ایران اکسپو1403 با عرضه توانمندی‌های صادراتی شروع به کار کرد

ظرفیت 153 میلیارد دلاری ایران در معرض دید 100 کشور جهان

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته کار خود را با حضور رئیس جمهور کشورمان آغاز کرد. این نمایشگاه میزبان ‌198 مقام سیاسی و بیش از ۲ هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از حدود 100 کشور جهان است. نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ در حالی مورد استقبال وسیع و بی‌نظیر مقامات، ‌تجار و بازرگانان خارجی قرار گرفته که ایران مورد شدیدترین تحریم‌هاست و کشورهای متخاصم به دنبال آن هستند که اقتصاد ایران روز به روز ضعیف‌تر شود.
در این نمایشگاه مهم و استراتژیک که تا 12 اردیبهشت ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپاست، محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنعت خودرو و قطعه سازی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی عرضه می‌شود. این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرده است تا تولیدکنندگان داخلی محصولات و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و به سایر کشورها ثابت کنند که ایران با وجود ظالمانه‌ترین تحریم‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.
مبحث دیگری که این نمایشگاه دنبال می‌کند و در اولین روز برپایی آن قابل رؤیت بود، فاصله گرفتن اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی است. در حالی که دولت‌های گذشته سعی داشتند با افزایش فروش نفت، به درآمد برسند، دولت سیزدهم با امیدآفرینی، مذاکره با کشورهای مختلف، بسترسازی برای فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی به دنبال آن است که اقتصاد ایران از تک محصولی بودن خارج و به سمت صادرات غیرنفتی و فعال‌سازی ظرفیت خدمات فنی و مهندسی برود.
در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳، فرصت بکری فراهم شده است تا مدیران شرکت‌ها و بازرگانان مطرح داخلی و کشورهای مختلف دنیا، ضمن برقراری تعاملات تجاری، برای توسعه روابط مذاکره کنند. به اعتقاد کارشناسان این نمایشگاه فرصت بی‌نظیری فراهم آورده است تا تجار کشورها در کنار یکدیگر قرار گیرند و برای توسعه صادرات غیرنفتی، مذاکره داشته باشند.
از زمانی که ابراهیم رئیسی، ‌رئیس جمهور منتخب کشورمان شد، مذاکره با کشورهای مختلف با هدف توسعه روابط اقتصادی آغاز شد و البته تأکید بر این بوده و هست که بخش خصوصی محور فعالیت‌ها قرار گیرد و دولت تنها سیاستگذار باشد. حتی در سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای پاکستان و سریلانکا، گفت‌و‌گوهایی صورت گرفت تا فضای فعالیت برای بخش خصوصی بیش از گذشته فراهم شود.
با آغاز به کار دولت سیزدهم، رویکردهای تجاری کشور تغییر کرد و سیاستگذاران در تمام مذاکرات و گفت‌و‌گوها برخلاف دولت‌های گذشته به دنبال تسهیلگری حضور تجار ایرانی در کشورهای مختلف بودند. حال قرار است مسیر تجاری ایران تغییر کند. آنطور که وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت عنوان کرده «ایران از کشورهایی کالا خریداری می‌کند که از ما کالا بخرند و این مسأله مهمی است که باید محقق شود.»

کشورهای آفریقایی و اسلامی در اولویت توسعه روابط
روز گذشته و در مراسم افتتاح پُر رونق‌ترین نمایشگاه ایران اکسپو، عباس علی آبادی، وزیر صمت مهم‌ترین هدف برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو را توسعه روابط تجاری با کشورها عنوان کرد و گفت: حجم تجارت خارجی ایران شامل صادرات غیرنفتی، صادرات نفت و واردات بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار بوده است که نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات غیر نفتی است. کشورهای آفریقایی، کشورهای اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستند، ‌ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با کشورها داریم.
او بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه‌های تجاری در حال پیگیری است. همچنین با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کردیم که در حال اجراست؛ در این میان در سازمان همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته‌ایم و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشورها موافقتنامه تجارت ترجیحی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشورها در حال مذاکره هستیم، ما آماده همکاری هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشورها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با شرکت‌کنندگان اکسپو
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه توانمندی‌ها و شناسایی نیازمندی‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشورهای شرکت‌کننده است. ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیلگر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.
او بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی زمینه‌ همکاری‌ها را تسهیل می‌کند. همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌شود.

خیزش بازرگانان و تجار دنیا
وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار در ایران گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی، کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش‌بنیان است.برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی است.

تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی
علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازارهای جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشورهای منطقه در انتقال فناوری و صنعت مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشورهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و حوزه تأمین است.
او اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارزهای محلی، توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشورها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.
وزیر صمت تأکید کرد: ما آماده تعامل هستیم. ما دست همکاری اقتصادی با کشورهای جهان را می‌فشاریم و برای تسهیل تجارت ایران با جهان تلاش می‌کنیم. امید می‌رود این نمایشگاه بتواند با ارائه شفاف توانمندی‌های صادراتی ایران و شناخت نیازمندی‌های طرف‌های دیگر گامی جدی در جهت توسعه روابط تجاری بردارد.

زمینه صادرات بیش از یک میلیارد دلار فراهم می‌شود
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران هم با بیان اینکه نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ فضای مناسبی برای افزایش مقاصد صادراتی، گروه‌های کالایی و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی است، گفت: بازدید از کارخانجات بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هم در جریان برگزاری نمایشگاه در دستور کار قرار دارد.دولت عربستان نیز به همراه هیأتی که در رأس آن یک معاون وزیر خواهد بود از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی بازدید خواهند داشت.
او با بیان اینکه بیش از ۳هزارو ۵۰۰ شرکت‌کننده درخواست حضور در نمایشگاه ایران اکسپو را داشتند که با توجه به محدودیت‌های زیرساختی تنها توانستیم ۲هزار و ۵۰۰ نفر را پذیرش کنیم، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش زیرساخت‌ها بتوانیم در سال‌های آینده ۵ هزار نفر بازدیدکننده تجاری را از این نمایشگاه پذیرا باشیم و مشکلات موجود رفع شود.
ضیغمی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی ما افزایش صادرات ۲ میلیارد یورویی در بازه زمانی مشخص پس از نمایشگاه است، تصریح کرد: در نمایشگاه سال گذشته پیش‌بینی ما این بود که در نتیجه انعقاد قراردادها بین تجار ایرانی و خارجی یک میلیارد دلار صادرات تحقق می‌یابد اما با توجه به حجم گسترده میهمانان در سال‌جاری در نمایشگاه پیش‌بینی می‌کنیم در نمایشگاه امسال زمینه صادرات بیشتری فراهم شود.

 

بــــرش

ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
معاون وزیر صمت همچنین در حاشیه افتتاح نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی نقل و انتقال پول با دیگر کشورها گفت: در روش‌های پولی و بانکی و شبه سوئیفت اتفاقات خوبی روی داده است و با نزدیک به ۱۰ کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم اما به دلیل محرمانگی درباره آنها تبلیغات نمی‌کنیم. با دستور رئیس جمهور مشوق‌های صادراتی به تجار پرداخت خواهد شد و از طرفی خطوط مستقیم دریایی و هوایی با کشورهای هدف راه‌اندازی می‌شود. ضیغمی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با ورود هیأت تجاری از کشور کره شمالی به ایران برای بازدید از این نمایشگاه گفت: این کشور نیز مانند سایر کشورها برای بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به ایران آمده است. او افزود: کشورهای دیگری که با ایران در حوزه‌های نفت همکاری می‌کنند، ظرفیت‌های دیگر ایران را نمی‌دانند و حتی بسیاری از کشورهای دوست و همسایه نیز به ظرفیت‌های صادراتی ایران آگاه نیستند که امیدواریم این نمایشگاه زمینه را برای شناخت ظرفیت‌های صادراتی ایران در بخش‌های دیگری به غیر از پتروشیمی، نفت و فولاد فراهم کند.

جستجو
آرشیو تاریخی