صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

وزیر امور خارجه با سفر به سوریه و در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان دیپلماتیک ایران مطرح کرد

تل آویو تنبیه خواهد شد

بشار اسد: تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه نشانه جنون و بهم ریختگی شدید رژیم اسرائیل است. این جنایات کمکی به جبران شکست‌های این رژیم نخواهد کرد امیرعبداللهیان: اطلاعات و گزارش‌های مختلف حاکی از بهم ریختگی شدید و شکاف‌ها و اختلافات بی‌سابقه داخلی رژیم صهیونیستی است و در نقطه مقابل مقاومت در شرایط بسیار خوب و آمادگی برای تداوم ایستادگی در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی قرار دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جدیدترین سفر منطقه‌ای خود در حالی راهی دمشق شده که منطقه در تب و تاب اقدام نظامی احتمالی است که جمهوری اسلامی وعده داده در واکنش به حمله تل آویو به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق انجام خواهد داد. امیرعبداللهیان پس از این حمله به عمان و سوریه سفر کرد و موضوع فلسطین و تحولات غزه یکی از محورهای مذاکرات او در جریان این سفر بود. در حمله تروریستی اسرائیل در دمشق که ۱۳ فروردین صورت گرفت، بیش از ۱۰ نفر به شهادت رسیدند که سردار محمدرضا زاهدی و سردار محمدهادی حاج رحیمی و پنج نفر دیگر از اعضای نیروی قدس سپاه از جمله آنها بودند.
اسرائیل با هدف قرار دادن بالاترین مستشاران نظامی ایران در طول دوران طولانی تقابل‌جویی خود و نادیده گرفتن مصونیت رسمی ساختمان کنسولگری دست به اقدا  می زده که پیامد ناگزیر آن در پاسخگویی مستقیم جمهوری اسلامی بازتاب پیدا خواهد کرد. مقام‌های عالی رتبه کشور وعده پاسخی سخت و پشیمان کننده داده‌اند. امیرعبداللهیان در دیدار روز گذشته خود با «فیصل مقداد»، همتای سوری خود در دمشق به واکنش احتمالی ایران اشاره کرد و با گفتن اینکه «نتانیاهو» دست و پاهای آخر را می‌زند، تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی تنبیه خواهد شد و پاسخ لازم را خواهد گرفت». وزیر امورخارجه روز گذشته همچنین با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
امیرعبداللهیان در دیدار رئیس جمهور سوریه به اقدامات مختلف سیاسی و حقوقی و بین‌المللی جمهوری‌ اسلامی ایران در سطح سازمان ملل متحد، شورای امنیت و نیز در سطح دولت‌ها بلافاصله پس از وقوع حادثه و نیز ابلاغ پیام کشورمان به امریکا به‌عنوان حامی تمام عیار رژیم صهیونیستی و مسئول مستقیم جنایات و اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: پاسخ ما به رژیم صهیونیستی و تنبیه آن قطعی است.
وزیر خارجه با اشاره به وضعیت غزه و دیدارهای اخیر دبیران کل جنبش‌‌های حماس و جهاد اسلامی از ایران، افزود: اطلاعات و گزارش‌های مختلف حاکی از بهم ریختگی شدید و شکاف‌ها و اختلافات بی‌سابقه داخلی رژیم صهیونیستی است و در نقطه مقابل مقاومت در شرایط بسیار خوب و آمادگی برای تداوم ایستادگی در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی قرار دارد، هر چند وضعیت انسانی ملت مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی به دلیل جنایات جنگی وحشیانه و تداوم محاصره، نیازمند توجه و اقدام فوری جامعه جهانی است. بشار اسد نیز تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه سوریه را نشانه جنون و بهم ریختگی شدید رژیم اسرائیل دانست و گفت: البته این جنایات کمکی به جبران شکست‌های این رژیم نخواهد کرد.

نگرانی امریکا و اسرائیل
پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی باعث نگرانی‌های زیادی در جبهه مقابل شده است. در همین حال منابع دیپلماتیک خبر داده‌اند که سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان با سطح هشدار بالا در برابر تهدید احتمالی علیه هر حمله احتمالی در آماده ‌باش قرا گرفته‌اند. مقام‌های امریکایی هم با نگرانی نسبت به عواقب این حمله، مدعی شده‌اند که ایالات متحده در حمله به کنسولگری ایران در دمشق دخالتی نداشته است. تهران هم در پیامی مکتوب به امریکا هشدار داده است تا از صحنه نبرد انتقام جویانه احتمالی ایران کنار بکشد و واشنگتن هم متقابلاً درخواست کرده که اهداف این کشور از صحنه زد و خورد احتمالی در امان بماند.
طرح ادعایی تبادل پیام
همزمان با سفر امیرعبداللهیان به عمان و سوریه خبرهای ضد و نقیضی پیرامون تبادل پیام تازه‌ای میان ایران و امریکا پس از حمله اسرائیل منتشر شده است؛ خبرهایی که بی‌ارتباط با نقش پررنگ و تاریخی عمان در موضوعات مورد اختلاف میان تهران و واشنگتن نیست. چه مسقط در سال‌های اخیر، بارها با میانجیگری خود زمینه را برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی فراهم ساخته است. در چنین فضایی شماری از منابع خبری عربی و صهیونیستی ادعا کرده‌اند که ایران از طریق عمان به ایالات متحده اطلاع داده است که جمهوری اسلامی قصد دارد مستقیماً به اسرائیل حمله کند، مگر اینکه ایالات متحده آتش‌بس دائمی فوری در غزه و عدم تهاجم زمینی به رفح را تضمین کند. وب‌سایت اسرائیلی جروزالم پست این خبر را به نقل از یک رسانه عربی در گزارشی موسوم به «جاده ایران» بازتاب داده و نوشته است این گزارش در شرایطی منتشر شده که اسرائیل خبر داده برای پاسخ احتمالی به حمله هوایی به دمشق آمادگی دارد.
اگرچه منابع خبری دیپلماتیک رسمی درباره این اخبار ادعایی واکنشی از خود نشان نداده‌اند اما به نظر می‌رسد نباید این خبرها را فارغ از نگرانی‌های رو به تزاید اسرائیل از اقدام نظامی احتمالی تهران دانست.  بنابراین طبیعی است که خروجی خبرهای ادعایی نزدیک به تل‌آویو متمایل بر کاهش احتمال اقدامات نظامی از سوی تهران باشد.
اخبار ادعایی زمانی منتشر شده که قرار است دور جدیدی از مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه و دستیابی به توافق آزادسازی گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس در قاهره از سر گرفته شود. اینکه تهران در رایزنی‌های پیدا و پنهان با ایالات متحده و دیگر کشورهای عربی طرحی برای آتش‌بس در غزه روی میز گذاشته باشد یا نه با واکنشی که به حمله اخیر به ساختمان دیپلماتیکش در دمشق نشان خواهد داد، ارتباطی نخواهد داشت. نحوه واکنش جمهوری اسلامی به اسرائیل می‌تواند یک اقدام گسترده و بلندمدت یا یک حمله محدود اما بازدارنده باشد. ممکن است انتخاب هر یک از این دو گزینه از سوی ایران به صحنه مذاکرات آتش بس ارتباط پیدا کند اما در این واقعیت که تل آویو در هر صورت یک پاسخ نظامی از تهران دریافت می‌کند، تردیدی وجود ندارد.

افتتاح ساختمان جدید کنسولگری
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که به سوریه سفر کرده است در جریان این سفر یک ساختمان کنسولگری جدید را برای ایران در دمشق افتتاح کرد. حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: با تلاش همکارانم در وزارت امور خارجه و سفارت، بخش کنسولی سفارتخانه که در پی حمله وحشیانه صهیونیست‌ها تخریب شده بود مجدداً در محل جدیدی برای خدمت‌رسانی، توسط وزیر محترم امور خارجه افتتاح شد. بخش کنسولی یکی از ساختمان‌های دوگانه سفارت ایران در سوریه است که دوشنبه گذشته در اثر حمله رژیم صهیونیستی تخریب شد.

 

بــــرش

گفت و گوی «ایران» با شاهدان سوری جنایت کنسولگری:
ایران و سوریه یک ملت هستند
در حاشیه دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان در دمشق، خبرنگار «ایران» با یک مجروح و یک شاهد سوری حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت و گو کرد. «معد علی عبدالعال» که در این حمله یکی از پاهای خود را از دست داد، درباره زمان وقوع این جنایت گفت: «پشت چراغ راهنمایی رانندگی ایستاده بودیم که موشک ها از غرب به سمت ما آمدند، با نخستین موشک، یک انفجار قوی ایجاد شد، و در انفجار سومین موشک بود که ترکشی از در یک خودرو، پای من را قطع کرد.» وی رژیم صهیونیستی را نماد تروریسم دولتی توصیف کرد و گفت: «ما یعنی سوری ها و ایرانی ها یک ملت هستیم و امیدواریم بتوانیم این رژیم را از کل منطقه ریشه کن کنیم.» «جمال الحوت» شاهد عینی این عملیات تروریستی نیز، آنچه روی داد را «حمله متجاوزانه تروریستی بود» توصیف کرد و گفت: «ما چه شهروندان ایرانی و چه سوری، بی گناه بودیم، همه یا درخانه بودند یا در کار یا در ماشین بودند، نزدیک افطار بود که ناگهان با حجمی از ترکش و موشک مواجه شدند.» وی با اشاره به اینکه سه موشک به ساختمان بخش کنسولی سفارت اصابت کرد، تصریح کرد: «صهیونیست ها کودکان و مردم را در غزه به شهادت می رسانند و برای آنان هدف قراردادن سوری ها و ایرانی ها، ولو اینکه در خیابان باشند هم اهمیتی ندارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی