رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی با نگاه حمایتی

 غزل رضایی ثانی
خبرنگار

طی مدت اخیر مباحثی در زمینه تغییر و اصلاح قانون مدارس غیردولتی از سوی مجلس و مسئولان مربوطه مطرح بوده و اصلاحات جدید در این قانون هم مواضع معلمان و هم مواضع مؤسسان را در نظر گرفته است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «ایران» درباره ابعاد «اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» که توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، اظهار داشت: اصلاحاتی بر این قانون اعمال شده است. به عنوان مثال جنبه حمایتی قانون از مؤسسین و معلمین مدارس و مراکز غیردولتی در قانون قبلی نیاز به اصلاح داشت، ما نیز با اعمال تغییرات جدید، با چند بند جدید قانون مذکور را تقویت کردیم.
احمد محمودزاده افزود: طبق اصلاحات در قانون جدید معلمانی که قبلاً ۴۴ ساعت کار می‌کردند، اکنون ساعت کاری آنها با بیمه کامل، ۳۰ ساعت در هفته است. بخش دیگر که در این قانون مورد اصلاح قرار گرفت، موضوع نظارت جدی بر مدارس غیردولتی بود. به نظر می‌رسید که قبلاً این موارد در قانون قبلی به شکل جدی بیان نشده بود و حالت بازدارندگی نداشت؛ مثل توبیخ و تذکر. ضمن اینکه امکان مدیریت برخی موارد بویژه در حوزه‌های مالی و شهریه‌ای در آموزش و پرورش وجود نداشت؛ به همین دلیل ما در دولت مردمی سیزدهم بر آن شدیم که سه‌بند جدید در این حوزه قید کنیم تا نظارت‌ها دقیق‌تر باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اصلاح قانون مدارس غیردولتی در زمینه شهریه مدارس گفت: در حوزه شهریه نیز یکسری گلایه از سوی برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان مطرح می‌شود. درباره آن بندهایی در قانون برای متخلفین شهریه وجود داشت اما این قوانین نیز مورد بازنگری جدی‌تری قرار گرفته‌است.
 
به کار‌گیری عناوین مختلف برای مدارس غیردولتی، ممنوع
محمود‌زاده درباره اصلاح به کارگیری عناوین مختلف برای مدارس غیردولتی گفت: در سال‌های گذشته حوزه‌های مختلف از عناوین گوناگون استفاده می‌کردند؛ مثلاً مدرسه ورزش، مدرسه هنر و مدرسه تئاتر و بعضاً از این عناوین سوءاستفاده‌هایی می‌شد که در قانون بازنگری، فقط آموزش و پرورش مجاز به استفاده از این عناوین است. ناگفته نماند که یکسری مدارس مانند مدرسه شهید مطهری از سال‌ها قبل بوده‌اند که ذیل حوزه علمیه هستند.
 
مهدکودک‌ها از سازمان مدارس غیردولتی جدا شدند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره مستقل شدن مهدکودک‌ها از مدارس غیردولتی گفت: بحث دیگری که در اصلاح قوانین مدارس غیردولتی اعمال شد، مستقل شدن مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها است. در قانون جدید تأکید شده که مهدکودک‌ها مستقل شده و به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک سپرده شوند و این طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی درباره ‌بند دیگری که مربوط به مؤسسین مدارس غیردولتی می‌شود، گفت: در تبصره دو «تأیید فنی و استحکام  بنا» قانون مدارس غیردولتی، موضوعی مطرح بود که مدارس استیجاری و احداثی را از هم تفکیک می‌کرد. قبلاً شیوه ارائه مجوز به مدارس استیجاری‌ و احداثی‌ به یک صورت بود اما اکنون با اصلاح قانون شیوه اخذ مجوز به مدارس استیجاری و احداثی از هم منفک شد. در راستای سیاست‌های دولت در باب تسهیل و تسریع، بنا شد که در انجام کار مدارس احداثی و استیجاری نیز تسهیل و تسریع شود.
محمودزاده گفت: ماده ۱۴ قانون مدارس غیردولتی، رعایت ضوابط قانون تأمین اجتماعی برای حق بیمه ماهانه مربیان، کارکنان و معلمین مدارس غیردولتی است که مورد نظر قرار گرفت تا بتوانیم با همکاری سازمان تأمین اجتماعی این کار را انجام دهیم. این موضوع در راستای شفاف‌سازی دولت بود که تعارض منافع نداشته باشیم. طبق تأکید دولت و بنا به ماده شش قانون، وزیر آموزش و پرورش، شورای معاونین، مدیران و اعضای شورای معاونین در استان‌ها و مناطق، خود و همسرانشان زمانی که مسئولیت دارند اجازه مجوز دادن (مجوز مدرسه) به خود را ندارند و اگر از قبل مدرسه‌ای داشتند و یا مسئولیتی می‌گرفتند، فعالیت مدرسه آنها باید متوقف شود و این اقدام در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد و رانت است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید این موضوع را طوری طراحی کنیم که مؤسسین و معلمین ناراضی نباشند، بنابراین تلاش کردیم هم از مؤسس و هم از معلم حمایت کنیم. مثلاً مؤسسان مدارس غیردولتی را در بندهای مربوط به استحکام بناها و استقرار مدارس، ماده ۱۲ قانون، دادن زمین و در اختیار قرار دادن زمین با کاربری آموزشی حمایت و نظارت را بیشتر کردیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدارس غیردولتی برای شفاف‌سازی توضیح داد: در خصوص شفاف‌سازی که شعار دولت است سامانه‌ای ایجاد شد. طبق این سامانه، هر آنچه که در سازمان از شهریه گرفته تا تعداد دانش‌آموزان، مجوزهای تأسیس، شاخص‌های ارزیابی، درآمدها، هزینه‌هایشان و پرداختی به کارکنان سازمان مدارس و مراکز غیردولتی قابل رصد است.
ایجاد سامانه الکترونیکی یکپارچه مدیریت نظارت و ارزیابی کلیه مدارس، از محل اعتبارات صندوق حمایت از مدارس غیردولتی تأمین شد که در راستای پاسخگویی به مردم است. برای شفافیت، رئیس جمهور تأکید ویژه بر این امر دارد تا همه چیز در این سامانه مشخص شود، از این رو مردم، دانش‌آموزان، اولیا، دستگاه‌های نظارتی، مؤسسان و معلمان هرآنچه که اتفاق می‌افتد را می‌بینند.

 

بــــرش

شهریه جدید مدارس غیردولتی، اردیبهشت اعلام می‌شود

 معاون وزیر آموزش و پرورش درباره حداقل و حداکثر شهریه توضیح داد: بخشنامه شهریه برای سال ۱۴۰۳ مراکز و مدارس را ابلاغ کردیم. سال گذشته اولین بار بود که میزان شهریه مدارس غیردولتی در خرداد اعلام شد. البته امسال بنا داریم زودتر از سال گذشته میزان شهریه را ابلاغ کنیم؛ یعنی تا آخر اردیبهشت ماه شهریه مراکز و مدارس به صورت رسمی در سامانه قرار بگیرد. از امروز هر مدرسه‌ای بر اساس تفویض اختیاری که شده می‌تواند شهریه مصوب خود را در سامانه شهریه به اشتراک بگذارد. درخصوص شهریه در بخشنامه ابلاغ کردیم به ازای هر مدرسه با توجه به آن امکانات و تسهیلاتی که مدرسه به دانش‌آموزان می‌دهد، یک شهریه متفاوت خواهیم داشت. سیاست‌هایمان متناسب‌سازی شهریه‌ها توأم با نظارت و کنترل شهریه‌هاست؛ به طوری که مؤسسین بتوانند مدرسه‌داری را بر اساس آیتم‌ها و کیفیت بخشی که به دنبالش هستیم مدیریت کنند. همچنین رویکردهای پرورشی و فرهنگی و جهت‌گیری‌های علمی در مدارس غیردولتی بسیار مهم است. علاوه بر این، این روزها در آموزش و پرورش بحث امتحانات نهایی، کنکور و مسائل اینچنینی مطرح است که مدارس باید آن را در نظر داشته باشند. ما باید تاب‌آوری مردم را نیز در نظر بگیریم تا کسانی که علاقه‌مند به تحصیل در این مدارس هستند، بتوانند با شهریه‌ای که مدارس تعیین می‌کنند در آنجا تحصیل کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی