صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شانزده - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ترامپ با پیروزی در سه ایالت دیگر برای «سه‌شنبه بزرگ» آماده شد

فائزه سادات یوسفی /دونالد ترامپ در مسیر خود به سمت نامزدی ریاست جمهوری، در انتخابات داخلی و درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای تعیین نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سه ایالت میسوری، میشیگان و آیداهو به طور قاطعانه به پیروزی دست یافت و توانست رقیب خود نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی را پشت سر بگذارد.
رئیس جمهور سابق امریکا و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2024 در ایالت میزوری توانست تمامی 54 رأی نمایندگان را به خود اختصاص دهد و در ایالات میشیگان نیز تقریباً ۹۸ درصد از آرا را به دست آورده است. نتایج حاصل در آیداهو نیز نشان می‌دهد که رأی ۳۲ نماینده این ایالت از آن ترامپ شده است. تاکنون نتایج این سه ایالت تعداد کل آرای نمایندگان ترامپ در سراسر ایالات متحده را ۲۴۷ رأی و هیلی را ۲۴ رأی نشان می‌دهد. نتایج این رقابت‌ها پیش از سه‌شنبه بزرگ درتاریخ 5 مارس، زمانی که 15 ایالت می‌توانند سرنوشت انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال 2024 را رقم بزنند، تا حدود زیادی نتایج نهایی را قابل پیش‌بینی کرده و شانس ترامپ را افزایش داده است.
ترامپ تا به امروز در هر رقابت ایالتی پیروزی‌های مهمی را کسب کرده و با این میزان محبوبیت می‌تواند نامزدی حزب جمهوری‌خواه را در اواخر این ماه به دست آورد. در عین حال هیلی قول داده است تا سه‌شنبه در رقابت‌ها باقی بماند و البته اگر در این روز ببازد دیگر هیچ امیدی برای او وجود نخواهد داشت که بتواند به راه ادامه دهد. زیرا دونالد ترامپ تا کنون 244 دلیگیت به دست آورده و در انتخابات سه‌شنبه تکلیف 874 دلیگیت مشخص خواهد شد. هر کاندیدای حزب جمهوری‌خواه نیز به 1215 دلیگیت برای پیروزی در حزب خود نیاز دارد و به این ترتیب اگر ترامپ برنده انتخابات سه‌شنبه باشد، هیلی تمام امید خود را از دست خواهد داد. بویژه که تا این مرحله حتی نتوانسته یک پیروزی در انتخابات درون حزبی داشته باشد. البته دیشب نیز رقابت در ایالت کلمبیا برگزار شد و نتایج آن امروز اعلام می‌شود. پیش از این رقابت، کارشناسان امریکایی معتقد بودند، هیلی می‌تواند در کلمبیا پیروز شود.
پیشگامی ترامپ در نظرسنجی
در حالی که 8 ماه به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، نتایج یک نظرسنجی مشترک بین روزنامه «نیویورک تایمز» و دانشکده «سیینا» که در روز شنبه منتشر شده نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا با تفاوت 4 درصد نسبت به جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، پیشی گرفته است. در این نظرسنجی که با مشارکت ۹۸۰ نفر انجام شد، ترامپ از حمایت 48 درصد و بایدن نیز از حمایت 43 درصد برخوردار بود.
یکی از نکات حائز اهمیت در نظرسنجی آن است که نیکی هیلی با احتساب 45 درصد در مقابل آرای 35 درصدی جو بایدن، ‌توانست گوی سبقت را با اختلاف 10 درصد به دست بگیرد. به این معنا که اگر بنا باشد رقابت نهایی بین هیلی و بایدن برگزار شود، شرکت کنندگان در این نظرسنجی ترجیح دادند، هیلی را انتخاب کنند. هرچند هر دو نظرسنجی نشان دهنده کاهش محبوبیت بایدن تنها 9 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2024 به دلایل مسائلی چون ناتوانی جسمی و کهولت سن، نحوه رسیدگی به مسائل مهاجرت و همچنین عدم پاسخگویی در مورد جنگ اوکراین و غزه است اما نشان‌دهنده آن است که مواضع ترامپ نیز برای آنها کمتر قابل قبول است.

جستجو
آرشیو تاریخی