مدارس تا آخرین روز اسفند باز هستند

تکالیف ایام نوروز اجباری نیست

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

در روزهای پایانی اسفند، برخی از دانش‌آموزان با هم قرار می‌گذارند که روزهای آخر را به مدرسه نروند گرچه در این میان، دانش‌آموزانی هم هستند که نقشه آنها را نقش بر آب می‌کنند. اما طبق برنامه و تقویم آموزشی کشور، مدارس تا روز آخر فعال خواهند بود و هر اقدامی باید با هماهنگی و برنامه‌ریزی مسئولان و مدیر مدرسه صورت گیرد.
در همین باره، علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی آموزش و پرورش درباره حضور در مدارس در روز‌های آخر سال به «ایران» گفت: نظام آموزشی ما در کشور یک تقویم آموزشی مختص به خود دارد. بر همین اساس موظف هستیم طبق نظام تقویمی که برای ما تعریف شده است مدارس را فعال نگه‌داریم.
فرهادی با اشاره به اینکه والدین باید دقت کافی نسبت به تقویم آموزشی کشور داشته باشند، گفت: ما از والدین و اولیای محترم تقاضا داریم نسبت به تقویم آموزشی حساس باشند. این حساسیت باید بویژه برای دانش‌آموزان دوره متوسطه بیشتر باشد زیرا آنها سال‌های آخر تحصیل را می‌گذرانند و حجم درسی‌شان زیاد است و معلمان باید فرصت آموزش را داشته باشند. معلمان عموماً کتاب‌های درسی را برای آموزش در یک سال تحصیلی بودجه‌بندی می‌کنند تا آموزش خود را تکمیل کرده و بتوانند آزمون‌های لازم را برگزار کنند. به همین خاطر موظف هستیم مدارس کشور را تا آن لحظه که تقویم آموزشی کشور به ما اجازه دهد، فعال نگه‌داریم.سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا تعطیل کردن مدرسه از نظر اولیای مدرسه امکان‌پذیر است، گفت: این تخلف است. مدرسه قانون دارد و مدیر و معاون مدرسه نیز نسبت به قوانین این محیط تربیتی بسیار حساس هستند. مسئولان مدرسه دانش‌آموزان را دعوت می‌کنند تا به شکل منظم در کلاس‌های درس حاضر باشند. یکی از درس‌هایی که دانش‌آموزان در طول تحصیل با آن عجین می‌شوند و باید بخوبی آن را یاد بگیرند، رعایت نظم است. یکی از ابعاد نظم هم نظم آموزشی و پرورشی است که ما در مدارس مکلف هستیم این را به دانش‌آموز، بیاموزیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تکالیف نوروزی و فعالیت‌های استانداردی که دانش‌آموزان می‌توانند در ایام نوروز انجام دهند، توضیح داد: تکالیف دانش‌آموزان در نوروز می‌تواند بیشتر ناظر بر فعالیت‌ها و مهارت‌های اجتماعی باشد که بخشی از سند تحول است. عموماً این فعالیت‌ها را مدارس برای دانش‌آموزان تعریف می‌کنند و به صورت متمرکز است. مدارس با همکاری انجمن اولیا و مربیان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا بر اساس فعالیتی که دانش‌آموز در نوروز انجام می‌دهد مهارتش افزایش پیدا کند و منجر به نارضایتی و ناخوشایندی اوهم نباشد. در این زمینه هیچ اجباری هم در کار نیست ولی مدیران محترم مدارس ناظر بر تصمیماتی که در انجمن اولیا و مربیان می‌گیرند با خواست اولیا و هماهنگی آنها فعالیت‌هایی را تعریف کنند تا دانش‌آموز از آن لذت ببرد و کار اجباری هم انجام ندهد.

جستجو
آرشیو تاریخی