شورای حقوق بشر سازمان ملل ممنوعیت صادرات تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد

زرادخانه بی‌بی خالی می‌شود

در حالی که رژیم صهیونیستی به جنایات و کشتار خونبار خود ادامه می‌دهد برخی کشورهای جهان از رفتار غیرمسئولانه رژیم صهیونیستی به ستوه آمده و خواهان تحریم تسلیحاتی این رژیم شده‌اند.

 

گروه جهان/ در حالی که رژیم صهیونیستی بدون تعهد به قوانین بین‌المللی و بدون هراس از اهرم‌های فشار بین‌المللی با تکیه بر حمایت‌های ایالات متحده، به جنایات و کشتار خونین‌بار خود ادامه می‌دهد برخی کشورهای جهان از رفتار غیرمسئولانه رژیم صهیونیستی به ستوه آمده و خواهان تحریم تسلیحاتی این رژیم شده‌اند.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشستی که به پیشنهاد پاکستان برگزار شد، ممنوعیت صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. بنا براین گزارش، قطعنامه مزبور با اکثریت ۲۸ رأی موافق و ۶ رأی مخالف شامل کشورهای ایالات متحده، آرژانتین، بلغارستان، آلمان، مالاوی و پاراگوئه و 13 رأی ممتنع به تصویب این شورا رسیده است. ایالات متحده متعهد شده بود که به این قطعنامه رأی منفی دهد، زیرا حاوی محکومیت حماس برای حملات 7 اکتبر نبود.
 این اولین بار است که نهاد عالی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل علیه جنگ غزه موضعگیری می‌کند. پیش نویس این قطعنامه از سوی پاکستان به نمایندگی از ۵۵ کشور از بین ۵۶ کشور عضو سازمان ملل در سازمان همکاری اسلامی (OIC) (به جز آلبانی) ارائه شده است. 
در این پیش نویس هشت صفحه‌ای، از رژیم صهیونیستی درخواست شده، به اشغالگری در اراضی اشغالی پایان داده و به سرعت «محاصره غیرقانونی» نوار غزه را رفع کند. همچنین از کشورها درخواست شده تا فروش یا انتقال سلاح، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی را به دلیل «خطر نسل کشی در غزه» متوقف کنند. این پیش نویس در ادامه نیز «استفاده از حربه ایجاد قحطی مصنوعی علیه غیر نظامیان فلسطین به عنوان یک شیوه جنگی» را محکوم کرده و خواستار آتش بس فوری و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی به عنوان پاکسازی قومی شده است.
این اقدام گسترده که مجموعه‌ای از اقدامات اسرائیل مانند ممانعت از دسترسی به آب و محدود کردن ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق فلسطینی را هدف قرار می‌دهد، خواستار گزارش بازرسان مستقل تحت حمایت سازمان ملل درباره محموله‌های سلاح، مهمات و اقلام مورد استفاده دوکاربره غیرنظامی و نظامی شده است. با این حال الزام آور نیست.
رژیم صهیونیستی به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داد. میراو ایلون شهر، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل در ژنو، پس از تصویب قطعنامه، شورا را متهم به دفاع از حماس کرد. وی پیش از رأی‌گیری گفت: «بر اساس قطعنامه امروز شما، اسرائیل حق حفاظت از مردم خود را ندارد، در حالی که حماس حق قتل و شکنجه اسرائیلی‌های بی‌گناه را دارد! رأی آری به این پیش نویس رأی به حماس است.»
 نامه حقوقدان انگلیسی به دولت درمورد فروش سلاح به رژیم صهیونیستی
سه قاضی سابق دیوان عالی انگلیس به همراه بیش از 600 حقوقدان انگلیسی از دولت خواستند فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند و گفتند که این امر می‌تواند کشورشان را در زمره شرکای نسل کشی نوار غزه قرار دهد. دو نفر از کارشناسان ارشد اطلاعاتی نیز با حمایت از این موضع گفتند: «انگلیس باید از هر گونه نفوذ احتمالی برای متقاعد کردن اسرائیل و بزرگ‌ترین حامی آن، ایالات متحده، برای تغییر مسیر در درگیری استفاده کند.»
انگلیس از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در 7 اکتبر، حامی آشکار جنایات رژیم صهیونیستی بود، اما فشارهای بین‌المللی سبب شد که انگلیس در لفظ، کمی ازحمایت خود در قبال رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کند. بر همین اساس، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در ماه‌های اخیر لحن خود را در مورد وضعیت انسانی در غزه سخت‌تر کرده است. وی در8 مارس، از اسرائیل خواست تا از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی کند تا بتواند مجوزهای صادراتی را برای فروش تسلیحات اعطا کند و گفت: «ارزیابی در این زمینه در حال انجام است و قرار است در روزهای آینده تصمیم‌گیری شود.»درحالی که تاکنون هیچ اثری در مورد آنچه ارزیابی خوانده شد وجود ندارد، اعضای ارشد حقوقی انگلیس ابراز کرده‌اند که دولت باید فروش را از هم‌اکنون متوقف کند تا از کمک به یک اقدام غیرقانونی بین‌المللی جلوگیری کند.قضات، وکلا و دانشگاهیان حقوقی در نامه‌ای 17 صفحه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، گفتند: «ارائه کمک‌های نظامی به اسرائیل ممکن است انگلیس را در نسل‌کشی و همچنین نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه شریک کند». به نوشته روزنامه تایمزایرلند که این نامه را منتشر کرده است، چند نفر از قضات بازنشسته‌ای که به طور معمول از اظهار نظر درباره مسائل حساس سیاسی اجتناب می‌ورزند، ذیل آن نامه را امضا کرده‌‎اند.
 
هشدار اسپانیا به قطع روابط اتحادیه اروپا با رژیم صهیونیستی
روز پنجشنبه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا طی مصاحبه‌ای با الجزیره گفت: «اگر کمیسیون اروپا به این نتیجه برسد که رژیم صهیونیستی در جنگ با نوار غزه قوانین بشردوستانه را نقض کرده است، اتحادیه اروپا باید بررسی کند که آیا به روابط استراتژیک خود با اسرائیل ادامه می‌دهد یا خیر.»
سانچز و همتای ایرلندی او در فوریه 2024 از بروکسل خواسته بودند که بررسی فوری انجام دهد تا مشخص شود آیا اسرائیل به تعهدات حقوق بشری خود در نوار غزه عمل می‌کند یا خیر. او همچنین خواستار آتش بس دائمی در غزه و به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان کشوری مستقل با عضویت کامل در سازمان ملل شد. چندی پیش اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی اعلام کردند که برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد. اسرائیل نیز در واکنش به این موضوع به چهار کشور اطلاع داد که این اقدام به منزله یک «جایزه تروریستی» خواهد بود که شانس دستیابی به راه‌حلی برای این جنگ از طریق مذاکره را کاهش می‌دهد. سانچز در ادامه بیان داشت: «در رابطه با اتحادیه اروپا، بررسی در شورای اروپا برای مشخص شدن اینکه روابط استراتژیک را ادامه خواهیم داد یا خیر همچنان باز است. اما این موضوع ابتدا نیاز به ارزیابی از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا دارد.» نخست‌وزیر اسپانیا همچنین گفت که استراتژی نتانیاهو به انزوای بین‌المللی منجر می‌شود، زیرا تعداد کشته‌شدگان غزه افزایش می‌یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی