توصیه پلیس به مردم:

برنامه سفر خود را جار نزنید

پیش از هر اقدام برای پیشگیری از سرقت در ایام نوروز، باید هوشیار باشید که برنامه سفر خود را چه در این ایام و چه در سایر تعطیلات، به هیچ کس جز افراد مورد اعتمادتان اطلاع ندهید.
این توصیه سرهنگ محمد شریفی، رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی پلیس آگاهی فراجا به افرادی است که در تعطیلات نوروز قصد سفر دارند. او به «ایران» می‌گوید: علاوه بر موردی که گفته شد، در فضای مجازی برنامه سفر خود را اطلاع‌رسانی نکنید و در شبکه‌های اجتماعی هم جار نزنید. این روزها با فراگیر شدن فضای مجازی که دوست و آشنا حتی از غذا خوردن یکدیگر هم باخبر می‌شوند، تصور کنید دشمنی دارید که منتظر فرصتی است که به شما ضربه وارد کند و چه فرصتی بهتر از زمان سفر شما. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از سرقت منزل، به‌جز افرادی مطمئن که نسبت به آنان شناخت دارید، دیگران را از سفرتان مطلع نکنید.
درهای ورودی خانه را ضدسرقت کنید
سرهنگ شریفی می‌افزاید: تقویت ورودی خانه نخستین راه برای پیشگیری از سرقت منازل است. امروزه سارقان از انواع ابزار برای بازکردن درها حتی قفل‌های کلیدی و یا میله‌های آهنی استفاده و از آن عبور می‌کنند. اما با این حال شاهد پیشرفت در تولید درهای هوشمند و ضدسرقت هستیم.
استفاده از قفل‌های دیجیتالی و درهای ضدسرقت، بهترین انتخاب برای پیشگیری از سرقت یا حداقل ایجاد مانع سخت هستند. مهم‌ترین عامل در سرقت سرعت و خروج فوری است، بنابراین سارقان کمتر به سراغ منازلی خواهند رفت که برای آنها مشکل‌آفرین شود یا آنها را معطل کند. البته ایمن‌سازی فقط به در منزل یا واحد خلاصه نمی‌شود و لازم است در پارکینگ، حیاط، تراس، پنجره و در پشت بام نیز ایمن‌سازی و محکم کاری شود. به‌طور کل هرچه موانع بر سر یک سرقت بیشتر باشد، سارقان از آنها پرهیز و امتناع خواهند کرد.
 سپردن خانه به افراد مورد اعتماد
رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی پلیس آگاهی فراجا می‌افزاید: یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از سرقت به‌خصوص در ایام تعطیلات نوروزی، سپردن خانه به افراد مورد اعتماد به‌خصوص بستگان و دوستان خانوادگی است که به آنها اعتماد کامل دارید. این روش جدید نیست و از گذشته به ما ارث رسیده است و بهترین روش برای جلوگیری از سرقت به حساب می‌آید. چنانچه همسایه‌ای دارید که مورد اعتماد است و در روزهای سفر شما در منزل هستند، خانه را به او بسپارید و از او بخواهید که در زمان مسافرت شما، مرتب به خانه سر بزند. همچنین می‌توانید کلید خانه را به یکی از اعضای فامیل بسپارید و خیال خودتان را راحت کنید. اغلب سرقت‌ها در شب اتفاق می‌افتد پس مراقبت از خانه در هنگام شب بسیار مهم است.
او توصیه می‌کند: حداقل قبل از رفتن به مسافرت حتماً به یک همسایه یا آشنا بسپارید که قبض یا برگه‌های تبلیغاتی را از لای در خانه شما بردارد. این یک ترفند است که سارقان با قرار دادن برگه‌های مختلف لای در، متوجه خواهند شد کسی در این خانه را باز می‌کند یا با خیال خوش در مسافرت است. این مدل از ترفندها در انواع مختلفی وجود دارد. به‌طور مثال روی قفل خانه چسب می‌زنند و بعد از مدتی مجدد آن را چک می‌کنند که اگر برداشته نشده بود، همان خانه را برای سرقت انتخاب خواهند کرد.
برای سارق انگیزه ایجاد نکنید
به گفته سرهنگ شریفی، سرقت تقریباً بار مالی و خسارت مادی دارد، بنابراین یکی از روش‌های پیشگیری از خسارت بیشتر این است که باید تا حد مقدور از نگهداری وسایل با ارزش در منزل به‌خصوص جواهرات، پول نقد و همچنین ابزار الکترونیک قابل حمل (مانند موبایل، لپ‌تاپ و تبلت) خودداری کرد. اما مهمتر از نگهداری وسایل با ارزش این است که نباید مالکان برای سارقان انگیزه سرقت ایجاد کنند. امروزه سارقان نیز همانند ما در فضای مجازی حضور دارند و نمایش دارایی‌ها به‌خصوص اشیای عتیقه و قیمتی می‌تواند برای سارقان انگیزه و وسوسه ایجاد کند. از دارایی‌های با ارزش خود برای هیچ‌کس تعریف نکنید و در صورت برخورداری از وسایل با ارزش با روش‌هایی که گفته شد، منزل خود را ایمن کنید.
استفاده از دوربین‌های مدار بسته
رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه استفاده از تجهیزات هوشمند پیشگیری از سرقت به‌خصوص دوربین‌های مداربسته فقط به ایام نوروز خلاصه نمی‌شود، توضیح می‌دهد: این موضوع امروزه به یک الزام برای حراست از اموال به‌خصوص منازل مسکونی تبدیل شده است به علاوه اینکه دوربین‌های مداربسته و هرگونه تجهیزات هوشمند در کنار بار حراستی، تبعات روانی نیز برای سارقان خواهد داشت زیرا با دیدن و آگاهی از چنین تجهیزاتی کمتر رغبت می‌کنند به چنین اماکنی وارد شوند. بنابراین اگر تا امروز منزل یا آپارتمان خود را به تجهیزات نظارتی و دوربین مداربسته مجهز نکرده‌اید، حتماً این مسأله را در دستور کار قرار دهید. علاوه بر این، دوربین‌های مداربسته‌ای که قابلیت اتصال به تلفن همراه و هشدار آنلاین دارند نیز می‌تواند راهی برای پیشگیری از سرقت باشد.
توصیه نهایی پلیس به مسافران نوروزی این است: نباید مسافرت و شور و شوق نوروزی منجر به غفلت از دارایی‌ها و اموالمان شود، همین مسأله می‌تواند به موضوع سرقت دامن زده و کار را برای سارقان راحت کند. پس تدابیر لازم را برای حفظ امنیت و جلوگیری از سرقت، به کار ببندید.
جستجو
آرشیو تاریخی