واکاوی دلایل حملات اسرائیل به امدادجویان در گفت‌و‌گو با کارشناس منطقه

سناریو ی تقابل بین مقاومت و مردم

رژیم صهیونیستی به دنبال فشار غیرمستقیم به مقاومت است

 امیر فرشباف
خبرنگار

رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ غزه و پیش از آن در طول هشت دهه‌ای که از جعل هویتی به نام «اسرائیل» می‌گذرد، همواره نشان داده که به هیچ قاعده بین‌المللی و ارزش انسانی‌ای پایبندی ندارد و برای این عدم پایبندی نیز نه به افکارعمومی و نه به هیچ سازمان بین‌المللی‌ای پاسخگو نیست. در تازه‌ترین جنایت، نیروهای صهیونیست در چند نوبت صفوف مددجویانی که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند را هدف قرار دادند. برای بررسی دلایل تکرار و استمرار این جنایت و عدم‌اقدام مؤثر جامعه جهانی و برخی دولت‌های منطقه علیه اقدامات جنایت‌بار صهیونیست‌ها گفت‌و‌گویی با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه داشتیم که از نظر می‌گذرانید.

طی این روزها مشاهده می‌شود که نظامیان صهیونیست وارد دور جدیدی از جنایت جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی شدند و مراکز تجمع مددجویان منتظر دریافت کمک‌های غذایی را در چند نوبت به‌صورت عمدی و سازمان‌یافته هدف قرار دادند. علت این تناوب و استمرار در ارتکاب چنین جنایتی چیست؟
 یکی از دلایل حملات مستمر نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به صفوف مددجویان، فشار غیرمستقیم به مقاومت است. رژیم صهیونیستی این اقدام ضد‌بشری، یعنی ایجاد قحطی مصنوعی و گرسنگی تحمیلی علیه مردم مقاوم، صبور و متوکل غزه، را در راستای درهم شکستن مهم‌ترین پشتوانه مقاومت انجام می‌دهد. مقاومت اسلامی فلسطین به پشتوانه مقاومت بیش از 160‌روزه مردم غزه توانست ضربات شکننده و ترمیم‌ناپذیری را به رژیم صهیونیستی و ماشین جنگی آن وارد کند و هر روز هم با پشتیبانی مردم، این ضربات، سنگین‌تر و هیمنه پوشالی رژیم، بیشتر از قبل در حال فروریختن است و این نه یک شعار و یک گفتار صرف، بلکه در عمل نیز همین‌گونه است و امروز تنفر از رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم و آرمان فلسطین روز به روز بیشتر شده است و بنابراین، علت اصلی حمله به صفوف مددجویان این است که بین گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین و غزه به مثابه اصلی‌ترین حامیان مقاومت دوگانگی و تقابل ایجاد کند.
 
واکنش حامیان اسرائیل دربرابر چنین جنایاتی چه بوده است؟
حرکت‌هایی که رژیم صهیونیستی در چهارچوب جنایات وحشیانه‌اش انجام داده، شرایطی را پدیدآورده که حتی دوستان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هم در موضوعاتی همچون کشتار مردم مظلوم و مقتدر غزه ایرادهای جدی‌ای را به آنها می‌گیرند و تلاش‌هایی در میان است که حامیان رژیم در این مورد در کنار دولت اشغالگر قرار نگیرند و نام آنها در این جنایت بشری و نسل‌کشی ثبت نشود. ضمن اینکه هرچند تعدادی از کشورهای عضو ناتو و امریکا از رژیم اسرائیل به‌طور دائمی و مستمر حمایت می‌کنند اما علاقه‌مند نیستند که در این نسل‌کشی و جنایتی که تاریخ نظیرش را به یاد ندارد، در کنار رژیم صهیونیستی قرار بگیرند. با این اقدام، ضمن اینکه می‌خواهد اراده‌های پشتیبانان اصلی مقاومت را از بین ببرد و در این جنگ اراده‌ها پیروز بشود، از هیچ وسیله و ابزار نظامی هم در این زمینه کوتاهی نمی‌کند اما مقاومت مردمی غزه همچنان ادامه دارد.
 
چرا جامعه جهانی و برخی دولت‌های منطقه اقدام مؤثری در بازداشتن صهیونیست‌ها از ارتکاب جنایات جدید مانند تشدید حمله به مددجویان بی‌دفاع، انجام نمی‌دهند؟
 اول باید دید که چرا اساساً آنها سکوت کرده اند؟ و بعد دید چرا اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند؟ چرا جوامع بین‌المللی و مسئول که وجود و هویتشان برای حمایت از مظلومان و حمایت از حقوق بشر و بانوان و کودکان و سالخوردگان است، سکوت می‌کنند؟ و فقط در جلساتی این اقدامات رژیم صهیونیستی را مورد عتاب و خطاب لفظی قرار می‌دهند و ظاهراً انتقادات تندی هم مطرح می‌کنند، اما اقدام مؤثری انجام نمی‌دهند. دلیل اصلی این سکوت و بی‌عملی، به وابستگی نهادهای بین‌المللی و اکثر دولت‌های منطقه به نظام سلطه به رهبری امریکاست. خود رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه نفوذ و توانی برای تنبیه کشورهای معترض در برابر این جنایت ندارد؛ اما این امریکاست که با سلطه و توانمندی‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی خودش یک وحشت را در مقامات دولت‌های ساکت و منفعل ایجاد می‌کند و معمولاً هم کشورهای عربی و هم‌زبان فلسطین و دارای قومیت مشترک با آن هستند که تحت فشار امریکا تن به این سکوت مرگبار می‌دهند. البته بعضی از کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای منطقه هم هستند که نسبت به اقدامات سبوعانه و جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی گلایه دارند و سعی و تلاش بر رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه را هم دارند، اینها را هم نباید نادیده گرفت اما تعداد آنها کم است. هرچند دولت‌های وابسته به امریکا و نظام سلطه پیرامون فلسطین تعدادشان اندک است اما همان‌طور که گفته شد، امریکایی‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند که بقای سیاسی رهبران و حضور مقامات اثرگذار در مناصب مختلف این کشورها منوط به ادامه حمایت امریکاست و به همین دلیل این مقامات هم در این خصوص سکوت کرده‌اند.
 
آیا نفرت عمومی می‌تواند به‌عنوان یک عامل بازدارنده ظاهر شود؟
 تنفر عمومی از رژیم صهیونیستی و فریاد حمایت بخش قابل توجهی از مردم دنیا از مردم فلسطین و غزه نشانه بیداری انسانی است که در نقاط مختلف جهان به وجود آمده و به نظر می‌آید که رژیم صهیونیستی هم در مقابل این تنفر نسبت به خودش و حمایت عمومی و جهانی از مردم فلسطین و غزه کاری از دستش بر نمی‌آید و علی‌رغم اینکه امپراطوری رسانه‌ای سعی می‌کند اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی را سانسور و با محدودیت خبری مدیریت بکند و تصویری بازنمایی کند که مردم غزه در افکارعمومی جهانی مستحق جنایات رژیم صهیونیستی شناخته شوند؛ اما قلب‌ها، ذهن‌ها، چشم‌ها و عقول بسیاری از مردم دنیا واقعیت‌ها را متوجه شدند اما وابستگی به صاحبان قدرت در کشورهای مختلف ازجمله کشورهای پیرامونی فلسطین به آنها اجازه نمی‌دهد که حرکتی را در راستای این قحطی اجباری و تحریم و شکستن این محاصره ناجوانمردانه مردم غزه انجام بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی