در اقدامی تروریستی در سیستان و بلوچستان رخ داد

شهادت 5 نیروی فراجا در سیب و سوران

سیستان و بلوچستان ماه رمضان را با حمله تروریستی خونین مزدوران جیش الظلم به پایان برد. عصر روز سه‌شنبه 21 فروردین بود که اشرار مسلح تروریست‌ با کمین بر سر راه دو خودرو نیروی انتظامی در شهرستان سیب و سوران قرار گرفتند. کمینی که به درگیری انجامید و در خلال آن 5 مأمور نیروی انتظامی به شهادت رسیدند و یک مأمور مجروح شد. محسن کمالی‌دوست، اسماعیل بزی‌الله ری، کاظم مولایی، حسین سردشتی‌بیرجندی و بهزاد بارانی نیروهای جان برکفی بودند که در جریان این اقدام تروریستی به فیض شهادت نائل آمدند و روز گذشته بر دست‌های مردم داغدار استان تشییع شدند. حادثه‌ای که فارغ از اعلام گروهک تروریستی جیش‌الظلم درباره مرتبط بودن اشرار مسلح با آن، در قالب سلسله ناامن‌سازی‌های اخیر استان سیستان و بلوچستان با هدایت دشمنان خارجی و به‌طور مشخص رژیم صهیونیستی قابل ارزیابی است.

ضرورت حرکت از تنش‌زدایی
به تهدیدزدایی
اگر چه طی سال‌های گذشته مرز طولانی سیستان و بلوچستان با کشور پاکستان و استقرار تروریست‌های جیش‌الظلم در مناطقی از این همسایه شرقی و جمعیت قابل توجه هموطنان اهل تسنن در آن، مستمسک توطئه دشمنان برای ایجاد تفرقه و ناامنی قرار داشته اما افزایش این اقدامات ایذایی در ده روز گذشته و در همزمانی با قرار داشتن رژیم صهیونیستی در معرض خطر پاسخ یقینی جمهوری اسلامی ایران به حمله جنایتکارانه این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق رابطه‌ای معنادار را نشان می‌دهد. چنانکه در جریان حوادث پاییز سال 1401 نیز معاندان به نحو مشابهی به ناامنی کشاندن سیستان و بلوچستان را در دستور کار داشتند.
از این حیث درگیری روز سه‌شنبه در سیب سوران در ادامه حملات تروریستی همزمان به اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی در شهرهای چابهار، راسک و مهرستان که به شهادت 15 نیروی حافظ امنیت و حتی مجروح شدن تعداد زیادی از مردم انجامید و اقدامات تروریستی روزهای بعد آن در زاهدان، دلگان و برخی دیگر شهرهای استان روی داد تقلایی دیگر در قالب توهم رژیم صهیونیستی برای ایجاد چالش امنیتی داخلی در ایران به عنوان راه فرارش از انتقام سخت و حتمی بود.
واقعیتی که پیام آن برای نهادهای حافظ امنیت کشورمان می‌تواند تأکیدی بر ضرورت تهدید‌زدایی از سیستان و بلوچستان باشد. همچنان که مبارزه با تروریسم از مسیر همراه ساختن دولت پاکستان با این مقابله، تقویت امنیت مرز مشترک دو کشور برای جلوگیری از تردد عوامل تروریست به عنوان مواردی که در گفت‌و‌گوی شامگاه پنجشنبه رؤسای جمهور دو کشور نیز مورد تأکید مجدد قرار گرفت باید در دستور کار قرار گیرد.

ضرورت برخورد با ناقضان وحدت
حتی تا پیش از آنکه گروهک تروریستی جیش‌الظلم یکی از اهداف جانبی حملات تروریستی خود را ناکام گذاشتن طرح توسعه مَکران اعلام کند، مشخص بود که ایجاد ناامنی در سیستان و بلوچستان تا چه حد با هدف مقابله با توسعه و محرومیت‌زدایی از این استان و باز گذاشتن راه برای تفرقه‌انگیزی و سوء‌استفاده از تفاوت‌های قومی و مذهبی آن انجام شده است. تلاش ایذایی که آمیخته شدن خون نیروهای شهید فراجا از شیعه و سنی در اقدامات تروریستی هفته گذشته بیش از هر زمان کذب بودن مبنای ادعایی آن را به رخ کشید. با وجود این آنچه در روزهای اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داده و نوع مواضعی که برخی چهره‌های صاحب نفوذ در قبال آن داشته‌اند ضرورت دیگری را پیش رو می‌گذارد و آن چیزی جز برخورد یا دست‌کم توصیه به اصلاح رویه برخی ناقضان و تضعیف‌کنندگان وحدت و ساکتان در مقابل تروریسم نیست.
چه آنکه اگر چه مولوی عبدالرحمن چابهاری امام‌جمعه اهل‌سنت چابهار نسبت به حادثه هفته گذشته چابهار و راسک علیه گروهک تروریستی مدعی این گونه موضع گرفت که «آن کسانی که به خیال خود دم از جهاد و دفاع از حقوق مردم می‌زنند اندکی فکر کنند آیا این کارشان دفاع از حقوق مردم است» و آن جنایت را محکوم کرد اما چهره‌ای همچون مولوی عبدالحمید ملازهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان که به دلایلی در سال‌های اخیر نفوذ گسترده‌ای برای خود ایجاد کرده است به نوعی سکوت و اعلام موضع‌ عجیب دست زد.
چنانکه در خطبه‌های نماز جمعه 17 فروردین یک روز پس از شهادت نیروهای حافظ امنیت در چابهار و راسک بی‌آنکه کلامی در محکومیت اقدام تروریست‌ها بر زبان بیاورد، گفت: «ما معتقد به «گفت‌وگو» هستیم... به طرفین توصیه می‌کنیم به‌جای گلوله و درگیری و خونریزی، با همدیگر بنشینند و با صحبت و گفت‌وگو مسائل و مشکلات‌شان را حل کنند.» او در خطبه‌های نماز عید فطر هم که یک روز پس از جنایت تروریستی سیب و سوران برپا شد یک بار دیگر از اعلام موضع محکومیت اجتناب و به گفتن این جمله بسنده کرد که «بنده توصیه می‌کنم که امنیت منطقه و استان حفظ شود.»  این مواضع در حالی است که از امام جماعت مسجد مکی توقع می‌رفت به نحو روشنی علیه گروهک‌های تروریستی و مزدوران رژیم صهیونیستی در چنین بزنگاهی موضع بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی