صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

گفت‌وگوی «ایران» با مهران رجبی، فرهاد قائمیان و انسیه شاه حسینی درباره روز ملی خلیج فارس

خلیج فارس یعنی هویت ایرانی

خلیج فارس یعنی اقتدار ملی ما و خلیج فارس یعنی تاریخ و تمدن کشور ما. بنابراین تلاش برای حفظ این اقتدار و تاریخ و تمدن، تنها به کمک هنرمندان خلاصه نمی‌شود بلکه یک ایرانی باید نام خلیج فارس را همیشه حفظ کند.

ندا  سیجانی
خبرنگار

 
امروز دوشنبه دهم اردیبهشت‌ماه، روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است؛ روزی تاریخی در تقویم  ایران زمین که یادآورازخودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و دریای پارس است که با رشادت امام‌قلی‌خان والی فارس در دوران صفوی انجام گرفت و در 21 تیرماه 1384، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی این روز تاریخی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید و در ادامه سال 1389، روز ملی خلیج فارس از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد. از تاریخ ثبت این روز مهم تاریخی تا به امروز، هنرمندان بسیاری با عشق و علاقه  در حوزه شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی، موسیقی و... با پویش‌های هنری به موضوع خلیج همیشه پارس پرداخته‌اند و با شعر و تصویر و موسیقی آن را ترسیم کرده‌اند و همچنان هم آثار زیبایی در این زمینه تولید می‌شود که به نوعی واکنش هنری به این اتفاق تاریخی است.  همانند شعر زیبای نغمه مستشار نظامی: «کسی که عاشق خاک تو باشد خوب می‌داند / که دنیا می‌شناسد با خلیج فارس، ایران را / هزاران ریشه در این خاک باقی ماند و می‌ماند / اگر چه باد پاییزی بیندازد درختان را» و یا سمفونی خلیج فارس اثرشهرداد روحانی یا آلبوم سمفونی خلیج فارس اثرسالار عقیلی یا قطعات حماسی و ملی و میهنی که رضا یزدانی، رضا صادقی، محسن چاووشی، همایون شجریان و... تولید کردند تا موجودیت تاریخی خلیج همیشه پارس را با زبان موسیقی به گوش دنیا برسانند.
تلاش برای حفظ جاودانگی نام خلیج همیشه فارس
مهران رجبی بازیگر تلویزیون و سینما در گفت‌وگو با «ایران» درباره روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: «شاید به دلیل همسایگی کشورهای اطراف خلیج فارس و حواشی ای که کشورهای عربی پیرامون نام آن ایجاد کردند، این شبهه برای برخی از مردم ایجاد شده باشد که چه اشکال داشت آن را خلیج عربی یا خلیج نامگذاری می‌کردند. اما استناد ما به انتخاب نام خلیج فارس، یک استناد تاریخی است. البته فکر می‌کنم جنگ اسرائیل و فلسطین موجب شده کشورهای عربی در اعتراض به نام خلیج فارس کمی عقب‌نشینی کرده باشند به این دلیل که به تازگی خبری از رسانه‌های عربستان منتشر شده مبنی بر اینکه ما در حاشیه خلیج فارس کمک‌رسانی داشته‌ایم. بنابراین اگر جدی‌تر به این مسأله ورود کنیم، خواهند نوشت خلیج همیشه فارس.
او در ادامه صحبت‌های خود به پاسداشت نام خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «همیشه با دوستان و نزدیکان خود این صحبت را داشته‌ایم که اگر زبان و ادبیات فارسی به درستی آموخته شود و آن را در گفتار و نوشتار خود رعایت کنیم، در صیانت از این زبان اثرگذار بوده‌ایم. بطور مثال توجه بیشتر به اشعار بزرگان فارسی زبان.»
به گفته این هنرمند انتخاب نام خلیج فارس در تقویم رسمی کشورمان باید پیش از اینها انجام می‌گرفت. وی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: «اینکه یک روز را به نام خلیج فارس نامگذاری کرده‌ایم شاید باید خیلی پیش‌تر صورت می‌گرفت اما سرانجام این اتفاق بزرگ انجام گرفت تا آرام آرام لجاجت جامعه معاند جهانی کمتر شود.
 ما یک روز را به نام خلیج فارس انتخاب کردیم و چه روزی بهتر از این تاریخ ؛ تنها زمانی که ایران موفق شد نیروهای قدرتمند پرتغالی را از تنگه هرمز و خلیج فارس اخراج کند و این وجه تسمیه زیبایی است.» مهران رجبی درباره نقش هنرمندان در حفظ اتفاق‌های تاریخی و حماسی اظهار کرد: «هنرمندان در منظر جامعه هستند و بی‌تردید در معرفی اتفاقات ملی- میهنی و تاریخی نقش بسیار اثرگذاری دارند. بنابراین چه بهتر آنکه خوب نظر کنیم و برای جاودانگی نام همیشگی فارس بکوشیم. چه سرها که از زمان‌های قدیم به خاک افتاد تا نام خلیج فارس گرفته شود. بر این اساس وظیفه ما هنرمندان این است که رشادت‌های پیشینیان را به منصه ظهور برسانیم تا بدین طریق در برابر شدیدترین حمله‌ها، تهدیدها، تحریم‌ها ایستادگی کنیم. پس وظیفه بسیار سنگینی برای حفظ نام خلیج فارس داریم.

خلیج فارس یعنی اقتدار ملی ما
 فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون هم در این گفت‌وگو بیان داشت: «خلیج فارس یعنی هویت ایرانی. خلیج فارس یعنی اقتدار ملی ما و خلیج فارس یعنی تاریخ و تمدن کشور ما. بنابراین تلاش برای حفظ این اقتدار و تاریخ و تمدن، تنها به کمک هنرمندان خلاصه نمی‌شود بلکه یک ایرانی باید نام خلیج فارس را همیشه حفظ کند،  چرا که تمدن و هویت، اقتدار ملی و مهم‌تر از همه امنیت ملی خود را زنده نگه داشته است. نام خلیج فارس به سالیان بسیار دور برمی‌گردد و قدمتی کهن دارد پس برای حفظ این نام باید کوشید. ما ایرانیان این روز را همیشه پاس خواهیم داشت و همیشه خواهیم گفت خلیج همیشه فارس برای ایران است.»
 
حمایت مسئولان از تولید کارهای ملی
 انسیه شاه‌حسینی فیلمنامه‌نویس و کارگردان هم به حمایت ارگان‌ها در تولید کارهای سینمایی با موضوع خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «فیلمنامه در حوزه سینما بسیار اثرگذار است. البته در این زمینه حمایت ارگان‌ها از فیلمنامه‌نویسان بسیار مهم است اگر این حمایت‌ها صورت بگیرد می‌توانیم کارهای درخشانی درباره موضوعات ملی میهنی چون خلیج فارس تولید کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی