بندر راهبردی رژیم صهیونیستی هدف حملات پهپادی و هک قرار گرفت

ایلات زیر آتشبار مقاومت

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

حملات کم‌سابقه و غافلگیرانه مقاومت عراق به بندر راهبردی ایلات و حیفا واکنش‌های زیادی را در سرزمین‌های اشغالی به همراه داشت. طبق اعلام سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، در این حمله، پهپاد بعد از پرواز از سمت عراق، از اردن گذشت و با عدم رهگیری سیستم پدافندی ارتش رژیم اشغالگر به ساختمانی در شهر برخورد کرد و خساراتی برجای گذاشت.
به گزارش رسانه‌های صهیونیستی پس از آژیر خطر و صدای انفجار، آتش‌سوزی رخ داده و برهمین اساس، نیروهای آتش‌نشانی و تعدادی آمبولانس به محل سقوط پهپاد در ‌ام‌الرشرش ایلات اعزام شدند. این درحالی است که برخی منابع صهیونیستی چون شبکه 12 اسرائیل، در ابتدا مدعی شدند، هواپیمای بدون سرنشین در ایلات سقوط کرده و به جایی آسیبی وارد نشده است. برخی دیگر نیز سقوط چند پهپاد ناشناس و آسیب دیدن چند نقطه در ایلات را تأیید کردند. اما پس از چندی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که در این حمله، پایگاه ارتش در ایلات هدف قرار گرفته است.
منابع عبری این حمله پهپادی در ایلات را یکی از خطرناک‌ترین و غیرعادی‌ترین حادثه‌ها از زمان شروع جنگ برشمردند. در ادامه نیز متذکر شدند که پهپاد عراقی چند متر با هدف قرار دادن گران‌ترین ناو نیروی دریایی ارتش «سعار 6» فاصله داشت.
آنها همچنین نوشتند، نیروی هوایی مجبور شده برای دومین بار در دو هفته گذشته نقص سامانه‌های دفاعی را برای رهگیری بمب‌افکن‌ها به سمت ایلات بررسی کند. این برای چندمین بار است که بندر اشغالی ایلات همزمان با ادامه جنگ و بمباران غزه هدف حملات گروه‌های مقاومت منطقه‌ای قرار می‌گیرد.
مقاومت اسلامی عراق، بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به یک پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در بندر اشغالی ایلات را برعهده گرفت. در این بیانیه آمده که یکی از مراکز مهم هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی با تسلیحات مناسب هدف قرار داده شد. مقاومت افزود که به درهم کوبیدن پایگاه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد و این اقدام را در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی از جمله زنان و کودکان انجام داده است.
این حمله سبب شد، بندر راهبردی ایلات شبی ناپایدار را پشت سر بگذارد و ساکنان از مشاهده دود، شنیدن صدای انفجار و حرکت فعال هواپیماهای جنگنده هراسان به خیابان‌ها آمدند و فیلم‌ها نشان می‌دهد که آنها به صورت گروهی در حال فرار از خانه‌های‌شان هستند.
خبرگزاری سما نیز به نقل از رادیو ارتش رژیم صهیونیستی سابقه‌ای از هک شدن سامانه‌های پدافندی ارتش صهیونیستی را از ابتدای جنگ ارائه کرد. بر اساس این خبر، سامانه‌های پدافند هوایی ایلات تاکنون 3 بار هک شده‌اند که هر بار تهدید از ناحیه‌ای متفاوت بوده است، بار اول در تاریخ 9 نوامبر(18 آبان) پهپاد ارسالی از سمت سوریه از اردن عبور کرد و از شرق وارد ایلات شد. برای بار دوم و در تاریخ 17 مارس (27 اسفند) موشک کروز پرتاب شده از یمن در شمال ایلات منفجر شد و رهگیری نشد. مرتبه سوم نیز در تاریخ اول آوریل (13 فروردین) یک پهپاد از عراق از شرق اردن به ایلات به حریم هوایی نفوذ کرد و به ساختمانی در منطقه خلیج ایلات اصابت کرد.
آنچه این گزارش نشان می‌دهد این است که فرایند هک شدن سیستم‌های پدافندی رژیم، توسط گروه‌های مختلفی از سوی مقاومت صورت گرفته و این توانمندی به طور مشترک در اختیار آنها قرار دارد. به همین لحاظ خطر از سوی گروه‌های مقاومت از سپر تدافعی رژیم گذر کرده و وارد دور جدیدی از تهدید شده است. از سوی دیگر، این موضوع به خوبی نشان داد، سیستم‌های پدافندی که ارتش صهیونیستی ادعا می‌کند به عنوان سپری از سرزمین‌های اشغالی محافظت می‌کند دارای نقاط ضعف عدیده‌ای است و به‌راحتی می‌توان آنها را خنثی کرد. از سوی دیگر نقطه‌زنی و اصابت پهپاد به نزدیکی گران‌ترین تسلیحات رژیم صهیونیستی زنگ خطر را برای رژیم صهیونیستی فعال کرده که مواضع حیاتی رژیم می‌تواند زیر تیغ حملات گروه‌های مقاومت باشد.
 
فشارهای مضاعف به نتانیاهو
تداوم جنگ از سوی رژیم صهیونیستی و تحمیل خسارت‌های امنیتی و اقتصادی چند وجهی از سوی گروه‌های مقاومت به ساکنین سرزمین‌های اشغالی در عین عدم دستیابی کابینه جنگ به اهداف اعلامی چون آزادی اسرا، مردم و خانواده‌های اسرا را خشمگین کرده و به خیابان‌ها کشانده است. بر همین اساس، یکشنبه شب ساکنان سرزمین‌های اشغالی با راه‌اندازی تظاهرات 100 هزار نفری علیه نتانیاهو، بزرگترین اعتراض از زمان 7 اکتبر را رقم زدند. آنها در این تجمع مقابل کنست، خواستار کناره‌گیری او و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. این خانواده‌ها اعلام کردند، رفتار نتانیاهو جنایت است و اگر کاری برای عزل او انجام ندهیم، دیگر فرزندان خود را نخواهیم دید. این اعتراض توسط پلیس به خشونت کشیده شد و نیروهای پلیس تل‌آویو به معترضان علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، حمله کردند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تأکید کرد که پلیس شماری از تظاهرات‌کنندگان و بویژه تعدادی از خبرنگاران حاضر را بازداشت کرده است.
 
حمله به حیفا
همچنین روز گذشته منابع خبری صهیونیست از فعال شدن گنبد آهنین در حیفا خبر دادند. این منابع تأکید کردند که در این شهر صدای انفجار شنیده شده است. مقاومت اسلامی عراق طی هفته‌های گذشته چند بار با پهپاد بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی را هدف قرار داد. علی رغم سانسور و ادعای رهگیری این پهپادها، تصاویر و ویدیوهای درز کرده به بیرون نشان می‌دهد که پهپادهای مقاومت عراق به اهداف خود اصابت کرده و خسارت به بار آورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی