با استعفای رئیس شعبه اطلاعات نظامی و احتمال استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش، رژیم صهیونیستی آشفته تر از هر زمان شده است

سر باز کردن دمل اختلافات در کابینه نتانیاهو

پس از عملیات طوفان‌الاقصی، جدال سیاسی بین جناح‌های این رژیم، از جمله در کابینه، نهاد‌های امنیتی و نهاد‌های نظامی به وجود آمده و هر یک دیگری را به قصور در برابر این عملیات موفقیت‌آمیز متهم می‌کند

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

التهاب در فضای اجتماعی و سیاسی رژیم صهیونیستی در هر گام عملیاتی گروه‌های مقاومت، تشدید شده و پس از عملیات «وعده صادق» ایران، شکل جدیدتری به خود گرفته است. از 7 اکتبر تا به این لحظه رژیم صهیونیستی باوجود حمایت‌های همه‌جانبه ایالات متحده نتوانسته به اهداف اعلامی خود دست پیدا کند و این به‌رغم حملات مرگبارش به نوار غزه، گواه عدم دستاورد رژیم صهیونیستی و همچنین نبود برنامه و طرح‌ریزی در کابینه جنگ و در نهایت ناکارآمدی شاکله صهیونیست‌ها بوده است؛ موضوعی که تکاپوهایی را در کابینه در جهت کاستن از فضای آشفته موجود نزد افکار عمومی صهیونیست‌ها برانگیخته است.
روز گذشته روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت اعلام کرد که در پی شکست رژیم صهیونیستی در قضیه طوفان‌الاقصی و حمله به کنسولگری ایران در دمشق، آحارون هالیوا، رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش دیروز استعفا داد و این اولین استعفا بعد از آغاز جنگ علیه غزه بود.
وبگاه واللا نیز گزارش داد که در استعفانامه‌ای که هالیوا به رئیس ستاد ارتش ارائه کرد مسئولیت خود را درباره شکست هفتم اکتبر پذیرفت و اعلام کرد، طی هفته‌های آینده به فعالیت خود پایان می‌دهد و پستش را ترک می‌کند. البته این تصمیمی بود که وی در همان ابتدای جنگ گرفت و آن‌را به طور محرمانه با نزدیکان خود در میان گذاشت، اما در هفته‌های اخیر تصمیم گرفته که این امر را اجرایی کند.
با این وجود، هالیوا خواستار «تحقیقات همه‌جانبه در مورد عوامل و شرایطی» شد که اجازه وقوع این حمله را داده است.
در ماه نوامبر نیز هالیوا درباره شکست اطلاعاتی قبل از جنگ هفتم اکتبر گفته بود: « دستگاه اطلاعات و ارتش در هفتم اکتبر شکست خوردند و باید بر جنگ متمرکز شویم.»
به نوشته رسانه‌های عبری، او همان ژنرالی است که حدود دو هفته پیش هشدار داده بود، «ممکن است که بدترین اتفاقات هنوز در راه باشد.»
این استعفا واکنش‌های مختلفی را نزد صهیونیست‌ها داشته است. یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از استعفای آحارون هالیوا استقبال کرد و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هم خواست که راه این ژنرال را در پیش بگیرد و استعفا کند. خبرگزاری سما در این رابطه نوشت پس از این اقدام روزنامه‌نگاران و فعالان اسرائیلی از نامه استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی اسرائیل انتقاد کرده و می‌گویند که شخصیت‌های اثرگذارتری از او هستند که باید استعفا دهند که نتانیاهو نیز در میان آنهاست. ماه‌هاست که مخالفان نتانیاهو در خیابان‌های تل‌آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی علیه او تظاهرات می‌کنند و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و کناره‌گیری او هستند.
باوجود آنکه هالیوا اعلام کرده که در این مدت از او خواسته شده تا جانشین خود را انتخاب کند اما برخی منابع صهیونیستی نیز سرتیپ شلومی بیندر که اکنون رئیس بخش عملیات در ارتش رژیم صهیونیستی است را نامزد اصلی جانشینی وی معرفی کردند.
این در حالی است که یدیعوت آحارونوت مدعی شد یهودا فاکس فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی به هرتسی هالوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل اطلاع داده است که در آغاز ماه آگوست 2024 به فعالیت خود در ارتش اسرائیل پایان خواهد داد.

وخیم شدن شرایط رژیم صهیونیستی
پس از عملیات طوفان‌الاقصی، جدال سیاسی بین جناح‌های این رژیم، از جمله در کابینه، نهاد‌های امنیتی و نهاد‌های نظامی به وجود آمد و هر یک دیگری را به قصور در برابر این عملیات موفقیت‌آمیز متهم می‌کرد. بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مقصر دانستند و خواستار استعفا و حتی برکناری کابینه وی بودند. مطالبه‌ای که هم‌اکنون نیز در بسیاری از محافل سیاسی قوام پیدا کرده و همچنان بر آن تأکید می‌شود. اما نخست‌وزیر اسرائیل، در همان ابتدا برای سلب مسئولیت خود سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی را مسئول عملیات 7 اکتبر می‌دانست. اما این موضع با واکنش شدیدی در داخل مواجه شد تا جایی که وی به خاطر این اظهاراتش مجبور شد، اعلام کند اشتباه کرده و عذرخواهی کند.
در برهه کنونی، شرایط زندگی برای جامعه صهیونیست‌ها نیز نه تنها روز به روز بهبود نمی‌یابد بلکه متناسب با شدت گرفتن عملیات گروه‌های مقاومت و بویژه حمله موشکی-پهپادی ایران و عملیات استشهادی در اراضی اشغالی، امنیت نیز دست‌نیافتنی‌تر می‌شود. اکنون هراس بخش از زندگی مردم شده و روزی نیست که به طور پراکنده آژیر خطر و صدای انفجار بمب در سرزمین‌های اشغالی به گوش نرسد.
این درحالی است که وعده‌های نتانیاهو برای دستیابی به اهداف در هر گام غیرقابل دسترس‌تر می‌شود و او هر بار برای سرپوش گذاشتن بر این افتضاح، تنها به استمرار حملات علیه مردم غزه تأکید کرده است. در همین ارتباط بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز با اعتراف به عدم دستیابی به اهداف، به راهبرد حملات جنون‌بار علیه مردم در رفح اشاره کرد و گفت: «اهداف جنگ غزه محقق نشده و باید اقدام نظامی را تا تحقق اهداف یعنی نابودی حماس ادامه دهیم و اسیران را آزاد کنیم و امنیت را به جنوب برگردانیم.» یک تحلیلگر سیاسی در روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز شرایط وخیم رژیم صهیونیستی را چنین توصیف کرد: «ما گیر افتاده‌ایم... همه تلاش‌ها برای آزادی اسرای اسرائیلی به ثمر نرسیده است. هیچ جایگزینی برای حکومت حماس در غزه وجود ندارد و پایانی برای نبرد با حزب‌الله در شمال دیده نمی‌شود.»
از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش در برهه‌ای که شرایط وخیمی در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد و کابینه جنگ آماج انتقادات و اعتراضات داخلی و سیاسی قرار گرفته، اقدامی نمایشی در جهت کاستن از فضای ملتهب موجود باشد.
تحلیلگران سیاسی و نظامی در رژیم صهیونیستی برآورد می‌کنند که اقدام هالیوا، مانند بمبی است که به محض پایان جنگ منفجر می‌شود. لذا همین امر باعث شده بنیامین نتانیاهو به دنبال طولانی کردن جنگ باشد و امیدوار است به دستاوردی دست یابد که او را از اتهام تقصیر در عملیات 7 اکتبر محافظت کند.

جستجو
آرشیو تاریخی