهیه این نقشه راه تأکید کردند. در سال ۱۳۹۳ و همزمان با وزارت علی اصغر فانی در آموزش و پرورش، یک نقشه راه نوشته شد که اساساً نقشه راه واقعی نبود. نه شاخص‌ها را تعیین کرده بود و نه سازکاری برای نظارت بر اجرا داشت.
ایرادات اساسی
همچنین در سال ۱۳۹۷ و در زمان وزارت سید محمد بطحایی، این بار نقشه راه دیگری برای اجرای سند تحول نوشته شد که این متن نیز ۳ ایراد اساسی داشت؛ اول آنکه پیرو تعلل در تدوین و تصویب زیرنظام‌ها، ۲ زیرنظام سند تحول همچنان تدوین و تصویب نشده بود. دوم آنکه زمان در نظر گرفته شده برای اجرای نقشه راه که یک پروسه ۴ ساله برای انجام برنامه‌ها بود، با توجه به محورهای سند، غیرواقع‌بینانه بود و ایراد سوم هم این بود که این نقشه راه هم مانند مورد قبلی، شاخص‌ها و سازکار نظارتی را تعیین نکرده بود. پس از تصدی وزارت آموزش پرورش توسط محسن حاجی‌میرزایی که در سال 1398 اتفاق افتاد، دولت روحانی به جای اجرای سند تحول، اقدام به ترسیم یک نقشه راه جدید کرد. نقشه راهی که در تضاد با نقشه راه قبلی بود. به حاشیه رفتن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش در حالی اتفاق افتاد که دولت روحانی با وجود برخورداری از چنین سندی که صرفاً نیازمند اجرا بود، در سال 95 سند وارداتی 2030 را در هیأت وزیران تصویب و با امضای جهانگیری به آموزش و پرورش و 17 دستگاه دیگر ابلاغ کرد.
در مدت کمتر از 3 ماه نیز برنامه ملّی اجرای سند ۲۰۳۰ رونمایی شد تا مهر تأییدی بر پذیرش روش تربیتی غربی برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یازدهم باشد. اما دولت سیزدهم با تدوین نقشه راه اجرای سند تحول که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان بالاترین مرجع سیاست‌گذاری فرهنگی در کشور هم به تصویب رسیده، مصمم است سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند.
جستجو
آرشیو تاریخی