«ایران» از پایان اکران 1402 و آغاز اکران نوروز گزارش می‌دهد

بدرقه سال پررونق گیشه

پرونده اکران سینمای ایران در سال 1402 در حالی با آغاز نمایش اکران نوروزی بسته شد که گیشه سینماها فروش هزار و ۱۵۳میلیارد تومانی را تجربه کرد و آمار مخاطبان سینما به 27 میلیون نفر رسید

   سال رونق گیشه
 اگر چه ملاک موفقیت سینما منوط به گیشه نیست و جای خالی سینمای اجتماعی در رونق گیشه نیاز به بررسی دارد با وجود این ثبت فروش هزار و ۱۵۳میلیارد تومانی سینمای ایران اتفاقی مبارک برای سینمای ایران است. آن هم پس از سال‌های رکود کرونا که در خوشبینانه‌ترین حالت هم بازگشت رونق به گیشه، نیازمند زمان بود. تعداد مخاطبان سینمای ایران پس از ۱۲ ماه به 26 میلیون و 862 هزار نفر رسیده است و این عدد نسبت به چند سال اخیر به نوعی رکورد محسوب می‌شود. بالاترین میزان مخاطب سینما در دو دهه اخیر مربوط به سال 97 است که سینما جهش قابل توجهی در استقبال مخاطبان داشت و 28 میلیون نفر به سالن‌های سینما آمدند. حدود 55 فیلم در سال 1402 اکران شدند و طبق اطلاعات سامانه سمفا، «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت»، «ویلای ساحلی» و انیمیشن «بچه زرنگ» به ترتیب بیشترین آمار تعداد مخاطبان را داشتند.
 
تنوع ژانر و اکران تا نیمه‌شب با فیلمسازان تازه‌نفس
 ویترین سینما در نوروز بتدریج تکمیل می‌شود و اکران نوروزی سینما گرچه از 23 اسفندماه به صورت رسمی آغاز شده اما «آسمان غرب» هنوز به اکران نرسیده و البته «تمساح خونی» هم با استفاده از فرصت ویژه اکران زودتر از موعد از ۱۶ اسفند ماه به سینماها آمده و در همین فرصت رکورد فروش روز اول، دوم و رکورد فروش هفتگی را به نام خود کرد. تنوع ژانر از ویژگی‌های تحسین شده چینش اکران نوروز است. به گونه‌ای که برای هر سلیقه از دوستداران سینمای دفاع مقدس تا مخاطب سینمای کودک و نوجوان، اجتماعی، ورزشی و کمدی سهمی در سبد اکران نوروز لحاظ شده است. از دیگر شاخصه‌های ترکیب اکران نوروزی امسال رقابت 4 فیلم اولی (پرویزخان، تمساح خونی، بی‌بدن و آپاراتچی) در گیشه پس از چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر است. در کنار این 4 فیلم، «آسمان غرب» و «نوروز» از دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال هستند که بلافاصله به اکران عمومی رسیده‌اند. تنها فیلم در ترکیب اکران نوروز که در جشنواره امسال غایب بود «ایلیا؛ جست‌و‌جوی قهرمان» است که پیش از این در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از آن رونمایی شد.
 
آغاز سال نو با رکوردشکنی فیلم جواد عزتی
 محبوبیت جواد عزتی و در کنار آن آغاز زودهنگام اکران، «تمساح خونی» را در صدر فروش گیشه اکران نوروز قرار داده است. اولین ساخته جواد عزتی شروعی امیدوارکننده در سینما داشته و توانسته با ثبت رقم فروش ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ٧ روز و جذب ۲۰۵ هزار تماشاگر، رکورد فروش هفته اول اکران یک فیلم را که پیش از این در اختیار فیلم «هتل» با ۱۰ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بود، به نام خود کند. این فیلم تا ظهر روز یکشنبه 27 اسفندماه فروش خود را به 18 میلیارد و 754 تومان رساند. جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و سعید آقاخانی بازیگران «تمساح خونی» هستند.
پس از «تمساح خونی»، چهار فیلم «پرویزخان»، «نوروز» و «ایلیا؛ جست‌و‌جوی قهرمان»  از 21 و 22 اسفندماه به اکران نوروزی پیوستند. در میان این آثار «پرویز خان» بهترین اقبال را از سوی مخاطبان داشته و با فروش 683 میلیون تومان در 6 روز در رتبه سوم جدول فروش نوروزی قرار گرفته است. «پرویزخان» اولین تجربه سینمایی علی ثقفی به مقطعی از زندگی پرویز دهداری مربی فوتبال ایران می‌پردازد که سختگیری‌های او در رعایت اخلاق منجر به استعفای جمعی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران شد و در پی آن نسل جدیدی از فوتبالیست‌ها توسط او کشف شد. سعید پورصمیمی در این فیلم در قامت پرویز دهداری ظاهر شده و علی باقری، مهدی قربانی، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، المیرا دهقانی و... دیگر بازیگران آن هستند.
فیلم پر سروصدای جشنواره فیلم فجر؛ «بی‌بدن» که به دلیل طولانی شدن مراحل فنی، اکران خود را یک روز دیرتر از زمان مقرر آغاز کرد فروش بهتری داشته و با 743 میلیون تومان در رتبه دوم جدول قرار گرفته است. «بی‌بدن» را مرتضی علیزاده کارگردانی کرده، کاظم دانشی کارگردان «علفزار» فیلمنامه‌ آن را با گردآوری پرونده‌های مشابه غزاله و آرمان نوشته و نوید پورفرج، الناز شاکردوست، سروش صحت، پژمان جمشیدی و گلاره عباسی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. آهنگ «بی‌بدن» به آهنگسازی و خوانندگی محسن چاوشی که همزمان با آغاز اکران این فیلم منتشر شد در فضای مجازی بازخورد خوبی داشته است.
«نوروز» که از فیلم‌های متناسب با ایام اکران است و بخشی از آیین‌های باستانی ایرانیان را به تصویر می‌کشد، با 182 میلیون تومان در رتبه چهارم قرار دارد. سهیل موفق که سابقه ساخت آثار کودک و نوجوان را در کارنامه دارد در این فیلم به آیین‌های ملی از جمله عید نوروز و رقابت اهریمن با نماینده عمونوروز در راه رسیدن بهار پرداخته است. علی نصیریان در کنار مهدی‌هاشمی، شبنم مقدمی ‌و افشین ‌هاشمی‌ در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کند.
«ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان» اثری برای مخاطب کودک و نوجوان است که با توجه به استقبال از انیمیشن‌ها از جمله «بچه زرنگ» در گیشه انتظار می‌رود مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد. «ایلیا؛ جست‌و‌جوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدعلی موسوی‌نژاد، داستان آرش، یکی از چهار گیمر برتر جهان است که وارد یک بازی آنلاین عجیب شده است. خانواده آرش تلاش می‌کنند او را از خطرات این بازی حفظ کنند، ولی توطئه بزرگ‌تری در پیش است. اکران این انیمیشن از 22 اسفند آغاز شده و در این مدت 159 میلیون تومان فروش داشته است.
«آپاراتچی» که در جشنواره فیلم فجر بازخوردهای مثبت دریافت کرد و سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کرد هم از 23 اسفند، اکران نوروزی خود را آغاز کرد. علی طاهرفر که پیش از این در عرصه سینمای مستند فعال بود در اولین قدم ورودش به سینمای حرفه‌ای سراغ قصه‌ای از علاقه‌مندی یک نقاش ساختمانی به فیلمسازی رفته است. او با اقتباس از کتابی به همین نام، زندگی جلیل طائفی را روایت کرده است. تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی، حسین عابدینی، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد و... بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در 6روز آغازین اکران 118 میلیون فروش داشته است.
«آسمان غرب» تنها فیلم جامانده از اکران نوروز است که به دلیل آماده‌سازی نهایی فیلم با تأخیر چند روزه اکران آن آغاز خواهد شد. «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری برشی از زندگی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و اوایل حمله رژیم بعث به ایران را روایت می‌کند. همچنین اولین بازنمایی سینمایی از شهید همدانی را در این فیلم شاهد هستیم. در این فیلم میلاد کی‌مرام در نقش خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی به ایفای نقش پرداخته، امیرحسین آرمان نقش شهید حسین ادبیان را بازی کرده و آرمین رحیمیان نقش شهید حسین همدانی را ایفا کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی