دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی با حضور دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در روسیه آغاز به کار کرد

تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریم

علی‌اکبر احمدیان در سخنرانی خود در این نشست، ضمن ارزیابی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در جهان، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی روز گذشته با حضور علی‌اکبر احمدیان، نماینده رهبرمعظم انقلاب و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز شد.
بنابر اعلام نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه، دبیران شورای امنیت، مشاوران امنیت ملی، معاونان نخست‌وزیر و رؤسای سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی 106 کشور دنیا در این نشست حضور دارند.
 
پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
علی‌اکبر احمدیان در سخنرانی خود در این نشست، ضمن ارزیابی وضعیت کنونی امنیت اطلاعات در جهان، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب در این عرصه مطرح کرد.
همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی با موضوع امنیت اطلاعات بر مبنای نظریه و رویکرد جمهوری اسلامی ایران به امنیت اطلاعات، چندجانبه کردن نهادها و ساختارهای بین‌المللی در حوزه امنیت اطلاعات و سایبر و خارج کردن آن از انحصار یک کشور و یک قطب، همکاری برای تدوین قوانین و مقررات مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت سایبری جهانی (دیپلماسی سایبری) در ابعاد مختلف و دفاع هماهنگ از آنها در مجامع بین‌المللی از قبیل ITU و مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا در فضای سایبر، تشکیل ائتلاف‌های ضد تحریمی و استفاده از سامانه‌ها و سکوهای غیرامریکایی تحریم‌ناپذیر برای تبادلات مالی و اقتصادی و اداری بین اعضا با یکدیگر و تقسیم کار بین کشورهای مستقل برای تولید سخت‌افزارها، نرم‌افزارها، دیتاسنترها و سکوهای مستقل، پنج پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در دنیا بود.
 
ترویج چندجانبه‌گرایی در مقابل یکجانبه‌گرایی
به طور مشخص، هدف از برگزاری نشست سن‌پترزبورگ، تقویت چندجانبه‌گرایی امنیتی در مقابل یکجانبه‌گرایی غربی است. اهمیت این نشست نیز به عنوان اقدامی مهم و مؤثر در مقابل سیاست تک‌قطبی و یکجانبه‌گرایی غرب و نهادینه‌سازی روایتگری و روایت‌سازی مستقل در مقوله امنیت جهانی و منطقه‌ای است؛ درست برعکس آنچه که هر ساله در کنفرانس امنیتی مونیخ اتفاق می‌افتد.
جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اینکه حداقل در سه سال اخیر «دیپلماسی امنیتی» را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال فعال کردن ظرفیت همکاری با کشورهای همسایه و مستقل است، به عنوان یکی از اعضای فعال در این نشست حاضر شده است.
 
افزایش تعاملات امنیتی
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در حاشیه شرکت در نشست امنیتی روسیه، به صورت جداگانه با همتایان خود در کشورهای مختلف از جمله روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، چین، هند و عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. انجام چنین دیدارهایی می‌تواند زمینه‌ساز گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان باشد. همزمان با نشست امنیتی سن‌پترزبورگ، کنفرانس امنیتی کشورهای عضو بریکس نیز برگزار شد. احمدیان نیز به عنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت کرد. با توجه به تلاقی این نشست و نشست اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی، این امکان برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌شود تا بیش از پیش در تنظیم روابط امنیتی منطقه و دنیا حضور فعالانه‌ای داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی