صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۲

جاری شدن حیات در هامون

زیست بوم- تالاب بین‌المللی‌ هامون و دشت سیستان که از خشکی شدیدی رنج می‌بردند با بارندگی‌ها و وقوع سیلاب‌های اخیر، جان دوباره‌ای گرفته‌اند. با پرآب شدن بخش‌هایی از هامون، این روزها دوباره صدای خنده‌ گردشگران در فضا پیچیده است. آنچه که به لطف بارش‌های اخیر سیستان و بلوچستان و ورود سیلاب از کشور همسایه رخ داد. حدود دو دهه خشکسالی عرصه را بر مردم تنگ کرده بود. بادهای ۱۲۰روزه گردوغبار، انواع بیماری‌ ریوی و چشمی را به جان مردم این ناحیه می‌انداخت.
این مردم همواره در فصول پربارش، منتظر بارندگی و نزول رحمت الهی هستند تا زمین خشکیده سیستان قدری طعم زندگی و آب بچشد. اما در این سال‌ها شانس چندان با آنها یار نبود. حالا هجوم سامانه‌های بارشی در داخل کشور و افغانستان ارمغان‌آور بارش‎‌هایی پربرکت شده است. باوجود اینکه طالبان در پرداخت حقابه سیستان و بلوچستان کوتاهی کرد باز هم مقداری ناچیز(هفت درصد) ازسیلاب سرریزشده  سدهای این کشور وارد دشت سیستان شد.
مردم منطقه می‌گویند که طی سال‌ها در این منطقه جز خاک و شن و ماسه و رنج چیز دیگری ندیده‌اند؛ اما همه سختی‌ها را به جان خریده و حاضر به ترک خانه و کاشانه خود نشده‌اند. آنها از مسئولان و وزارت امورخارجه مطالبه جدی دارند که نسبت به دریافت حقابه شان از افغانستان به صورت جدی عمل کند. آب در این منطقه یعنی حیات؛ بنابراین مسئولان باید به این مسأله واقف باشند و ذره‌ای از حق مسلم مردم درباره حقابه کوتاه نیایند.

بازگشت زندگی
با آبگیری بخش‌هایی از تالاب هامون و اطراف کوه خواجه، صیادان با به آب انداختن توتن(نوعی قایق محلی در هامون) و قایق‌های خود که سال‌ها خاک می‌خورد، در حال خدمت‌رسانی به گردشگران هستند و گشت و‌گذار آبی را برای آنها مهیا کرده‌اند. به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان آب ورودی ناشی از سیلاب‌ها تحت هیچ شرایطی حقابه سیستان محسوب نمی‌شود.
علیرضا شه‌بخش ادامه می‌دهد: این استان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد و همه ساله در ایام نوروز گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را میزبانی می‌کند اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر دچار مشکلاتی شده است. خوشبختانه طی روزهای اخیر و به دلیل بارندگی و سیلاب‌ها، قدری آب به این منطقه وارد شده و به نوعی باعث رونق گردشگری و شادمانی مردم شده است. به دلیل آب ورودی به منطقه کوه خواجه، مسافران و گردشگران زیادی طی دو روز گذشته این نقطه را برای سفر و بازدید انتخاب کرده‌اند و از تماشای این صحنه‌ها که رو به فراموشی بود لذت می‌برند.

جستجو
آرشیو تاریخی