محمدکاظم سلیم ،پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه دفاع ملی پاکستان:

مسیر تازه برای دیپلماسی ایران

روز گذشته، سفر دو روزه دکتر رئیسی به پاکستان، با امضای 8 سند همکاری میان مقامات تهران و اسلام‌آباد آغاز شد. امضای این اسناد را باید گامی برای رسیدن به هدفی دانست که مقامات عالی‌رتبه ایران و پاکستان در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور بر آن تأکید کرده‌اند: رسیدن به تبادلات تجاری و اقتصادی 10 میلیارد دلاری. بخش عمده گفت‌و‌گو‌ها و رایزنی‌ها در این سفر، حول گسترش زمینه‌های همکاری اقتصادی دو همسایه بوده است؛ زمینه‌هایی که از حوزه مرز و بازارهای مرزی، تا انرژی، علم و فناوری، تکنولوژی، حمل و نقل و ترانزیت را شامل می‌شود. اما اقتصاد و تجارت، تنها بُعد سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان نیست. مقابله با تروریسم و امنیت مرزها، یکی از مباحث مهم در این سفر بوده که نشانه آن را می‌توان در این واقعیت جست که تفاهمنامه «همکاری‌های امنیتی» یکی از اسناد امضا شده در این سفر بوده است.
اما جنبه دیگر و چه بسا پررنگ‌تر این سفر دو روزه، برجسته‌تر شدن اشتراکات دینی، مذهبی و فرهنگی دو ملت ایران و پاکستان است. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، همواره نسبت به مسائل جهان اسلام، بویژه مسأله فلسطین و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اشتراک نظر داشته‌اند.
استقبال گسترده پاکستانی‌ها از سفر آیت‌الله رئیسی که در تبلیغات مردمی، محیط‌های شهری و همچنین شبکه‌های اجتماعی نمود داشته است، بیانگر جایگاه ویژه سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان است. در همین رابطه، روز گذشته پس از ورود رئیس‌جمهور به اسلام‌آباد، کاربران پاکستانی در شبکه اجتماعی ایکس، با بازنشر تصاویر آیت‌الله رئیسی از سفر رئیس‌جمهور ایران به کشورشان استقبال کردند.
برخی ناظران این استقبال را ناشی از مواضع آیت‌الله رئیسی در مسائل جهان اسلام، بویژه در دفاع از مظلومیت مردم غزه و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌کنند. بر پایه چنین شواهدی است که می‌توان سفر رئیس‌جمهور به پاکستان را که به دعوت رسمی نخست‌وزیر این کشور صورت پذیرفته است، سفری چندبعدی دانست. چرا که مطابق شواهد، علاوه بر نگاه ویژه مقام‌های دو کشور به مبادلات تجاری و روابط سیاسی، این سفر فرصتی را فراهم کرد تا بار دیگر مباحث دینی و فرهنگی، از جمله روابط فرهنگی رسمی و غیررسمی بین دو ملت مسلمان برجسته شود.

ادامه در صفحه 2

جستجو
آرشیو تاریخی