صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ترامپ و بایدن، کاندیداهای نهایی انتخابات امریکا شدند

گروه جهان/  نتایج انتخابات درون‌حزبی موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» امریکا همان‌طور که انتظار می‌رفت با پیروزی دونالد ترامپ در حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن در حزب دموکرات به پایان رسید تا رئیس‌جمهور سابق و رئیس‌جمهور مستقر امریکا تبدیل به نامزدهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 این کشور شوند.
با این حال انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» امسال که به‌خاطر قابل پیش‌بینی بودن آن بهتر بود به آن عنوان «سه‌شنبه کسالت بار» را می‌دادند، با یک شگفتی به پایان رسید و کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 امریکا در روز «سه‌شنبه بزرگ» مشخص شدند که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، زیرا به طور معمول رقابت‌های درون‌حزبی هر دو حزب با اختلافات اندکی پیش می‌رفت و حداقل تا پایان ماه آوریل نامزدهای نهایی احزاب مشخص نمی‌شدند، مگر آنکه رئیس‌جمهور مستقر مثل امسال بنا بود یکی از کاندیداهای انتخابات آن سال شود. در انتخابات درون‌حزبی این هفته جمهوری‌خواهان ترامپ با قدرت تمام ظاهر شد به‌طوری که نیکی هیلی شب گذشته و در پایان شمارش آرا از دور رقابت ها کناره گیری کرد و به دونالد ترامپ پیروزی اش را تبریک گفت  تا وی به تنهایی مسیر انتخابات را ادامه دهد. البته او بعد از پیروزی چند روز پیش خود در ناحیه کلمبیا (شهر واشنگتن دی‌سی) روز سه‌شنبه نیز در ایالت ورمونت به پیروزی رسید اما این دو پیروزی دستاورد قابل اتکایی برای او محسوب نمی‌شود. این را می‌توان در مقایسه آمار دلیگیت‌های او و ترامپ مشاهده کرد. در حالی که دونالد ترامپ تا عصر دیروز 995 دلیگیت را از آن خود کرده بود، نیکی هیلی فقط به 89 دلیگیت دست یافت. این در حالی است که در حزب جمهوری‌خواه کسی پیروز نهایی خواهد بود که شمار دلیگیت‌های او از عدد 1215 عبور کند.

چالش بایدن با آرای غیرمتعهد
بایدن هم هرچند در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» با قدرت ظاهر شد و شمار دلیگیت‌های خود را به عدد 1479 از 1989 دلیگیتی که باید در پایان رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها بدست می‌آورد، رساند اما چالش بزرگ او بر سر آرای غیرمتعهد‌هاست. غیرمتعهدها کسانی هستند که به سیاست‌های دولت امریکا در قبال جنگ غزه معترض هستند و بنابراین افزایش شمار آنها می‌تواند در انتخابات نهایی 2024 تأثیر‌گذار باشد. بنا بر گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در میشیگان که هفته گذشته برگزار شد، 100 هزار رأی دهنده یعنی 12 درصد رأی دهندگان، به عنوان «غیرمتعهد» رأی دادند. مشابه این اتفاق در مینه سوتا با 20 درصد آرا و در کارولینای شمالی با 12 درصد آرا رخ داد.

جستجو
آرشیو تاریخی