جامی که در اهواز برگزار شد نه بین‌المللی بود نه ملی

دور از نام تختـــــی

محسن وظیفه
خبر‌نگار


جام تختی کشتی فرنگی به میزبانی اهواز با معرفی نفرات برتر هم به پایان رسید. مسابقاتی که شاید یکی از ضعیف‌ترین دوره‌هایش بود و حتی کشتی‌گیران داخلی هم از آن استقبال نکردند.
این رقابت‌ها را در حالی فدراسیون کشتی در تقویم قرار داد و اهوازی‌ها میزبانی کردند که هیچ نقشی در چرخه انتخابی تیم‌ملی نداشت و به همین دلیل هم استقبالی از آن نشد. زمان زیادی است که دیگر خارجی‌ها به حضور دراین مسابقات رغبتی نشان نمی‌دهند؛ حتی امسال هم که عنوان بین‌المللی را یدک کشید ارمنستان تنها تیم خارجی‌اش بود. در واقع جام تختی اهواز مسابقات داخلی و ملی بود.
هر چند از لحاظ داخلی هم سطح خیلی ضعیفی داشت. در سال‌های اخیر در چرخه انتخابی تیم‌ملی نقش تعیین‌کننده داشت به همین دلیل کشتی‌گیران تیم‌ملی برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی به این رقابت‌ها توجه می‌کردند اما امسال این مسابقات نقشی در ترکیب تیم‌ملی نداشت و همین مانع از حضور ستاره‌های کشتی فرنگی در این جام تختی شد.
جام تختی کشتی فرنگی در شرایطی برگزار شد که ترکیب تیم‌ملی کشتی فرنگی برای حضور در بازی‌های المپیک تقریباً مشخص شده و اگر شک و شبهه‌ای هم هست، با اعلام کادرفنی تیم‌ملی قرار شده در مجارستان مشخص شود. حتی برای اوزان غیرالمپیکی هم کادرفنی نسخه پیچیده که ترکیب در مجارستان مشخص شود. در چنین شرایطی حتی کشتی‌گیران نامدار ایرانی هم لزومی نمی‌دیدند در اهواز روی تشک بروند.
به همین دلیل هم علی‌اکبر یوسفی، قهرمان 130 کیلوگرم جهان در مسابقات 2021 نروژ با وجود داشتن سهمیه حضور در جام تختی به اهواز نیامد. رامین طاهری هم که به دلیل مصدومیت از تیم‌ملی فاصله گرفته دلیلی ندید که از مسابقات جام تختی برای رسیدن به دوبنده تیم‌ملی در وزن 97 کیلوگرم تلاشی کند.
سال‌هاست که این تذکر داده می‌شود که اگر قرار است مسابقاتی با نام تختی برگزار ‌شود، حتماً در شأن نامش باشد اما ظاهراً فدراسیون هم با معذوریت‌هایی روبه‌رو است و هر سال برنامه‌ریزی‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی