فرمانده مرزبانی فراجا خبــر داد

مشارکت 3/5 میلیون مرزنشین در تأمین امنیت کشور

گروه حوادث-کامران علمدهی/ فرمانده مرزبانی فراجا از تجهیز برجک‌ها و پاسگاه‌های مرزی به فیبر نوری، انواع پرنده‌ها و دیگر تجهیزات رصدی در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد که 3.5 میلیون مرزنشین در تأمین امنیت مرزهای کشور مشارکت دارند.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، سردار احمدعلی گودرزی در نشست خبری‌ای که صبح روز سه‌شنبه در ستاد مرزبانی فراجا برگزار شد، گفت: طی سه سال آینده 3 میلیون یورو برای انسداد مرزها تخصیص پیدا کرده است. این مبلغ با اولویت انسداد در مرزهای جنوب‌شرقی، شمال‌غربی و غربی هزینه خواهد شد. همچنین افزایش نظارت بر مرزها با استفاده از تجهیزات پیشرفته نیز در دستور کار است. ما در کشورمان بیش از 3 میلیون و ۵۰۰ هزار مرزنشین داریم که همواره در تأمین امنیت مشارکت کرده‌اند.
فرمانده مرزبانی با اشاره به خنثی کردن عملیات تروریست‌ها گفت: از ابتدای سال تا کنون بیش از ۴ هزار عملیات تروریستی در نقاط صفر مرزی خنثی شده است. تعداد زیادی از گروهک‌ها تلاش کردند به مرزهای ایران نزدیک شوند که مرزبانان به آنها اجازه ورود ندادند. تعداد زیادی سلاح و مهمات، جلیقه انتحاری و ریموت بمب کشف شده است. قرار است برجک‌ها و پاسگاه‌ها به فیبر نوری، انواع پرنده‌ها و دیگر تجهیزات رصدی مجهز شوند.
وی با بیان اینکه توان و آمادگی عملیاتی مرزبانی ارتقا پیدا کرده است، گفت: در سه مرحله تجهیزاتی توان رصد و حرکتی مرزبانان را ارتقا داده‌ایم، به‌عنوان مثال از پهپادها در پایش مرزهای زمینی و آبی استفاده کرده‌ایم. مرکز آموزش تفنگدار دریایی را برای نخستین بار افتتاح کرده‌ایم تا ناخداها و ملوانان شناورها آموزش‌های لازم را ببینند. تعداد زیادی رادار در دریا و سیستم‌های الکترونیکی ایجاد کردیم تا قبل از اینکه حریف به مرزهای ایران ورود کند، شناسایی و رهگیری شود.
وی با بیان اینکه مرزبانی در تلاش است محیطی امن برای فعالیت سرمایه‌گذاران ایجاد کند، گفت: ظرف 2 ماه که به سامانه وزارت نفت متصل شدیم از قاچاق بیش از 27 میلیون لیتر سوخت جلوگیری شد. از ابتدای سال‌جاری نیز تاکنون رشد 95 درصدی توقیف شناورهای فاقد هویت و رشد 11 درصدی شناسایی شناورهای خارجی را داشته‌ایم. 31 میلیون لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شده که نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش داشته است.
فرمانده مرزبانی افزود: در سال‌های قبل هر مرزنشین باید حضوری برای دریافت «پروانه گذر» مراجعه می‌کرد، اما از امسال این امکان را در سامانه «پلیس من» ایجاد کردیم و مرزنشینان می‌توانند به صورت غیرحضوری و برخط پروانه گذر دریافت کنند.
وی با اشاره به کشفیات مرزبانی در سال‌جاری گفت: امسال 21 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف و توقیف کردیم و 13 هزار و 529 پرونده قاچاق برای این کالاها تشکیل شده است. همچنین 27 هزار و 577 فقره پرونده اقتصادی را مرزبانان به محاکم قضایی ارجاع داده‌اند. البته کشفیات مواد مخدر اغلب با درگیری مسلحانه بوده و در این رابطه 718 قاچاقچی مواد مخدر دستگیر شدند و 32 نفر از اشرار به هلاکت رسیدند.

جستجو
آرشیو تاریخی