صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

توسعه و ترویج هنرهای ایرانی و اسلامی در بستر اقتصاد

محبوبه کاظمی دولابی
فعال فرهنگی، هنری، اقتصادی و مدیر مسئول موزه گالری ترانه باران

این روزها به هر کجا سر می‌چرخانیم بحث اقتصاد و معیشت است.  اقتصاد هنر و معیشت هنرمندان نیز از این مباحث مستثنی نیست. وقتی از اقتصاد هنر صحبت می‌کنیم با دو مقوله اقتصاد و هنر روبه‌رو هستیم. در حوزه اقتصادی که لاجرم باید از قوانین و قواعد اقتصاد تبعیت کرد. اما در حوزه هنر آنچه اهمیت دارد حفظ هویت ملی و بن‌مایه‌های فرهنگی است.
 این در حالی است که وقتی یک اثر هنری برای فروش گذاشته می‌شود تبدیل به یک کالا می‌شود که اگر مورد اقبال جامعه قرار گیرند می‌توان در توسعه و رشد زمینه‌های اقتصادی آن امیدوار
 بود. ‎هنرهای هویت‌بنیان و اصالت‌محور به‌عنوان مهم‌ترین منابع اقتصاد فرهنگی کشورمان ایران باید به گونه‌ای در جامعه معرفی و ارائه شوند که علاوه بر ترویج فرهنگی، ارزش افزوده اقتصادی نیز برای آن به همراه بیاورد .‎وقتی در بستر فرهنگی، کار اقتصادی می‌کنیم مهم است که چه فرهنگی را ترویج می‌کنیم و رشد می‌دهیم.
کشور ما با داشتن دو تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی منابع غنی از هنرهای مختلف را داراست که با داشتن بن‌مایه‌های فرهنگی و اصیل قابلیت و پتانسیل فراوانی برای توسعه اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی دارند .
همان‌طور که ‎همه کشورها از جمله کشورهای غربی به خوبی از فرهنگ خود با حمایت قوی از هنر و هنرمندانشان در حوزه اقتصاد که یکی از تأثیرگذارترین ابزار ترویج فرهنگی در دنیاست عمل می‌کنند.
این موضوع باید در کشور ما هم پررنگ شود. همواره اقتصاد می‌تواند دریچه‌ای باز برای نفوذ و تهاجم فرهنگی باشد اما جریان‌های فرهنگی می‌توانند از طریق خلق آثار هنری تغییر کند و در جامعه تأثیر‌گذار باشد. ‎
اگر موضوع را از دریچه اقتصاد فرهنگی که شاید یکی از بااهمیت‌ترین انواع اقتصاد مقاومتی باشد بنگریم، با توجه به گستره فرهنگی کشور و تعدد هنرمندان می‌بینیم حمایت از آن چه تأثیری بر اشتغالزایی میلیون‌ها نفر در صنایع فرهنگی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم و در نتیجه در معیشت هنرمندان خواهد داشت. ‎در این نقطه است که نقش و وظیفه مسئولان مشخص می‌شود.
در بسیاری از کشورها شاهد ورود بخش حاکمیت در حمایت از هنرهای ملی و هویتی و اصیل هستیم و می‌بینیم اقتصاد هنر در این کشورها بسیار چشمگیر است. توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور، در راستای منافع ملی نیازمند حمایت دولت و سیاستگذاران
است .نباید فراموش کرد که هنر و فرهنگ یک کشور، از جمله عوامل پویایی اقتصادی آن است.
 توسعه و رشد اقتصادی هنرهای ایرانی و اسلامی، به پویایی اقتصادی کشور کمک می‌کند و در نتیجه می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
هنرهای ایرانی و اسلامی، به‌عنوان یک منبع درآمدزایی مهم برای کشور، می‌تواند در توسعه صادرات کشور نقش مهمی ایفا کند.
 با توجه به استقبال بین‌المللی از هنرهای ایرانی و اسلامی، توسعه و صادرات آن‌ می‌تواند به افزایش درآمدهای فرهنگی و هنری در کشور کمک کند که این مهم در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی