صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

شورای امنیت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را بررسی کرد

تلاش‌های دیپلماتیک فلسطینیان در میانه جنگ

امیر فرشباف
خبرنگار

 
شب گذشته جلسه شورای امنیت به منظور بررسی درخواست فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل برگزار شد.
به گزارش روزنامه الجزایری المساء، هیأت مالت در سازمان ملل متحد که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را در ماه آوریل بر عهده دارد، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع جلسه غیرعلنی شورای امنیت، بررسی درخواست فلسطین برای پذیرش این کشور به عنوان عضو دائم سازمان ملل متحد است.
کشورهای عضو دائم، ازجمله فلسطین درحال حاضر با اینکه مجاز به شرکت در اکثر رویدادهای سازمان ملل هستند و عملاً به تمام اسناد دسترسی دارند؛ اما حق رأی دادن به قطعنامه‌های تصویب شده توسط مجمع عمومی و فرصت رقابت برای عضویت غیردائم در شورای امنیت را ندارند.
خبرگزاری فلسطینی «سما» نیز در گزارشی از حمایت سازمان‌های بین‌المللی از این درخواست خبر داد و نوشت: دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه گذشته درخواست فلسطین را که با حمایت سازمان‌هایی مانند اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد همراه بود به شورای امنیت ارجاع داد.
طبق این گزارش، از آنجا که پذیرش عضویت در سازمان ملل یک موضوع اساسی است، نیاز به تأیید حداقل 9عضو از 15 عضو شورا دارد. رویه گذشته موارد متعددی را نشان داده است که در آن درخواست پذیرش متقاضی، به دلیل حق وتوی حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت رد شده است.
شایان ذکر است که ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگران فلسطین در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲ آوریل نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد که در آن درخواست تکراری مقامات فلسطینی برای عضویت کامل در این سازمان مطرح شده بود.
 
امریکا؛ مانع بزرگ
پیشینه درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت دائم به سال 2011 باز می‌گردد که با مخالفت امریکا مواجه شد. در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به پیشینه مخالفت امریکا با عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل پرداخت و نوشت که به احتمال قوی، امریکا مجدداً با این درخواست موافقت نخواهد کرد.
در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است: «درحالی که جنگ بین اسرائیل و حماس به ششمین ماه خود رسیده، فلسطینی‌ها در حال ارائه پیشنهاد جدیدی برای عضویت در سازمان ملل هستند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، درخواست تشکیلات برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد را در 23 سپتامبر 2011، پیش از سخنرانی رهبران جهان در مجمع عمومی، به بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل، تحویل داد. اما این پیشنهاد شکست خورد و فلسطینی‌ها نتوانستند رأی موافق 9 عضو از 15 عضو شورای امنیت را کسب کنند. مسأله این است که حتی اگر موفق به کسب حداقل 9‌رأی می‌شدند هم ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، قول داده بود که هر قطعنامه‌ای که عضویت فلسطین را تأیید کند، وتو خواهد کرد.»
با این حال پس از رد درخواست اولیه فلسطینیان برای عضویت کامل در سازمان ملل، آنها به مجمع عمومی با 193 عضو رفتند؛ جایی که هیچ حق وتویی وجود نداشت و با کسب اکثریت دو سوم آرا موفق شدند جایگاه خود را به یک «کشور ناظر» ارتقا دهند. این تغییر درها را برای پیوستن سرزمین‌های فلسطینی به سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی باز کرد.
این گزارش با اشاره به پافشاری ایالات متحده بر سر موضع قبلی خود، عدم انعقاد توافق صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را بهانه این مخالفت می‌خواند: رابرت وود معاون سفیر امریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «موضع ما تغییر نکرده است: همان توافق [صلح]». با توجه به اظهارات وود در روز سه‌شنبه به نظر می‌رسد ایالات متحده دوباره درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را رد کند.
طبق این گزارش، امریکایی‌ها موافقت یا مخالفت با عضویت کامل فلسطین به عنوان یک کشور در سازمان ملل را به صلح میان فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی مشروط کرده‌اند، درحالی که هم به لحاظ حقوقی و هم به لحاظ تجربه تاریخی، یکی از دلایل توسعه اشغالگری اسرائیل و عدم تحقق صلح، جلوگیری آنها از رسمیت یافتن کشوری به نام فلسطین و رسمیت بخشی اجباری به هویت جعلی «اسرائیل» بوده است.
شبکه تلویزیونی آی24 رژیم صهیونیستی نیز پیش از این نشست مدعی شد ایالات متحده به عنوان عضو دائمی شورای امنیت و دارای حق وتو، نشان داده که این درخواست را رد خواهد کرد.
درمقابل امریکا و رژیم صهیونیستی اما روسیه قرار دارد که به طور رسمی از این درخواست حمایت کرده است. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل پیشتر گفته بود، مسکو از تصمیم فلسطین برای از سر‌گیری روند پیوستن به سازمان ملل به عنوان یک عضو کامل حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری «تاس» این دیپلمات روسی در کانال تلگرامی خود نوشت: «فرایند عضویت فلسطین در سازمان ملل شامل چند مرحله است که آخرین بار توسط امریکا به حالت تعلیق در آمد. اکنون نیز خواهیم دید که در شرایطی که با نابودی غزه روبه‌رو هستند، چه خواهند کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی