صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

بازجویی یک استاد دانشگاه در سرزمین‌های اشغالی

اسرائیل به خودی‌ها هم رحم نمی‌کند

افشای جزئیات بازداشت و بازجویی بی‌رحمانه از یک استاد رشته حقوق قضا توسط اسرائیلی‌ها، بحث نبود آزادی بیان را در سرزمین‌های اشغالی یک بار دیگر برجسته ساخته است.
به گزارش رویترز، اظهارات نادره شلهوب کوورکیان در تاریخ 29‌فروردین در خصوص حقوق حقه ملت فلسطین و برخورد ظالمانه صهیونیست‌ها با این ملت، موجب بازداشت او و به راه افتادن یک روند ناگوار بازجویی از وی شد که واقعاً خردکننده و هولناک بوده است. حسن جابرین که وکیل دعاوی این زن استاد دانشگاه است و در عین حال مدیریت ارشد ارگان حقوق بشری موسوم به «عداله» را هم برعهده دارد، دیروز در قدس گفت: «موضوع خانم کوورکیان و ظلمی که بر وی رفته، موردی کمیاب در جهان سیاست است. وی نه تنها استادی مسلم در حقوق قضایی است بلکه کارشناس مجربی است که همگان در زمینه حقوق دوران جنگ به نظرات وی استناد می‌کنند.»
 شلهوب کوورکیان که در یکی از دانشگاه‌های عبری قدس تدریس می‌کند، دو روز پس از بازداشت و بازپرسی شدن به قید وثیقه آزاد شد اما طی 48 ساعت دستگیری خود شرایط بسیار آزاردهنده‌ای را تجربه کرد. از او خواسته شده که امروز (یکشنبه 9 اردیبهشت) یک بار دیگر در سازمان امنیت قدس حضور یابد تا باز از وی بازجویی شود و همین مسأله توجه به موضوع او را، یک بار دیگر به اوج رسانده است. به گزارش آسوشیتدپرس، شلهوب کوورکیان از حقوقدانان پیشرویی است که در زمینه‌های جرایم فدرال، بحران‌های اجتماعی، نسل‌کشی‌های قومی و خشونت‌های جنسی و نژادی تخصص دارد و عضو غیرمقیم دفتر حقوق بشر دانشگاه کویین مری شهر لندن هم به حساب می‌آید. متهم کردن وی به انتقادات نابجا و دادگاهی کردن او در تل‌آویو، بارزترین و جدیدترین نمونه زیر پا گذاشتن حقوق انفرادی شهروندان اسرائیلی توسط دولت خودشان و درون مرزهای خودی است و به واقع نشانگر ناراضی بودن اهالی علم و دانش از بساط ویرانگرانه‌ای است که رژیم صهیونیستی طی حدوداً 7 ماه جریان داشتن طوفان‌الاقصی مرعی داشته و بیش از 35 هزار شهید روی دست فلسطینی‌ها گذاشته است.
 
نقض آزادی بیان در اسرائیل
اسرائیلی‌ها تاکنون مدعی بودند آزادی بیان هیچ یک از شهروندان آنها ستانده نشده اما ماجرای تلخ کوورکیان به روشنی ناقض این ادعا است. حسن جبارین، وکیل کوورکیان دیروز به روزنامه گاردین انگلیس گفت: «ما بیش از هر چیزی به طریقه برخورد آنها با این زن اهل دانش اعتراض داریم. آنها می‌توانستند حداکثر دو-‌سه ساعت او را به یک پاسگاه پلیس ببرند و روندهای معمول بازپرسی از او را به اجرا درآورند اما به جای آن، چنان با او تند و به عنوان یک عنصر خطرناک برخورد کردند که انگار برای کل جامعه خودی بحران‌ساز است.»
وی افزود: «این اتفاقات نشان داد؛ هدف آنها نه یک بازپرسی معمولی و معقول بلکه درهم شکستن وی و کشاندنش به سوی یک فروپاشی عصبی بوده است. وقتی اعتراضات من به این قضیه زیاد شد و دادستان‌ها دریافتند که این روند بازتاب منفی فراوانی هم در خود تل‌آویو دارد، با درخواست من در مورد آوردن وثیقه برای وی و آزاد بودنش تا زمان برگزاری محاکمه نهایی، از سر اجبار موافقت کردند. اگرچه کشاندن مجدد او به سازمان‌های امنیتی و بازپرسی‌های محرمانه در روز یکشنبه، یک بار دیگر اوضاع را تیره و کوورکیان را هراسان ساخته است.»
 
بدون آب و غذا و درمان
روزنامه تایمز لندن روز گذشته نوشت، پلیس امنیتی قدس پس از بازداشت کوورکیان، کتاب‌های وی و حتی پوسترهای الصاق شده در دفتر کار و خانه او را هم ضبط کرد و وقتی او روبه‌روی بازپرسان نشست، به کرات و با لحن‌هایی بی‌ادبانه درباره فعالیت‌های نوشتاری او و کتاب‌ها و رساله‌هایی که در سال‌های گذشته منتشر کرده، از وی پرس‌وجو شد. این درحالی است که بیش از 60 سال از عمر او گذشته و به تبع آن فردی شکننده است و دستبندهای فلزی‌ای که محکم به دست وی بسته شده بود، حتی جریان گردش خون در مچ دست او را نیمه‌فعال کرد. بازپرسان همچنین چندین ساعت به وی آب و غذا ندادند و قرص‌هایی را که به طور معمول در طول روز مصرف می‌کند، از وی دریغ داشتند.
به گزارش نیویورک تایمز، همین برخوردهای ضدانسانی سبب شد که بیش از 100 عضو کرسی‌های تحصیلی و همچنین بعضی مدرسان دانشگاه عبری قدس روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای، رویه برخورد بازپرسان صهیونیستی از این استاد دانشگاه را محکوم کنند و از سران دانشگاه بخواهند به جای منفعل بودن، به این برخوردهای قساوت‌آمیز اعتراض کنند و خواستار برچیدن این بساط شوند.
هدف، بستن همه زبان هاست
دیروز روزنامه تورنتو استار کانادا نیز بخشی از اطلاعیه کادرهای عضو دانشگاه شهر قدس را منتشر کرد که در آن آمده است: «صرف‌نظر از هر چیزی که کوورکیان در این بازجویی‌های قساوت‌آمیز به زبان آورده، مثل روز روشن است که این بازداشت نه از سر مسائل اجتماعی و خطاهای فرهنگی بلکه با اهداف صرف سیاسی صورت پذیرفته و خواسته اصلی آن بستن همه زبان‌هایی است که می‌خواهند از آزادی و حقوق حقه انسان‌ها در تمامی سطح جهان بگویند. از نظر مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی فقط آن دسته از آدم‌ها موجه‌اند که هیچ نگویند و اگر هم ظلمی را به چشم دیدند، سرشان را آن طرف بگیرند و خودشان را به ندیدن بزنند.»
 
محترمانه استعفا بده!
از سوی دیگر، چند مجمع تحصیلی و نهادپژوهشی بین‌المللی نیز روز گذشته متذکر شدند که سران دانشگاه شهر قدس از ماه‌ها پیش مشغول چیدن مقدمات دستگیری کوورکیان و کشاندن او به وضعیت بی‌ثبات فعلی‌اش و به واقع مهندسی ماجراها بوده‌اند.
به گزارش «لوپاریزین» فرانسه، مدیر ارشد این دانشگاه در اواخر سال 2023 از کوورکیان خواسته بود، محترمانه استعفا بدهد و خودش برود تا نیازی به برخورد قهری با وی نباشد. این مدیر زمانی این کار را انجام داد که کوورکیان برای چندمین بار مبادرت به انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دولت نژادپرست تل‌آویو کرد که در آن از این دولت خواسته شده بود دست از نسل‌کشی هولناک خود در باریکه غزه بردارد و با برقراری آتش‌بس فوری، زمینه کمک‌رسانی هر چه سریع‌تر به خیل مجروحان فلسطینی را فراهم آورد. او در این نامه، رژیم صهیونیستی را مایه ننگ بشریت خواند و جنایات جنگی آنها را اسف‌بار نامید. نامه‌ای که به واقع زمینه‌ساز نهایی بازداشت او و برخوردهای تندی شد که هنوز در قبال وی جریان دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی