11 شهید مدافع امنیت دیگر تقدیم سیستان و بلوچستان شد

خنثی‌سازی اقدام تروریستی جیش‌الظلم در راسک و چابهار


پنجشنبه گذشته اقدام تروریست‌های اجاره‌ای «جیش الظلم» برای ایجاد مسأله امنیتی در جنوب شرق کشور، با هوشیاری نیروهای امنیتی و انتظامی مهار شد. این حمله تروریستی، درست در بحبوحه مسائل منطقه‌ای و در زمانی رقم خورد که جهان درگیر بحث درباره تبعات حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بود. از این رو به نظر می‌رسد تروریست‌های گروهک «جیش الظلم» قصد داشتند در یک اقدام پیچیده، پنجره امنیتی تازه‌ای را برای جمهوری اسلامی ایران باز کنند. تروریست‌ها در این طراحی که شواهدی از هماهنگی و نقش رژیم صهیونیستی نیز در آن دیده می‌شود، به صورت همزمان به 5 نقطه نظامی و انتظامی در دو شهر چابهار و راسک استان سیستان و بلوچستان حمله کردند. حملات تروریست‌های جیش الظلم که همگی جلیقه‌های انتحاری همراه داشتند، با هوشیاری و مقاومت نیروهای حافظ امنیت مواجه شد و آنان در هدف خود، یعنی ورود به مقرها، انفجار جلیقه‌ها و افزایش تعداد شهدا، ناکام ماندند. 18 نفر از تروریست‌ها در این عملیات‌ به هلاکت رسیدند و در مقابل، 11 نفر از نیروهای حافظ امنیت نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. به گفته مقامات مسئول، چهار نفر از شهدای این حملات، از بلوچ‌های اهل سنت استان سیستان و بلوچستان هستند.
جزئیات حمله تروریستی به 4 مقر در دو شهر
بنا بر اطلاعیه قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه که ظهر پنجشنبه صادر شد، حمله «تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه 16 فروردین ماه» آغاز شد. تروریست‌ها «به طور همزمان به 4 نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرار کننده امنیت در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند که با درایت، حوصله و هوشمندی نیروهای مدافع امنیت مواجه شدند.» براساس این اطلاعیه، پس از اطمینان نسبت به دورسازی مردم از خطر مهاجمان و هرگونه آسیب، رزمندگان قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با مشارکت نیروهای فرماندهی انتظامی، با تروریست‌ها درگیر شده و طی عملیاتی قاطعانه همه تروریست‌ها و اشرار مسلح به هلاکت رسیدند و امنیت و آرامش کامل در مناطق درگیری برقرار شد.
قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه اعلام کرد که «در این عملیات 18نفر از تروریست‌ها و اشرار مسلح مهاجم به هلاکت رسیدند و 11 نفر از نیروهای حافظ امنیت نیز به فیض رفیع شهادت نائل آمده و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.»

جزئیات حمله تروریستی از زبان سردار پاکپور
سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران که در استان حضور داشت، جزئیات دیگری از این حملات تروریستی ارائه داد. وی، مقرهای سپاه در شهرهای راسک و چابهار و نیز مقر دریابانی در چابهار و کلانتری 11 این شهر را مکان‌های مورد حمله واقع شده از سوی تروریست‌ها اعلام کرد.
سردار پاکپور با بیان اینکه عناصر تروریست شرکت کننده در این عملیات‌، عمدتاً انغماسی (انتحاری) بودند، اضافه کرد: نحوه عملکرد این عناصر به این صورت است که ابتدا با سلاح‌های خود می‌جنگند و هنگامی که مهمات آنان به پایان رسید با جلیقه انتحاری خود را میان افراد یا داخل ساختمان‌ها منفجر می‌کنند.
به گفته فرمانده نیروی زمینی سپاه، درگیری در مقابل سپاه شهرستان راسک که پراکنده بود، زودتر از سایر موارد با هلاکت 5 تروریست به پایان رسید. وی درباره چابهار هم با اشاره به اینکه درگیری مقابل سپاه این شهر، اساسی بود، نحوه عملکرد تروریست‌ها در این حمله را نیز تشریح کرد: تروریست‌ها با اعمال فشار به افراد و خانواده‌هایی که خدمه اداره فنی و حرفه‌ای بودند، وارد ساختمان فنی و حرفه‌ای مشرف به سپاه چابهار شدند و پس از ورود به ساختمان فنی و حرفه‌ای به بالای ساختمان رفتند که به سپاه راسک اشراف داشت و از آنجا تیراندازی را آغاز کردند. به گفته سردار پاکپور، تروریست‌ها قصد داشتند ابتدا با هدف قرار دادن نگهبانان مقر سپاه، کار خود را آغاز کرده و سپس با انجام عملیات انتحاری روی دیوار سپاه راسک، وارد این مقر شوند.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داد: 7 تروریست در حال انجام این اقدام بودند که 5 نفر از آنان در داخل ساختمان فنی و حرفه‌ای بودند که هر پنج نفر به هلاکت رسیدند و دو نفر از آنان در حالی که کشته شدند جلیقه‌های انتحاری آنها نیز عمل کرد و تنها جلیقه یک نفر از تروریست‌ها عمل نکرد.
وی درباره نحوه درگیری‌ها در مقر دریابانی و نیز کلانتری 11 چابهار گفت: این دو مقر کنار یکدیگر هستند که یک ساختمان مشرف به آنها است، تروریست‌ها در ساعات پایانی شب از طریق مغازه‌های طبقه همکف این ساختمان وارد منازل داخل آن شدند.
به گفته سردار پاکپور،3 نفر از تروریست‌ها که جلیقه انتحاری داشتند، با پوشش تیراندازی همدستان خود در ساختمان مشرف، وارد دریابانی و کلانتری 11 شدند که از سوی نیروهای دریابانی به هلاکت رسیدند. 
در شهرستان راسک نیز تروریست‌ها نخست از ارتفاعات سمت بیمارستان به سمت مقر سپاه آتش گشودند و در ادامه، نیروهای انتحاری قصد داشتند تا در پوشش این درگیری وارد مقر سپاه شوند که با هوشیاری رزمندگان سپاه، مهاجمان به هلاکت رسیدند.

نجات گروگان‌ها از دست تروریست‌ها
این حمله تروریستی، به مقر دریابانی و کلانتری 11 چابهار با گروگانگیری نیز همراه بود. گروگان‌ها، عمدتاً مربوط به اهالی خانه‌هایی بودند که در ساختمان مشرف بر این مقرها قرار داشتند. سردار پاکپور، در همین رابطه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در مقابله با تروریست‌ها مردم حاضر در ساختمان مشرف به دریابانی و کلانتری 11 بود، اضافه کرد: در این راستا همه مردم را از داخل ساختمان خارج کردیم. مطابق تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، عملیات مقابله با تروریست‌ها و پاکسازی محل در این مکان خاص، به دلیل احتمال وجود گروگان‌ها با تأخیر بیشتری همراه بود. عملیات نجات گروگان‌ها، صبح پنجشنبه نیز با همراهی نیروهای ویژه فراجا و نیز رزمندگان سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان ادامه داشت. در نهایت پس از تخلیه و نجات گروگان‌ها، کار پاکسازی ساختمان از تروریست‌ها دنبال شد.

هویت خارجی تروریست‌ها
همزمان با این اقدامات تروریستی، گروهک جیش الظلم مسئولیت این حملات را پذیرفت. اما درعین حال میر احمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد که طبق گزارش‌های اولیه دستگاه‌های اطلاعاتی عناصر تروریستی ایرانی در این عملیات حضور نداشتند و هویت واقعی این افراد در حال بررسی است. وی اظهارکرد: تمام عوامل عملیاتی این حملات تروریستی کشته شدند و هیچ‌کدام جان سالم به در نبردند، این یک استثنا است که در چنین حجمی در چند نقطه متفاوت و همزمان عملیات صورت بگیرد و تمامی عوامل عملیاتی کشته شوند. وی همچنین اعلام کرد که3 نفر از عناصر پشتیبان این تروریست‌ها که وظیفه جابه‌جایی و تأمین امکانات آنان را به عهده داشتند، شناسایی و بازداشت شدند.
همزمان، رئیس دانشکده علوم پزشکی چابهار اعلام کرد که به دنبال این حملات تروریستی در چابهار و راسک ۴۴ مجروح و مصدوم به بیمارستان چابهار اعزام شدند که ۲۹ نفر به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند. به گفته ایرج ضاربان، ۱۵ مجروح در بیمارستان حضور دارند که ۲ نفر در بخش‌های ویژه تحت درمان هستند. تا لحظه تنظیم گزارش، شهادت 2 شهید از دریابانی، 2 شهید از افسران پلیس و ۷ شهید از پاسداران و بسیجیان محلی مدافع امنیت تأیید و اعلام شده است. «فارس» اعلام کرد: محسن حسن‌نژاد، حسین سرسنگی، حسین انتظاریان، سعید جهانتیغ، سرباز وظیفه محمد بچوه، احمد حبیبی فر، حامد عبداللهی، محسن حسین نیا روشن، جواد جهان بیگی، عباس میر و مسلم کریمی از شهدای این حملات هستند.

حمله تروریستی با حمایت رسانه‌ای
از نکات جالب در این حملات که البته از یک روند تکراری خبر می‌دهد، پوشش رسانه‌ای وسیع این اقدامات تروریستی و حمایت از گروهگ تروریستی جیش الظلم از سوی رسانه‌های ضدایرانی است. به عنوان مثال، صدای امریکا، از این اقدامات تروریستی صرفاً با عنوان «حمله گروه جیش العدل به دو مقر نظامی نظامی در چابهار و راسک» یاد کرد یا شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی فارسی نیز با دعوت از چهره‌های تجزیه‌طلب، سعی کرد به این حملات تروریستی، معنای سیاسی دیگری بدهد. اما نقطه اوج ماجرا، حمایت و شادی آشکار رسانه‌ها و اکانت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی است. از جمله اکانت معروف «ترور آلارم» که تصویری حماسی! از این تروریست‌ها ارائه کرد تا به این ترتیب حمایت خود را از آنان اعلام کرده باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی