صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

یادداشت

ترس بازار ریخت

محمدکفاش پنجه شاهی
کارشناس بازارسرمایه


بازار سهام ایران در روزهای اخیر شرایط ویژه و متفاوتی را تجربه کرد به طوری که سازمان بورس نیز برای جلوگیری از واکنش‌های احساسی و هیجانی سهامداران اقدام به کاهش دامنه نوسان سهام کرد که اقدام درست و بجایی بود.
در این مدت مهم‌ترین علتی که موجب ریزش شاخص بورس شد، بحث مربوط به درگیری نظامی ایران با رژیم صهیونیستی بود. پس از حمله تروریستی این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق، ایران با حمله موشکی و پهپادی پاسخ آن را داد و سهامداران نگران پاسخ رژیم صهیونیستی بودند که در روز جمعه و پس از اتفاق اصفهان خیال سهامداران راحت شد و ترس بازار ریخت. در کنار این موضوع بازگرداندن دامنه نوسان در روز یکم اردیبهشت ماه به شرایط عادی نیز سیگنال مثبتی بود که به بازار ارسال شد. البته طی هفته‌های اخیر بازار سهام با رخدادهای مهمی روبه‌رو بود که جو سیاسی و هیجانی باعث شد تا این رخدادها کمتر دیده شود و تأثیر کمرنگی در بازار داشته باشد. در این خصوص در کنار رشد نرخ ارز، اعلام نرخ تسعیر ارز برای بانک‌ها از جمله این اخبار بود.
از سوی دیگر تلاش فعالان بازار و سازمان بورس برای تغییر یکی از بندهای بودجه سال‌جاری که به مالیات شرکت‌های بورسی مربوط می‌شود نیز اثر قابل توجهی بر بازار داشته است. چرا که در جلسه روز گذشته رئیس سازمان بورس و ارسال نامه وی به رئیس مجلس، نتایج مثبتی حاصل شد.
هر ساله به صورت سنتی در ماه‌های اسفند و فروردین بورس از رونق قابل قبولی برخوردار است که در اسفند سال گذشته و فروردین امسال به دلیل مسائل سیاسی این روند تکرار نشد. اما در کنار موارد گفته شده، هم‌اکنون به فصل مجامع شرکت‌ها نزدیک می‌شویم و گزارش‌های 12 ماهه تعدادی از شرکت‌ها بسیار مثبت بوده که تأثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی