صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

باوجود واگذاری بخش عظیم سهام سرخابی‌ها

آزمون جانکاه آسیایی در راه است

وصال روحانی
خبرنگار


واگذاری اخیر حدود 85 درصد از سهام پرسپولیس و استقلال به چندین بانک و یک نهاد دولتی، اگرچه قدمی در راه تفکیک هر چه بیشتر آنها از یکدیگر و تعیین مالکیت‌هایی مجزا برای آنها به حساب می‌آید اما مشخص نیست نحوه برخورد  کنفدراسیون فوتبال آسیا با این قضیه چیست و آیا این ارگان متقاعد خواهد شد که یک تفکیک واقعی صورت پذیرفته است یا خیر. روند راستی‌آزمایی AFC در این خصوص، پاسخ این سؤال را در آینده نزدیک خواهد داد اما نهاد اصلی حاکم بر فوتبال آسیا چون در دفعات قبلی ارائه اسناد باشگاه‌های ایرانی به AFC به قصد کسب مجوز شرکت در لیگ قهرمانان آسیا برخی عدم صداقت‌ها و خدشه‌ها را در پرونده‌ها یافته بود، بر حساسیت‌های خود افزوده و به آسانی مجاب نخواهد شد که از این پس دو سازمان مجزا یا افراد حقیقی و حقوقی کاملاً متفاوت، مالکیت سرخابی‌ها را در دست دارند.
 
پیوند خورده با تلخی و حسرت
در پی تأخیرهای زیاد هر دو باشگاه پرطرفدار پایتخت در معرفی مالکیت‌هایی مجزا و متفاوت برای خود و کشیده شدن مجدد کار به روزهای آخر پروسه انتخاباتی امسال، روز 10 اردیبهشت ماه به‌عنوان واپسین مهلتی تعیین شده که استقلال و پرسپولیس می‌توانند مدارک مستدل خود را برای اثبات تفکیک مالکیت‌های خویش و معرفی مالکان جدید خود به AFC ارائه کنند. اینکه این معرفی و ارسال مدارک مرتبط آن چه زمانی توسط فدراسیون فوتبال ایران که طرف ذیحسابی کنفدراسیون و واسطه انتقال اسناد است صورت می‌پذیرد، هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده اما هر زمان که این امر در بازه زمانی فوق اجرایی شود،AFC   به ‌طور قطع و یقین در آن موشکافی زیادی صورت خواهد داد و براحتی قانع نخواهد شد. دقت‌هایی از این دست و البته ناکافی و مغشوش بودن مدارک ارسالی سبب شده استقلال در هر دو فصل گذشته امکان شرکت در لیگ قهرمانان را از دست بدهد و پرسپولیس هم بعد از یک دوره حذف شدن، فقط در فصل جاری به این پیکارها راه یافت. فصلی که البته با حذف شدن قرمزهای تهرانی در همان مرحله گروهی و در مصاف‌های نافرجام‌شان با النصر عربستان و الدحیل قطر بسیار زود برایشان تمام شد و با تلخی و حسرت پیوند خورد.
 هر چیز بجز اخذ
مشخصه‌های حرفه‌ای
اینکه چرا روندی روشن و مبرهن همچون لزوم تفکیک مالکیت‌ها، این همه برای باشگاه‌های نامدار و پرطرفدار ما زمانبر می‌شود و در موارد اخیر به مردود شدن چند باره آنها و سلب صلاحیت حضورشان در لیگ آسیا منجر ‌شده، سؤال بی‌جوابی است که فقط بر فهرست قطور سهل‌انگاری‌های ما می‌افزاید و سندی تازه در اثبات قصورهای تأسف‌آور باشگاه‌های ما در انجام وظایف بدیهی و مسئولیت‌های تشکیلاتی‌ است. درست است که فدراسیون فوتبال هم در این زمینه بی‌تقصیر نیست و سال‌ها با جور کردن مدارکی غیرواقعی برای باشگاه‌های متقاضی حضور در لیگ قهرمانان آسیا آنها را در راه رسیدن به این حضور غیراصولی و فاقد استاندارد همراهی و تقویت می‌کرد اما مقصر نخست خود باشگاه‌ها هستند که سال به سال به هر امری می‌پردازند بجز اخذ مشخصه‌های واقعی فوتبال حرفه‌ای و کسب ملزوماتی که یک باشگاه را از دیدگاه AFC و فیفا صاحب وجاهت حرفه‌ای و استانداردهای ضروری می‌کند. یکی از این ملزومات، خودکفا بودن و داشتن مالکیت‌های روشن و کاملاً متفاوت و مجزا از سایر باشگاه‌های کشور است. چیزی که به شهادت اتفاقات چند سال اخیر، هرگز رعایت و اجرایی نشده و سرخابی‌ها فقط پس از گذراندن 11 ماه از 12 ماه سال، تازه یادشان می‌آید که مالکیت‌هایی مختص خویش ندارند و همچنان وابسته به بودجه دولت و فاقد تمکین مالی‌اند و هزینه‌کرد و درآمدهایشان با هم نمی‌خواند و آنقدر بدهکارند که طبق تعرفه‌های موجود اقتصادی نزدیک به ورشکستگی به حساب می‌آیند.
 
فرمول‌‌هایی سختگیرانه‌
چون اقدامات رفع‌کننده بسیار دیر از سوی باشگاه‌های ما شروع می‌شود و به قولی کار به وقت اضافی و ضربات پنالتی کشیده می‌شود، طبعاً فرجام کار ما روشن نخواهد بود و جای حیرت ندارد که AFC دست رد به سینه ما می‌زند. امسال که AFC  لیگ تازه تأسیس «نخبگان آسیا» را به راه انداخته و آن را فراتر از لیگ قهرمانان این قاره انگاشته و فرمول‌های اجرایی جدیدی را برای آن تعیین کرده، طبیعی است که بر سختگیری‌های این نهاد برای شناسایی حائزان شرایط شرکت در این رقابت‌ها افزوده شود و شاید در ماه پیش رو احتمالاً برخی خبرهای ناگوار تازه را در این باره بشنویم. شاید هم AFC دو سهمیه قطعی را که برای ایران در این لیگ تعیین کرده، مراعات کند اما با قانع نشدن احتمالی‌اش درخصوص واجد شرایط بودن سرخابی‌ها، این سهمیه‌ها را به دو باشگاه دیگر کشورمان بدهد. اتفاقی که دو سال پیش هم روی داد و سبب شد با بیرون رانده شدن استقلال، پرسپولیس و همچنین گل‌گهر، فقط سپاهان و فولاد که مشخصه‌های حرفه‌ای بهتر و بیشتری دارند، به لیگ قهرمانان آن سال ورود کنند.

 

برش

واگذاری سهام پرسپولیس به ۶ بانک

استقلال و پرسپولیس تا تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه فرصت دارند مدارک مربوط به مالکیت خود را در سامانه AFC بارگذاری کنند تا با برطرف شدن مشکل مالکیت مشترک، خطر حذف از آسیا آنها را تهدید نکند. بر‌همین اساس، جلسه کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی‌سازی برای خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صبح دیروز برگزار شد. طبق اطلاعیه سازمان فرابورس، دیروز آخرین فرصت برای خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود تا مدارک مربوط در این خصوص را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه دهند. فردا هم مزایده رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار و طبق اعلام مسئولان، سهام این دو باشگاه به صورت رسمی به خریداران واگذار خواهد شد تا مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها حل شود. به گزارش تسنیم، در هفته‌های اخیر اختلاف‌‌نظرهایی درباره تعداد بانک‌های خریدار باشگاه پرسپولیس و سهام هر یک از خریداران وجود داشت اما در نهایت قرار شد شش بانک سهامداران جدید باشگاه پرسپولیس باشند و این موضوع رسمی و نهایی شده است. بانک شهر 30 درصد، بانک‌های تجارت و ملت 20 درصد و بانک‌های صادرات، اقتصاد نوین و رفاه هر کدام 5 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس را خریداری خواهند کرد تا به این ترتیب 85 درصد از سهام سرخ‌های پایتخت در روز دوشنبه هفته جاری به این بانک‌ها واگذار شود. 10 درصد سهام باشگاه نیز پیش از این از طریق فرابورس به هواداران واگذار شده بود. ضمن اینکه باشگاه استقلال نیز قرار است به هلدینگ خلیج‌‌فارس و پتروشیمی‌های زیر مجموعه این هلدینگ واگذار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی