مالکیت پرسپولیس و استقلال تغییر می‌کند

مذاکره برای واگذاری سرخابی‌ها به دو بانک غیردولتی

سرخابی‌ها تا 11 فروردین برای حل مشکل مالکیت مشترک و کسب مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا فرصت دارند. در این میان، همه در انتظار نهایی شدن انتقال باشگاه پرسپولیس به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بودند اما به یک‌باره همه چیز منتفی شد. روز سه‌شنبه هیأت واگذاری جلسه‌ای با حضور وزرای اقتصاد، دادگستری و ورزش برای مشخص شدن سهام هر یک از خریداران جدید برگزار کرد ولی ظاهراً با کناره‌گیری تأمین اجتماعی پروسه واگذاری باشگاه پرسپولیس دچار تغییر شد. در این میان، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، دیروز در جمع خبرنگاران از مذاکرات اولیه‌ای با دو بانک غیردولتی برای واگذاری سرخابی‌ها خبر داد.
او با بیان اینکه استقلال و پرسپولیس سرمایه‌های ملی کشور هستند و هواداران زیادی دارند و دولت هم رسالت خود را پشتیبانی از این سرمایه‌های ملی و حمایت از هواداران قرار داده، گفت: «دولت تلاش داشت از ابتدا کمک کار این دو باشگاه باشد و موانع حقوقی آنها را برطرف کند. فرایند واگذاری این دو باشگاه در بورس رقم خورد، عملکرد مالی این دو باشگاه شفاف شد و هم بخشی از سهام این دو باشگاه به مردم در سازمان بورس واگذار شد اما برای واگذاری بقیه سهام این دو باشگاه باید موانع حقوقی برطرف می‌شد. در طول دو سال گذشته هیأت واگذاری در این راستا بارها آگهی منتشر کرد تا بخش خصوصی این باشگاه‌ها را خریداری کند، تا هم حامی این دو باشگاه باشد و هم از مزایای تجاری و اقتصادی این باشگاه‌ها با تبلیغات و برند‌سازی استفاده کند.»
سخنگوی دولت ادامه داد: «در طول این دو سال بارها آگهی منتشر شد ولی متأسفانه این مانع حقوقی برطرف نشد. در نهایت پیشنهادی از سوی سازمان خصوصی‌سازی ارائه شد که برای تسریع در حل مشکل این دو باشگاه مجوزی به هیأت وزیران بدهد که به جای واگذاری، یکی از این دو باشگاه به عنوان تسویه برخی از دیون واگذار شود تا مشکل حقوقی این دو باشگاه به خاطر مالک واحد داشتن برطرف شود و مقرر شد تأمین اجتماعی این دین را به شرکت‌های زیرمجموعه خودش که سودده هستند و توان اقتصادی دارند واگذار کند و دولت این مجوز را به هیأت واگذاری داد.»
بهادری جهرمی با بیان اینکه هیأت واگذاری سه‌شنبه تشکیل جلسه داد و در نهایت به این جمع‌بندی نرسید که از این مجوز بهره‌برداری کند، عنوان کرد: «گزینه‌های دیگری با پیگیری متولیان پیدا شده که از مجموعه بانک‌های غیردولتی هستند. مذاکرات اولیه‌ای صورت گرفته و گزارش هیأت واگذاری در هیأت دولت ارائه شد. بانک‌ها توان اقتصادی بالایی دارند و از بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی هستند. اگر موفق به واگذاری تیم‌ها به بانک‌های غیردولتی شویم، درواقع این باشگاه‌ها را به بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی واگذار کردیم.»
بهادری جهرمی یادآور شد: «دولت از این پیشنهاد استقبال کرد و توافق شد وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی مذاکره‌ای با اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بانک‌ها داشته باشند تا سریع‌تر به توافق نهایی برسیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا چند روز آتی به توافق نهایی با دو بانک غیردولتی برسیم تا این سرمایه‌های ملی مورد حمایت مؤثر قرار بگیرند. این هم خبر خوب برای هواداران دو تیم.»

کیومرث هاشمی:
استقلال و پرسپولیس به ۲ بانک غیردولتی واگذار می‌شوند
کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز دیروز در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به روند واگذاری دو باشگاه بزرگ پایتخت در سال‌های اخیر، گفت: «اگر آرشیو رسانه‌ها و اخبار را مرور کنید، خواهید دید این بحث در همه دولت‌ها مطرح بوده اما در حد شعار باقی مانده بود ولی در دولت مردمی شاهد بودیم این شعار به عمل تبدیل شد و روند کار نیز در حال انجام است.»
او ادامه داد: «با توجه به جایگاه و نام دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس در فوتبال ایران و آسیا که از حمایت بیش از ۴۰ میلیون هوادار هم برخوردار هستند، همواره حمایت از آنها در دستور کار بوده است اما به دلیل قوانین موجود، امکان کمک مالی طبق مصوبه مجلس مقدور نیست و بر اساس وظایف ما هم، وزارت ورزش و جوانان نمی‌تواند باشگاه‌داری کند.»هاشمی یادآور شد: «دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس ویترین اصلی فوتبال و از سرمایه‌های ما محسوب می‌شود و این سرمایه‌ بزرگ اجتماعی است که باید با مدیریت صحیح شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده شود.»
وزیر ورزش و جوانان با تأکید بر اینکه بخشی از سهام از طریق بورس واگذار شده، گفت: «دولت از تمام ظرفیت‌های قانونی برای واگذاری این دو باشگاه استفاده خواهد کرد و طبق آخرین اقدام صورت گرفته قرار است استقلال و پرسپولیس به دو بانک غیردولتی واگذار شوند که روند کار در دستور کار است.»

جستجو
آرشیو تاریخی