صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نوزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

«جنگل آسفالت» در نماوا
پژمان تیمورتاش اولین تصویر از سریال جنگل آسفالت با بازی نوید محمد‌زاده را به اشتراک گذاشت و نوشت: این سریال در نماوا پخش می‌شود.سریال «جنگل آسفالت» به کارگردانی پژمان تیمورتاش و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه، نوروز ۱۴۰۳ پخش می‌شود. در این سریال نوید محمدزاده، امیر جعفری، مریلا زارعی، فرشته حسینی، ریما رامین‌فر، آزاده صمدی و دیگر بازیگران سینما و سریال‌های شبکه خانگی به ایفای نقش می‌پردازند.در خلاصه داستان این مجموعه آمده است:«توی جنگل یا باید جنگیدن بلد باشی یا فرار کردن. یا شکارچی هستی یا شکار. جنگل جای ترسیدن نیست…»

گروه قوالی در کاخ گلستان
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در پستی اجرای قوالی توسط گروه برادران نیازی (هنرمندان هندی) در کاخ گلستان را در حاشیه نمایشگاه «هندوستان در گلستان» به اشتراک گذاشت و نوشت: گروه «قوالی شهید نیازى» که از هند آمده بودند چند قطعه موسیقی در مدح و بیان فضایل پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) اجرا کردند که با استقبال حاضران روبه‌رو شد.نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان شامل ۱۲۷ شیء از جمله حقه مرصع کنگره‌دار، گلاب‌پاش یشم شیر و شکر مرصع، نمکدان چهارخانه یشم زرنشان مرصع با قاشق سلمانی، قاب و قدح یشم صفوی و قلمدان خراجی مرصع است که تا دو ماه در مجموعه کاخ گلستان برپا خواهد بود و برای عموم قابل بازدید است.

انیمیشنی برای غلبه بر ترس تاریکی
 پرستو علی‌عسگر نجاد نویسنده، دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای انیمیشن «اوریون و تاریکی» دعوت کرده است. او نوشته: «اگه وقتی توی تاریکی سایه درختا رو روح می‌دیدیم و از ترس نفسمون می‌گرفت، یکی بود که برای ترس شیش‌ هفت‌ سالگی‌مون انیمیشن بسازه، احتمالاً هم اکنون آدم‌ بزرگایی نبودیم که هنوزم یواشکی از تاریکی می‌ترسن. حالا آقای سین چارمتز جور دهه‌ها رو کشیده و برای بچه‌هامون این انیمیشن رو ساخته. انیمیشن اوریون و تاریکی البته فقط حاصل زحمت ایشون نیست، یک اثر اقتباسیه از روی کتابی به همین نام، اثر خانم «اما یارلت» که دریم ورکس هوشمندانه سرش سرمایه‌گذاری کرده تا یه انیمیشن خوب ازش دربیاد. ایده! اوریون نون ایده‌ش رو می‌خوره. با تکنیک جان‌بخشی، تاریکی تبدیل به یه شخصیت اصلی در این انیمیشن شده؛ یعنی درست همون چیزی که پسِ ذهن بچگی ما بود که «یه موجودی توی تاریکی هست!» تاریکی با دوبله انگلیسی عالی و طراحی کاراکتر ساده فانتزی، می‌تونه دل بچه‌ها رو به دست بیاره، اما در عین حال، همچنان به‌خاطر هیبت سیاهش ممکنه کوچولوترها رو بترسونه؛ به‌خصوص که توی دوبله فارسی هیچ‌ وقت متأسفانه ظرایف طنز دیالوگ‌های انگلیسی درنمیاد و طنز کلامی درست منتقل نمی‌شه که هیچ، اتفاقاً بالعکس به سمت بی‌ادبی و زرد شدن می‌ره. اگه بچه‌تون زیر ۵ ساله توصیه می‌کنم اول خودتون اثر رو ببینید تا مطمئن شید ترسش جای محوشدن، بیشتر نشه!»

فضایی برای کتابخوان شدن کودکان
سهیل اسعد، فعال فرهنگی با انتشار تصویری درباره لزوم فراهم ساختن شرایطی برای کتابخوانی و تشویق کودکان به مطالعه نوشته است: «ما به‌عنوان والدین وظایفی برابر فرزندانمان داریم. از جمله این وظایف آن هم در دوران کنونی که بیشتر اوقات آزاد اکثر مردم از بزرگ و کوچک صرف حضور در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای می‌شود، فراهم کردن فرصت و فضای مطالعه و کتابخوانی است.
طبیعتاً همه ما نمی‌توانیم با کتاب ارتباط برقرار کنیم، این موضوع میان کودکانمان هم صادق است. نمی‌توان از همه انتظار داشت که روزی چند ساعت کتاب بخوانند اما می‌توان فضا را برای این‌ کار مساعد کرد. مثلاً اگر کتابخانه‌ای در خانه دارید، حتماً بخشی از آن را به کتاب‌های کودک اختصاص دهید .می‌توان مشوق‌هایی را هم برای فرزندی که مطالعه روزانه دارد در نظر گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی